فهرست مطالب

Auditory and Vestibular Research
Volume:3 Issue: 1, 1994

  • تاریخ انتشار: 1373/02/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • غربالگری شنوایی کودکان سن مدرسه (12-7) سال
    عبدالله موسوی، مهین صدایی صفحه 5
    در پژوهش حاضر شنوایی 400 گوش دانش آموز پسر و دختر مورد غربال گری قرار گرفته است. هدف از بررسی: 1) وجود احتمالی کم شنوایی در این سن. 2) آیا جنس تاثیری بر کم شنوایی دارد یا خیر؟ نتایج این بررسی چنین گزارش می شود: 8.5% گوش های مورد معاینه اتوسکپی دارای جرم فشرده و 11.6% از گوش ها دچار انواع اختلالات پرده تمپان بودند. اشکالات پرده تمپان (P=0.09) و نیز درصد شیوع کم شنوایی در غربال گری (P=0.03) در دختران بیشتر از پسران بوده است.
  • مبانی فیزیولوژیک OAE
    احمدرضا ناظری صفحه 10
    OAE، امروزه جایگاه خاصی در مجموعه آزمون های الکتروفیزیولوژیک یافته و کارآیی قابل توجهی را بویژه در غربالگری شنوایی نوزادان نشان داده است. در مقاله حاضر، توجه ما به مبانی فیزیولوژیک OAE است و سعی می کنیم روند تکامل مطالعات فیزیولوژیک را که نهایتا به کشف پدیده انعکاس حلزونی توسط آقای Kemp انجامید، تبیین کنیم. با مطالعه مقاله فوق به این نتیجه دست خواهیم یافت که امروزه، گوش داخلی تنها به عنوان یک مبدل که جابجایی مایعات گوش درونی را به پام عصبی تبدیل می کند مطرح نیست بلکه باید گوش داخلی را ارگانی فعال دانست که توانایی تولید انرژی و به عبارت دیگر کنترل فعال مکانیسم های درگیر در شنوایی را داراست
  • اصول برنامه حفاظت شنوایی و نمونه ای از اجرای آن در شرکت پارس مینو
    سعید فراهانی، احمد کشانی صفحه 34
    برنامه حفاظت شنوایی از جمله مباحث کاربردی در شنوایی شناسی صنعتی است. در این زمینه و بویژه در ایران تجربیات عملی، محدود می باشد. اجرای کاربردی برنامه فوق معمولا با یکسری مشکلات خاص همراه است به نحوی که اگر دقت کافی اعمال نگردد ممکن است برنامه از سیر اصلی منحرف شود. در مقاله حاضر ابتدا نگاه گذرا به اصول علمی یک برنامه حفاظت شنوایی خواهیم داشت و بدنبال آن بعنوان یک نمونه عملی، مشروح گزارش اجرای برنامه حفاظت شنوایی در شرکت پارس مینو توسط گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران در زمستان 1374 را ارائه خواهیم نمود.
  • ارتباط رنگ چشم و TTS در انسان
    قاسم محمدخانی صفحه 46
    به منظور بررسی عملکرد ملانین گوش داخلی، کم شنوایی موقت ناشی از صدا (TTS) در افراد چشم آبی یا قهوه ای مورد مطالعه قرار گرفت. 68 نوجوان ذکور دارای شنوایی طبیعی در این مطالعه شرکت داشتند. آستانه شنوایی قبل و بعد از قرار گرفتن در معرض نویز توسط ادیومتر کامپیوتری در محدوده فرکانسی 8-0.8 کیلو هرتز بدست آمد. در این مطالعه نویزی با پهنای فرکانسی 1665 تا 2335 هرتز و فرکانس مرکزی 2 کیلو هرتز در شدت 105dbspl بمدت 10 دقیقه مورد استفاده قرار گرفت اختلاف معنی داری (قابل توجهی). بین متوسط TTS افراد در محدوده فرکانسی 8-2 کیلوهرتز مشاهده شد، بطوریکه افراد چشم قهوه ای کمترین TTS و افراد چشم آبی بیشترین TTS را داشتند.
  • ویژگی های دید سه بعدی و درک شنوایی وزوز ناشی از نگاه خیره
    جمیله فتاحی، منصوره عادل قهرمان صفحه 50
    ویژگی های بینایی و درک شنوایی وزوز سابجکتیو ناشی از نگاه خیره در دو فرد بزرگسال بررسی شده است. این وزوز غیر معمول حدود 4 تا 6 هفته پس از جراحی اعصاب و خارج ساختن کامل ضایعه فضاگیر زاویه پلی مخچه ای رخ داده است و شنوایی گوش تحت عمل از بین رفته است. وزوز ناشی از نگاه خیره هر دو بیمار از نوع صوت خالص بود و تا هنگامی که جهت افقی یا عمودی نگاه تغییر نمی کرد زیر و بمی و بلندی آن ثابت می ماند. وقتی سر در وضعیت خنثی است و جهت نگاه به سمت روبروست وزوز شنیده نمی شود. نتایج و تفسیر بررسی های چشمی و میدان دید، صوت خالص، صدورات خودبخود گوش، ارزیابی سایکو فیزیکی دقیق بلندی و زیر و بمی مورد بحث قرار گرفته اند.
  • یافته های ادیولوژیک در مولتیپل اسکلروزیس (MS)
    الهه شجاعی چاغروند صفحه 58
    یکی از بیماری های سیستم عصبی، اسکلروز متعدد است در سراسر جهان تقریبا دو میلیون نفر به آن مبتلا هستند. وسعت این بیماری در حدی است که می تواند تمامی سیستم های حسی و حرکتی و از جمله سیستم شنوایی را درگیر نماید. این درگیری با درجات متفاوتی، بخش های مختلف قسمت مرکزی سیستم شنوایی را گرفتار می کند. با توجه به این امر، بررسی های ادیولوژیک می توانند در تشخیص MS مفید واقع شوند. تظاهرات ادیولوژیک در MS گسترده ای وسع داشته و الگوی مشخص در آن انتظار نمی رود. مقاله حاضر به بررسی اجمالی این تظاهرات می پردازد.