فهرست مطالب

نشریه پرستاری ایران
پیاپی 53 (بهار 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمیدرضا کوهستانی، نیره باغچقی، شراره خسروی صفحه 17
    زمینه و هدف
    اشتباهات دارویی اعضاء تیم بهداشتی و درمانی می تواند سلامتی بیماران را به طور جدی به خطر بیاندازد. هدف از این پژوهش تعیین میزان، نوع و علل اشتباهات دارویی دانشجویان پرستاری می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود که جامعه آن را دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی اراک، تشکیل می داد. در این مطالعه 76 دانشجوی پرستاری به روش سرشماری وارد شدند. معیار ورود به مطالعه کسب نمره قبولی دروس داروشناسی و دارو دادن در بخش به بیماران بود. جهت جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه خود ساخته استفاده شد. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیگ و سئوالات مربوط به اشتباهات اتفاق افتاده و اشتباهات در شرف وقوع بود. پس از تهیه پرسشنامه و تعیین اعتبار و اعتماد آن، پرسشنامه مذکور بین دانشجویان توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد در 1/17 درصد از دانشجویان سابقه اشتباه دارویی اتفاق افتاده و 42/43 درصد از دانشجویان اشتباه دارویی در شرف وقوع را داشته اند و 47/39 درصد از دانشجویان هیچ گونه اشتباه در شرف وقوع و اتفاق افتاده ای را گزارش نکردند. شایع ترین نوع اشتباهات دارویی گزارش شده، مربوط به دوز اشتباه بود. شایع ترین علت اشتباهات دارویی، کمبود اطلاعات داروشناسی ذکر شده بود. شایع ترین داروهایی که در مورد آن اشتباه رخ داده بود شامل هپارین، دوپامین، دبوتامین، وانکومایسین، فنی توئین و کاپتوپریل بودند.
    نتیجه گیری
    میزان ارتکاب اشتباهات دارویی در دانشجویان پرستاری بالا می باشد. با توجه به این که این اشتباهات می تواند عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار به دنبال داشته باشد، تاکید بیشتر بر اهمیت اطلاعات دارویی در آموزش پرستاری و توجه به عوامل زمینه ساز بروز خطاهای دارویی پیشنهاد می گردد. نتایج این تحقیق می تواند ما را در شناخت نقاط ضعف دانشجویان در زمینه دارو دادن و کاستی های نظام آموزشی پرستاری در این زمینه و تلاش در جهت رفع آن کمک نماید.
    کلیدواژگان: اشتباهات دارویی، دانشجویان پرستاری، پیشگیری
  • عقیل حبیبی سولا، صغری نیکپور، مهناز سیدالشهدایی، حمید حقانی صفحه 29
    زمینه و هدف
    سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است. با در نظر داشتن نیازهای خاص این دوران، توجه به کیفیت زندگی و فعالیت های جسمی در سالمندان امر بسیار مهمی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. سالم پیر شدن حق همه افراد بشر است که خود بر اهمیت پدیده سالمندی و پیشگیری از مشکلات آن می افزاید. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط کیفیت زندگی با فعالیت های جسمی در سالمندان انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع همبستگی بود که بر روی 410 نفر از سالمندان غرب تهران انجام گرفت. روش نمونه گیری از نوع چندمرحله ای بود و از ابزار پژوهش شامل گونه فارسی پرسشنامه The Short Form Health Survey (SF12) جهت بررسی کیفیت زندگی و پرسشنامه مربوط به فعالیت های جسمی، شامل دو بخش سوالات مربوط به ADL (فعالیت های روزمره زندگی) و IADL (فعالیت های ابزاری زندگی) استفاده شد. اطلاعات مربوط به واحدهای مورد پژوهش از طریق مصاحبه گردآوری شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون تی_تست، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی سالمندان با فعالیت های روزمره زندگی (000/0 P=) و فعالیت های ابزاری زندگی (000/0 P=) آنان ارتباط معنی دار آماری داشت و در مجموع سالمندانی که از نظر فعالیت های جسمی مستقل تر بودند، از کیفیت زندگی بهتری نیز برخوردار بودند. میانگین نمرات کیفیت زندگی در سالمندان واحدهای مورد مطالعه 84/32 (48-12: محدوده و 89/8 SD=±) بود و دلالت بر کیفیت زندگی متوسط آنان داشت. کیفیت زندگی همچنین با متغیرهای جنس، سطح تحصیلات، وضعیت اقتصادی و وضعیت سلامت فعلی سالمندان ارتباط معنی دار آماری داشت (05/0> P). میانگین نمره فعالیت های روزمره زندگی 54/13 (14-صفر: محدوده و 53/1 SD= ±) و میانگین فعالیت های ابزاری زندگی 20/14 (18-صفر: محدوده و 717/3 SD= ±) بود که دلالت بر استقلال سالمندان داشت.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که کیفیت زندگی با فعالیت های جسمی سالمندان مرتبط است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر و نیازهای ویژه دوران سالمندی، کیفیت زندگی سالمندان می تواند به راحتی مورد تهدید قرار گیرد. لذا توصیه می شود در جهت حفظ و افزایش استقلال سالمندان در فعالیت های جسمی آن ها، سیستم های بهداشتی و مسوولین امر برنامه ریزی دقیق تری را اتخاذ نمایند. همچنین به منظور تایید یافته های پژوهش و با توجه به این که پژوهش حاضر فقط در منطقه غرب تهران انجام گرفته است، پیشنهاد می شود مطالعه به صورت گسترده تر در سطح شهر تهران و نیز کل کشور انجام شود.
    کلیدواژگان: سالمندان، کیفیت زندگی، فعالیت جسمی
  • رضا ضیغمی، معصومه باقری نسامی، سیده فاطمه حق دوست اسکویی، منصوره یادآور نیکروش صفحه 41
    زمینه و هدف
    تحلیل محتوا یک شیوه پژوهشی است که برای تشریح عینی، منظم و کمی محتوای آشکار پیام های ارتباطی به کار می رود. این شیوه ابتدا در علوم ارتباطات به کار گرفته شد و در حال حاضر در تحلیل رسانه ها استفاده زیادی دارد. در سال های اخیر این شیوه پژوهش در سایر علوم، از جمله پرستاری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
    روش بررسی
    با توجه به اهمیت این روش در پرستاری و کمبود منابع فارسی، این مطالعه مروری به منظور روشن سازی و تبیین ابعاد، تعاریف، طبقه بندی ها، اصول و مبانی مفهومی این روش، با استفاده از کتاب ها و مقالات داخلی و خارجی انجام شده است.
    یافته ها
    تحلیل محتوا به اعتقاد بیشتر صاحبنظران روش پژوهشی است که برای بیان مفاهیم یا واژه های معینی در یک متن و یا مجموعه ای از متون استفاده می شود. برخی نیز آن را یک روش تجزیه و تحلیل داده ها می دانند. متن می تواند شامل کتاب، فصل یا فصل هایی از یک کتاب، نوشته ها، مصاحبه، گفتگو، عناوین و مقالات مطبوعات و اسناد تاریخی باشد. پژوهشگر با استفاده از تحلیل محتوا وجود مفهوم و ارتباط بین واژه ها و یا مفاهیم را تحلیل کرده و درباره پیام های موجود در متن، نویسنده آن، مخاطب و حتی فرهنگ و دوره زمانی اثر نتیجه گیری می نماید.
    نتیجه گیری
    تحلیل محتوا هم در تحقیقات کمی و هم در تحقیقات کیفی قابل استفاده می باشد
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، روش پژوهش، تحقیقات کمی - تحقیقات کیفی
  • سیمین تعاونی، مینا احدی، طاهره گنجی، فاطمه حسینی صفحه 53
    زمینه و اهداف
    اگر چه حاملگی و مادر شدن از وقایع لذت بخش و تکاملی زندگی زنان بوده، سابقه مرگ جنین یا نوزاد در زنان باردار می تواند بر تطابق موفق با حاملگی جدید تاثیر بگذارد و فرآیندهای روانشناختی مهمی چون دلبستگی مادر و جنین را تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف تعیین رفتارهای دلبستگی در زنان باردار با سابقه مرگ جنین یا نوزاد و مقایسه آن با زنان نخست حامله انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقایسه ای دوگروهی، با استفاده از نمونه گیری مرحله ای و انتخابی، تعداد 120 زن باردار ایرانی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد، با سواد، سن بین 40-20 سال که در سه ماهه سوم یک بارداری خواسته بودند انتخاب شدند. نمونه ها را 40 زن باردار با سابقه مرگ جنین یا نوزاد (فاقد فرزند زنده) و 80 زن نخست حامله تشکیل می دادند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش فرم اطلاعات فردی و پرسشنامه دلبستگی مادر و جنین کرانلی(MFAS) بود که به روش خودگزارش دهی تکمیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در رابطه با پنج زیر گروه رفتارهای دلبستگی، تفاوت معنی داری بین زنان نخست حامله و زنان باردار با سابقه مرگ جنین و نوزاد وجود داشته، به نحوی که میانگین امتیاز همه زیر گروه های رفتارهای دلبستگی در زنان نخست حامله بیشتر بوده است. همچنین میانگین کل رفتارهای دلبستگی مادر و جنین در زنان نخست حامله بیشتر از گروه دوم بود. آزمون تی مستقل این تفاوت را معنی دار نشان داد) 000/0 = P).
    نتیجه گیری
    با توجه به کاهش دلبستگی مادر و جنین در زنان باردار با سابقه مرگ جنین یا نوزاد، نیاز به برنامه ریزی های آموزشی، مشاوره ای و حمایتی بیشتری برای این گروه آسیب پذیر وجود دارد. پژوهشگران پیشنهاد می کنند مطالعه مشابهی در سه ماهه اول و دوم بارداری، همچنین در دوره بعد از زایمان و بر روی مراجعین به سایر مراکز صورت گیرد.
    کلیدواژگان: حاملگی، مرگ جنین، مرگ نوزاد، دلبستگی مادر و جنین
  • لادن محمدی یگانه، فریده باستانی، زهره فیضی، مریم آگیلار وفایی، حمید حقانی صفحه 63
    زمینه و هدف
    تغییرات خلقی و افزایش استرس درک شده به عنوان عوارض جانبی (گزارش شده) مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، عامل مهمی در خودداری از ادامه مصرف این قرص ها و بروز حاملگی های نا خواسته و تحمیل هزینه های مادی و معنوی بسیار بر خانواده و جامعه خواهد بود. استفاده از راهکارهای کنترل استرس نه تنها در ارتقای سلامت روان زنان موثر است، بلکه می تواند از میزان قطع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، به دلیل اختلالات خلقی نیز بکاهد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش راهکارهای کنترل استرس بر «خلق» و«استرس درک شده» زنان مصرف کننده قرص های پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی انجام شده است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر یک کار آزمایی کنترل شده تصادفی دو گروهی است که بر روی 92 زن (46 نفر گروه آزمون و 46 نفر گروه کنترل) که کاندید مناسبی برای مصرف قرص های پیشگیری از بارداری بودند انجام شد. قبل از مصرف قرص ها، وضعیت خلقی (خلق مثبت و خلق منفی) و استرس درک شده واحدهای مورد پژوهش با استفاده از مقیاس سنجش خلق مثبت و منفی ((PANAS و مقیاس سنجش استرس درک شده (PSS) مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس واحدهای مورد پژوهش، به صورت گمارش تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شده و واحدهای مورد پ‍ژوهش در گروه آزمون، تحت مداخله آموزشی راهکارهای کنترل استرس قرار گرفتند. در این مطالعه، متغیرهای خلق و استرس درک شده در دو مرحله قبل و سه ماه پس از مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و آموزش کنترل استرس، در زنان بررسی و تاثیر مداخله آموزشی با مقایسه میانگین نمرات خلق و استرس درک شده در قبل و پس از مداخله در گروه آزمون و گروه کنترل سنجیده شد.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از افزایش معنی داری در میانگین نمرات خلق مثبت (001/0> P) و کاهش معنی داری در میانگین نمرات خلق منفی (001/0> P) و استرس درک شده در گروه آزمون (000/0> P) بود. همچنین نتایج مطالعه، در ارتباط با مقایسه تغییرات خلق مثبت، خلق منفی و استرس درک شده در دو گروه آزمون و کنترل، در مرحله بعد از مداخله اختلاف معنی داری را از نظر خلق مثبت (040/0> P)، خلق منفی (005/0> P) و استرس درک شده (005/0> P) نشان داد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش، آموزش کنترل تنش می تواند از طریق کاهش استرس درک شده، در ارتقای سلامت روان زنان نقش موثری داشته و به دنبال آن عامل مهمی در پیشگیری از قطع ناگهانی مصرف قرص و کاهش بارداری های ناخواسته باشد. لذا برقراری برنامه های آموزشی – مشاوره ای برای زنان در جهت مدیریت استرس در مرحله قبل و حین مصرف قرص های پیشگیری به عنوان راهکار مناسبی در راستای ارتقای سلامت روانی آنان توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: قرص های پیشگیری از بارداری، خلق، استرس درک شده، کنترل تنش
  • اقدس ملک زادگان، میترا ناظمی، مریم کاشانیان، حمید حقانی صفحه 63
    زمینه و هدف
    آماده سازی دهانه رحم یکی از روش های مداخله القای زایمان است که با هدف تسریع در زایمان و در موارد لزوم ختم بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. نظرات مختلفی در مورد به کارگیری روش های القای زایمان وجود دارد لیکن تاکنون روش ترجیهی قطعی برای این کار مشخص نگردیده است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه نتایج استفاده از کاتترفولی با حجم 30 و 80 سی سی و سنتوسینون در آماده سازی دهانه رحم برای زایمان است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی بود. جامعه پژوهش را کلیه زنان باردار 37-42 هفته دارای جنین زنده که برای زایمان به مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی مراجعه کرده بودند تشکیل می داد. از میان این جامعه تعداد 270 نفر نمونه که دارای ویژگی های ورود به مطالعه بودند به صورت غیر تصادفی انتخاب شدند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش اختلاف معنی داری را بین امتیاز بیشاب ثانویه و تغییرات آن در سه گروه مداخله نشان داد (000/0 P=). علاوه بر آن طول مدت القا تا مرحله فعال زایمان و القا تا زایمان در دوگروه استفاده کننده از کاتترفولی حجم 30 و 80 سی سی کوتاه تر از گروه سنتوسینون و در گروه80 سی سی کوتاه تر از دو گروه دیگر بود و پس از مداخله عوارضی در فرایند زایمان مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد استفاده از کاتترفولی به منظور آماده سازی دهانه رحم و ختم بارداری در زنان باردار موثر و بی خطر بوده و نسبت به استفاده از سنتوسینون دارای عوارض کمتر و پیامد زایمانی مطلوب تری باشد. افزون بر آن از آنجا که آمادگی دهانه رحم بر نوع زایمان نیز موثر بوده و تا حدودی از مداخلات جراحی کاسته است بنابر این مدت زمان و هزینه های بستری را نیز کاهش داده و در مقایسه با سایر روش ها ارزان تر و مقرون به صرفه می باشد.
    کلیدواژگان: کاتترفولی، آماده سازی دهانه رحم، امتیاز بیشاب، پیامدهای زایمان
  • طاهره صادقی، محمد علی حسینی، مهدی رهگذر، زهرا کاشانی نیا صفحه 75
    زمینه و هدف
    بین چاقی دوران کودکی و بزرگسالی رابطه نزدیکی وجود دارد؛ تحقیقات نشان می دهد که بین چاقی والدین و شیوه غذا خوردن و عادات غذا خوردن در خانواده با چاقی کودکان ارتباط مستقیمی وجود دارد. بنابراین اجرای تدابیری برای تغییر عادات غذا خوردن کودک و خانواده برای کاهش وزن در کودکان ضروری است. به این لحاظ این پژوهش با هدف تعیین تاثیر شیوه غذا خوردن کودک و والدین بر چاقی دختران سن مدرسه در مدارس منتخب شهر اندیشه سال 1385 انجام شد.
    روش بررسی
    در مطالعه شبه تجربی حاضر 97 دختر سن مدرسه سالم که در مدارس منتخب شهر اندیشه در سال 1384- 1385مشغول به تحصیل بوده و میزان صدک شاخص توده بدنی آن ها بیش از 85 درصد بود نمونه پژوهش را تشکیل می دادند که به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. بعد از تائید اعتبار و اعتماد پرسشنامه؛ گروه مداخله و خانواده آن ها تحت آموزش اصلاحات رفتاری به مدت 7 جلسه قرار گرفتند. قبل از مداخله و در پایان هر ماه (به مدت سه ماه) میزان صدک شاخص توده بدنی محاسبه و یادداشت شد، شیوه غذا خوردن کودک و والدین توسط پرسشنامه تعیین عادات غذایی کودک و خانواده قبل از مداخله و در پایان مداخله ثبت گردید و در نهایت دو گروه مقایسه شدند.
    یافته ها
    میزان صدک شاخص توده بدنی در دو گروه در پایان اختلاف معنی داری با هم داشتند (015/0 P =). در دو گروه شیوه غذا خوردن پدر در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت اما شیوه غذا خوردن مادر و کودک در دو گروه اختلاف معنی داری داشت (05/0 P <) نتایج آزمون آنالیز کوواریانس نشان داد شیوه غذا خوردن کودک با تعدیل اثر پدر و مادر با هم اختلاف معنی داری داشته است (022/0 P=).
    نتیجه گیری
    شیوه غذا خوردن کودک و والدین بر چاقی کودک موثر می باشد.آموزش شیوه صحیح غذا خوردن به کودک و خانواده در درمان چاقی کودکان موثر است و درمان چاقی کودکان باید یک مداخله خانواده محور باشد.
    کلیدواژگان: دختران سن مدرسه - صدک شاخص توده بدنی، شیوه غذا خوردن
  • محمود نوری شادکام، خدیجه نصیریانی، جمشید آیت اللهی، مهرداد شکیبا صفحه 85
    زمینه و هدف
    واکسیناسیون در کودکان معمولا با درد توام بوده و موجب بی قراری کودک و اضطراب والدین می گردد. شناخت و به کارگیری روش های کنترل درد توسط اعضاء تیم بهداشتی از ضرورت های پرستاری می باشد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر استفاده از پماد EMLA در کاهش درد واکسیناسیون بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار، از نوع دوسوکور بود. نمونه مورد بررسی از 102 کودک 4 ماهه تشکیل می شد که جهت واکسیناسیون ثلاث به مرکز بهداشتی درمانی آزادشهر یزد مراجعه کرده بودند. روش نمونه گیری آسان بود که سپس با تقسیم و تخصیص تصادفی در دو گروه EMLA (استعمال 5/2 گرم از پماد EMLA در سطح قدامی ران در سطح 3×3 سانتی متر مربع یک ساعت قبل از تزریق واکسن) و پلاسبو (استعمال همان مقدار ویتامین A+D در همان محل و همان زمان (قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها فرم ثبت اطلاعات شامل دو بخش: مشخصات دموگرافیگ و MBPS (Modified Behavioral Pain Score) بود. داده ها پس از جمع آوری، با استفاده از آزمون آماری تی مستقل و کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که نمره درد تعدیلی رفتاری گروه پماد EMLA (02/1 ± 08/2) و گروه پلاسبو (05/1 ± 59/4) بوده که آزمون آماری تی مستقل اختلاف معنی داری بین دو گروه نشان داد (03/0 P =). طول مدت گریه کردن گروه EMLA (01/5 ± 00/6) ثانیه و گروه پلاسبو (34/4 ± 42/10) بود که آزمون تی مستقل اختلاف معنی داری بین دو گروه نشان داد (045/0 P=). از نظر عوارض جانبی فقط سه مورد اریتم در گروه استفاده کنندگان از پماد EMLA یا گروه مورد مشاهده شد و تفاوت معنی داری بین دو گروه از این نظر وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج، پماد EMLA در کاهش شدت درد، شروع و مدت زمان گریه ناشی از واکسیناسیون به صورت عضلانی موثر است. بنابراین پیشنهاد می شود که کارکنان بهداشتی، به خصوص مسوولین واکسیناسیون نوزادان و اطفال جهت کاهش درد، تسهیل پذیرش و غلبه بر مقاومت والدین به تزریقات چندگانه واکسن و ارتقاء سطح کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی از این پماد به عنوان استاندارد مراقبتی در واکسیناسیون استفاده نمایند
    کلیدواژگان: پماد EMLA - واکسیناسیون، درد، MBPS
|
  • Hr. Koohestani, N. Baghcheghi, Sh. Khosravi Page 17
    Background and Aim
    Medication errors in healthcare environment are considered as a serious threat to patient's health. The purpose of this study was to investigate the frequency, type and causes of medication errors of nursing students.
    Materials And Methods
    This was a descriptive study conducted in Arak University of Medical Sciences. Seventy six student were selected through census method of sampling. A questionnaire, consisting two sections of demographic information and questions about medication errors, was completed by students. Data were analyzed using descriptive statistics.
    Results
    According to findings, 17.1 % of students reported medication errors and 43.42 % reported impending medication errors. The most common type of error was wrong dose of medication, the most common cause of which was poor pharmacologic knowledge. Heparin, Dopamin, Dubotamin, Vancomycin, Phenytoin and Captoprile were the most prevailing drugs about which the students reported errors.
    Conclusion
    Results showed that the rate of medication errors in nursing student was high. It seems that some causes of medication errors are related to poor pharmacological knowledge, drug calculation and so on. Acording to the results, it is imperative to realize the weak points of students or educational program and plan to resolve them.
  • A. Habibi, S. Nikpour, M. Seiedoshohadaei, H. Haghani Page 29
    Background and Aim
    Elderly is a sensitive period and quality of life in elderly is of great importance that should not be ignored. The purpose of this study was to explore the relationship between quality of life and status of physical functioning among elderly people in west region of Tehran.
    Material And Method
    This was a descriptive-correlational study. Through multi-stage sampling method, 410 participants over 60 years old and cognitively intact were selected to participate in the study. The data-gathering tool consisted of a 2-part questionnaire: Short Form Health Survey (SF12) used to measure quality of life, questions related to status of physical functioning which includes activities of daily living (ADLs) and instrumental activities of daily living (IADLs).
    Results
    The result of the study showed that there was statistically significant correlation between quality of life among elderly and their “status of physical functioning (ADLs & IADLs)”, “gender”, “education', “economic status” and “present health status” (P<0.05). Also, the results showed that the mean quality of life score of the participants was 32.84 (SD=8.89, range 12_48), indicating that they evaluate their quality of life as moderate. The mean score of ADLs was 13.54 (SD=1.53, range 0_14), and the mean score of IADLs was 14.20 (SD=3.717, range 0_18), which indicated total independence.
    Conclusion
    Regarding the results, the quality of life and status of physical functioning are related meaningfully indicating that older people should be considered as vulnerable group. The researchers suggest health authorities to provide this group with programs and facilities for promotion of their physical functioning, and also, suggest prospective studies to be conducted in this issue.
  • R. Zeighami, M. Bagheri Nesami, Sf. Haghdoost Oskouie, M. Yadavar Nikr Page 41
    Background and Aim
    Content analysis was used first in communication sciences. Today, it is frequently used in media analysis. In other sciences such as nursing, researchers apply this method in their studies.
    Material and Method
    In spite of the importance of this method in nursing research, there was not enough Persian material on the subject. Therefore, this review study was conducted to clarify and describe definitions, classifications, principles and conceptual bases of content analysis. Persian and Enghlish foreign articles and books were used in this review study.
    Results
    Most scholars believe that content analysis is a research tool used to determine the presence of certain words or concepts within texts or sets of texts. Some categorize it as a data analysis technique. Texts can be defined broadly as books, book chapters,essays,nterviews, discussions, newspaper headlines and articles, and historical documents. Using content analysis, researchers analyze the presence of meanings and relationships of such words and concepts, then make inferences about the messages within the texts, the writer(s), the audience, and even the culture and time of which these are a part.
    Conclusion
    Content analysis can be used in both quantitative and qualitative researches.
  • S. Taavoni, M. Ahadi, T. Ganji, F. Hosseini Page 53
    Background and Aim
    Although pregnancy is one of the loveliest events in the elopmental processes of a woman’s life, history of previous fetal or neonatal death may have a negative effect on the adaptation of woman for her new pregnancy. It can also have a major influence on development of emotional distress in the attachment between mother and her fetus. This study has been done to assess and compare maternal fetal attachment of primgravidas and ultigravidas women with past history of fetal or neonatal death which haven’t had living child.
    Material And Methods
    One hundred and twenty literate Iranian pregnant volunteer women with the ages of 20-40 years were selected by non-randomized sampling method uential) during their 3rd trimester of planned current pregnancy. Forty samples didn’t have living child, had past history of fetal or neonatal death and 80 samples were primigravidas. The tools of this study that filled in by samples had two main parts of “personal demographics” and “maternal fetal attachment scale” (MFAS).
    Results
    A statistically significant difference was found in 5 subscales of the MFAS between the primigravidas and multigravidas women with past history of fetal or neonatal death. The average score of every subscales of maternal fetal attachment in primigravidas women was higher in comparison with multigravidas women. The independent t-test also showed a tatistically significant difference between average of total score of maternal fetal attachment between two groups (P=0.000).
    Conclusion
    Due to lesser maternal fetal attachment in the multigravidas women with past history of fetal or neonatal death it is necessary to plan supportive, educational, and unseling program for this vulnerable group. The researchers suggest replicating the study during the first and second trimester of pregnancy and postpartum period of women with past history of fetal or neonatal death and also, in clients referred to the other clinics.
  • L. Mohammadi-Yeganeh, F. Bastani, Z. Feizi, M. Agilar-Vafaie, H. Haghani Page 63
    Background And Aim
    Mood changes and high perceived stress are considered as the controversial side effects of oral contraceptive pill (OCP) consumption. The belief that OCPs cause mood changes and depression could be a significant factor to discontinue OCP use in women, the event that inevitably leads to increase the rate of unwanted pregnancies with high costs on the families and society. Therefore, providing stress management educational programs could improve mood and perceived stress during OCP use, thereby, prevents discontinuation of OCPs. The aim of this study was to determine whether stress management education could influence mood and perceived stress in oral contraceptive users.
    Material And Method
    This randomized controlled trial was conducted on ninety two women who were suitable candidates to use OCPs. Mood state and perceived stress were measured by PANAS and PSS, before intervention (as pretest). Then, all of the subjects were randomly assigned into either experimental or control group. The experimental group (n=46) used OCP for three cycles with routine contraception counseling and concurrently exposed to one session of stress management education, and 3 times telephone counseling. The control group (n=46) received only routine contraception counseling during OCP use for three months. Mood and perceived stress were measured again after educational intervention.
    Results
    S ignificant reduction in negative mood and perceived stress and improvement in positive mood were found in the experimental group compared to the control group.
    Conclusion
    The findings suggest beneficial effects of stress management education and counseling during OCP use that could reduce the rate of d iscontinuation and subsequent unwanted pregnancies. In addition, the stress management intervention could be considered as a significant factor to improve women's health promoting behaviors and quality of life during OCP use.
  • A. Malakzadeghan, M. Nazemi, M. Kashanian, H. Haghani Page 63
    Background and Aim
    Cervical ripening is one of the methods used for cervical preinduction with the aim of facilitating labor and ending pregnancy. There are various recommendations on using labor inducing methods, but no preferred method has been known. The aim of this study was to compare the results of using folly catheter balloon and oxytocin for cervical induction.
    Material and Method
    It was a randomized clinical trial. Two hundred and seventy pregnant women attending Shahid Akbarabadi center were recruited and randomly assigned to one of the 3 groups. The women in the first and second group were catheterized and their catheters were fixed using 30 cc and 80cc of normal saline respectively. The third group just received 5 units of syntocinon in 1000 ml IV solution.
    Results
    There were statistically significant difference between 3 groups in bishop score after cervical preparation (P=0.000). Moreover, there were statistically significant difference between folly catheter groups and syntocinon group regarding type of labour (P=0.000), the time intervals between induction and the active phase of labour (P=0.000), and induction and labour (P=0.000). The duration of the third stage and time interval between the third stage and labour were much shorter in catheter groups than syntocinon group.
    Conclusion
    Using folly catheter balloon for ending pregnancy is effective and has no risk. Moreover, it has lees complications and more desirable delivery outcomes than oxytocin. Cervical ripening is also effective in the mode of delivery and reduces the need for surgical interventions and also the costs of hospitalization.
  • T. Sadeghi, Ma. Hosseini, M. Rahgozar, Z. Kashaninia Page 75
    Background And Aim
    The research has shown that there is relationship between obesity in childhood and adulthood, and also, there is a direct relationship between obesity of parent, eating style and habit in family, and children obesity. This study was conducted to examine the effects of eating style of child and parent on obesity of school age girls.
    Material And Method
    This research was quasi-experimental study. The sample size included 97 healthy school age girls with BMI percentile above 85% in Shahriar city. They were randomly allocated to either experimental or control group (50 children in the control group and 47 children in experimental group). The samples in experimental group and their mothers received behavioral modification teaching in 7 sessions and 16 week fallow up was accomplished. Before intervention and also after intervention (every month for 3 months), BMI percentile was recorded for samples of both groups. The samples also completed eating style questionnaire before and after intervention and their mothers did so.
    Result
    There was a statistically significant difference between two groups in terms of BMI percentile (P=0.015). There was no statistical significant difference between two groups in terms of eating style of child and mother (P<0.05).
    Conclusion
    Eating style of parent and child has an effect on child obesity and modification of eating style in parent and child is effective in treatment of obesity in children.
  • M. Nory Shadkam, Kh. Nasiriani, J. Ayattollahe, M. Shakiba Page 85
    Background And Aim
    One of the medical procedures causing pain is vaccination. It is associated with increased anxiety, restlessness, and increased parent distress and angry. Therefore, recognition and application of pain control strategies by health care worker is necessary. The aim of the current study was to examine the effect of EMLA cream in reducing pain due to DPT vaccination.
    Material And Method
    A randomized controlled trial, double-blind design was selected to conduct the study. One hundred and two infants with age 4 months undergoing DPT vaccination were selected by convenient sampling and randomly allocated to either experimental or control group. Infants in experimental group received EMLA on the skin and those in control group received placebo (Vit A+D) on the skin. Symptoms associated with pain while DPT vaccination measured by (MPBS) and crying time.
    Results
    The results showed that the MPBS scores were significantly lower in the EMLA group (2.08±1.02) compared with the placebo group (4056±1.05) (P=0.03). The duration of crying was significantly lower in the EMLA group (6.00± 5.01sec) than in placebo group (10.42±4.34) (P=0.04). There was no statistically significant difference in side effect of intervention between two groups.
    Conclusions
    This study showed that EMLA cream could be effective in reducing pain due to vaccination in infants. Health care workers are recommended to use EMLA cream for relieving pain, facilitating acceptance of parents to multiple injections and Promoting of quality health care