فهرست مطالب

مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال چهاردهم شماره 3 (پیاپی 28، پاییز1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/08/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حسن رزمی، داود شریفی، فرهنگ ساسانی، مجتبی اقدامی صفحه 5
    مرحله پاکسازی و شکل دهی کانال ریشه از مهمترین مراحل درمانهای اندودنتیکس می باشد. در بسیاری از موارد، فرایندهای فیزیولوژیک و یا پاتولوژیک بر کانال ریشه اثر می گذارند و این مجرا را بسیار باریک می کنند؛ بنابراین استفاده از وسایل و موادی که بتوان با آنها، عمل پاکسازی و شکل دهی کانال را حتی در کانالهای بسیار باریک، بخوبی انجام داد، ضروری به نظر می رسد. هدف از این مطالعه بررسی اثر دو ماده Chelating ساخت داخل و خارج بر روی بافتهای پری رادیکولر دندانهای گربه می باشد. در این تحقیق مواد RC-Prep تولید داخل و خارج، پس از تهیه و آماده سازی کانالهای هجده دندان کانین فک پایین گربه، بطور مساوی در دو گروه نه تایی، دراین کانالها قرار داده شدند و Patency ناحیه اپیکال برای نفوذ طبیعی این مواد به بافت پری رادیکولر، حفظ گردید؛ همچنین در سه دندان کانین دیگر گربه، به عنوان کنترل مثبت، ماده اسید فسفریک قرار داده شد و در سه دندان دیگر، به عنوان کنترل منفی پس از تهیه و آماده سازی کانال، هیچ ماده ای قرار داده نشد. پس از سیل تاج دندانها، گربه ها در سه دوره زمانی 1، 21 و 42 روزه پس از انجام وایتال پرفیوژن کشته شدند. نمونه های دندانی همراه با مقداری از استخوان اطراف آنها در سه گروه هشت عددی، جدا شدند و پس از تهیه لامهای هیستولوژیک، پاسخ بافتی نسبت به این مواد از طریق شمارش سلولهای آماسی مترشحه انجام شد و آنالیز مرفومتریک آنها، انجام گردید. واکنش آماسی دو نوع RC-Prep، در هیچ یک از دوره های زمانی مطالعه، تفاوت معنی داری نداشت؛ اما هر یک از دو ماده با نمونه های کنترل مثبت و منفی، تفاوت معنی دار داشتند.
    کلیدواژگان: RC Prep، دندان کانین گربه، وایتال پرفیوژن، پاسخ بافتی
  • زهرا پورپاک، مهدی شهرابی، ژاله نیکفرجام، محمد موذنی، لاله نیکفرجام، اصغر آقا محمدی صفحه 12
    شایعترین نقص ایمنی، کمبود انتخابی IgA می باشد که در بین نژادها و اقوام مختلف شیوعی بین یک چهارصدم تا یک دو هزارم دارد. چون IgA نقش مهمی در محافظت از مخاط از جمله بافت دهان برعهده دارد، انتظار می رود کمبود آن سبب بروز تظاهرات دهانی گردد. مطالعات گذشته نتایج ضد و نقیضی را در این مورد گزارش کرده اند. این مطالعه با بررسی ضایعات دهان و دندان و شیوع آنها در این بیماران بدنبال یافتن ضایعه دهانی خاص به عنوان راهنمای شناسایی بیماران مبتلا به نقص انتخابی IgA می باشد تا متخصصین دهان و دندان بتوانند این بیماران را قبل از بروز عوارض زودرس و دیررس بیماری شناسایی کنند. دراین بررسی تعداد یازده بیمار مبتلا به نقص انتخابی IgA (با IgA سرمی کمتر از mg/d 10) انتخاب شدند و با یازده فرد سالم که از نظر سن و جنس همسان بودند، مقایسه گردیدند. سن افراد مورد مطالعه بین سه تا هجده سال و هر گروه شامل پنج دختر و شش پسر بود. معاینات دهانی شامل ثبت تعداد دندانهای پوسیده، پر شده و از دست رفته، وضعیت پریودنشیوم، میزان تجمع پلاک میکروبی و ضایعات موجود در مخاط دهان و سرعت ترشح بزاق بود. مقادیر ایمونوگلوبولین های بزاق و قطعه ترشحی در هر دو گروه به روش ELISA) Enzyme-linked Immunosorbent Assay) و ایمونوگلوبولین های سرمی به روش SRID) Single Radial Immunodiffusion) مورد سنجش قرار گرفتند. IgA سرمی بیماران در 100% موارد کمتر از mg/dl 10 و از نظر سایر ایمونوگلوبولین های سرمی طبیعی بودند؛ همچنین در نه یازدهم از بیماران SIgA وجود نداشت در حالی که در دو یازدهم آنها مقدار کمتر از نصف گروه سالم هم سن و هم جنس خود SIgA داشتند. میزان قطعه ترشحی و SIgM بزاق بیماران با کمبود انتخابی IgA در مقایسه با افراد سالم افزایش یافته بود که از نظر آماری این اختلاف معنی دار می باشد. در مطالعه حاضر هیچگونه تفاوتی در تظاهرات دهانی اعم از میزان بالای تجمع پلاک میکروبی، میزان بالای پوسیدگی، وجود بیماری های پریودنشیم و زخمها و عفونتهای مخاط دهان بین دو گروه مشاهده نشد. این مطلب می تواند به دلیل افزایش جبرانی SIgM و یا مساعدت عوامل دفاعی غیرایمونولوژیک بزاق و یا سایر سیستمهای ایمنی نظیر فاگوسیتوز و ایمنی سلولی باشد؛ بنابراین بیماران دارای کمبود انتخابی IgA فاقد تظاهرات دهانی به عنوان یک راهنمای شناسایی برای این بیماری می باشند.
    کلیدواژگان: کمبود IgA، بزاق، سرم، قطعه ترشحی، ایمونوگلوبولین ها، تظاهرات دهانی
  • سعید اشراقی، محمدحسین سالاری، زینب کدخدا، شبنم یغمایی صفحه 21
    گونه های اکتینومایسز سهم بسزایی در میکروفلور دهان (چینهای لوزه، پاکتهای پریودنتال، فضای بین دندانی و شیارها و نسوج لثه و غیره). دستگاه گوارش و نیز دستگاه ژنیتال دارند. این جنس شامل باکتری های گرم مثبت، بیهوازی یا میکروآئروفیلیک، غیراسیدفست، بی حرکت، کند رشد و متمایل به تشکیل رشته های ناپایدار است که به صورت باسیلهای کوتاه و منشعب شکسته می شوند. این باکتری ها از قدرت تهاجمی کمی برخوردارند و به عنوان پاتوژنهای فرصت طلب زمانی که سد دفاعی بدن فرو ریزد، به بافت نرم و گاهی سخت حمله می کنند و عفونت اکتینومایکوزیس را به وجود می آورند. هدف از این مطالعه جداسازی گونه های اکتینومایسز و تعیین نقش آنها در عفونت پریودنتال می باشد. در این مطالعه که به روش توصیفی انجام شد، صد بیمار مبتلا به عفونت پریودنتال مراجعه کننده به بخش پریودنتیکس دانشکده داندانپزشکی به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه برداری به مدت شش ماه و با هدف جداسازی و مطالعه اکتینومایسزهای دهانی از پلاک میکربی و پاکت پریودنتال انجام گرفت؛ ضمن این که عمق پاکت پریودنتال در رابطه با جنس، گروه های سنی و مصرف سیگار نیز مورد بررسی قرار گرفت. جهت حذف عوامل مخدوش کننده و حصول نتایج بهتر و منطقی تر، شرایط زیر برای ورود بیماران به مطالعه در نظر گرفته شد: - دارا بودن پاکت پریودنتال بیش از 3 میلیمتر در اطراف حداقل یک دندان. - مصرف نکردن هیچ نوع آنتی بیوتیک حداقل پانزده روز قبل از نمونه برداری. - عدم ابتلا به هر گونه بیماری سیستمیک. دراین بررسی سه نمونه مثبت شامل یک گونه اکتینومایسز ویسکوزوس و دو گونه اکتینومایسز نیوزلندی از بیماران با علائم ژنویویت و پریودنتیت به دست آمد. 54% از بیماران مراجعه کننده را زنان و 46% را مردان تشکیل می دادند. پراکندگی سنی بیماران بین 18 تا 57 سال و بیشترین تعداد بیماران (35%) در گروه سنی 31 تا 40 و کمترین تعداد (10%) در گروه سنی زیر 20 سال بود.علت مراجعه 40% از بیماران، ناراحتی و خونریزی از لثه بود که زنان با 42.5% سهم کمتری داشتند.
    کلیدواژگان: اکتینومایسز، پلئومرفیسم، بیهوازی، میکروآئروفیل، جداسازی، ژنژیویت، پاکت پریودنتال، پلیکل، لکتین، تست حساسیت ضدمیکروبی
  • مریم قوام، طاهره جعفرزاده، پرنیان علیزاده اسکویی صفحه 30
    انقباض پلیمریزاسیون کامپوزیت رزینها منجر به بروز مشکلاتی در ترمیمهای زیبایی و محافظه کارانه شده است. در این مطالعه (in-vitro)، متوسط درصد انقباض پلیمریزاسیون خطی دو نوع کامپوزیت لایت کیور IDM و تتریک سرام مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین به طور همزمان، درجه تبدیل و درصد فیلر معدنی دو کامپوزیت اندازه گیری شد. تعداد ده نمونه به شکل دیسک به ابعاد 1.547×8 میلیمتر از هر کامپوزیت روی لام میکروسکوپ و در مرکز رینگ فلزی متصل به آن تهیه شد. نمونه ها از قسمت تحتانی لام به مدت 60 ثانیه تحت تابش نور قرار گرفتند و بعد از 30 دقیقه تغییرات ضخامت نمونه ها با میکرومتر Helios اندازه گیری و درصد انقباض خطی هر نمونه محاسبه شد. جهت بررسی نتایج از روش t-test استفاده شد (P<0.05)؛ در عین حال متوسط درجه تبدیل نمونه ها با FTIR و محتوای فیلر معدنی به وسیله سوزاندن در کوره الکتریکی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که بین درصد انقباض خطی دو نمونه کامپوزیت تفاوت معنی داری وجود ندارد و درجه تبدیل و محتوای فیلر معدنی در تتریک سرام بیشتر از IDM می باشد. به نظر می رسد درجه تبدیل پایین در IDM به ترکیب شیمیایی و محتوای فیلر آن مربوط باشد و تشابه انقباض خطی پلیمریزاسیون IDM با تتریک سرام می تواند ناشی از درجه تبدیل پایین آن باشد.
    کلیدواژگان: انقباض پلیمریزاسیون
  • سیدمصطفی موسوی نسب، امیررضا هنری، امیر ظریف کار صفحه 36
    تارنیش یکی از معایب آمالگام های دندانپزشکی است که آن را نسبت به کروژن مستعد می کند و در نتیجه موجب تخریب ترمیم می شود. دو نوع آمالگام با مس بالا در ایران تولید می شود (سینالوی با ذرات تراشه ای و سینالوکس با ذرات کروی). هدف از این مطالعه بررسی میزان و مقایسه تارنیش این دو نوع آمالگام می باشد. تعداد 32 بیمار مراجعه کننده به بخش ترمیمی که حداقل دارای دو دندان پوسیده یا دارای پرکردگی معیوب بودند، انتخاب گردیدند. اطلاعات مربوط به بیماران در پرونده تنظیمی ثبت گردید که در قسمتی از آن محلی مربوط به نتایج بررسی نهایی بیماران می باشد. پس از انجام مراحل بی حسی و تهیه حفره و برقراری ایزولاسیون مناسب توسط رابردم یک دندان بیمار با آمالگام سینالوکس و دندان دیگر با آمالگام سینالوی ترمیم گردید. ترمیمها پس از 24 ساعت از نظر اکلوژن بررسی شدند و سپس پرداخت گردیدند. پس از گذشت 9 ماه بیماران جهت بررسی نهایی فراخوانده شدند و میزان تارنیش توسط ایندکس تهیه شد و به وسیله نرم افزار Photoshop بررسی گردید. نتایج نشان داد میزان تارنیش آمالگام سینالوکس کمتر از سینالوی می باشد. درخشندگی سطح آمالگام سینالوکس نسبت به سینالوی دوام بیشتری دارد؛ میانگین تارنیش آمالگام سینالوی 0.59±2.09 و مقدار مربوط به سینالوکس 0.68±1.72 به دست آمد. بین میزان تارنیش دو نوع آمالگام وسطح بهداشت، مصرف سیگار، تعداد سطوح ترمیم، موقعیت مکانی ترمیم و شخص عمل کننده تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: تارنیش، کروژن
  • مژگان پاک نژاد، امیررضا رکن، حسن سمیاری صفحه 43
    EMD فعال کننده ساخت سمنتوم، لیگامان پریودنتال و استخوان در مرحله تکامل فولیکول دندانی است. بررسی های هیستولوژیک نشان داده اند که کاربرد EMD موجب افزایش تشکیل سمان بدون سلول می گردد. سمان بدون سلول با الیاف خارجی، به خوبی با عاج زیرین اتصال پیدا می کند. به نظر می رسد که EMD برای سلول ها به عنوان ماتریکس عمل می کند و موجب فراهم شدن محیطی مناسب برای تکثیر و تمایز سلولها جهت بازسازی بافت می گردد. هدف از این مطالعه بررسی هیستولوژیک اثربخشی EMD) Enamel Matrix Derivative) یا پروتئین ماتریکس مینا در روند Regeneration ضایعات پریودنتال می باشد. دراین تحقیق EMD در Surgical Defect دندانهای پرمولر چهار گوسفند بالغ مورد استفاده قرار گرفت؛ بدین منظور فلپ موکوپریوستیال در سمت باکال دندانها انجام شد. صفحه استخوانی باکال از مزیال تا دیستال و تا عمق 4 میلیمتر برداشته شد. پس از تراشیدن سمان ریشه با فرز و سپس اچینگ آن، از ماده EMD بر روی عاج اکسپوز استفاده گردید و فلپ بخیه شد. در سمت قرینه دندانهای مذکور که به عنوان کنترل در نظر گرفته شد، همین عملیات ولی بدون اچینگ و استفاده از EMD انجام شد. پس از حدود 100 روز گوسفندها کشته شدند و آزمایشات هیستولوژیک به وسیله میکروسکوپ نوری روی Block Section محدوده ای که تحت عمل جراحی قرار گرفت، انجام شد. نتایج نشان داد که در سمت تست بازسازی سمنتوم حدود 62.5% و بازسازی استخوان حدود 50-42.5% انجام شده بود؛ در حالی که در سمت کنترل بازسازی سمنتوم حدود 37.5% و بازسازی استخوان حدود 42.5%-32.5% بود؛ همچنین میزان مهاجرت اپیکالی جانکشنال اپی تلیوم در سمت کنترل حدود 10-8% بیشتر از سمت تست بود. نکته مهم این است که در سمت تست سمان جدید کاملا به عاج زیرش چسبیده بود ولی در سمت کنترل یک شکاف (Gap) بین سمان تازه و عاج زیرین دیده می شد. این نتایج بیانگر بهبودی وضعیت Regeneration در سمت تست به دنبال کاربرد EMD می باشد و به نظر می رسد استفاده از این ماده شروع موفقی در درمانهای رژنراتیو ضایعات پریودنتالی باشد.
    کلیدواژگان: بازسازی، پروتئین ماتریکس مینا (EMD)، گوسفند، بررسی هیستولوژیک
  • احمدرضا طلایی پور، مهشید شیخ الاسلامی، ندا رمضانخانی صفحه 53
    یکی از عوامل مهم در موفقیت درمانهای اندودنتیکس، تعیین طول ریشه قبل از آماده سازی کانال است. رادیوگرافی از دیرباز دراین امر مهم یاری دهنده بوده است؛ اما امروزه برای کاهش دوز اشعه و سهولت انجام کار، استفاده از سیستم رادیوویزیوگرافی به جای رادیوگرافی معمولی توصیه شده است. هدف از این مطالعه مقایسه رادیوویزیوگرافی و رادیوگرافی معمولی در تعیین طول کانال است. در این مطالعه 101 دندان قدامی و خلفی کشیده شده انسانی، پس از درون بلوکهای یونولیتی قرار داده شدند و طول کانال آنها با کمک فایلهای دستی و با دو روش رادیوگرافی معمولی (CR) و رادیوویزیوگرافی (RVG) تعیین گردید. اعداد حاصل از اندازه گیری رادیوگرافی معمولی در میانگین بزرگنمایی به دست آمده ضرب شد و همه اعداد حاصله با یکدیگر و با روش طرح بلوکهای کامل تصادفی مقایسه شدند. نتایج نشان داد که رادیوگرافی معمولی و رادیوویزیوگرافی هر دو طول کمتری را در مقایسه با طول واقعی نشان می دهند؛ اما طولهای به دست آمده از نظر آماری اختلاف معنی داری را نشان ندادند؛ لذا با توجه به مزایای RVG می توان از آن در تعیین طول کانال استفاده نمود.
    کلیدواژگان: طول کارکرد کانال
  • مریم بیدار، پری قاضیانی، مسعود ساعتچی، میرعبدالله سلوتی صفحه 58
    درد بعد از درمان ریشه یکی از مشکلاتی است که هنوز دندانپزشکان با آن مواجه هستند. مطالعات انجام شده نشان داده است که آماس حاصله در ناحیه پری اپیکال، یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده دردهای بعد از درمان ریشه است و هیستامین یکی از واسطه های شیمیایی موثر در ایجاد این آماس می باشد. هدف از این مطالعه بررسی امکان کنترل دردهای بعد از درمان ریشه به وسیله درمان پیش دارویی با استمیزول (داروی آنتی هیستامین) بود. به این منظور 60 بیمار در دو گروه بررسی شدند: گروه اول شامل سی بیمار بود که یک ساعت قبل از درمان ریشه، یک عدد کپسول حاوی 20 میلیگرم استمیزول و گروه دوم شامل سی بیمار که یک ساعت قبل از درمان ریشه یک عدد کپسول پلاسبو دریافت کردند. بیماران پس از درمان ریشه، پرسشنامه درد را تکمیل و در مراجعه بعدی آن را تحویل دادند. زمانهای مورد بررسی شامل 1، 3، 6، 9، 12، 18، 24، 48 و 72 ساعت پس از درمان ریشه بود. در این مطالعه مشخص شد که قرص استمیزول فقط در 9 و 12 ساعت پس از درمان ریشه درد متوسط پرسمنتال را کاهش می دهد؛ همچنین این دارو نتوانست درد خود به خود پس از درمان ریشه را در زمانهای مورد بررسی به طور چشمگیری کاهش دهد.
    کلیدواژگان: کنترل درد، استمیزول، آنتی هیستامین
  • بتول شریعتی صفحه 66
|
  • Page 5
    The cleaning and shaping of root canals is one of the most important proccesses in endodontics. In many cases, the physiologic or pathologic proccedures can affect the canals. So, using the instruments and materials, which could be applied in cleaning and shaping of narrow canals is necessary. The aim of this study was the evaluation of Iranian and foreign chelating agents on periradicular tissue of cats. After cleaning and shaping of canals in 18 lower canines of cats, the original RC-Prep and an Iranian chelating agents were placed equally in two groups with 9 teeth in each one. The patency of canals preserved for materials leakage. In 3 lower canines of cats, phosphoric acid was placed as positive controls.3 canine teeth as negative controls had nothing in them. The crowns were sealed and the cats were sacrificed in 1/21/42 days periods after conducting vital perfussions. The teeth samples with their surrounding osseous tissues were gathered and placed in three groups each contained 6 samples. Histologic preparations were done and the tissue reactions to these materials were evaluated by counting the proliferative inflammatory cells. Also the morphometric analysis for these samples was done. The inflammatory reactions of these materials (the original RC-Prep. & the Iranian chelating agent) were not statistically different. Both of these materials were different in inducing tissue reactions in comparison with those of positive and negative controls, and these differences were statistically important.
  • Page 12
    IgA selective deficiency is the most common immunodeficiency. The prevalence of it in different races varies from to. Since secretary IgA has has a defensive role in the mucosal surfaces, supposing is thought that IgA deficiency will be accompanied by oral manifestations. The previous studies showed controversial results about that. The aim of this cohort study was to finding out oral manifestations in IgA- deficient individuals. As s result oral specialists can find the patients in early stages. 11 IgA- deficient patients (with IgA level < 10 mg/dl in serum) and 11 normal volunteers with the same age and sex were compared. The ages of the people were between 3 and 18 years old and 5 girls and 6 boys were in each group. Their oral examination included DMFT (Decayed, Missed and Filled Teeth), periodontal condition, Plaque accumulation and oral mucosal lesions. Saliva immunoglobulin and secretary component levels were detected by enzyme- linked immunosorbent assay (ELISA) and serum immunoglobulin levels were detected by single radial immunodiffusion (SRID) methods. All of the IgA- deficient patients had the serum IgA level < 10 mg/dl and their immunoglobulin levels were normal. of these patients didnt have SIgA and the rest of them had a little SIgA in their saliva(< SIgA levels in sex and age matched normal group). IgA deficient patients showed no statistical significant difference about oral manifestations in comparison with normal group. It may be related to the increase of compensatory SIgM or assistance of other non- immunological defense factors in saliva, phagocytosis and cellular immunity. Thus IgA- deficiency cannot produce any oral manifestations as a criteria to diagnose it.
  • Page 21
    Actinomyces species are normal residents of the mouth cavity, gastrointestinal tract and female genital tract. The genus consists of gram-positive bacteria, strictly anaerobic or microaerophilic. The bacteria are opportunists with a low virulence potential that cause actinomycosis only when the normal mucosal barriers are disrupted. The main purpose of this study was the isolation of Actinomyces strains and determining of their role in periodontal diseases. The present study was carried out on 100 patients with periodontal diseases referred to the Periodontic Department of Faculty of Dentistry. The sampling was done in 6 months with isolation of oral Actinomyces from microbial plaque and periodontal pocket. The samples were selected based on the following criteria: periodontal plaque with deep pocket (>3 mm), no antibiotic therapy for a period of at least two weeks, and lack of systemic diseases. One strain of Actinomyces viscosus and two strains of Actinomyces naeslundii were isolated from the patients with gingivitis and periodontitis. Of the 100 patients with gingivitis and periodontitis, aged between 18-57 years old, 46% were males and 54% were females. The peak incidence of the diseases (35%) was in the third age group (31-40) and the lowest incidence (10%) was in the first age group (<20). Forty patients (40%) complained of gingival disease and its bleeding with lower incidence of (42.5%) in female.
  • Page 30
    Measurement of linear polymerization shrinkage in light cure Ideal Makoo composite resin Abstract: Abstract: Polymerization shrinkage of light cure composite resins causes many complications in conservative and esthetic restorations. The objective of this in-vitro study was to evaluate the polymerization shrinkage, degree of conversion and the amount of filler in IDM and tetric ceram composites. Ten disk shaped, uncured specimens (8mm×1.547mm) of each composite were placed on glass slide in the center of the metal attached to it. Then specimens were light cured for 60s from underneath. After 30 minutes, the thickness of specimens, using a micrometer and the percent of the polymerization shrinkage of each sample were measured. Statistical analysis was carried out by t-test (P<0.05). Also the degree of conversion of specimens was evaluated with FTIR and the mineral filler content was measured by burning in electric oven. Polymerization shrinkage in IDM and tetric ceram was not significantly different. Degree of conversion and mineral filler content in tetric ceram was greater than that of IDM.It is assumed that the low degree of conversion in IDM is due to its chemical composition and filler content. Also, the similarity in linear polymerization shrinkage between IDM and tetric ceram may be caused by the low degree of conversion in IDM.
  • Page 36
    There are two types of high-copper dental amalgams produced in Iran; Cinalloy (lathe-cut particles) and Cinalux (spherical particles). Tarnish is one of the disadvantages of dental amalgam, which precedes corrosion, and in fact it means real destruction of restorative materials. The purpose of this study was to compare the extent of tarnish in Cinalux and Cinalloy amalgams. 32 patients, with at least two carious or poorly restored teeth were selected. Then, each tooth was restored with one of these two types of dental amalgams. The restorations were polished after 24 hours and patients were followed up after 9 months. The restorations were categorized in four groups of no change, one plus (1-30%), two plus (30-60%) and three plus (more than 60%) according to the level of discoloration. The results showed that the level of tarnish in Cinalux group was significantly less than Cinalloy group. The mean of tarnish for Cinalloy and Cinalux was 2.09±0.59 and 1.72±0.68 respectively. In addition, statistical analysis showed that there was no significant relationship between tarnish and Oral hygiene, smoking, operator or type and place of restoration.
  • Page 43
    The aim of the present study was the histological evaluation of Enamel Matrix Derivative (EMD) effectiveness for regeneration of periodontal defects. EMD activates cementum synthesis, PDL and bone during the maturation stage of follicole. In this research, EMD was used in surgical defects of premolar teeth in four adult sheep. Muccoperiosteal flap was reflected in buccal site of teeth. The buccal bone plate was removed from mesial to distal in 4 mm depth. After eliminating the cementum by bur and its etching, EMD was applied on exposed dentine and flap was sutured. In opposite sites of those teeth (control sites) the same process was performed without etching. After 100 days, sheep were sacrificed and histological study through light microscopic was performed on black sections of operation sites. The results showed that in test sites, regeneration of cementum and bone was 62/5% and 42/5-50% respectively. But in control sites regeneration of cementum and bone was 37.5% and 32/5-42/5% respectively. Also the migration of junctional epithelium in control sites was 8-10% more than test sites. The important point is that in test sites, cementum was completely attached to undermining dentine. But, in control sites, the gap between cementum and dentine was visible. As a result, this study suggests that EMD promotes periodontal regeneration, and EMD application is a successful achievement in regenerative periodontal therapy.
  • Page 53
    One of the major factors in a successful root canal therapy is the determination of root length before canal preparation. Radiography has been proved to be useful in this case, but nowadays for reducing radiation, radiovisiography has been recommended. The aim of this study was comparing conventional radiography (CR) with radiovisiography (RVG) in determination of canal length. 101 anterior and posterior extracted human teeth were selected. After mounting in unolit block, K- file (Num. 15) was placed in canal with tactile sense. Working length was measured by C.R and RVG. The results were analyzed by complete, randomized block design. RVG and CR showed shorter length than actual length. But, the measured lengths did not show significant statistical differences. As a result, considering the advantages of RVG, it is recommended in determining canal length.
  • Page 58
    Endodontic postoperative pain is still one of the major problems for dentists. According to the researches periapical inflammation after RCT is one of the most important factors causing endodontic postoperative pain. Histamine is one of the effective chemical mediators, which produces such inflammation. So, for controlling pains after RCT, the factors reducing inflammation should be found. The aim of this study was to investigate pain control after RCT by drug prophylaxis with antihistamine (asetemizole). 60 patients were divided in 2 groups (30 patients in each group). Group 1 had a capsule of asetemizole (20mg) and the second group had a placebo capsule one hour before RCT. The patients completed the questionnaire after RCT and gave it back on the next session. The evaluated times were 1, 3, 6, 9, 12, 18, 24 and 72 h after RCT. This study indicated that asetemizole was able to reduce the moderate pericemental pain just at the 9 and 12 hours after RCT, and it was not able to reduce the spontaneous pain after RCT significantly on the evaluated times