فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
پیاپی 67 (پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/09/10
  • تعداد عناوین: 14
|
  • عباس درجانی، عاطفه قنبری، علی صیادی نژاد، جواد گلچای، شهریار صدراشکوری، نرگس علیزاده، آبتین حیدرزاده صفحه 1
    مقدمه
    پمفیگوس بیماری پوستی تاولی خود ایمن مزمنی است که غالبا افراد میانسال را مبتلا می سازد. این بیماری نیاز به تدابیر درمانی جدی و اغلب بستری مکرر در بیمارستان دارد. با وجود این، در مورد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در مبتلایان به این بیماری تحقیقات رسمی اندکی انجام شده است.
    هدف
    مقایسه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به پمفیگوس با افراد سالم
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی، 76 بیمار مبتلا به پمفیگوس و 86 همراه سالم آنها بررسی و نمونه ها براساس سن و جنس همگن شدند. این مطالعه در درمانگاه پوست بیمارستان رازی شهر رشت انجام شد. پرسشنامه ای که تلفیقی از ترجمه های فارسی دو پرسشنامه SF-36 و کیفیت زندگی سوئدی بود، پس از تعیین روایی و پایایی، برای سنجش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت بکار گرفته شد. پرسشنامه ها در حین ارزیابی بیماران در درمانگاه، به آنها و همچنین به همراهان سالمشان (به عنوان گروه شاهد) ارائه شد. همه افراد پرسشنامه ها را تکمیل کردند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی(توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(آزمون تی، آزمون کای اسکوئر، دقیق فیشر، آنالیز رگرسیون چند متغیره) تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    میانگین نمره های تمام ابعاد کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به پمفیگوس به طور معنی دار کمتر از گروه سالم بود (0001/0>P): میانگین و انحراف معیار گروه بیمار 81/ 11 ± 38/69 و گروه سالم64/6 ± 43/85 بدست آمد. شغل (01/0>P)، پیری(04/0>P)، بیماری طولانی مدت(008/0>P)، نوع درمان(001/0>P)، نداشتن تحصیلات دانشگاهی(0001/0>P) و بستری مکرر در بیمارستان(001/0>P) عوامل مؤثر دراین نتیجه بودند.آنالیز رگرسیون چند متغیره نشان داد که میزان تحصیلات (002/0>P)، بستری مکرر(001/0>P) و نوع درمان (001/0>P) بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پمفیگوس تاثیر قابل ملاحظه دارند.
    نتیجه گیری
    پمفیگوس مسئول تغییر زیاد در کیفیت زندگی مرتبط با سلامت است. بنابراین، در تدابیر درمانی این بیماری باید به تاثیر آن بر حیطه های گوناگون زندگی بیماران توجه کرد. بی تردید، هرکوششی در آگاه کردن مدیران بهداشتی و اقتصادی، می تواند نقش مهمی در حل مشکلات این بیماران داشته باشد.
    کلیدواژگان: پمفیگوس، کیفیت زندگی
  • شیوا صادقی، معصومه ابوالقاسمی صفحه 10
    مقدمه
    تشخیص پرفوراسیون یا سوراخ شدگی ریشه و درمان فوری ضایعه می تواند به طور بارز پیش آگهی را بهبود بخشید. به علت محدودیت روش رادیوگرافی درتعیین موقعیت دقیق سوراخ شدگی، امروزه استفاده از دستگاه های الکترونیکی آپکس یاب نیز برای این منظور توصیه شده است.
    هدف
    بررسی دقت دستگاه آپکس یاب Raypex5 در تشخیص سوراخ شدگی ریشه و مقایسه آن با روش رادیوگرافی.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه آزمایشگاهی از 20 دندان کشیده شده ثنایای مرکزی بالا استفاده شد. که قطر سوراخ آپکس آنها برابر با فایل 30 تا 35 بود. ریشه دندان ها در 3/1 میانی با فرز روند شماره 2/1 پرفوره شد. سپس فاصله واقعی، الکترونیکی و رادیوگرافی تا محل سوراخ شدگی تعیین شدند. بررسی داده ها با آنالیزANOVA with repeated measurements انجام شد.
    نتایج
    دستگاه Raypex5 فقط در 55% موارد توانست محل سوراخ شدگی را تشخیص دهد.در موارد تشخیص داده شده بین میانگین طول الکترونیک و طول واقعی سوراخ شدگی تفاوت آماری معنی دار بدست نیامد(29/0P=) و نیز بین میانگین طول رادیوگرافی و طول واقعی سوراخ شدگی تفاوت آماری معنی داری دیده نشد (444/0P=).بین میانگین طول رادیوگرافی و الکترونیک اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت(819/0P=).
    نتیجه گیری
    دستگاه Raypex5 فقط در 55% موارد توانست در شرایط آزمایشگاهی این مطالعه، محل سوراخ شدگی را تشخیص دهد.در موارد تشخیص داده شده طول الکترونیک با طول واقعی و رادیوگرافیک اختلافی نداشت.
    کلیدواژگان: استنلس، استیل، اندوانتیکس، انتهای ریشه دندان، پرتونگاری دندان، تیتانیوم، نیکل
  • معصومه صادقی، ایماندخت گلشادی، حمیدرضا روح افزا، پژمان عقدک صفحه 16
    مقدمه
    شایع ترین علت مرگ در زنان مربوط به بیماری های عروق کرونر است. در این بیماری، به جز چاقی عوامل خطر گوناگونی دخیل هستند.
    هدف
    بررسی همزمانی عوامل خطر بیماری قلبی- عروقی، وجود سندرم متابولیک و بروز حوادث 10 ساله براساس شاخص توده بدنی در زنان مناطق مرکزی ایران.
    مواد و روش ها
    در سال 1380، در یک مطالعه مقطعی به نام برنامه قلب سالم اصفهان در شهرستان های اصفهان، نجف آباد و اراک 6054 زن بالای 19 سال با نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای بررسی شدند. علاوه بر جمع آوری اطلاعات دموگرافی، با وزن، قد، دور کمر، فشارخون و مصرف سیگار نیز پرسیده شد. سپس آزمایش های خون، قند و چربی ها به صورت ناشتا و در یک مرکز انجام شد.
    تمامی داده ها در نرم افزار SPSS-11 وارد شد و آنالیز آماری T-Student صورت گرفت و شیوع آن بررسی شد.
    نتایج
    میانگین سنی زنان مورد مطالعه 55/14 75/38 سال بود. با افزایش شاخص توده بدنی میانگین و شیوع اختلالات قند و چربی ها، میانگین دورکمر و فشارخون افزایش معنی دار یافت (05/0P<). مصرف سیگار در گروه های مختلف شاخص توده بدنی تفاوت قابل توجهی نداشت (05/0P>). به علاوه با افزایش میزان چاقی، شیوع سندرم متابولیک و بروز حوادث 10 ساله افزایش قابل توجهی پیدا می کند(همچنین، با افزایش شاخص توده بدنی، تعداد افراد دارای بیش از2 یا 3 عامل خطر همزمان افزایش یافته و از تعداد افراد واجد صفر تا یک عامل خطر کاسته می شود).
    نتیجه گیری
    چون چاقی و افزایش شاخص توده بدنی در زنان با سایر عوامل خطر و سندرم متابولیک همراه است، به نظر می رسد کنترل وزن در زنان مناطق مرکزی ایران ضروری باشد تا با تنظیم آن بتوان خطر بیماری های قلبی- عروقی را کاست.
    کلیدواژگان: تصلب شراین کرونر، چاقی، زنان، شاخص اندام های بدن، عوامل خطر
  • زهرا محتشم امیری، حسین رحیمی کلامرودی، علی داوودی صفحه 24
    مقدمه
    تحلیل هزینه برنامه های مختلف مراکز بهداشتی و درمانی برای برنامه ریزی های بعدی و تعیین تعرفه واقعی خدمات وتخصیص منابع الزامی است.
    هدف
    تعیین هزینه های واحد وخدمات در مراکز بهداشتی ودرمانی استان گیلان به اجرا در آمده است.
    مواد وروش ها
    در یک مطالعه توصیفی، از جامعه آماری شامل کلیه مراکز بهداشتی ودرمانی استان گیلان، 39 مرکز بهداشتی و درمانی به صورت 20 مرکز شهری و 19 مرکز روستائی به صورت تصادفی ساده از فهرست کل مراکز استان درسال1382 انتخاب شدند. از منابع اطلاعاتی ثبت شده در مراکز برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد که در بخشهای هزینه های جاری (تعمیرساختمان، وسایل مصرفی، داروها، واکسنها، حقوق دریافتی کارکنان) و سرمایه ای (بهای ساختمان ها، وسایل نقلیه، لوازم ومواد غیر مصرفی) طبقه بندی شدند. اطلاعات جمع آوری شده وارد رایانه شده و برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار آماریSPSS11.5 داده ها استفاده شد.
    نتایج
    در این بررسی میانگین کل هزینه مراکز بهداشتی و درمانی شهری اعم از جاری و سرمایه ای 514 میلیون ریال با انحراف معیار 242 میلیون ریال و در مراکز روستائی262 میلیون ریال با انحراف معیار 79 میلیون ریال بدست آمد که بیشترین میزان مربوط به هزینه کارکنان (بیش از60%) و سپس ساختمانی (20% -15%) بوده است.
    همچنین هزینه جاری مراکز بهداشتی و درمانی شهری 386 میلیون ریال و در مراکز روستائی 214میلیون ریال بوده است.
    نتیجه گیری
    اعتبار تخصیص یافته دولتی برای تامین هزینه های این مراکز کافی نیست که احتمالا بر کیفیت خدمات هم موثر می باشد. توجه بیشتر به مدیریت منابع انسانی و واگذاری خدمات درمانی به بخش خصوصی، همچنین تحقیق مشابه در سایر مناطق کشور توصیه می شود.
    کلیدواژگان: امکانات بهداشتی، تحلیل هزینه سودمندی، هزینه، اثربخشی
  • غلامرضا مختاری، علیرضا نوشاد، مریم جمالی، عبدالرسول سبحانی صفحه 33
    مقدمه
    واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی عروق بیضه داخل طناب اسپرماتیک است و تقریبا" در %15 افراد جمعیت عمومی دیده می شود و با وجود شیوع نسبتا" بالای آن در جمعیت عمومی و ارتباطی که با اسپرماتوژنز و استروئیدوژنز تضعیف شده دارد، اطلاعات درباره الگوی وراثتی این بیماری کم بوده و اکثر مطالعات بر پاتوفیزیولوژی، روش ها و نتایج ترمیم واریکوسل متمرکز بوده است.
    هدف
    ارزیابی نحوه وراثت واریکوسل از راه مقایسه شیوع بیماری در خویشاوندان درجه اول بیماران دچار واریکوسل شناخته شده و داوطلبان اهداء کلیه
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مقطعی با انتخاب گروه کنترل، 62 نفر از بیماران دچار واریکوسل که برای جراحی از شهریور ماه 84 تا مهر ماه 85 در بخش ارولوژی بیمارستان رازی شهر رشت پذیرفته شده بودند در مطالعه شرکت کردند. خویشاوندان درجه اول در دسترس این بیماران (88=n) برای معاینه دعوت شدند. یک گروه 100 نفری که داوطلب اهدای کلیه بودند به عنوان گروه کنترل انتخاب و از نظر واریکوسل ارزیابی شدند.
    نتایج
    از 88 نفر بستگان درجه اول بیماران دچار واریکوسل شناخته شده، 40 نفر (4/45%) در معاینه بالینی یک واریکوسل قابل لمس داشتند و از 100 نفر گروه کنترل، 11 نفر (11%) دچار واریکوسل قابل لمس بودند این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (001/0. (p< از خویشاوندان درجه اول، 32 نفر (%1/55) از 58 برادر و 8 نفر %6/26 از 30 پدر واریکوسل قابل لمس داشتند.
    نتیجه گیری
    واریکوسل بالینی شیوع بالاتری بین خویشاوندان درجه اول (بویژه برادران) بیماران مبتلا به واریکوسل شناخته شده دارد که ممکن است نشان دهنده ارثی بودن بیماری و نیاز به غربالگری برای اعضای ذکور خانواده باشد.
    کلیدواژگان: ناباروری، واریکوسل، وراثت
  • مینا آصف زاده، بهزاد بیژنی، زهرا کلانتری صفحه 38
    مقدمه
    در مطالعات مختلف عموما دیابت به عنوان یکی ازمهم ترین عوامل فعال کردن سل نهفته مطرح شده است.
    هدف
    تعیین شیوع عفونت سل در مبتلایان به دیابت در استان قزوین.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش سرشماری از فروردین 1384 لغایت بهمن 1385 در مرکز آموزشی - درمانی بوعلی قزوین انجام شد. آزمایش PPD در کلیه مراجعان درمانگاه دیابت این مرکز انجام شد و کسانی که PPD منفی داشتند ازآنتی ژن توکسوئیدکزاز برای بررسی CMI استفاده شد. در افراد PPD مثبت معاینه کامل و رادیوگرافی ریه انجام شد و در صورت نبودن علائم غیرطبیعی برای کموپروفیلاکسی معرفی شدند. درکلیه مراجعان در وجود هرگونه علائم بالینی یا رادیوگرافی به نفع توبرکولوز، آزمایش گستره خلط انجام شد و موارد توبرکولوزهای فعال کشف شده برای درمان به مراکز بهداشتی معرفی شدند.
    نتایج
    در مجموع در 571 نفر تست PPD انجام شد. سفتی در 415 نفر(7/72%) بین صفر تاپنج میلی متر، 86 نفر (1/15%) 5 تا 10 میلی متر، 47 نفر (2/8%)10 تا 15 میلی متر و 23 نفر (4%) بیش از 15 میلی متر بود. میزان آنرژی در بیماران دچار دیابت 6/27% بدست آمد. در این بررسی 4 بیمار مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت شناسائی شدند. (active case finding)در کلیه موارد کشف شده ابتلا در قله ریه و در 3 نفر از 4 مورد در رادیوگرافی حفره دیده شد.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه 3/12% افراد، PPD بیش از 10 میلی متر داشتند. میزان آنرژی در مبتلایان به دیابت قابل مقایسه با جمعیت عمومی است. در عین حال یافتن 4 بیمار با TB اسمیر مثبت ریوی در این مطالعه مؤید شیوع بالای سل اسمیرمثبت در مبتلایان به دیابت در مقایسه با موارد قابل انتظار در جامعه است.
    کلیدواژگان: دیابت شیرین، سل، میزان همه گیری
  • مریم یزدی زاده، آبتین حیدرزاده، رسول رضایی صفحه 48
    مقدمه
    سرطان دهان مشکل بهداشتی عمده در بسیاری از کشورهای جهان است. شیوع این بیماری در نقاط مختلف دنیا, متفاوت است و مانند هر بیماری دیگر برای شناخت عمیق آن آگاهی از چگونگی توزیع بیماری در مناطق مختلف ایران لازم است.
    هدف
    تعیین فراوانی عوامل همراه سرطان دهان در بیماران مبتلا در استان گیلان طی سال های83 -1375.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه گذشته نگر، اطلاعات آماری از تمام سرطان های حفره دهان با مراجعه به بایگانی مرکز ثبت سرطان استان گیلان و مطب متخصصان جراحی فک و صورت جمع آوری شد و سن، جنس، شیوع و محل آنها ثبت شد.
    نتایج
    از کل نمونه های بررسی شده، 306 مورد سرطان دهان شناسایی شد. از این تعداد، 186نفر (8/60%) مرد و120 نفر(2/39%) زن بودند. نسبت مردان به زنان55/1به1 ومیانگین سن بیماران 65/157/57 سال بود. بیشترین فراوانی سنی ابتلا مربوط به دهه هفتم زندگی بود. از نظر آسیب شناسی، شایع ترین بدخیمی 205 مورد (67%) کارسینومای اسکواموس سل و پس از آن به ترتیب لنفوم با 27 مورد (8/8%) رتبه دوم وآدنوکارسینوما وکارسینومای موکواپیدرموئید هرکدام با12مورد (9/3%) جایگاه سوم را از نظر شیوع داشتند. شایع ترین محل بدخیمی، به ترتیب زبان53 مورد(3/17%)، لب پایین 35 مورد (4/11%) و لوزه 29 مورد(48/9%) بود.
    نتیجه گیری
    اکثر یافته های این بررسی مشابه مطالعات قبلی بود. برای شناخت عوامل خطر ابتلای به سرطان دهان، نیاز به کسب آمار دقیق از نقاط مختلف کشور است که می توان با بهره گیری از سیستم منسجم ثبت سرطان این کار را انجام داد.
    کلیدواژگان: دهان، سرطان های دهان، شیوع بیماری
  • کیومرث نجفی، سیروس امیرعلوی، هما ضرابی، علی محمدزاده، الهه سادات خدایی، علی سلاجقه صفحه 55
    مقدمه
    در افراد وابسته به مواد افیونی مثل هروئین و تریاک، می توان از شیوه های مختلف بازگیری و بازتوانی استفاده کرد. یکی از این روش ها سم زدایی فوق سریع زیر بیهوشی یا (UROD) Ultra Rapid Opiate Detoxification است که در آن در مدت چند ساعت بدن از آثار این مواد پاک می شود. این روش، بحث انگیز است و نسبت به مؤثر و ایمن بودن آن تردید وجود دارد.
    هدف
    بررسی میزان عود در مبتلایان به مواد افیونی با روش سم زدایی فوق سریع زیر بیهوشی عمومی در بیمارستان شفای رشت از سال 1383 تا فروردین 1386.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی،90 بیمار داوطلب ترک که به مرکز ترک اعتیاد فوق سریع در مرکز آموزشی درمانی شفا معرفی شده بود در مصاحبه اولیه توسط مجریان طرح با پرسشنامه ASI سنجیده شدند و یک هفته قبل و بلافاصله پس از بستری برای انواع مواد مخدر غربالگری ادراری شدند. نمرده دهی وضعیت جسمانی بیماران، براساس سیستم نمره دهی انجمن بیهوشی آمریکا انجام شد. بیماران پیش و پس از سم زدایی با مقیاس 13 موردی OOWS(Objective Opiate Withdrawal Scale) و 15 موردی SOWS (Subjective Opiate Withdrawal Scale) ارزیابی شدند. بیماران آخرین دوز ماده مخدر را 6 ساعت قبل از سم زدایی بصورت مورفین دریافت کردند و نهایتا در فواصل 1، 6 و 24 ساعت بعد از سم زدائی مجددا با پرسشنامه های SOWS و OOWS، ارزیابی شدند. آزمایش اپیوم ادرار برای پیگیری موارد بازگشت به مصرف مواد بکار رفت. اطلاعات هر بیمار با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    13 نفر از مجموع 90 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان شفا برای UROD، به علت نداشتن تمایل به همکاری یا دسترسی از مطالعه حذف شدند. 60 تن (78%) از 77 نفر باقی مانده پس از UROD دچار عود مجدد شدند که 50% آنها در فاصله 3 ماه، 18% در فاصله 6-3 ماه، 6% در فاصله 6 ماه تا یک سال پس از سم زدایی و سرانجام 3% پس از یک سال دچار عود مجدد شدند. تغییر فراوانی علائم به صورت افزایش علائم استفراغ و دل پیچه و کاهش علائم آبریزش بینی، گرگرفتگی، سیخ شدن موها و تعریق پس از سم زدایی مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    در بازگیری بیماران به روش UROD، هیچ گونه عارضه ناشی از بیهوشی، اختلال عملکرد عضوی یا روانپزشکی شدید دیده نشد، البته همه بیماران از نظر جسمی سالم بودند. UROD، کارآیی در کنترل بعضی از علایم ترک و ناکارآرایی در برخی دیگر از علایم را نشان داد. فراوانی نسبی میزان عود در مبتلایان به مواد افیونی که در این مطالعه به شیوه UROD بازگیری شده بودند، 78% بود که میزان عود بالایی است.
    کلیدواژگان: اختلالات مربوط به مواد شبه تریاک، بازگشت بیماری، وابستگی به هروئین
  • سعید آصف زاده، شکوفه اکبرشاهی، فریبا هاشمی، مهری مشاطان صفحه 65
    مقدمه
    پایان نامه ها یکی از مهم ترین منابع پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی هستند و نگارش و ارایه صحیح آنها در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی نقش مهمی دارد.
    هدف
    ارزیابی پایان نامه های تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از نظر نگارش و محتوی.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 59 پایان نامه تخصصی مورد بررسی قرار گرفت. برای بررسی از چک لیستی شامل مشخصه های کلی، ساختاری و محتوایی استفاده شد. مشخصه های ساختاری و محتوایی پایان نامه ها به طور جداگانه تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    اکثر پایان نامه ها (6/35%) در رشته تخصص بیهوشی نگارش یافته و از روش تجربی (9/55%) استفاده نموده و کارآزمایی بالینی بودند. ازلحاظ شیوه نگارش، 7/1% در حد ضعیف، 5/74% در حد متوسط، 8/23% در سطح خوب قرار داشتند. ضعیف ترین قسمت پایان نامه ها به ترتیب مقدمه، بیان مساله، بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها بودند. از میان پایان نامه های بررسی شده فقط 8/28% در مجلات انتشار یافته یا در حال انتشار بودند.
    نتیجه گیری
    در مجموع اکثر پایان نامه های تخصصی پزشکی از لحاظ شیوه نگارش در سطح متوسطی قرار داشته و دارای مشکلات بسیاری در قسمت های مختلف پایان نامه بودند. بنابراین ضروری به نظر می رسد که از روش هایی همانند برگزاری کارگاه های روش تحقیق و طراحی چارچوب نگارش پایان نامه برای ارتقای وضعیت نگارش پایان نامه ها استفاده شود.
    کلیدواژگان: پایان نامه های دانشگاهی، پژوهش، نگارش
  • مریم اصغرنیا، نادر اسماعیل پور صفحه 73
    مقدمه
    اختلالات ژنیکولوژیک از شایع ترین مشکلات زنان است. زهدان برداری در صورت شکست درمانهای دارویی برای این مشکل انجام می گیرد.
    هدف
    بررسی و مقایسه کیفیت زندگی زنان پیش از زهدان برداری و سه ماه پس از زهدان برداری.
    موادوروش ها
    زنان بدون دریافت هورمون درمانی جایگزینی، به علت وجود بیماری های زمینهای مزمن (دیابت و بیماری قلبی – عروقی) برحسب اظهار سوابق خود انتخاب شدند. 55 نمونه غیراحتمالی متوالی، براساس مطالعه pilot انتخاب شدند. داده ها با نرم افزار SPSS for Windows پردازش و تجزیه و تحلیل شدند. و آزمونهای آماری t و 2 (برحسب مورد) اعمال شدند.
    نتایج
    از لحاظ آماری، میانگین نمرهی عمومی تندرستی پیش و پس از برداشتن رحم تفاوت بشدت معنیدار (0001/0P<) داشت ولی جزء افسردگی معنیدار نبود. نمرهی اختلال عمومی و نشانه های بالینی تفاوت آماری به درجه های متفاوت (از 0005/0=P درشیوع بی اختیاری ادرار تا 0.033=P در شیوع تکرر ادرار) داشت ولی شیوع درد لگن (56%=P) و سرگیجه (21/0=p) از لحاظ آماری تفاوت معنیدار نشان نداد.
    نتیجه گیری
    در نمره ی کل تندرستی بیمارانی که رحم آنها برداشته شده بود، از لحاظ آماری بهبود معنی دار بدست آمد، ولی نمره ی اضطراب آنها کمتر معنی دار بود، همچنین نمره ی افسردگی تفاوت آماری معنی دار نشان نداد. پیشنهاد می شود مطالعه گسترده تری با تفکیک انواع بیماری ژنیکولوژیک (نیک خیم و بدخیم) برای تعمیم بیشتر نتایج انجام شود.
    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: بهداشت زنان، رحم برداری، کیفیت زندگی
  • لیلا کسراییان صفحه 80
    مقدمه
    نتیجه مثبت کاذب آزمایشهای غربالگری دراهداکنندگان خون که درآزمایش تایید کننده ثابت نمی شود، بانک های خون را از لحاظ تامین خون کافی دچار مشکل می کنند. از یک طرف واحدهای خون اهدائی دور ریخته شده و از جانب دیگر این اهداکنندگان به طور دائم از اهدای خون منع می شوند.
    هدف
    بررسی شیوع و خصوصیات دموگرافی اهداکنندگان خون با نتایج مثبت کاذب در سازمان انتقال خون شیراز.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت گذشته نگر مقطعی و با مرور اطلاعات رایانه ای تمام اهداکنندگان سازمان انتقال خون شیراز (281756 نفر) از 1/11/83 تا1/11/85 انجام شد سپس، میزان شیوع و خصوصیات دموگرافی اهداکنندگان دارای نتایج مثبت کاذب هپاتیت C، هپاتیت B و ایدز که در آزمایش های تاییدکننده، به اثبات نرسیده بود بررسی شد. از آزمون مجذور کای و t test درآنالیز داده ها استفاده شد.
    نتایج
    شیوع نتایج مثبت کاذب در خون های اهدائی 17/2٪ بود. که 4/80٪ آنها مربوط به هپاتیت C، 2/5٪ هپاتیت B و 2/14٪ ایدز بود. شیوع نتایج مثبت کاذب هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز در اهداکنندگان بار اول جوان، جنس زن، و سطح میزان تحصیلی پائین بیشتر بود(P < 0/05).
    نتیجه گیری
    بیشترین نتایج مثبت کاذب در جمعیت اهدا کنندگان به چشم می خورد. گرچه این نتایج بیشتر در بعضی اهدا کنندگان با بعضی اطلاعات دموگرافیک دیده می شود، بهتر است از آزمایشهای غربالگری مناسب برای کنترل خطر بالای اتلاف اهدا کنندگان استفاده شود.
    کلیدواژگان: الایزا، انتقال خون، اهداء کنندگان خون
  • امیر اشکان نصیری پور، فردین مهرابیان، هانی تقی زاده صفحه 88
    مقدمه
    عدالت مبنای پایداری و حفظ تعادل سازمان های اجتماعی و یکی از جنبه های اساسی در ارائه خدمات سلامت تلقی می شود، لذا توجه به این موضوع در سازمان های بهداشتی و درمانی اهمیت ویژه ای دارد.
    هدف
    تعیین رابطه عدالت و اثر بخشی سازمانی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    مواد و روش ها
    این پژوهش از نوع همبستگی بود و در 6 ماهه اول سال 1386 انجام شد. نمونه های پژوهش 134 نفر از کارکنان و 108 نفر از بیماران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که به شیوه طبقه ای انتخاب شدند. 2 نوع پرسشنامه برای گردآوری داده ها (کارکنان-بیماران) تنظیم شد و برای تحلیل داده ها ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون بکار رفت.
    نتایج
    میانگین نمره های مربوط به ادراک بیماران از عدالت رویه ای و مراوده ای به ترتیب 25/54%و25/66% و برای کارکنان از عدالت توزیعی و رویه ای به ترتیب 75/32% و 30% بدست آمد. یافته ها مبین همبستگی مثبت بین عدالت رویه ای با رضایت کارکنان (r=0.47) و همچنین عدالت توزیعی با رضایت شغلی آنان(r=0.46) بود. ضریب همبستگی عدالت مراوده ای و توزیعی با رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی به ترتیب 67٪ و 57٪ محاسبه شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به رابطه معنی دار میان ادراک عدالت با رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی بیماران، احترام متقابل کارکنان وارتباط صمیمانه آنان با یکدیگر، برخورد مودبانه و پاسخ گویی مناسب کارکنان بیمارستان با مشتریان و برقراری استانداردهای عینی برای ارائه خدمات با کمیت و کیفیت یکسان به ارباب رجوع، منجر به افزایش بهره وری در سازمان های بهداشتی و درمانی خواهد شد.
    کلیدواژگان: بیمارستان های دانشگاهی، رضایت بیمار، عدالت اجتماعی
  • معصومه فغانی، ابراهیم نصیری، محمد هادی بهادری، فهیمه محمد قاسمی صفحه 94
    مقدمه
    سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان جهان است. ژن سرکوب کننده تومور 53P نقش مهمی در پایداری ژنومی دارد و عملکرد این پروتئین 53P به دنبال پلی مورفیسم کدون 72 تغییر می کند.
    هدف
    بررسی پلی مورفیسم ژن 53P و تاثیر یائسگی در ایجاد کارسینومای مجرایی مهاجم پستان
    مواد و روش ها
    برای تعیین پلی مورفیسم کدون 72، 96 نمونه سرطانی از نوع کارسینومای مجرایی مهاجم و 96 نمونه کنترل در شهر اصفهان در یک مطالعه مورد شاهدی بررسی شد. تعیین ژنوتیپ های مختلف کدون 72 ژن 53P با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) انجام شد. گروه سرطانی به دو گروه سنی قبل از یائسگی Premenopausal)) و بعد از یائسگی (postmenopausal) تقسیم شدند. ازآزمون آماری کای دو برای تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.
    نتایج
    فراوانی ژنوتیپ Arg/Arg، Arg/Pro، Pro/Pro در گروه کنترل به ترتیب 5/36، 8/45 و 7/17 درصد بود. در گروه سرطانی 8/70 درصد از نمونه ها دارای ژنوتیپ, Arg/Arg 9/21درصد از نمونه ها Arg/Pro و 3/7 درصد از بیماران دارای ژنوتیپ Pro/Pro بودند. تفاوت معنی دار آماری بین توزیع این پلی مورفیسم ژن 53P بین گروه کنترل و سرطانی دیده شدP<0.001)) به علاوه 76درصد از این بیماران با ژنوتیپ Arg/Arg در گروه سنی بعد از یائسگی قرار داشتند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که پلی مورفیسم کدون 72 ژن 53P یک عامل ژنتیکی مستعدکننده برای ابتلا به سرطان پستان در اصفهان بوده و بخش اعظمی از این بیماران در گروه سنی بعد از یائسگی قرار دارند.
    کلیدواژگان: پلی مورفیسم، کدون 72 ژن 53P، سرطان پستان، یائسگی
  • فریبا میربلوک، حبیب الله مرادی، زهرا مرادی، ویدا امینی، حسین همتی صفحه 101
    حاملگی شکمی از موارد بسیار نادر حاملگی خارج رحمی است که خطر مرگ ومیر بالایی برای مادر و جنین به همراه دارد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که ساک حاملگی در محلی غیر از رحم، تخمدان ها و لوله های رحمی جایگزین شود. حاملگی شکمی خطرناک بوده و غالبا به درستی از سایر موارد حاملگی خارج رحمی تشخیص داده نمی شود. تشخیص صحیح حاملگی شکمی در مراحل اولیه برای پیشگیری از عوارض خطرناک آن ضروری است. این مورد، اولین گزارش حاملگی شکمی طی 20 سال اخیر در بیمارستان الزهرا(س) است.
    بیمار زنی 23 ساله، نولی پار با سابقه هفت سال نازایی اولیه بود که پس از مصرف کلومیفن باردار شده و بدنبال قطع قاعدگی، مثبت شدن نتیجه آزمایش حاملگی و لکه بینی سونوگرافی شکم شد. باتوجه به علایم بالینی و نبودن ساک حاملگی در فضای داخل رحم با تشخیص سقط ناقص کورتاژ شد. چهار ماه بعد بدلیل تداوم نشانه های بارداری مجددا سونوگرافی شد که گزارش آن حاملگی شکمی با جنین 27 هفته بود. بیمار بلافاصله بستری وتوسط تیم پزشکی جراحی شد. جراحی بدون هیچ عارضه ای خاتمه یافت و بیمار مدت کوتاهی پس از جراحی با وضعیت عمومی خوب مرخص شد.
    کلیدواژگان: آبستنی خارج از رحم، برش دیواره شکم