فهرست مطالب

فیض - سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 45، بهار 1387)

مجله فیض
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 45، بهار 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/02/10
  • تعداد عناوین: 15
|
  • جواد بهارآرا، نزهت موسوی فر، محسن جلالی، مریم مغانی پست الکترونیکی: صفحه 1
    معمولا گنادوتروپین ها در حیوانات و انسان برای تحریک تخمک گذاری و افزایش تعداد تخمک های قابل دسترس برای تکنیک هایی مانندIVF استفاده می شود. هدف در این مطالعه بررسی اثر هورمون های HMG و r-FSH بر تکوین فولیکول های تخمدان موش ماده ی نابالغ نژاد Balb/C است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش تجربی جهت بررسی اثر هورمون های HMG و r-FSH بر تخمدان، تعداد 60 موش ماده ی 21 روزه Balb/C انتخاب و به 4 گروه مساوی کنترل، شاهد آزمایشگاهی، آزمون 1 (HMG) و آزمون 2 (r-FSH) تقسیم شدند. گروه کنترل در شرایط طبیعی در اتاق پرورش حیوانات نگهداری شدند. به گروه شاهد آزمایشگاهی، فقط سرم نمکی تزریق شد و به گروه آزمون 1 مقدار IU/ml HMG 5/7 و به گروه آزمون 2 مقدارIU/ml r-FSH 5/7 تزریق شد. 48 ساعت بعد از تزریق، موش ها تشریح و تخمدان ها خارج گردید و پس از بررسی های اولیه ریخت شناسی و ثبت وزن و اندازه تخمدان ها، به کمک مطالعات میکروسکوپی نوری تعداد فولیکول های اولیه، فولیکول های ثانویه، فولیکول های در حال رشد، فولیکول های رشدیافته و فولیکول های آنترال اولیه بررسی و با نمونه های کنترل و شاهد آزمایشگاهی مقایسه شد. داده های کمی حاصل برای مقایسه ی میانگین تعداد انواع فولیکول ها با استفاده از آزمون آماری kolmogorov-smirnov و برای مقایسه ی اندازه و وزن تخمدان ها با استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس تک عاملی بررسی گردید.
    نتایج
    یافته های حاصل نشان داد، استفاده ازr-FSH باعث افزایش معنی دار اندازه ی تخمدان ها می شود (006/0p£) لیکن بر وزن تخمدان ها و تعداد انواع فولیکول ها اثر معنی دار ندارد (05/0p>) همچنین استفاده از HMG باعث افزایش معنی دار وزن تخمدان (047/0p£) و تعداد فولیکول های آنترال اولیه می شود (001/0p<) لیکن بر اندازه ی تخمدان و تعداد فولیکول های اولیه، فولیکول های ثانویه، فولیکول های در حال رشد و رشدیافته اثر معنی دار ندارد (05/0p>).
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیان گر آن است که هر دو هورمون r-FSH و HMG تاثیری بر روی مراحل اولیه رشد و نمو فولیکول های تخمدانی موش ندارند. در حالی که HMG بر مراحل انتهایی تکوین فولیکول ها اثر داشته و در نتیجه میزان تخمک گذاری در گروه HMG بیشتر بوده و اثر بهتری در روند تحریک تخمدان دارد.
    کلیدواژگان: فولیکول تخمدان، هورمون محرک فولیکول، موش بالب سی
  • مجتبی کریمی پور، احسان صبوری، امرالله روزبهی صفحه 9
    سابقه و هدف
    عملکرد، یکپارچگی و سد مخاطی روده ی کوچک بعد از سوختگی دچار اختلال می شود و در نهایت به دلیل انتقال باکتریایی از فضای روده ی کوچک به جریان خون منجر به سپتی سمی و مرگ می شود. با توجه به اثرات مفید ال آرژنین(پیش ساز اکسد نیتریک) در روند ترمیم زخم سوختگی، هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثرات ال آرژنین در جلوگیری از تغییرات مورفومتریک روده ی کوچک در موش بزرگ آزمایشگاهی با سوختگی درجه ی دوپوستی است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش از 24 راس موش بزرگ آزمایشگاهی نر بالغ با وزن 270-250 گرم در سه گروه کنترل، سوختگی و سوختگی+ ال آرژنین استفاده شده است. بعد از بیهوشی و تراشیدن موهای پشت آنها، مساحت معینی (cm5/3×5) از پوست پشت حیوانات به مدت 8 ثانیه در معرض آب 95 درجه سانتی گراد قرار گرفت و سوختگی مرطوب ایجاد شد. به موش های گروه سوم در روزهای اول، سوم و پنجم بعد از سوختگی روزانه mg/kg100 ال آرژنین به صورت داخل صفاقی تزریق گردید. در روز هفتم از قسمت ابتدایی روده ی کوچک همه گروه ها نمونه برداشته شد و در داخل فرمالین 10 درصد قرار گرفت. پس از ثابت کردن نمونه ها و تهیه ی لام هایی با رنگ آمیزی هماتوکسیلین ائوزین، طول پرزهای روده ی کوچک، قطر روده، قطر لومن روده، ضخامت لایه عضلانی و عمق کریپت روده ای با کمک میکروسکوپ نوری مجهز به قطعه ی چشمی مدرج محاسبه شد. برای ارزیابی داده های خام از برنامه ی نرم افزاری SPSS 11.5 و آزمون ANOVA یک طرفه و آزمون توکی استفاده شد.
    نتایج
    تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که طول پرزها و عمق کریپت روده ی کوچک در موش های گروه سوختگی به طور معناداری نسبت به گروه کنترل و گروهی که ال آرژنین دریافت کرده بودند کاهش یافته بود. ساختار مخاط روده ی کوچک در گروه دریافت کننده ال آرژنین تقریبا مشابه گروه کنترل بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که ال آرژنین از طریق ساز و کارهای ناشناخته سبب جلوگیری از کوچک شدن و تغییرات مورفومتریک مخاط روده ی کوچک در سوختگی شده بود و سبب حفظ ساختار آن در طی سوختگی شده است.
    کلیدواژگان: سوختگی ها، روده کوچک، ال، آرژینین، رت
  • مجید جدیدی، سید محمد فیروزآبادی، عباسعلی طاهریان، احمدعلی سجادی صفحه 15
    سابقه و هدف
    میدان های مغناطیسی موجود در محیط زندگی انسان می توانند بر یادگیری و حافظه اثر نمایند از این رو این مطالعه به منظور بررسی اثر میدان مغناطیسی کوتاه مدت با شدت های 2 و 8 میلی تسلا بر تثبیت حافظه در موش بزرگ آزمایشگاهی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش از 36 سر موش نر سه تا 4 ماهه نژاد ویستار با وزن حدود 15±235 گرم استفاده شد که به صورت تصادفی به سه گروه کنترل، تابش گیری 2 و 8 میلی تسلا تقسیم شدند. آموزش یادگیری فضایی حیوانات در ماز آبی موریس، طی یک روز، و در دو مرحله 4 جلسه ای با 3 دقیقه استراحت بین دو مرحله انجام گرفت. بلافاصله پس از پایان آموزش، حیوانات برای مدت 20 دقیقه در میدان مغناطیسی با یک جریان 50 هرتزی به شدت 2 و 8 میلی تسلا قرار گرفتند. آزمون ردیابی 48 ساعت بعد از اجرای مراحل آموزش و قرار گرفتن در معرض جریان مغناطیسی و به مدت 60 ثانیه انجام شد.
    نتایج
    تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از این بود که حیواناتی که در معرض تابش اشعه با شدت 8 میلی تسلا قرار گرفته بودند در مقایسه با گروه کنترل، به طور واضحی مدت زمان کمتری در منطقه سکوگذرانده و دارای الگوی شنای متفاوتی بودند و تمایل زیادی برای یافتن سکو از خود نشان ندادند.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان داد که میدان مغناطیسی کوتاه مدت 50 هرتز در شدت 8 میلی تسلا بر خلاف شدت 2 میلی تسلا می تواند موجب اختلال در عملکرد مرحله تثبیت حافظه فضایی شود.
    کلیدواژگان: میدان الکترومغناطیسی، حافظه ی فضایی، حافظه، ماز آبی، رت
  • مصطفی حاجی ملاحسینی، علی اکبر پورفتح الله ، سهیلا سهیلی، شهرام سمیعی، رضا مشکانی صفحه 21
    سابقه و هدف
    سلول های تولیدکننده اینترفرون نقش مهمی در کنترل عفونت ویروس نقص ایمنی انسان دارند. به منظور بررسی خاصیت ایمونومدولاتوری هپاتیت G بر ایمنی مبتلایان به ویروس نقص ایمنی انسان تعداد سلول های تولیدکننده اینترفرون مورد ارزیابی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به شکل توصیفی، روی نمونه خون 83 بیمار مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسان با شمارش سلولی 400<+4CD صورت پذیرفت. این 83 نفر بر مبنای وضعیت عفونت های هم زمان در چهار گروه طبقه بندی گردیدند: 1- بیماران مبتلا به عفونت های هم زمان هپاتیت C/ هپاتیت G (HGV+،HCV+)، 2- بیماران عفونی با هپاتیت G ولی فاقد هپاتیت C (HGV+،HCV-)، 3- بیماران مبتلا به عفونت هم زمان هپاتیت C ولی فاقد عفونت فعال هپاتیت G (HGV-،HCV+) و 4- بیمارانی که عفونت هم زمان هیچ یک از ویروس های هپاتیت فوق را دارا نبودند (HGV-،HCV-). تفکیک سلول های تولیدکننده اینترفرون به روش فلوسایتومتری انجام گرفت و وجودHGV RNA به روش RT-PCR و PCR-ELISA بررسی گردید.
    نتایج
    تعداد سلول های تولیدکننده اینترفرون در مبتلایان به عفونت هم زمان ویروس نقص ایمنی انسان و هپاتیت G، دامنه ی تغییرات وسیع تری داشت اما تفاوت معنی داری بین افراد دارای هپاتیت G و افراد فاقد این عفونت دیده نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر نمی رسد هپاتیت Gاثری بر افزایش تولید یا بازچرخش سلول تولیدکننده اینترفرون در مبتلایان به ویروس نقص ایمنی انسان با سامانه ی ایمنی نسبتا سالم داشته باشد.
    کلیدواژگان: سلول تولیدکننده اینترفرون، ویروس نقص ایمنی انسان، هپاتیت G و عفونت توام
  • کریم پرستویی، فریبا سیدی، علی محمد فرجی، محمداسماعیل شهاب الدین، سوسن قاسمی، سمیرا ناصری صفحه 26
    سابقه و هدف
    نمایه گلیسمی، توصیف کننده تغییر در میزان قند خون بعد از خوردن غذاها در مقایسه با یک غذای استاندارد می باشد. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین نمایه ی گلیسمی ماکارونی (با نام تجاری سلام ماکارون، فرآورده ی کشور ایران) انجام شد.
    مواد و روش ها
    جهت تعیین نمایه ی گلیسمی، مقدار مشخصی از غذای مورد آزمایش که حاوی 50 گرم کربوهیدرات است در حالت ناشتا توسط 14 فرد سالم (7 مرد و 7 زن) مصرف گردید. میزان گلوکز خون در زمان های ناشتا، 30، 60، 90 و 120 دقیقه بعد از مصرف غذا اندازه گیری شد. نمایه گلیسمی بر حسب درصد با تقسیم کردن مساحت زیرمنحنی افزایش گلوکز خون، بعد از خوردن ماکارونی بر مساحت زیرمنحنی افزایش گلوکز خون بعد از خوردن غذای استاندارد (50 گرم گلوکز) بیان می شود. در هر داوطلب هر غذا (ماکارونی و گلوکز) سه بار مورد آزمایش قرار گرفت. بنابراین 3 نمایه ی گلیسمی برای ماکارونی در هر فرد محاسبه شد و در نهایت متوسط نمایه های گلیسمی به دست آمده در کل افراد، نمایه ی گلیسمی ماکارونی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t student و Paired t test استفاده شد.
    نتایج
    میانگین نمایه گلیسمی ماکارونی در 14 داوطلب، 14/14±34/51 به دست آمد. متوسط نمایه ی گلیسمی ماکارونی در مردان و زنان به ترتیب 44/13±16/55 و 77/14±52/47 محاسبه شد. اختلاف معنی دار بین نمایه ی گلیسمی مردان و زنان مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    مطالعه ی حاضر نشان می دهد نمایه ی گلیسمی ماکارونی رشته ای با نام تجاری «سلام ماکارون» در انتهای طیف غذاهای با GI پایین و نزدیک به طیف غذاهای با GI متوسط قرار می گیرد. بنابراین می تواند به عنوان جزیی از رژیم غذایی افراد سالم و افراد مبتلا به بیماری هایی چون دیابت، قلبی عروقی و چاقی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: نمایه گلیسمی، رژیم غذایی، ماکارونی
  • مرتضی رضایی آدریانی، فضل الله احمدی، عیسی محمدی، محمد اصغری جعفرآبادی، آرمان آزادی صفحه 32
    محدودیت حرکت پس از آنژیوگرافی عروق کرونر به مدت طولانی جهت پیشگیری از بروز عوارض، باعث ایجاد کمردرد در بیماران می شود. درد به عنوان یک عامل تنش زا با شروع پاسخ تنش منجر به فعال شدن سیستم سمپاتیک و در نتیجه افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود. این پژوهش جهت تعیین تاثیر تغییر وضعیت بر ضربان قلب و فشار خون بیماران پس از انجام آنژیوگرافی کرونر در سال 1385 در یکی از بیمارستان های غیرآموزشی شهر تهران انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به روش نیمه تجربی انجام شده است. نمونه ها با استفاده از نمونه گیری آسان انتخاب و سپس به روش تصادفی به دو گروه شاهد (35 نفر) و آزمون (35 نفر) تخصیص داده شدند. گروه شاهد بر اساس معمول محیط پژوهش (24-8 ساعت خوابیده به پشت) وضعیت داده شد. وضعیت بیماران گروه آزمون در فواصل منظم تغییر داده شد. ضربان قلب، فشار خون، میزان خون ریزی و هماتوم در دفعات مختلف مورد اندازه گیری قرار گرفتند و با استفاده از آزمون های آماری t-test، مجذور کای، آنالیز واریانس با اندازه های تکراری با یکدیگر مقایسه شدند.
    نتایج
    یافته های این پژوهش نشان داد که ضربان قلب و میانگین فشار خون در ساعت ششم و هشتم پس از آنژیوگرافی به میزان معنی داری در گروه آزمون کمتر از گروه شاهد است (05/0p<). روند تغییرات ضربان قلب و میانگین فشار خون در زمان های مختلف پس از آنژیوگرافی، تفاوت معنی داری را در هر یک از گروه های شاهد و آزمون نشان می دهد (0001/0p<). میزان خون ریزی و حجم هماتوم بین دو گروه از تفاوت معنی داری برخوردار نمی باشد.
    نتیجه گیری
    تغییر وضعیت بیماران پس از آنژیوگرافی بر اساس رویه ارایه شده عملی و بدون افزایش میزان عوارض عروقی می باشد و با کاهش درد باعث پایدار ماندن شرایط همودینامیک در بیماران مبتلا به بیماری های عروق کرونر قلب (که تغییرات شرایط همودینامیک در آنها می تواند تهدیدکننده ی زندگی باشد) می شود.
    کلیدواژگان: تغییر وضعیت، آنژیوگرافی، کمردرد، ضربان قلب، فشار خون، خون ریزی، هماتوم
  • کمال اصالت منش، احمدرضا جمشیدی، فرهاد شهرام، فریدون دواچی، زهرا سلیمانی، شهره موحدی صفحه 39
    سابقه و هدف
    سلنیوم همانند سایر عناصر کمیاب و آنزیم های آنتی اکسیدان به عنوان یک عامل تعدیل کننده ایمنی و آنتی اکسیدان مطرح شده است. اخیرا کمبود سلنیوم در بیماری بهجت مورد بحث واقع شده است. به همین منظور مطالعه فوق با هدف بررسی ارتباط بین سطح سلنیوم با بیماری بهجت انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه ی حاضر از نوع مورد شاهدی است که در گروه مورد 46 فرد مبتلا به بیماری بهجت و در گروه شاهد 46 فرد سالم بودند که در مرکز تحقیقات روماتولوژی انجام شد. از طرفی گروه کنترل از نظر قومیت و سن با گروه مورد همسان شدند. سپس سطح سلنیوم سرم با روش اسپکترومتری با جذب اتمی اندازه گیری شد (Atomic absorbtion spectrometer Shimadzu AA-680) و میانگین سطح سرمی دو گروه با هم مقایسه و با آزمون t تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    میانگین سطح سرمی سلنیوم بیماران 38/15±4/66 میکروگرم در لیتر بود. که به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل سالم (18/17±87/86) بود (0005/0p<). وقتی که فعالیت بیماری بر اساس ارزیابی کلی پزشک (GPA) در نظر گرفته شد اختلاف معنی داری (21/15±57/66) و بیماران غیرفعال (75/14±83/65) مشاهده نشد. علی رغم یافته های فوق، افزایش معنی داری در سطح سرمی سلنیوم در بیماران مبتلا به درگیری چشمی مشاهده شد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که در بیماری بهجت سطح سرمی سلنیوم پایین تر از افراد سالم بوده و در کسانی که درگیری چشمی داشتند نیز بالاتر از افراد غیردرگیر می باشد ولی بین سطح سرمی سلنیوم و تشدید فعالیت بیماری بهجت ارتباطی مشاهده نشد، که ضرورت انجام مطالعات بیشتر را ایجاب می کند.
    کلیدواژگان: سندروم بهجت، سلنیوم
  • سیدعلی مسعود، حسن احترام صفحه 44
    سابقه و هدف
    میگرن به صورت سردردی یک طرفه و غالبا ضربان دار، معمولا با تهوع، استفراغ، نورگریزی فتوفوبی و احساس خستگی است. ساز و کار و پاتوفیزیولوژی میگرن به طور دقیق مشخص نیست. در مورد نقش آلرژی و هیستامین و ایمونوگلوبولین IgE به عنوان یک واسطه ی آلرژی در ایجاد این بیماری نظرات متناقصی وجود دارد. با توجه به شیوع سردرد میگرنی و عوارض ناشی از آن و با توجه به نقش آلرژی در بروز میگرن این مطالعه در مراجعه کنندگان به کلینیک های اعصاب کاشان در سال 1384 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به روش مورد شاهدی بر روی 50 بیمار مبتلا به میگرن (بر حسب معیارهای HIS) به عنوان گروه مورد و 100 نفر فرد سالم به عنوان گروه شاهد که به بخش عصب شناسی کاشان مراجعه کرده بودند و توسط پزشک متخصص اعصاب معاینه شده بودند، صورت گرفت. اطلاعات مربوط به بیماران از قبیل سن، جنس، سابقه ی خانوادگی سردرد در فرم اطلاعاتی ثبت و از نظر سن، جنس، شغل دو گروه هماهنگ شدند. از هر فرد cc2 خون وریدی تهیه و با کیت های monobindو به روش الیزا سطح IgE سرم تعیین گردید و نتیجه آن در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. داده های فرم اطلاعاتی استخراج و طبقه بندی و نتایج با آزمون آماری chi- square test و t-test و OR، CI مورد قضاوت قرار گرفت.
    نتایج
    از 50 بیمار میگرنی، (35 بیمار) 70 درصد زن و (15 بیمار) 30 درصد مرد بودند و از 100 فرد سالم نیز (70 نفر) 70 درصد زن و (30 نفر) 30 درصد مرد بودند. سطح سرمی IgE در بیماران Iu/ml32/77±55/109 و در افراد سالم Iu/ml8/54±38/83 (05/0p<) و در مجموعIu/ml 14/64±1/92 بود که سن افراد گروه مورد 5/13±6/44 سال و در گروه شاهد 3/12±1/46 سال (05/0p>) و در کل 14±8/45 سال بود. از نظر سابقه ی خانوادگی سردرد، اختلاف معنی داری بین گروه مورد و شاهد مشاهده شد (0001/0p<) و 47/9OR= یعنی میگرنی ها 47/9 برابر شاهدها سابقه ی خانوادگی سردرد دارند که از نظر سابقه ی خانوادگی سردرد و سطح سرمی IgE، اختلاف معنی داری در سطح سرمی IgE بین گروه مورد و شاهد با و بدون سابقه خانوادگی سردرد مشاهده شد (05/0p<). در مورد سایر متغیرهای بررسی شده در این مطالعه به دلیل هماهنگ نمودن گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری بین مورد و شاهد مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به بالا بودن سطح سرمی IgE در مبتلایان به میگرن در مقایسه با افراد سالم می توان به رابطه ی احتمالی حمله ی میگرن و سطح سرمی IgE پی برد و همچنین ضرورت بررسی بیماران میگرنی از نظر ابتلا به اختلالات آلرژی زا و آتوپیک را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: سطح سرمی IgE، میگرن، سردرد
  • خدیجه شریفی، زهرا سوکی، حسین اکبری، سید مصطفی شریفی صفحه 50
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع افسردگی پس از زایمان (42-13 درصد) و مشکلات جدی که این اختلال برای مادر، کودک و خانواده به وجود می آورد شناسایی عوامل خطرساز ضروری است. بنابراین در این تحقیق رابطه افسردگی پس از زایمان با نوع زایمان بررسی گردید.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش تحلیلی از نوع مورد شاهد با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف در 460 زن در قالب دو گروه برابر افسرده (مورد) و غیرافسرده (شاهد) مراجعه کننده در ماه های دوم و سوم پس از زایمان به مراکز بهداشتی درمانی شهر کاشان طی سال های 85-1384 با استفاده از آزمون افسردگی بک و پرسشنامه پژوهش گرساخته انجام شد. نمونه هایی که دارای برخی عوامل اثرگذار بر افسردگی بودند (سابقه ی مصرف پروژسترون و افسردگی خود و خانواده، بستری شدن در بیمارستان، بیماری سیستمیک افسرده کننده، ناهنجاری نوزاد و تنش جدی جسمی و روانی طی سال گذشته) از مطالعه خارج و جنس نوزاد و مرتبه ی حاملگی در دو گروه همسان شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های t مستقل، کای دو، OR و CI استفاده شد.
    نتایج
    یافته ها ارتباط معنی دار آماری بین افسردگی پس از زایمان و نوع زایمان نشان نداد (28/1=OR). درصد زایمان به شیوه ی سزارین در گروه مورد 1/46 و شاهد 2/52 درصد بوده است. ارتباط معنی دار آماری بین شغل، تحصیلات زن، تعداد فرزندان و ناخواسته بودن حاملگی با علامت افسردگی پس از زایمان مشاهده نشد. اما ارتباط معنی دار آماری بین شغل همسر و علامت افسردگی پس از زایمان مشاهده شد (047/0p£).
    نتیجه گیری
    ارتباط معنی دار آماری بین افسردگی پس از زایمان و نوع زایمان مشاهده نشد. افسردگی پس از زایمان در زنانی که شغل همسرشان کارمند بود کمتر مشاهده شد که ضرورت انجام پژوهش بیشتر را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: افسردگی پس از زایمان، سزارین، زایمان طبیعی
  • محمدرضا طالب نژاد، معصومه اقتداری، مرجان سجادی، زاهد کریمی، مجتبی قائدی صفحه 56
    سابقه و هدف
    مطالعات زیادی در رابطه با روش به کارگیری آزمون های دید سه بعدی (steropsis) در تشخیص تنبلی چشم و غربالگری آن انجام گرفته است. ما در این مطالعه برآن هستیم تا میزان دید سه بعدی در کودکان دبستانی سالم و افراد دچار تنبلی چشم با استفاده از آزمون TNO (یکی از آزمون های steropsis) را تعیین نموده و ارزش آزمون TNO در تشخیص تنبلی چشم را بررسی کنیم.
    مواد روش ها
    مطالعه از نوع بررسی ارزش تشخیصی آزمون می باشد. حدت دید سه بعدی 300 دانش آموز دبستانی بدون تنبلی چشم به وسیله ی آزمون TNO در فاصله ی 40 سانتی متری تعیین گردید. همچنین حدت بینایی و حدت دید سه بعدی 100 بیمار دارای تنبلی چشم به علل عیوب انکساری، دوبینی (استرابیسم) با زاویه ی زیاد و دوبینی با زاویه ی کم (میکرواسترابیسم) مراجعه کننده به درمانگاه های پوستچی و مطهری شیراز به ترتیب به وسیله اسنلن چارت در فاصله ی شش متری و آزمون TNO در فاصله ی 40 سانتی متری تعیین گردید. در این مطالعه مرز ارجاع 120 ثانیه قوسی برای تشخیص تنبلی چشم انتخاب شد نتایج به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و حساسیت، ویژگی و ارزش تشخیصی آزمون تعیین شد.
    نتایج
    95 درصد دانش آموزان دبستانی شهر شیراز دارای دید سه بعدی 120 ثانیه قوسی یا بهتر بودند. در گروه دارای تنبلی چشم کاهش محسوسی در حدت دید سه بعدی نسبت به گروه دانش آموزان سالم مشاهده شد. شایع ترین علت تنبلی چشم در گروه مورد مطالعه عیوب انکساری بود (62 درصد). حساسیت آزمون TNO در تشخیص تنبلی چشم 9/85 درصد و ویژگی آن 2/97 درصد بود. آزمون TNO با مرز ارجاع 120 ثانیه قوسی دارای 5 درصد مثبت کاذب و 8 درصد منفی کاذب بود. منفی کاذب این آزمون در تشخیص تنبلی چشم متوسط یا شدید صفردرصد بوده است.
    نتیجه گیری
    ممکن است بتوان از آزمون TNO برای تشخیص و غربال گری آمبلیوپی در اطفال استفاده کرد، داشتن ویژگی هایی چون قابل اعتماد بودن و نداشتن نشانه های تک چشمی بر ارزش این آزمون می افزاید.
    کلیدواژگان: قدرت دید، تنبلی چشم، چارت اسنلن
  • محسن ادیب حاج باقری، محمد آقاجانی صفحه 61
    سابقه و هدف
    به دلیل نقش مراقبت صحیح از کاتتر ادراری در جلوگیری از عفونت ادراری و نیز با توجه به کمبود مطالعه ی قبلی در زمینه کیفیت مراقبت از بیماران دارای کاتتر، این پژوهش در سال 1384 با هدف بررسی کیفیت مراقبت از بیماران دارای کاتتر ادراری در بیمارستان های آموزشی کاشان انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت مقطعی بر روی 377 بیمار دارای کاتتر ادراری بستری در بیمارستان های نقوی، شهید بهشتی و زایشگاه شبیه خوانی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه هایی بود که پژوهش گر با استفاده از مطالعه ی کتابخانه ای طراحی کرد و سپس روایی محتوای آن را به تایید صاحب نظران رسانید. داده ها به کمک آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    از 377 بیمار بررسی شده 8/61 درصد زن و 2/38 درصد مرد بودند. از این عده 46 نفر مشاهده شدند و 331 نفر دیگر نظرات خود را درباره ی کیفیت مراقبت از کاتتر خود بیان کردند. بیشتر موارد کاتترگذاری در بخش های جراحی انجام شده بود. بیشترین بیماران به دلیل ضرورت بی حرکت ماندن در تخت کاتترگذاری شده بودند. کیفیت مراقبت در هنگام کاتترگذاری از نظر بیماران در حد متوسط و با توجه به موارد مشاهده شده در حد ضعیف بود. کیفیت آموزش ارایه شده به بیمار به صورت قابل توجهی از سایر معیارهای مورد بررسی ضعیف تر بود. کیفیت مراقبت در مدت درجا بودن کاتتر ادراری نیز در حد متوسط قرار داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به این که کیفیت مراقبت از کاتتر در طیف متوسط تا ضعیف قرار داشت توجه مسوولین را به برگزاری دوره های آموزش مداوم برای به روز رسانی دانش و مهارت پرستاران در زمینه ی مراقبت از بیمار دارای کاتتر ادراری جلب می نماید.
    کلیدواژگان: کیفیت مراقبت، کاتتر ادراری درجا، کاشان
  • زهرا سپهرمنش، افشین احمدوند، فاطمه سادات قریشی، سیدغلامعباس موسوی صفحه 69
    سابقه و هدف
    سوء مصرف مواد، با فراوانی بالای اختلالات روان پزشکی همراه است، در نتیجه کنترل و درمان پدیده ی سوء مصرف مواد نیاز به مداخلات درمانی چندجانبه دارد. گروه هدف این مطالعه معتادان تزریقی می باشند که در حال حاضر این گروه نقش عمده ای در گسترش بیماری های گوناگون از جمله ایدز و هپاتیت دارند، بنابراین شناسایی مشکلات این گروه و درمان آنها از اولویت های بهداشتی می باشد. تاکنون درمان این گروه با مشکلات و موانع متعددی روبرو بوده است و درمان های دارویی به تنهایی پاسخ گو نبوده است که یکی از دلایل شکست درمان، ویژگی های شخصیتی و روانی این گروه می باشد که مطالعه ی حاضر به بررسی این ویژگی ها می پردازد تا با شناخت آنها بتوان به طور صحیحی درمان این بیماران را پایه ریزی نمود و اهمیت مداخلات غیردارویی را در این گروه روشن ساخت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی است که بر روی73 مرد هروئینی تزریقی (کلیه معتادان تزریقی زندان کاشان) در سال 1385 انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ای بود شامل دو بخش، مشخصات بیمار و آزمون شخصیتی MMPI که توسط روان شناس بالینی زندان در اختیار آن دسته از معتادان تزریقی که دارای تحصیلاتی در سطح راهنمایی و بالاتر بودند، قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه، تفسیر آزمون توسط روان شناس انجام شد. نتایج به دست آمده با استفاده از آزمونFisher Exact Test مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    از کل 73 نفر مرد معتاد تزریقی زندان، 6 نفر از آنها آزمون شان فاقد اعتبار و روایی ارزیابی شد و در مجموع 67 نفر با آزمون MMPI مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که 17 نفر (38/25 درصد) فاقد اختلال و 50 نفر (62/74 درصد) دارای ویژگی های شخصیتی نابهنجار بر اساس مقیاس های بالینی MMPI شناخته شدند. میانگین گروه سنی مورد مطالعه 41/6±86/29 سال بود. 43 نفر (18/64 درصد) از نمونه های مورد مطالعه زیر 30 سال و 24 نفر (82/35 درصد) بالای 30 سال سن داشتند. 35 نفر (23/52 درصد) مجرد و 32 نفر (77/47 درصد) متاهل بودند. 53 نفر (11/79) زیر دیپلم و 14 نفر (89/20) دارای تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند. همچنین در این مطالعه رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی نابهنجار و سطح تحصیلات معنادار به دست آمد. با 001/0p. 1/10OR= از بین این 50 نفر که دارای ویژگی های شخصیتی نابهنجار بودند، بیشترین فراوانی را به ترتیب ویژگی شخصیت ضداجتماعی در 12 نفر (24درصد)، افسردگی در 10 نفر (20 درصد)، ویژگی هیپومانیک در 7 نفر (14 درصد)، ویژگی خودبیمارانگاری در 5 نفر (10 درصد) و نمایشی در 5 نفر (10درصد) پارانوئید در 4 نفر (8 درصد) و اضطراب در 4 نفر (8 درصد)، شخصیت اسکیزوئید در 3 نفر (6 درصد) داشتند. ویژگی شخصیتی افسردگی در افرد بالای دیپلم و متاهلین به طور شاخصی بیشتر بود به طوری که تمامی افراد با تحصیلات بالای دیپلم در بعد افسردگی نمرات بالایی داشتند (5 نفر، 100درصد) و افراد مجرد (9/25 درصد) و زیر 30 سال (2/31 درصد) در مقیاس بالینی شخصیت ضداجتماعی نسبت به سایر مقیاس ها نمرات بالایی به دست آورده بودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که مقیاس بالینی شخصیت ضداجتماعی و افسردگی در میان معتادان تزریقی از فراوانی بیشتری نسبت به سایر مقیاس ها برخوردار می باشد. با توجه به این که تعداد بیشتری از افراد گروه مورد مطالعه، مجرد و زیر 30 سال سن داشتند. در نتیجه این گروه آسیب پذیرتر می باشند همچنین تحصیلات پایین در این گروه می تواند به عنوان یک عامل پیشگویی کننده جهت ویژگی های شخصیتی نابهنجار محسوب گردد.
    کلیدواژگان: ویژگی شخصیتی، معتاد تزریقی، زندان
  • سید مهدی سجادی، شهرام سمیعی، مریم خیراندیش، زهرا عطایی، مهناز کواری، مریم عبداللهی، سمیرامیس طوطیان، سید محمدرضا طباطبایی، رضا مشکانی صفحه 76
    سابقه و هدف
    عامل سیزده انعقادی خون یک ترانس گلوتامیناز با ساختاری تترامری است که از دو زیرواحد پیش آنزیمی مشابه (عامل سیزده A) و دو زیرواحد پروتئینی ناقل (عامل سیزده B) تشکیل شده است. علاوه بر جهش های شناخته شده، چندشکلی هایی نیز در توالی آمینواسیدی عامل سیزده A شناخته شده اند. یکی از این چندشکلی ها، چندشکلی شایع گوانین به تیمین است که منجر به جایگزینی والین به لوسین در فاصله ی 3 آمینواسیدی جایگاه فعال شدن ترومبین (آرژینین37-گلیسین38) در زیرواحد Aمی شود. چندشکلی والین 34 لوسین عامل سیزده در قفقازی ها فراوانی بالاتری دارد اما کمترین فراوانی آن در ژاپنی ها دیده شده است. تاکنون گزارشی از فراوانی این چندشکلی در جمعیت ایرانی ارایه نشده است. به همین منظور با استفاده از روش PCR-RFLP برای اولین بار فراوانی چندشکلی والین 34 لوسین عامل سیزده در جمعیت بیماران ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه ی انجام شده از نوع توصیفی می باشد. تعداد 213 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاه مرکزی سازمان انتقال خون (تهران) در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از استخراج DNA ژنوتیپ های این چندشکلی با روش RFLP و در حضور آنزیم محدودکننده شناسایی گردیدند. تجزیه و تحلیل آماری یافته های به دست آمده با نرم افزار 5/11 SPSS و آزمون کای اسکوئر انجام شد.
    نتایج
    فراوانی چندشکلی در بیماران 4/24 درصد شامل 06/22 درصد هتروزیگوت و 34/2 درصد هموزیگوت با فراوانی 07/13 درصد از آلل لوسین به دست آمد. بین فراوانی این چندشکلی و جنس ارتباط معنی داری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    فراوانی بالاتر چندشکلی والین 34 لوسین عامل سیزده در بیماران ترومبوتیک ایرانی نسبت به فراوانی قبلی گزارش شده در کشورهای آسیایی تاییدی بر ناهمگونی نژادی این چندشکلی است. ضمن این که بروز این چندشکلی تحت تاثیر جنس قرار ندارد.
    کلیدواژگان: چندشکلی، عامل سیزده، ترومبوز
  • زویا پهلوانی، فاطمه اقبالیان، فرناز منصف اصفهانی، زنب چیت گر صفحه 81
    سابقه و هدف
    تغذیه ی طولانی با شیشه شیر یا شیر مادر باعث پوسیدگی های پیش رونده اولیه می گردد. نمای کلینیکی دندان ها در ECC یا تخریب زودرس دندان های شیری در کودکان، تیپیک بوده و از الگوی خاصی پیروی می کند. این مطالعه با هدف بررسی شیوع و الگوی ECC و برخی عوامل موثر بر آن در کودکان 6-2 ساله مهدکودک های شهر همدان در سال 1385 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، 414 کودک 2 تا 6 ساله انتخاب و دندان های آنها توسط دندان پزشک مورد معاینه قرار گرفت. جهت تعیین نوع شیر مصرفی، طول مدت شیرخوارگی، اضافه کردن مواد قندی به محتوی شیر، تغذیه با شیر در شب و سن شروع مسواک زدن، پرسشنامه ای تنظیم و توسط والدین در حضور دندان پزشک تکمیل گردید. داده های موجود با نرم افزار آماری SPSS ویرایش سیزدهم و آزمون های t-testو Chi-Square مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    64/31 درصد از کودکان مورد معاینه، مبتلا به ECC بودند. بیشترین تعداد دندان درگیر، دندان قدامی میانی سمت چپ در فک بالا با فراوانی 01/28 درصد و کمترین دندان درگیر، نیش سمت چپ در فک پایین با فراوانی صفردرصد بودند. بین ابتلا به پوسیدگی و تغذیه از شیر مادر و مدت آن رابطه ی آماری معنی داری مشاهده شد. بین ابتلا به پوسیدگی شیر و جنس، سن، طول دوران شیرخوارگی، سن شروع مسواک زدن، افزودن مواد قندی به شیر و نوع آن و تغذیه ی شبانه از شیر رابطه ی آماری معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه شیوع ECC در جامعه ی آماری ما بالا بود و بین تغذیه از شیر مادر و مدت آن با ECC ارتباط وجود داشت.
    کلیدواژگان: پوسیدگی، دندان شیری، کودکان
  • پروین بقایی، میترا زندی، زهره وارث، نگین مسعودی علوی، محسن ادیب حاج باقری صفحه 88
    سابقه و هدف
    بررسی خودمراقبتی و عوامل مرتبط با آن در بیماران دیابتی نه تنها از نظر بهداشتی بلکه از نظر تجزیه و تحلیل اقتصادی جامعه مهم است. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت خودمراقبتی و دانش بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت کاشان بوده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش توصیفی تحلیلی بر روی 300 نفر از بیماران مبتلا به دیابت (از 1400 بیمار) به روش نمونه گیری تصادفی صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه های مشخصات بیمار، خودمراقبتی ویژه بیماران دیابتی (شامل سه بعد نگرش، عملکرد و عملکرد خانواده) خودمراقبتی از پاها و بررسی سطح دانش بوده که توسط بیماران و در صورت نداشتن سواد به کمک پژوهش گر تکمیل گردید. نقاط برش در هر بعد نیز با بهره گیری از نتایج پژوهش قبلی تعیین شد و سپس وضعیت بیماران بر اساس آن مشخص گردید. جهت بررسی رابطه خودمراقبتی با متغیرهای مورد بررسی، از آزمون های کای دو و آزمون t و آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و OR و CI استفاده شد.
    نتایج
    از 300 نفر بیمار مورد مطالعه 214 نفر زن و 86 نفر مرد بودند. مدت ابتلا به دیابت این افراد 5/6±6/10 سال بود. وضعیت خودمراقبتی بر اساس طول مدت ابتلا و تحصیلات ارتباط معنی داری را نشان داد به طوری که با بالا رفتن طول مدت ابتلا میزان خودمراقبتی افزایش یافت و افراد بی سواد از خودمراقبتی خوب برخوردار بودند. بر اساس نتایج این پژوهش نوع درمان و وضعیت تاهل تنها با بعد مراقبت از پا ارتباط داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از مطالعه و اختلاف در برخی مشخصات بیمار، بیماران با ابعاد مختلف خودمراقبتی و دانش لازم است آموزش ها در مراکز دیابت کاربردی تر و با تاکید بیشتر بر ایجاد تغییرات هم در دانش و هم در رفتار و بهبود نگرش و احساس خودکارآمدی در افراد صورت گیرد.
    کلیدواژگان: مراقبت از خود، دیابت شرین، دانش، نگرش، عملکرد، پای دیابتی
|
  • Javad Bahar Ara *, Nozhat Moosavifar, Mohsen Jalali Page 1
    Background
    Gonadotropins are routinely used in animals and humans to induce multiple ovulations and increase the number of available oocytes in some fertilization techniques such as IVF (In Vitro Fertilization). This study was performed to assess the effects of HMG & r-FSH on development of ovarian follicles of mouse Balb/c.
    Materials And Methods
    In this experimental study 60 immature (21 days old) female Balb/c mice were allocated into 4 groups: 1- Control group, without injection, 2- Sham or exposed group, with normal saline injection, 3- HMG group received 7.5 IU/ml HMG, and 4- r-FSH group received 7.5 IU/ml r-FSH. After 48 hours, the animals were sacrificed and their ovaries removed for histological studies. The average follicles quantity, and also the size and weight of the ovaries were analyzed using Kolmogorov-Smirnov and uni factor variance analytic tests, respectively.
    Results
    Data showed that using r-FSH significantly (p<0.05) increased the size, but not the weight of ovaries and different types of follicles (p>0.05). Also using HMG significantly increased the weight of ovaries and number of primary antral follicles (p<0.05) but not the size of ovaries and primary, secondary and growing follicles (p>0.05).
    Conclusion
    HMG & r-FSH did not have significant effects on primary development of ovarian follicles but HMG affect the late stage development of ovarian follicles.
  • Mojtaba Karimipour *, Ehsan Saboory, Amrollah Rozbehi Page 9
    Background
    Small Intestine mucosal integrity, function and barrier are defective after severe burn and because of the bacterial translocation it will end up to sepsis and death. Due to positive effects of L-arginine in wound healing during burns, the purpose of this study was to assess the effects of L-arginine to prevent the morphometric changes in small intestine of burned rats.
    Materials And Methods
    Twenty-four mature male rats weighting 250-270g have used in three groups. control group (n=8), burned group (n=8) and burn with L-arginine (100 mg/kg intra peritoneal on 1, 3 and 5 days after burn). For burning induction, after general anesthesia and shaving, a selected area of the back region (5×3.5cm) was exposed to boiling water for 8 seconds in order to produce the wet burns. On the 7th day after burn specimens from the first part of small intestine were obtained. After fixation and staining the samples with Hematoxiline and Eosin villi height, small intestine diameter and its lumen diameter, muscular layer thickness, and crypt depth were measured.
    Results
    Villi height, crypt depth of small intestine mucosal was significantly decreased in burned group compared with other groups. The structure of the small intestine in L-arginine group was similar to control (normal) group.
    Conclusion
    The results showed that L-arginine prevented from villi atrophy and also morphometric changes of small intestine mucosal and prevented pathological changes during burn.
  • Majid Jadidi *, Seyyed Mohammad Firoozabadi, Ababd Ali Taherian, Ahmad Ali Sajadi Page 15
    Background
    Magnetic fields in human environment can affect on learning and memory. This study was conducted on evaluation the effect of short time exposure to 2 and 8 MT magnetic fields on rat consolidation of spatial memory.
    Materials And Methods
    Thirty-six male Wistar rats (3-4 month old, 235 ±15 g) were randomly allocated in three groups (sham and exposed to 2 and 8 MT magnetic fields). Animals were given 8 trials (one training session) at 2 blocks, with 3 minutes interval between the blocks for one day in Morris Water Maze. Immediately after training, head exposure was performed by a 50 Hz, 2 or 8 MT magnetic fields for 20 minutes. Forty eight hours after training and exposure to magnetic field, animals were given a 60 seconds probe trial.
    Results
    Animals exposed to 8 MT but not to 2 MT magnetic fields spend significantly less time in the platform quadrant during 60 seconds probe trial and had different swimming patterns so that they showed fewer tendencies for finding the platform.
    Conclusion
    The results of this study showed that short time exposure to 50 Hz, 8 MT but not 2 MT magnetic fields can impair consolidation phase of spatial memory.
  • Mostafa Haji-Molla-Hoseini *, Ali Akbar Pourfathollah, Soheila Soheili, Shahram Samiee, Reza Mashkani Page 21
    Background
    Interferon producing cells have an important role in controlling HIV. The interferon producing cell count was evaluated in order to study the possibility of immune modulating qualification of HGV co-infection in HIV patients’ safety.
    Materials And Methods
    This descriptive study was performed on 83 HIV positive patients with CD4+ cell count >400 to evaluate the interferon producing cell count. These 83 patients were categorized in 4 groups based on their current infection status. Patients infected with HCV and HGV (HGV+/HCV+), patients infected with HGV but not with HCV (HGV-C+/HCV-), patients infected with HCV but not with HGV (HGV-/HCV+) and patients not infected by HGV and HCV (HGV-/HCV-). Interferon producing cell analysis was performed by flow cytometric method and the presence of -HGV RNA by using RT-PCR and PCR-Elisa.
    Results
    Interferon producing cell count in HGV co-infected individuals revealed a wider range of numbers however there was no significant difference in the interferon producing cells count between HIV infected patients with and without HGV co-infection.
    Conclusion
    HGV/HCV co-infection doesnt have an effective role on increasing of production or rotation of interferon producing cell in HIV infected patients with relatively intact immune system.
  • Karim Parastouei *, Fariba Seyyedi, Ali Mohammad Faraji, Mohamamd Esmaeil Shahabodin, Sousan Ghasemi, Samira Naseri Page 26
    Background
    Glycemic index (GI) describes the variation of blood glucose concentration compared with a standard food after a meal. The purpose of this study is to determine the GI of specific pasta (Salam Macaron, produced at Kashan, Iran) and compare this index in men and women.
    Materials And Methods
    To determine the GI, a measured portion of food containing 50 g carbohydrates which was taken by 14 healthy volunteers (7 men and 7 women) after an overnight fasting was selected. B-glucose curves were drawn in time of 0, 30, 60, 90,120 min after the meal. The GI was calculated by dividing the incremental area under the curve for tested food per same index for standard food (same amount of glucose) and multiplying by 100. Each food was tested 3 times for every volunteer so that 3 GI’s were obtained and their average was calculated. Paired T Test and T Student were used to analyze the data.
    Results
    The mean value of pasta GI was 51 ± 14.14 in the whole group of 14 volunteers. No significant difference was seen between the GI in men and women.
    Conclusion
    Salam Macaron is in upper limit of low GI foods. This pasta may be an appropriate part of diets intended to improve control of blood glucose levels and management of diabetes, obesity and cardiovascular disease.
  • Morteza Rezaei Adaryani *, Fazlollah Ahmadi, Isa Mohammadi, Mohamamd Asghari Jafarabadi, Arma Azadi Page 32
    Background
    Restriction of patients to bed after coronary angiography to minimize the complications is accompanied by low back pain, which as a stress cause increases in heart rate (HR) and blood pressure (BP). The purpose of this study is to assess the effect of changing patients’ position on heart rate, average arterial pressure, hemorrhage and haematoma formation.
    Materials And Methods
    Using a semi-experimental method and convenient sampling, patients were assigned randomly to experimental (35 subject) and control (36 subject) groups. The experimental group was managed with modified positioning while the control group with routine protocol. HR, BP, bleeding and haematoma were measured in different time intervals after angiography.
    Results
    The experimental group had significantly lower heart rate and blood pressure in about 6 to 8 hours after angiography (P<0.05). The new method for patient positioning produced no significant increase in hemorrhage and haematoma when compared with control group.
    Conclusion
    Modified positioning after coronary angiography is practical and associated with stability of heart rate and blood pressure, and without increase in hemorrhage and haematoma chances
  • Kamal Esalatmanesh *, Ahmad Reza Jamshidi, Farhad Shahram, Fereidoun Davachi, Zahra Soleimani, Shohreh Movahedi Page 39
    Background
    Selenium is known as an antioxidant and immunomodulator trace element. Recently, the role of selenium deficiency in Behcet disease is discussed. This study performed to evaluate the correlation between serum selenium level and Behcet disease.
    Materials And Methods
    This case control study was performed on 46 healthy and 46 patients matched for age and ethnicity at Behcet clinic of Shariati hospital, Tehran University of Medical Sciences. Serum selenium was measured by atomic absorption spectrometry and compared with the average of serum selenium levels in both case and control groups and analyzed by T-test.
    Results
    Serum selenium level (mean ± SD) in patients (66.4 ± 15.38) was significantly (p<0.0005) lower than healthy (86.87 ± 17.18) group. Considering Global Physician Assessment, there was no significant difference between active (66.57 ± 15.21) and non-active (65.83 ± 14.75) patients, but a significant increase in selenium level was seen in patients with ocular involvement (p<0.001).
    Conclusion
    Serum selenium level in Behcet patients was lower than healthy control group and in ocular involved patients was higher than non-active patients. According to our results selenium may be a predicting factor for exacerbation or activation of disease and we recommend further studies to evaluate the precise relationship between selenium and Behcet.
  • Seyyed Ali Masoud *, Hasan Ehteram Page 44
    Background
    Migraine is a pulsatile, unilateral headache usually with nausea, vomiting, photophobia and fatigue. Considering the prevalence of Migraine headache and the suggested role of allergens in its appearance, the relationship between serum level of IgE and Migraine headache was scrutinized in this study.
    Materials And Methods
    Fifty known cases of Migraine headache and 100 control cases were selected from the patients referred to neurology clinic of Shahid Beheshti Hospital and private neurology clinic. Demographic data including age, sex, and family history of headache were recorded and matched in both groups. Two cubic centimeters (cc) of venous blood obtained from each case and tested for serum level of IgE with Eliza. Data analyzed with Chi-Square Test, T test, CI, and OR Tests.
    Results
    Out of 50 Migraine patients 35 (70%) were female and 15 (30%) male, and of 100 control group 70 (70%) female and 30 (30%) male. Most of the patients were in age range of 31-45 years old (34%), and so the control group was selected from the same range. Mean serum IgE level in Migraine patients was 109.55 ± 77.32 IU/ML and in control group 83.38 ± 54.8 IU/ML and in all controls and cases it was 92.1 ± 64.14 IU/ML. The difference was statistically significant (p<0.05). There was no difference in age between the groups. The difference in family history between case and control groups was significant (p<0.05), and the difference in serum IgE level was also significant between case and control groups with and without positive family history (p<0.05). There was no meaningful difference between other variables.
    Conclusion
    Based on the differences of IgE serum level between Migraine headache patients and normal cases there may be a cause and effect relationship which must be further evaluated. This may be helpful in prophylaxis and treatment of Migraine
  • Khadijeh Sharifi *, Zahra Sooky, Hossein Akbari, Seyyed Mostafa Sharifi Page 50
    Background
    Considering the high prevalence of postpartum depression (PPD), its serious problems for mother, child and family and the importance of identification of its risk factors this study has been carried out to evaluate the relationship between the method of delivery and PPD.
    Materials And Methods
    This analytical case control study with goal based sampling included 460 women referred to Kashan health care centers in 2-3 first months after their delivery during 2005-2006. They allocated to 2 equal groups of depressed (case) and normal (control) one per Beck depression test. Gender and gravida were matched in 2 groups. Data analyzed with Chi-Square test, T-test,OR, and CI.
    Results
    There was no significant relationship between the method of delivery and PPD (OR=1.28). In case group the rate of Cesarean section was 46.1% and in control group 52.2%. In this subject, there was significant relationship between housbands job and PPD (p=0.047). There was no significant relationship between mother education and her job, number of her children and unplanned pregnancy with PPD.
    Conclusions
    There was no relationship between the method of delivery and PPD. There was less PPD in women whose hausbands had a staffing job. It is recommended to do more study on this subject.
  • Mohammad Reza Talebnejad *, Masoumeh Eghtedari, Marjan Sajjadi, Zahed Karimi, Mojtaba Ghaedi Page 56
    Background
    Many studies have been performed on validity of different methods for Amblyopia screening and this one was designed to assess the reliability of the TNO test for that purpose.
    Materials And Methods
    This is a diagnostic value study. Visual acuity and stereo acuity of 100 patients with Amblyopia caused by refractive errors, strabismus with wide angle, or micro strabismus were measured and compared with the stereo acuity of 300 normal students using TNO test. Statistical analysis carried out to determine sensitivity, specificity, and diagnostic value. Then, positive and negative predictive values were calculated by considering 120 seconds of arc stereopsis as the cut off point.
    Results
    Ninety five percent of students had good stereopsis (120 second of arc or better). Patients group showed limited stereopsis. The most common cause of amblyopia in patients group was refractive errors (62%). The most defective stereopsis was clearly associated with wide angle strabismus. In this study TNO test had missed (underestimated) 8% of cases with Amblyopia and had 5% over referral rate but had sufficient power to detect patients with moderate to severe Amblyopia. Its sensitivity and specificity were 85.9% and 97.2% respectively.
    Conclusion
    TNO test seems to be useful for screening purposes of Amblyopia. It is reliable and can be performed without having special skills. Lack of monocular clues, also, increases its value.
  • Mohsen Adib-Hajbaghery *, Mohammad Aghajani Page 61
    Background
    Proper care for urinary catheters have a key role in prevention of urinary tract infections, however the quality of this care has rarely been studied. This study conducted on assessment the quality of catheter care in University Hospitals in Kashan.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 377 hospitalized patients in Naghavi, Shahid Beheshti and Shabih-khani hospitals of Kashan University of Medical Sciences, in 2005. The questionnaire prepared with a literature review and validated by content validity method. Data analysis performed using descriptive statistics.
    Results
    From 377 cases, 61.8% were women and 38.2% men. Forty six patients were observed and other 331 presented their opinions about the quality of catheter care by filling out the questionnaire. Most patients were catheterized in surgical units. The main purpose of catheterization was the necessity to be in bed. In general, the quality of care was at moderate level per patient’s openion while it was weak on the base of observed cases. Patient education obtained the lowest scores. The quality of care was also at moderate level during the catheterization phase.
    Conclusion
    The quality of catheter care was at moderate to weak level. The hospital management systems are responsible to conduct continuing education programmes to update the knowledge and skills of health care providers
  • Zahra Sepehrmanesh *, Afshin Ahmadvand, Fatemeh Sadat Ghoreyshi, Gholam Abbas Mousavi Page 69
    Background
    Drug abuse has a high co-morbidity with mental disorders. This study investigated the personality trait of IV drug abusers to clarify the importance of psychological intervention.
    Materials And Methods
    All IV heroin abusers of Kashan prison (73 cases) were enrolled to this cross sectional study in 2006, and their demographic data and MMPI test were recorded and evaluated. The results were statistically analyzed using Fisher Exact Test.
    Results
    Six of 73 of abusers were excluded from this study for their invalid test results. Out of 67 cases 17 (25.38%) did not have any disorder and 50 (74.62%) were suffering from abnormal personality traits based on MMPI profile. The mean age of participants was 29.86 ± 6.41. Forty three (64.18%) were under 30, and 24 (35.82%) were above 30 years old. Thirty five were single and 32 married. There was a significant relationship between abnormal personality traits and educational level (PV<0.001, OR=10.1). Prominent personality traits were anti-sociality in 12 (24%), depression in 10 (20%), hypomania in 7 (14%), hypochondria in 5 (10%), hysteria in 5 (10%), anxiety in 4 (8%), paranoid in 4 (8%), and schizoid in 3 (6%).
    Conclusion
    Anti-sociality and depression are the frequent traits among IV drug abusers. Younger victims are at higher risk. Also, low educational level can predict abnormal personality trait. Therefore, multimodal treatment interventions, especially psychotherapy have a great role on treatment of these patients.
  • Seyeyd Mahdi Sajjadi *, Shahram Samie, Maryam Kheirandish, Zahra Ataiei, Mahnaz Kavari, Maryam Abdollahi, Samiramis Tootian, Mohammad Reza Tabatabaiei, Reza Meshkani Page 76
    Background
    Coagulation factor XIII is a transglutaminase with a tetrameric structure which consists of two identical pre enzyme subunits (FXIIIA) and two carrier protein subunits (FXIIIB). FXIII Val34Leu polymorphism has a high prevalence in Caucasians. The prevalence of FXIII Val34Leu polymorphism in Iranian patients was investigated in this study by PCR-RFLP method.
    Materials And Methods
    In this descriptive study blood samples of 213 patients referred to the central laboratory of IBTO were assessed by DNA extraction and polymerase chain reaction (PCR). Then the genotypes of this polymorphism were identified by RFLP method in the presence of restricted enzyme. Data analyzed by SPSS 11.5 software and X2 Test.
    Results
    The prevalence of Val34Leu polymorphism was 24.4% (22.06% heterozygote and 2.34% homozygote and 13.07% of Leu allele frequency). No relationship was seen between the polymorphism and sex.
    Conclusion
    The high prevalence of FXIII Val34Leu polymorphism in Iranian thrombotic patients in comparison with reports from other Asian countries confirms the ethnic heterogenecity of this polymorphism which is not influenced by sex.
  • Zoya Pahlevani *, Fatemeh Eghbalian, Farnaz Monsef Esfehani, Zeinab Chitgar Page 81
    Background
    Prolonged bottle and breast feeding may result in Early Childhood Caries (ECC). The clinical appearance of teeth in ECC in the children is typical and follow a definitive pattern. The goal of this study was to investigate the prevalence of ECC and its dependent factors in Hamadan Kindergarten’s children in 2006.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional descriptive study, ECC data were collected using questionnaires from 414 children with age range of 2-6 years by a dentist. The relationship between early childhood caries and bottle or breast feeding, period of feeding, use of sweetening materials, frequency of feeding at night, and first time brushing were recorded. Data were analyzed with T-test and Chi- square test.
    Results
    The prevalence of ECC was 31.7%. The most affected teeth were left maxillary incisors (28.01%) and least affected left lower canine (0%). There was a meaningful correlation between breast feeding and ECC. There was no correlation between ECC and age, sex, first time brushing, feeding period, use of sweetening materials, bottle feeding and feeding at night.
    Conclusion
    The prevalence of ECC was high in the studied population and there was a relationship between breast feeding and it's duration with ECC.
  • Parvin Baghaei *, Mitra Zandi, Zoherh Vares, Negin Masoudi Alavi, Mohsen Adib-Hajbaghery Page 88
    Background
    Self care in diabetic patients is very important not only from hygienic views, but also from society’s economical aspects. The goal of this study is assessment of knowledge of diabetic patients about self-care, in those referring to Kashan Diabetes Center.
    Materials And Methods
    This descriptive- analytic study is conducted on 300 of 1400 diabetic patients who had medical records in Kashan Diabetes Center, with the use of random sampling method. Data were collected by completion of questionnaire containing demographic information, patients’ self care (considering three aspects: observation, function and family function), Foot care and patient knowledge level. To determine the relationship between self care and studied variants statistical tests x2, T test, sideway analytic variance test, OR, and CI were used.
    Results
    Out of 300 patients, 214 (71.3%) were women and 86 (28.7%) were men, with a diabetes duration of 10.6 ± 6.5 years. Self care situation had a meaningful relationship with the patients’ education and diabetes duration. The longer the diabetes duration, the better was the level of self care. So, even the uneducated people had a well self-care. The type of treatment and marital status had relationship only with legs self care.
    Conclusion
    Based on the results of this study and the discrepancy in some demographic characteristics of patients with different dimension of self-care and knowledge, it is recommended that the education in diabetes center should be more practical and emphasize on behavioral changes, altering attitude, and feeling of self sufficiency.