فهرست مطالب

علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی - سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 48، تابستان 1386)

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 48، تابستان 1386)

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/06/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • شهین دخت بصیری جهرمی، علی اصغر خاکسار صفحه 65
    سابقه و هدف
    آسپرژیلوزیس مهاجم یک عفونت فرصت طلب در بیماران دچار نقص ایمنی می باشد. آسپرژیلوس اولین عامل مرگ بدنبال پیوند اعضا و مشکلی عمده در درمان بدخیمی های خونی بخصوص لوسمی ها است. علی رغم پیشرفت قابل توجه در کنترل عفونت ها، آسپرژیلوزیس عامل عمده مرگ و میر بعد از پیوند می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت توصیفی و گذشته نگر بر روی 24 بیمار مبتلا به آسپرژیلوزیس که در طی 11 سال (1375 الی 1385) به بخش قارچ شناسی انستیتو پاستور ایران ارجاع شده بودند، انجام گرفت و عوامل زمینه ساز این عفونت بررسی شد. تشخیص بر اساس آزمایش مستقیم و کشت از نمونه بیمار بود.
    یافته ها
    شایع ترین محل جدا شدن قارچ، دستگاه تنفسی در 75 درصد موارد بود. تمام بیماران دارای یک یا بیش از یک عامل زمینه ای جهت ابتلا به عفونت آسپرژیلوزیس بودند. بیشترین عوامل خطر در این بیماران، پیوند عضو، پیوند کلیه، بدخیمی های خونی و بیماری گرانولوماتوز مزمن بود. تب های بدون پاسخ به آنتی بیوتیک ها، اولین و شایع ترین علامت بیماری بود.
    نتیجه گیری
    آگاهی از عوامل خطر عفونت های قارچی مهاجم منجر به پیشرفت های قابل توجهی در کنترل این عفونت ها خواهد شد، هرچند تا کنترل مرگ و میر ناشی از عفونت های قارچی مهاجم در بیماران پرخطر هنوز راه زیادی در پیش داریم. دستیابی به شناخت بیماری و کوشش جهت تشخیص زودهنگام ممکن است در بهبود پیش آگهی بیماری موثر باشد. این بررسی تاکیدی است بر اینکه پزشکان بایستی در مواردی که بیمار تب بدون پاسخ به درمان های رایج دارد، بیماری های قارچی را در نظر داشته باشند.
    کلیدواژگان: آسپرژیلوزیس، عوامل خطر، عفونت های قارچی، بیماران ایمونوساپرس
  • بهناز ریاض الحسینی، زهیر محمدحسن، علی مصطفایی، مهدی مهدوی، مهرداد هاشمی صفحه 75
    سابقه و هدف
    غضروف کوسه یکی از مکمل های داروئی در حذف تومور بیماران سرطانی است. البته در مورد اثر فراکشن 100 کیلودالتونی آن بر سیستم ایمنی گزارشی اعلام نگردیده است.. هدف این مطالعه، بررسی تاثیر این فراکشن بر رده سلولی سرطانی K562 و لنفوسیت های خون محیطی طبیعی انسان می باشد.
    روش بررسی
    در این تحقیق تجربی، جهت تخلیص پروتئین 100 کیلودالتونی غضروف کوسه ماهی از روش تخلیص کروماتوگرافی ژل فیلتراسیون استفاده گردید. رده سلول سرطانی و لنفوسیت های خون محیطی طبیعی در محیط RPMI1610 (Sigma) بعلاوه 10% سرم جنین گاوی، گلوتامین، پنی سیلین – استرپتومایسین در دمای 37 درجه بمدت 2روز کشت داده شد. سلول های تک هسته ای طبیعی خون محیطی بوسیله فایکول جمع آوری گردیدند. توان حیاتی سلول ها با روش آزمون توان حیاتی (MTT) ارزیابی شد.
    یافته ها
    در روش MTT، سرکوب سلول های سرطانی K 562 در غلظت های 15mg به طور معنی داری نسبت به گروه های کنترل بیشتر بود (P<0/01).
    نتیجه گیری
    در این بررسی برای اولین بار القای مرگ سلولی پروتئین 100 کیلو دالتونی غضروف کوسه ماهی بر رده سلولی سرطانی K562 در محیط خارج از بدن (in vitro) مشخص گردید.
    کلیدواژگان: غضروف کوسه ماهی، کانسرتراپی، رده سلولی سرطانی K562
  • مریم عیدی، امید پویان، اکرم عیدی، رضا فضائلی، محسن دادگر، پونه شاه نظری، حجت الله سعیدی، مسیح بهار صفحه 81
    سابقه و هدف
    سلنیوم برای رشدونمو طبیعی بیضه ها و اسپرماتوژنز موردنیاز است. در مطالعه تجربی حاضر، ارتباط بین فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز پلاسمای سمینال که نشان دهنده غلظت سلنیوم است و پارامترهای اسپرم در 200 مرد مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    آزمایشات آنالیز منی روی نمونه های منی افراد مراجعه کننده به کلینیک باروری امید انجام گرفت. این افراد بر اساس نتایج آزمایشات آنالیز منی (سیال شدن، pH، حجم، تراکم اسپرم، درصد تحرک اسپرم، درصد اسپرمهای زنده، درصد مورفولوژی طبیعی اسپرم) به پنج گروه نرمواسپرمی، اولیگوزواسپرمی، آستنوزواسپرمی، آزواسپرمی و افرادی که دارای بیماری واریکوسل بودند تقسیم شدند. فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز پلاسمای سمینال توسط کیت Randox ساخت کشور آلمان اندازه گیری شد.
    یافته ها
    فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز پلاسمای سمینال در نمونه های افراد مبتلا به واریکوسل، آزواسپرمی، اولیگوزواسپرمی، آستنوزواسپرمی در مقایسه با افراد نرمواسپرمی بطور معنی داری کمتر بود. ارتباط منفی و معنی داری بین فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز و غلظت فروکتوز پلاسمای سمینال، تعداد گلبولهای سفید پلاسمای سمینال، درصد کمبودهای دم اسپرم، درصد اسپرم های دم کوتاه و درصد اسپرم های دم پیچیده وجود داشت. همچنین، ارتباط مثبت و معنی داری بین فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز پلاسمای سمینال و درصد اسپرمهای زنده، تراکم اسپرم ها، درصد اسپرم های متحرک، درصد اسپرم های با تحرک سریع، درصد اسپرم های با تحرک آهسته، درصد اسپرم های با حرکت چرخشی، درصد اسپرم های با مورفولوژی طبیعی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر دلالت بر آن دارد که اندازه گیری فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز پلاسمای سمینال که نشان دهنده غلظت سلنیوم است، می تواند مارکر مناسبی برای بررسی عامل ناباروری مردان و تعیین کیفیت مناسب منی در مردان باشد.
    کلیدواژگان: سلنیوم، آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز، پارامترهای اسپرم، ناباروری مردان
  • عبدالحمید نجفی، محمدرضا پیمان، علی تاجیک، اعظم بختیاری، علیرضا پیمان، رامین بیدار، محمد نعیمی صفحه 87
    سابقه و هدف
    رتینیت پیگمانته (RP) نوعی دیستروفی ارثی شبکیه می باشد که سبب از بین رفتن فتورسپتورها و رسوب رنگدانه های شبکیه قابل رویت در معاینه فوندوس می گردد. سطوح پایین اسیدهای چرب غشای گلبول های قرمز مانند دوکوزاهگزاانوئیک اسید (DHA) در رتینیت پیگمانته ممکن است در عملکرد سیستم بینایی مبتلایان موثر باشد. هدف این مطالعه تعیین سطح اسیدهای چرب غشای گلبول های قرمز و سطوح پلاسمایی لیپیدهای بیماران مبتلا به RP و تعیین ارتباط این دو متغیر با شدت بیماری افراد می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 35 مرد و 16 زن با میانگین سنی 7/35 سال مورد بررسی قرار گرفتند. اسیدهای چرب غشای گلبول قرمز (DHA) و لیپیدهای پلاسما و همچنین میدان و حدت بینایی افراد مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    بین میدان بینایی و حدت بینایی با میزان DHA غشای گلبول قرمز رابطه آماری معنی داری وجود داشت(p<0/05). با این حال رابطه آماری معنی داری بین میزان لیپیدهای پلاسما (غیر از کلسترول تام) با میدان بینایی و حدت بینایی یافت نشد. (NS)
    نتیجه گیری
    این تحقیق ارتباط آماری معنی داری را بین شدت بیماری رتینیت پیگمانته و اسیدهای چرب غشای گلبول قرمز (DHA) نشان داد که می تواند به عنوان پایه ای برای تحقیقات بیشتر در مورد نقش DHA در پاتوژنز بیماری RP باشد.
    کلیدواژگان: رتینیت پیگمانته، اسیدهای چرب، گلبول قرمز، لیپیدهای پلاسما، شدت بالینی
  • مهدی تقوا، زهرا طوطیان، سیمین فاضلی پور صفحه 91
    سابقه و هدف
    فرمالدئید گازی خفه کننده با بوی تند است که به طرق مختلف وارد بدن شده و ضایعاتی را ایجاد می کند. با توجه به اثر این ماده بر بافت بیضه و اسپرم ها، در این مطالعه ساختار مورفومتریک بیضه متعاقب مصرف فرمالدئید بررسی شد.
    روش بررسی
    در یک تحقیق تجربی کیفی، 40 سر موش سوری نر بالغ نژاد Balb/c انتخاب و پس از تعیین وزن به گروه های تجربی و شاهد تقسیم گردیدند. فرمالدئید 37 درصد به صورت تزریق درون صفاقی با چهار دوز در یک دوره 40 روزه مورد استفاده قرارگرفت. پس از تعیین وزن موش ها، شکم آنها باز و وزن بیضه ها تعیین و مورد مطالعه مورفومتریک قرار گرفت.
    یافته ها
    در مقایسه گروه های تجربی و شاهد، کاهشی در وزن بیضه و ساختار مرفومتریک آن مشاهده نگردید؛ ولی در اختلاف وزن بدن و نسبت مجموع دو بیضه به وزن بدن کاهش معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه مشخص گردید که با وجود کاهش معنی دار وزن موش ها متعاقب مصرف فرمالدئید، وزن بیضه ها و ابعاد آن تغییری نمی یابد.
    کلیدواژگان: فرمالدئید، مورفومتریک، بیضه، موش
  • نزهت سادات تقوی، حسین ابراهیمی، امیر کریمی، محبوبه پورحیدری صفحه 95
    سابقه و هدف
    اندازه گیری منظم قد و وزن و ثبت آنها بر روی نمودارهای مناسب، سبب تشخیص به موقع اختلالات رشد و شروع اقدام های پیشگیری و درمانی می شود. در حال حاضر در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر به علت فقدان استانداردهای محلی از جداول مرکز ملی آمارهای بهداشتیNCHS)) استفاده می شود که با توجه به اختلافات نژادی ژنتیکی و جغرافیائی و اقتصادی ضروری است که در هر کشور استاندارد منطقه ای رشد تهیه شود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی، ابتدا تعدادی از دبستان های شهر شاهرود به طور تصادفی انتخاب و تمامی کودکان 11 7 ساله که در سال اول تا پنجم مشغول تحصیل بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. 2224 دانش آموز توسط دو نفر بدون کفش و با کمترین لباس با متر و ترازوی یکسان اندازه گیری قد و وزن شدند. دانش آموزان مبتلا به مشکلات و بیماری های موثر بر رشد جسمانی از مطالعه خارج شدند. ابزار گردآوری داده ها متر، ترازو، پرسش نامه و چک لیست بود.
    یافته ها
    میانگین قد دختران در 7 سالگی 04/120 سانتی متر و میانگین وزن آنان 23/21 کیلوگرم بود و تا 11سالگی میانگین قد و وزن به ترتیب به 49/140 سانتی متر و 88/31 کیلوگرم افزایش یافت. در پسران، میانگین قد در 7 سالگی 32/119سانتی متر و میانگین وزن 50/21 کیلوگرم بود که تا سن 11 سالگی به ترتیب به 36/139 سانتی متر و 98/31 کیلوگرم افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    در مقایسه با NCHS، میانگین قد و وزن کودکان 117 ساله شاهرود کمتر از استاندارد جهانی بود. از نتایج حاصل از این پژوهش می توان در آموزش پرستاری به منظور ارتقاء کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و در آموزش والدین، آموزگاران و مراقبین بهداشت مدارس جهت تغذیه مطلوب، پیشگیری از بیماری ها، واکسیناسیون به موقع در حهت روند مطلوب رشد جسمانی کودکان و همچنین به عنوان زمینه ای برای مطالعه بیشتر در سایر مناطق کشور جهت بدست آوردن استاندارد نمودار قد و وزن کودکان ایرانی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: قد، وزن، کودک، گروه سنی 7 الی 11 سال
  • محمدکریم رحیمی، مینا حاجی قنبری، الماسی فرحناز، سیروس جعفری، لیدا موسوی، شیده پورخلیلی، مژگان معصومی، طاهره فضل علی کاظمی، فاطمه کریمی صفحه 103
    سابقه و هدف
    تظاهرات دهانی عفونت ویروس HIV، ناشی از عفونت های فرصت طلب و بدخیمی ها است. اختلال در پاسخ ایمنی سلولی یکی از عواملی است که زمینه ساز ابتلا به کاندیدیازیس دهانی می شود. هدف از این مطالعه، ارزیابی نقش عوامل موثر در ابتلا به عفونت ویروس HIV در بیماران ایرانی مبتلا می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 377 بیمار مبتلا به عفونت ویروس HIV که در تست وسترن بلات مثبت شده بودند و اطلاعات کاملی داشتند، مورد مطالعه قرار گرفتند. این بیماران براساس مشاهدات بالینی، اسمیر مستقیم و کشت در محیط های انتخابی از نظر عفونت کاندیدیازیس دهانی بررسی شدند. تعداد سلول های CD4 در هر یک از بیماران در اولین ویزیت و بعد از دریافت درمان ضد رتروویروس HAART، اندازه گیری شد.
    یافته ها
    از 377 بیمار مورد بررسی، 316 مورد (84%) مرد و 60 مورد (16%) زن بودند. میانگین سنی بیماران 7/8±49/36 سال بود. مدت زمان تشخیص عفونت HIV در حدود 9/2 سال بود. عمده ترین راه انتقال، استفاده از سوزن مشترک در 117 مورد (31 درصد) بود. 11 بیمار (9/2 درصد) از نظر آنتی ژن HBsAg، مثبت بودند. 206 بیمار (5/71 درصد) از نظر اسیدنوکلئیک ویروس هپاتیت C مثبت شدند و 53 بیمار (1/14 درصد) به عفونت سل مبتلا بودند. در اولین ویزیت، 52 مورد (9/13 درصد) و در ویزیت دوم (بعد از شروع HAART)، 31 مورد (2/8 درصد) کاندیدیازیس دهانی داشتند. تعداد متوسط سلول های CD4 در این بیماران، در اولین ویزیت بطور قابل توجهی کمتر از بقیه بیماران بود (8/193 درمقابل 7/349 سلول؛ 0001>P)، اما در ویزیت دوم تفاوت معنی داری وجود نداشت (8/276 درمقابل 2/333 سلول؛ NS).
    نتیجه گیری
    تشخیص و درمان هرچه سریع تر عفونت ویروس HIV نقش قابل توجهی در پیش آگهی و دوره بالینی مبتلایان به عفونت دارد و میزان موارد عفونت فرصت طلب کاندیدیازیس دهانی را کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: کاندیدیازیس، لنفوسیت های CD4، ویروس HIV
  • زهرا احمدی، فائزه صحبایی، شهلا محمدزاده، محمود محمودی صفحه 107
    سابقه و هدف
    فعالیت و تحرک و نشاط نشانه انسان سالم است و سلامتی روان لازمه حفظ و دوام عملکرد اجتماعی، شغلی، تحصیلی افراد جامعه می باشد. این مطالعه با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان دختر رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود انجام شد.
    روش بررسی
    دراین مطالعه توصیفی تحلیلی360 دانشجوی دختر در مقطع کارشناسی (180 نفر دانشجوی پرستاری و 180 نفر دانشجوی غیرپرستاری) به روش نمونه گیری تصادفی ساده و تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آنها پرسش نامه سلامت عمومی روان (GHQ-28) را تکمیل کردند. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    گرچه بین سلامت روان دانشجویان پرستاری و دانشجویان سایر رشته ها و مقیاس های آن (اختلال جسمانی اضطراب و خواب، عملکرد اجتماعی و افسردگی) از نظر آماری ارتباط معنی داری نبود، ولی بین هر دو گروه میزان ضعف سلامت روان به شکل قابل توجهی بالا بود. این در حالی است که بین تعداد افراد خانوار، میزان درآمد ماهیانه خانواده و میزان علاقه به رشته تحصیلی و کاهش سلامت روان ارتباط معنی داری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    این پژوهش نشان داد که دانشجویان به دلیل شرایط ویژه دانشجویی در معرض از دست دادن سلامت روانی هستند. این در حالی است که افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی باعث کاهش عملکرد تحصیلی این قشر باارزش می شود.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی روان، دانشجوی پرستاری، افت تحصیلی
  • علی رمضان خانی، محمد زراع، علیرضا باهنر، سیامک عالی خانی، علیرضا دلاوری، شبنم رهبانی، مهری صالحی سیچانی صفحه 113
    سابقه و هدف
    گسترش روزافزون استفاده از رایانه و قابلیت های متنوع این ابزار، می تواند در مقو له های مختلف زندگی افراد و بویژه دانش آموزان تاثیرات مثبت یا منفی بر جای گذارد. بررسی ارتباط استفاده از رایانه و احساسی که دانش آموزان در مورد مدرسه و تکالیف درسی دارند، موضوع این پژوهش قرار گرفته است..
    روش بررسی
    این مطالعه بصورت توصیفی تحلیلی و بین دانش آموزان کلاس های پنجم ابتدائی، دوم راهمنمائی و اول دبیرستان شهرستان دماوند انجام شد. دانش آموزان مذکور، جامعه آماری این مطالعه را تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، 1872 دانش آموز دختر و پسر مورد مطالعه قرار گرفتند. ساعات استفاده از کامپیوتر به تفکیک روزهای هفته و روزهای تعطیل به عنوان متغیرهای مستقل و احساس دانش آموز در مورد مدرسه و فشار تکالیف منزل، به عنوان متغیرهای وابسته منظور شدند.
    یافته ها
    پسران بطور معنی داری استفاده بیشتری از رایانه داشتند (0005/0=p) و در روزهای کاری هفته، با افزایش مقطع تحصیلی استفاده از رایانه هم افزایش می یافت (03/0=p). دانش آموزانی که احساس بد در مورد مدرسه داشتند و آنهایی که فشار تکالیف منزل را بیشتر می دانستند، بطور معنی داری بیشتر از بقیه از رایانه استفاده می کردند (01/0>p).
    نتیجه گیری
    استفاده اعتیادآمیز از رایانه در قالب بازی ها، اینترنت و سایر موارد در برخی از دانش آموزان می تواند مشکلات جدی روانی و تحصیلی را به همراه آورد. لزوم توجه خانواده ها و مسئولین مدارس به استفاده منطقی و به اندازه از این وسیله توصیه می شود.
    کلیدواژگان: رایانه، دانش آموزان، احساس نسبت به مدرسه، فشار تکالیف
  • عبدالرسول اکبریان*، ابوالفضل مهدی زاده، شهرزاد بدری، ندا عشایری، شهلا چایچیان صفحه 117

    خانم 69 ساله یائسه ای به دنبال خونریزی شدید واژینال به مدت 70 روز مراجعه کرد. در سونوگرافی بیمار، توده ای به قطر 7 میلی متر در رحم گزارش گردید. در بررسی های تشخیصی، سطح سرمی بالای β-hCG بدون وجود شواهدی از حاملگی یافت شد. در آسیب شناسی حین عمل جراحی هیسترکتومی توتال و سالپنگوافورکتومی دو طرفه، سرطان اندومتر شامل دو نوع آدنواسکواموس و پاپیلری سروز گزارش شد که از یافته های بسیار نادراست. به نظر می رسد سطح سرمی β-hCG در موارد نادری از سرطان اندومتر بالا می رود و بررسی بیشتر جهت پیدا کردن ارتباط و منشا β-hCG با سرطان اندومتر لازم می باشد.

    کلیدواژگان: سرطان اندومتر، آدنواسکواموس، پاپیلری سروز، ?، hCG
|
  • Shahindokht Basiri Jahromi, Aliasghar Khaksar Page 65
    Background
    Invasive aspergillosis (IA) is a major opportunistic infection in immunocompromised patients. Aspergillus is the main cause of mortality due to infection after transplantation and remains a major complication in hematologic malignancies. Despite considerable progresses in infection management, aspergillosis remains an important cause of morbidity and mortality, mainly after transplantation.
    Materials And Methods
    During an 11-year period (April 1996 to March 2006), a retrospective study was achieved on 24 patients with aspergillosis in order to identify significant risk factors for invasive aspergillosis. Diagnosis was confirmed by demonstration of fungi in direct preparation and culture techniques.
    Results
    Aspergillosis was more commonly isolated from respiratory tract (75%). Patients had at least one predisposing factor for aspergillosis. Among patients with solid organ transplantation, kidney transplant patients and chronic granulomatos disease were at the higher risk of developing invasive aspergillosis (IA).
    Conclusion
    Major advances in management of invasive fungal infections (IFI) have resulted from our understanding of the risk factors for the development of IFI. However, much remains to be done to decrease mortality due to IFI in high risk patients. A high degree of awareness and efforts for an early diagnosis may improve poor prognosis. This study signifies that clinicians should be alerted of potential fungal etiology in cases of fever, which is unresponsive to conventional medical therapy.
  • Behnaz Riaz-Alhosseini, Mohammadhasan Zahir, Ali Mostafaie *, Mehdi Mahdavi, Mehrdad Hashemi Page 75
    Background
    Shark cartilage is used in complementary medicine for the removal of tumor in cancer patients. However, scanty reports have addressed the effect of 100 KDa fraction on immunity system. The aim of the present study was to evaluate the effect of this fraction in human erythroleukemic K562 cell line and normal lymphocytes.
    Materials And Methods
    Gel chromatography purification strategy was employed for purification of 100 KDa fraction from the shark cartilage. Erythroleukemic K562 cell line and normal lymphocytes were cultured in RPMI 1640 (Sigma), supplemented with 10% fetal calf serum, peniciline-streptomycin, L-glutamine and incubated at 37 ºC for 2 days. Normal mononuclear peripheral blood cells were collected by ficole. Cellular vital capacity was determined by MTT.
    Results
    During MTT, erythroleukemic K562 cell line revealed to have a meaningful suppression at 15g protein concentration when compared with controls (p<0.01).
    Conclusion
    To our knowledge, it is the first study that demonstrates 100kD protein of shark cartilage to induce cell death in erythroleukemic K562 cell line in vitro.
  • Maryam Eidi *, Omid Pouyan, Akram Eidi, Reza Fazaeli, Mohsen Dadgar, Poone Shahmohammadi, Hojjatollah Saeedi, Masih Bahar Page 81
    Background
    Selenium is an essential trace nutrient for humans and animals. It is required for normal testicular development and spermatogenesis. In the present experimental study, correlations between seminal plasma glutathione peroxidase enzyme activity (as selenium status) and semen parameters are evaluated in 200 males.
    Materials And Methods
    Semen analysis was performed according to World Health Organization guidelines. Totally, 200 males were subdivided into 5 groups as normospermic, oligospermic, asthenozospermic, azospermic and varicocele groups according to their spermograms. Plasma seminal glutathione peroxidase enzyme activity was determined by Kit (Randox, Germany).
    Results
    The results showed that glutathione peroxidase enzyme activity is higher in normospermic than oligospermic, asthenozospermic, azospermic and varicocele groups. Meanwhile, there were an inverse significant correlations between glutathione peroxidase enzyme activity and plasma seminal fructose concentration, white blood cell, tail defects of sperm, coiled tail sperms and short tail sperms. On the other hand, the present data showed that there are positive correlations between vitality, sperm count, motility and normal morphology.
    Conclusion
    The present study indicated that measurement of glutathione peroxidase enzyme activity as selenium status could be a good marker for evaluation of male infertility.
  • Abdolhamid Najafi, Mohammadreza Peyman, Ali Tajik, Azam Bakhtiyari, Alireza Peyman, Ramin Bidar, Mohammad Naeeimipour Page 87
    Background
    Retinitis pigmentosa (RP) is an inherited retinal dystrophy caused by the loss of photoreceptors and characterized by retinal pigment deposits visible on fundus examination. Low red blood cell membrane fatty acid content e.g. docosahexaenoic acid (DHA) in retinitis pigmentosa may influence retinal function. The aim of this study was to evaluate red blood cell membrane fatty acid content and plasma lipid levels and determine their associated effects on the severity of disease.
    Materials And Methods
    In a comparative cross-sectional study, 35 males and 16 females with RP (mean age= 35.7 years) were evaluated. Red blood cell membrane fatty acid content (DHA) and plasma lipid levels were measured as well as visual acuity and field.
    Results
    Both visual acuity and visual field were significantly associated with red blood cell membrane fatty acid content (DHA) (P<0.05). However, the plasma lipid levels, except of total cholesterol, were not associated with visual acuity and visual field of RP patients (NS).
    Conclusion
    Current survey showed a significant association between severity of RP and fatty acid content (DHA).
  • Mehdi Taghva, Zahra Toutian, Simin Fazelipour Page 91
    Background
    Formaldehyde is a suffocating gas with a sharp smell which enters the body from different ways and induces tissue damages. With respect to its effects damages on testis and the on testis and spermatozoa, the present study was conducted to determine the effects of formaldehyde on morphometric structure of testis in Balb/C mice.
    Materials And Methods
    In an experimental research, a total of 40 adult mice of the bread Balb/C were selected and assigned in experimental and control groups. For this study 37% formaldehyde was injected intraperitoneally with four doses in a 40-day period. After weighting the mice, the abdomen was opened and the testes were weighted and subjected to morphometric study.
    Results
    Results showed that there were not significant differences between the experimental group and controls based on testes weight and morphometric structure, however, body weight and the ratio of the weight of two testes to body weight (GSI) did differ significantly.
    Conclusion
    It was showed that despite a significant reduction in body weight following the formaldehyde injection, the weight of testes and their dimensions were not changed.
  • Nezhatsadate Taghavi, Hossein Ebrahimi *, Amir Karimi, Mahboobe Pourheydari Page 95
    Background
    Children's physical growth is of utmost importance and their height and weight measurements are the most valuable factors in order to study and evaluate the quantity and quality of their growth. In Iran, like many other countries, NCHS standard charts are used, however, due to ethnic and geographical variations local charts should be prepared in order to compare children’s status of health and growth.
    Materials And Method
    During the present cross sectional study, some primary schools were selected randomly and the height and weight of all 7-11 years old students (2224 students) were measured. Those with known disease affecting growth were excluded.
    Results
    Our results indicated that the mean of height and weight of 7 years old girls had been 120.04cm and 21.23kg, respectively, however, these figures increased to 140.49cm and 31.88kg by the age of 11 years. These figures were 119.32cm and 21.5kg and 139.36cm and 31.98kg for 7 and 11 years old boys, respectively.
    Conclusion
    Results revealed that the mean height and weight of children in Shahrood is lower than the international standards. This suggests that nursing education should be improved to provide a higher level of health services. Also parents, teachers and school health care providers need some further training regarding children nourishment, health, vaccination and disorders and disease prevention, as these factors have critical roles in children's physical growth.
  • Mohammadkarim Rahimi, Ghanbari, Farahnaz, Jafari, Mosavi, Khalili, Masomi, Kazemi, Karimi Page 103
    Background
    Oral manifestations of HIV infection are common and include oral lesions and novel presentations of previously known opportunistic diseases. Some risk factors are significantly contributed to probability of developing opportunistic infection of oral candidiasis. We have performed the current survey to evaluate their role in Iranian patients with HIV infection.
    Materials And Methods
    Totally, 377 documented HIV infected patients were included. Oral candidiasis was investigated with clinical observation, direct smear, and culture. Meanwhile, CD4 count was determined at the first visit and following antiretroviral therapy.
    Results
    The study population included 316 males and 60 females with a mean age of 36.5±8.7 years. Patients were diagnosed for a mean duration of 2.9 years. The most common route of infection transmission was shared needles (117 cases or 31%). In serologic tests, 11 cases (2.9%) were positive for HBsAg, 206 cases (71.5%) for HCV nucleic acid and 53 cases (14.1%) for tuberculosis infection. At the first visit 52 cases (13.9%) and following HAART 31 cases (8.2%) were revealed to have oral candidiasis. Mean CD4 count in patients with oral candidiasis was significantly less than other patients (193.8 vs. 349.7 cells, P=0.0001) however, the difference was not significant at follow up.
    Conclusion
    Prompt diagnosis and treatment of HIV infection may have a significant role in prognosis and clinical course of patients with HIV infection and could decrease the rate of opportunistic infections.
  • Zahra Ahmadi, Mohammad Zadeh, Sahbabi, Mahmodi Page 107
    Background
    When we speak of mental health, we consider a fresh and cheerful person who live and work with strong steps and friendly look. Activity, movement and freshness are signs of a healthy person and mental health is required for maintenance the social, job and educational activity. The present study was conducted to compare the mental health among female nursing and non-nursing students of Shahroud Islamic Azad University.
    Materials And Methods
    Totally, 180 nursing and 180 non-nursing students were selected randomly. They were asked to complete General Mental Health Questionnaire (GHQ-28). Then results were analyzed using descriptive and inferential statistics.
    Results
    Although there were no statistically significant differences between nursing and non-nursing students regarding their mental health and its criteria (physical disorders, anxiety, sleep disorders, social behavior, and depression), both groups showed a high psychasthenia status.
    Conclusion
    Results showed that university students are prone to losing their mental health due to their condition. However, depression, anxiety and other mental disorders may lead to decreased educational performance.
  • Ali Ramezankhani, Mohammad Zare, Mehdi Zadeh, Badri, Ashayeri, Chaichiyan Page 113
    Background
    Spread of computer use and various ability of it can affect the life style of people, especially students. The present study was conducted to determine the patterns of computer use among students and their feeling about school and exercises.
    Materials And Methods
    An analytic cross-sectional study was carried out on 1872 primary, middle and high school students by cluster sampling method in Damavand city. The number of hours that spend for computer in weekdays and weekends and feeling about school and exercises were answered by students in a standard questionnaire.
    Results
    Computer use by boys were significantly more than girls (P=0.0005). In weekdays, with increasing the educational stage, computer use was increased (p=0.03). Bad feeling about school and exercises was associated with more computer use in our subjects (p<0.01).
    Conclusion
    Pediatricians should carry out health education on the number of hours students should spend in front of the computer.
  • Abdolrasoul Akbarian, Mehdi Zadeh, Badri, Ashayeri, Chaichiyan Page 117

    A 69-year old menopause woman presented with severe vaginal bleeding lasting for 70 days. Sonographist reported a 7mm mass in uterus, however, serologic studies revealed an elevated β-hCG level. Patient was subjected for total hysterectomy and bilateral salpingoophorectomy, during which endometrial cancer tissue consisting of both adenosquamous and serous papillary cells were noted. β-hCG level is rarely supposed to elevate in endometrial cancer, however, its association with endometrial cancer should be further discussed.