فهرست مطالب

تدبیر - پیاپی 199 (آذر 1387)

نشریه تدبیر
پیاپی 199 (آذر 1387)

  • 100 صفحه، بهای روی جلد: 18,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/09/25
  • تعداد عناوین: 27
|
  • سرمقاله
  • مقالات
  • کیفیت و رقابت پذیری / چگونه رویکرد کیفیت می تواند به رقابت پذیری سازمان کمک کند؟
    وفا غفاریان، آناهیتا جهانگیری صفحه 18
    در هشتم ژانویه سال 1991 شرکت پان امریکن (Pan American)، بدون اینکه هیچکس در کیفیت خدمات آن تردیدی داشته باشد، اعلام ورشکستگی کرد. در اکتبر سال 2001 شرکت سوئیس ایر(Swissair) ورشکست شد در حالیکه به عنوان پر پرستیژترین خط هوایی دنیا شناخته می شد. تقریبا به گونه ای همزمان شرکت هوانوردی ویرجین آتلانتیک (Virgin Atlantic)، یک میلیون نفر به مسافران خود اضافه کرد و ناوگان هوایی خود را توسعه داد، در حالی که اصولا این شرکت فاقد خدمات درجه یک است. این پدیده به راستی اعجا ب آور است که چرا شرکتهای پرسابقه، با کیفیت خدمات بالا، شکست می خورند و شرکتهای کم سابقه و کوچک، بدون اینکه در کیفیت سرآمد باشند موفقیت را تجربه می کنند؟
    آیا دیگر کیفیت نمی تواند ضمانتی برای موفقیت در کسب و کار باشد؟ آیا مفهوم کیفیت با مصادیق متفاوتی در عمل مواجه است؟ آیا برخی از رویکردهای کیفیت موفقیت سازند در حالی که رویکردهای دیگر این ویژگی را ندارند؟
    این مقاله به تشریح و پاسخگویی به این پرسشها می پردازد و با استفاده از الگوی رقابت پذیری، نگرش های متفاوت به کیفیت وتفاوت آنها را در کسب موفقیت تحلیل می کند. این تحلیل نشان می دهد که تنها کیفیتی می تواند در محیط رقابتی، موفقیت پایدار ایجاد کند که به گونه متوازنی منافع و هزینه های مشتری و سودآوری سازمان را تامین کند.
  • مرتضی ایمانی راد، ونوس میرزایی صفحه 23
    در شرایط امروز، اقتصاد جهانی که با ادغام بیشتر فعالیتهای اقتصادی و ضعیف تر شدن مرزها روبه روست، جهانی شدن و آثار و عوارض آن به عنوان یک پدیده مبرم، در سیاستگذاری توسعه ملی رخ نشان می دهد. به عبارت ساده تر ارائه تصویر توسعه کشور بدون ارتباط و هماهنگی با نظام جهانی، تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. یعنی توسعه کشورهایی شبیه ایران راه خود را الزاما از طریق اقتصاد جهانی پیدا و تعریف می کند. اگر این بحث درست باشد به طور مستمر باید فرآیند جهانی شدن اقتصاد ایران به عنوان ابزاری مهم در مسیریابی توسعه اقتصادی کشور مورد بازبینی، بررسی و رصد قرار گیرد. در این صورت لازم است که شاخصی در اختیار سیاستگذاران اقتصادی قرار گیرد که از آن راه بتوانند ضمن ارزیابی جایگاه جهانی شدن ایران، سیاست های لازم را برای تسهیل امر توسعه اعمال کنند. متاسفانه این شاخص در ایران وجود ندارد و طبق معمول بقیه کارها، نیز مجبوریم که از شاخصهای موجود در سطح بین الملل، هر چند که با شرایط ما سازگار نباشد، بهره برداری کنیم. اتفاقا در این زمینه هم فعالیت بین المللی زیادی نشده است و شاخصهای موجود تکافوی نیازهای اطلاعاتی را نمی دهد. یکی از دلایل آن این است که کشورهای توسعه یافته جهان کمتر از کشورهای در حال توسعه به این شاخص نیاز دارند و به همین علت توسعه این شاخصها در نزد موسسات تحقیقاتی، از اهمیت زیادی برخوردار نیست. یکی از شاخصهای مطرح در جهان در این زمینه، شاخص جهانی شدن مجله سیاست خارجی است. این شاخص باوجود کاستی های مشخص از مطلوبیت زیادی در محافل سیاسی و مطبوعاتی جهان برخوردار است و برای محاسبه درجه جهانی شدن اقتصاد، معمولا به این شاخص ارجاع می شود. در این مقاله این شاخص به گونه مختصر مورد بررسی، کنکاش و ارزیابی قرار می گیرد. همان گونه که اشاره خواهد شد، سطح جهانی شدن اقتصاد ایران در این شاخص محاسبه و ارایه شده است و بد نیست که مقایسه ای بین ایران و کشورهای همسان نیز از این نظر انجام شود.
  • پیمان غفاری آشتیانی، فاطمه (شبنم) پیرمحمدی صفحه 28
    توسعه صنایع کوچک و متوسط، رمزتوسعه اقتصادی دهه آینده است.بررسی ها نشان داده است که صنایع کوچک و متوسط از راه چهار مجرای کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری پویایی صنعت و درنهایت ایجاد فرصتهای شغلی و افزایش درآمد براقتصاد جهانی تاثیر گذارند.به علاوه، شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده است که توجه به این صنایع بیشتر شود. هرچند صنایع بزرگ به جهت داشتن مزیتهای ناشی از اثر مقیاس انبوه، دامنه تولید، تجربه و اثر سازماندهی، هنوز هم مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی هستند؛ اما مزیتهای صنایع کوچک و متوسط به علت وجود اثر حمل و نقل، اندازه بازار، موثر بودن انتخاب و کنترل، این صنایع را در تولید اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است. دراین نوشتار، ضمن بررسی ویژگی های صنایع کوچک و متوسط به نقش نوآوری دراین شرکتها پرداخته ایم.
  • آیدا حقیقی صفحه 34
    مدیران ارشد سازمان تاثیر قابل توجهی را که فناوری اطلاعات می تواند روی موفقیت سازمان داشته باشد، درک کرده اند. مدیران امیدوارند که درک و شناخت خود را از روش های مبتنی بر فناوری اطلاعات که به کار برده شده است و نیز احتمال به کار بردن موفقیت آمیز آن را برای کسب مزیت رقابتی افزایش دهند.
    بنابراین هیئت مدیره و مدیران اجرایی نیاز دارند که مدیریت و نظارت روی IT را افزایش دهند، برای اینکه اطمینان یابند که IT سازمان، استراتژی ها و هدفهای سازمان را دنبال می کند و برآورده می سازد. از اینرو راهبری فناوری اطلاعات (IT Governance = ITG) به عنوان بخش جدایی ناپذیر مدیریت سازمان در نظر گرفته می شود. این مقاله با هدف معرفی راهبری فناوری اطلاعات و دلایل اهمیت آن و آشنایی با چگونگی پیاده سازی آن تهیه شده است تا مدیران را در جهت به کارگیری راهبری فناوری اطلاعات در سازمانها یاری کند.
    راهبری فناوری اطلاعات عبارتی است که برای توصیف اینکه چطور افراد برای مدیریت یک نهاد، فناوری اطلاعات را درسرپرستی، نظارت،کنترل و رهبری مورد توجه قرار می دهند، به کار برده می شود.
  • سعید امام قلی زاده صفحه 40
    آدمی نظاره گری منفعل در زندگی اجتماعی خود نیست، بلکه نیرویی فعال در شکل دهی دنیای خویش است. او حقیقت اجتماعی خودش را با اثرگذاری بر رفتار قابل مشاهده دیگران، می آفریند. اثر پیگمالیون (Pygmalion Effect) چگونگی انتقال آشکار انتظارات ذهنی یک فرد را درباره چگونگی رفتار با دیگران، به شیوه های گوناگون، به آنان نشان می دهد تا به راستی مطابق انتظار وی رفتار کنند. مدیرانی که توانایی انتقال این انتظارات را به زیر دستان خود دارند، به زیر دستان اعتماد به نفس بیشتری داده و قابلیت هایشان را توسعه می دهند که درنهایت باعث افزایش بهره وری سازمان می شود. ولی اگر این مدیران از مهارت کافی در این امر برخوردار نباشند، آسیب های جدی به کارکنان خویش وارد می کنند و به خودباوری آنها لطمه می زنند. این که اثر پیگمالیون چیست، چگونه باعث پیشرفت شغلی می شود و اثر منفی آن را چگونه می توان از بین برد؟ موضوعی است که در این مقاله، با استفاده از تئوری چهار عاملی روزنتال، سعی در پاسخ گویی به آن داریم.
  • مجتبی ملایی صفحه 45
    بازاریابی مستقیم (Direct Marketing) یکی از اجزای پنجگانه ابزارهای ترویج است که به همراه تبلیغات، پیشبرد فروش، روابط عمومی و فروش شخصی، در برقراری ارتباط با مخاطبان هدف استفاده می شود. شرکتها و سازمان های بیشماری از کوچکترین خرده فروش ها و سازمان های مدنی و خیریه گرفته، تا بزرگترین کمپانی های بین المللی از امکانات بازاریابی مستقیم برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت استفاده می کنند.
    این مقاله ضمن ارائه تعریفی از بازاریابی مستقیم و روند رشد آن، ضرورت استفاده از این روش و شیوه های آن را بیان داشته، درپایان قوتها و ضعفهای آن را بازگو کرده است. نتایج بررسی، توجه به امر اصلاح نظام گزینش و جذب نیروی انسانی وآموزش افراد به منظور استفاده از این سبک، ترویج در سازمان های امروزی را ضروری می نماید.
  • اسمعیل کندری صفحه 49
    تصمیم گیری برای استفاده کارا از نیروی انسانی، تجهیزات و دیگر منابع سازمانی برای هر مدیری، امری ضروری است. از این رو، مدیر همیشه در صدد است تا بیشترین بهره وری را از امکانات و منابع خود برای دستیابی به هدفهای از پیش تعیین شده، محقق سازد. شبیه سازی (Simulation)می تواند به عنوان یکی از تکنیکهای موثر و پرقدرت مدیران امروزی مورد استفاده قرار گیرد. شبیه سازی تقلیدی از عملکرد یا سیستم واقعی با گذشت زمان است که گذشته از اینکه با دست یا به وسیله کامپیوتر انجام می شود، به ایجاد ساخت تاریخچه سیستم و بررسی آن به منظور دستیابی به نتیجه گیری هایی در مورد عملکرد سیستم واقعی مربوط می شود. تکنولوژی و نرم افزارهای شبیه سازی یکی از قدرتمندترین روش ها و ابزارهای در خدمت مدیران، مهندسان صنایع، تحلیل گران سیستمها و... که آنها را قادر می سازد پیش از اتخاذ هر تصمیمی در مورد هر سیستم تولیدی یا خدماتی در دست پیاده سازی و یا در حال کار را شبیه سازی کرده،بررسی های لازم آماری را در تمامی ابعاد آن، برای تصمیم گیری بهتر و با هدف کاهش هزینه و افزایش سود یا راندمان به عمل آورند.
  • محمدحسن قلی زاده، فاروق کاظم اف صفحه 53
    در بازار یکپارچه کنونی، موسساتی قادر به رقابت هستند و می توانند به دوام واحد های تجاری خود امیدوار باشند که بتوانند محصولاتی، با مزایای رقابتی، تولید و به بازار عرضه کنند. موسساتی که بتوانند محصولات را با کیفیت و کارکرد مشابه اما با قیمت های پایین تر به بازار ارائه دارند، گوی سبقت را از دیگر رقبا خواهند ربود و سهم خود را در بازار، افزایش خواهند داد. یکی از مهم ترین تکنیک هایی که می تواند یاریگر موسسات در این مهم باشد، سیستم هزینه یابی هدف (Target Costing) است. هزینه یابی هدف، تکنیک تعیین و اندازه گیری بهای تمام شده نیست، بلکه یک برنامه جامع کاهش هزینه است.
  • جمیله اویسی، یلدا سهرابی، محمد اسعد کمالی صفحه 59
  • مرجان معالی تفتی، محمد تاج الدین صفحه 66
  • گزارشهای داخلی
  • چالش های اقتصادی ایران در تعامل با اقتصاد جهانی / در خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی بررسی شد:
    سیدحمیدرضا میرمعزی صفحه 70
  • حوزه های مشترک بازار، تبلیغات و روابط عمومی / در دانشکده صدا و سیما مورد بررسی قرار گرفت:
    صفحه 77
  • سیدحمیدرضا میرمعزی صفحه 80
  • نامه ی رسیده
  • کوتاه و خواندنی
  • مهدی یاراحمدی خراسانی صفحه 84
  • رامین متقمی ترجمه: رامین متقمی صفحه 85
  • نگاهی به یک کتاب
  • فهرست انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
    صفحه 90