فهرست مطالب

دانشور رفتار - پیاپی 18 (شهریور 1385)

دو ماهنامه دانشور رفتار
پیاپی 18 (شهریور 1385)

  • ویژه مقالات علوم تربیتی
  • 124 صفحه، بهای روی جلد: 7,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1385/06/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مهدی سبحانی نژاد، تقی آقاحسینی صفحات 1-20
    در پژوهش حاضر، شیوه های نظارت و راهنمایی موجود و مطلوب مدیران مدارس بر اساس نظریه سرجیوانی و استارات، طی سه سبک نظارتی مبتنی بر مدیریت کلاسیک، روابط انسانی و منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه شامل 500 نفر از معلمان دوره ابتدایی استان اصفهان است که با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، طبقه ای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری داده ها، پرسشنامه 96 سؤالی محقق ساخته بر اساس نظریه سرجیوانی و استارت بوده که به طور همزمان، وضع موجود و مطلوب نظارت و راهنمایی در مدارس را در مقیاس لیکرت مورد بررسی قرار داده و پایایی آن نیز بر مبنای محاسبه ضریب آلفای کرانباخ در مجموع 96/0 بوده است. داده های پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل آماری شده اند. عمده ترین یافته های پژوهش حاکی از آن است که؛ 1) مدیران مدارس در حال حاضر از سبک نظارت و راهنمایی کلاسیک در حد متوسط و از سبک های روابط انسانی و منابع انسانی در حد زیاد استفاده می کنند، 2) معلمان میزان مطلوبیت رفتارهای نظارتی مبتنی بر سبک کلاسیک را در حد متوسط و سبک های روابط انسانی و منابع انسانی را در حد زیاد ارزیابی کرده اند، 3) بین میزان استفاده کنونی و وضع مطلوب بهره گیری مدیران از سبک نظارتی کلاسیک تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی بین میزان استفاده کنونی و وضع مطلوب بهره گیری مدیران از سبک های نظارتی روابط انسانی و منابع انسانی تفاوت معنادار وجود داشته است، 4) بین میزان استفاده از سبک های نظارتی تفاوت معنادار وجود داشته است، بدین نحو که مدیران در درجه اول، سبک نظارتی روابط انسانی، در مرتبه دوم سبک نظارتی منابع انسانی و در مرتبه سوم، سبک نظارتی کلاسیک را به اجرا می گذارند، 5) بین میزان مطلوبیت سبک های نظارتی سه گانه، تفاوت معنادار وجود دارد، به این شکل که معلمان در درجه اول، سبک نظارتی روابط انسانی، در مرتبه دوم سبک نظارتی منابع انسانی و در مرتبه سوم، سبک نظارتی کلاسیک را مطلوب تلقی کرده اند، 6) بین میزان استفاده از سبک های نظارت و راهنمایی کنونی و میزان مطلوبیت بهره گیری از آن ها با عنایت به متغیرهای تعدیل کننده مورد بررسی، تفاوت های معنادار وجود داشته است.
    کلیدواژگان: نظارت و راهنمایی، سرجیوانی و استارات، سبک نظارتی کلاسیک، سبک نظارتی روابط انسانی، سبک نظارتی منابع انسانی، مدیران مدارس، معلمان دوره ابتدایی
  • بهروز کریمی، اسکندر فتحی آذر صفحات 21-32
    پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر برخورد مناسب معلم بر سبک مقابله ای بد رفتاری (A) و ضد اقتدار (B) دانش آموزان در پایه چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 3 تبریز انجام یافته است. در این پژوهش 28 نفر از دانش آموزانی که دارای سبک های مقابله ای B و A بودند با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب گردیدند. از آزمون شناسایی سبک های مقابله ای B و A برای تعیین دانش آموزان دارای سبک مقابله ای مزبور و از آزمون ریون کودکان به منظور سنجش هوش این دانش آموزان استفاده گردید. هدف استفاده از آزمون ریون، کنترل متغیر هوش در دانش آموزان مذکور بود. نتایج حاصل نشان دادند که: برخورد مناسب معلم به طور معنادار می تواند بد رفتاری (سبک A) و رفتارهای ضد اقتدار (سبک B) دانش آموزان را در کلاس درس کاهش دهد. بنابراین، برخورد مطلوب معلم در کلاس از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در چگونگی رفتار کلاسی دانش آموزان است. بر مبنای یافته های این تحقیق، پیشنهادهایی برای معلمان و دست اندرکاران ارائه شده است.
    کلیدواژگان: رفتار مناسب معلم، سبک مقابله ای A، سبک مقابله ای B، پرخاشگری و ضد اقتدار
  • سیدمصطفی شریف، حسنعلی نصرآبادی، ماندانا سپنتا صفحات 33-44
    این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان شناخت مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر اصفهان از ناتوانی های ویژه یادگیری دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آن ها می پردازد. سؤال های ویژه پژوهش در زمینه ارتباط میزان شناخت مدیران دوره ابتدایی از ناتوانی های یادگیری، همچون ناتوانی در زبان گفتاری و زبان نوشتاری، حساب، خواندن و مسائل عاطفی - اجتماعی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آن ها، بر اساس متغیرهای جنسیت، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران دوره ابتدایی شهر اصفهان به تعداد 411 نفر و تمام دانش آموزان دوره ابتدایی به تعداد 116832 نفر است. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از مدیران دوره ابتدایی، است. روش نمونه گیری چند مرحله ای و ابزار اندازه گیری، شامل پرسشنامه 35 سؤالی محقق ساخته با ضریب پایایی 92/0 است که روایی آن از نظر محتوایی مورد تایید اساتید و کارشناسان واحد اختلالات یادگیری سازمان آموزش و پرورش اصفهان قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها در محیط نرم افزاری SPSS و با استفاده از آزمون های آماری تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفته است. نتایج نشان داده که بین میزان آگاهی مدیران مدارس نسبت به مسائل عاطفی – اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد و بین میزان آگاهی مدیران زن و مرد مدارس دوره ابتدایی تنها در مؤلفه های ناتوانی در زبان گفتاری و خواندن تفاوت به چشم می خورد. همچنین بین میزان شناخت مدیران بر اساس سطح تحصیلات و سابقه خدمت در تمام مؤلفه های ناتوانی ویژه یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد.
    کلیدواژگان: آگاهی مدیران مدارس، ناتوانی های ویژه یادگیری، پیشرفت تحصیلی، ناتوانی در زبان گفتاری و نوشتاری، حساب، خواندن و مسائل عاطفی، اجتماعی
  • طاهره اختری صفحات 45-56
    هدف اساسی پژوهش کنونی، در گام نخست، مطالعه نوع نگرش دانش آموزان پایه اول، دوم و سوم دبیرستان های دولتی شهر تهران به درس زبان عربی بوده و در گام دوم، تاثیر جنسیت، پایه های تحصیلی و مناطق آموزش و پرورش بر این نگرش نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین خاطر، در آغاز ساخت نگرش سنج مربوط بر اساس نظر متخصصین و مطالعه اولیه بر روی 372 دانش آموز (192 دختر و 180 پسر) انجام شده است. پس از پالایش و آماده سازی نگرش سنج بر مبنای ویژگی های روان سنجی، مرحله اصلی تحقیق بر روی 1085 آزمودنی (535 پسر و 560 دختر) پی گرفته شده است. نتایج به دست آمده بیانگر نگرش منفی دانش آموزان به درس عربی است. این امر در مناطق آموزش و پرورش، پایه های تحصیلی، و دختران و پسران مشابه بوده است. یافته های دیگر، نشانگر تاثیر منطقه آموزش و پرورش بر نوع نگرش دانش آموزان است، این در حالی است که پایه های تحصیلی و جنسیت به تنهایی تاثیری بر نوع نگرش دانش آموزان نداشته است، هر چند باید توجه کرد که تعامل جنسیت با پایه های تحصیلی و منطقه آموزش و پرورش، نشانگر تاثیر تعاملی متغیرهای یاد شده بر نوع نگرش دانش آموزان بوده است.
    کلیدواژگان: نگرش، زبان عربی، دانش آموز
  • تقی آقاحسینی، مهدی سبحانی نژاد، احمد عابدی صفحات 57-76
    در این مقاله، عوامل مؤثر بر اثربخش سازی مدیریت مدارس متوسطه استان اصفهان از نظر مدیران و دبیران مورد بررسی قرارگرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه شامل 200 نفر از مدیران و دبیران دوره متوسطه استان اصفهان بوده که با روش نمونه گیری خوشه ای، طبقه ای متناسب با حجم، و تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه 110 سؤالی محقق ساخته بوده که طی آن تاثیر چهار عامل اصلی؛ ویژگی های فردی مدیران، تقویت برنامه های آموزشی، اداره کیفی مدرسه و ارزیابی مستمر بر اثربخش سازی مدیریت مدارس از دید پاسخگویان مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد که از دید پاسخگویان، کلیه عوامل مورد بررسی در سطح بالاتر از متوسط بر اثربخش سازی مدیریت مدارس تاثیر داشته است به علاوه، از بین عوامل مذکور، مجموعه عوامل مرتبط با تقویت برنامه های آموزشی مدرسه و ویژگی های فردی مدیران در بالاترین سطح اثرگذاری بوده و پس از آن به ترتیب عوامل مرتبط با اداره کیفی مدرسه و ارزیابی مستمر قرار دارند. پاسخگویان از بین متغیرهای مرتبط با ویژگی های فردی مدیران؛ خصایص رفتاری و عاطفی، متغیرهای مرتبط با تقویت برنامه های آموزشی؛ هدف گذاری کلی، متغیرهای مرتبط با اداره کیفی مدرسه؛ ارتباط سازنده و خلاق و متغیرهای مرتبط با ارزیابی؛ ارزیابی مستمر را بیش از سایر متغیرها بر اثربخش سازی مدیریت مدارس متوسطه تاثیرگذار دانسته اند.
    کلیدواژگان: اثربخشی سازمانی، توسعه مدیریت، توسعه سازمانی، یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، مدیریت کیفیت جامع
  • نعمت الله عزیزی، سید محمد هیبت اللهی صفحات 77-90
    به منظور بررسی اثر انتظارات معلمان دوره راهنمایی شهرستان سنندج بر نحوه ارزشیابی از دروس علوم اجتماعی و تجربی دانش آموزان دختر و پسر، طرح آزمایشی پس آزمون با گروه گواه با سه عامل (موقعیت های ایجاد انتظار، جنسیت معلمان و جنسیت دانش آموزان) به صورت یک طرح 2*2*3 به مورد اجرا گذاشته شد. در این پژوهش از 120 معلم زن و مرد مدارس دوره راهنمایی در درس های علوم تجربی و علوم اجتماعی جهت نمره گذاری 80 برگه امتحانی دانش آموزان دختر و پسر در 12 موقعیت آزمایشی برای آزمون فرضیه های تحقیق و پاسخگویی به سؤالات پژوهشی استفاده شد. یافته ها از تاثیر کلی اثر انتظار معلمان حمایت می کرد، اما در مورد تعامل جنسیت معلمان با جنسیت دانش آموزان، انتظارات ایجاد شده در موقعیت های سه گانه آزمایشی (انتظارات مثبت، انتظارات منفی، بدون اثر انتظار) تغییر معناداری در نحوه ی ارزشیابی معلمان از دانش آموزان به وجود نیاورد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، انتظار، عملکرد تحصیلی، موقعیت های ایجاد انتظار، معلم، دانش آموز
  • خرده پیوست
  • نعمت الله موسی پور صفحات 91-99
    روش های پیش بینی نیروی انسانی به «ذهنی» و «عینی» تقسیم شده اند و شواهد حاکی از آن است که روش های عینی از قابلیت اعتماد بیش تر برخوردارند. برای پیش بینی اعضای هیات علمی موردنیاز در دانشگاه های فعال، در قالب روش های عینی می توان به دو طریق عمل کرد: 1) شیوه مبتنی بر نسبت استاد به دانشجو، 2) شیوه مبتنی بر ساعات خدمت موظف. به نظر می رسد شیوه مبتنی بر ساعات خدمت موظف از سویی بیش تر متغیرهای اثرگذار بر تقریب برآورد را در نظر می گیرد و از سوی دیگر با داده هایی قابل انجام است که همه آن ها جزء داده های در دسترس محسوب و به طور معمول در دانشگاه ها تهیه می شوند. بر این اساس، چارچوبی سهل و عملی برای برآورد اعضای هیات علمی موردنیاز دانشگاه ها ارائه می کند که قابلیت به کارگیری در سطوح دیگر را نیز دارد؛ یعنی می توان آن را در سطح دانشکده، گروه آموزشی و رشته تحصیلی به کار گرفت و به پیش بینی عضو هیات علمی موردنیاز اقدام کرد.
    کلیدواژگان: عضو هیات علمی، دانشگاه، روش های پیش بینی، آموزش عالی
|
  • M. Sobhaninejad, T. Aghahosseini Pages 1-20
    In this research principal's supervisory styles have been studied with respect to Sergiovanni and Starrat theory (1985, 1993), According to this theory supervisory approach is either based on classical management style, human relations style, Dr human resources style, the sample size has been500 elementary teachers randomly selected among the population (Isfahan elementary teachers). The research design has been survey in which data and information were gathered from a 96 item questionnaire. The data and information were analyzed through descriptive and inferential statistics. The results showed that teacher's use of actual and ideal classical supervisory style fall in the medium tange and their use of human relationship and human resource supervisory styles fall in the high range. There was no difference observed between actual and ideal classical supervisory style. But there were significant differences between actual and ideal human relationship and human resource supervisory styles. Also there was a significant difference between the rate usagerate and desirability of The Three supervisory styles. The subject's preferred human relationship supervisory style to other styles.
  • E. Phathi Azar, B. Karimi Pages 21-32
    Present research aimed to study the effects of teacher's appropriate treatment on aggressive and antiauthority student's coping style in fourth and fifth grade of elementary schools. In the city of Tabriz. 28 students with coping styles of A and B were randomly selected through multiple stage cluster sampling. Coping style test and Reiven's intelligence Test for children were uses to determine the students coping style, students intelligence quotient, and to control the intelligence variable among students. The results showed that the teacher's appropriate treatment of students can significantly reduce the student's aggressive and antiauthority behavior in class. Due to the importance of teacher's appropriate treatment in class, several suggestis are offered as well.
  • M. Sharif, H.A. Nasrabadi, M. Sepanta Pages 33-44
    This study examines the relationship between managers awareness of specific learning disabilities and students academic achievement in primary schools of Isfahan. The study addresses the relationship between specific learning disabilities, language disorder, dystrophia, dyslexia, dyscalculia and socio-emotional problems and academic achievement of students based on gender, academic record and work experience variables. The research method is a descriptive correlation type; the statistical population of the research includes all 411 primary schools managers and all 116832 primary school students; and the research sample includes 120 managers who have been randomly selected through cluster samples. The research instrument is the managers awareness questionnaire, with a reliability of 0.92. The results showed that there is a positive correlation between manager awareness of socio-emotional problems and students academic achievement. There is a significant difference among managers concerning language disorder and dyslexia, based on gender. Significant differences were observed among managers in all of the specific learning disability categories, depending on their education level and work experience.
  • T. Akhtari Pages 45-56
    The primary aim of the present research is to study the attitude of (first, second and third grade) high school students in Tehran province schools towards Arabic language. secondly, the effort is also taken to find out the relation ship (if any) between sex and different “Educational and training” regions. There fore, first an attitude questionnaire was prepared based on the specialists’ points of view, then it was administered to 372 students (192 girls and 180 boys) The results indicated that the students, both girls and boys, had negative attitude towards Arabic language moreover, the fin digs showed a significant relationship between grade and sex, considered individually, and the attitude. However, there was significant relationship or interaction among sex, grade, the educational region and the attitude toward Arabic language
  • A. Abedi, T. Aghahosseini, M. Sobhaninejad Pages 57-76
    Present research studies the influential factors in high school management effectiveness from teachers and principles perspective in Isfahan. The research method is a descriptive survey. The sample consisted two hundred teachers and principles from Isfahan high schools who were selected through random cluster sampling proportionate, to the statistical population. The research instrument was a 110 item researcher made questionnaire covering four major issues of principles personal characteristics, supporting educational programs, qualitative administration of the school, and activity evaluation by which the degree of influence of eleven factors on high school management effectiveness were studied. Research results showed that all factors influential in high school management effectiveness stood above medium level. In addition, among the mentioned factors, the ones related to supporting the school educational programs and principle's individual characteristics have shown to have the greatest influence whereas, qualitative school administration and evaluation had less influence. Finally among variables related to the four major previously mentioned variables the behavioral and emotional characteristics, goal setting, sustained effective and creative Communicator, a pong with continuous evaluation were shown to be more influential in high school management effectiveness.
  • N. Azizi, M. Haybatollahi Pages 77-90
    In order to examine the teacher's expectation influence on the quality of their assessment of students -both boys and girls- we applied an experimental method of Post-test with a control group in the student's Social and experimental Sciences courses including the following three factors: Expectation making situations, Teacher's sex, and studen's sex. This research project has been implemented as a factors. 120 teachers in this research were asked to assess 80 exam sheets of students in 12 experimental situations by which research hypotheses and its key questions had been analysed. The research findings are supporting teacher's expectation effect in general, but regarding cross-relations of teacher's sex and student's sex there were no meaningful relationship in the teacher's assessment quality of those manipulated situations of expectations such as Positive and negative expectations and without expectation's effect.
  • N. Mousapour Pages 91-99
    Manpower predictive methods have been divided into “subjective” and “objective” methods. Evidences indicate that the “objective methods” are more trustworthy. One can act in two different ways in the form of “objective methods”, to predict the faculty members needed for the active universities: first the procedure based on the ratio of university instructors to students; second the procedure based on the required working hours. It appears that the procedure based on the required working hours, on one hand, considers most of the effective variables which have impact on the approximation of estimation, and on the other hand, it is practicable with those data which are considered as the accessible data that are prepared in universities as usual. Therefore, this procedure presents an easy and practical framework for the estimation of the faculty members needed for universities, and can be applied in other levels; that is, it can be applied in the levels of faculties, educational groups and fields, and then one can predict the required faculty members.
  • Pages 117-123