فهرست مطالب

مجله دانشکده دندان پزشکی اصفهان
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/03/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • Editorial Coments
  • تهمینه احمدی، محمدحسین فتحی، احمد منشی صفحه 1
    مقدمه
    اینوستمنت ها موادی برای ایجاد قالب به منظور ریخته گری دقیق برای ساخت اینلی، انلی، کرون و بریج ها هستند. در پژوهش حاضر، ابتدا گچ ها و اینوستمنت های مصرفی در ایران ارزیابی و مشخصه یابی گردید، سپس گچ با ترکیب سولفات کلسیم نیمه هیدرات آلفا و اینوستمنت دندانی جدید با پیوند گچ- میکروسیلیس ساخته شد. هدف از انجام این پژوهش، ساخت و ارزیابی اینوستمنت جدید در ایران بود تا کشور از ورود مواد خارجی بی نیاز گردد.
    مواد و روش ها
    گچ های زرد، ول میکس، ارتودنسی و اینوستمنت های ریخته گری مصرفی در کشور، به وسیله تکنیک های آنالیز عنصری میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، بررسی مورفولوژی توسط این میکروسکوپ و آنالیز فازی توزیع انرژی پرتو ایکس، ارزیابی و شناسایی شدند. گچ معدنی CaSO42H2O در اتوکلاوی با حداکثر فشار سه اتسمفر حرارت داده شد و استون دندانی به دست آمد و به وسیله روش های مذکور ارزیابی شد. اینوستمنت جدید پیوند گچ- میکروسیلیس با ترکیب پودرهای سیلیس ریز، آلومین، کاربید سیلیسیم، استون، میکروسیلیس و پلی پروپیلن ساخته شد. آزمایش های استحکام فشاری سرد و انبساط گیرش برروی نمونه ها انجام شد. ریخته گری در قالب های ساخته شده صورت گرفت. سپس رفتار اینوستمنت ها در دماهای بالا به وسیله آنالیز فازی پراش پرتو ایکس بررسی شد و تعدادی از نمونه ها پس از پخت استحکام سنجی شدند.
    یافته ها
    تکنیک های ارزیابی فوق نشان داد که گچ های زرد و ول میکس، استون دندانی هستند و گچ ارتودنسی، استون با استحکام زیاد است. اینوستمنت های مصرفی، همه از نوع باندهای فسفاته هستند. اینوسمنت جدید ساخته شده، دماهای بالاتر از 1000 درجه سانتی گراد را تحمل می کند. در این دماها، اثری از تجزیه گچ دیده نمی شود. کاربید سیلیسیم و پلی پروپیلن، استحکام فشاری اینوستمنت را افزایش می دهند. استحکام فشاری این مواد پس از پخت تا 7 برابر نسبت به حالت تر افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    میکروسیلیس به عنوان پیوند دهنده و نسوز کاربرد دارد. میکروسیلیس ریز است و سطح ویژه زیادی دارد، بنابراین چسب خوبی است و باعث صافی سطح قطعات ریخته گری می شود. استفاده از موادی مثل کاربید سیلیسیم، استحکام اینوستمنت ها را بالا می برد و مقاومت حرارتی آنها را زیاد می کند. الیاف پلی پروپیلن، نفوذ پذیری گاز قالب های اینوستمنت را افزایش می دهد. اینوستمنت های جدید، دماهای بالاتر از °C1000 را می توانند تحمل کنند. مواد دیگری برای بالا بردن تحمل دمایی پیشنهاد شده است که گران تر از محصولات پایه میکروسیلیس هستند.
    کلیدواژگان: گچ دندان پزشکی، اینوستمنت، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، میکروسیلیس، آنالیز فازی توزیع انرژی پرتوایکس
  • وحید اصفهانیان، محمد کتابی، هدی فرمان آرا * صفحه 10
    مقدمه

    شایع ترین شکل بیماری لثه ژنژیویت می باشد که عامل اصلی آن پلاک میکروبی است؛ از این رو کنترل پلاک نقش مهمی در پیش گیری از بروز ژنژیویت و بیماری های پریودنتال دارد. رایج ترین روش های کنترل پلاک روش های مکانیکی و شیمیایی است. در میان روش های شیمیایی استفاده از دهان شویه ها رواج بیشتری دارد. هدف از این تحقیق مقایسه اثر ضد پلاک دهان شویه ایرشا (ضد پلاک) به عنوان یک فرآورده ایرانی با دهان شویه کلرهگزیدین به عنوان نمونه استاندارد بوده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه که به روش کارآزمایی بالینی با طرح متوالی- متقاطع انجام شد، نمونه مورد مطالعه 14 نفر بودند که در دو گروه 7 نفره قرار گرفتند. گروه اول ابتدا دهان شویه کلرهگزیدین و سپس (با یک فاصله 10 روزه) دهان شویه ایرشا (ضد پلاک) را مصرف کردند و گروه دوم بر عکس. هیچ یک از افراد در مدت مصرف دهان شویه از کنترل مکانیکی پلاک استفاده نکردند. در مورد هر دهان شویه بیمار در 2 جلسه معاینه شد: شاخص پلاک سیلنس- لو در جلسه اول قبل از شروع مصرف دهان شویه و در جلسه دوم بعد از مصرف دهان شویه محاسبه شد. میانگین شاخص پلاک قبل و بعد از هر دهان شویه با آزمون t زوج و میانگین کاهش پلاک دو گروه با آزمون t مقایسه گردید.

    یافته ها

    نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین شاخص پلاک بعد از مصرف دهان شویه کلرهگزیدین به طور معنی داری کاهش می یابد (05/0 >p value). ولی در مورد دهان شویه ایرشا میزان کاهش پلاک معنی دار نبود (917/0 = p value).

    نتیجه گیری

    مقایسه اثر دو دهان شویه کلرهگزیدین و ایرشا در تحقیق حاضر نشان داد که میزان کاهش پلاک با مصرف این دو دهان شویه یکسان نیست و اختلاف آماری معنی داری دارد؛ همچنین کلرهگزیدین در کاهش پلاک دندانی دارای تاثیر بیشتری است. در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد که کلرهگزیدین در کنترل پلاک دندانی اثر مطلوب دارد و اثر ضد پلاک دهان شویه ایرشا (ضد پلاک) قابل توجه نیست

    کلیدواژگان: کلر هگزیدین، ایرشا، دهان شویه، برداشت پلاک
  • مهرداد برکتین، پروین میرزا کوچکی صفحه 15
    با افزایش نیازهای زیبایی، رزین کامپوزیت به عنوان ترمیم کننده دندان های خلفی بیش از پیش مطرح شده است. کاربرد این مواد با چالش هایی از جمله بروز ریزنشت و حساسیتهای پس از ترمیم همراه است. از راه های غلبه بر پدیده مذکور توجه به انتخاب بهترین سیستم اتصال دهنده عاجی و نوع سیستم سخت کننده نوری است که پژوهش حاضر در همین رابطه طرح ریزی شد.
    در این مطالعه آزمایشگاهی بر روی 30 عدد دندان عقل فاقد پوسیدگی و ترمیم در دو سوی مزیال و دیستال، حفرات کلاس П با ابعاد یکسان تراش داده شد و حفرات به چهار گروه تقسیم شدند. هر گروه با یکی از سیستم های اتصال دهنده total etch (Excite) یا self etch (SE) باند و به کارگیری یکی از دو سیستم سخت کننده نوری QTH یا LED و کاربرد یک نوع کامپوزیت یکسان ترمیم شد. پس از انجام چرخه حرارتی، مسدودسازی و غوطه ورسازی نمونه ها در محلول رنگی و انجام برش، نمونه ها به وسیله میکروسکوپ نوری ارزیابی شد و نتایج ریزنشت به وسیله آزمون آماری Mann-Whitney مقایسه شدند.
    کاربرد عامل خود اچ کننده و سیستم سخت کننده نوری LED بهترین نتایج (میانگین رتبه ای 12/8 و 05/0p value <) را در کاهش ریز نشت از خود نشان دادند.
    در توجیه یافته فوق می توان به دلایلی چون عمق نفوذ بیشتر دستگاه های LED از انواع QTH و کفایت عوامل خود اچ کننده در نفوذ به عمق مناسب نواحی اچ شده، عدم وجود مشکلاتی چون دهیدراته شدن شبکه کلاژنی و کلاپس این شبکه پس از کاربرد عامل پرایمر و رزین اتصال دهنده در این عوامل اشاره کرد.
    کلیدواژگان: ریزنشت، total etch، self etch، LED، QTH
  • ابراهیم جباری فر، پرویز دیهیمی، فهیمه فیلی صفحه 20
    مقدمه
    پاسخ پالپ دندان های شیری و دائمی به درمان های پالپ، تروما و پوسیدگی، تراش و دهیدراتاسیون و پالپ تستر متفاوت می باشد. همچنین مواد مختلفی که در دندان های دائم جهت درمان محافظه کارانه پالپ استفاده می شوند، عکس العمل متفاوت در پالپ دندان های شیری ایجاد می کنند. آیا رفتار متفاوت پالپ دندان شیری نسبت به دندان دائمی می تواند ناشی از تفاوت در مشخصات هیستولوژیک آن ها باشد؟ هدف از این مطالعه مقایسه عناصر و مشخصات هیستولوژیک پالپ مانند سلول ها، الیاف کلاژن، اعصاب و عروق خونی در دندان های شیری و دائمی سگ می باشد.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه 20 دندان شیری از دو قلاده سگ و 20 دندان دائمی رویش یافته همان دو قلاده سگ نژاد مخلوط ایرانی متعاقب بیهوشی خارج گردیدند. جهت تثبیت بهتر پالپ حدود 2-1 میلی متر اپیکال ریشه دندان ها با اسپری آب و هوا به وسیله توربین قطع گردیدند و در محلول فرمالین 10% قرار داده شدند. سپس در آزمایشگاه آسیب شناسی دهان نمونه ها طی مراحل پروسسینگ، دکلسیفیکاسیون، پاسینگ، مانتینگ و رنگ آمیزی، 3-2 لام هیستولوژیک از هر دندان به صورت طولی و رنگ آمیزی H&E تهیه گردید. پس از مشاهده لام ها توسط متخصص آسیب شناسی دهان و فک وصورت اطلاعات کمی و کیفی عناصر هیستولوژیک در فرم های مربوطه ثبت و اطلاعات وارد رایانه شد. سپس از طریق نرم افزار SPSS و آزمون های Mann-Whitney و t تجزیه و تحلیل و نتایج آن گزارش گردید.
    یافته ها
    تمام عناصر هیستولوژیک بر اساس مقیاس کیفی، پالپ دندان شیری سگ با دندان دائمی تفاوت معنی دار نداشتند (05/0 >p value). سلول های ادنتوبلاست، فیبروبلاست، مزانشیمال اندیفرانیسه و ایمنی از نظر تعداد در هر میلی متر مربع تفاوت معنی دار نداشتند (05/0 > p value).
    نتیجه گیری
    بر طبق یافته های این مطالعه مشخصات بافتی پالپ دندان های شیری و دائمی سگ از نظر کمی و کیفی یکسان بودند. فیبروبلاست ها عمومی ترین سلول های هر دو نوع پالپ بودند. در اکثریت موارد سلول های ادنتوبلاست به صورت منظم، متراکم و قطبی در پالپ کرونال دندان شیری و دائمی مشاهده گردیدند. برای بررسی دقیق تر استفاده از روش های فلوسیتومتری ایمونوهیستوشیمی و PCI و میکروسکوپ الکترونی در دندان های شیری و دائمی انسان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مشخصات هیستولوژیک، پالپ دندان، دندان های شیری و دائمی، مطالعه حیوانی
  • مریم زارع جهرمی، محبوبه فیضیان فرد، محمدرضا مالکی پور، مریم کندری صفحه 26
    مقدمه
    از بدترین عوارض سفید کردن دندان های بدون پالپ، تحلیل خارجی ناحیه سرویکال ریشه می باشد و یکی از روش های جلوگیری از آن، قرار دادن پلاگ کرونالی در مدخل کانال می باشد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه سیل سه ماده گلاس آینومر (GI)، (MTA) Mineral Trioxide Aggregateو Super EBAبه عنوان پلاگ کرونالی بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش تجربی- آزمایشگاهی، در70 دندان تک کاناله قدامی، حفره دسترسی تهیه شد و کانال ها پاک سازی و شکل دهی شدند. سپس 5 دندان به عنوان کنترل مثبت و 5 دندان به عنوان کنترل منفی در نظر گرفته شدند و 60 دندان دیگر به روش لترالی با گوتاپرکا و سیلر پر شدند. در مرحله بعد، 3 میلی متر از گوتای کرونال ریشه خارج گردید و در سه گروه با یکی از مواد GI، Super EBAیا MTA، به ضخامت 2 میلی متر به عنوان پلاگ کرونالی سیل شد. پس از 48 ساعت، دندان ها 3 بار توسط خمیر پربورات سدیم و آب اکسیژنه 3% با فاصله 72 ساعت سفید شدند. سپس حفرات دسترسی کاملا تمیز شده، توسط متیلن بلو 2% به مدت 24 ساعت پر گردیدند. در مرحله بعد، دندان ها شسته، خشک شده، از طول برش داده شدند. در نهایت میزان نفوذ رنگ با چشم مسلح به ذره بین و کولیس اندازه گیری شد و داده های به دست آمده توسط تست های ANOVA و LSD آنالیز گردیدند.
    یافته ها
    در این پژوهش، میانگین ریزنشت در MTA برابر 23/3 میلی متر، در Super EBA برابر 42/5 میلی متر و در GI برابر 76/1 میلی متر به دست آمد. تفاوت ریزنشت در بین این مواد، از نظر آماری معنی دار بود (018/0 = p value).
    نتیجه گیری
    براساس یافته های به دست آمده، GI بهترین ماده جهت پلاگ کرونالی بود و پس از آن MTA بیشترین سیل را جهت جلوگیری از نفوذ مواد سفید کننده ایجاد کرده بود. اما Super EBA نشت زیادی داشت و از این جهت ماده مناسبی جهت استفاده به عنوان پلاگ کرونالی نبود.
    کلیدواژگان: MTA، پلاگ کرونالی، Super EBA، سیل، گلاس آینومر، نشت
  • شهرزاد جوادی نژاد، محمد رضوی، سماء دهقانی صفحه 31
    مقدمه
    گلاس آینومر Triage (GcCorporation، Tokyo، Japan) به دلیل خاصیت آزادسازی فلوراید به میزان زیاد و ویسکوزیته کم، ماده مناسبی برای استفاده به عنوان فیشورسیلانت معرفی شده است. روش آماده سازی شیارها با فرز یا روش تهاجمی نیز، بر میزان ریزنشت فیشورسیلانت تاثیر دارد. هدف از این پژوهش، مقایسه ریزنشت فیشورسیلانت های رزین بیس Concise (3M Dental Products، St. Paul، USA) و گلاس آینومر Triage (G C Corporation، Tokyo، Japan) در روش های غیرتهاجمی و تهاجمی است، تا امکان جایگزینی گلاس آینومر Triage به جای فیشورسیلانت های رزین بیس بررسی شود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش تجربی- آزمایشگاهی،80 پره مولر سالم به 4 گروه مساوی تقسیم شدند. در گروه اول و دوم، Triage و در گروه سوم و چهارم، Concise استفاده شد. در گروه اول و سوم، شیارها دست نخورده باقی ماند (روش غیرتهاجمی). در گروه دوم و چهارم، آماده سازی شیارها با استفاده از نوک فرز تیپر الماسی انجام شد (روش تهاجمی). سپس همه نمونه ها در دماهای 5 تا 55 درجه سانتی گراد برای250 دور ترموسیکل شدند. دندان ها 24 ساعت در متیلن بلو 5% قرار گرفتند، برش داده شدند و با استفاده از استریومیکروسکوپ با بزرگ نمایی 16 برابر بررسی شدند. ریزنشت دندان ها براساس اسکورهای صفر تا سه ثبت شد: صفر: عدم نفوذ رنگ؛ یک: نفوذ محدود رنگ به نیمه خارجی سیلانت؛ دو: نفوذ محدود رنگ به نیمه داخلی سیلانت؛ سه: نفوذ محدود رنگ تا زیر سیلانت.
    یافته ها با استفاده از آزمون های آماری Mann-Whitney و Kruskall-Wallis بررسی شدند.
    یافته ها
    تفاوت آماری معناداری بین روش تهاجمی و غیرتهاجمی وجود نداشت؛ ولی میزان ریزنشت در گروه Triage به طور معناداری بیشتراز گروه Concise بود.
    نتیجه گیری
    به دلیل عدم تفاوت بین روش های آماده سازی شیارها، روش تهاجمی توصیه نمی شود. گلاس آینومر Triage را نمی توان جایگزین مناسب برای فیشورسیلانت های رزین بیس محسوب کرد.
    کلیدواژگان: فیشورسیلانت، ریزنشت، گلاس آینومر، رزین بیس، روش غیرتهاجمی، روش تهاجمی
  • محمد شاه ابویی، ابوالفضل اصلانی، بهناز عادلپور، جابر یقینی صفحه 36
    مقدمه
    امروزه روش های پلاک کنترل شیمیایی به عنوان روش کمکی مؤثر در کنار روش های پلاک کنترل مکانیکی مطرح می باشند. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و مقایسه عمق پاکت پریودنتال (Periodontal Probing Depth یا P.P.D) و خونریزی هنگام پروبینگ (Bleeding On Probing یا BOP) با کاربرد و بدون کاربرد ژل مترونیدازول 25% می باشد.
    مواد و روش ها
    ابتدا 20 بیمار پریودنتیت مزمن به شیوه آسان انتخاب شدند. در هر بیمار، یک محل با عمق پاکت 5-3 میلی متر به صورت تصادفی به عنوان دندان مورد آزمایش و دندان قرینه از کوادرانت مقابل به عنوان دندان شاهد مورد استفاده قرار گرفت. سپس هر دو دندان جرم گیری و در پاکت دندان مورد آزمایش ژل مترونیدازول 25% قرار داده شد. دو شاخص BOP و PPD در روزهای 0، 7 و 21 اندازه گیری و ثبت شد. در نهایت نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های t و Chi-square مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل عمق پاکت کاهش بیشتری داشت و خونریزی هنگام پروب نمودن در روز 21 متوقف گردید (005/0 > p value).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد استفاده از ژل مترونیدازول درمان موضعی کمک مؤثری در کنار درمان های مکانیکی است. این امر به دلیل تاثیر ژل مترونیدازول در کاهش مؤثر میکروارگانیسم های بی هوازی و آزادسازی مطلوب آن در پاکت های پریودنتال می باشد.
    کلیدواژگان: ژل مترونیدازول، عمق پاکت پریودنتال (P، P، D)، خونریزی هنگام پروبینگ
  • Case Report
  • امیر منصور شیرانی، عباس حقیقت، محمد رضوی صفحه 41
    مقدمه
    مولتیپل میلوما بدخیمی سلول های پلاسمای خون است که در 30-15 درصد موارد آن درگیری فک گزارش شده است. در این مقاله گزارش یک مورد از این بیماری و مراحل تشخیصی و درمانی آن بیان شده است.
    گزارش مورد: بیمار مرد هفتاد ساله ای بود که با شکایت از تومور بافت نرم فک پایین که باعث ایجاد اشکال در جویدن و درد می شد، مراجعه نمود. در معاینه، ندول های متعدد در دهان و جمجمه داشت. در بررسی رادیوگرافی ضایعات متعدد رادیولوسنت در استخوان فک و جمجمه مشاهده شد. بررسی خون و ادرار انجام گرفت؛ پس از نمونه برداری، مولتیپل میلوما برای وی تشخیص داده شد. بررسی های بیشتر و درمان دارویی توسط متخصص سرطان شناسی انجام شد.
    نتیجه گیری
    هر چند احتمال مراجعه اولیه بیمار با علایم دهانی مولتیپل میلوما به مطب دندان پزشکی نادر می باشد، ولی شناخت علایم دهانی و سیستمیک این بیماری باعث تشخیص و درمان سریع آن شده، طول عمر و کیفیت زندگی بیمار را بهبود می بخشد.
    کلیدواژگان: مولتیپل میلوما، فک بالا و پایین، تومور مرکزی، تومور محیطی
|
  • T. Ahmadi, Mh Fathi, A. Monshi Page 1
    Introduction
    Investment materials have been used to produce molds for casting of Inlays, Onlays, crowns and bridges. In this study, gypsum and investments routinely used in Iran, were evaluated and characterized, then α hemi hydrate calcium sulfate and a new dental investment with a gypsum-micro silica binder were fabricated. The purpose of this study was to produce and evaluate a new gypsum investment product in Iran. Using this production, it could be not necessary to import this material from other countries.Methods and Materials: Yellow, well-mixed, orthodontic gypsums and casting investments routinely used in Iran, were evaluated and characterized with scanning electron microscopy elemental analysis (SEM) and XRD phase analysis. The morphology of these materials also was evaluated. Gypsum mineral (CaSO4.2H2O) was fired at 3 atmosphere autoclave and dental stone produced, and evaluated. New dental investment was fabricated with fine silica, Alumina, Silicon Carbide, Micro Silica and Polypropylene. Cold crushing strength (CCS) and setting expansion tests were performed. Casting was done at new molds. Phase changing of investments was tested at high temperatures with x- ray diffraction phase analysis. Compressive strength of some samples was tested after firing.
    Results
    Using above techniques showed that yellow and well-mixed gypsum are dental stones, orthodontic gypsum is high strength stone and investments have phosphate bonds. New investment has efficiency at 1000°C, and more. There isnt any decomposition in gypsums at these temperatures. Silicon Carbide and polypropylene increase CCS. Compressive Strength of these new investments increases 7 times after firing.
    Conclusion
    Micro silica is used as a refractory and binder. Micro silica is very fine and has a large specific surface. So it is a good binder and it leads a smooth surface castings. Silicon Carbide increases investment strength and thermal resistance. Poly propylene increases spaces for escaping of gases during casting. New gypsum- micro silica investment can be used at temperatures more than 1000°‍‍‍C. There are other materials which were proposed before to increase thermal resistance of gypsum investments, but they are more expensive than micro silica based products.
  • V. Esfahanian, M. Ketabi, Ara H. Farman Page 10
    Introduction

    Gingivitis is the most common type of gum disease, mainly caused by microbial plaque. Therefore, the plaque control plays an important role in preventing the incidence of gingivitis and other periodontal diseases. There are various methods to control dental plaque and chemical and mechanical methods are very common. The most common chemical method of plaque control is using mouth-rinses. This study compared the effects of two mouth-rinses on reducing dental plaque: Irsha which is an Iranian mouth-rinse product; and chlorhexidine which is a standard mouth-rinse.Methods and Materials: In this cross-over clinical trial study, 14 volunteers in two groups (n=7) participated. One group started with rinsing twice a day with 10 cc of chlorhexidine for a week, followed by 10 days stop and then a week of rinsing with Irsha (anti plaque). The other group followed the same procedure except that started with Irsha (anti plaque) mouth-rinse. The subjects refrained from all mechanical oral hygiene procedures during the weeks of using mount-rinses. The subjects were examined twice during the study and the Sillnes-Loe Plaque Indices were recorded before and after mouthwash periods. Data were analyzed using paired t-test to compare the mean of plaque indices before and after using each mouth-rinse and t-test to compare the mean of plaque reduction in the two groups.

    Results

    The results showed that the mean plaque index was significantly reduced after using chlorhexidine, but Irsha had no significant plaque reduction (p=0.917).

    Conclusion

    In brief, the results showed that while chlorhexidine is very effective in controlling dental plaque, the anti-plaque effects of Irsha is not considerable at all.

  • M. Barekatein, P. Mirzakoochaky Page 15
    Introduction
    By increase of esthetic demand, application of resin composite as a posterior restoration is greater than before. Microleakage and post operative sensitivity are two challenges to the success of this filling material. To overcome these, the best selection of dentin bonding system and light curing units are important. This study evaluated the two above mentioned factors.Methods and Materials: In this experimental study class II cavities were prepared in both mesial and distal side of 30 healthy third molar teeth, and the samples randomly divided into 4 groups. Each group restored by use of one of these bonding system: total etch (Excite) or self etch (SE Bond) and one of light curing units: QTH or LED, and a similar restorative composite. After thermocycling, sealing and immersing the samples in dye, they sectioned and evaluated by steriomicroscope and analyzed by Mann-Whitney test.
    Results
    LED light curing unit and self etch bonding agent had best result in controlling microleakage.
    Conclusion
    LED depth of cure is more than that of QTH and the efficacy of self etch primer to infiltration etched dentin is greeter than total etch dentin bonding agents, because they do not dehydrate dentin and do not collapse collagen fibers.
  • Se Jabbarifar, P. Deyhimi, F. Fili Page 20
    Introduction
    Responses of dental pulp in primary and permanent tooth are different to pulp therapy, trauma, caries, dehydration, pulp tester and dental materials. The reactions of primary dental pulp in compare with permanent dental pulp are different.Can these various reactions be attributed to different histological characteristics in two groups of teeth? The aim of this study is comparison of histological characteristics between dental pulps in two groups of teeth of dog.Methods and Materials: 20 primary and 20 permanent teeth of two dogs were selected. Forty teeth were extracted under general anesthesia. 1-2 millimeter of apices of roots were cut and immersed in 10% formaldehyde solution. Then the samples were sent to oral histological lab for staining and sliding. Oral pathologist examined the histology of dental pulps and reported the results. The data of study were analyzed by SPSS software 11.5. Then data were compared with Mann-Whitney and t-test. Finally findings were reported
    Results
    The relative frequency of fibroblasts, mesenchymal undifferentiating cells, blood vessels, collagen and nerve fibers and immune cells in primary and permanent dental pulp in dog had no significant difference (p value
  • M. Zare Jahromi, M. Feyzian Fard, Mr Malekipour, M. Kondori Page 26
    Introduction
    External resorption of cervical area is one of the worst side effects of bleaching in non vital teeth. One method for inhibition is placing a coronal plug into the canal's entrance. Therefore sealing ability of 3 materials including Super EBA, MTA and Glass Ionomer were examined in this research as coronal plug before bleaching procedure.Methods and Materials: Seventy single canal anterior teeth were chosen by simple randomization. After access cavity preparation, the canals were cleaned and shaped. Five teeth were used as positive control and five as negative control. Other sixty teeth were filled with gutta-percha and sealer using lateral condensation method. In the next step, 3mm of gutta percha was removed from the coronal part and a thickness of 2mm of one of the materials (GI, Super EBA, MTA) was placed as coronal plug. Then the teeth were bleached 3 times with an interval of 72h, using Sodium Perborate and 3% H2O2.Then the access cavities were completely cleaned and filled with 2% methylene blue for 24h. The sample teeth were washed, dried and sectioned and dye penetration was measured using magnifying glass and cullies. Data was analyzed by ANOVA and LSD tests.
    Results
    The average dye penetration was 3.23mm in MTA, 5.42mm in Super EBA and 1.76mm in GI group (p value = 0.018).
    Conclusion
    Based on the results obtained from this study, glass ionomer was the best material for secondary seal before bleaching. Sealing ability of MTA was lower than GI, and of Super EBA was the least.
  • Sh Javadinejad, Sm Razavi, S. Dehghani Page 31
    Introduction
    Use of glass ionomer cement as pit and fissure sealant, has added benefit by its fluoride-releasing property. The efficacy of using invasive and non-invasive techniques was assessed by microleakage of Glass ionomer (Triage, G C Corporation, Tokyo, Japan) and Resin based sealants (Concise, 3M Dental Products, USA).Methods and Materials: In this in vitro experimental study, 80 sound premolars were divided into four groups of 20. In groups 1 and 2, Triage and in groups 3 and 4, Concise was used. In groups 1 and 3, fissures leaved intact (Noninvasive technique). In groups 2 and 4, fissures were prepared with tapered diamond bur (Invasive technique).The teeth were thermocycled at 5o-55oc for 250 cycles and immersed in 5% methylene blue solution for 24 hours. Sectioned samples were observed for the extent of dye penetration, and scores were based on established scoring criteria. 0- Without dye penetration.1- Dye penetration restricted to the outer half of the sealant.2- Dye penetration restricted to the inner half of the sealant.3- Dye penetration into the underlying fissure.The data were analyzed using Kruskall-Wallis and Man-Whitney tests.
    Results
    There were no statistically significant differences between invasive and noninvasive techniques; but microleakage of Triage was statistically more than Concise.
    Conclusion
    Because there was no difference between the two techniques, invasive technique is not recommended. Considering the recent controversies, it can be said that Triage cannot be a viable alternative for resin based sealants.
  • M. Shahabuei, A. Aslani, B. Adelpur, J. Yaghini Page 36
    Introduction
    Chemical plaque control methods are recommended as adjunctive to mechanical plaque control methods. The aim of this study was to determine and compare periodontal probing depth (PPD) and bleeding on probing (BOP) indices with and without application of 25% metronidazol gel.Methods and Materials: 20 patients with chronic periodontitis were randomly selected. In each patient a quadrant with probing depth of 3-5 mm was randomly selected as test tooth and the symmetric tooth with the same condition in the contralateral quadrant was selected as control tooth.After scaling both the test and control teeth, the metronidazol gel (25%) was applied to the test tooth site. The patients were examined on days 0, 7 and 21 and PPD and BOP indices were measured.
    Results
    The results showed a significant decrease in pocket depth and the absence of bleeding on probing on day 21 between the two groups of test and control
  • Am Shirani, A. Haghighat, Sm Razavi Page 41
    Introduction
    Multiple myeloma is a malignancy of plasma cells which affect the jaws in 15-30% of the cases. This paper explains a case of the multiple myeloma and its diagnosis.Case Report: The patient was 70 years old; he complained from painful nodule in the mandible interfered in chewing. In clinical examination some nodules were seen in the skull and jaws. In radiographic examination multiple destructive lesions were seen in the skull and jaws. The differential blood count (CBC diff), the urine analyzes, and biopsy was done. The diagnosis was multiple myeloma. More examinations and treatment process were done by oncologist.
    Discussion
    Although this is rare that the first signs of multiple myeloma are in the mouth and a patient comes to the dentist for diagnosis, but knowledge of the signs of this malignancy leads to fast diagnosis and treatment and improving the life time and the quality of life.