فهرست مطالب

Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences - Volume:9 Issue: 2, 2008

Journal of Dentistry, Shiraz University of Medical Sciences
Volume:9 Issue: 2, 2008

  • 130 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/08/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید مصطفی معظمی، فهیمه فرزانگان، حمید عطار صفحه 109
    بیان مساله: هر چه سرعت پلیمریزاسیون بیشتر باشد، کامپازیت فرصتی کمتر برای جریان یافتن داشته و ناگهان سخت گشته و به ایجاد پتانسیل جدایی ترمیم از دیواره های حفره و کاهش استحکام پیوند منجر می گردد.
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی اثر الگوی تابشی پیشرونده ی پیشنهادی نوین (SUP) بر استحکام پیوند کامپازیت به مینا و عاج در مقایسه با چند الگوی تابشی دیگر بود.
    مواد و
    روش
    در این پژوهش تجربی-آزمایشگاهی، گروه های آزمایشی شامل 40 نمونه ی مینایی و 40 نمونه ی عاجی بر روی سطح فاشیال دندان های کانین آماده شدند. مولدهای سیلندریک به ابعاد 2×2 میلی متر به وسیله ی کامپازیت Colten A 3.5 به روش توده ای پر گردیده و بر روی سطح آماده شده جا گرفتند. چهار الگوی تابشی برای گروه های مینایی و عاجی 10 تایی، به قرار زیر به کار گرفته شد. درسه گروه نخست به ترتیب برنامه ی HIP، LOP و PUL دستگاه آسترالیس 7 و در گروه چهارم برای کیورینگ برنامه ی تابشی SUP استفاده گردید. پس از انکوباسیون 37 درجه ی سانتی گراد به مدت 24 ساعت و 500 دور چرخه ی دمایی (55-5 درجه ی سانتی گراد) و مانت کردن نمونه ها در آکریل، اندازه گیری میزان استحکام پیوند به وسیله ی دستگاه اینسترون با سرعت کراس هد 5/0میلی متر بر دقیقه انجام شد. سپس، داده ها با کمک نرم افزار SPSS با آزمون های واریانس یک عاملی و دو عاملی و دانکن، واکاوی آماری شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد، که در گروه های عاجی (172/0p =) و مینائی (295/0p=) هیچ اختلاف معناداری میان استحکام باند منتج از چهار الگوی تابشی وجود ندارد و نیز، عامل یا متغیر مستقل الگوی تابشی تاثیر قابل توجهی بر استحکام پیوند ندارد (388/0p=).
    نتیجه گیری
    الگوی تابشی SUP نیز، مانند دیگر الگوها می تواند استحکام باندی مطلوب با مینا و عاج ایجاد کند.
    کلیدواژگان: استحکام پیوند برشی، الگوی تابش نور، شدت نور، برنامه ی پیشرونده ی پیشنهادی
  • نادر ابوالفضلی، اردشیر لفظی، امیر اسکندری، فریبا صالح صابر، عدیله شیرمحمدی صفحه 120
    بیان مساله: تعیین سطح استخوان آلوئولار در بیماری های پریودنتال اهمیتی فراوان در طراحی و روش جراحی و نیز، پاسخ به درمان و تعیین پیش آگهی دندان ها دارد. به این منظور، استفاده از جراحی و دید مستقیم دقیق ترین روش بوده، ولی روشی تهاجمی است و همیشه امکان پذیر نیست. پروب کردن از راه لثه، به عنوان جایگزینی مناسب برای این منظور مطرح است.
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی ارزش تشخیصی سوندینگ استخوان برای تعیین سطح استخوانی در آسیب های پریودنتال یک، دو و سه دیواره است.
    مواد و
    روش
    شمار 90 آسیب استخوانی یک، دو و سه دیواره در 37 بیمار مبتلا به بیماری پریودنتیت مزمن بررسی شدند. با استفاده از پروب UNC-15، سطح استخوان اندازه گیری شد. نتایج به دست آمده با میزان اندازه گیری شده طی جراحی و دید مستقیم مقایسه گردید. از روش های آماری تی زوج (Paired T test) و همبستگی پیرسون (Pearson’s correlation) برای ارزیابی نتایج استفاده شد.
    یافته ها
    میزان همبستگی میان نتایج با پروب از راه لثه و اندازه گیری طی جراحی، 97/0، 94/0 و 95/0 به ترتیب در آسیب های یک، دو و سه دیواره (001/0>p) به دست آمد. میانگین سطح استخوانی اندازه گیری شده به وسیله ی پروب از راه لثه در آسیب های یک، دو و سه دیواره،کمتر از مقادیر اندازه گیری شده طی جراحی بود (p، به ترتیب 172/0، کمتر از 001/0 و 188/0)، که بیانگر نبود تفاوت معنادار در آسیب های یک و سه دیواره است.
    نتیجه گیری
    میزان همبستگی نتایج در روش سوندینگ استخوانی و جراحی زیاد بوده و می توان سوندینگ استخوانی را جایگزین روش تهاجمی جراحی در تعیین سطح استخوان کرد.
    کلیدواژگان: سوندینگ استخوان، آسیب های استخوانی پریودنتال، سطح استخوانی
  • حمیدرضا پاکشیر، زهره فربدان، زهره هدایتی صفحه 127
    بیان مساله: برای ارزیابی استحکام پیوند برشی مواد مورد استفاده در باندینگ براکت ها، از سرعت های متفاوت کراس هد دستگاه اینسترون استفاده می شود. در مورد اثر سرعت های گوناگون در تنوع نتایج آزمایش های استحکام پیوند برشی بررسی های اندکی انجام شده است.
    هدف
    هدف از این بررسی آزمایشگاهی، ارزیابی اثر تغییر در سرعت کراس هد ماشین آزمایش کننده بر استحکام پیوند برشی Transbond XT و گونه ی شکست کامپوزیت بود.
    مواد و
    روش
    برای انجام این پژوهش، 175 دندان پره مولر انسان گردآوری و به هفت گروه 25 تایی بخش و پس از آماده سازی سطح، براکت های فلزی دایانالوک 22/0 با استفاده از ادهزیو Transbond XT به دندان ها پیوند شدند. براکت ها 24 ساعت پس از ترموسایکلینگ به وسیله ی دستگاه اینسترون با سرعت های کراس هد 5/0،1، 5/2، 5، 5/7، 10 و 25 میلی متر بر دقیقه با نیروی برشی (shear) از سطح دندان ها جدا شدند. استحکام پیوند برشی نمونه ها و نمایه ی ادهزیو برجامانده (ARI) بررسی شدند. داده های استحکام پیوند با واکاوی واریانس یک سویه و آزمون توکی (Tukey) و روش شکست پیوند نیز، با آزمون های کروسکال والیس و محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن واکاوی شدند.
    یافته ها
    میانگین استحکام پیوند برشی به دست آمده در گروه های گوناگون کراس هد 5/0، 1، 5/2، 5، 5/7، 10 و 25 میلی متر، به ترتیب 39/16، 37/14، 30/13، 12/14، 32/13، 58/16 و 83/13 مگاپاسکال بود. نتایج آنالیز واریانس یک سویه و توکی نشان دادند، که استحکام پیوند برشی گروه های 5/0 و 10 میلی متر بر دقیقه از نظر آماری اختلافی چشمگیر با دیگر گروه های سرعت کراس هد داشت، در حالی که، میان سرعت کراس هد 5/0 و 10 و نیز، سرعت کراس هد 1، 5/2، 5، 5/7 و 25 میلی متر بر دقیقه تفاوت آماری چشمگیری وجود نداشت. تفاوتی در نمایه ی ادهزیو برجامانده در میان گروه های مورد بررسی وجود نداشت و تنها در گروه سرعت کراس هد پنج میلی متر بر دقیقه، رابطه ای معنادار میان نمایه ی ادهزیو برجامانده و میزان استحکام پیوند مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    سرعت کراس هد دستگاه اینسترون عاملی اثر گذار بر استحکام پیوند برشی است ولی گونه ی شکست کامپوزیت از سرعت های گوناگون کراس هد اثرپذیر نمی باشد.
    کلیدواژگان: استحکام پیوند برشی، سرعت کراس هد، ادهزیو ترانس باند XT، باندینگ براکت
  • فاطمه مظهری، عباس مکارم، مریم طالبی، سید مرتضی باقری صفحه 137
    بیان مساله: یکی از مهم ترین رویکردهای مهار رفتار کودکان در دندانپزشکی، مهار درد است. از آنجا، که تزریق بی حسی معمولا به عنوان مرحله ای پرتنش در دندانپزشکی انگاشته می شود، مهار خوب درد در فرایند تزریق و انجام کارهای دندانپزشکی، به عنوان عاملی مهم در به دست آوردن همکاری کودک اثر گذار خواهد بود.
    هدف
    هدف از این بررسی، مقایسه ی میزان احساس درد با بهره گیری از دو روش سنجش درد و موفقیت بی حسی در بلاک عصب آلوئولار پایینی با استفاده از سوزن های با گیج 27 و 30 بود.
    مواد و
    روش
    این بررسی از گونه ی کار آزمایی بالینی بود که به روش طرح نصف دهان انجام شد و از هر دو گونه ی سوزن برای همه ی کودکان استفاده شد. چهل کودک در سنین پنج تا هشت سال که به انجام بی حسی برای درمان پالپوتومی در هردو دندان مولر دوم شیری فک پایین نیاز داشتند به بررسی وارد گردیدند. بی درنگ، پس از تزریق بی حسی تنه ای فک پایین، شدت درد با استفاده از دو روش سنجش درد (گزارش شخصی و ارزیابی رفتاری درد) ارزیابی گردید. پرستار و کودک اطلاعی از گونه سوزن نداشتند. سپس، داده ها با استفاده از آزمون غیر پارامتری ویلکاکسون واکاوی آماری شدند.
    یافته ها
    سوزن گیج 30 به گونه ای چشمگیر نسبت به گیج 27 درد کمتر داشت (05/0p<). میزان موفقیت بی حسی با استفاده از هر دو گونه گیج سوزن، 95 درصد بود. همبستگی چشمگیری میان دو روش سنجش درد مورد استفاده در فرایند کاربرد هر دو گیج وجود داشت (05/0p< و 01/0p<). میانگین شدت درد در هر دو گیج در دختران بیشتر از پسران بود (01/0p<). در میان گروه های سنی گوناگون تفاوت معنادار در میانگین شدت درد مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    از آنجایی، که درد احساس شده به هنگام استفاده از سوزن گیج 30 به گونه ای معنادار کمتر از سوزن گیج 27 بود و از سویی، موفقیت بی حسی در هر دو گونه سوزن یکسان بود، کاربرد معمول سوزن گیج 30 در بی حسی های تنه ای فک پایین، به ویژه در کودکان پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: احساس درد، موفقیت بی حسی، سوزن گیج 27 و 30، تزریق تنه ای فک پایین
  • پریچهر بهفرنیا، امیر رحمانیان صفحه 148
    بیان مساله: درمان نخستین پریودنتیت مزمن شامل آموزش بهداشت و انجام جرمگیری بالا و زیر لثه و تسطیح ریشه است. در پاکت های عمیق، جراحی به دنبال درمان نخستین پیشنهاد می شود. به نظر می رسد، که تجویز موضعی مواد ضدمیکروبی می تواند باعث بهبود علایم التهابی شود.
    هدف
    هدف از این پژوهش، مشخص کردن اثر استفاده از ژل مینوسیکلین پس از درمان نخستین در مقایسه با انجام درمان نخستین به تنهایی در پریودنتیت مزمن لثه است.
    مواد و
    روش
    این بررسی بر روی 15 بیمار با عمق پاکت پنج میلی متر و یا بیشتر انجام شد. در آغاز، عمق پاکت، حد چسبندگی، نمایه ی پلاک و خونریزی اندازه گیری شد. درمان نخستین در همه ی بیماران انجام گردید. در هر بیمار، یک دندان آزمون و یک دندان شاهد انتخاب شد. در پاکت دندان های آزمون، ژل مینوسیکلین دو درصد در هفته های صفر، دو و چهار تزریق شد. سپس، با دندان های شاهد در هفته های 4،2 و 16 مقایسه شدند. برای بررسی آماری از آزمون تی- زوج (Paired t-test) و استیودنت تی استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین عمق پاکت در پیش و پس از درمان در گروه آزمون، 83/0 53/6 و 76/0 46/3 و در گروه شاهد، 83 23/6 و 75 30/4 بود. میزان کاهش عمق پاکت در گروه آزمون نسبت به شاهد معنی دار بود (001/0 p<). میانگین حد چسبندگی در پیش و پس از درمان در گروه آزمون، 14/0 654/0 و 36/0 66/1 و در گروه شاهد، 16/0 78/0 و 36/0 33/1 به دست آمد. میزان افزایش چسبندگی در گروه آزمون نسبت به شاهد معنی دار بود (001/0 p<). میانگین نمایه ی خونریزی و پلاک هم، در گروه آزمون کاهش بیشتر داشت (001/0 p<).
    کلیدواژگان: پریودنتیت، دارودرمانی، مینوسیکلین
  • فریبا صالح صابر، نادر ابوالفضلی صفحه 156
    بیان مساله: پروتزهای پارسیل متحرک (RPDs) روش درمانی متداول برای بازسازی نواحی بی دندانی پارسیل هستند، اما می توانند دشواری های پریودنتال جدی را برای دندان های بر جا مانده ی بیمار ایجاد کنند.
    هدف
    هدف از این پژوهش، بررسی اثر پروتزهای پارسیل ساخته شده با طرح RPI (رست مزیالی، صفحه راهنما، آی بار) بر نمایه های پریودنتال دندان های پایه در مقایسه با دندان های غیر پایه بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی مداخله ای آینده نگر، روی هم رفته، 48 دندان پایه و غیر پایه، در شمار 22 بیمار 30 تا 68 سال با میانگین سنی 48 سال با بی دندانی کلاس یک کندی، بدون در نظر گرفتن سن و جنس به بررسی وارد شدند. نمایه های پریودنتال شامل عمق بالینی پریودنتالClinical probing depth(CPD)، سطح چسبندگی بالینی Clinical attachment level(CAL)، پهنای لثه ی کراتینیزه (KG) و نمایه ی لثه ای (GI) در زمان های دو هفته، 4،1 و12 ماه پس از تحویل پروتز در دندان های پایه و غیرپایه اندازه گیری شدند. از روش آماری ناپارامتری ویلکوکسون (Wilcoxon) برای بررسی تغییرات و مقایسه ی نتایج استفاده شد.
    یافته ها
    بجز نمایه ی KG، دیگر معیارهای بالینی در زمان های صفر تا 12 ماه افزایش آماری معنادار در دندان های پایه و شاهد داشتند (001/0 p<). تفاوتی معنادار در نمایه های CPD،CAL،GI، KG در بین دندان های پایه و شاهد در 12 ماه دیده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان دهنده ی اثر چشمگیر پروتزهای پارسیل متحرک با طرح RPI در ایجاد و تشدید بیماری های لثه ای در دندان های پایه وغیر پایه بوده و به نظر می رسد، که این اثر نتیجه ی افزایش تجمع پلاک میکروبی باشد. بنابراین، می توان با اعمال روش مناسب مهار پلاک و یا ایجاد تغییراتی در طراحی پروتز پارسیل از شدت و میزان اثر آن کاست.
    کلیدواژگان: پروتز پارسیل متحرک، دندان های پایه و غیر پایه، نمایه های پریودنتال
  • مژده مهدی زاده، مهدی کرمی، حسین زمانی صفحه 163
    بیان مساله: روش های پرتونگاری کاربردی گسترده در دندانپزشکی دارد. یکی از کاربردهای آن، تشخیص آسیب های پری آپیکال است. گیرنده های پرتونگاری معمولی دارای دشواری هایی، مانند، اندازه ی پرتو دریافتی بالا و نیاز به تجهیزات جانبی هستند. پرتونگاری دیجیتال به عنوان روشی جدید موجب دگرگونی در پرتونگاری دندانی گردیده است. افزون بر برتری های فراوان آن (کاهش اندازه ی پرتو دریافتی بیمار، حذف مراحل ظهور و ثبوت و تاریکخانه و اشکالات مربوط به آن و...) دارای قابلیت هایی است، که با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای می تواند به تشخیص درست تر کمک کند.
    هدف
    هدف از این بررسی، مقایسه ی روش دیجیتال با استفاده از قابلیت های آن با پرتونگاری معمولی در تشخیص آسیب های پری آپیکال ایجاد شده در مندیبل خشک انسان بود.
    مواد و
    روش
    در این پژوهش، تجربی- آزمایشگاهی با استفاده از دندان های موجود بر روی جمجمه ی خشک در آغاز، 50 آسیب مصنوعی در زیر اپکس دندان ها ایجاد شد. از این آسیب ها با دو روش معمولی و دیجیتال تصویربرداری و تصویرهای به دست آمده به وسیله ی رادیولوژیست خوانده شده و مقایسه گردید. در پرتونگاری دیجیتال، از دو قابلیت ویژه ی تصویربرداری شامل، بزرگنمایی (Zooming) و تغییر کنتراست- دانسیته درنرم افزار Cygnus media استفاده شد. که افزون بر مقایسه ی پرتونگاری معمولی و دیجیتال، کارایی این قابلیت ها در تشخیص درست آسیب های پری آپیکال نیز، با یکدیگر مقایسه شد. داده ها با استفاده از آزمون مجذور کای واکاوی گردیدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد، که میانگین درصد تشخیص درست آسیب های پری آپیکال با روش دیجیتال و قابلیت تغییر دانسیته- کنتراست، 66 درصد و با روش دیجیتال و قابلیت تغییر بزرگنمایی 40 درصد و با روش معمولی 39 درصد بود و آزمون مجذور کای نشان داد، که قابلیت تغییر دانسیته- کنتراست نسبت به دو روش دیگر در تشخیص درست آسیب های پری آپیکال تفاوتی معنادار دارد (001/0 p).
    نتیجه گیری
    در بررسی انجام شده، میان روش های تغییر دانسیته- کنتراست و بزرگنمایی در پرتونگاری دیجیتال و معمولی، روش تغییر دانسیته کنتراست در تشخیص درست آسیب های پری اپیکال از دقت بیشتر برخوردار است.
    کلیدواژگان: ضایعات پری اپیکال، پرتونگاری دیجیتال، پرتونگاری معمولی
  • علیرضا دانش کاظمی، عبدالرحیم داوری، مجید موسوی نسب، علیرضا شاه باغی صفحه 170
    بیان مساله: میزان موفقیت درمان های ترمیمی انجام شده با کامپوزیت های نوری در پیوند مستقیم با شدت نور دستگاه های لایت کیور است.
    هدف
    هدف از پژوهش کنونی، بررسی شدت نور دستگاه های لایت کیور موجود در همه ی مراکز درمانی و مطب های خصوصی شهر یزد، در پیش و پس از کاربرد ترانس ثابت کننده ی ولتاژ برق بود.
    مواد و
    روش
    این بررسی بر روی 82 دستگاه لایت کیور موجود در مراکز درمانی دندانپزشکی شهر یزد و به وسیله ی دستگاه نورسنج انجام شد. در آغاز، شدت نور دستگاه اندازه گیری و دوباره، پس از کاربرد ترانس، شدت نور بررسی شد و نتایج به وسیله ی آزمون آماری پیرسون و ضریب اسپیرمن ارزیابی شد.
    یافته ها
    میانگین شدت نور دستگاه ها، به ترتیب در پیش و پس از کاربرد ترانس ثابت کننده ی ولتاژ، 3/241 و 6/272 میلی وات بر سانتی متر مربع بود و اختلافی معنادار در میان شدت نور دستگاه ها در پیش و پس از کاربرد ترانس وجود داشت (05/0p<).
    از نظر شدت نور، 7/64 درصد از دستگاه های بررسی شده دارای شدت نور مطلوب بودند، 6/8 درصد در گروهی بودند، که لازم بود مدت زمان تابش نور بیشتر شود و 9/21 درصد در گروهی بودند، که امکان پلیمریزاسیون کامل کامپوزیت ها به وسیله ی نور این دستگاه ها وجود نداشت و 8/4درصد هم در گروه با شدت نور بیش از اندازه (500 میلی وات) بودند.
    نتیجه گیری
    شدت پرتو در بسیاری از دستگاه های لایت کیور موجود در مطب های شهر یزد در اندازه ی مطلوب نبود، ولی با استفاده از ترانس ثابت کننده ی ولتاژ، شدت نور به گونه ای معنادار افزایش یافت (05/0p<).
    کلیدواژگان: شدت نور، دستگاه لایت کیور، نورسنج، کامپوزیت نوری، ترانس
  • امیر اسکندری، علی محمود پور، اردشیر لفظی، نادر ابوالفضلی صفحه 180
    بیان مساله: هلیکوباکتر پیلوری، به عنوان عامل بیماریزا در ایجاد گاستریت و زخم پپتیک و عامل احتمالی بروز سرطان معده شناخته می شود. نظر به ردیابی هلیکوباکتر در پلاک دندانی، به حفره ی دهانی، به عنوان جایگاه ثانوی آلودگی توجه شده است. با این رو، هنوز به طور کامل روشن نیست، که آیا حفره ی دهان به عنوان منبعی برای این باکتری عمل می کند.
    اهداف
    هدف از این بررسی این بود، که آیا حفره ی دهان منبعی برای این باکتری به شمار می آید، و آیا هیچ ارتباطی میان گاستریت و آلودگی پلاک دندانی وجود دارد یا نه؟
    مواد و
    روش
    در این بررسی برای به کارگیری روشی غیرتهاجمی با حساسیت و ویژگی بالا از واکنش زنجیره ای پلیمراز برای ردیابی هلیکوباکتر پیلوری استفاده شد. نمونه های پلاک بالای لثه ای و زیرلثه ای از شمار 67 بیمار مبتلا به پریودنتیت گردآوری شدند، که 23 نفر از این بیماران، افزون بر ابتلا به پریودنتیت، از گاستریت نیز، رنج می بردند. با استفاده از ترادف ژن های متفاوت هلیکوباکتر پیلوری، در این بررسی برای بهینه سازی یک برنامه ی حساس و اختصاصی برای تشخیص و ردیابی این باکتری، شمار چهار جفت آغازگر الیگونوکلئوتایدی طراحی شدند. برای واکاوی آماری داده ها از آزمون های مجذور کای و فیشر استفاده شد. سطح معنادار بودن مقایسه ها، 05/0 p در نظر گرفته شد.
    نتایج
    بنا به نتایج این بررسی، هلیکوباکتر پیلوری در نمونه ی پلاک افراد مبتلا به پریودنتیت از شیوع پایینی (9/5 درصد) برخوردار بود. بنا به بررسی های آماری، ارتباطی معنا دار میان عفونت هلیکوباکتر در پلاک دندانی و بیماری گاستریت دیده شد (012/0 p=).
    نتیجه گیری
    گرچه شیوع هلیکوباکتر پیلوری در پلاک های دندانی در میزان بسیار کمی دیده شد، اما با این رو، شاید ضروری باشد،که به آنها، به عنوان منبع احتمالی عود دوباره ی گاستریت پس از درمان این بیماری توجه شود. پیشنهاد می گردد، که در کنار درمان پادزیستی این بیماری، نسبت به درمان های مربوط به زدایش پلاک و آموزش موازین بهداشتی مناسب به بیماران کوشش گردد.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، واکنش زنجیره ای پلیمراز، پلاک دندانی، پریودنتیت، گاستریت
  • لیلی شفیعی، مهران مرتضوی، احمد غنی زاده صفحه 190
    بیان مساله: مهم ترین رویکرد هدایت رفتاری کودک، مهار درد است.از تازه ترین مواد مورد استفاده در کاهش درد، استفاده از پد لیدوکائین یا دنتی پچ (Dentipatch) است، که تا کنون در ایران در این باره پژوهشی انجام نشده است.
    هدف
    این بررسی برای مقایسه ی اثر پد لیدوکائین (Dentipatch) با ژل بنزوکائین 20 درصد انجام گرفت.
    مواد و
    روش
    در این بررسی تجربی60 کودک، شرکت کردند،که داوطلب تزریق اینفیلتره ی دو سویه در مخاط باکال فک بالا بودند. در آغاز دو آزمون ارزیابی اضطراب عمومی و دندانی بر روی تمامی کودکان انجام شد. پس ازگذاشتن پد لیدوکائین به مدت 10 دقیقه یا ژل بنزوکائین به مدت دو دقیقه و پاک کردن مخاط، تزریق انجام می گرفت و سپس، از کودک برای تکمیل Visual Analogue Scale (VAS) کمک گرفته و درباره ی درد تزریق درهرسمت پرسیده می شد. بررسی ها به وسیله ی دو فرد به صورت جداگانه انجام می گردید. میانگین کاهش درد در هرگروه با استفاده از آزمون تی زوج (Paired T.test) و ویلکاکسون (Wilcoxan Signed Ranks test) مقایسه شد.
    یافته ها
    .در مقیاسVAS، در کودکان بی اضطراب دندانی، میانگین مقادیر مربوط به ژل (85/66) اختلافی معنادار با میانگین مقادیر مربوط به پد (92/29) را نشان داد (001/0p<). در کودکان با اضطراب دندانی میانگین های فوق، به ترتیب 85/70 و 91/25 با تفاوت آماری معنادار به دست آمد. بر پایه ی گزارش کودک در کودکان بی اضطراب دندانی، میانگین مقادیر مربوط به ژل و پد به ترتیب 31/2 و 54/0 بود، که از نظر آماری این تفاوت معنادار بود (001/0 p<).
    همچنین بر پایه ی گزارش کودک، تفاوت آماری معنادار در میانگین مقادیر ژل (1/28) و پد (66/0) در کودکان با اضطراب دندانی مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    کارکرد پد لیدوکائین برتر از ژل بنزوکائین بود. بررسی های بیشتر برای کاربرد پد لیدوکائین در زمان کمتر پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پدلیدوکائین (دنتی پچ)، بنزوکائین، بی حسی سطحی، درد
  • آسیه زمانی ناصر، محمدحسین سپهوند صفحه 199
    بیان مساله: گاهی به علت ظهور و یا پرتوگیری زیاد عکس ها بیش از اندازه تیره می شود. اگر بتوان چگالی فیلم های تیره رابه کمک محلول روشن کننده و یا روش دیجیتال غیر مستقیم کاهش داد نیاز به پرتوگیری دوباره ی بیمار نخواهد بود.
    هدف
    هدف از انجام این پژوهش مقایسه ی روش دیجیتال غیرمستقیم و محلول های روشن کننده در برگشت کیفیت تشخیصی پرتونگاری های تیره بود.
    مواد و
    روش
    در این بررسی تجربی، با استفاده از مدل آزمایشگاهی (فانتوم) موجود در بخش رادیولوژی، شمار 50 پرتونگاری پری اپیکال به روش نیمساز از نواحی گوناگون دندانی فک بالا و پایین فراهم شد. از هر ناحیه، در آغاز، با زمان تابش استاندارد مشخص شده تصویرهای شاهد فراهم شد، که از کیفیت تشخیصی مناسب برخوردار بود. سپس، زمان تابش 5/1 برابر گردید تا تصویرها تیره شود. نمونه های تیره به وسیله ی محلول روشن کننده و روش دیجیتال غیر مستقیم اصلاح و بررسی شد. در روش دیجیتال، تصویر فیلم تیره و فیلم شاهد به وسیله ی اسکنر به رایانه وارد شد و با استفاده از برنامه ی فتوشاپ، اصلاح شد. سپس، فیلم های تیره با محلول روشن کننده، پردازش و روشن شد. با استفاده از پرسشنامه ی آماده شده، نمره هایی از 1 تا 4 توسط سه نفر از دستیاران رادیولوژی به نواحی گوناگون کالبدی مشخص شده، در تصویرها بر پایه ی کیفیت آنها داده شد. داده ها گردآوری شده و به کمک آزمون های فریدمن و ویل کاکسون واکاوی آماری شدند.
    یافته ها
    میان کیفیت تشخیصی تصویرهای تیره و گروه های دیگر اختلافی معنادار وجود داشت (001/0>p). کیفیت تصویرهای تیره با استفاده از محلول روشن کننده و روش دیجیتال غیرمستقیم بهبود یافته و از گروه شاهد بهتر بود. میانگین نمره های داده شده به کیفیت تشخیصی تصویرهای روشن شده با محلول بیشتر از تصویرهای روشن شده دیجیتالی بود.
    نتیجه گیری
    با استفاده از روش دیجیتال غیرمستقیم و محلول روشن کننده می توان کیفیت تشخیصی تصویرهای تیره را بهبود بخشید و نیازی به پرتوگیری دوباره ی بیمار نیست. استفاده از محلول های روشن کننده در این روند بهتر از روش دیجیتال می باشد.
    کلیدواژگان: روش دیجیتال غیر مستقیم، محلول روشن کننده، چگالی، فیلم تیره
  • لیلا خجسته پور، سیروس محمدی نژاد صفحه 206
    هدف این گفتار ارایه ی یافته های سیالوگرافی غیر معمول در غده ی زیر فکی است، که در آن، سه شاخه شدن مجرای وارتون عامل ایجاد علایم همانند انسداد شناخته شد. مردی 36 ساله با علایم انسداد غده ی بزاقی زیر فکی سمت راست به درمانگاه مراجعه کرد. پس از بررسی سیستمیک وانجام معاینه های بالینی و پرتونگاری، سیالوگرافی انجام شد و سه شاخه شدن درناحیه پروگزیمال بخش عمقی (افقی) مجرای وارتون عامل انسداد شناخته شد. اهمیت این نمونه به این دلیل است، که عوامل انسدادی معمول مانند سنگ کلسیفه یا غیر کلسیفه، تنگی موضعی مجرا (استریکچر)، موکوسل و یا کیست های بزاقی، هیچ یک عامل ایجاد درد و تورم غده به هنگام غذا خوردن نبودند. بر پایه ی مروری بر مقالات انجام شده، این نخستین مورد مجرای وارتون با این آناتومی قابل تشخیص در سیالوگرافی است.
    کلیدواژگان: سیالوگرافی، بیماری های انسدادی غدد بزاقی، انسداد مجرای وارتون
|
  • Moazami S.M., Farzanegan F., Attar H. Page 109
    With more polymerization rate there would be less time for the composite to flow and consequently sudden hardening occurs. This leads into composite detachment from cavity walls resulting in microleakage between the restoration and tooth, and will decreas the bond strength.The aim of this study was to investigate the shear bond strengths of the enamel and dentin-resin composite using Suggested Progressive program (SUP) and some other light exposure patterns.In this experimental in vitro study, the test groups were composed of 40 dentinal and 40 enamel samples prepared on facial surfaces of 80 human canine teeth. 2x2mm polyethylen cylandric molds were filled in bulk with Tetric Ceram composite and were placed on the prepared surfaces. Irradiation patterns for 4 groups of 10 dentinal and 10 enamel samples were as follows: Group1, HIP (High Intensity Program). Group 2, LOP (Low Intensity Program). Group3, PUL (Pulse Program) of Astralis 7 light curing unit exposure patterns, and Group 4, SUP (Suggested Progressive Program). After curing and 24 hours incubation in 37°c, the samples were thermocycled under 500 cycles (5-55°c), and mounted with acrylic resin. Shear bond strengths of all samples were obtained using the Instron testing machine with 0.5 mm/min crosshead speed. For statistical analysis, one way and two way ANOVA and Duncan testes were used by SPSS software. There was no significant difference between the shear bond strengths of four light exposure patterns in dentinal and enamel groups (p<0.001). It was also revealed that various light exposure patterns had no significant effect on shear bond strength of composite to enamel and dentin (p=0.388).SUP light exposure pattern has the same capability of producing appropriate bond strength with the tooth structures as other light exposure patterns.
  • Abolfazli N., Lafzi A., Eskandari A., Saleh Saber F., Shirmohamadi A Page 120
    Alveolar bone level measurement in periodontal disease is very important because it may affect planning of forthcoming surgery, treatment response and prognosis. Surgical approach is the most accurate procedure for obtaining this measurement. Nowadays, transgingival probing as a non-invasive and accurate method, has been claimed to be a proper substitution for surgical measurement and direct visualization.This study aimed at evaluation of diagnostic value of bone sounding technique in estimation of bone level in I, II and III- wall periodontal defects.Ninty vertical defects in 37 individuals with chronic periodontitis having either one, two or three-wall defects were assessed. Bone levels were measured by UNC-15 probe. The resulted values were compared with the values obtained during surgery. Collected data were analyzed using Paired samples T test and Pearson’s correlation coefficient.High and significant correlation was found between the results of transgingival probing and surgery methods (0.97, 0.94 and 0.95 in one, two, and three-wall defects respectively (p<0.001)). The mean bone levels measured by transgingival probing were 0.21, 0.53 and 0.19 mm less than their assigned values in surgery and there was no significant difference between one and three- wall defects (p<0.001).The findings of this study indicated a high correlation between the two procedures, bone sounding and surgery, in detection of bone level. Due to the negligible difference, it seems that transgingival probing could be considered as a feasible replacement for invasive surgical approach in detection of alveolar bone level.
  • Pakshir H.R., Farbodan Z., Hedayati Z Page 127
    In most shear bond strength (SBS) studies, different cross head speeds have been used.The effect of different speeds on the shear bond strength has been studied in very limited researches.The aim of this study was to evaluate the influence of changing cross head speed of testing machine on the shear bond strength and failure mode of orthodontic adhesive (Transbond XT) in bracket bonding. For this experimental study, 175 human premolars with intact enamels were divided into seven equal groups of 25. After surface preparation, brackets were bonded to teeth using transbond XT adhesive. For debonding process various cross head speeds of 0.5, 1, 2.5, 5, 7.5, 10, 25 mm/min were applied. Shear bond strength and Adhesive Remnant Index (ARI) were recorded for different groups. One way ANOVA and Tukey tests were used for bond strength comparison. Data on shear bond strength evaluations and modes of bond failure were analyzed using Kruskal- wallis and spearman tests.The means of shear bond strength for the applied 0.5, 1, 2.5, 5, 7.5, 10 and 25 mm/min cross- head speeds were 16.39, 14.37, 13.30, 14.12, 13.32, 16.58, and 13.83 respectively. Shear bond strengths in groups receiving 0.5, 10 mm/min cross head speeds, were significantly greater than other groups. No significant differences were obtained between these two speeds, as well as, between 1, 2.5, 5, 7.5, 25 mm/min speeds, but there were significant differences in the shear bond strengths between the two groups with the cross head speeds of 0.5, 10, and 1, 2.5, 5, 7.5, 25 mm/min. Considering the ARI, no differences were found between the groups. Also, there was no relation between ARI and bond strength in groups with different cross head speeds, except in 5mm/min. Cross head speed of Instron is an effective factor on the SBS of the adhesives, but it does not have significant effect on the failure mode of bonding materials.
  • Mazhari F., Makarem A., Talebi M., Bagheri S.M. Page 137
    The most important aspect of child behavior management is pain control. Since dental injection is usually considered as the most stressful procedure in dentistry, good pain control during injection and dental procedures is a major factor affecting children's cooperation. The purpose of this study was to compare pain perception and efficacy of anesthesia in inferior alveolar nerve block using 27- and 30-gauge short needles. In this clinical trial study which was conducted according to a split-mouth design, 27- and 30-gauge needles were used for all patients. Forty patients between 5 and 8 years of age requiring local anesthesia for pulpotomy teatment in both mandibular second primary molar teeth were selected. Immediately after injections, pain ratings were obtained using face and SEM scales. Both nurses and children were blind about the type of used needles. Data were analyzed using Wilcoxon Matched-pairs Signed-ranks Test.The 30-gauge resulted in significantly lower pain than 27-guage needles. The success rate of local anesthesia technique was 95% for both types of needles. There was a significant correlation between the two pain measurement methods for both gauges (p < 0.01). The mean intensity of pain was higher in girls than boys with both gauges. There was no significant difference between age groups regarding pain intensity. Due to the less pain experience and similar efficacy with the use of 30- copmared to the 27-gauge short needles, it can be concluded that the use of 30-gauge needle is more appropriate for inferior nerve block anesthesia in children.
  • Behfarnia P., Rahmanian A Page 148
    The primary treatment of chronic periodontitis is scaling and root planning (SRP). In deep pockets, surgery is recommended following primary treatment. It has been claimed that local delivery devices can improve healing of inflammation.The purpose of this study was to compare the efficacy of adjunctive use of subgingival minocycline application in periodontal pockets in patients after SRP with those treated only by SRP.This study was performed on fifteen patients with probing depth of 5mm or more. Probing depth, clinical attachment level, plaque index and bleeding index were evaluated at base line, and then primary treatment (SRP) was performed in all patients. In every patient one tooth was selected as experimental and one as control. In pockets of the test teeth, minocycline gel 2% was applied in weeks 0, 2, 4 and then were compared with control teeth in weeks 2, 4, 16 which received only SRP treatment. For statistical analysis paired t-test and student t-test were utilized. The mean of probing depth at base line, and 16th weeks in experimental group, was 6.53 0.83 and 3.46 0.76, while in control group it was 6.33 0.83 and 4.30 0.75 respectively. Pocket depth reduction in experimental group was more significant (p<0.001).The attachment level in experimental group at base line, and 16th weeks was 0.65 0.14 and 1.66 0.36 and in control group it was 0.78 0.16 and 1.33 0.36. The increased level of attachment in experimental group was more significant (p<0.001). The Bleeding and plaque Index also reduced in both group but they were more significant in experimental group (p<0.001).In this clinical trial, the results suggest that SRP with adjunctive subgingival administration of minocycline gel is more effective compared to SRP alone. This may be related to good access and high concentration of drug in the area.
  • Saleh Saber F., Abolfazli N Page 156
    A removable partial denture (RPD) is a common treatment modality for restoration of partially edentulous ridges. How ever this type of treatment may produce serious periodontal problems for remaining teeth.The aim of this study was to determine the effects of RPDs with RPI design on the periodontal indices of abutment and non abutment teeth.For this interventional and prospective study, 22 patients (30-68 years old; mean age of 48 years) were selected. All patiets has Kennedy class I partial edentulous areas and were supposed to use removable partial dentures. Forty eight abutment and 48 non abutment teeth were assigned for this study. Clinical parameters including clinical probing depth (CPD), clinical attachment level (CAL), keratinized gingival width (KG), gingival index (GI) were measured in abutment and non-abutment teeth at baseline,1,4 and 12 months after delivery of RPDs. Data were analyzed using wilcoxon test.All clinical indices with the exception of gingival index, at the time of baseline to 12 months, showed significant differences between abutment and non-abutment teeth (p<0.001). Significant differences were also noted for all indices between abutment and non-abutment teeth after 12 months.The results of this study indicated that removable partial denture with RPI design plays an important role in producing and intensifying the periodontal diseases in both abutment and non abutment teeth. It seems that this effect is due to the accumulation of more bacterial plaque. So, use of appropriate design and recommendation of good oral hygiene may decrease the severity of side effects.
  • Mehdizadeh M., Karami M., Zamani H Page 163
    One of the most important roles of dental radiographies is periapical lesion diagnosis. Conventionl radiographs have some problems such as need of high dose exposure or special equipments. Digital radiography as a new method in dentistry has made a great revolution. Decrease in exposure dose, no need for dark room and other options that can facilitate the diagnosis are among their advantages. The aim of this study was to compare the digital and conventional radiography in diagnosis of preapical lesions in dry human mandible. In this experimental study, the skull mounted teeth with 50 constructed preapical lesions were evaluated using conventional and digital radiography. The radiographs of the artificial lesions at the apexes were investigated by two expert radiologists. In this study the zooming as well as contrast and density changes of digital radiographs in Cygnus media software, were recorded. Data were analyzed using chi square test.According to the findings, the mean of correct diagnosis of periapical lesions were: 66% for density-contrast change with digital method, 40% for digital zooming, and 39% for conventional method. According to chi square test there was a significant difference between the first method (contrast- density change) with the other two methods (p<0.001).In this evaluation, among three different radiographic methods used, digital radiography with the ability of changing density and contrast was superior and more accurate than conventional radiography and zooming methods in diagnosis of the lesion’s size.
  • Daneshkazemi Ar., Davari Ar., Mousavinasab M., Shahbaghi Ar Page 170
    The success rate of light composite restorative treatments is in close relation to the light intensity of the light curing units. The purpose of this study was to evaluate the rate of light intensity of visible light curing units, before and after voltage stabilizer application.This study was performed on 82 light curing units in all clinics and dental offices of Yazd city. For evaluating light exit intensity, Hilux radiometer was used. At first, the light intensity was measured, and then by use of 220 V electrical voltage stabilizer the light exit intensity was recorded. Results were analyzed using Pearson and Spearman tests. Mean range of light intensity before and after voltage stabilizer was 241.3 and 272.6 mW/cm2 respectively. There were statistically significant differences between before and after use of voltage stabilizer (p<0.05). Considering the light intensity, 64.7% of the light curing units were suitable for optimum curing and 8.6% were in group that required increase light exposure time. 21.9% did not completely cure the composites, and 4.8 % were in group with higher light intensity (over 500 mW/Cm2).Light intensity output of the curing units in dental clinics of Yazd city were less than expected, but by using voltage stabilizer, the light intensity was significantly increased.
  • Eskandari A., Mahmoudpour A., Lafzi A., Abolfazli N Page 180
    Statement of Problems: Helicobacter pylori (H.pylori) is considered to be a pathogen responsible for gastritis and peptic ulcers as well as a risk factor of gastric cancer. Recently, H.pylori has been detected in dental plaques, hence oral cavity has drawn attention to be the second site for H.pylori. However, it is not yet clear whether the oral cavity acts as a reservoir for this bacterium.The aim of this study was to clarify whether the oral cavity is the reservoir for H.pylori, and to find out any relationship between gastritis and dental plaque the infection.In this study, PCR was used for detection of Helicobacter pylori as a non-invasive method with higher sensitivity and specificity. Samples of the supragingival and subgingival dental plaque were collected from 67 patients (44 with periodontitis, and 23 suffered from both gastritis and periodontitis). Using sequences of different H. pylori genes, four pairs of oligonucleotide primers were designed to optimize a sensitive and specific protocol for diagnosis and detection of H.pylori. The data were analyzed using Chi Square and Fisher statistical tests. The level of significancy was considered at p 0.05. According to the results of this study, prevalence of H.pylori in dental plaque of the whole samples was low (5.9%), but there showed to be a significant relationship between H. pylori infection in dental plaque of pateints with gastritis (p<0.05).Although the prevalence of the Helicobacter pylori in dental plaques was shown to be very low, it might be necessary to pay close attention to dental plaques as the possible source of re-infection after treatment of gastritis. It is recommended that in treating gastritis, along with antibiotic therapy, attempts should be made in dental plaque removal and educating patients with proper health practices.
  • Shafiei L., Mortazavi M., Ghanizadeh A Page 190
    The most important aspect of behavior management in children is pain control. The most recent topical material used for reducing injection pain is Dentipatch. No study has been performed on the efficacy of this material in Iran. The purpose of this study was to evaluate and compare the effectiveness of Dentipatch with 20% Benzocain gel.For this clinical trial study, sixty children in need of bilateral posterior infiltration of maxillary buccal mucosa were selected. All children completed the General and Dental Anxiety Scale tests, and then received bilateral buccal infiltration either following 10 minutes application of Dentipatch or 2 minutes application of Benzocaine gel. For measuring pain, children were asked to complete a Visual Analogue Scale (VAS) after each injection, and to report which injection was more painful. The tests were performed by two trained observers. For comparison of pain reduction, the data were statistically analyzed using Paired t.test and Wilcoxan Sign Rank test.According to VAS, in children without dental anxiety, the scores of the gel and patch were 66.85 and 29.92 respectively p < 0.001. The dental anxious children reports were 70.85 for the gel and 25.91 for the patch (p < 0.001). According to child's report, in children without dental anxiety, the gel score was 2.31 and the patch score was 0.54, whereas in dental anxious children the scores changed to 2.81 and 0.66 with a statistically significant difference (p < 0.001). The effect of Dentipatch in reducing pain was more pronounced than Benzocaine gel. Further investigations are necessary in order to decrease the Dentipatch application time.
  • Zamaninaser A., Sepahvand M.H Page 199
    Occasianally, due to overexposure or overdevelopment, radiographs become darken. There is two way for imporoving the diagnostic quality of these radiographs. One is using lightening agents and the other is indirect digital radiography.The aim of this research was to evaluate and compare the diagnostic quality of dark radiographs after using lightening solutions and indirect digital radiography.For this experimental study, a dentulous phantom in the department of radiology was used. With bisecting angle technique, 50 Periapical radiographs were prepared from different dentulous areas of the maxilla and mandibule. The control radiographs were prepared using standard technique. For obtaining test radiographs, the exposure time was increased by 1.5 times for each area to produce dark radiographs, The test and control radiographs were scaned and saved. The test radigraphs were lightend once with ligtening solution and then they were lightened using photoshap program. Three trained postgraduate students were assigned to evaluate the radiographs in all five groups of images by giving grades to different anatomic parts based on their qualities. The data were statistically analysed using Friedman and Wilcoxon tests. There were statistically significant differences between dark radiographs and the other four groups (p < 0.001). Diagnostic quality of dark radiographs was improved by using lightening solution or indirect digital radiography. The mean score devoted to diagnosis quality of images lightened by lightening solution was more than those by indirect digital technique.By using lightening solution or indirect digital radiography, the diagnostic quality of darken radiographs can be improved, so there will be no need for repetition and this will prevent patients from excess exposure to irradiation. Lightening solutions are more effetive than indirect digital technique.
  • Khojastepour L., Mohamadinejad S Page 206
    The aim of this article was to present an unusual sialographic finding in a case of submandibular gland in which the trifurcation of warthon’s duct acted somehow similar to the obstruction factors. A 36 years old male was referred to Shiraz Dental School with the symptom of obstruction of the right submandibular duct. After systemic and clinical evaluation and radiographic examination, sialography was performed. It was revealed that the trifurcation of proximal part of deep (horizontal) segment of warthon’s duct was the cause of obstruction. The intresting point in this case was the absence of gland swelling and pain during meal time which in other cases it occurs due to the usual obstructive factors such as sialolithiasis (calcified or non calcified), stricture, mucocele or salivary cyst. To our knowledge and based on the literature review, this is the first reported case of warthon’s duct showing this type of anatomic feature which was detected by sialography.