فهرست مطالب

مدرس علوم انسانی - سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 52، پاییز 1386)

فصلنامه مدرس علوم انسانی
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 52، پاییز 1386)

  • پژوهش های مدیریت در ایران
  • 274 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/08/25
  • تعداد عناوین: 11
|
  • عادل آذر، مسلم علی محمدلو صفحه 1
    موجودی در طول زنجیره تامین در قالبهای گوناگون و به دلایل مختلف نگهداری می شود. از آنجا که این وجودی ها می تواند هزینه هایی بالغ بر 20 - 40 درصد ارزش آنها در سال را در برداشته باشد، مدیریت آنها به صورت علمی برای نگهداری حداقل موجودی پی آمد های اقتصادی خوبی به همراه خواهد داشت. در این مقاله یک مدل ریاضی بر اساس سیاست موجودی نوع (Q، S) برای شبکه های تولید/توزیع چند مرحله ای طراحی شده است. این مدل از سه بخش تشکیل شده است: 1- تحلیل موجودی در خرده فروشان؛ 2 - فرایند تقاضا در انبار مرکزی؛ 3- تحلیل موجودی در انبار مرکزی. هدف نهایی حداقل کردن هزینه ها شامل هزینه های موجودی، حمل ونقل، خرید و سفارش می باشد. خروجی اجرای مدل در حالت واقعی با خروجی مدل سنتی EOQ مقایسه شد که نتایج به دست آمده بیانگر کارایی مدل پیشنهادی است.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین، مدیریت موجودی، سیستم های تامین چندگانه، سیستمهای کنترل موجودی چند مرحله ای
  • پرویز احمدی، یاسان الله پوراشرف صفحه 29
    اهمیت بخش خدمات در اقتصاد کشورها باعث شده است که در طی چند سال گذشته به اثر بخشی ارائه خدمات به مشتری توجه بیشتری شود. ارائه خدمات با کیفیت به مشتری موجب رضایتمندی و موفقیت سازمان می شود. رضایت و عدم رضایت مشتری بر میزان سود آوری تاثیر مستقیم دارد، لذا بانکها مسیر رضایتمندی مشتری را شناسایی کرده تا در این راستا استراتژی خدماتی خود را تدوین کنند. در این مقاله با بررسی نظریه ها و نتایج تحقیقات انجام شده یک مدل مفهومی ارائه شده است که این مدل به صورت تجربی آزمون شد. در این مدل آمده است که یک مشتری ارزیابی کلی خود از یک خدمت را براساس رفتار کارکنان (عدالت در مقابل) نتیجه کار (عدالت توزیعی) و فرایند کار (عدالت رویه ای) انجام می دهد. در این صورت مؤلفه های سه گانه عدالت بر میزان رضایت مشتری مؤثر می باشند. آگاهی از این ارزیابی از طریق گرفتن بازخور از مشتری صورت می گیرد که نوعی خود ارزیابی مستمر است. گرفتن بازخور موجب می شود که بانکها براساس انتظارات مشتری در خدمات بهبود ایجاد کنند که در نهایت رضایت مشتری را افزایش می دهد، از طرفی مشارکت دادن مشتریان در تصمیم گیری ها نیز بر رضایت مشتری مؤثر است. کارکنان ارائه کننده خدمات در عدالت کلی در سازمان و گرفتن بازخور از مشتریان نقش اصلی را دارند، چون که آنها در تماس مستقیم با مشتری می باشند. حمایت سازمانی ادراک شده به وسیله کارکنان در ایفای این نقش محوری بسیار مؤثر است، زیرا بین حمایت سازمانی ادراک شده و عملکرد شغلی، تلاش کارکنان و نوآوری آنان همبستگی مثبت وجود دارد. علاقه مشتری به کارکنان ارائه کننده خدمات و مشابهت ادراک شده از کارکنان سرویس دهنده نیز بر رضایت مشتری مؤثر است، چون مشتریان برای ارزیابی خود از کارکنان، اطلاعات عملکردی مثبت را در نظر می گیرند و اطلاعات بیشتری در اختیار آنان قرار می دهند که این عوامل نیز سطح رضایتمندی را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: رضایتمندی مشتری، عدالت، بازخور، حمایت سازمانی ادراک شده، زمینه اجتماعی
  • عزت الله اصغری زاده، مهدی نصراللهی صفحه 59
    دستیابی به سرآمدی و اجرای بهبود مستمر یکی از دغدغه های اصلی سازمان های امروزی برای بقا در بازار های رقابتی است. مدلهای سرآمدی به سازمانها کمک می کنند تا نیاز های اصلی جامعه و مشتریان خود را به بهترین شکل ممکن برآورده کنند. سازمانها برای مقایسه خود با رقبا نیاز دارند تا یک روش ساختار یافته و قابل اعتماد در اختیار داشته باشند و براساس نتایج مقایسه تصمیم گیری کنند. در این مقاله ابتدا مهمترین مدلهای سرآمدی به طور اجمالی بررسی می شوند. سپس شرکتهای قطعه ساز خودرو براساس سطوح سرآمدی کسب شده و با استفاده از روش PROMETHEE رتبه بندی می شوند. اهداف اصلی این مقاله به این شرح می باشند: هدف اول، شناسایی سطوح سرآمدی شرکتهای قطعه ساز؛ هدف دوم، رتبه بندی آنها با استفاده از روش PROMETHEE، و در نهایت هدف سوم، معرفی این روش به عنوان یکی از قوی ترین روش های تصمیم گیری چند معیاره برای استفاده های آتی
    کلیدواژگان: سرآمدی، رتبه بندی، اعداد فازی، تصمیم گیری چند معیاره، PROMETHEE
  • محمدباقر بهشتی، خالد احمدزاده صفحه 85
    مطالعه ارتباط ساخت سنی جمعیت با متغیرهای کلان اقتصادی و بررسی آثار آن در اقتصاد کشور موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. مطابق تئوری سیکل زندگی، گروه های سنی میانسال صاحبان پس انداز هستند و گروه های سنی جوان و سالخورده مصرف کننده و دارای فزونی مصرف بر پس انداز می باشند، همچنین تئوری فرایند فزایندگی تورم ویکسل که روی تصمیمهای پس انداز و سرمایه گذاری بنیان نهاده شده است، پیش بینی می کند که مازاد تقاضای حاصل از تفاوت نرخ بهره، مازاد تقاضای مصرف ایجاد می کند و این امر با ایجاد فشار تقاضا منجر به فرایند تورم زایی خواهد شد. این تحقیق اسنادی تجربی است و با تلفیق دو نظریه فوق درصدد است تا اثرگذاری توزیع سنی جمعیت روی تورم را در کشور با استفاده از تخمین به روش OLS بررسی کند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که گروه های سنی مصرف کننده (0-14) ساله، (15-29) ساله و بالای 64 سال دارای اثر مثبت معنادار روی تورم و گروه های سنی پس انداز کننده (30-44) ساله و (45-64) ساله دارای اثر منفی معنادار روی تورم می باشند. همچنین اعمال سیاست تحدید جمعیت بعد از سال 1368 روی تورم اثر منفی معنادار دارد.
    کلیدواژگان: ساخت سنی جمعیت، تورم، تئوری سیکل زندگی مصرف، سیر فزایندگی تورم ویکسل، ایران
  • حسن دانایی فرد، سیدمهدی الوانی صفحه 107
    فرد ریگز با ارائه تئوری منشوری خود نحوه تاثیر اکولوژی مدیریت دولتی در شکل گیری سالا مدل را تبیین کرده است. تئوری جابه جایی مدیران دولتی با نقد تئوری فردریگز مدعی است که استقرار مدیران دولتی در پست های دولتی و در گذر زمان اکولوژی مدیریت دولتی (محیط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی) را شکل می دهد. فرضهای عقبه ذهن مدیریت دولتی کشورهای جهان سوم ایجاب می کند که حلقه مدیریت دولتی ویژه ای شکل گیرد و به دنبال خود محیط مدیریت دولتی را شکل دهد. بر این اساس با استفاده از استدلال استعاره ای تئوری جابه جایی مدیران دولتی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: مدیریت دولتی، تئوری منشوری، نظریه پردازی، تئوری جا به جایی مدیران دولتی، تئوری چرخش نخبگان
  • محمدرضا علیرضایی، محسن افشاریان صفحه 137
    بهره وری کل عوامل، معیاری است که توصیف کننده استفاده صحیح و بهینه از عوامل تولید و همچنین درجه دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده می باشد. در برنامه چهارم توسعه، تمامی سازمانها و دستگاه های اجرایی مکلف شدند، که سهم ارتقای بهره وری کل عوامل تولید را در رشد تولید معین کرده و الزامات و راهکارهای لازم برای تحول کشور از یک اقتصاد نهاده محور به یک اقتصاد بهره ور محور را مشخص کنند.
    بنابراین برای دستیابی به این اهداف در یک سازمان، ابتدا باید میزان بهره وری سازمان در دوره های گذشته محاسبه شود، سپس با مشخص کردن عوامل تاثیر گذار بر رشد بهره وری به برنامه ریزی و ارائه راهکارهایی در جهت ارتقای بهره وری، اقدام شود.
    این مقاله برای پوشش اهداف مذکور، مدلی را با تلفیق مدلهای تحلیل پوششی داده ها و شاخص تورنکوئیست ارائه می دهد که علاوه بر محاسبه رشد بهره وری در طول زمان، میزان تاثیر تغییرات کارایی و تغییرات تکنولوژی را محاسبه می کند. این مدل در صورت وجود تنها یک واحد تصمیم گیرنده می تواند به محاسبه تغییرات بهره وری در طول زمان بپردازد که در اینگونه موقعیتها، مدلهای مشابه مانند شاخص مالمکوئیست کاملا در محاسبه تغییرات بهره وری ناتوانند. این مقاله همچنین به منظور بررسی دقیقتر موارد شرح داده شده، در یک مطالعه موردی، به بررسی رشد بهره وری کل عوامل شرکت ملی نفت ایران و تعیین تغییرات کارایی و تکنولوژی در آن شرکت می پردازد. این مطالعه براساس داده های واقعی سالهای 1356 - 1379 انجام شده است.
    کلیدواژگان: بهره وری کل عوامل، تحلیل پوششی داده ها، شاخص تورنکوئیست
  • علی اصغر فانی، عبدالمجید مصلح صفحه 157
    عصر کنونی، به عنوان عصر اطلاعات و یا دانایی نام گرفته است. در این عصر، فناوری اطلاعات به عنوان یک راهبرد و طرز تفکر جدید، تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و سازمانها نیز از مفاهیم و نهادهایی هستند که به طور شدیدی تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار گرفته اند، به گونه ای که تصور سازمان امروزی بدون فناوری اطلاعات و کاربری آن غیر ممکن به نظر می رسد.
    پاسخگویی به نیازها و انتظارهای موجود و آینده جامعه در زمینه فناوری اطلاعات شرایطی را فراهم کرده است که سازمانها برای ادامه حیات خود به ناچار باید به فناوری اطلاعات روی آورده و از آن به منظور ارتقای بهره وری سازمانی استفاده کنند. در این میان توسعه کاربری فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی در کشور های در حال توسعه به ویژه ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا از یک سو به کارگیری و توسعه فناوری اطلاعات به عنوان یک راهبرد توسعه ملی در کشورهای در حال توسعه مطرح است و از سوی دیگر، نقش گسترده دولت در اقتصاد ملی، تولید ناخالص داخلی و بازار فناوری اطلاعات اهمیت موضوع را دو چندان می سازد.
    با این شرایط، شناسایی عوامل مؤثر بر کاربری فناوری اطلاعات برای انتخاب مسیر و فرایند مناسب جهت به کارگیری و توسعه فناوری اطلاعات امری ضروری است. در این راستا عوامل مدیریتی و ساختاری تاثیر گذار بر کاربری و نفوذ فناوری اطلاعات از اهمیت ویژه برخوردارند و شناسایی این عوامل می تواند فرایند توسعه فناوری اطلاعات در سازمان را سرعت بخشد و به کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی را گسترش دهد.
    این مقاله نتیجه یک کار میدانی با هدف شناسایی عوامل مدیریتی و ساختاری مؤثر بر کاربری فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی است. در این مطالعه تاثیر عواملی مانند مهارت فناوری اطلاعات مدیر ارشد سازمان، حمایت مدیر ارشد سازمان از برنامه های توسعه کاربری فناوری اطلاعات، مهارت فناوری اطلاعات مدیر ارشد فناوری اطلاعات سازمان، حمایت مدیر ارشد فناوری اطلاعات سازمان از برنامه های توسعه کاربری فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی مناسب بخش فناوری اطلاعات و نوع فعالیت سازمان بر میزان کاربری فناوری اطلاعات بررسی شده است.
    کلیدواژگان: کاربری فناوری اطلاعات، مهارت فناوری اطلاعات، حمایت مدیر ارشد، ساختار سازمانی فناوری اطلاعات، نگرش نسبت به فناوری اطلاعات، نگرش نسبت به اینترنت
  • بهروز قاسمی، عبدالمجید ابراهیمی صفحه 183
    بخش تجاری کشور به دلیل عقب ماندگی علمی و فنی و بهره وری پایین عوامل تولید، آمادگی لازم برای رقابت با سایر رقبا را ندارد. واقعیت آن است که در محیط فعلی، ایران فرصت اندکی برای کسب مزیت رقابتی در بخش تجارت دارد.
    شکافهای عمیق در تکنولوژی، ناآشنایی با شرایط عرضه و تقاضا، درک نداشتن دقیق از رویکردهای محصول و بازار، ناآگاهی از رفتار مصرف کنندگان، ناموزونی در اتخاذ استراتژی و ساختار، اطلاع نداشتن از تلاطم های اجتماعی و سیاسی، افزایش سطوح تجارت جهانی و... مجموعه عواملی می باشند که آن واقعیت را تشدید کرده است. به همین منظور ضرورت دارد تا برای پیشگیری از آثار منفی اینگونه عوامل یک برنامه فراگیر، منسجم و انعطاف پذیرجهت پوشش آن شکافها طرح ریزی شود.
    مقاله حاضر با عنوان«بررسی آثار به کارگیری استراتژی های رقابتی مناسب بر کارایی شرکتهای تجاری ایران» به دنبال ارائه آن برنامه از طریق اتخاذ سیاستهای هم راستا برای کسب مزیتهای تجاری است.
    نتایج مقاله، شواهدی را با توجه به شدت تاثیرگذاری استراتژی های رقابتی در خصوص امکان عملی استفاده و اولویت بندی آن استراتژی ها برای شرکتهای تجاری فراهم کرده است. با مشاهده آن نتایج می توان اذعان کرد که اولویت بندی و درجه اهمیت هر یک از چهار استراتژی رقابتی با یکدیگر متفاوت و دارای اختلاف معنا دار می باشد. به عبارتی دیگر کارایی شرکتهای تجاری تحت تاثیر هریک از این ابعاد، از خود واکنشی ویژه و متفاوت ارائه می کند. این به نحوی است که استراتژی رهبری قیمت تمام شده با اولویت اول بیشترین تاثیر را در کارایی شرکتهای تجاری دارد و در گام بعد استراتژی های بهترین شیوه هزینه کردن، تمایز و تمرکز دیگر اولویتهای مهم در ارتقای کارایی شرکتهای تجاری به شمار می آیند.
    کلیدواژگان: استراتژی رقابتی، استراتژی رهبری قیمت تمام شده، استراتژی تمایز، استراتژی تمرکز، استراتژی بهترین شیوه هزینه کردن
  • علی محقر، امیر مصطفوی صفحه 207
    انتخاب نیروی انسانی پروژه یا شکل امروزی آن گروه پروژه از دغدغه های مدیران پروژه است، زیرا ماهیت فعالیتهای پروژه ای از جمله محدودیت زمانی و موقتی بودن ایجاب می کند که افراد بسرعت جذب فعالیتها شده و اغلب کارها و فعالیتهای نامتعارف را با تجربیات قبلی انجام دهند. پس در این تحقیق سعی شده است تا الگو و مدلی برای انتخاب نظام مند و بر پایه اصول علمی جهت انتخاب گروه(تیم) یک پروژه و یا مراحلی از آن ارائه شود. این مدل براساس الگوی سازگاری فازی پایه ریزی شده است. مفهوم سازگاری فازی برای سنجش میزان تناسب بین دو مجموعه فازی استفاده می شود که در این تحقیق تناسب بین دو مجموعه فازی مهارتهای هدف پروژه و مهارتهای گروه های بالقوه مورد سنجش قرار می گیرد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از برنامه ریزی پروژه، فعالیتها و مهارتهای مورد نیاز، مدت زمان فعالیتها، هزینه های هر فرد و برنامه تخصیص افراد به پروژه استخراج می شود. در گام بعد درجه عضویت هریک از مهارتهای هدف پروژه تعیین می گردد و به صورت مجموعه فازی مهارتهای هدف تعریف می شود. سپس با استفاده از همین روش، مجموعه فازی مهارتهای افراد تعریف می شود. در گام بعد با استفاده از مفهوم اجتماع فازی، گروه های بالقوه تشکیل می شوند. در گام بعد با تعیین و تعریف سطح کیفی، گروه ها پالایش می شوند. سپس با استفاده از مفهوم سازگاری، درجه سازگاری گروه های پالایش شده محاسبه می گردد. همچنین هزینه های هر گروه نیز مورد محاسبه قرار می گیرد. در گام بعدی با استفاده از مقادیر درجه سازگاری و مقادیر هزینه گروه های پالایش شده، ماتریس تصمیم گیری تشکیل می شود. در ادامه وزن شاخصهای درجه سازگاری و بودجه مورد نیاز هر گروه با استفاده از آنتروپی شانون تعیین می گردد. در پایان نیز با استفاده از روشSaw گروه ها رتبه بندی می شوند و گروه بهینه انتخاب می گردد. در نهایت گروه انتخاب شده به پروژه تخصیص داده می شود. همچنین در پایان یک مورد کاربردی ارائه می شود.
    کلیدواژگان: مدیریت پروژه، سازگاری فازی، مجموعه مهارتهای هدف، گروه سازی، تصمیم گیری
  • اصغر مشبکی، بهروز قلیچ لی صفحه 233
    در اقتصاد مبتنی بر دانش، محصولات و سازمانها براساس دانش زندگی می کنند و می میرند، در این میان موفق ترین سازمانها آنهایی هستند که از این دارایی ناملموس به نحو بهتر و سریع تری استفاده کنند. مطالعات نشان داده اند که بر خلاف کاهش بازدهی منابع سنتی (مثل پول، زمین، ماشین آلات و غیره)، دانش در واقع منبعی برای افزایش عملکرد کسب وکار است. از دیدگاه استراتژیک، امروزه از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی استفاده می شود و موفقیت یک سازمان به توانایی آن در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد، به علاوه یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که می تواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار کند و برای آنها در مقایسه با سازمان های دیگر «مزیت سازمانی پایدار» ایجاد کند، سرمایه اجتماعی است. از این رو، هدف مقاله حاضر بررسی نقش سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در مزیت رقابتی دو شرکت خودروساز ایرانی است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق نیز مدیران شرکتهای مطالعه شده می باشند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که در این دو شرکت بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت واضح تر با افزایش سرمایه اجتماعی، سرمایه فکری آنها افزایش یافته است. همچنین نتایج نشان می دهد که سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری شرکتهای مطالعه شده توانسته است تا در افزایش مزیت رقابتی آنها تاثیر بگذارد.
    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه رابطه ای، سرمایه اجتماعی، مزیت رقابتی
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحه 273
|
  • Adel Azar_Moslem - Alimohammadlou Page 1
    Inventories exist throughout the supply chain in various forms for various reasons. Since carrying these inventories can annually cost from 20 to 40% of their value, managing them in a scientific manner to maintain minimal levels makes economic sense. This paper presents a near-optimal (s, Q)-type inventory policy for a multi -echelon production /distribution network with multiple non - identical suppliers. The model is a synthesis of three components: (i) the inventory analysis at the retailers, (ii) the demand process at the warehouse, and (iii) the inventory analysis at the warehouse. The key contribution of the model is the seamless integration of the three components to analyze simple supply chains. The decisions in the model were made through a comprehensive distribution-based cost framework that includes the inventory, transportation and transit components of the supply chain.
  • Parviz Ahmadi_Yasanallah - Pourashraf Page 29
    Customer statisfaction has received considerable attention in the marketing litrature and practice in the recent years. It affects several desirable outcomes like customer loyalty, word of mouth, promotion and purchase. Since such an increasing attention is given to customer satisfaction as a corporate goal in addition to traditional financial measures of success, customer satisfaction must be translated into a number of measurable parameters directly linked to people,s job, i.e. the factors that people can understand and influence. This paper presents a customer statisfaction survey in commercial banks. A customer,s path to statisfaction model would display justice, perceived organizational support, similarity, liking, prior experiences, feedback and statisfaction as highly related.
  • Ezzatollah Asgharizadeh_Mahdi - Nasrollahi Page 59
    To meet excellency and to do continuous improvement are among the main challenges for modern organizations to live in competitive market. Excellency models help organizations to satisfy essential needs of society and customers in the best possible way. To compare themselves with their competitors, organizations need to have well organized and reliable procedure in hand to make decisions based on this comparison. In this paper, first, the Excellency models were stndied and then auto maker companies were ranked on Excellency level using PROMRTHEE method. The main goals of this paper were: recognition of the Excellency level of auto maker companies, ranking them using PROMETHEE method and finally introducing this method as one of the powerful multi attribute decision making methods for future applications.
  • Mohammad Bagher Beheshti_Khaled - Ahmadzadeh Page 85
    Little effort has been exerted in the domain of the study of the relation between age structure of population with macroeconomic variables and the study of its effects on the economy of Iran. According to Life Cycle Theory, middle-age groups are owners of savings and young and old-age groups are consumers (their consumption is more than their savings). Wicksell’s cumulative Inflation Process Theory, founded on the resolutions of saving and investment, also foresees that the surplus of the demand raised from the difference in interest rate would contribute to the surplus of consumption which would cause, in turn, demand pressure and finally would result to more inflation. The presernt study is a document-experiment research and combining the above mentioned two theories, tries to analyze the effects of the age distribution of the population on inflation in the Iran, using estimation in OLS method. The findings of the research showed that the consuming age groups i.e. the ages between 0 – 14 years, 15 - 19 years, and over 64 years have a meaningful positive effect on the inflation, while saving age groups i.e. ages between 30 - 44 and 45 - 64 years have a meaningful negative effect on the inflation. The population limiting policy which has been exerted since 1989 has also had a meaningful negative effect on the inflation in Iran.
  • Hassan Danaee Fard_Syed Mehdy - Alvani Page 107
    According to Fred Riggs's Prismatic Theory, ecology of public administration leads to the emerge of Sala model of administrative system in the third world countries. In Public Manager's Rotation, we belie that possessing public positions in administrative systems leads to the emerge of a specific ecology of public administration.
  • Mohammad Reza Alirezaee_Mohsen - Afsharian Page 137
    Total Factor Productivity (TFP) index is the rate of transformation of total input into total output and Total Factor Productivity Growth (TFPG) is used to analyze productivity performance in multiple time periodso, Also, TFPG index is one of the major sources of economic development, thus understanding the factors affecting productivity is very important. The main purpose of productivity measurement during multiple periods is to identify areas of improvement in activities as well as to aid strategic decision making or continuous improvement. Therefore, information about effective factors on productivity changes is useful. This paper presents a general view to the productivity growth indexes and their qualities. Then, a new method for evaluating the productivity growth is proposed. This method will be constructing by the combination of DEA and Tornqvist productivity index to measure TFPG and its decompositions. This paper also evaluates productivity growth and finds out the factors affecting productivity which are critical for the National Iranian Oil Company (NIOC) on the years 1977-2000. The obtained results showed that growth in efficiency is dominant source of change in productivity at NIOC.
  • Ali Asghar Fani_Abdulmajid - Mosleh Page 157
    The present era is named as information, digital or knowledge era, in which information technology, as a new strategy and thought, has affected all dimensions of human life Consequently, the organizations are among those concepts that have been affected by information technology. So that it is impossible to imagine the organizations without this strategy. In order to fullfil the requirements and expectations of the society in this field, the organizations have to use information technology if they are interested in surviving. Thus, developing information technology in governmental organizations of the developing countries has special significance. It is because, from one aspect, this skill is considered as a strategy to national development of the developing countries and, from the other aspect, it is very important in terms of governments role in national economiyc, GDP and information technology markets. There fore, knowing the effective factors on using information technology is a nessecity. In this way, knowing structural and managerial factors effecive on using information technology is of great importancece and can help the governmental organizations to use this strategy more quickly. The goal of the present research is to recognize these effective factors in governmental organizations. Accordingly, many factors such as the chief manager of information technology,s skill and support, suitable organizational structure in information technology and the sort of the activity of the organization on using information technology were studied.
  • Behrooz Ghasemi_Abdolhamid - Ebrahimi Page 183
    Due to scientific, technical or low productivity in the commercial sector of our economy, we are not able to compete with foreign competitors. In fact, the real situation of our country (Iran) does not create sufficient opportunity for competitive commercial advantage and filling the technological gap with developed countries. Generally speaking, from the viewpoint of development, policy - makers call the current situation in the world as transitional or unstable period. In such a situation, the commercial scheme of world is changing and the business – industrial policies are changing in the international or local arenas. Therefore, in order to prevent negative consequences of this situation, developing a comprehensive flexible and complete plan is of vital importance. The present paper intended to develop such a comprehensive plan for policy – makers in order to help the quantitative and qualitative development of contingency methods and to evaluate those companies in the stock market who have used those strategies. The most recent studies in the field of strategic management were used in this paper to present the following hypotheses: 1) The cost – leadership strategy is the most important strategy in comparison with other competitive strategies. 2) There is a correlation between the process of competitive strategies and financial performance indicators. The obtained results confirmed to some extent the intensity of the effect of the strategies in terms of practicable possibility of their utilization and priority of those strategies for trading companies. Also, the findings showed that the priority and importance degree of the mentioned four dimensions in competitive strategies are significantly different to each other. Accordingly, the cost leadership is the first priority and has the most impression in the trade companie's efficiency. After that, the best cost strategy is the second preference and then distinction and concentration are next priorities which may promote the trade companie's efficiency. In other words, these strategies have impressed the indicators of financial operation and suitable adopting of those strategies crystallized in indicators of financial operations. Finally, we can express that making use of the suitable strategies and observing of restricted area of each strategy will impress the trading companie's efficiency.