فهرست مطالب

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی - سال هفتم شماره 25 (بهار 1387)

پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی
سال هفتم شماره 25 (بهار 1387)

  • 192 صفحه، بهای روی جلد: 5,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/08/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • احمد قدسی صفحه 3
    در این نوشتار، با نگاهی به کتاب موسوعه الإجماع فی الفقه الاسلامی، تالیف سعدی ابوحبیب، اجماع در نگاه اهل سنت مورد نقد و بررسی و از بعضی ممیزات و ویژگی های اجماع در نگاه امامیه سخن گفته شده است.
    از جمله اینکه در نگاه اهل سنت؛ اجماع، دلیلی است در عرض کتاب، سنت و عقل، در حالی که در نگاه امامیه؛ اجماع صرفا کاشفی از سنت است. شرح آثار زیانبار و لوازم منطقی آن، از دیگر مباحث این نوشتار است.
    کلیدواژگان: اجماع، شهرت، فریقین، سعدی ابوحبیب، موسوعه الاجماع
  • ولی الله عباسی صفحه 15
    به نظر بسیاری از محققان و صاحب نظران، استاد شهید مطهری و اقبال لاهوری از مهم ترین احیاگران و مصلحان دوره معاصرند. بر همین اساس، نگارنده کوشیده است تا توصیفی دقیق از احیاگری استاد مطهری و اصول و مؤلفه های آن ارائه نماید. در این عرصه، ابتدا اهمیت و ضرورت احیاگری و پیشینه آن عرضه شده است. پس از آن، حرکت احیاگری اقبال به عنوان کسی که احیاگری وی مورد عنایت و توجه استاد مطهری بوده است تبیین و در ادامه ارزیابی استاد مطهری از احیاگری اقبال طرح شده است.
    کلیدواژگان: احیاگری دینی، روشنفکری، کلام جدید، اجتهاد، استاد مطهری، اقبال لاهوری
  • سیدفیاض حسین رضوی صفحه 33
    حکمت شفاعت، ایجاد روزنه ای از امید و آرزوهاست که مورد اتفاق نظر همه فرق اسلامی است. اما در مورد اینکه چه کسانی از مؤمنان، مشمول شفاعت قرار می گیرند، بین آنها اختلاف نظر وجود دارد.
    این مقاله کوشیده است تا دیدگاه معتزله را با سایر فرق اسلامی تطبیق و نقد و بررسی نماید.
    کلیدواژگان: شفاعت، معتزله، شیعه، اهل سنت
  • ریاض احمددار صفحه 57
    از منظر استاد مطهری مراد از همگرایی: وحدت در عین اختلافات فرقه ای و به رسمیت شناختن دیگران است؛ چراکه وحدت مذهبی نه عملی است و نه منطقی. ایشان این وحدت را «وحدت جبهه» می نامند که در واقع تمسک به اصول مشترک اسلامی در برابر دشمن مشترک خارجی است.
    نقطه محوری مباحث همبستگی اسلامی وی، عوامل انحطاط مسلمانان می باشد که بر روی سه عامل (انحرافات مسلمانان، دسیسه های بیگانگان، اتهامات مستشرقان) متمرکز است
    کلیدواژگان: همگرایی، تفاهم، وحدت، اجتهاد، حج، کعبه، عقل، مطهری
  • فداحسین عابدی صفحه 79
    خمس یکی از مسلمات اسلام است که قرآن مجید وجوب آن را به صراحت بیان نموده است. قرآن ادای خمس را با ایمان به خداوند پیوند زده است. از اینجا روشن می شود که نه فقط اعتقاد به وجوب خمس، بلکه ادای آن از ضروریات دین است. آنچه بین شیعه و اهل سنت مشترک و مسلم است، وجوب خمس بر اموال جنگی است. ولی مکتب اهل بیت با توجه به ظاهر آیه خمس و نظر به عرف و لغت، علاوه بر اموال غنیمت جنگی، خمس هر چیزی را که بر آن در لغت و عرف، غنیمت و فواید صدق می کند، واجب می داند و روایات فریقین را بر این مطلب دلیل آورده است. اما اکثر اهل سنت وجوب خمس را فقط بر اموال جنگی منحصر کرده اند، اگر چه برخی از آنها خمس را بر گنج و برخی دیگر بر اشیا نیز لازم می دانند.
    کلیدواژگان: خمس، شیعه، اهل سنت، آیات، روایات
  • علی اصغر رضوانی صفحه 103
    یکی از مسائل مهم اسلامی که مورد توجه قرآن و روایات اسلامی است، مسئله همگرایی و انسجام بین مذاهب اسلامی است که می تواند سعادت امت مسلمان را در پرتو آن تامین نماید. خداوند متعال، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت برای تحقق این هدف مهم دو طرح را عنوان کرده اند؛ یکی کوتاه مدت که همان همگرایی سیاسی و مقطعی است، دیگری بلند مدت که همگرایی حقیقی در پرتو اطاعت از امام و رهبر معصوم است. برای رسیدن به هر یک از این دو مقصد نیز راهکارهایی بیان کرده اند که در این مقاله به آن اشاره شده است.
    کلیدواژگان: همگرایی سیاسی، همگرایی حقیقی، فرق اسلامی، قرآن، روایات
  • ویلیام تاکر ترجمه: مصطفی صادقی صفحه 125
    بیان بن سمعان که فرقه بیانیه به او نسبت دارد، از نظر نویسنده این مقاله آغازگر چند مسئله قابل تامل می باشد، از جمله؛ اولین کسی است که در موضوع ذات خدا ادعاهای شگفتی کرد و معتقد به دو خدا بود. اولین غیرهاشمی است که ادعای امامت کرد، چنان که اولین مدعی نبوت در شیعه بود. نویسنده همچنین رشته های غیر اسلامی و گنوسی باورهای بیان را بررسی می کند.
    کلیدواژگان: بیان بن سمعان، بیانیه، غلو، تفسیر نمادین، اسم اعظم
  • ایلقار اسماعیل زاده صفحه 137
    یکی از اعتقادات اصیل و مستدل ما این است که رسول خدا بعد از خود فرد یا افرادی را به عنوان جانشینان خود معرفی نموده است.
    در قرآن کریم و نیز در سنت نبوی برای اثبات این مدعا ادله متعدد و بی شماری وجود دارد. یکی از ادله مهم در مورد اثبات حقانیت اهل بیت و یا به عبارت درست تر اثبات حقانیت رهبری امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب، حدیث صحیح و متواتر «منزلت» است که رسول خدا علی بن ابی طالب را نسبت به خود همانند نسبت هارون و حضرت موسی تشبیه نموده است.
    این نوشتار، حدیث مزبور را به نحو تطبیقی بررسی کرده است.
    کلیدواژگان: حدیث منزلت، صدور روایت، امام علی (ع)، اهل بیت (ع)، اهل سنت
  • احمد سعادت صفحه 155
    همگرایی و وحدت امت اسلام یکی از اصول مسلم اسلامی است، ولی متاسفانه به دلایلی و تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی، این اصل اصیل اسلامی که در متون دینی ما بدان توصیه و تاکید فراوان شده است، در بسیاری اوقات مورد غفلت قرار گرفته و گاهی حتی خلاف آن عمل شده است. لذا رسیدن به این اصل اسلامی در طول تاریخ یکی از آمال و آرزوهای دیرین نخبگان و اندیشمندان اسلامی بوده است و فرهیختگان امت اسلام برای تحقق آن راهکارهای مؤثری ارائه داده اند.
    در این نوشتار مهم ترین راهکارهای وحدت اسلامی در گفتار، نوشتار و رفتارهای وحدت بخش دو اندیشمند مصلح جهان اسلام، امام خمینی و سیدجمال الدین مورد کاوش قرار گرفته و بازخوانی شده است.
    کلیدواژگان: وحدت، مسلمانان، عالمان دینی، امام خمینی، سیدجمال الدین، تقریب، تفرقه
  • سیدمحمدجعفر نوری ترجمه: سیدمحمدجعفر نوری صفحه 179
  • ترجمه: محمدناصر واعظی صفحه 183
|
  • Hojjat–Al–Islam-Wal–Muslemin Ahmad Qodsi Page 3
    The present survey, casting an eye over the book "موسوعة الاجماع في الفقه الاسلامي", written by saedi Abu-Habib, aims at studying and criticizing Ijma' which is meant by Ahl-e Sunnah, and also some differences and characteristics of Ijma' meant by Imamiyyah will be discussed. For instance, in the viewpoint of Ahl-e Sunnah, Ijma' is independent and equal in rank with ketab [Holy Quran], Sunnah [or Sunnat: tradition, words and practice of The Prophet], and AqL [reason; reasoning power]; however, in the viewpoint of Imamiyyah, Ijma is a part of Sunnah. The present essay also discusses The harmful and destructive effects y The Ijma of Ahl-e Sunnah".
  • Valyollah Abbassi Page 15
    According to great deal of researchers and thinkers, professor Mutahhari and Iqbal Lehouri were two of the most famous and influential contemporary reformers. Based on the aforementioned idea, the researcher has struggled to present an exact description of the professor Mutahhari’s reformist ideas and their principles and components. In this regard, in the first place, the importance and necessity of reformation and its background throughout history is explained; and then, the reformist movement of Iqbal as a person, whose reform movement has been noticed and emphasized by the professor Mutahhari, will be clarified and explained, and also Mutahhari's evaluation of Iqbal's reformist ideas and movement will be mentioned afterwards
  • Seyyed Fayyaz Hossien Rezavi Page 33
    The philosophy of intercession is to create a glimmer of hope. This philosophy is agreed by all Islamic sects. However, who from among believers will benefit from intdrcession is not agreed by different Islamic sects. The present essay aims to study and criticize the viewpoints of Mu’tazeleh and compare them with those of other Islamic sects.
  • Riyaz Ahmad Dar Page 57
    From the professor Mutahhari's point of view, the concept of consolidation is to keep unity, while there exist some discrepancies among Islamic sects, and to recognize others; since absolute religious sameness, consolidation and unity is not practical, nor reasonable. He refers to this kind of unity as the 'Front zone Union', which actually means resorting to the common Islamic principles to defend and fight against Muslim's common foes.The focal point of his discussions on Islamic consolidation is the factor of Muslim's situation deterioration and degradation, which are originated from three main factors: Muslim's deviation, strangers and foe's conspiracies, and the orientalist's accusations.
  • Feda Hossein Abedi Page 79
    Khums is one of the absolutes of Islam whose necessity has been stipulated by the Holy Quran. The Holy Quran has defined and described the payment of khums as having faith in God. Hence, it will be clear that not only the belief [in paying khums], but also performing [paying] it will be one of the religion’s necessities and commands. Both Shia and Sunni have consensus of ideas on the wojoub [obligation] of paying khums for the case of warspoils. However, the school of Ahl-e Beit (a), considering the apparent words of the verse "khums" and also considering its terminology and common low, not only for the warspoils, but also for whatever in terminology and common low named benefit, recognize khums as an obligation, and to prove the case the Fariqayn’s narrations are claimed and reasoned. This is while the majority of Ahl-e Sunnah, have made khums obligatory only on the case of war booties, Although, Some of them believe that paying khums will be obligatory in the case of finding a treasure and as such.
  • Ali Asghar Rezvani Page 103
    One of the important Islamic issues which have always been the focus of Quran and Islamic narrations is the Union among Islamic sects, through which the prosperity and happiness of Islamic nation is guaranteed. The Exalted One, the Great Prophet (SAAS) and Ahl-e Beit(a), have presented two projects to fulfil this goal: One is the short–term project, which is the very temporary political unity; and the other, the long-term project, which is the true consolidation and union and can be fulfilled only under the leadership and protection of the in fallible Imams.To achieve these two destinations, (temporary and permenant unity) they have presented some strategies which have been referred to in the present article.
  • William Talker Page 125
    The writer of the essay thinks that Bayan–ebne–Saman, after whom the Bayaniyyah school is named, has been the initiator of some considerable issues; He was the first who made astonishing claims considering the Essence of God and also he believed in two Gods. He is the first shia in claiming nabowwat [prophethood]. The researcher will study the non-Islamic and anti–Islamic beliefs of Bayan-ebne–saman as well.
  • Ilqar Esmaeelzadeh Page 137
    One of the original and the most reliable beliefs of ours, as shiites, is that the Holy Prophet (SAAS) has introduced a person or some people as his successor(s).In the Holy Quran and the Sunnah [or Sunnat: practices and traditions of The Prophet] (SAAS) there exist numerous proofs and reasonings for the mentioned claim. One of the most important reasonings in approving the rightfulness of Ahl-e Beit(a) or in beter terms,the rightfulness of Amir-al-Mumenin Ali-ebne-AbiTaleb's leadership is the credible and true traditions named hadith-e manzelat" [the tradition of dignity] in which the God's Messenger Muhammad (SAAS) has stated that the strong relation and dignity of Ali (a) to him is like that of Aaron (a) [Haroon] to Mosese (a) [moussa].The present survey is a comparative analysis of the mentioned hadith.