فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و ششم شماره 7 (پیاپی 91، مهر 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/07/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • علیرضا یلدا، سید احمد سید علی نقی، محبوبه حاجی عبدالباقی صفحه 447
    تاکنون در مورد میزان پای بندی به درمان ضد رتروویروسی و عوامل موثر بر روی آن در دنیا تحقیقات زیادی انجام نشده است و در مطالعاتی هم که انجام شده است عوامل بسیاری بر روی پای بندی به درمان موثر بوده اند. بعضی از عوامل به صورت متناقضی بر روی پای بندی موثر بوده اند. باید مطالعات بیشتر و جامع تر بر روی میزان پای بندی و عوامل موثر بر روی آن انجام شود تا بتوان بر مبنای آنها استراتژی های موثری را تدوین و سپس به مرحله اجرا درآورد. کلید موفقیت درمان های ضد رتروویروسی خواست و اراده افراد HIV مثبت جهت پای بندی به رژیم های ضد رتروویروسی می باشد. پای بندی مطلوب تعاریف متعددی دارد ولی بیشتر مطالعات پای بندی را به صورت مصرف 95 درصد یا بیشتر از داروهای تجویز شده تعریف می نمایند. میزان پای بندی بیشتر از 95% جهت جلوگیری از شکست ویروسی و مهار کامل آن مورد نیاز است. عدم پای بندی به درمان تنها موجب کاهش بهره وری بیمار نیست بلکه می تواند خطر پیدایش ویروس های مقاوم به چند دارو را موجب شود. این سوش های مقاوم می توانند از طریق تماس های قابل انتقال از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. ارزیابی پای بندی دشوار است و استاندارد طلایی جهت ارزیابی پای بندی به داروهای ضد رتروویروسی وجود ندارد. با این حال از روش های مختلفی جهت ارزیابی پای بندی به درمان استفاده می شود. بیشتر مطالعات میزان پای بندی به درمان را از طریق گزارش بیمار و شمارش قرص ارزیابی می نمایند، اما گزارش بیمار و شمارش قرص تخمین بیش از حدی از میزان پای بندی به درمان می دهند. بعضی از عواملی که با پای بندی در ارتباط هستند عبارتند از: سن، جنس، اعتیاد به ویژه در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر، مصرف الکل، افسردگی، میزان حمایت اجتماعی، میزان تحصیلات، وضعیت شغلی، عوارض جانبی داروهای ضد رتروویروسی، حاملگی، نوع رژیم ضد رتروویروسی، تعداد قرص ها در رژیم دارویی و تعداد دوزهای روزانه تجویز شده، تروماهای شدید، عوامل اجتماعی و روان شناختی و ارتباط بین بیمار و پزشک.
    کلیدواژگان: رتروویروس، پای بندی، ایدز، درمان
  • شمیله فولاددل، علی محمدی کرکانی، محمود قاضی خوانساری، ابراهیم عزیزی * صفحه 456
    زمینه و هدف

    پاراکوات به عنوان علف کش به دلیل خصوصیات منحصر به فرد دارای مصرف و تولید قابل توجه در سراسر جهان می باشد. تحقیقات نشان داده که فیبروز ریوی حاصل از پاراکوات توسط برخی مواد نظیر کاپتو پریل قابل جلوگیری یا تاخیر می باشد. لذا در این تحقیق نقش کاپتوپریل بر بیان ژن و پروتئین p53 و Bcl-2 در نمونه های بافتی ریه موش صحرایی که در تماس با پاراکوات قرار گرفته اند مورد ارزیابی قرار گرفت.

    روش بررسی

    اثر محافظتی کاپتوپریل در اثرات سمی پاراکوات بر بیان ژن و پروتئین p53 وBcl-2 در نمونه های بافت ریه موش های صحرایی به روش ایمونوهیستوشیمی و RT-PCR مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها

    داده های حاصل از آزمایشات نشان دهنده عدم بیان متفاوت پروتئین و mRNA مربوط به p53 در نمونه های مورد آزمایش (به غیر از مورد mRNA مربوط به کاپتوپریل تنها) بود. اما پروتئین Bcl-2 در نمونه های تحت تماس با پاراکوات، پیش درمان و پس درمان با کاپتوپریل نسبت به کاپتوپریل تنها و کنترل بدون درمان افزایش نشان می دهد.

    نتیجه گیری

    در مجموع نتایج نشان می دهد که پاراکوات باعث صدمه قابل توجه به DNA سلول های ریوی در هیچ مورد نشده و لذا میزان بیان پروتئین p53 تغییر چندانی پیدا نکرده است. ولی پاراکوات توانسته است با ایجاد التهاب ریوی منجر به افزایش میزان پروتئین Bcl-2 بدون اثر بر میزان mRNA آن شود. ضمنا کاپتوپریل نتوانسته تاثیر چندانی بر روی اثرات پاراکوات در بیان p53 یا Bcl-2 در نمونه های بافتی مورد آزمایش از خود نشان دهد.

    کلیدواژگان: پاراکوات، کاپتوپریل، p53، Bcl، 2، سمیت ریه، موش صحرایی
  • محمدرضا عرب، فاطمه عرب، مهربد کریمی، محمدرضا شهرکی، غلامحسین سرگزی صفحه 462
    زمینه و هدف
    گلیکوکونژوگه های سطح سلول دسته ای از مولکول های گلیکوپروتئینی سطح سلول هستند که تغییر قندهای انتهایی این گلیکوکونژوگه های سلولی یکی از مهمترین پدیده های سیر تغییرات نئوپلازیک به حساب می آید، و نشان دهنده رفتارهای بیولوژیک غیرعادی سلول های تومورال می باشد. لکتین ها دسته ای از ترکیبات گلیکوپروتئینی با منشا گیاهی یا جانوری هستند که به صورت کاملا اختصاصی با قندهای انتهایی گلیکوکونژوگه ها واکنش می دهند. هدف از این مطالعه شناسایی قند انتهایی ال فوکوز در گلیکوکونژوگه های سطح سلول های تومورال و ماتریکس خارج سلولی در گریدهای مختلف سرطان کولون بود.
    روش بررسی
    بلوک های پارافینی 30 بیمار با تشخیص آدنوکارسینومای کولون از فایل آسیب شناسی بیمارستان خاتم الانبیا زاهدان انتخاب گردیدند. از هر کدام از این بلوک ها مقاطعی با ضخامت 7-5 میکرومتر تهیه گردید و پس از رنگ آمیزی با هماتوکسیلن، ائوزین و گریدینگ مجدد با تکنیکی که در مقاله آمده رنگ آمیزی شدند. لکتین در بافر فسفات به میزان 10 میکروگرم در میلی لیتر رقیق شد. لام ها بر اساس شدت واکنش با لکتین به صورت Blind درجه بندی (3-0) شدند. اطلاعات آماری با تست های غیرپارامتری کروسکال والیس و مان ویتنی به کمک نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که میزان واکنش سلول های تومورال به لکتین UEA برای نشان دادن قند انتهایی ال فوکوز در گریدهای مختلف سرطان کولون با هم از نظر آماری تفاوت دارد (001/0p<). با افزایش گرید هیستوپاتولوژیک تومور میزان واکنش سلول ها به لکتین در سیتوپلاسم و هسته کاهش می یابد در حالی که این واکنش برای ماتریکس خارج سلولی افزایش می یابد. همچنین مشخص گردید میزان این واکنش در قسمت های مختلف سلول های تومورال نیز باهم متفاوت است.
    نتیجه گیری
    اختلاف میزان واکنش سلول های تومورال به لکتین UEA برای قند انتهایی ال فوکوز، انعکاسی از تغییرات فراوان و غیر معمول مسیر گلیکوزیلاسیون پروتئین های سلولی در روند نئوپلازی است.
    کلیدواژگان: آدنوکارسینومای کولون، لکتین، نئوپلازی، گریدینگ، گلیکوکونژوگه
  • امیر کشوری، میهن جعفری جاوید، ایرج نجفی، رضا چمن، محمدکاظم نوری طارملو صفحه 468
    زمینه و هدف
    دیالیز صفاقی یک روش مطمئن جهت درمان مراحل نهائی نارسائی کلیه است. تعداد بیمارانی که در سطح جهان از این روش درمانی استفاده می نمایند حدود 15% کل بیمارانی است که دیالیز می شوند. در ایران این میزان بسیار کمتر است و گسترش دیالیز صفاقی از اهداف وزارت بهداشت و درمان می باشد. مهمترین علت محروم شدن بیماران ایرانی از کاتتر صفاقی، علل مکانیکی می باشد. اصلاح روش های کارگذاری کاتتر، یک راه مهم برای گسترش دیالیز صفاقی در ایران می باشد. بنابراین یک مطالعه آینده نگر را جهت بررسی نتایج یک روش لاپاروسکوپیک که برای کارگذاری کاتترهای دیالیز صفاقی تحت بی حسی موضعی انجام می شد طراحی کردیم.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت آینده نگر و به شیوه پی گیری به روش تک هم گروه انجام شد. تعداد 115 کاتتر دیالیز صفاقی (دو کاف، گردن غازی، مارپیچ) را طی مدت 16 ماه در حفره پریتوان 109 بیمار که در مراحل انتهایی نارسایی مزمن کلیه بودند، قرار دادیم. این اعمال جراحی با کمک دو پورت لاپاروسکوپی و تحت بی حسی موضعی و داروهای آرام بخش انجام شدند. بیماران را به مدت 12 تا 28 ماه پی گیری کردیم و به صورت آینده نگر عوارض مکانیکی و عفونی کاتترها و میزان بقا یک ساله و دو ساله آنها را مورد بررسی قرار دادیم.
    یافته ها
    متوسط سنی بیماران 5/51 سال (بین 15 تا 84 سال) و 8/54% زن بودند. بقا کلی یک ساله و دو ساله کاتترها به ترتیب 88% و 73% و بقا بدون عارضه 35% بود. شایع ترین عارضه عفونی پریتونیت در 52 نفر (2/45%) و شایع ترین عارضه مکانیکی، نشت موقت مایع دیالیز در 10 نفر (7/8%) دیده شد.
    نتیجه گیری
    کارگذاری لاپاروسکوپیک کاتترهای دیالیز صفاقی تحت بی حسی موضعی یک روش مطمئن و ساده است که میزان بقا و عوارض کاتترها در این روش، در حد قابل قبولی قراردارد.
    کلیدواژگان: لاپاروسکوپی، کاتتر دیالیز صفاقی، بی حسی موضعی، عوارض، بقا
  • شهرزاد گل بابایی، مینا قنبر، خشایار همت پور صفحه 475
    زمینه و هدف
    طب سوزنی یک از روش های موثر درمان درد در شرایط مختلف است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی طب سوزنی در بیماران مبتلا به میگرن می باشد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه تجربی مداخله ای از نوع قبل و بعد، 180 بیمار که ابتلاء آنها به سردرد میگرنی به اثبات رسیده و حداقل دو بار سردرد میگرنی در ماه در شش ماه گذشته داشته اند، و به یک کلینیک خصوصی درد مراجعه کرده بودند، وارد شدند. در همه بیماران تعداد، طول مدت (ساعت) و شدت حملات سر درد قبل از مطالعه بررسی می شد. به منظور درمان ابتدا نقطه حداکثر شدت درد تعیین می گردید و نصف النهار مربوطه مشخص می شد. سپس بر همین اساس نقاط طب سوزنی مرتبط تعیین می شدند و به وسیله تحریک الکتریکی نقاط از سطح پوست به مدت چند دقیقه تحریک می شدند. این عمل یک بار در هر هفته تکرار می شد و جلسات درمانی شش هفته به طول می انجامید. بعد از تکمیل جلسات درمانی، بیمار مجددا از نظر تعداد، طول مدت و شدت حملات سر درد ویزیت می شد.
    یافته ها
    میانگین تعداد دفعات حملات (26/8±55/9 در برابر 77/6±50/3، 001/0=p)، طول مدت (59/6±11/9 در برابر 65/3±33/3، 001/0=p) و شدت حملات سر درد (38/0±83/1 در برابر 78/0±61/0، 001/0=p) همگی پس از درمان به میزان معنی داری کاهش یافتند.
    نتیجه گیری
    استفاده از طب سوزنی در بیماران مبتلا به میگرن به میزان معنی داری باعث کاهش تعداد دفعات، طول مدت و شدت درد حملات می شود و استفاده از آن برای این دسته از بیماران قابل توصیه است.
    کلیدواژگان: طب سوزنی، سردرد، میگرن، تعداد دفعات حملات، طول مدت حملات، شدت درد حملات
  • میترا مدرس گیلانی، نادره بهتاش، مژگان کریمی زارچی، زهرا سمیع زاده، فاطمه قائم مقامی، اعظم سادات موسوی صفحه 480
    زمینه و هدف
    اکثر بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته تخمدان، عود خواهند کرد. درمان ترکیبی پاکلی تاکسل و پلاتین نسبت به درمان تک دارویی بر پایه پلاتین درمان بهتری است. ولی اکثر بیماران دچار عوارض عصبی (نوروتوکسیتی) شده که منجر به قطع درمان می شود. مقایسه اثربخشی و امنیت دو گروه کربوپلاتین/ پاکلی تاکسل در مقایسه با کربوپلاتین تنها در اروپا و کانادا انجام شده ولی در ایران هیچ بررسی در این مورد به عمل نیامده است. لذا سعی شده تاثیر رژیم ترکیبی جم سیتابین/ کربوپلاتین به عنوان رژیم جانشین تاکسل/ کربوپلاتین برای کاهش عوارض عصبی مورد بررسی قرار گیرد.
    روش بررسی
    این مطالعه روی 21 بیمار مبتلا به عود سرطان پیشرفته تخمدان که در بیمارستان ولیعصر (عج) بین سال های 1382 تا 1385 درمان شده اند، انجام شده است: جم سیتابین با دوز mg/m2800 در روزهای 15-8-1 و کربوپلاتین با 4=AUC در روز دوم سیکل درمانی تزریق وریدی شد. میزان تحمل بیماران، عوارض ناشی از درمان، پاسخ بالینی بیماران، میانگین بقای کلی و بقای عاری از تومور بیماران نیز مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانه سن بیماران 49 سال (78-23 سال) و متوسط زمان پی گیری، شش ماه (22-4 ماه) بود. بیماران به طور متوسط چهار (6-2) سیکل شیمی درمانی دریافت کردند. متوسط بقای عاری از تومور سه ماه بود. میزان پاسخ بالینی 6/47% و میانگین مدت بقاء در مجموع، 4/34 ماه بود. عوارض ناشی از درمان نیز بررسی شد و عوارض خونی و کبدی خفیف در تعداد کمی از بیماران دیده شد.
    نتیجه گیری
    ترکیب جم سیتابین/ کربوپلاتین، بقای بدون بیماری را بهبود می بخشد و در موارد عود سرطان تخمدان که حساس به رژیم پلاتین هستند، به خوبی تحمل می شود.
    کلیدواژگان: کربوپلاتین، جم سیتابین، سرطان تخمدان، عود، پاسخ به درمان، مسمومیت دارویی
  • لیلی چمنی تبریز، محمود جدی تهرانی، حجت زراعتی، سهیلا عسگری، مجید ترحمی، محسن معینی، جمیله قاسمی صفحه 485
    زمینه و هدف
    کلامیدیا تراکوماتیس یکی از عوامل ایجادکننده عفونت های منتقله از راه تماس جنسی است که می تواند بی علامت و یا همراه با علایم باشد. PCR روی نمونه ادرار یک تست تشخیصی بسیار حساس و غیرتهاجمی برای غربالگری وجود عفونت کلامیدیایی می باشد. هدف این مطالعه تعیین شیوع عفونت ادراری تناسلی کلامیدیا تراکوماتیس در زنان متاهل و بررسی اهمیت غربالگری زنان از نظر آلودگی بدون علامت به این عفونت می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی و به طور مقطعی بر روی 991 زن متاهل تهرانی در سنین 42-15 سال انجام گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه و نمونه مورد استفاده، نمونه ادرار بود که به صورت روزانه جمع آوری و جهت استخراج DNA و انجام PCR- RFLP به پژوهشکده ابن سینا منتقل گردید.
    یافته ها
    از 991 شرکت کننده، 127نفر (8/12%) دارای تست PCR مثبت بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 19/6±88/28 سال بود. عفونت در افراد دارای تحصیلات ابتدایی، شاغل و غیرباردار شیوع بیشتری داشت. در افرادی که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کردند شیوع عفونت بالاتر بود. عفونت در زنانی که از کاندوم استفاده می کردند بیش از سایر روش ها شایع بود. براساس سابقه باروری، عفونت در افراد دارای سابقه ترشحات واژینال، درد زیر شکم، ناباروری و تولد نوزاد با وزن کم شایع تر بود اما در افراد با سابقه سقط، زایمان زودرس و بارداری نابجا شیوع پایین تری داشت. براساس آنالیز انجام شده این تفاوت ها در هیچ مورد معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    عفونت کلامیدیایی عفونتی شایع در جامعه مورد مطالعه است. براساس منابع موجود در جوامعی که فراوانی نسبی عفونت، بالای 4% است انجام تست غربالگری مورد نیاز می باشد؛ لذا به منظور کاهش بار بیماری در جامعه، غربالگری کلامیدیا می تواند به عنوان بخشی از برنامه های بهداشتی کشور در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: کلامیدیا تراکوماتیس، شیوع، زنان، ایران، عفونت ادراری، PCR، RFLP
  • فرخ لقا احمدی، رزیتا ناصری، محبوب لسان پزشکی صفحه 492
    زمینه و هدف
    سیکلوسپورین از داروهای ایمونوساپرسور اصلی است که در بیماران پیوند کلیه استفاده می شود. این دارو دارای عوارضی است که معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد. این مطالعه جهت بررسی اثر سیکلوسپورین بر روی منیزیم سرم و عوارض متابولیک آن در بیماران پیوندی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه روی 157 (62 زن و 95 مرد) بیمار پیوند کلیه تحت درمان با سیکلوسپورین که جهت پی گیری به یک مرکز خصوصی مراجعه کردند انجام شد. بیماران تحت معاینه قرار گرفتند و از ایشان نمونه خون جهت تعیین سطح سرمی سیکلوسپورین، منیزیم، کراتینین، قند خون ناشتا، لیپید، کلسیم، فسفر و اسید اوریک گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین سطح سرمی منیزیم در بیماران mg/dL 31/0±96/1 و سطح سرمی سیکلوسپورین μg/dL 192±371 بود. 16 بیمار (2/10%) دچار هیپومنیزیمی بودند. سطح سرمی منیزیم بیماران با سیکلوسپورین خون (53/0-=r)، کراتی نین سرم LDL پلاسما (3/0-=r)، قند خون ناشتا (60/0-=r) و اسید اوریک (36/0-=r) دارای ارتباط معکوس و معنی دار (05/0
    نتیجه گیری
    در بیمارانی که داروی سیکلوسپورین مصرف می نمایند در کنار آزمایشات روتین بیوشیمیایی می بایست سطح منیزیم توتال و یونیزه نیز اندازه گیری شود. این اقدام سبب شناسایی زودتر بیماران هیپومنیزیمی شده و از عوارض متابولیک ناشی از آن با تجویز مکمل های منیزیم پیشگیری به عمل آید.
    کلیدواژگان: سیکلوسپورین، هیپومنیزیمی، پیوند کلیه، هیپرلیپیدمی، هیپر اوریسمی
  • رضا حکمت، محمد جواد مجاهدی، حسن احمد نیا صفحه 498
    زمینه و هدف
    ارجحیت نوع دیالیز خونی یا صفاقی یکی از موضوعات مهم مورد بحث در نفرولوژی است. در این تحقیق ما بعضی خصوصیات اپیدمیولوژیک بیماران همودیالیزی را با بیماران دیالیز صفاقی مقایسه کرده ایم.
    روش بررسی
    نتایج پروتکول تحقیقاتی پژوهشی «بررسی مشخصات اپیدمیولوژییک بیماران نارسایی مزمن کلیه منجر به دیالیز در استان خراسان» برای دستیابی به هر تفاوت آماری مشخص و معنی دار بین بیماران دیالیز صفاقی و همودیالیزها، استفاده شد.
    یافته ها
    تعداد بیماران تحت دیالیز مزمن در این تحقیق 836 نفر بوده است که 802 بیمار (9/95%) تحت همودیالیز مزمن و 34 نفر (1/4%) تحت دیالیز صفاقی قرار داشتند. در بررسی علل نارسایی کلیه منجر به دیالیز از 757 مورد بیمار همودیالیزی که شایع ترین علت فشارخون 244 مورد (2/32%) بوده و پس از آن دیابت قندی 169 مورد (3/22%)، علل ناشناخته 148 مورد (6/19%)) بوده است. شایع ترین علت دیالیز در مورد دیالیز صفاقی گلومرولونفریت مزمن 11 مورد (4/32%) و پس از آن دیابت 9 مورد (5/26%) و در مرتبه سوم پس از آن علل ناشناخته چهار مورد (8/11%) می باشد. مقادیر متوسط هموگلوبین، کراتینین، کلسیم و فسفر برای بیماران همودیالیزی به ترتیب mg/dl 42/11، mg/dl 5/8، mg/dl 93/8، mg/dl 03/6 بود. در حالی که متوسط هموگلوبین، کراتینین، کلسیم و فسفر در بیماران دیالیز صفاقی به ترتیب برابر بود با mg/dl 2/11، mg/dl 52/8، mg/dl 41/9، mg/dl 40/5. در مقایسه متوسط سن، توزیع جنس، بیماران دیالیز صفاقی و همودیالیزی ها تفاوت آماری مشاهده نشد (05/0‍>p)
    نتیجه گیری
    تفاوت مشخص و معنی دار آماری بین میزان متوسط هموگلوبین، کراتینین، کلسیم و فسفر بیماران، همچنین متوسط سن و توزیع از نظر جنس و میزان شیوع HCV آنتی بادی و HbsAg در بین بیماران همودیالیزی و دیالیز صفاقی مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: نارسایی انتهایی کلیه، دیابت قندی، اپیدمیولوژی، اتیولوژی، گلومرولونفریت، پرفشاری خون، کراتینین
  • منصور رفیعی، سید محمدحسین صدر بافقی، منصوره نصیریان، سیده مهدیه نماینده، علی محمد عبدلی، سید محمود صدر بافقی صفحه 503
    زمینه و هدف
    آترواسکلروز و عوارض آن علت اصلی مرگ و بیشتر ناتوانی ها در بیماران دیابتی می باشد. دیس لیپیدمی دیابتی که با افزایش تری گلیسیرید و LDL-c) low density Lipoprotein-cholesterol) متراکم و کوچک و کاهش HDL-c high density Lipoprotein-cholesterol تعریف می شود. عامل اصلی آترواسکلروز در این بیماران می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه با استفاده از اطلاعات مربوط به مرحله اول برنامه قلب سالم یزد که یک پروژه مداخله ای جامعه نگر در پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی است، بر روی 2000 نمونه 74-20 ساله جمعیت شهری یزد انجام گرفت. نمونه گیری به صورت خوشه ایانجام شد و 100 خوشه 20 نفره وارد مطالعه شدند. اطلاعات دموگرافی و بالینی و پاراکلینیک بیماران طی دو جلسه مجزا که جلسه اول درب منزل و جلسه بعد در مرکز بهداشتی درمانی بود در پرسشنامه ثبت شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 382 نفر (2/19%) مبتلا به دیابت، 43 نفر (3%) IFG و 220 نفر (2/14%) IGTT و 1190 نفر(2/63%) غیر دیابتی شرکت داشتند. شایع ترین اختلال لیپید در افراد دیابت تیپ II، تری گلیسیرید بیشتر از 150 بود. (1/67%) و 6/54% این افراد از وضعیت تری گلیسرید خود آگاهی نداشتند. افراد دیابتی میانگین سطوح لیپید بالاتری را نسبت به سه گروه دیگر (Normal، Impaired Glucose Tolerance Test (IGTT)، Impaired Fasting Glucose (IFG داشتند که در مورد تری گلیسیرید این اختلاف معنی دار بود. در مطالعه ما، زنان نسبت به مردان میانگین کلسترول، LDL-c، HDL-c بالاتری داشتند.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه شیوع هیپرتری گلیسیریدمی در جمعیت مورد مطالعه قابل توجه بود و بیش از نیمی از این افراد از آن آگاه نبودند و با توجه به اهمیت موضوع و شیوع قابل توجه دیابت در یزد، تشخیص به موقع و کنترل دیس لیپیدمی قبل از بروز عوارض در این گروه پر خطر مد نظر باید قرار گیرد.
    کلیدواژگان: دیس لپییدمی، دیابت ملیتوس تیپ II، شهر یزد
  • عباس ابوالقاسمی، حسین شیبانی، محمد نریمانی، مسعود گنجی صفحه 508
    زمینه و هدف
    ناباروری جنبه های مختلف شخصیتی و روان شناختی، کارکردهای خانوادگی، شغلی و ارتباطی را متاثر می سازد. نتایج پژوهش ها نشان داده اند که ناباروری با افسردگی، استرس، اضطراب، نارضایتی از زندگی و دیگر مشکلات روان شناختی همراه است. هدف از این پژوهش مقایسه ابعاد روان نژندی و آندروژنی در سه گروه از زنان بارور، نابارور و یائسه می باشد.
    روش بررسی
    نمونه این پژوهش 180 زن بارور، نابارور و یائسه (هر گروه 60 نفر) بود که از میان زنان مراجعه کننده به بیمارستان های امام خمینی و میرزا کوچک خان شهر تهران در سال 1383 انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس روان ژندی پرسشنامه شخصیت NEO و پرسشنامه نقش جنسیتی بم استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل واریانس یک متغیری نشان داد که بین هر یک از متغیرهای ابعاد روان نژندی و آندروژنی در زنان بارور، نابارور و یائسه تفاوت وجود دارد (01/0>p). برای بررسی دقیق تر، آزمون پی گیری LSD نشان داد که میانگین نمره های ابعاد روان نژندی «زنان نابارور نسبت به زنان بارور»، «زنان نابارور نسبت به زنان یائسه» و«زنان یائسه نسبت به زنان بارور» به طور معنی داری بیشتر است، در صورتی که میانگین نمره های آندروژنی «زنان نابارور نسبت به زنان بارور»، «زنان نابارور نسبت به زنان یائسه» و «زنان یائسه نسبت به زنان بارور» به طور معنی داری کمتر بود (01/0>p).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش با یافته های پژوهشی دیگر همخوانی دارد. توجه به نقش ابعاد روان نژندی و آندروژنی در مشاوره های ناباروری و درمان از راه کارهای عملی این پژوهش می باشد.
    کلیدواژگان: ناباروری، روان نژندی، آندروژنی
  • ابراهیم رزم پا، سیروس عظیمی، مصطفی سلطان سنجری، حسین نظری، عادل قاسم پور، مریم یوسفی صفحه 515
    زمینه و هدف
    یکی از معضلات درمانی کشور وجود اختلالات و ناهنجاری های مادرزادی در زمینه ازدواج فامیلی می باشد که هزینه مالی زیادی در کشور و بار روانی و اقتصادی زیادی در خانواده ایجاد می کند. هدف این مطالعه آگاهی از شیوع این ناهنجاری ها در جامعه است تا بدین وسیله با یافتن راه کارهای مناسب، از بروز موارد جدید جلوگیری کرده و جهت رفع مشکلات افراد مبتلا راه حل مناسب ارائه گردد.
    روش بررسی
    3502 شجره نامه بیماران مراجعه کننده به بخش ژنتیک بیمارستان امام خمینی در سال های 79-1378 انتخاب شد و سپس 206 شجره نامه که ناهنجاری های سر و گردن داشتند، استخراج گردید. در بین این 206 شجره نامه 157 شجره نامه که مربوط به ازدواج فامیلی می شد، بررسی گردید. در بین 157 شجره نامه فامیلی 496 مورد سالم یا دچار ناهنجاری های مادرزادی بودند که 219 مورد ناهنجاری های سر و گردن داشتند که این 219 مورد بر حسب بیماری، الگوی توارثی، نسبت والدین، جنسیت فرد مبتلا بررسی شده است.
    یافته ها
    در 496 مورد چهار بیماری شایع ترین بیماری ها بودند که عبارتند از: ناشنوایی 115 مورد (23%)، کم شنوایی 53 مورد (7/10%)، شکاف لب به تنهایی 12 مورد (4/2%)، شکاف کام پنج مورد (1%).
    نتیجه گیری
    سه بیماری اختلال شنوایی، شکاف لب و شکاف کام به ترتیب شایع ترین بیماری های سر و گردن در ازدواج های فامیلی می باشند. بنابراین پزشکان در برخورد با بیماران فوق، باید والدین را تحت مشاوره ژنتیک قرار داده و نوزادان حاصل ازدواج های فامیلی جهت بررسی وضعیت شنوایی، شکاف لب و شکاف کام به متخصصین گوش، حلق و بینی ارجاع دهند زیرا تشخیص زودتر این بیماران در درمان مطلوب تر تاثیر بسزایی دارد.
    کلیدواژگان: ازدواج فامیلی، ناهنجاری های سر و گردن، ناشنوایی
  • مطالعه موردی
  • محمدتقی بیگ محمدی، مصطفی محمدی، عطا محمودپور، کسری کروندیان، موسی آغداشی صفحه 521
    زمینه و هدف
    نوروپاتی مسمومیت با سرب می تواند با علایم گوارشی، کلیوی، عصبی و خونی تظاهر نماید.
    معرفی بیمار: بیمار آقای 40 ساله، کارمند اداری و معتاد به تریاک خوراکی، با علائم گوارشی، دل درد و یبوست، ضعف شدید اندام تحتانی- فوقانی و حس طبیعی بود که در آزمایشات، کم خونی، لکوسیتوز، افزایش مختصر آنزیم های کبدی داشت. سطح سرب خون بیش از μg/dl 200 گزارش گردید. بیمار به دنبال دو دوره پنج روزه تحت درمان با Dimercaprol (BAL) و CaNa2EDTA وریدی و متعاقبا سوکسیمر خوراکی قرار گرفت. علی رغم برطرف شدن تمام علائم و کاهش سطح خونی سرب، بیمار با فلج اندام ها از بیمارستان مرخص شد.
    نتیجه گیری
    به دلیل آسیب های عصبی غیرقابل جبران سطح خونی بالای سرب، باید در هر بیمار با درگیری سیستم عصبی همراه با علائم گوارشی و خونی، مسمومیت با سرب را در نظر داشت.
    کلیدواژگان: مسمومیت سرب، فلج حرکتی، تریاک، نوروپاتی، کوادری پلژی
  • علی غفوری، شیرزاد نصیری، مازیار کرم نژاد، فرشاد فرشید فر صفحه 525
    زمینه و هدف
    متاستاز به محل پورت ها متعاقب کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک، در موارد غیر مشکوک به کانسر کیسه صفرا یک مشکل جدی است. کارسینوم کیسه صفرا در یک درصد از تمامی اعمال جراحی مجاری صفراوی گزارش شده است که در اغلب آنها تنها پس از بررسی بافت شناسی کیسه صفرا تشخیص داده شده است. گسترش بدخیمی متعاقب لاپاروسکوپی بر اساس آنچه که در جراحی رادیکال متعاقب جراحی لاپاروسکوپیک اولیه به دست آمده است، مهاجم و وسیع به نظر می رسد.
    معرفی بیمار: در این مطالعه یک مورد غیر عادی از متاستاز آدنوکارسینومای کیسه صفرا به محل چهار پورت لاپاروسکوپی در یک خانم 63 ساله که با تشخیص کوله سیستیت حاد تحت عمل کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی قرار گرفت. در بررسی پاتولوژیک، کیسه صفرا حاوی بافت تومورال و نکروتیک، نمایانگر آدنوکارسینومای کاملا تمایز یافته گزارش گردید. مخاط و زیر مخاط درگیر بوده ولی شواهدی از تهاجم به لایه عضلانی یا سروز کیسه صفرا به دست نیامد (T1). سی ماه بعد، با شکایت توده هایی در محل هر چهار پورت به بیمارستان مراجعه نمود معرفی می گردد. از محل پورت ها بیوپسی انجام گرفت و وجود آدنوکارسینوما که منجر به تشخیص متاستاز آدنوکارسینوما گردید محرز شد. تا آنجا که نویسندگان این مقاله اطلاع دارند تاکنون مورد مشابهی از آن در منابع علمی گزارش نشده است.
    کلیدواژگان: کله سیستکتومی، لاپاراسکوپی، کانسر کیسه صفرا
|
  • Yalda A., Seyyed Alinaghi Sa, Hajiabdolbaghi M Page 447
    There are limited published investigations about adherence to antiretroviral and its determinants. Many determinants influence on adherence to therapy. The effects of some determinants on adherence are controversial. More studies are needed to be fulfilled about adherence and its determinants to compile strategies. Key to the success of antiretroviral therapies is the ability and willingness of HIV-positive individuals to adhere to antiretroviral regimens. There are different definitions for full adherence. In the most studies, adherence is defined as taking ≥95% of prescribed medication. Adherence rate needs to be >95% to prevent virologic failure and for complete supper-ssion.
  • Fouladdel Sh, Mohammadi-Karakani A., Ghazi-Khansari M., Azizi E Page 456

    Paraquat is an herbicide produced and used prevalently worldwide. Studies have shown that lung fibrosis induced by paraquat can be prevented or delayed by certain antioxidants, iron chelating agents, melatonin, and, recently, blood pressure lowering drugs such as captopril. The protective effects of captopril on paraquat toxicity were studied using RT-PCR and immunohistochemistry to determine the gene and protein expression of p53 and Bcl-2 in lung tissue samples from rats treated with captopril before and after exposure to paraquat.

  • Arab Mr, Arab F., Karimi M., Shahraki Mr, Sargazei Gh Page 462
    Glycoconjugates are a class of cell surface glycoproteins, the terminal sugars of which are important indicators of neoplasia and the aberrant biological behavior of cancer cells. Lectins are a class of plant or animal glycoproteins that specifically bind to the terminal sugars of glycoconjugates. The aim of the present study is to identify the presence of L-fucose in cell surface glycoconjugates and extracellular matrix glycoconjugates of cancer cells of different grades of colonic adenocarcinoma. Paraffin blocks of colonic adenocarcinoma tissue from 30 patients were collected from the Pathology Department of Khatam Al Anbia Hospital in Zahedan, Iran.
  • Keshvari A., Jafari- Javid M., Najafi I., Chaman R., Nouri Taromloo Mk Page 468
    Chronic peritoneal dialysis is a safe method for the treatment of end-stage renal failure. Worldwide, patients on chronic peritoneal dialysis constititute approximately 15% of the total number of patients on dialysis. In Iran, very few people have access to chronic peritoneal dialysis, which is targeted by the Ministry of Health. This lack of access is primarily due to the high occurrence of mechanical complications. Improving catheterization procedures is an important way to extend the use of peritoneal dialysis in Iran.
  • Golbabaii Sh, Ghanbar M., Hemmatpour Kh Page 475
    Approximately 2-15% of the global population suffers from migraine headaches. Since acupuncture is one of the treatments for this disorder, the aim of the present study was to assess the effectiveness of this modality on patients with migraine. In this experimental interventional study, we enrolled 180 patients with migraine headache attacks at a documented frequency of at least 2 attacks during last 6 months. For all patients, the number, duration and intensity of the headaches were recorded before treatment. To treat the patients, the point with maximal pain was first determined and the meridian was distinguished.
  • Modares Gilani M., Behtash N., Karimi Zarchi M., Samizadeh Z., Ghaemmaghami F., Mousavi A Page 480
    Ovarian cancer is the leading cause of death among all gynecologic cancers in developed countries. The standard treatment for advanced ovarian cancer consists of cytoreductive surgery associated with a platinum/paclitaxel-based chemotherapy. Over than 50% of patients with advanced ovarian cancer will develop recurrent disease. For those patients who have recurrence of disease at least six months after initial therapy, the paclitaxel- platinum combination has been shown to be a superior treatment to platinum monotherapy. However, many patients develop clinically relevant neurotoxicity, frequently resulting in treatment discontinuation.
  • Chamani-Tabriz L., Tehrani Mj, Zeraati H., Asgari S., Tarahomi M., Moini M., Ghasemi J Page 485
    Chlamydia trachomatis is a common and curable STI that may be symptomatic or asymptomatic. The few studies on C. trachomatis among Iranian women have had, for the most part, small sample sizes and are therefore unsuitable for epidemiological deductions. The aim of this study was to estimate the prevalence of urogenital C. trachomatis infections by PCR on urine samples of married women in their fertile years in order to determine the need for a C. trachomatis screening program for asymptomatic women in Iran.
  • Ahmadi F., Naseri R., Lessan Pezeshki M Page 492
    Cyclosporine is one of the main immunosuppressors used for renal transplant recipients, and is given to prevent transplant rejection. Although the drug increases the survival of patients and grafted organs, it has some side effects independent of its effect on the immune system that are usually ignored. In this study, we evaluate the effect of cyclosporine on serum Mg levels and metabolic side effects in renal graft patients. In this study, we followed 157 renal transplant recipients (62 females and 95 males) who were being treated with cyclosporine at a private clinic to
  • Hekmat R., Mojahedi Mj, Ahmadnia H Page 498
    The preferred modality of dialysis is a controversial issue in nephrology. In this study we compare some demographic and epidemiological characteristics of hemodialysis and peritoneal dialysis patients in an attempt to analyze this issue. The results of the research protocol “A survey of the epidemiological characteristics of chronic dialyzed patients in Khorassan province”, was used to compare some demographic and epidemiological aspects of chronic hemodialysis and peritoneal dialysis patients in search of any statistically significant difference. A total of 836 chronic dialysis patients entered this study, 802 (95.9%) of which were under chronic hemodialysis, and 34 (4.1%) patients were undergoing peritoneal
  • Rafiei M., Sadr Smh, Nasirian M., Namayandeh Sm, Abdoli A. M, Sadr Sm Page 503
    Atherosclerosis and the side effects thereof are a major cause of mortality and morbidity in diabetic patients. Diabetic dyslipidemia is defined by a decrease in blood levels of HDL cholesterol and increases in triglycerides and LDL cholesterol. Diabetic dyslipidemia is atherogenic, inducing cardiovascular disease in diabetic patients at a frequency that is two to three times greater than that of nondiabetics. This study analyzes the data from the first phase of the Yazd Healthy Heart Program, a community intervention project focused on the prevention of cardiovascular disease. Using the cluster sampling method, we analyzed data from 2000 subjects from Yazd, Iran, ranging in age from 20 to 74 years.
  • Abolghasemi A., Shibani H., Narimani M., Ganji M Page 508
    Infertility influences various aspects of a woman’s personality and psyche, and affects her functions within her family and occupation, as well as her ability to communicate. Studies have shown that infertility is associated with depression, stress, anxiety, dissatisfaction with life and other psychological problems. The purpose of the present study was to compare the dimensions of neuroticism and androgyny in fertile, infertile and postmenopausal women. This study included of 180 fertile, infertile and postmenopausal women (60 in each group) selected from inpatients at Imam Khomeini and Mirza Koochak Khan Hospitals, Tehran, Iran, during 2004.
  • Razmpa E., Azimi C., Soltan Sanjarei M., Ghasempoure A., Yousefi M Page 515
    A high percentage of the patients at ENT or plastic surgery clinics have ENT abnormalities, either congenital or those developing later in life. Some are life threatening, while others cause disability and esthetic problems, with profound consequences for the affected child and the family. In addition, ENT abnormalities usually place stress on interpersonal relationships, causing social isolation, unhappiness and depression. The majority of these abnormalities is genetic and follows autosomal recessive pattern of inheritance. Geneticists believe that there is a higher frequency of autosomal recessive disorders among the offspring of consanguineous parents.
  • Baigmohammadi Mt, Mohammadi M., Mahmoodpour A., Karvandian K., Aghdashi M Page 521
    Lead poisoning could be associated with gastrointestinal renal, hematologic complications and neurologic deficit. The patient was an opium addict, forty one years old male, to hospital admitted with gastrointestinal signs, constipation, abdominal pain, severe weakness of upper and lower limbs without any sensory impairment and with anemia, leukocytosis, and slightly increased liver function tests. Serum level of lead was more than 200µg/dl. After treatment with dimercaprol (BAL), CaNa2EDTA for two five days sessions that followed with oral succimer for three days, signs and symptoms relieved, all laboratory tests became normal and blood level of lead reduced but the patient was
  • Ghafouri A., Nasiri Sh, Karam Nejad M., Farshidfar F Page 525
    Port-site metastasis following laparoscopic cholecystectomy with unsuspected gallbladder carcinoma is a serious problem. Gallbladder carcinoma is found in 1% of all biliary tract operations, in most being diagnosed only after histological examination of the gallbladder. The spread of cancer following laparoscopy appears aggressive and widespread, as noticed from re-operation for radical treatment. The pathologic findings of gallbladder were consisting of tumoral and necrotic tissue, indicating of well differentiated adenocarcinoma. Mucosa and submucosa were involved, but no evidence of invasion to muscular layer and gall bladder serosa was found (T1).