فهرست مطالب

Advances in Nursing & Midwifery - Volume:17 Issue: 56, 2007

Advances in Nursing & Midwifery
Volume:17 Issue: 56, 2007

  • 60 صفحه، بهای روی جلد: 7,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1386/03/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ماهرخ دولتیان، سپیده حاجیان، معصومه سیمبر، حمید علوی مجد صفحات 3-11
    مقدمه
    یکی از ابعاد مهم جامعه ما، وضعیت بهداشت باروری جوانان است که درمقایسه با بررسی های انجام شده نسبت به وضعیت بهداشت شیرخواران و کودکان و حتی سالمندان، توجه کمتری به آن شده است.
    هدف
    هدف از این مطالعه، تعیین میزان آگاهی و نوع نگرش در مورد بهداشت باروری در دانشجویان دختر رشته های غیر پزشکی در دانشگاه های منتخب دولتی شهر تهران در سال 1383 است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی، 1100 دانشجوی دختر از چند دانشگاه منتخب دولتی غیر پزشکی شهر تهران شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بسته پاسخ در 4 بخش دموگرافیک، 30 سوال سنجش آگاهی در 3 حیطه بهداشت باروری (مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، بهداشت جنسی، بیماری های مقاربتی و ایدز) و 18 عبارت نگرش درحیطه های مذکور و نیز منابع کسب آگاهی آنان در این باره بود که توسط خود آنها تکمیل شد. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفا کرونباخ (95/0= α) تایید شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار13SPSS و با استفاده از آزمونهای ناپارامتری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین سنی دانشجویان9/1± 9/20 بود. میزان آگاهی اکثریت نمونه ها، در سطح متوسط بوده بیشترین اگاهی درحیطه مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج با میانگین نمره (5/74 درصد) و کمترین میزان اگاهی در زمینه بهداشت جنسی با میانگین نمره (48 درصد) بود. در حالیکه نوع نگرش اغلب آنها در مورد بهداشت باروری مثبت بود. دانشجویان بیشترین اطلاعات را از دوستان و اقوام خود کسب نموده بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به میزان آگاهی کم در مقابل میزان بالای نگرش مثبت در مورد بهداشت باروری بنظر می رسد افزایش آگاهی دانشجویان دختر در مورد حیطه های مختلف بهداشت باروری با توجه به چالش های اطلاعاتی آنها در رشته های تحصیلی و سنین مختلف ضروری بوده و آموزش های خاص قطعا می تواند سبب بهبود آگاهی آنان شود.
    کلیدواژگان: بهداشت باروری، آگاهی، نگرش
  • مرضیه شهابی، دلارام کلانی تهرانی، محمدحسین اقبال، حمید علوی مجد، ژیلا عابدسعیدی صفحات 12-18
    مقدمه
    هر روز، تعداد زیادی از کودکان، تحت اقداماتی جهت پیشگیری یا تشخیص و درمان بیماری ها قرار می گیرند که اکثر این اقدامات دردناک می باشند. قرار دادن کاتتر وریدی یکی از رایج ترین پروسیجرهای تهاجمی است که توسط پرستاران انجام می شود. وجود درد در کودک بهنگام انجام این اقدامات می تواند، تاثیرات سوء گسترده ای داشته باشد.
    هدف
    این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه تاثیر پماد بی حس کننده موضعی املا1و موسیقی بر میزان درد ناشی از رگ گیری در کودکان سن مدرسه بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شهر شیراز در سال 1385 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی با طرح متقاطع2 است.نمونه شامل 46 کودک مبتلا به تالاسمی بود که به صورت سر پایی به مرکز تالاسمی بیمارستان شهید آیت الله دستغیب شهر شیراز مراجعه می کردند و بر اساس مشخصات واحدهای مورد پژوهش به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. هر یک از نمونه ها بطور تصادفی در سه مرحله به فاصله زمانی حداقل 14 روز هنگام رگ گیری تحت یکی از سه روش معمول، موسیقی و پماد املا قرار می گرفتند.ابزار گردآوری اطلاعات شامل 1- پرسشنامه اطلاعات فردی 2- معیار رفتاری چئوپس3 جهت اندازه گیری میزان درد، 3- معیار خودگزارشی وانگ4، 4- چک لیست عوارض جانبی احتمالی پماد املا می باشد اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایانی آن از روش توافق بین ارزیابی انجام شد (91/0 r=). با استفاده از آزمونهای فریدمن و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان درد ناشی از رگ گیری با استفاده از روش موسیقی و پماد املا بطور معنی داری کمتر از میزان درد کودک با استفاده از روش معمول است (001/0> P). همچنین بین میزان درد کودک در هنگام رگ گیری به روش انحراف فکر (موسیقی) و پماد املا تفاوت معنی دار مشاهده نشد. در ضمن پماد املا هیچگونه عوارض جانبی کوتاه مدت نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده از پماد املا و انحراف فکر (موسیقی(، درد هنگام رگ گیری در کودکان سن مدرسه را بطور معنی داری کاهش داده و هر کدام از این دو روش می تواند جایگزین دیگری شود.
    کلیدواژگان: رگ گیری، پماد، املا
  • صدیقه امیرعلی اکبری، مریم اصل توقیری، نورالسادات کریمان، حمید علوی مجد صفحات 19-26
    مقدمه
    زنان در سنین تولید مثل در معرض خطر افسردگی بعد از زایمان قرار دارند. این بیماری عوارض جدی برای مادر، نوزاد و خانواده به همراه دارد. علت اصلی افسردگی بعد از زایمان نامشخص است. مطالعات فراوانی رابطه عوامل روانی و اجتماعی را در این زمینه مورد بررسی قرار داده اند، اما در زمینه عوامل بیولوژیک اطلاعات اندکی در دسترس می باشد
    هدف
    این پژوهش با هدف تعیین ارتباط آنمی و افسردگی بعد از زایمان در زنان مراجعه کننده به مرکز بهداشتی-درمانی و آموزشی فاطمیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1385 انجام گرفته است.
    موادوروش ها
    این پژوهش یک مطالعه تحلیلی آینده نگر بود.نمونه پژوهش 159 زن باردار مراجعه کننده به مرکز بهداشتی، درمانی فاطمیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه افسردگی ادین برگ بود که اعتبار آن از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن بروش ازمون مجدد اندازه گیری و تایید شد. خون گیری در هفته40-38 بارداری از این زنان با رضایت از آنها انجام شد. نمونه ها بر اساس میزان هموگلوبین به دو گروه غیر آنمیک (89 نفر) و آنمیک (70 نفر) تقسیم شدند.هر دو گروه ازنظر عوامل مداخله گرهمسان شدند. افراد در دو گروه در روز 28 بعد از زایمان پرسشنامه افسردگی ادین برگ را تکمیل کردند و افسردگی بعد از زایمان در دوگروه بررسی شد. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا و پایانی آن از روش آزمون مجدد انجام شد. آزمون های آماری x2و t تست، من ویتنی و میزان خطر نسبی با استفاده از13SPSS انجام شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که 6/14 درصد از افراد در گروه غیر آنمیک و 6/38 درصد از افراد آنمیک در هفته 40-38 بارداری افسرده بودند و آنمی در این زمان احتمال افسردگی بعد از زایمان را 8/1برابر افزایش داد (05/0 p<). همچنین ارتباط معنی داری بین شدت آنمی در هفته 40-38 بارداری و افسردگی بعد از زایمان به دست آمد (001/0 p<).
    بحث و نتیجه گیری
    به نظر می رسد افسردگی بعد از زایمان ارتباط معنی داری با آنمی در هفته 40 – 38 بارداری دارد و همچنین افسردگی بعد از زایمان ارتباط معنی داری با شدت آنمی دارد. توصیه می شود زنان مبتلا به آنمی مورد توجه بیشتری قرار گرفته ونیز بعد از زایمان از نظر وجود افسردگی بررسی شده تا در صورت نیاز مورد درمان قرار گیرند.
    کلیدواژگان: افسردگی بعد از زایمان، آنمی، هموگلوبین
  • طاهره اشک تراب، معصومه نیشابوری، علی قزلقاش، حمید علوی مجد، اسدالله پیران فر صفحات 27-35
    مقدمه
    آنژیوگرافی شایعترین روش تشخیصی تهاجمی جهت بررسی عروق کرونر قلب است که با عوارض عروقی شامل خونریزی، هماتوم، ترومبوز شریانی همراه می باشد. به منظور پیشگیری از عوارض بعد از این روش، بیماران در وضعیت به پشت خوابیده به استراحت در تخت محدود می شوند که منجر به ناراحتی و کمردرد می گردد. تغییر وضعیت بیماران در تخت تغییری در روش های مراقبتی بعد از آنژیوگرافی می باشد که در جهت ارتقاء آسایش و راحتی بیماران میباشد
    هدف
    هدف این پژوهش مقایسه تاثیر تغییر وضعیت بر عوارض عروقی بعد از آنژیوگرافی قلبی در بیمارستان طالقانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی می باشد
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی است. تعداد130 بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند (65 مورد در هر گروه). وضعیت بیماران در هر دو گروه در ساعت اول خوابیده به پشت بود و سپس گروه مداخله هر ساعت به ترتیب در وضعیتهای خوابیده به پشت با افزایش زاویه سر تخت به 30 درجه و نیمه نشسته تغییر وضعیت داده شد. وضعیت گروه کنترل در تمام ساعت ها خوابیده به پشت بود. عوارض عروقی با کمک چک لیست بررسی شد.
    یافته ها
    هیچ کدام از واحدهای مورد پژوهش دچار خونریزی، هماتوم و ترمبوز شریانی نشدند واختلاف معنی داری از نظر بروز عوارض عروقی بعد از آنژیوگرافی مشاهده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    تغییر وضعیت بیماران بر عوارض عروقی بعد از آنژیوگرافی در بیماران تحت آنژیوگرافی قلبی تاثیر ندارد وشاید بتوان از تغییر وضعیت بعنوان یک راهکار جهت افزایش راحتی و آسایش بیماران استفاده کرد.
    کلیدواژگان: آنژیوگرافی قلبی، تغییر وضعیت، عوارض عروقی
  • صدیقه جعفری، هادی رنجبر، فرهاد کامرانی، حمید علوی مجد، فریده یغمایی صفحات 36-43
    مقدمه
    مکانیسم عفونت های تنفسی، کلونیزاسیون دستگاه تنفسی-گوارشی و آسپیره ترشحات به دستگاه تنفسی تحتانی می باشد. در بیماران تحت دستگاه تهویه مصنوعی بعد از 48 ساعت اول بستری فلور طبیعی حلق دهانی تغییر می کند و عوامل بیماری زا جایگزین فلور طبیعی می شوند و پلاک های دندانی محل خوبی برای رشد و تکثیر عوامل بیماری زا می باشند.
    هدف
    بررسی تاثیر پاکسازی دهان بوسیله محلول دهانشویه کلرهگزیدین 2/0 درصد بر میزان تشکیل پلاک های دندانی در بیماران بخش مراقبت های ویژه می باشد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی است با 80 بیمار تحت دستگاه تهویه مصنوعی که لوله گذاری داخل تراشه شده و دارای شرایط ورود به مطالعه بودند، به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. دهانشویه در گروه مداخله 40 نفر کلرهگزیدین 2/0 درصد و گروه کنترل 40 نفر با سرم نمکی دو بار در روز به وسیله سواب بر روی سطوح دندان ها، کام، روی زبان و داخل گونه ها انجام شد. شاخص پلاک های دندانی روزانه تا سومین روز بستری محاسبه گردید.
    یافته ها
    شاخص پلاک های دندانی در اولین روز در هر دو گروه به شدت افزایش پیدا کرد(میانگین 79/42 و 22/50) و در روز دوم مقداری کاهش نشان داد که در گروه کلرهگزیدین این کاهش از گروه سرم نمکی بیش تر بود. آزمون آماری تفاوت قابل توجه آماری را در میزان پلاک های دندانی در گروه کلرهگزیدن نسبت به گروه سرم نمکی نشان نداد (132/0P=).
    بحث و نتیجه گیری
    پاکسازی دهان با سواب محلول کلرهگزیدین دوبار در روز تفاوتی با محلول سرم نمکی در تشکیل پلاک های دندانی طی دو روز اول بستری ندارد.
    کلیدواژگان: پاکسازی دهان، کلرهگزیدین، سرم نمکی، پلاک دندانی
  • شهلا محمدزاده، سهیلا بختیاری، زهرا مشتاق عشق، ابراهیم ابراهیمی صفحات 44-52
    مقدمه
    ارتباط جنبه اجتناب ناپذیری از مراقبت پرستاری از بیماران و سالمندان و عامل مهمی در بدست آوردن نتایج مثبت از درمان، کاهش تنش و رضایت بیمار می باشد. بر طرف نمودن موانع ارتباط نقش بسزایی در ارتقاء کیفیت مراقبت و تسریع بهبودی بیماران دارد. در این راستا پژوهشی در زمینه شناسایی موانع ارتباط پرستار – بیمار سالمند انجام شد.
    هدف
    این پژوهش با هدف تعیین موانع ارتباط از دیدگاه پرستاران و بیماران سالمند در بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصهفان انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که توسط پرستاران پاسخ داده شد و از طریق مصاحبه با سالمندان تکمیل شد. تعداد نمونه 220 نفر شامل 110 پرستار شاغل و 110 بیمار سالمند بستری در بخش های داخلی جراحی بود. پرستاران به روش تصادقی ساده و بیماران سالمند به روش نمونه گیری آسان (در دسترس) انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل نتایج از آمار توصیفی و آزمون های کای دو، تست دقیق فیشر و آزمون دو جمله ای استفاده گردید.
    یافته ها
    یافته ها از دو دیدگاه (پرستاران و بیماران سالمند) موردبررسی قرار گرفت و نشان داد از دیدگاه پرستاران موانع ارتباط در بیشترین موارد شامل خستگی پرستار (8/89 درصد) ضعف برقراری ارتباط مانند تند و سریع صحبت کردن (9/88 درصد) فراموشی و کاهش حافظه بیمار سالمند (6/92 درصد) اختلال شنوایی و بینایی بیمار سالمند (8/89 درصد) و وجود بیماران بد حال در بخش (2/97 درصد) و شلوغی محیط بخشها بوده است.
    بیماران سالمند در بیشترین موارد رعایت نکردن شئونات سنی فرد سالمند (ادب و احترام) 2/98 درصد و پاسخ ندادن به سوالات بیمار (6/93) را مانع ارتباط می دانستند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، موانع مربوط به محیط و شرایط کاری پرستاران باید هر چه بیشتر مورد توجه مسئولین پرستاری قرار بگیرد و در جهت برطرف نمودن آن اقدام گردد. یافته ها همچنین ضرورت وجود یک محیط حمایت کننده و نیز منابع مورد نیاز را مطرح می کند که به پرستاران امکان اختصاص دادن وقت و انرژی کافی جهت برقراری ارتباط مناسب را بدهد. در عین حال لازم است مهارتهای برقراری ارتباط با بیمار سالمند در قالب دوره های بازآموزی به کارکنان پرستاری آموزش داده شده و مرتبا یادگیری انان مورد ارزیابی قرار گیرد. به علاوه باید در برنامه های درسی پرستاری جایگاه ویژه ای برای فرایند سالمندی و تغییرات مرتبط با آن و نیز ارتباط پرستار – بیمار سالمند در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: موانع ارتباط، پرستار، بیمار، سالمند
  • مهناز خطیبان، ژیلا عابدسعیدی، ایرج اشتری صفحات 53-60
    مقدمه
    نمونه گیری مرحلهای مهم در پژوهش بوده و اهمیت آن جهت به کارگیری و تعمیمپذیری یافته ها و تکرار پژوهش لازم است. بنابراین، توجه به آن در روند پژوهشی ضروری میباشد.
    هدف
    هدف این مطالعه بررسی نحوهی نمونه گیری پژوهشهای پرستاری در مجله دوماهانه "پژوهش پرستاری1" سه شمارگان اول 2004 می باشد.
    مواد و روش ها
    ابتدا براساس متون چک لیستی تهیه و با استفاده از نمونه گیری سرشماری با بررسی مروری برمطالعات، روش کار، نتیجه گیری و بحث کلیه مقالات پژوهشی منتخب، تکمیل گردید. داده هاجهت تحلیل آماری با نرم افزار SPSS به کامپیوتر منتقل گردیدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که نمونه های اکثر مطالعات را شرکت کننده های سالم تشکیل دادهاند. کلیه مقالات منتشر شده جمعیت هدف، جمعیت در دسترس، تعداد نمونه و ویژگی های نمونه را توصیف نمودهاند. متاسفانه در کلیه مقالات تورش سیستماتیک وجود دارد.
    بحث و نتیجه گیری: اکثر نویسندگان در توضیح روش نمونه گیری کوتاهی نمودهاند این امر سبب بروز مشکل بررسی معرف بودن نمونه، بروز تورش سیستماتیک و خطای نمونه گیری میگردد. خوشبختانه اکثر مقالات از محدودیتهای ناشی از ضعف در طرح نمونه گیری و محدودیت در تعمیم نتایج بهطور صادقانه بحث کردهاند که نشان میدهد پژوهشگران از محدودیتهای مطالعات خود آگاهی دارند.
    کلیدواژگان: نقد مقالات منتشر شده، نمونه گیری
|
  • M. Dolatian, S. Hajian, M. Simbar, H. Alavi, Majd Pages 3-11
    Introduction
    Lack of evidence regarding the status of reproductive health in young people of Iran is a health problem compared with other age groups.
    Purpose
    This descriptive study was conducted to identify the knowledge and attitude of nonmedical girl students of governmental universities in Tehran, 2005.
    Materials And Methods
    A multi-stage cluster randomized sampling was used to select 1100 students of engineering, basic science, humanities, and art between 18 and 24 in 9 selected governmental universities in Tehran. A questionnaire completed by the students was used for data collection in 4 parts: demographics, knowledge in 3 themes (30 items: premarital genetic counseling, sexual health, venereal disease and AIDS), attitude toward these themes (18 items), and sources of their information. Content method and Cronbach’s α were used for validity and reliability of the tool respectively. Different statistical tests were used for data analysis.
    Results
    Mean age of the subjects was 20.9. Their knowledge was generally at moderate level and they had positive attitude toward the themes. However, their knowledge concerning premarital genetic counseling was more and about sexual health was less. Knowledge of basic science students was more than the other groups. Their main source of information in reproductive health according to the students was their friends and relatives.
    Conclusion
    It can be concluded that special educational programs in colleges and schools of Iran may be necessary to increase students’ knowledge with respect to their positive attitude in this regard.
    Keywords: Reproductive health, Knowledge, Attitude
  • M. Shahabi, D. Kalani, Tehrani, M. Eghbal, H. Alavi, Majd, J. Abed Saidi Pages 12-18
    Introduction
    Many children experience preventive, diagnostic and therapeutic procedures each day, most of which are painful. Vein Puncture is one of the most common invasive procedures performed by nurses. Experiencing pain during these procedures can have extensive adverse effects.
    Purpose
    This cross-over clinical trial was conducted to identify and compare the effects of EMLA (Eutectic mixture of local anesthetics) ointment with music on Vein Puncture pain in school-age children at Shaheed Dastgheib Hospital in Shiraz, 2006.
    Materials And Methods
    46 thalassemic children referring to Shaheed Dastgheib Hospital in Shiraz was selected by convenient sampling method. Each of the subjects was randomly assigned for routine, EMLA ointment, and music methods at 14-day intervals for Vein Puncture. Data collection tools included a demographic questionnaire, CHEOPS behavior scale, Wong’s self-report scale and a checklist for possible side effects of EMLA. Content and inter-rater methods were used for validity and reliability of the tools respectively (r=0.91). Different statistical tests were used for data analysis.
    Results
    The pain of Vein Puncture with music and EMLA ointment was significantly lower than that with the routine method.
  • S. Amir, Ali, Akbari, M. Asl, Tooghiri, N. Kariman, H. Alavi, Majd Pages 19-26
    Introduction
    Women at child-bearing age are at risk of postpartum depression. This disease results in serious complications for the mother, infant and family. The cause of depression is not clear. Various studies indicate some effect of psychosocial factors in this regard but little information is available about biological factors.
    Purpose
    This analytical prospective study was carried out to determine the relation between anemia and postpartum depression in pregnant women referring to Fatemiye Healthcare Center affiliated to Hamadan Medical University in 2006.
    Materials And Methods
    159 pregnant women were selected by purposive sampling method. Their blood samples were collected to check anemia between 38-40 weeks of gestation after their informed consent. They were then divided into two anemic (89 subjects) and non-anemic (70 subjects) groups and matched in terms of their characteristics. Subjects in both groups completed Edinburgh questionnaire on 28th day after delivery for postpartum depression. Chi-square¸ Mann-Whitney U and relative-risk tests were used to analyze data.
    Results
    %14.6 in the non-anemic group and %38.6 in the anemic group were depressed at 38-40 weeks of pregnancy and, in this period, anemia increased the probability rate of depression by 1.8 times
  • T. Ashketorab, N. Neishabory, A. Ghezelghash, A. Piranfar, H. Alavi, Majd Pages 27-35
    Introduction
    Angiography is the most common invasive method for assessing coronary artery disease. This method is associated with vascular complications such as bleeding, hematoma and arterial thrombosis. To prevent these complications, patients are restricted to bed in supine position after the procedure, which is associated with back pain and discomfort. change Position in bed is considered an alteration in routine care protocols after coronary angiography, improving patients’ comfort and satisfaction.
    Purpose
    This clinical trial was conducted to identify the effects of position change in bed on vascular complications after coronary angiography.
    Materials And Methods
    130 patients hospitalized for coronary angiography were enrolled in the study and randomly divided into two equal control and experimental groups. The control group remained supine in bed during the first 6 hours after coronary angiography. The position of patients in the experimental group was changed each hour into supine, semi-Fowler’s (up to 30°) and elevated (up to 45°) positions. A checklist was used for data collection.
    Results
    None of the patients developed bleeding, hematoma or arterial thrombosis; therefore, no significant difference was found between the groups.
    Conclusion
    change Position in bed may reduce back pain and promote physical comfort without increasing vascular complications.
    Keywords: Coronary angiography, change Position, Vascular complications
  • S. Jafari, H. Ranjbar, F. Kamrani, H. Alavi, Majd, F. Yaghmaei Pages 36-43
    Introduction
    The mechanism of respiratory infections is the colonization of aero-digestive tract and the subsequent aspiration of contaminated secretion into the lower part of respiratory tract. In the first 48 hours of admission, the normal oropharyngeal flora change to anaerobic gram negative bacilli and the dental plaques are suitable environments for growth of pathogens.
    Purpose
    This randomized clinical trial was conducted to compare the effects of chlorhexidine with normal-saline mouthwashes on dental plaque formation in ICU patients under mechanical ventilation.
    Materials And Methods
    80 patients with endotracheal tube were randomly divided into two equal control and experimental groups. The experimental and control groups received chlorhexidine %0.2 and normal saline mouthwashes twice a day with tooth and mouth swabs. Plaque index was calculated over 3 days.
    Results
    The total incidence of the pneumonia was 27.5%. the incidence rate in experimental and control groups were 22.5% and 32.5% respectively with no significant difference (CL=95%0.439-1.336, RR= 0.765, P= 0.453). Also there was no significant correlation between pneumonia incidence and variables of sex, internal or surgical conditions and history of antibiotic therapy but a correlation was found with severity of disease (p= 0.00).
    Conclusion
    Findings showed difference between twice-a–day oral decontamination with Chlorhexidine 0.2% and normal saline solution in prevention of ventilator pneumonia. This was probably as a result of physical effects of oral rinse.
    Keywords: Mouth rinse, Chlorhexidine, Normal saline, Dental plaque
  • Sh Mohammadzadeh, S. Bakhtiari, S. Bakhtiari, Z. Moshtagh, Z. Moshtagh, E. Ebrahimi, E. Ebrahimi Pages 44-52
    Introduction
    Communication is an inevitable aspect of nursing care of patients and the elderly and an essential factor in attaining positive aspect of treatment. Removing communication barriers can have a significant role in improving quality of care in the elderly and facilitating recovery of patients.
    Purpose
    This descriptive study was conducted to determine communication barriers from nurses’ and elderly patients’ points of views at medical-surgical wards of hospitals affiliated to Isfihan Medical University.
    Materials And Methods
    A questionnaire completed by was used for data collection. Subjects included 110 nurses and 110 elderly patients. The nurses and patients were selected by randomization and convenience sampling methods respectively. Different statistical tests were used for data analysis.
    Results
    Communication barriers from nurses’ points of views included tiredness of nurses (%89.8), speaking too fast (%88.9), forgetfulness and weak memory of the elderly patient (%92.6), auditory and visual disorders (%89.8), badly injured patients in the wards (%97.2) and crowdedness of the wards. The points of views in the elderly patients mostly included lack of respect to their dignity (%98.2) and lack of attention to their questions (%93.6).
    Conclusion
    With respect to the findings, nursing authorities should pay attention to the working condition of nurses and provide facilities for them. Nurses should be supported to be able to dedicate their time and energy for effective communication. In addition, continuing education programs regarding communication skills with the elderly and regular evaluation of these programs can be helpful. Geriatric nursing education should also be integrated in the baccalaureate program of nursing.
    Keywords: Communication barriers, Nurse, Patient, Old person