فهرست مطالب

پزشکی بالینی ابن سینا - سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 48، تابستان 1387)

مجله پزشکی بالینی ابن سینا
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 48، تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • تیرنگ نیستانی، اعظم غروی، علی کلایی، محمد صمدی صفحه 5
    مقدمه و هدف
    با توجه به شیوع بالای درجات مختلف کمبود ویتامین D در ایران، ارزیابی صحیح وضعیت این ویتامین برای مقاصد بالینی، پژوهشی و بهداشتی اهمیت به سزایی دارد. غلظت سرمی 25-هیدروکسی D) D(OH) (25، به عنوان نماگر معتبر وضعیت ویتامین D پذیرفته شده است. سنجشهای مبتنی بر کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، روش های استاندارد اندازه گیری 25(OH)D به شمار می آیند. هدف از انجام این مطالعه راه اندازی یک روش معتبر و نسبتا ساده مبتنی بر HPLC برای اندازه گیری غلظت سرمی 25(OH)D با به کار گیری آشکارساز فرابنفش بود.
    روش کار
    پروتئینهای سرم با استفاده از اتانل و سپس آمیز? متانل: ایزوپروپانل (90:10، حجمی) رسوب داده و سپس 25-هیدروکسی کلسیفرول به کمک فاز آلی هگزان، استخراج شد. هگزان تحت گاز ازت تبخیر و رسوب حاصله در متانل حل شد و پس از فیلتراسیون،نهایتا μL 20 از محلول صاف شده به ستون Teknochroma tracer excel 150 4، 3μm تزریق و کروماتوگرافی با فاز متحرک متانل: آب (85:15، حجمی) حاوی 01/0 درصد BHT و دمای ستون °C 40 انجام شد. این روش قادر به شناسایی افتراقی D3(OH)25 و D2(OH)25 در طول موج nm 265 بود. نتایج حاصل از آزمایش 90 نمون? سرم انسانی با این روش، با نتایج دو روش رایج پرتو-ایمنی سنجی (RIA) و واکنش رقابتی پیوند به پروتئین (CPBA) مقایسه گردید. درج? همخوانی نتایج این سه روش با استفاده از تعیین ضریب همبستگی و آنالیز بلند-آلتمن ارزیابی شد.
    نتایج
    زمان بازداری برای D3(OH)25 و D2(OH)25 به ترتیب 5/9 و 7/10 دقیقه به دست آمد. منحنی های استاندارد برای D3 (OH) 25 تا غلظت nmol/L 375 و برای D2(OH) 25 تا غلظت nmol/L 5/187 خطی بود. حد آشکار سازی برای هر دو ویتامر L/nmol 5/12 بود. درصد بازیافت برای D3(OH)25 و D2(OH)25 در آزمایش های متعدد به ترتیب 6/5 ± 101% و 4/5 ± 8/100% به دست آمد. تغییرات درون و میان سنجشی برای D3(OH)25 به ترتیب 1/8% و 6/12% بود. دو روش RIA و CPBA نتایج بالاتری نسبت به HPLC به دست دادند (02/0=p). روش RIA در مقایسه با CPBA همخوانی بیشتری را با HPLC نشان داد.
    نتیجه نهایی: روش HPLC معرفی شده در این مطالعه برای اندازه گیری سطوح سرمی 25(OH)D، روشی است قابل اعتماد و نسبتا سریع با این مزیت که توانایی شناسایی افتراقی 25(OH)D2 و 25(OH)D3 را نیز دارد.
    کلیدواژگان: پرتوایمنی سنجی، سنجش رقابتی پیوند به پروتئین، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، ویتامین د
  • علی اصغر پورشا نظری، غلامحسین حسن شاهی، عذرا محققی، نرگس سلطانپور صفحه 11
    مقدمه و هدف
    مطالعات نشان می دهند که استروژن نقش حفاظتی قلبی عروقی مهمی را ایفا می کند. هسته(NTS) محل اصلی ختم پایانه های آوران گیرنده های فشار در ساقه مغز بوده و از نواحی است که در تنظیم عملکرد قلب وگردش خون سهم به سزایی دارد. برای شناسایی مکانیسم اثر استروژن در تحقیق جاری نقش استروژن از طریق سیستم اتونومیک در هسته دسته منزوی بررسی گردید.
    روش کار
    مطالعه ی حاضر از نوع مداخله ای– تجربی می باشد که برروی 32سر موش صحرایی صورت گرفت. موش های نر ابتدا تحت القای بیهوشی، کپسول گذاری شدند، و پس از طی شدن دو هفته ریکاوری، مجددا پس از القای بیهوشی و انتوباسیون تراشه، ورید و شریان فمورال به ترتیب جهت تزریق فنیل افرین و جهت ثبت فشار متوسط شریانی و ضربان قلب کانول گذاری گردیدند، سپس درهسته NTS داروهای آتروپین و پروپرانولول و سالین تزریق شدند(Micro injection). در این مطالعه تغییرات ضربان قلب (DHR) و تغییرات فشار متوسط شریانی (DMAP) قبل و بلافاصله پس از تزریق فنیل افرین ثبت گردید. جهت ارزیابی عملکرد بارورسپتورها از ایندکس BRS (DHR/DMAP) استفاده شد. برای مقایسه حساسیت بارورفلکس ها(BRS) از آزمونهای t-test و آنالیز واریانس استفاده گردید.
    نتایج
    استروژن در شرایط حاد افزایش فشار، سبب افزایش پاسخ برادیکاری و مهار افزایش فشار متوسط شریانی می شود. به طوری که پس از تزریق فنیل افرین، تغییرات ضربان قلب (DHR) در گروه دریافت کننده استروژن نسبت به گروه شاهد با تفاوت معنی دار آماری کاهش نشان داد (05/0P<). تغییرات فشار متوسط شریانی (DMAP) در این حالت، درگروه دریافت کننده استروژن نسبت به گروه شاهد با تفاوت معنی دار آماری کاهش نشان داد (01/0P<). BRS در گروه دریافت کننده استروژن با تفاوت معنی دار آماری (01/0P<) نسبت به گروه شاهد افزایش یافت. BRS هم در گروه شاهد و هم دریافت کننده استروژن پس از تزریق آتروپین نسبت به حالت تزریق پروپرونولول و سالین با تفاوت معنی دار آماری (01/0P<)کاهش نشان داد.
    نتیجه نهایی: باتوجه به نتایج این مطالعه استروژن سبب افزایش حساسیت رفلکس برادیکاردی و مهار افزایش فشار متوسط شریانی می شود و از آنجا که میکرواینجکشن آتروپین در مقایسه با پروپرانولول در NTS بطور قابل توجهی حساسیت بارورفلکس را کاهش می دهد، بنابراین احتمال می رود که سیستم پاراسمپاتیک در تنظیم کنترل قلبی عروقی NTS بیشتر از سیستم سمپاتیک درگیر بوده باشد.
    کلیدواژگان: آتروپین، استروژن، بارورفلکس، پروپرانولول، هسته دسته منزوی
  • سهیلا نیک اخلاق صفحه 19
    مقدمه و هدف
    شواهد تجربی و اپیدمیولوژیک در کشورهای غربی از نقش اتیولوژی(Human Papilloma Virus) HPV در اسکواموسل کارسینومای(S.C.C.) سروگردن حمایت می کند. ولی نقش HPV در اتیولوژی اسکواموسل کارسینومای سر و گردن در کشورهای در حال توسعه مانند ایران هنوز مورد بحث و بررسی است. هدف از این مطالعه تعیین وجود و نوع ویروس HPV در بیماران مبتلا به سرطانهای نواحی مختلف سروگردن بستری در بیمارستان امام خمینی اهواز می باشد.
    روش کار
    در این بررسی مورد شاهدی که بصورت آینده نگر مقطعی انجام شده است 176 نفر از مبتلایان به سرطانهای سر وگردن از نوع اسکواموس سل و176 نفر هم به عنوان گروه کنترل که نمونه پاتولوژی آنها خوش خیم گزارش شده بود انتخاب شدند. جهت تعیین وجود و نوع HPV در نمونه های بافتی افراد مبتلا از روش PCR استفاده گردید.
    نتایج
    در هفت نمونه از نمونه های SCC سرو گردن که از بیماران اهوازی گرفته شده و با روش PCR مورد آزمایش قرار گرفت از نظر HPV DNA مثبت شدند(97/3%). در مورد گونه ویروس 3 مورد گونه 16 و 2 مورد گونه 18 و 1 مورد گونه 57 و 1 مورد گونه 33 بوده است. تنها 1 مورد از نمونه های گروه کنترل مثبت شد(57/0%). گونه ویروسی آن 6 بوده است. آزمون مقایسه نسبت بین دو گروه تفاوت آماری معناداری را بین دو گروه مورد نظر نشان داد(P. value<0.001).
    نتیجه نهایی: این مطالعه نشان دهنده حضور ویروس در نمونه های بافتهای مبتلایان به سرطان می باشد. مطالعات جامع تر و در حجم جمعیتی بیشتری در این مورد ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: پاپیلوما ویروس انسانی، سرطان سلول سنگفرشی، واکنش زنجیره ای پلیمراز
  • احمد رضا مبین، سیروس جعفری، محبوبه حاجی عبدالبافی، علی علیپوران، عی اضغر سعیدی، پیمان عینی صفحه 23
    مقدمه و هدف
    در بررسی های انجام شده در نقاط مختلف، گزارش شده است که عناصر کمیاب مانند مس و روی در نحوه عملکرد سیستم ایمنی اثر می گذارند. دیده شده که سطح سرمی مس در بیماران مبتلا به بروسلوزیس نیز تغییر می یابد. با توجه به اینکه بروسلوزیس بیماری آندمیک، شایع و از مشکلات بهداشتی ایران است، با طراحی یک مطالعه، سطح سرمی مس در بیماران مبتلا به بروسلوزیس وافراد سالم را با هم مقایسه کردیم.
    روش کار
    یک مطالعه توصیفی- مقطعی جهت بررسی سطح سرمی مس در بیماران دچار بروسلوزیس و گروه کنترل انجام شد. هشتاد و شش نفر که چهل و سه نفر بیمار(34 مرد و 9 زن) و چهل و سه نفر افراد سالم بودند، وارد مطالعه شدند. سطح سرمی مس توسط اسپکتروفتومتر جذبی خودکار در بیماران در مقایسه با افراد سالم، اندازه گیری شد. برای تعیین نرمال بودن یا نبودن توزیع متغیرها از آزمون غیر پارامتری کولموگرف اسمیرنوف استفاده شد.
    نتایج
    میانگین سنی افراد بیمار مبتلا به بروسلوزیس در مطالعه 10/15± 14/40 سال با محدوده سنی 14 تا 60 سال بود. بیشترین علامت بالینی در بیماران تحت مطالعه، درد مفاصل(غیر از کمردرد) بود به طوریکه 37 بیمار(86%) دچار آن بودند. غلظت سرمی مس در بیماران دچار بروسلوزیس به شکل مشخصی بیشتر از افراد سالم بود (160.84±54.61، 101.74±27.37 mg/dl respectively) (p<0.001). نتیجه نهایی: غلظت سرمی مس، بطور مشخصی در بیماران دچار بروسلوزیس در مقایسه با افراد سالم، تغییر میکند لذا توصیه می شود که از غلظت سرمی مس، بعنوان یک مارکر در تشخیص بروسلوز استفاده شود و با توجه به اینکه بدنبال ابتلا، سطح سرمی آن بالا می رود پیشنهاد می شود که مطالعه دیگری طراحی شود که تغییرات سرمی این عنصر قبل و در طی درمان بررسی شود.
    کلیدواژگان: بروسلوز، پلاسما، مس
  • یوسف عرفانی، رضا صفوری، حمید چوبینه، اکبر میرصالحیان، ناهید عین اللهی، سیدمحمدمیر افشار، حجت یزدان بد، محمد حمیدیان، علیرضا سلطانیان، آرزو راستی* صفحه 27
    مقدمه و هدف

    عفونت ادراری یکی از شایعترین عفونت های باکتریایی است و اشرشیاکلی بعنوان یکی از مهمترین عوامل عفونت ادراری شناخته شده است. به دلیل افزایش مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیکها روش های قابل اطمینان برای تعیین مقاومت باکتری ها در درمان و ارزیابی عفونت ادراری اهمیت ویژه ای دارند. هدف از مطالعه حاضر مقایسه و ارزیابی دو روش دیسک دیفیوژن آگار (بادیسکهای ایرانی و ایتالیایی) و روش E.test (سوئدی) برای تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی باکتری های اشرشیاکلی جدا شده از موارد عفونت ادراری می‎باشد.

    روش کار

    این مطالعه بر روی 250 نمونه اشرشیاکلی جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در بیمارستان شریعتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال1384 انجام گرفت. حساسیت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن آگار با دیسکهای ایرانی و ایتالیایی برای آنتی بیوتیکهای باکتریم، جنتامایسین، فورودانتین، سفتازیدیم و سیپروفلوکساسین انجام گرفت. حداقل غلظت مهارکننده رشد باکتری (MIC) به روش E.test بر روی همان آنتی بیوتیکی ها صورت پذیرفت و کلیه تست ها در محیط مولر هینتون آگار انجام گرفت.

    نتایج

    E.test در مقایسه با روش دیسک دیفیوژن آگار بادیسکهای ایرانی اختلاف قابل ملاحظه ای در تطابق آنتی بیوتیکها (حداکثر 8/37%) نشان داد بطوریکه در مورد آنتی بیوتیکهای سفتازیدیم و جنتامایسین در مقایسه روش ایرانی و E.test به ترتیب 8/76% و 2/62% تطابق وجود داشت. در حالی که E.test در مقایسه با دیسک دیفیوژن آگار با دیسکهای ایتالیایی اختلاف کمتری را نشان داد (حداکثر 2/11%).
    نتیجه نهایی: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‎دهد که روش دیسک دیفیوژن آگار ایرانی می‎تواند به عنوان یک روش غربال اولیه برای تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی E.coli بکار رود و از روش دیسک دیفیوژن آگار ایتالیایی و به مراتب از E.test حساسیت کمتری دارد. پس از مقایسه هر سه روش، E.test حساسترین روش بوده و دوز موثر آنتی بیوتیک را برای درمان و جلوگیری از بروز مقاومت آنتی بیوتیکی مشخص می‎نماید.

    کلیدواژگان: آنتی بیوگرام، اشرشیا کلی، تست اپسیلومتر، دیسک دیفیوژن آگار، عفونت ادراری
  • هوشمند بابالحوائجی، مهتاب فیضیان صفحه 32
    مقدمه و هدف
    اختلال عملکرد جنسی در مردان که به عدم توانایی دستیابی به ارتباط جنسی رضایت بخش اطلاق می شود، ممکن است از عدم کفایت نعوظ ناشی شود یا به مشکلاتی در رابطه با خروج مایع منی یا ارگاسم مربوط شود. عوامل بسیاری در ایجاد نعوظ دخالت دارند که از جمله مهمترین آنها می توان به عوامل روانی، نورولوژیک، هورمونی و شریانی اشاره کرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی اختلال عملکرد جنسی در مردان مراجعه کننده به بخش نازایی بیمارستان فاطمیه همدان طراحی شد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی بود که در آن کلیه مردان نابارور مراجعه کننده به بخش نازایی بیمارستان فاطمیه همدان در سال 1384 مورد بررسی قرار گرفتند. از 245 مرد مورد بررسی، ضمن تشکیل پرونده، شرح حال اخذ شده و معاینات فیزیکی اندامهای تناسلی نیز برای آنها انجام شد. اطلاعات مربوط به سن، شغل، میزان تحصیلات، سابقه مصرف سیگار، سابقه مصرف مواد مخدر، اختلال تمایل جنسی، اختلال در ارگاسم، انزال زودرس و تعداد اینترکورس (Intercourse) در مورد هر بیمار تعیین شد و در پرسشنامه ای از پیش طراحی شده وارد شد. اطلاعات حاصله توسط نرم افزار آماری SPSS ویرایش سیزدهم و با استفاده از آزمون آماری c2 تجزیه و تحلیل آماری شدند.
    نتایج
    میانگین سنی افراد مورد بررسی 4/7±3/32 سال بود که در محدوده سنی 20 تا 65 سال قرار داشتند. از کل افراد مورد بررسی 135 نفر (1/55 درصد) اختلال عملکرد جنسی داشتند. شایعترین اختلال عملکرد جنسی، انزال زودرس بود که در 8/38 درصد مردان وجود داشت. سایر اختلالات عملکرد جنسی به ترتیب عبارت بودند از: اختلال در قدرت جنسی (Potency) (3/16 درصد)، اختلال تمایل جنسی (2/12 درصد) و اختلال در ارگاسم (6/10درصد). 9/65 درصد بیماران با اختلال عملکرد جنسی بیسواد بوده یا تحصیلات ابتدایی داشتند، 4/27 درصد دیپلم و 7/6 درصد لیسانس داشتند. 7/23 درصد بیماران مبتلا به اختلال عملکرد جنسی به مواد مخدر اعتیاد داشتند و 1/34 درصد آنها سیگار مصرف می کردند.
    نتیجه نهایی: بر طبق نتایج مطالعه حاضر، شایعترین اختلال عملکرد جنسی انزال زودرس بود، اختلال در قدرت جنسی، اختلال تمایل جنسی و اختلال ارگاسم به ترتیب در مراحل بعدی قرار داشتند.
    کلیدواژگان: اختلالات کنشی جنسی، عقیمی مردان، ناتوانی جنسی
  • مسیور البعلبکی، احمد مرادی، مریم داودی، افشین فرهانچی، مهدی صنعت کارفرما صفحه 36
    مقدمه و هدف
    قرار گرفتن در معرض دود سیگار منجر به عوارض سوء در سیستم تنفسی بخصوص درگروه سنی کودکان می شود. این مطالعه به تعیین رابطهمشکلات و عوارض سیستم تنفسی در کودکانی که مواجهه غیر ارادی با دود سیگارداشته وتحت بیهوشی عمومی قرار گرفته اند می پردازد.
    روش کار
    این مطالعه از نوع مورد شاهدی دوسو کور بود که در آن 223 کودک که کاندید بیهوشی عمومی بوده اند انتخاب گردیدند. 81 نفر که در معرض دود سیگار قرار داشتند در گروه مورد و 142 نفر که مواجهه غیر ارادی با دود سیگار نداشتند در گروه شاهد قرار گرفتند. عوارض تنفسی در حین و پس از بیهوشی عمومی توسط متخصص بیهوشی که از سابقه مواجهه با دود سیگار بی اطلاع بود ثبت گردید. سابقه مواجهه با دود سیگار توسط مصاحبه با والدین بیمار تهیه و ثبت گردید. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون آماری c2 آنالیز گردید.
    نتایج
    میانگین مواجهه غیر ارادی کودکان با دود سیگار 46/28 نخ سیگار در روز و بطور متوسط 64/5 سال بوده است. عوارض راه هوائی (شامل لارنگواسپاسم، برونکواسپاسم، ترشحات زیاد و نگهداری تنفس، ویزینگ و افت اشباع اکسیژن خون شریانی) دربین کودکانی که مواجهه غیر ارادی با دود سیگارداشته اند 3/54% و در سایر کودکان مورد مطالعه4/32? بوده که از نظر آماری معنی دار است(001/0P=). همچنین فراوانی عوارض حاد تنفسی در کودکان دختر در معرض دود سیگار 5/57% و در کودکان پسر در معرض دود سیگار 2/51% بود (012/0P=). عوارض حاد تنفسی در کودکان در معرض دود سیگار با مادر بیسواد در 7/76%، مادر با تحصیلات زیر دیپلم در 5/46% و در مادر با سواد تحصیلات بالای دیپلم در 5/12% مشاهده شد (002/P=). چنین ارتباطی بین عوارض تنفسی با سطح تحصیلات پدر هم در این مطالعه مشاهده شد (006/0P=). همچنین ارتباط معنی داری بین تعداد نخ سیگار با بروز عوارض تنفسی مشاهده شد (05/0P<).
    نتیجه نهایی: نتایج نشان دهنده وجود رابطه بین مواجهه غیرارادی با دود سیگار و عوارض تنفسی در کودکان تحت بیهوشی عمومی می باشد. این رابطه در دخترها بارزتر و در کودکانی که والدین آنها از سطح تحصیلات پائین تری برخوردار بوده اند شایعتر بوده است. بنابراین مواجهه غیرارادی با دود سیگار در کودکانی که تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند بایستی بعنوان یک ریسک فاکتور جهت پیش بینی احتمال بروز عوارض تنفسی حوالی عمل در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: بیهوشی عمومی، عوارض راه هوائی، مواجهه غیرارادی بادود سیگار
  • علی قلعه ایها، عبدالله فرهادی نسب، محمد کاظم ضرابیان، نسرین متین نیا صفحه 42
    مقدمه و هدف
    وابستگی به مواد متاثر از تعامل عوامل زیست شناسی، اجتماعی، روانشناختی و فرهنگی میباشند و میزان بالای همبودی این پدیده با اختلالات روان پزشکی مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات و برخی صفات شخصیتی در سبب شناسی آن مورد تاکید است. این مطالعه به منظور بررسی مقایسه ای اختلالات روانی و ویژگی های شخصیتی در افراد وابسته و غیر وابسته به مواد شهر همدان در طی سالهای 82-1380 انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی مقایسه ای 100 فرد وابسته و 100 فرد غیر وابسته به مواد مقایسه شدند. گروه وابسته به مواد به صورت نمونه گیری در دسترس از افرادی که جهت درمان اعتیاد به مطب روانپزشک مراجعه می نمودند و گروه غیر وابسته به صورت تصادفی ساده از بین جمعیت عادی انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری وتشخیصی در این پژوهش را پرسشنامه مشخصات دموگرافیک محقق ساخته، آزمونهای MMPI و SCL90-R وملاکهای تشخیصی DSM IV تشکیل می دادند و از آزمون آماری tبرای آنالیز نتایج استفاده گردید.
    نتایج
    در مقیاس های اعتبار و بالینی آزمون MMPI به جزء مقیاس خود بیمارانگاری و هیستری و در مقیاسهای آزمون SCL90-R بجز شکایات جسمانی و حساسیت در روابط بین فردی تفاوتها بین دو گروه مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار بود(05/0P<). نتیجه نهایی: افراد وابسته به مواد از علائم آسیب شناختی و اختلالات روانی بیشتری نسبت به افراد غیر وابسته برخوردار بودند، در آنان افسردگی اساسی و سپس اختلالات شخصیت و در افراد غیر وابسته به مواد افسردگی دارای بیشترین فراوانی بود. نتایج بدست آمده یافته های سایر مطالعات مشابه را حمایت میکند.
    کلیدواژگان: اختلالات روانی، وابستگی به مواد، ویژگیهای شخصیتی
  • شهید مظاهری، محمد کاظم ضرابیان، محمد جواد صمدی صفحه 48
    مقدمه و هدف
    مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یک بیماری وابسته به سیستم ایمنی با علل ناشناخته است و یکی از مهمترین بیماری های ناتوان کننده نورولوژیک در بالغین خصوصا جوانان است که بخش میلین سیستم اعصاب مرکزی (CNS) در آن درگیر و تخریب می شود. هدف از این مطالعه ارزیابی تیپ شخصیتی A و B و منبع کنترل درونی و بیرونی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در مقایسه با گروه کنترل می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه مورد شاهدی دو گروه دردامنه سنی 25تا45سال شامل 30 بیمار مبتلا به MS و 30 فرد غیر مبتلا به عنوان گروه شاهد با استفاده از معاینه نورولوژیک و آزمونهای منبع کنترل راتر و فرم پرسشنامه ساختار دار فریدمن و روزنمن برای بررسی تیپ شخصیتی A یا B مورد بررسی قرار گرفتند و از آزمون نسبت (Z) در تحلیل آماری استفاده گردید.
    نتایج
    از بیماران مبتلا به MS به ترتیب 43درصد و 57 درصد دارای منبع کنترل درونی و بیرونی بودند. همچنین 63 درصد دارای تیپ شخصیتی A و 37 درصد تیپ شخصیتیB داشتند. از گروه شاهد 60 درصد دارای منبع کنترل درونی، 40 درصد بیرونی، 20 درصد تیپ شخصیتی A و 80 درصددارای تیپ شخصیتیB بودند.نتایج نشان داد تفاوتهای مشاهده شده بین نسبت تیپ شخصیتی A در بیماران مبتلا به MS با گروه شاهد و تیپ شخصیتی B همین بیماران با گروه شاهد معنی دار است (P<0.01).
    نتیجه نهایی: در این مطالعه بیماران مبتلا به MS دارای تیپ شخصیتی A و منبع کنترل بیرونی بیشتری نسبت به گروه شاهد بودند.
    کلیدواژگان: تیپ شخصیتی، منبع کنترل، مولتیپل اسکلروزیس
  • آرام تیگر، فریده گلپاپایی، سید جمال الدین شاه طاهری، کرامت الله نوری، جوادحامدی، محمدرضا گنجعلی صفحه 52
    مقدمه و هدف
    کروم شش ظرفیتی ماده ای است بسیار خطرناک و نسبتا«بی ثبات که امکان مواجهه شغلی با آن در بسیاری از صنایع وجود داشته و با انواع مختلفی از مخاطرات بهداشتی مانند تحریک پوست و مجاری تنفسی، آسم شغلی، درماتیت های تماسی، اختلالات کبدی و کلیوی و بویژه سرطان دستگاه تنفس همراه است، نظر به اهمیت تعیین دقیق تراکم این آلاینده در هوا، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر عواملی شامل طول مدت نمونه برداری، ارتفاع نمونه بردار از چشمه انتشار آلودگی، نوع نمونه بردار (هد نمونه برداری)، و طول مدت نگهداری تا زمان استخراج، بر میزان تراکم میست کروم شش ظرفیتی صورت پذیرفته است.
    روش کار
    جهت انجام این مطالعه تجربی با توجه به چهار عامل فوق هر کدام در دو سطح، از طرح عاملی کامل 24 استفاده شد. نمونه ها از سیستم مولد میست کروم (وان آبکاری کروم در مقیاس آزمایشگاهی) با استفاده از دو نوع هد نمونه برداری (روباز و روبسته)، در دو ارتفاع (35 و50 سانتیمتر) از سطح محلول وان جمع آوری گردیدند. جمع آوری نمونه ها در دو طول زمانی متفاوت (30 و 180 دقیقه) اجراء و استخراج آنها بلافاصله یا 24 ساعت پس از نمونه برداری انجام شد. به منظور نمونه برداری و آنالیز نمونه ها از روش 7600 NIOSH استفاده گردید.
    نتایج
    نتایج حاصل نشان داد که سهم قابل ملاحظه ای از کروم شش ظرفیتی در نمونه های 180 دقیقه ای در مقایسه با نمونه های 30 دقیقه ای احیاء می گردند(بطور متوسط حدود 32 درصد، 001/0>P). چنین اتفاقی طی نگهداری نمونه ها در شرایط طبیعی آزمایشگاه و استخراج پس از 24 ساعت نیز رخ می دهد(حدود 25 درصد، 001/0>P). مقادیر اندازه گیری شده تحت شرایط این مطالعه حاکی از وجود اختلاف معنی دار آماری در تراکم کروم قرائت شده در شرایط ثابت اما در ارتفاع های 35 و 50 سانتیمتر بوده است(001/0>P). همچنین تراکم بدست آمده با استفاده از هدهای روبسته با افزایش نسبی بیش از 11 درصد نسبت به نوع روباز، دارای اختلاف معنی دار آماری در نمونه برداری از چشمه آلودگی بوده اند (001/0>P).
    نتیجه نهائی: نظر به ضرورت تعیین هر چه دقیقتر تراکم کروم از جنبه های مختلف، توجه به عوامل تاثیرگذار و رعایت کلیه اصول نمونه برداری نظیر حفظ فاصله مناسب از چشمه آلودگی، و بکارگیری تدابیر لازم جهت کنترل و کاهش احیاء کروم شش ظرفیتی مانند طول مدت نمونه برداری کوتاهتر، استخراج نمونه ها در کوتاهترین زمان ممکن و رعایت اصول نگهداری تا زمان تعیین مقدار کروم مورد تاکید میباشد.
    کلیدواژگان: آبکاری، طرح عاملی کامل، کروم شش ظرفیتی، نمونه برداری
  • علیرضا رحمانی، محمدرضا سمرقندی صفحه 60
    مقدمه و هدف
    عملیات حذف میکروارگانیسم های بیماریزا از آب سابقه ای تاریخی دارد. روش های متداولی که برای گندزدایی آب استفاده می شود شامل کاربرد مواد شیمیایی، اوزن زنی، اشعه ماورا بنفش، فرآیندهای غشایی و غیره می باشد. در طی سالیان اخیر تمایل به استفاده از روش های الکتروشیمیایی جهت گندزدایی آب رو به گسترش بوده است. هدف اصلی در این مطالعه بررسی کارآیی حذف باکتری های کلیفرمی به عنوان شاخص آلودگی آب آشامیدنی به روش الکترولیز می باشد. متغیرهای مورد بررسی در گندزدایی آب خام شامل ولتاژهای مختلف، الکترودهای مختلف (آلومینیوم، مس و استنلس استیل)، فاصله بین الکترودها بوده است.
    روش کار
    جهت انجام آزمایش ها، نمونه آب آلوده با اضافه نمودن یک کلنی باکتری های کلیفرمی رشد داده شده در محیط کشتEMB به آب تهیه گردید. به منظور بررسی کارآیی فرآیند الکتروشیمیایی در حذف باکتری های شاخص آلودگی آب از چند ترکیب مختلف جفت الکترود در ولتاژها و فواصل الکترودی مختلف استفاده شد. آب آلوده وارد راکتور الکتروشیمیایی گردید و در حالت های مختلف و در زمان مواجهه ثابت کارآیی حذف بررسی گردید.
    نتایج
    یافته ها نشان می دهد که کارآیی حذف بستگی به ولتاژ و جنس جفت الکترودها دارد. با توجه به نتایج بدست آمده از آزمایش ها بهترین کارآیی گندزدایی مربوط به جفت الکترود استنلس استیل با فاصله 2 سانتیمتر از یکدیگر، ولتاژ 10 ولت و شدت جریان 135 میلی آمپر است که در مدت 5 دقیقه MPN/100 ml=0 حاصل شده است.
    نتیجه نهایی: با توجه به نتایج حاصله، استفاده از روش الکتروشیمیایی به عنوان یک روش نوید بخش و سازگار با محیط در گندزدایی آب پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: الکترولیز، تصفیه آب، کلیفرم، گندزدایی
  • مقاله های پژوهشی
  • عاطفه فخاریان، حمیدرضا جماعتی، محمد امیر طاهباز، سهیلا خلیل زاده، مهین پورعبدالله، محمد بهکام شادمهر صفحه 66
    مقدمه و هدف
    بیماری هیستیوسیتوز ریوی یک بیماری نسج بینابینی و غیر شایع)5%موارد ILD) ولی با اهمیت است و مشخصا«در بالغین سیگاری اتفاق می افتد. ارگانهای درگیر در LCH (Langerhans Cell Histiocytosis) شامل پوست، استخوان، غده هیپوفیز، تیرویید، غدد لنفاوی و ریه می باشد. هدف از این مطالعه تعیین تظاهرات بالینی و رادیولوژیک هیستیوسیتوز ریوی بود.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی پرونده تمامی بیماران مراجعه کننده و بستری شده در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تهران که از سال 1375 تا 1386 بر اساس علایم بالینی، آزمایشگاهی، رادیولوژیک و انجام شستشوی برونکوآلوئولر و بیوپسی نسج ریه PLCH (Pulmonary Langerhans Cell Histiocytosis) تشخیص داده شده بودند وارد مطالعه شدند.
    نتایج
    تعداد بیماران مورد مطالعه20 نفر و متوسط سن بیماران 8/27 سال بود.40% بیماران سیگار می کشیدند.80% بیماران درگیری ریوی و20% درگیری در ارگانهای غیر از ریه داشتند. شایعترین شکایت بیماران مبتلا در هنگام مراجعه تنگی نفس (75%) بوده است و در بررسی اسپیرومتری شایع ترین الگو (50%) از نوع طرح مخلوط انسدادی و تحدیدی (mixed) بوده است. در رادیوگرافی ریه 77% کیست های ریه قابل رویت بود. درCT اسکن ریه شایعترین یافته کیست های منتشر (80%) بود.
    نتیجه نهایی: وجود ضایعاتground glass opacity وconsolidation در درصد کمتری از بیماران مورد مطالعه ما که نشانه مراحل اولیه بیماری است موید این مطلب است که بیشتر بیماران در مراحل پیشرفته تر بیماری مراجعه نموده اند، لذا توجه بیشتر متخصصان در تشخیص بیماری درمراحل اولیه بیماری را می طلبد. انجام برونکوسکوپی و لاواژ برونش در موارد مشکوک به بیماری توصیه می شود.
    کلیدواژگان: بیماریهای بافت بینابینی ریه، هیستیوسیتوز سلول لانگرهانس، هیستیوسیتوز سلول لانگرهانس ریوی
  • گزارش موردی
  • حسین عماد ممتاز، محمود جباری صفحه 70
    مقدمه
    سندرم جارشو- لوین و سندرم کودال رگرسیون از سندرمهای نادر می باشند که با علائم بالینی و رادیولوژیک ناهنجاری های مهره های گردنی و سینه ای همراه با اختلالات دنده ها (سندرم جارشو لوین) و آژنزی ساکروکوکسیژیال، آنومالی های اندام تحتانی، منقطع شدن طناب نخاعی و مثانه نوروژنیک (سندرم کودال رگرسیون) مشخص می شوند. در مرور مقالات پزشکی تنها یک مورد از وقوع همزمان این دو سندرم در یک جنین مرده بدنیا آمده گزارش شده است.
    معرفی بیمار: بیمار دختر 5 ساله ای است با شرح حال دیس پلازی دو طرفه لگن و فلج اسپاستیک اندامهای تحتانی که با عفونتهای مکرر ادراری مراجعه نموده بود. در رادیوگرافی آنومالی های وسیع مهره ها شامل: مهره پروانه ای و همی ورتبرا در ناحیه گردنی و توراکولومبار، آژنزی کوکسیکس و دفرمیتی دنده ها مشاهده می شد. یافته های MRI شامل ختم شدن طناب نخاعی در ناحیه توراسیک و وجود یک توده کیستیک در ناحیه ساکرال بود. اسکن هسته ای نشانگر رفلاکس شدید مثانه به حالب در سمت چپ و ضایعات متعدد کورتکس کلیه در همان طرف بود.
    نتیجه نهایی: این مورد نادر وقوع همزمان سندرم جارشو- لوین و سندرم کودال رگرسیون بوده و در حد اطلاعات در دسترس اولین گزارش در ایران می باشد.:
    کلیدواژگان: دیس پلازی اسپاندیلو توراسیک، دیس پلازی اسپاندیلوکوستال، سندرم کودال رگرسیون
|
  • T. Neyestani , A. Gharavi , A. Kalaie , M. Samadi Page 5
    Introduction &
    Objective
    High prevalence of vitamin D insufficiency in Iran calls for a reliable assessment of vitamin D status for diagnostic, research as well as public health purposes. Circulating level of 25(OH)D has been generally accepted as a reliable indicator of vitamin D status. HPLC-based analyses are considered as standard methods for 25(OH)D assays. The aim of this study was to set up a precise, reliable and rather simple HPLC-based method to determine serum levels of 25(OH)D using ultra violet detector.
    Materials and Methods
    Serum proteins were precipitated using ethanol and then methanol: iso-propanol (90:10, v/v). 25(OH)D was then extracted using hexane, which was then evaporated under nitrogen flow. The sediment reconstituted in methanol was further filtered. Finally, 20μL of the filtrate was injected to the column, teknochroma tracer excel 150×4, 3 μm. Chromatography was run with the mobile phase of methanol:water (85:15, v/v) containing 0.01% BHT at the column temperature 40°C. The vitamers 25(OH)D3 and 25(OH)D2 were detected at 265nm. For further evaluation of the method, 90 human serum samples were analyzed for 25(OH)D using HPLC, competitive protein binding assay (CPBA) and radioimmunoassay (RIA). The degree of agreement between those three methods was evaluated using coefficient of correlation and Bland-Altman analysis.
    Results
    Retention times of 25(OH)D3 and 25(OH)D2 were 9.5 and 10.7 min, respectively. Standard curves of both vitamers showed linearity up to 375 nmol/L (D3) and 187.5 nmol/L (D2). Recovery percents for 25(OH)D3 and 25(OH)D2 were found 101±5% and 100.8±5.4%, respectively. Intra- and inter-assay variations for 25(OH)D3 were 8.1% and 12.6%, respectively. The results of RIA and CPBA were significantly higher than those of HPLC (p=0.02). RIA, compared to CPBA, showed more agreement with HPLC.
    Conclusion
    The new HPLC method for serum 25(OH)D determination is reliable and rather fast with the advantage of detecting both 25(OH)D2 and 25(OH)D3.
    Keywords: Competitive Protein Binding Assay, High Performance Liquid Chromatography, Radioimmunoassay, Vitamin D
  • A.A. Pourshanazari , Gh. Hasanshahi , O. Mohagheghi , N. Soltanpour, G.P. Page 11
    Introduction &
    Objective
    Studies have shown that estrogen has important cardiovascular protective role. Nucleus tractus solitarii (NTS) is the termination point for all afferent of baroreceptor fibers that is important in regulation of heart function and circulation. For recognizing the estrogen mechanisms the role of estrogen through autonomic system in NTS have been evaluated. Hypertension state, estrogen increases baroreflex sensivity in NTS through autonomic system in rats.
    Materials and Methods
    Present study was an experimental-interventional study performed on 32 male rats. After introduction of anesthesia, ovariectomy and capsulation was happened. After two weeks their femoral artery and vein cannulated to recorded mean arterial blood pressure (MAP) and heart rate(HR), also for infusion of phenylephrin (as a vasoconstrictor).Then NTS by drugs (Propranolol, Atropin, Saline) have injected and? HR and? MAP recorded before & after injection of phenylephrin. For evaluating of baroreceptors sensivity, BRS index (Δ HR/ Δ MAP) was employed.
    Results
    HR and MAP in estrogen received groups, without phenylephrine "rest state", had no significant statistical differences in comparison with control group. Estrogen in acute hypertension state "after injection of phenylephrine" enhanced reflex bradycardia and inhibited rising of MAP.? HR in estrogen received group was less than control group (p<0.05).? MAP in estrogen received group was significantly less than control group, (p<0.01). BRS in estrogen received group was significantly more than control group, (p<0.01). BRS in estrogen received group and control group decrease significantly after the micro-injection of Atropin compared with the microinjection of Saline or Propranolol in female rats.
    Conclusion
    The results demonstrate that estrogen enhanced bradicardial baroreflex sensitivity and decreased mean of arterial pressure. Micro-injection of Atropin decreased significantly BRS compared with Propranolol. Probably parasampatetic system is more invole in control of cardiovascular regulation in NTS and the Muscarin receptor in cardiovascular regulation is more important than beta-adrenergic receptor. It is concluded that estrogen in acute hypertension state in NTS is more effective through parasympatetic system on BRS and this can be useful in HRT/ERT even in male animals.
    Keywords: Atropin, Baroreflex, Estrogen, Propranolol, Solitary Nucleus
  • A.R. Mobaien , S. Jafari , M. Haji Abdolbaghi , A. Aliporan , A.A. Saiedi , P. Eini Page 23
    Introduction &
    Objective
    There are some reports about influence of the rare nutrients such as copper and zinc on immune system. Serum concentrations of copper alter in patients with brucellosis. Brucellosis is a common and endemic disease and a health problem in Iran. We compared serum concentrations of copper in patients with brucellosis and healthy individuals.
    Materials and Methods
    In a cross sectional study, serum concentrations of copper was measured in patients with brucellosis and control group. Eighty six subjects were enrolled in the study, including 43 patients with brucellosis (34 men and 9 women) and 43 healthy individuals. Serum concentrations of copper was measured by automatic absorptive spectrophotometer in patients with brucellosis and compared with control group. We employed a non parametrical test, kolmogrov – smirnov, to determine if data distribution was normal or not.
    Results
    Mean age of patients with brucellosis was 40.14±15.10 years with the range of 14-60 years. The most frequent symptoms were arthralgia (86%). Serum concentrations of copper in patients with brucellosis were significantly higher than healthy subjects (160.84±54.61, 101.74±27.37 mg/dl respectively, p<0.001).
    Conclusion
    Serum concentrations of copper in patients with brucellosis showed significant alterations in comparison with healthy subjects. So, we recommend using serum copper concentrations in patients with brucellosis as a marker in brucellosis diagnosis. Also we recommend another study for detection of serum copper concentrations before and during treatment.
    Keywords: Brucellosis, Copper, Plasma
  • Y. Erfani , R. Safdari , H. Chobineh , Et Al Page 27

    Introduction &

    Objective

    UTI is one of the most common bacterial infections and Ecoli is known as an important cause of UTIs. Since bacterial resistances of antibiotics are increasing, reliable methods of antimicrobial resistance detection are of paramount importance in treatment and management of UTIs. The objective of the present study is to compare and to evaluate the performance of disk diffusion agar (Iranian and Italian) and E.test (Epsilometer test) (Sweden) for antimicrobial susceptibility testing of Ecoli isolated from UTI.

    Materials and Methods

    This study was done on 250 Isolates of Ecoli from patients with UTI in Shariati Hospital, Tehran University of Medical Sciences during 2004. Antibiotic susceptibility testing was performed by disk diffusion method using Iranian and Italian disk for Trimetoprim sulfamethoxazole, Gentamysin, Ceftazidim, Nitrofurantoin and Ciprofluxacin and Minimum Inhibitory concentration (MIC) determination was performed by E.test for the same set of antimicrobial. All tests were performed on muller hinton agar.

    Results

    Comparison of E.test and Iranian disk diffusion agar showed that paramount differences in antibiotic agreement (Max 37.8 %) those differences in case of Ceftazidim and Gentamysin were respectively 76.8% and 62.2% whereas comparison of E.test and Italian disk diffusion agar showed less difference of antibiotics agreement (Max 11.2%).

    Conclusion

    The results of this study showed that Iranian disk diffusion agar may be used as a preliminary screen for antibiotic susceptibility testing of E.coli and is less sensitive than Italian disk diffusion and E.test. Comparison of 3 mentioned methods have showed that E.test is the most sensitive and shows the effective dose of antibiotic for treatment and prevention of antibiotic resistance.

    Keywords: Antibiogram, Disk Diffusion Agar, Echerichia coli, Epsilometer Test, Urinary Tract Infection
  • H. Babolhavaeji , M. Feizian, G.P. Page 32
    Introduction &
    Objective
    Sexual dysfunction is called to inability to get or keep a successful sexual intercourse. The term “sexual dysfunction” may also be used to describe other problems that interfere with sexual intercourse, such as inability to achieve erection and problems with ejaculation or orgasm. Damage to nerves, arteries, smooth muscles and fibrous tissues, often as a result of a disease, are the most common cause of erectile dysfunction. The aim of the present study was to evaluate the frequency of sexual dysfunction in patients referred to Fatemieh infertility clinic, Hamadan.
    Materials and Methods
    In this cross-sectional study all males referred to Fatemieh infertility center in 2005, were entered the study. All patients were clinically examined and their medical histories were obtained. Data such as age, accusation, education, history of smoking and opioid abusing, sexual dysfunction, inability to achieve orgasm, premature ejaculation and the frequency of intercourse were entered in the questionnaires. Data was analyzed using SPSS 13 and c2 statistical test.
    Results
    The mean age of patients studied was 32.3±7.4 years (20-65 years). From 245 cases, 135 (55.1%) had sexual dysfunction. The most common sexual dysfunction was premature ejaculation(38.8%). Other sexual dysfunctions were impotence with 16.3%, lack of sexual desire with 12.2% and orgasm disorder with 10.6% respectively. 65.9% patients were uneducated or had elementary education, 27.4% had diploma, and 6.7% had academic education. 23.7% of patients had addiction and 34.1% were smoker.
    Conclusion
    This study showed that most common etiology of sexual dysfunction was premature ejaculation. Other sexual dysfunctions were: impotence, sexual desire disorder and orgasm disorder respectively.
    Keywords: Impotence, Infertility, Male, Sexual Dysfunction
  • M. Albaalbaki , A. Moradi , M. Davoudi , A. Farhanchi , M. Sanatkarfar Page 36
    Introduction &
    Objective
    Exposure to the environmental Tobacco smoke is associated with detrimental effects on pulmonary function in the children. This study investigated the relation between airway complications in children receiving general anesthesia with the passive inhalation of smoke and those who were not.
    Materials and Methods
    223 children scheduled to receive general anesthesia care were enrolled in this case-control study. The anesthesiologist and the residents, unaware of the smoke exposure history, recorded the occurrence of airway complications. A history of passive smoking was assessed by measuring the numbers of cigarettes smoked by their parents per day. The data was analyzed by c2statistical test.
    Results
    Respiratory complications occurred in 54.3% of the patients who were exposed to smoke and 32.4% of those who were not and the difference was statistically significant. Respiratory complications in daughters exposed to tobacco smoke was seen in 57.5% and in boys 51.2% (P=0.012). Respiratory events in children exposed to tobacco smoke was seen in 76.7% children with mother without education, 46.5% children of mothers with low educated level, and 12.5% children of mother with high educational level (P=0.002). This correlation was seen between respiratory events and educational level of fathers (P=0.006). Moreover, our study showed positive correlation between the number of cigarettes smoked per day with respiratory complications during general anesthesia (P<0.05).
    Conclusion
    There is a strong association between passive inhalation of tobacco smoke and respiratory complications in children receiving general anesthesia. The relationship was greatest for the daughters and those whose parents had a lower level of education. Passive smoking should be regarded as a risk factor for the children undergoing general anesthesia.
    Keywords: Airway Complications, Anesthesia General, Passive Smoking
  • A. Ghaleiha , A. Farhadi Nasab , M.K. Zarabian , N. Matinnia Page 42
    Introduction &
    Objective
    The influence of genetic, biological, psychological, social and cultural factors on drug dependency and high rate comorbidity of this phenomenon with psychiatric disorders for example anxiety, depression and characteristics and personality disorders is emphasized. The aim of this study was the comparative investigation of mental disorders and personality traits in persons with drug dependent and non drug dependent in Hamadan city in 2001-2003.
    Materials and Methods
    Present research was a descriptive comparison and subjects were 100 drug dependent persons and 100 non drug dependent individuals. Case group was chosen through available sampling among persons who call on psychiatrist and control group was chosen through randomly simple sampling from general population. Measurement and diagnostic tools includes questionnaire for examining demographic characteristics, designed by researchers and MMPI, SCL90-R tests and DSM IV criteria diagnostic and also T test that was used for analyzing data.
    Results
    Between two groups in clinical and validity scales of MMPI test expect for hypochondriasis and hysteria and scales of SCL 90-R test expect somatization and interpersonal sensitivity differences were statistically significant (P<0.05).
    Conclusion
    We can conclude that persons with drug dependent display more signs of psychopathology and mental disorders in comparison with non drug dependent people and Major depressive disorder and personality disorder were frequent among drug dependent groups. Depression and personal disorders were frequent in non drug dependent persons too. Our results support the results of previous studies.
    Keywords: Drug Dependency, Mental Disorders, Personality Characteristics
  • Sh. Mazaheri , M.K. Zarabian , M.J. Samadi Page 48
    Introduction &
    Objective
    Multiple sclerosis (MS) is an autoimmune disease with unknown cause. MS is one of the disabling neurologic diseases in adult especially young range that myelin part of central nervous system (CNS) is destructed. The aim of this study was assessment of types A and B personality and internal and external locus of control in multiple sclerosis (MS) patients and comparison of the results with control group.
    Materials and Methods
    In a case-control study, 30 patients with MS and 30 normal persons as control group evaluated with neurological examination, Rotter locus of control test and Friedman-Rosenman questionnaire for detection of types A and B personality. We employed to analyze the results.
    Results
    43 percent and 57 percent of MS patients had internal and external locus of control respectively. 63 percent and 37 percent of MS patients had type A and B personality respectively. 60 percent and 40 percent of control group had internal and external locus of control respectively. 20 percent and 80 percent of control group had type A and B personality respectively. Difference between personality type in two groups was significant (P<0.01).
    Conclusions
    In this study, MS patients had more type A personality in comparison to control group.
    Keywords: Control Locus, Multiple Sclerosis, Personality Type
  • A. Tirgar , F. Golbabaie , S.J. Shahtaheri , K. Nori , J. Hamedi , M.R. Ganjali Page 52
    Introduction &
    Objective
    Hexavalent chromium, Cr+6, is a very harmful pollutant and a relatively unstable compound that is present in many industries. It is a known human respiratory carcinogen and occupational exposure to this chemical is associated with different health hazards. The purpose of this study was to evaluate the effects of four parameters including: type of sampling head, sampling height from the surface of electroplating solution, sampling duration, and sample storage duration on Cr+6 mist monitoring.
    Materials and Methods
    To evaluate the influence of the main parameters as an experimental study, the 24 factorial design was applied at constant electroplating condition. A chromium electroplating bath with the ability to produce homogenous mist was used to create Cr+6 mist in laboratory setting. The National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH) method 7600 was used to determine the Cr+6 concentration.
    Results
    The results of 48 Cr+6 mist samples showed that Cr+6 concentration was higher: (1) for sampling by closed-face filter cassettes than for sampling by open-face filter cassettes (P<0.001); (2) for samples collected at 35 cm above the electroplating solution surface than for samples collected at 50 cm (P <0.001); (3) for sampling duration of 30 minutes than for sampling duration of 180 minutes (P <0.001); and, (4) for samples extracted immediately after sampling than for samples with delayed extraction (24 hours after sampling) (P <0.001).
    Conclusion
    It is concluded that the accuracy of Cr+6 mist sampling in electroplating shops will be enhanced when: (1) a closed-face filter cassette is used to prevent liquid splash contamination; (2) the sampling height is suitable as determined by further research; (3) the sampling duration is short (approximately 30 minutes); and, (4) the extraction of the Cr+6 sample is performed as soon as the sampling is completed.
    Keywords: Electroplating, Full Factorial Design, Hexavalent Chromium Mist, Sampling Methods
  • A. Rahmani , M.R. Samarghandi Page 60
    Introduction &
    Objective
    The practice of eliminating pathogenic microorganisms in water dates back to ancient times. The most common methods for water disinfection are using chemicals, Ozonation, Ultra Violet ray, Membrane Processes and etc. There has been considerable interest in disinfection of water by using electrochemical methods in recent years. The main purpose of this study is to conduct experimental investigation of water disinfection by using the electrolysis method. Inactivation and killing Coliform in polluted waters was investigated by different voltage, electrodes (Al, St and Cu) and distance between electrodes.
    Materials and Methods
    The polluted water was prepared by adding a colony of coliform growth on EMB in raw water. Experiments were done similarly via the same electrolyzes time, electrodes distance and voltage intensity for all types of combinations of electrodes respectively.
    Results
    The experimental results show that the removal efficiency depends on the voltage and electrodes material. From the experiments carried out at 10 V. and at current intensity of 135 mA, it was found that five-minute period was sufficient for disinfecting water using Stainless Steel electrodes.
    Conclusion
    Due to the results, the electrochemical methods can be proposed as a promising cleaning and purifying method for water disinfection.
    Keywords: Coliform, Disinfection, Electrolysis, Water Treatment
  • A. Fakharian , H. Jamaati , M.O. Tahbaz , Et Al Page 66
    Introduction &
    Objective
    Pulmonary Langerhans Cell Histiocytosis (PLCH) is an uncommon (5% ILD) interstitial tissue disorder with significant importance. It occurs predominantly in adult smokers. The organs involved in LCH include skin, bone, pituitary gland, thyroid, lymph node, and lungs.
    Materials and Methods
    In this descriptive study all patients admitted to the Masih Daneshvari Hospital in Tehran from 1996 to 2007 diagnosed with LCH (recognized by clinical features, laboratory investigations, radiological manifestations, BAL and biopsy) were evaluated.
    Results
    A total of 20 patients were studied; mean age was 27.8 yrs.; 40% were smokers; 80% had pulmonary involvement while in 20% other organs were affected. On spirometry, a mixed pattern (50%) was the most common and on chest radiography (CXR) 77% of lung cysts were visible. The most frequent finding on CT- scan was diffuse lung cysts (80%).
    Conclusion
    It is notable that ground glass opacity and consolidation occur in the early stages of disease. Since most of the patients refer with features of advanced disease, it is essential for the physicians to consider the early signs during the diagnostic stage. Also bronchoscopy and bronchial lavage are recommended in selected cases.
    Keywords: Histiocytosis, Langerhans Cell, Histiocytosis, Pulmonary Langerhans Cell, Lung Disease, Interstitial
  • H. Emad Momtaz , M. Jabbari Page 70
    Introduction
    Jarcho- Levin syndrome and caudal regression syndrome are rare syndromes with clinical and radiologic findings of cervical and thoracic vertebral anomalies with rib deformities (jarcho-levin syndrome) and sacrococcygeal agenesis, lower extremity anomalies, truncated spinal cord and neurogenic bladder (caudal regression syndrome). There are only one report of simultaneous existence of these two syndromes in a dead fetus in literature.Case Report: The case was a 5 year old girl who had history of bilateral hip dysplasia and spastic dipleigia of lower limbs who presented with recurrent urinary tract infections. X - Ray findings was extensive vertebral anomalies such as hemivertebrae, butterfly vertebrae, coccygeal agenesis and rib deformities. MRI findings was termination of spinal cord at low thoracic level, cystic mass of sacral area.
    Conclusion
    This case is a rare simultaneous occurrence of Jarcho-levin and Cauda regression syndrome in a patient and to our best knowledge is reported for the first time in Iran.
    Keywords: Caudal Regression Syndrome, Spondylocostal Dysplasia, Spondylothoracic Dysplasia