فهرست مطالب

سالمند - پیاپی 3 (بهار 1386)

فصلنامه سالمند
پیاپی 3 (بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/02/18
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 157
  • فربد فدایی، زهرا نیکنام صفحه 158
    بیماری آلزایمر شایع ترین و شناخته شده ترین علت خردزدودگی (دمانس) است، یک نابسامانی پیش رونده و برگشت ناپذیر مغزی که بر کارکرد شناختی شخصیت، اندیشه، ادراک و رفتار تاثیر می گذارد. بیماری آلزهایمر چهارمین علت مرگ در کشورهای غربی است. جالب است بدانیم که این بیماری تا یکصد سال پیش از این برای جامعه پزشکی ناشناخته بود و مشخصا نامی هم نداشت. دکتر آلوییز آلزهایمر با بررسی های دقیق بالینی روانپزشکی، نوروپاتولوژیک و نوروآناتومیک چند مورد، ازجمله نخستین مورد شناخته شده این بیماری که خانمی موسوم به آگوسته دتر بود، وجود این بیماری را حدس زد و مستند نمود. سپس امیل کرپلین با آگاهی از مواردی که دکتر آلزایمر بررسی کرده بود و نیز موارد دیگری که در نخستین دهه قرن بیستم از این بیماری منتشر شده بود، نام آلزایمر را بر این بیماری نهاد. توصیف های آلزایمر و کرپلین با آنچه امروز به عنوان بیماری آلزایمر می دانیم مطابقت دارد. میکروسکوپ الکترونی، شکل شناسی کمی و بیوشیمی پیشرفته از نیمه دوم قرن بیستم میلادی تاکنون دوره جدیدی را در پژوهش های مربوط به دمانس با توصیف فوق ساختاری و بیوشیمیایی از پلاک های پیری و نوروفیبریلری که نشانگرهای عمده بیماری آلزایمر هستند، گشوده است. پژوهش های بنیادی موجب بینش به ژنتیک مولکولی و پاتوفیزیولوژی بیماری آلزایمر شد و بر پایه یافته های بیوشیمیایی گزینش های نوین درمان داروشناختی ممکن شد. کوشش های آینده احتمالا بیشتر بر پیشگیری از وقوع بیماری متمرکز است. استرس اکسیداتیو، یون های فلزی و پروتئین های تجمع یافته نابجا و التهاب همه از مواردی است که احتمالا در سبب شناسی آلزایمر نقش دارند و پژوهش های آینده متمرکز بر شناخت بهتر و جلوگیری از روی دادن آن ها خواهد بود و سرانجام اینکه پیوند سلول های بنیادی که در جانوران منجر به بهبود چشمگیر در کارکرد مغز شده است می تواند راهگشای درمان بیماری آلزایمر در آینده باشد.
    کلیدواژگان: آلزایمر، پاتوفیزیولوژی، نشانه های بالینی
  • اصغر دادخواه صفحه 166
    سالمندی می تواند دوران سرزندگی، نشاط، عزم، اراده، بزرگی، عزت و شکوه باشد. از بارزترین تغییرات جمعیت شناسی قرن بیست و یکم سالخوردگی جمعیت است که تمامی کشورهای جهان منجمله ایران را درگیر کرده است. کشورهای پیشرفته در راستای حل پیامدهای سالخوردگی چاره ای اندیشیده اند اما اگر کشورهای جهان سوم منجمله ایران (حدود 8% جمعیت بالای 60 سال) سیاست های لازم جهت برنامه ریزی خدمات مراقبتی سالمندان بکار نگیرند، در آینده نزدیک با بحران اجتماعی- اقتصادی- بهداشتی و درمانی مواجه خواهند شد. هر برنامه اجرایی سالمندی و سلامت سالمندی باید بر سه پایه استوار باشد:(1 افراد سالمند و توسعه (شرکت دادن) که بر نیاز جامعه متمرکز می شود تا سیاست هایشان را با آن منطبق کرده و موسسات بخاطر منافع جامعه رشد جمعیت سالمندی را با نگاه نیروی فعال ببینند.
    (2 ارتقای سلامت و رفاه (سلامت همه جانبه) که تاکید بر نیاز سیاست هایی که سلامت با نشاط را از دوران کودکی تا طول زندگی ارتقا داده تا در زمان سالمندی دوران سالمی داشته باشند.
    (3 تضمین توانایی و حمایت محیطی (امنیت) که سیاست های مبتنی بر خانواده و جامعه را ارتقا داده و بنیان سالمندی ایمن را فراهم می آورد.
    در این راستا کشور ژاپن طرح طلایی (gold plan) و بیمه مراقبتی درازمدت و طرح فرشته (Angel) را برای کاهش میزان زاد و ولد بکار گرفته و کشور آمریکا با توجه به شاخص هایی برنامه راهبردی خود را تهیه کرده است که در برگیرنده ابعاد مختلف اقتصادی، رفاهی، بهداشتی، و درمانی است. در این مقاله با مروری بر سیستم عملکردی کشورهای پیشرفته (ژاپن و آمریکا) و الهامگیری از نقاط مثبت و با نگاه به تجارب آنها در این امر، شاخص ها و سرفصل هایی را جهت تدوین نظام جامع خدمات ویژه سالمندان پیشنهاد کرده است.
    کلیدواژگان: سالمندی، خدمات ویژه سالمندی، شاخص های خدمات، سالمندی در ژاپن، سالمندی در آمریکا
  • مهرزاد بابایی صفحه 177
    اهداف
    یکی از چالش های مهم در جوامع امروز افزایش جمعیت سالمند و در نتیجه آن افزایش ناتوانی است. به همین دلیل مراقبت از این قشر نیز یک امر مهم در سیستم های بهداشتی می باشد. بیشتر مسوولیت مراقبت از سالمند بر عهده اعضای خانواده می باشد. این خانواده ها برای برآوردن نیازهای عضو سالمند با مشکلات عدیده ای مواجه می باشند.هدف از این مطالعه بررسی مشکلات اجتماعی خانواده های دارای سالمند ناتوان مراجعه کننده به درمانگاه های بیمارستان های دولتی شهر کرج در سال 1381 بوده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی است. به همین دلیل تعداد 90 خانواده که به مراکز مورد پژوهش مراجعه کرده بودند به روش نمونه گیری در دسترس و مبتنی بر هدف انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بود که با حضور پژوهشگر در منازل واحدهای مورد پژوهش و مصاحبه با تمام اعضای خانواده ها تکمیل گردید.
    یافته ها
    پس از تجزیه وتحلیل داده ها نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که میانگین سن سالمندان بیمار 77 سال بود که اکثرا به علت بیماری های قلبی- عروقی به بیمارستان مراجعه کرده بودند. همچنین میانگین امتیاز استقلال سالمندان در انجام فعالیت های روزانه 46 بود. یعنی سالمندان بیمار در این پژوهش در انجام فعالیت های روزانه زندگی، وابستگی نسبی داشتند. به طور کلی زنان روزانه بیشترین کمک جسمانی، عاطفی، اجتماعی را به سالمندان ارائه می دهند. اکثر خانواده ها، مشکلات در ارتباطات خارجی را در حد متوسط تا زیاد، مشکلات در گذراندن اوقات فراغت را در حد متوسط تا زیاد و مشکلات اقتصادی را نیز در حد متوسط تا زیاد بیان کرده و تنها درصد کمی از آن ها دارای مشکلات در حد کم بوده اند. در مورد مشکلات اشتغال به کار، یافته ها نشان داد که کلیه زنان مشکلاتشان را در حد زیاد تا متوسط و اکثر مردان مشکلاتشان را در حد متوسط تا کم بیان کرده اند. نتایج پژوهش نشان داد که به طور کلی مشکلات اجتماعی زنان بیش از مردان می باشد. همچنین با افزایش سن سالمند، افزایش وابستگی سالمند در انجام فعالیت های روزانه، افزایش اختلال ذهنی سالمند و افزایش مدت زمان کمک جسمانی با سالمند، مشکلات اجتماعی خانواده های دارای سالمند بیمار افزایش خواهد یافت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه بیانگر این نکته است که با توجه به افزایش جمعیت سالمند و افزایش امید به زندگی در جامعه ما، باید هر چه سریع تر به طراحی و اجرای برنامه های حمایتی برای سالمندان و خانواده هایشان بپردازیم. در صورت تداوم مراقبت از سالمندان وابسته و عدم حمایت دولت از این خانواده ها، امکان خستگی و افزایش بار مسئولیت در این خانواده ها وجود دارد که این مساله منجر به سوء رفتار با فرد سالمند می گردد. علی رغم وجود مشکلات ذکر شده در این خانواده ها، می توان با حمایت از آنان به خصوص زنان، از افزایش اختلال در روابط اعضای خانواده ها با سالمندان و فعالیت های اجتماعی شان و فرستادن سالمندان به سرای سالمندان جلوگیری نمود.
    کلیدواژگان: مراقبت عضو خانواده، مشکلات اجتماعی، سالمند ناتوان
  • مهناز آهنگری، محمد کمالی، منوچهر ارجمند حسابی صفحه 182
    اهداف
    سالمندان یکی از گروه های اجتماعی رو به رشد در جوامع امروزی هستند که با توجه به هرم سنی کشور اهمیت روز افزونی یافته اند و هرگونه تصمیم گیری و برنامه ریزی در رابطه با این گروه نیازمند شناخت دقیق و مبتنی بر مشاهدات عینی و علمی مسائل آنان است. از طرفی در جهان کنونی، یکی از شاخص های ارزشمند، برای ارزیابی در زمینه های توانبخشی، بهداشتی، درمانی و... کیفیت زندگی است.
    مواد و روش ها
    هدف از این تحقیق مقطعی و توصیفی، تحلیلی بررسی کیفیت زندگی سالمندان شهر تهران است. جامعه پژوهش، سالمندان عضو فرهنگسرای سالمند بود که 300 نفر نمونه، به صورت تصادفی از افراد 60 سال و بالاتر انتخاب شدند و اهداف پژوهش در قالب شاخص های کیفیت زندگی مطرح گردیدند. اطلاعات از طریق پرسش نامه استاندارد WHOQOL-BREF با چهار حیطه جسمانی، روانی، اجتماعی و محیطی و با روش مصاحبه رو در رو، جمع آوری شد و به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات حاصله، از آزمون های Anova، T.Test و رگرسیون با استفاده از SPSS انجام گردید.
    یافته ها
    بر اساس یافته ها، 223 نفر زن (74/33درصد) و 77 نفر مرد (25/66درصد) با دامنه سنی 60 تا 85 و میانگین سنی 68/08 سال در مطالعه شرکت داشتند. نتایج پژوهش حاکی از این بود که بین مردها و زن ها، کیفیت زندگی فقط در حیطه جسمانی (0/001>P) و روانی (0/014>P) تفاوت معنی دار و امتیاز در مردها بالاتر از زن ها بود. در بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و سن نیز، فقط در حیطه جسمانی (0/036>P) و روانی (0/097>P) اختلاف معنی دار بوده و در سایر حیطه ها اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در ارتباط کیفیت زندگی و وضعیت تاهل، افراد متاهل نسبت به کسانی که همسر خود را از دست داده اند، کیفیت زندگی بهتری داشتند و افرادی که هرگز ازدواج نکرده اند از سلامت جسمانی بالاتری برخوردار بودند. و هرقدر بر میزان تحصیلات افزوده شده، کیفیت زندگی نیز افزایش یافته و ابتلا به بیماری نیز با کیفیت زندگی در همه حیطه ها تفاوت معنی دار را نشان داد.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان داد که فاکتورها و عوامل مختلفی مانند سن، جنس، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و ابتلا به بیماری ها بر کیفیت زندگی سالمندان موثر است و با شناخت این عوامل و انجام اقدامات پیشگیرانه و همزمان و برنامه ریزی برای آینده می توان بر مشکلات سالمندان فعلی فایق آمده و از مشکلات سالمندان آینده نیز پیشگیری نمود.
    کلیدواژگان: سالمندان، کیفیت زندگی
  • علی زارعی، شهین قربانی صفحه 190
    اهداف
    «اوقات» در لغت به معنای زمان ها و «فراغت» به مفهوم آسایش، استراحت، آسودگی و رهایی از کاری است و در اصطلاح عبارت است: فرصت و زمانی که پس از به انجام رساندن کار و شغل روزانه باقی می ماند. جامعه شناسان معتقدند که فراغت واقعیتی است کاملا تازه که با جامعه صنعتی و پدیده شهرنشینی به وجود آمده است و آن را نمی توان با بیکاری قرون گذشته مقایسه کرد. این مطالعه برای بررسی نیازهای اوقات فراغت سالمندان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    بدین منظور پرسش نامه های به صورت تصادفی بین سالمندان پارک های عمومی شهرستان قزوین توزیع گردید و اطلاعات جامع با استفاده از آمار استنباطی غیر پارامتریک مورد ارزیابی قرار گرفت. علاوه بر آن از آزمون ضریب همبستگی نیز استفاده شد.
    یافته ها
    بررسی ها نشان می دهد که مجموعه برنامه های فراغتی ذیل در واقع یک مجموعه نسبتا کامل، هدف گرا و اغلب از نوع برنامه های فعال در حوزه اوقات فراغت سالمندان است که چنانچه با طراحی و برنامه ریزی دقیق و همه جانبه نسبت به اجرا و توسعه آن در سطح کشور اقدام شود نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.
    نتیجه گیری
    با عنایت به نتایج حاصل از پژوهش از میان برنامه های فراغتی سالمندان نمایش فیلم، برنامه های ورزشی و هنری بیشتری سهم را به خود اختصاص داده اند. نگرش سالمندان نسبت به ورزش بسیار مثبت ارزیابی شد چنانچه پرداختن به ورزشی را در سلامتی جسمی و روحی، فرهنگی، اجتماعی به نحو قابل توجهی موثر دانسته اند. همچنین تجهیز کلیه مراکز نگهداری سالمندان به تلویزیون، رادیو و امکانات مناسب جهت نمایش دادن فیلم های ویدیویی ورزشی و غیر ورزشی و کامل نمودن تاسیسات ورزشی و استفاده از نیروی انسانی متخصص در واحدهای فوق برنامه در بهینه کردن اهداف اوقات فراغت سالمندان بسیار مثمر ثمر خواهد بود.
    کلیدواژگان: سالمندی، اوقات فراغت
  • محمد رفیع بذرافشان، محمد علی حسینی، مهدی رهگذر، سید باقر سادات مداح صفحه 196
    اهداف
    ناتوانی ها و ازکارافتادگی شایع در دوران سالمندی ناشی از مجموعه ای از عوامل مختلف است که از مهم ترین عوامل آن عدم فعالیت و کم تحرکی و عدم استفاده صحیح از عضلات است. کاربرد صحیح برنامه فعالیت می تواند پیشرفت قابل توجهی در کیفیت زندگی سالمندان ایجاد کند. در این مطالعه تاثیر ورزش بر کیفیت زندگی زنان سالمند کانون روزانه جهاندیدگان شهر شیراز در سال 1386 مورد بررسی قرار می گیرد.
    موارد و
    روش ها
    این مطالعه به روش نیمه تجربی در کانون جهاندیدگان شهر شیراز در سال 1386 انجام شده است. جامعه مورد پژوهش در این تحقیق 400 زن سالمند 60-79 سال بود که از این تعداد 232 نفر به روش بلوک های تبدیل شده تصادفی به دو گروه مداخله (116 نفر) و کنترل (116 نفر) تخصیص شدند. گروه مداخله در برنامه ورزشی متناسب سالمندان در مدت 8 هفته (هفته ای سه جلسه و هر جلسه به مدت 30 دقیقه) شرکت کردند. 116 نفر دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده در دو مرحله قبل و بعد از برنامه ورزشی در دو گروه مداخله و کنترل به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این رابطه از آزمون های آماری کای اسکوئر، من ویتنی، ویلکاکسون، تی زوجی، تی مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شد. در این تحقیق برای سنجش میزان کیفیت زندگی از پرسشنامه اصلاح شده کیفیت زندگی سالمندان لیپاد استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین نمره کیفیت زندگی قبل از بکارگیری برنامه ورزشی در گروه مداخله 70/60 و در گروه کنترل 70/99 بود. پس از اجرای برنامه ورزشی میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه مداخله 75/80 و در گروه کنترل 70/64 بود. نتایج در سطح 95درصد از لحاظ آماری معنی دار بود (P=0/013).
    نتیجه گیری
    براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت انجام ورزش در زنان سالمند گروه مداخله موجب ارتقای سطح کیفیت زندگی ایشان گشته است لذا ورزش موجب بهبودی زندگی زنان سالمند می گردد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، زنان سالمند، ورزش
  • رضا حسین آبادی، خسرو گورابی، حسین شاره صفحه 205
    اهداف
    آسیب شنوایی متوسط و شدیدتر در دوره سالمندی می تواند بر سلامت جسمی و روانی- اجتماعی افراد تاثیر بگذارد. این افراد ممکن است دچار ضعف خودباوری، زودرنجی، انزوا طلبی، ناامیدی، افسردگی و احتمالا اختلال فراموشی شوند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر سمعک بر افسردگی سالمندان دچار افت شنوایی در مراکز سالمندان شهر تهران صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، افسردگی در 3 گروه از سالمندان شامل 30 سالمند با شنوایی هنجار، 30 سالمند با افت شنوایی بیش از حد متوسط و بدون سمعک و 20 سالمند با افت شنوایی بیش از حد متوسط و با سمعک مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش افسردگی از پرسش نامه افسردگی بک (BDI-II) استفاده شد و داده ها از طریق آنالیز واریانس یکراهه (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین نمرات افسردگی برای 3 گروه به ترتیب 11/43، 21/53 و 16/40 بود که موید اختلاف معنی دار بین 3 گروه بود. همبستگی بین سن و افسردگی در گروه با کم شنوایی و بدون سمعک دیده نشد، اما در 2 گروه دیگر این همبستگی مشهود بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد استفاده از سمعک در کاهش افسردگی سالمندان کم شنوا موثر باشد.
    کلیدواژگان: افسردگی، سالمندان، سمعک، کم شنوایی
  • عبدالصالح زر، مریم نورشاهی صفحه 210
    اهداف
    امروزه با توسعه علوم مختلف، میزان مرگ و میر کاهش یافته و امید به زندگی رو به افزایش است و جمعیت جهان به سمت سالمندی پیش می رود. از آنجایی که در این سنین، تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد شده روی نیازهای تغذیه ای تاثیر می گذارد و با توجه به این که مراقبت های تغذیه ای این دوران بیشترین نقش را در حفظ و ارتقای سلامت آنان دارد. لذا هدف از این پژوهش بررسی وضعیت سلامت تغذیه ای مردان سالمند فعال و غیرفعال شهر شیراز است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش به صورت توصیفی صورت پذیرفت که بدین منظور تعداد 156 مرد سالمند بالای 60 سال از چهار پارک بزرگ شیراز به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که با توجه به اینکه فعالیت بدنی دارند یا خیر، در دو گروه سالمند دارای فعالیت بدنی و سالمند بدون تحرک قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه بررسی وضعیت سلات است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که در مجموع از 156 نفر سالمند مورد مطالعه، 34.61درصد (35 نفر فعال و 19 نفر غیرفعال) از آن ها از وضعیت تغذیه ای مناسبی برخوردارند و 37/81درصد (28 نفر فعال و 31 نفر غیرفعال) در معرض خطر متوسط برای ابتلا به مشکلات تغذیه ای و 27/56درصد (15 نفر فعال و 28 نفر غیرفعال) در معرض خطر بالایی برای ابتلا به مشکلات تغذیه ای هستند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که در مجموع سالمندان از وضعیت تغذیه ای مناسبی برخوردار نیستند هرچند که سالمندان فعال از لحاظ وضعیت تغذیه ای، در سطح مناسب تری نسبت به سالمندان غیرفعال بودند. که این امر خود نشان دهنده این است که فعالیت بدنی می تواند در تامین سلامت تغذیه ای سامندان نقش مثبتی ایفا کند. لذا ضرورت طراحی استراتژی های مناسب جهت حمایت و آموزش تغذیه سالمندان با هدف بهبود و اصلاح رژیم آن ها، هم چنین ترویج فعالیت بدنی با کمک ارگان ها و سازمان های مختلف ازجمله رسانه های گروهی، پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: سالمندان فعال و غیرفعال، سالمند، فعالیت بدنی، تغذیه، سوء تغذیه
  • ملیحه صبور صفحه 216
    مطالعات نشان داده است که افراد مسن نسبت به دیگر گروه های سنی، بیشتر به بیماری های مزمن مبتلا شده و تحت درمان هستند. دارو درمانی درافراد مسن رایج است. به طور متوسط هر فرد مسن از 4/5 داروی تجویزی و 2/1 داروی غیرتجویزی استفاده می کند و در هر سال تقریبا 12 تا 17 تجویز دارد. البته بیشترین مصرف دارو در بیمارستان ها و مراکز درمانی مراقبتی است. شایع ترین داروهای مصرفی، مسکن های درد، ضدالتهاب های مفصلی، ضدفشار خون، داروهای قلبی- عروقی و آرام بخش ها هستند. روند طبیعی سالمندی، خود به تنهایی بر لزوم تغییر در شیوه دارو درمانی در افراد سالمند را تاکید می کند. به دلیل بروز بیماری های مختلف ناشی از افزایش سن، الگوی مصرف دارو و تجویز داروهای متعدد، به خصوص در بیمارستان ها و خانه های سالمندان تغییر می کند. گوناگونی و تحولات معمول در شیوه زندگی افراد کهنسال نیز تاثیر عمده ای بر روش مصرف دارو در آنان دارد. این مقاله ضمن مروری اجمالی مشکلات درمانی، عوارض جانبی ناخواسته دارویی، تغییرات فیزیولوژیک و اثر کلی این تغییرات بر فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک دارویی، پیشنهاداتی را نیز به منظور حفظ سلامتی و بالابردن کیفیت زندگی سالمندان توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: سالمندی، دارو، متابولیسم دارویی، تداخلات دارویی
|
  • Farid Fadaei, Zahra Niknam Page 158
    Alzheimer's disease is the most common and well - known cause of dementia, as a progressive, irreversible brain disorder that affects cognitive function, personality, thought, perception and behaviour. Alzheimer's disease is the fourth leading cause of death in western countries. Interesting to know that this disease was unknown in medical community till 100 years ago and had no name. Dr. Alois Alzheimer, a German psychiatrist was the person who suspected the presence of this new illness and by succinct clinical, neuroanatomic, and neuropathologic examination of some cases; including the first known case of this disease- a woman named Auguste Deter- documented it. In further Emil Kraepe1inby knowing about the cases that Dr. Alzheimer reported, and another reports of this disease that were published in the first decade of the twentieth century, set the name of Alzbeimer on this new disease. Descriptions of Dr. Alzheimer and Kraepelin are the same as the present day descriptions of this disease. Electron microscopy, quantitative morphology and modem biochemistry emerging in the second half of the twentieth century opened a new era in dementia research with description of the ultra structure and biochemistry of senileplaques and neuronfibrillary tangles, the major disease markers of Alzheimer's disease. Basic research gave insight into the molecular genetics and pathophysiology of Alzheimers disease and based on the biochemical findings, new pharmacological treatment options were opened. The future attempts will probably be concentrated on the prevention of this disease. Oxidative stress, excessive transition metal ions, and misfolded / aggregated proteins and inflammation are among the probable causes of Alzheimer's disease and the future research will focus on their better understanding and prevention of their occurrence. As the last word, stem cells grafts that in animals have led to remarkable improvement of brain function may also be a promising course in the cure of Alzbeimer's disease in the future.
    Keywords: Alzheimer, Dementia, Genetics, Pathophysiology, Clinical signs, symptoms
  • Mehrzad Babaei Page 177
    Objectives
    One of the most important challenges for modem societies is the increasing of elder population. Caring these people is also another important matter for health systems. Families do most of caring responsibilities of the elders who face with many problems for meeting the elder's needs. The aim of this study was to determine the problems of families caring a frail elder who came to the clinics of public hospitals in karaj city in 2002.Methods & Materials: this study was a correlational descriptive research that 90 families were selected through purposive sampling. Data collection tool was a questionnaire. The method of data collection was interview and then filling the questionnaires by the researcher.
    Results
    findings of the study showed that the age range of elders was 77±9, most of them came to the hospitals for heart diseases. The activity of daily living independency score was 46±5.7. The majority of help and support of elders was done by women. Most of families expressed the social family relationship problems from high to medium level, the leisure activity problems from medium to high level and the economical problems from medium to high level. All of woman expressed doing job problems from high to medium level and most of men expressed these problems from medium to low level. As a whole, women caregiver's problems were more than men caregiver's problems. Also the results showed that, an increase in the elder age, dependency in activity of daily living, mental and cognitive disorders of the elder and the time of physical support of the elder by other members would increase.
    Conclusion
    this study show, in regards to increasing the elder population in our country special planning must be designed and done as programs for elders and their families. In case of continuity of caring the elders and not supporting these families by health systems, possibility of existing burnout and burden in them will as such so that elder abuse will happen. In spite of these problems in such families, one can prevent sending the elders to nursing homes through supporting them.
    Keywords: Family caregiver, Social problems, Frail elderly
  • Mahnaz Ahangari, Mohammad Kamali, Manoochehr Arjmand Hesabi Page 182
    Objectives
    Today, the rate of aged persons in the world population is rapidly rising. For making decision and planning for this proups, we must know their problems exactly. One way for this purpose is to measure quality of life that it is one of the best criteria in the rehabilitation and health assessment. The objective of this study was to assess, quality of life and the some factors that affect such measures.Methods & Materials: A Cross-sectional conducted and descriptive analytical study which included 300 subjects who were >/=60 years of age chosen randomly. Quality of life assessed, using the whoqol-bref questionnaire with four domains: physical, psychological, social and environmental. Data gathering was done with face to face interview method and the data were analyzed by using t-test, anova and linear regression in spss.
    Results
    Research resulted as mean age 68.08 with sd. Deviation of 5.75 year. Women were (74.33%) 233 and men were (25.66%) 77 of total samples. The final result indicated that there is a significant difference between the mean of qol scores with gender in physical (P<0.001) and psychological (P<0.014) domains. Women had lower qol scores than men. There was significant difference between qol score and age in physical (P<0.036) and psychological (P<0.097) domains too. Widowed persons had lower levels of qol scores than married and singles had better scores in physical domain than the others. Quality of life scores were strongly correlated with educational status and currently ill in all domain scores.
    Conclusion
    Some variables and factors such as illness, level of education marital status, gender and and age affect on quality of life's strategies should be directed toward such variables mentioned for planning, in solving problems is present and future.
    Keywords: Elderly, Quality of life
  • Ali Zarei, Shahin Ghorbani Page 190
    Objectives
    Daily hours" by the word means times. Leisure is the concept of comfort, rest, relation and free of any working situations. And technically; it consists of times and opportunity that have reminded after daily job and performance of any types of activity. Sociologists leisure has anew conceptuality in compare to do believe society in which such phenomenon cant be considered as classical unemployment, as was in the past.Methods & Materials: This research is about needs in elderlie's leisure times. This research shows that all leisure programs are sum of nearly all complete practical programs in domination of adult's leisure times. A performed with careful planning and programming and multifactorial rather than expansion of accomplishment's are beneficial is our country. We distributed special research questionnaires as accidental mode among adults, in general parks of qzvin province. We assessed archive information by use of unparametric statistics of expansion. In addition, we used piraloon coefficient of correlation too.
    Results
    According to achieve result of research among elderlie's leisure programs which consist of" film showing", sport and art programs which have allocated extended portion for their own. Elderlie's views about sport were very positive. Exercise of sport has been considered as effective to their heath and their soul and society cultural promotions.
    Conclusion
    All keeping centers of elderlies have t.v, radio and other facilities for showing video-films which consist of sports, also complete installation of sports, arts used as human drives, were very useful in optimizing elderlie's leisure times objectives.
    Keywords: Elderly, Leisure
  • Mohammad Rafie Bazrafshan, Mohammad Ali Hoseini, Mahdi Rahgozar, Baghr Sadat Madah Page 196
    Objectives
    Disability in the elderly period is result of different factors which inactivity and incorrect use of muscle is the most trigger. Applying of activity programs can improve elderly women's quality of life. This study investigates the effect of exercise on elderly women quality of life in jahandidegan club foundation in 2007.Methods & Materials: This study is a quasi- experimental research that was carried out in jahandidegan club foundation for elderly women, in 2007. Population of this study was 400 elderly women which of this numbers 232 elderly women aged 60-79 years were allocated to two groups of experimental (n=116) and control (n=116) with randomized permuted block. Instrument for data collection was client demographic characteristics and leipad questionnaire. The client in experimental group received 30 minutes of exercise for 24 consecutive days during 6-7 mornings. Quality of life measured in both groups before and after intervention. Data were analyzed by use of chi-esquare, independent statistical test (t test), kolmogorov- smornov test, mann whitney test, pair t- test, wilcoxon and covariance analysis.
    Results
    mean of quality of life before of exercise in experimental group was 70.60 and control group was 70.99. after exercise mean of quality of life in experimental group was 75.80 and control group was 70.64. Different between two group was significant in 95% level (P=0.13).
    Conclusion
    According to the result, exercise was effective to increase elderly women quality of life levels, therefore it can be used as simple and complementary method for improving women elderly quality of life.
    Keywords: Quality of life, Elderly women, Exercise
  • Reza Hosienabadi, Khosro Goorabi, Hosien Shareh Page 205
    Objectives
    Moderate hearing impairment in older age can affect physical and psychosocial health of people. The rate of isolation, lack of self confidence, depression and probably dementia in this people is high. This study was conducted to study the hearing aid effect on older adults depression in tehran nursing homes.Methods & Materials: In this study depression was assessed in 3 groups of older adults: 30 normal hearing older adults, 30 hearing impaired older adults without hearing aid and 20 hearing impaired older adults with hearing aid. Beck depression inventory (ii) was used to assess depression. For analyzing data one way anova was used.
    Results
    Mean scores in bdi was 11.43, 21.53, 16.40 for groups. The difference between groups was significant. Correlation between age and depression was significant in 1 and 3 groups.
    Conclusion
    It seems that hearing aid use is effective in decreasing depression in older adults.
    Keywords: Depression, Older adults, Hearing aid, Hearing loss
  • Abdolsaleh Zar, Maryam Noorshhi Page 210
    Objectives
    Toady with growth of different sciences, amount of dies decrease and life hope is going to increase, so world population tends to old ages. In old ages physiologic changes effect on nutrition needs, therefore nutrition cares have the most important role in their health improvement. The goal of this study is the surveying situation of active and inactive elder men nutrition health in shiraz city.Methods & Materials: This study has a descriptive method and for these purpose, we randomly selected 156 elder men upper than 60 years old from 4 main park's of shiraz as statistical sample. They divided into two elder groups by their physical activitie's active elder' and 'inactive elder'. We use of investigate health situation questioner as our instrument in this study.
    Results
    Findings show that 34.61% of 156 elder men (35 active and 19 inactive elder) have a suitable nutrition situation and 37.81% of them (28 active and 31 inactive elder) are in average danger of malnutrition and 27.56% (15 active and 28 inactive elder) of them are in high danger of malnutrition.
    Conclusion
    Results of this study show that generally old ages dont have a satisfy nutrition situation, although active old age have a better level rather than inactive ones. Therefore physical activities could have a positive role in old age healthy nutrition. It is necessary to plan suitable strategies for protecting and educating old age nutrition in order to improve and correct their diet. Also propagation of physical activities by organization and vast media is suggested.
    Keywords: Active, inactive elder, Old age, Physical activity, Nutrition, Malnutrition
  • Malihe Saboor Page 216
    Studies show that the elderly are more prone to chronic diseases in comparison to other age groups. Medical treatment is very common in aged people. On average, every aged person uses 4.5 prescribed and 2.1 over the counter medicines. And every year they have 12 to 17 prescriptions. Indeed, medicines are mostly used in hospitals and geriatrics. (1) the most common used medicines are: analgesics, anti-inflammatory, hypertensive drugs, cardiovascular medicines & tranquilizers. Natural trend of aging emphasizes on need of change in the way of drug administration in aged people. Because of different age-related diseases, the prescriptions and dosing of different drugs has been changed specially in hospitals and geriatrics. The changing in quality of life style in aged people has also affected the way of drug administration. In this article we emphasize treatment problems, drug side effects, physiological variations and their effects on pharmacokinetic and pharmacodynamic of drugs in aging population and we also have many suggestions for increasing health in the aged and their quality of life.
    Keywords: Aging, Medicine, Medicinal metabolism, Medicinal disorders