فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی کردستان - سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 49، پاییز1387)

مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 49، پاییز1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • فاطمه آذر کیش، نسرین آبسالان، مسعود رودبارب، فریده براهویی، شهلا میر لاشاری، مهر ناز بامری صفحه 1
    زمینه و هدف
    حاملگی طولانی مدت عامل مهمی در مرگ و میر حول و حوش زایمان به شمار می رود که مکانیسم آن به طور کامل روشن نشده است. در حال حاضر روش های مختلفی جهت القای زایمان به منظور پیشگیری از طولانی شدن حاملگی مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله این روش ها می توان به روش های دارویی، مکانیکی، جراحی و روش های جایگزینی اشاره نمود. تاکنون روشی که صد در صد فاقد عوارض جنینی و مادری باشد گزارش نشده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر روغن کرچک خوراکی بر شروع درد زایمان در حاملگی طول کشیده در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان ایران در ایرانشهر انجام گرفت.
    روش بررسی
    مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 30 خانم باردار با سن حاملگی بیشتر یا مساوی 41 هفته کامل، حاملگی5-2، فاقد انقباضات رحمی، نمره بیشاب 4 یا کمتر قبل از مداخله، حاملگی تک قلو و فاقد مشکلات مامایی و طبی انجام گردید. در گروه تجربی 60 میلی لیتر روغن کرچک به همراه آب میوه میل نمودند و در گروه شاهد هیچ مداخله ای انجام نشد. واحدهای پژوهش در هر دو گروه به مدت 24 ساعت پس از مطالعه پیگیری می شدند و به آنها توصیه شد طی این مدت از انجام تنقیه، مقاربت، مصرف مسهل، داروی گیاهی، شیمیایی یا روش های سنتی جهت شروع درد زایمان پرهیز نمایند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای کای دو، فیشر Exact و تی مستقل با نرم افزار SPSS انجام گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد درصد شروع درد زایمان در حاملگی طول کشیده در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی دار داشت (003/0=p). یافته های پژوهش نشان داد میانگین نمره بیشاب در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنی دار داشت (63/0±4/4 در مقابل 72/0±66/2 000/0=p). یافته های پژوهش نشان داد طول مرحله اول زایمان در گروه تجربی کوتاهتر از گروه شاهد بود (002/0=p). نتایج مطالعه نشان داد زایمان طبیعی در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود (7/86 درصد در مقابل3/13 درصد 003/0=(p.
    نتیجه گیری
    درصد شروع درد زایمان پس ازمصرف روغن کرچک خوراکی در حاملگی طول کشیده افزایش دارد. درصد زایمان طبیعی در گروهی که روغن کرچک خوراکی میل نمودند بیشتر از گروه کنترل بود
  • عبدالرحیم افخم زاده، مهرداد عسکریان، محمد براری، بهروز هادی نیا، مهروش جوکار صفحه 2
    زمینه و هدف
    انتروکوک ها اولین ارگانیسم هایی بودند که به وانکومایسین مقاومت پیدا کردند. انتروکوک ها در سال های اخیر، مقاومت به آنتی بیوتیک های متعدد را نشان داده اند که وانکومایسین یکی از آخرین ترکیبات در دسترس می باشد. عوامل خطر کلونیزاسیون انتروکوک مقاوم به وانکومایسین شامل عوامل مربوط به بیمار از جمله بیماری های زمینه ای و عوامل مربوط به بیمارستان، مثل مدت بستری و نوع اقدامات درمانی و مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. در این مطالعه بخش داخلی با جراحی از نظر شیوع و عوامل خطر کلونیزاسیون روده ای انتروکوک مقاوم به وانکومایسین در یک مطالعه مورد شاهدی لانه گزیده (Nested case- contrl) مورد مقایسه قرار گرفت.
    روش بررسی
    در هفت بخش داخلی (370 نفر) و پنج بخش جراحی (143 نفر) از بیماران بستری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، هر پنج روز یک بار تا زمان ترخیص، نمونه سواب رکتال تهیه شد. در مدت مطالعه 750 نمونه سواب رکتال با شرایط استریل تهیه گردید. سپس با روش disk diffusion انتروکوک ها شناسایی و بدنبال آن مقاومت به وانکومایسین با روش رقیق سازی حداقل غلظت مهاری این نتایج تایید شد. با استفاده از آزمون مجذور کای و آزمون t تجزیه و تحلیل آماری انجام شد. در این مطالعه، سطح معنی داری 05/0p< بود.
    یافته ها
    از مجموع 513 نفر بیمار بستری شده در مدت مطالعه، 76 نفر (15 درصد) توسط انتروکوک مقاوم به وانکومایسین و 40 نفر به وسیله انتروکوک حساس به وانکومایسین کلونیزه شدند. این درصد برای بخش های داخلی، 1/18 درصد و در مورد بخش های جراحی بسیار کمتر، 3/6 درصد بود. در بخشهای جراحی، شیوع VRE با عاقبت بالینی بیمار و انجام جراحی ماژور ارتباط داشت. ولی در بخش های داخلی بین شیوع VRE با طول مدت بستری، وجود بیماری زمینه ای، نارسایی کلیه و انجام دیالیز، تعداد آنتی بیوتیک مصرفی و مدت زمان مصرف داروها رابطه معنی دار وجود داشت.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه کلونیزاسیون روده ای انتروکوک مقاوم به وانکومایسین در بخشهای داخلی حدود سه برابر بخش های جراحی بود و این نتیجه به ویژه در بخش های داخلی با توجه به زمان اقامت بیشتر بیماران و مصرف بیشتر داروها و به مدت طولانی تر و همچنین وجود بیماری های زمینه ای در بیماران داخلی، ضرورت اجرای استراتژی کنترل عفونت مربوط بهVRE را نشان می دهد
    کلیدواژگان: انتروکوک، کلونیزاسیون روده ای، مقاومت به وانکومایسین، بخش داخلی، بخش جراحی
  • احمد امامی، محمود محمودی، شهرزاد زمانی تقی زاده رابع، علی آهی صفحه 3
    زمینه و هدف
    لیشمانیا ماژور مسئول ایجاد لیشمانیوز جلدی است که تعداد زیادی از مردم دنیا به آن مبتلا بوده یا در خطر ابتلا قرار دارند. داروهای مورد استفاده برای درمان لیشمانیوز عوارض جانبی نامطلوبی داشته یا موثر نیستند. با توجه به شیوع روز افزون لیشمانیوز جلدی، تولید داروی لیشمانیا کش جدید و موثر بسیار ضروری است. گونه های مختلف گیاه آرتمیزیا (Artemisia spp.) فعالیت لیشمانیا کشی دارند ولی گزارشی درباره گونه های بومی استان خراسان وجود ندارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر لیشمانیا کشی عصاره های مختلف 11 گونه بومی گیاه آرتمیزیا می باشد.
    روش بررسی
    یازده گونه گیاه آرتمیزیای بومی استان خراسان جمع آوری شده و عصاره های اتانولی، اتیل استاتی، دی کلرومتانی و هگزانی آنها تهیه شد. پروماستیگوتهای لیشمانیا ماژور در محیط کشت RPMI در in vitro کشت داده شدند. تاثیر عصاره های مذکور بر بقای پروماستیگوتها توسط تست MTT ارزیابی و بصورت 50% غلظت مهاری(IC50) محاسبه گردید.
    یافته ها
    غلظتهای مختلف تمامی عصاره ها تکثیر پروماستیگوتها را بطور وابسته به دوز مهار کردند. عصاره های اتانولی قویترین و عصاره های هگزانی ضعیف ترین تاثیر لیشمانیاکشی (بجز A.fragrans) را داشتند. عصاره های اتانولی A.kulbadica (IC50:0.025)، A.ciniformis (IC50:0.025) و A.santolina (IC50:0.080) قویترین تاثیر لیشمانیاکشی را در مقایسه با سایر گونه ها نشان دادند. تاثیر عصاره های اتیل استاتی تمام گونه ها بجز A.turanicaو A fragrans قویتر از عصاره دی کلرومتانی آنها بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج حاصله، آرتمیزیاهای بومی کشور می توانند گیاهان مناسبی برای بررسی خاصیت لیشمانیا کشی در in vivo باشند. بدین منظور، جداسازی و تعیین ساختار ترکیبات موثر آنها در آینده امری ضروری بنظر می رسد.
    کلیدواژگان: آرتمیزیا (Artemisia spp، )، فعالیت لیشمانیا کشی، لیشمانیا ماژور، پروماستیگوت
  • مرتضی اسحاقی، حاجیه قاسمیان صفایی، علی اصغر هوایی، فرخ تاج نواب اکبر، رسول صالحی، حمید توکلی، اکبر حسن زاده صفحه 4
    زمینه و هدف
    هلیکوباکتر پیلوری ارگانیسم خمیده شکل گرم منفی است که در دستگاه گوارش انسان مستقر می شود و باعث بروز عوارض مختلف دستگاه گوارش از جمله زخم اثنی عشر،گاستریت شده و با آدنو کارسینوما در ارتباط است. این باکتری برای اتصال به جداره مخاط دستگاه گوارش چندین نوع ملکول چسبان (Adhesion) دارد که مهمترین آنها پروتئین BabA است. این پروتئین به آنتی ژن گروه خونی لوئیسb در سطح سلولهای اپی تلیال معده متصل می شود. این پروتئین توسط ژنی بنام babA2 رمز دهی می شود. هدف از مطالعه حاضر بررسی فراوانی ژنوتیپ babA2 در هلیکوباکترپیلوری های جدا شده از بیماران و ارتباط این ژنوتیپ با بیماری های زخم اثنی عشر،گاستریت و آدنوکارسینوما بود.
    روش بررسی
    با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) فراوانی ژنوتیپ babA2در 81 هلیکوباکترپیلوری جدا شده از نمونه های بیوپسی بیماران مبتلا به گاستریت (44 نفر)، زخم اثنی عشر (27 نفر) و آدنوکارسینوما (10 نفر) مورد بررسی قرار گرفت. آزمون آماری مورد استفاده کای- اسکوئر بود.
    یافته ها
    فراوانی این ژنوتیپ در هلیکوباکترپیلوری های جدا شده از بیماران مبتلا به گاستریت، زخم اثنی عشر و آدنوکارسینوما به ترتیب 2/68، 1/74 و 80 درصد بود. ارتباط معناداری بین ژنوتیپ babA2و گاستریت و زخم اثنی عشر مشاهده نشد (05/0p<). اما ارتباط بین این ژنوتیپ با آدنوکارسینوما مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    تحقیقات بیشتری در مورد بررسی فراوانی این ژنوتیپ در چند منطقه جغرافیایی و قومیت های مختلف داخل کشور و در میان کودکان و بررسی ارتباط این ژنوتیپ با آپوپتوزیس و با سرطان معده با نمونه های بیشتر توصیه می شود.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، ژنوتیپ A2 bab، گاستریت، زخم دئودنوم، آدنوکارسینوما
  • محمد مهدی سلصان دلال، سعید واحدی، ایوب ابراهیمی، حمیده نوروز بابایی، پرستو سادات فاضلی فرد، فاطمه صابر پور، فرحناز فخاریان، اکرم یادات طباطبایی صفحه 5
    زمینه و هدف
    سالمونلا یک پاتوژن روده ای مهم در آب و غذا می باشد و با توجه به اهمیت سالمونلا در بیماری های منتقله از غذا، تشخیص دقیق و سریع آن از اهمیت خاصی برخوردار است. این تحقیق با هدف بهینه سازی روش های متداول در جداسازی سالمونلا از مواد غذایی انجام شد.
    روش بررسی
    تعداد 100 نمونه ماده غذایی مختلف به صورت تصادفی تهیه و جهت غنی سازی اولیه، درPeptone Water به مدت 24 ساعت در 37 درجه سانتی گراد انکوبه گردید. سپس از 3 محیط راپاپورت- واسیلیادیس براث (RV) و تتراتیونات براث (TT) در 42 درجه سانتی گراد و سلنیت سیستئین براث (SC) در 37 درجه سانتی گراد جهت غنی سازی ثانویه سالمونلا استفاده شد و پس از 24 ساعت از هر روش بر روی 6 محیط کروم آگار (Chrom Agar)، رامباخ آگار(RA)، گزیلوز- لیزین- دزوکسی کولات آگار(XLD)، هکتون انتریک آگار (HE)، سالمونلا- شیگلا آگار (SS)، بریلیانت گرین آگار (BG) تلقیح نموده و در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 24- 18 ساعت نگهداری شدند. 5-3 پرگنه مشکوک از هر یک از محیط های فوق جهت انجام تستهای بیو شیمیایی در محیط های افتراقی انتخاب شدند.
    یافته ها
    پس از انجام آزمایشات فوق در مجموع 8% نمونه ها آلوده به سالمونلا بود که از این نسبت به دست آمده 4/57% نمونه های مثبت با استفاده از RV براث،7/27% نمونه های مثبت با استفاده از SCبراث و 9/14% نمونه های مثبت با استفاده از TT براث به عنوان غنی کننده جدا شدند. بالاترین میزان جداسازی توسط محیط کشت RA آگار با 7/27% بدست آمد و پائین ترین میزان جداسازی توسط محیط کشت BG با 4/6% بدست آمد.
    نتیجه گیری
    نتایج ما نشان می دهد که محیط کشت RA در مقایسه با پنج محیط کشت دیگر یک محیط با قدرت انتخابی و افتراقی بالا می باشد. همچنین غنی کننده RV براث غنی کننده مناسبی برای احیای رشد سالمونلا در مواد غذایی می باشد.
    کلیدواژگان: سالمونلا، بیماریهای منتقله از غذا، جداسازی
  • مدبر آراسته، بهروز هادی نیا، عبدالله صداقت، نادر چاره جو صفحه 6
    زمینه و هدف
    سلامت روانی افراد در پیشبرد اهداف ملی و آرمانی جوامع از بیشترین اهمیت از لحاظ صرفه جویی در هزینه های مادی و معنوی برخوردار است. با توجه به ارتباط تنگاتنگ پرسنل بیمارستانها با بیماران و نقش آنها در ارتقای سلامت روان، شناسایی بیماران در معرض خطر اختلالات روان شناختی و ارجاع آنان برای دریافت کمکهای تخصصی، بررسی سلامت روانی در این قشر جامعه ضروری بنظر می رسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در میان کارکنان درمانی و غیر درمانی بیمارستانهای شهر سنندج در سال 85، طراحی و اجرا گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی) بود. جامعه آماری شامل کلیه پرسنل رسمی شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی در شهر سنندج با بیش از یکسال سابقه کاری در سال 85 بود. حجم نمونه برابر 506 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. پس از مراجعه به افراد و توضیح هدف مطالعه برای آنان و اخذ رضایت آنها جهت شرکت در مطالعه، داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی (GHQ 28) و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده پس از ورود به رایانه با کمک نرم افزار آماری SPSS انجام شد و توزیع فراوانی مطلق و نسبی گروه ها تعیین گردید. جهت تحلیل داده ها از آزمون آماری خی دو و تی تست استفاده گردید.
    یافته ها
    شیوع عدم سلامت روان در میان افراد مورد مطالعه 1/42% بود که به تفکیک در بیمارستان بعثت (عمومی) 2/47%، در بیمارستان توحید (عمومی) 7/38% و در بیمارستان قدس (روانپزشکی) 5/26% بود. بین جنسیت، محل خدمت، سطح درآمد و سطح تحصیلات با سلامت روان در افراد مورد مطالعه رابطه معنی داری وجود داشت (05/0p<). اما رابطه معنی داری بین رسته شغلی و گروه سنی با سلامت روان دیده نشد (05/0p>). شیوع اختلالات اضطراب و اختلال خواب، افسردگی و گرایش به خودکشی، اختلال کارکرد اجتماعی و نشانگان جسمانی به ترتیب 6/5%، 9/2%، 1/6% و 9/5%، ارزیابی گردید که بیشترین میزان شیوع مربوط به اختلالات کارکرد اجتماعی و کمترین شیوع مربوط به اختلالات افسردگی بود.
    نتیجه گیری
    راهکارهایی مانند افزایش حمایت شغلی و فراهم نمودن خدمات مشاوره ای و روانشناختی برای کارکنان بیمارستانها در کنار تلاش برای بهبود تسهیلات و درآمد و در نظر گرفتن هرچه بیشتر سختی کار در بخشهای مورد فعالیت آنها توسط مدیران سیستم و تعامل بیشتر با صاحب نظران حیطه سلامت روان جهت طراحی برنامه ای جهت پیشگیری و کاهش اختلال سلامت روان در این گروه شغلی، ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، پرسنل بیمارستان، بیمارستان روانپزشکی، سنندج
  • الهه تاج الدینی، پریسا فرنیا، محمد کارگر، جمیله نوروزی، رشید رمضانزاده، مهندس مهدی کاظم پور، محمدرضا مسجدی، علی اکبر ولایتی صفحه 7
    زمینه و هدف
    هدف از این مقاله متمایزکردن الگوی ژنتیکی سویه های مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایرانی و افغانی مسلول با استفاده از هفت لوکوس ژنی با روش تایپینگ VNTR می باشد.
    روش بررسی
    191 سویه جدا شده از بیماران سل ریوی از نظر الگوی VNTR مورد بررسی قرار گرفتند. (بین سالهای 87-85) و با استفاده از پروتوکل استاندارد آنالیز شدند. در نهایت تنوع اللی هر یک از پرایمرها در دو سویه ایرانی و افغانی محاسبه گردید.
    یافته ها
    مقایسه تنوع اللی بین سویه های افغانی و ایرانی نشان می دهد که الگویVNTR در سویه های افغانی نسبت به سویه های ایرانی کمتر می باشد. البته بجز لوکوس ETR-E که دارای تنوع بیشتری می باشد. بر اساس شاخص افتراق کل سویه ها، لوکوس ETR-A بعنوان لوکوس بسیار افتراق دهنده (HGI≥0.6) و لوکوس های MPTR-A، ETR-C، ETR-B ETR-F، ETR-E، بعنوان لوکوس های افتراق دهنده متوسط (HGI≥0.4-0.6) و لوکوسETR-D بعنوان ضعیف ترین لوکوس افتراق دهنده شناسایی شدند. مقاومت آنتی بیوتیکی و بیماران با سابقه در سویه های افغانی بیشتر از سویه های ایرانی بود (000/0=p).
    نتیجه گیری
    روش VNTR، سریع، آسان و بسیار پایدار است و برای مطالعات اپیدمیولوژی قابل استفاده است.
    کلیدواژگان: الگوی ژنتیکی، مایکوباکتریوم، روش، VNTR، سل
  • سید رضا حسینی دوست، اشرف محبتی مبارز، محسن امینی، فخری حقی تومتری صفحه 8
    زمینه و هدف
    در این مقاله اثر یک رژیم پروبیوتیکی بر روی H.pylori گزارش می شود. از عوامل مهم در کاهش موفقیت رژیمهای درمانی بر ضد عفونتهای هلیکوباکترپیلوری مقاومت و اثرات سوء آنتی بیوتیکها می باشد. لذا تلاشهای عمده در سطح جهان بر روی شناسایی پروتکل های درمانی جایگزین و موفق تر متمرکز شده است.
    روش بررسی
    چهل سویه هلیکوباکتر پیلوری از 140 نمونه بیوپسی معده بیماران مبتلا به گاستریت جدا سازی شد. پس از کشت نمونه های بیوپسی در محیط اختصاصی بروسلا بلاد آگار و شناسایی باکتری با تست های تکمیلی استاندارد، تست های حساسیت سنجی به دو روش دیسک دیفیوژن اصلاح شده و E. Test انجام شد. مقاومت سویه های هلیکوباکترپیلوری به مترونیدازول، کلاریترومیسین، آموکسی سیلین و تتراسیکلین تعیین شد. سویه های هلیکوباکترپیلوری در بروسلا براث کشت و سپس اثر آنتاگونیستی لاکتو باسیلوس اسیدوفیلوس جدا شده از ماست بر رشد هلیکوباکترپیلوری با روش کشت توام مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    25 (5/55 درصد) از 45 سویه هلیکوباکترپیلوری جدا شده از بیماران، مقاوم به آنتی بیوتیک بودند. میزان مقاومت به مترونیدازول، کلاریترومیسین، آموکسی سیلین و تتراسیکلین به ترتیب 65%، 33%، 22% و 20 درصد بود. لاکتوباسیل اسیدوفیلوس توانست رشد 26 (7/57%) سویه های هلیکوباکترپیلوری را مهار کند. 16 (2/68%) از آنها مربوط به سویه های حساس و 10 (8/31%) مربوط به سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک بودند.
    نتیجه گیری
    هر چند بیش از نیمی از سویه های هلیکوباکتر توسط آثار مهار کنندگی لاکتوباسیل در شرایط آزمایشگاهی مهار شدند ولی در صد سویه های مهار نشده قابل توجه است. نتایج این بررسی از این نظر با نتایج تحقیقات مشابه بطور صد در صد همخوانی ندارد. دلایل این عدم تاثیر برای ما مشخص نشد و برای درک این موضوع تحقیقات بیشتری نیاز است. ما تصور می کنیم با استاندارد کردن شرایط کار و ادامه تحقیقات با استفاده از سویه های بیشتر میزان واقعی تاثیر مهارکنندگی تعیین خواهد شد. امروزه اثر مهارکنندگی لاکتوباسیل ها بر روی بعضی از پاتوژنهای انتریک در کل پذیرفته شده است، منتهی ادامه اینگونه تحقیقات برای پی بردن به مکانیسم ها و فاکتورهای دخیل در آن برای کاربردی کردن نتایج ضروری است.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، مقاومت آنتی بیوتیکی، پروبیوتیک
  • فاتح رحیمی، مهناز سیفی، محمدرضا پور شفیع، محمد مهدی سلصان دلال، محمدرضا اشراقیان، محمدرضا پورمند صفحه 9
    زمینه و هدف
    در سالهای اخیر پیدایش انتروکوک های مقاوم به مقادیر بالای پنی سیلین، گلیکو پپتیدها و جنتامایسین به تنهایی یا بصورت چند مقاومتی باعث بروز مشکلات حاد در درمان عفونتهای انتروکوکی شده است. انتروکوک ها جزء فلور نرمال روده هستند و از این راه به فاضلابها راه پیدا می کنند. یکی از روش های بررسی جمعیت انتروکوکی غربالگری فاضلابها ازحیث وجود انتروکوک ها می باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی کلونالیتی در بین سویه های HLGR انتروککی جدا شده از فاضلاب در تهران می باشد.
    روش بررسی
    تعداد 140 ایزوله از سه تصفیه خانه فاضلاب در مناطق مختلف شهر تهران در محدوده زمانی آذر ماه 85 تا اردیبهشت ماه 86 جمع آوری شد. تعیین جنس و گونه ایزوله ها و ژنهای مقاومت به جنتامایسین توسط روش PCR و تست حساسیت آنتی بیوتیکی و MIC نیز با استفاده از استاندارد CLSI به انجام رسیده و روش Biochemical fingerprinting (PhP typing) با هدف تایپینگ سویه های HLGR انتروکوکی بکار رفت.
    یافته ها
    انتروکوکوس فکالیس 26% و انتروکوکوس فیسیوم 74%، شایعترین گونه های جدا شده از نمونه های فاضلاب بودند. بالاترین مقاومت آنتی بیوتیکی در بین سویه های فیسیوم نسبت به اریترومایسین و در بین سویه های فکالیس نسبت به تتراسیکلین دیده شد. MIC تمام سویه های HLGR انتروکوکی g/ml μ 1024 ≤ بود و اکثریت آنها دارای ژن aac (6'')-Ie-aph (2'')-Ia بودند و فقط یک سویه انتروکوکوس فیسیوم دارای ژن aph(2«)-Ic بود. روش PhP typing در گونه فکالیس 16 تایپ مختلف را با 910/0 Di= و درگونه فیسیوم با 945/0 Di=، 50 تایپ مختلف را مشخص نمود.
    نتیجه گیری
    حضور ژن aac (6'')-Ie-aph (2'')-Ia در اکثریت ایزوله های HLGR، نشان دهنده انتشار وسیع این ژن در جمعیت انتروکوکی فاضلاب است. شیوع متنوع کلونال در جمعیت انتروکوک های HLGR و چند مقاومتی در فاضلاب تهران نشان دهنده نقش احتمالی فاضلابها در چرخش این سویه ها در جامعه می باشند.
    کلیدواژگان: انتروکوکوس فکالیس، انتروکوکوس فیسیوم، انتروککهایHLGR، PhP typing، فاضلاب
  • مهرداد مرادی، مختار یعقوبی، جمال صیدی، بهرام نیکخو، محمد فتحی صفحه 10
    زمینه و هدف
    کیست هیداتیک بیماری انگلی است که توسط اکی نوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود. انسان میزبان غیر واسط می باشد که بصورت تصادفی به یک یا چند کیست هیداتیک مبتلا می شود. جایگزینی کیست معمولا در کبد و ریه بوده و بندرت در قسمتهای دیگر بدن بروز می نماید.
    معرفی بیمار : بیمار آقایی است 61 ساله که با علائم سردرد، همی پارزی و پارزی فاشیای سمت راست، کاهش سطح هوشیاری و اختلال تکلم مراجعه نموده است. در CT اسکن مغزی بدون تزریق ضایعه هیپودنس هموژن با حدود مشخص در ناحیه فرونتوپاریتال سمت چپ مشهود بود. پس از مطالعات تصویر برداری کاندید جراحی شده و کیست هیداتیک داخل مغزی بدون ضایعه عصبی و پاره شدن خارج و بعد از جراحی تحت مراقبتهای ویژه پرستاری در ICU قرار گرفت و هفت روز بعد ترخیص و گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    کیست هیداتیک می تواند بطور نادر مغز را درگیر نماید و در CT اسکن مغزی به صورت ضایعه هیپودنس (کیستیک) مشاهده می گردد و جراحی آن ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: کیست هیداتیک، اکی نوکوکوس گرانولوزوس، مغز
  • بررسی منشاء ژنتیک شیگاتوکسین در اشریشیا کلی انتروهموراژیک
    سعید سپهری سرشت، تقی زهرایی صالحی، مرتضی ستاری، حسن تاج بخش، محمد مهدی اصلانی صفحه 12
    زمینه و هدف
    انتروهموراژیک اشریشیا کلی (EHEC) یکی از مهمترین عوامل بیماریزای خطرناک وحتی با مرگ و میر بالا هنگام اپیدمی های ناشی از مصرف غذاهای آلوده معرفی شده است. تولید سیتوتوکسین هایی موسوم به سموم شیگا (Shiga toxin) از ویژگی های بارز این گروه از باکتری هاست. بررسی منشاء ژنتیک در کنترل انتشار تولید توکسین در بین سویه های مختلف اشریشیا کلی اهمیت دارد. همچنین برای تولید مقادیر زیاد توکسین جهت اثرات ضد سرطانی آن ناگزیر از شناسایی منشاء ژنتیک توکسین هستیم.
    روش بررسی
    تعداد 400 نمونه مدفوع از گاوها و گوساله های سه گاوداری در استان تهران درون لوله های استریل حاوی سرم فیزیولوژی استریل گرفته شد. استخراج Total DNA ایزوله های اشریشیاکلی انجام گرفت و بر روی آن PCR جهت جداسازی اولیه ایزوله های شیگاتوکسیژن انجام شد. جهت استخراج فاژهای لیزوژن از سلول باکتری القاء فاژ با استفاده از سیپروفلوکساسین انجام گرفت و سپس با روش فیلتراسیون و هضم آنزیمی، فاژ تخلیص شد. روی فاژ تخلیص شده مجددا PCR انجام شد تا وجود ژن شیگاتوکسین روی ژنوم فاژ اثبات شود.
    یافته ها
    مشخص شد که از 34 ایزوله شیگاتوکسیژنیک، 24 ایزوله (5/70%) شیگاتوکسین 1، 8 ایزوله (5/23%) شیگاتوکسین 2 و 2 ایزوله (6%) هر دو نوع شیگاتوکسین را تولید می کردند. همچنین فراوانی حضور ژن رمزکننده شیگا توکسین روی ژنوم فاژ بررسی و مشخص شد که از 34 ایزوله دامی مورد مطالعه، 26 ایزوله (5/76%) واجد فاژ لیزوژن رمزکننده شیگا توکسین هستند
    نتیجه گیری
    ثابت شده که شیگاتوکسین می تواند توسط فاژ، کروموزوم یا پلاسمید کد شود. در صورتی که فاژ در سطح باکتری دارای گیرنده باشد، می تواند وارد پیکر باکتری شود. بنابراین در صورتی که ژن رمزکننده شیگا توکسین بر روی فاژ قرار گرفته باشد، ممکن است در بین سویه های مختلف یک باکتری یا در بین باکتری های مختلف پخش شود. بنابراین بررسی منشاء ژنتیک در کنترل انتشار تولید توکسین در بین سویه های مختلف اشریشیاکلی اهمیت دارد. از سوی دیگر شیگاتوکسین دارای اثرات ضد سرطانی می باشد. بنابراین اگر هدف، استفاده شیگاتوکسین به عنوان یک داروی ضد سرطان باشد، مطلوب آن است که بتوان این توکسین را به مقدار زیاد تولید نمود و ناگزیر از شناسایی منشاء ژنتیک آن هستیم.
    کلیدواژگان: اشریشیا کلی، PCR، شیگاتوکسین، فاژ
|
  • Azarkish F. , Absalan N. , Roudbari M. , Barahooie F. , Mirlashari Sh., Bameri M. Page 1
    Back ground and
    Aim
    Post term pregnancy may lead to mortality in peri natal period and yet its mechanism is not clarified. Stress of absence of labor pain post partum infection physical damage due to macrosomia of the baby and bleeding due to atony of uterus are potential hazards which can be encountered in post term pregnancy. Many methods are available for induction of delivery. For example drugs, surgical and mechanical methods and alternative methods can be used to prevent post term pregnancy. Despite wide use of castor oil to initiate labor, the obstetric literature contains few studies about this botanical laxative. This study deals with the effect of oral castor oil, on the initiation of labor in post term pregnancy.
    Material And Methods
    This clinical trial included 30 pregnant women at≥41 weeks, experiencing their 2nd to 5th singleton pregnancy, without uterine contraction and a Bishop Score of 4 or less before intervention, and with no medical or obstetric problem. Patients were randomly assigned to experimental and control groups. Patients of experimental group received a single dose of castor oil (60 mL, PO), with fruit juice. Two groups were followed for 24 hours and were advised to avoid using enema, intercourse, laxatives, herbal, chemical or traditional drugs for induction of labor. Data were collected by means of interview, observation and delivery characteristics forms. Chi square, Fisher, exact and T-test were used for data analysis.
    Results
    The results of this study showed that labor pain was started earlier in experimental group than in control group (p=0.003). Mean Bishop Scores in experimental and control groups were 4.4±0.63 and 2.66±0.72 respectively. The length of the first stage of labor in experimental group was less than that of control group (p=0.002). The rate of normal delivery in experimental group was higher than that of control group (p=0.003).
    Conclusion
    Labor pain begins earlier within 24 hours after taking caster oil.
  • Afkhamzadeh A. , Askarian M. , Barari M. , Hadinia B. , Jokar M. Page 2
    Background And Aim
    Enterococci were the first organisms which developed resistance to vancomycin. In the recent years, they have shown resistance to many antibiotics and vancomycin is one of such antibiotics. Risk factors for rectal colonization with vancomycin-resistant enterococci include patient related factors such as underlying diseases and hospital related factors such as duration of hospitalization, treatment procedures and antibiotic use. In this study the prevalence and risk factors for rectal colonization with vancomycin-resistant enterococci (VRE) in the medical and surgical wards were assessed and the results of the study in the 2 above mentioned wards were compared with each other.
    Material And Methods
    Serial rectal swabs were obtained from 370 hospitalized patients in seven medical wards and 143 patients in five surgical wards every five days. Sampling method was stratified random sampling. During the study 750 samples of rectal swab were taken under sterile conditions. Enterococci were detected by disk diffusion method and their resistance to vancomycin was verified by minimum inhibitory concentration dilution method. Chi square and T tests were used for data analysis.
    Results
    Among 513 patients, 76 (15%) were colonized with VRE (cases) and 40 patients with vancomycin-sensitive strains (VSE). Medical wards showed a higher rate of colonization (18.1%) in comparison to surgical wards (6.3%). In surgical wards, prevalence of VRE was related to clinical outcome (p=0.04) and major surgery (p=0.000), but in medical wards, VRE colonization showed a significant relationship with duration of hospitalization (p=0.03), underlying disease (p=0.04), the number of antibiotics (p=0.02), renal failure, history of dialysis (p=0.01) and duration of antibiotic use.
    Conclusion
    Our study demonstrates that VRE prevalence in medical wards is three times as those of surgical wards. Considering longer period of hospitalization, use of more drugs for longer periods and also presence of underlying diseases in medical ward patients, performance of infection control strategy in regard to VRE seems necessary.
  • Emami A. , Mahmudi M. , Zamani Taqizadeh Rabe Sh. , Ahi A. Page 3
    Background And Aim
    Leishmania major is the responsible organism for cutuneous leishmaniasis. Many people are infected or at risk of infection with leishmania parasites. The drugs used for the treatment of leishmaniasis have unpleasant side-effects or are not effective. Therefore production of new and effective leishmanicidal agents is necessary. Artemisia spps have leishmanicidal property but there have been no report about such property in Artemisia spp. native to Khorasan Province. The objective of this study was to assess the leishmanicidal activity of 11 Artemisia spps. native to Khorasan Province.
    Materials And Methods
    Eleven species of Artemisia were collected from Khorasan Provinces and their ethanol, ethylacetate, dichloromethan and hexan extracts were prepared. Leishmania major promastigotes were cultured in vitro in RPMI culture medium. Leishmanicidal effects of these extracts were evaluated by MTT assay and reported as 50% inhibitory concentration (IC50).
    Results
    All extracts were inhibited proliferation of promastigotes in a dose-dependent manner. Ethanol extracts had the strongest effect and hexan extracts (except for A.fragrans) had the weakest effect. Ethanol extracts of A.kulbadica (IC50:0.025), A.ciniformis (IC50:0.025) and A.santolina (IC50:0.080) had the most potent leishmanicidal activity. All ethyl acetate extracts (except for A.fragrans and A.turanica) showed stronger leishmanicidal activity than dichloromethan extracts.
    Conclusion
    Our results demonstrated Artemisia spp. from Khorasan Province are suitable plants to be assessed for leishmanicidal activity in vivo. So, isolation of effective compounds and determination of their structures will be necessary.
  • Eshaghi M. , Ghasemian Safaei H. , Havaei Aa. , Navabakbar F. , Salehi R. , Tavakoli H. , Hasanzadeh A. Page 4
    Background And Aim
    Helicobacter pylori is a curved gram negative organism which colonizes in human digestive tract and cause different digestive tract disorders such as duodenal ulcer, gastritis and is associated with adenocarcinoma. This bacterium has several adhesion molecules; the most important of them is BabA protein. This protein attaches to lewisb blood group antigen on the surface of stomach epithelial cells. This protein is coded by babA2 gene. The aim of this study was to assess frequency of babA2 genotype in H. pylori isolated from patients, and its relationship with duodenal ulcer, gastritis and adenocarcinoma. Method and Materials: By use of polymerase chain reaction, the frequency of babA2 genotype was studied in 81 H. pylori bacteria isolated from biopsy specimens of patients with gastritis (44), duodenal ulcer (24) and adenocarcinoma (10). Chi square test was used for data analysis.
    Results
    The frequencies of this genotype in H. pylori bacteria isolated from patients with duodenal ulcer, gastritis and adenocarcinoma were 68.2%, 74.1% and 80%, respectively. No significant relationship was noticed between bab A2 genotype and gastritis and duodenal ulcer (p>0.05). But there was a relationship between this genotype and adenocarcinoma.
    Conclusion
    In this study the frequency of bab A2 was similar to the results obtained in eastern Asian countries but not to those of American and European countries. More studies about frequency of this genotype in different geographic regions and diffesrent ethnical groups with assessment of the relationship of this genotype with apoptosis and stomach cancer are recommended.
  • Soltan Dallal Mm., -, Vahedi S. , Ebrahimi A. , Noroz Babaei H., Fazeli Fard P., Saberpoor F., Fakhariyan F., Tabatabaei A Page 5
    Background And Aim
    Salmonella is an important enteric pathogen which can transmitted via food and water. Therefore careful and rapid identification of this organism is very important. The aim of this study was to improve the results of the conventional methods for isolation and identification of this microorganism.
    Material And Methods
    100 food samples were selected randomly, and incubated in Peptone Water (PW) at 37 degrees C for 24 hours (Pre enrichment). Rappaport -Vassiliadis Broth (RV) at 42°C, Tetrathionate Broth (TT) at 42°C and Fluid Selenite Cystine Broth (SC) at 37°C were the media used for enrichment and isolation of Salmonella. After 24 hours samples from each method were inoculated into six different media; Hektone Enteric agar (HE), Rambach agar (RA), CHROMagar Salmnella agar (CAS), Brilliant Green agar (BG), Salmonella – Shigella agar (SS)and Xylose – Lysine – Deoxycholate agar (XLD) and kept at 37°C for 18-24 hours. The suspected colonies from above mentioned media (3-5 colonies) were selected for biochemical tests in different ional media.
    Results
    8 samples (8%) were contaminated with Salmonella. 57.4% of colonies in RV, 27.7% in SC and 14.9% in TT were positive. The highest and the lowest rates of isolation were (27.7%) and (6.4%) for RA and BG respectively.
    Conclusion
    The results of this study showed that among five media used for isolation of Salmonella, RA medium was the best, while RV medium was suitable for revival of Salmonella.
  • Arasteh M. , Hadinia B. , Sdaghat A. , Charajo N. Page 6
    Background And Aim
    Mental health of individual is the most important factor for achievement of national and ideal goals in a community. Considering close relationship of hospital staff with patients and their role in promotion of mental health, identifying patients at risk of psychological disorders and referring them to special centers to receive medical assistance, it seems to be necessary to evaluate the mental health status of hospital staff. Therefore, this study was planned to assess mental health status and its related factors among medical and non medical staff in the hospitals of Sanandaj in 1385.
    Material And Methods
    This was a cross-sectional descriptive analytic study. The population target included all permenant employees with experience of working for more than one year in the hospitals of Kurdistan University of Medical Sciences in Sanandaj in 1385, and sample size included 506 subjects who entered into the study by use of stratified multi stage random sampling. After explaining the goals of the study to the subjects and getting their written consent, they entered into the study. Data were collected by means of a standard general health questionnaire and population information questionnaire. Collected data were introduced into SPSS software and analyzed by means of x2 and T tests.
    Results
    In general the prevalence of mental health disorders among the subjects in our study was 42.1%; 47.2%, 38.7% and 25.5% in Besat (General hospital), Tohid (General hospital), Ghods (Psychiatric hospital) hospitals respectively. There was a significant relationship between gender, place of work, income, and educational level with mental health status (p<0.05). There was not any significant relationship between age and job categories (p>0.05). Prevalence of anxiety and sleep disorder, depression and tendency to commit suicide, social dysfunction and somatization were 5.6%, 2.9%, 6.1%, and 5.9% respectively, which social dysfunction was the most and depression was the least prevalent disorders.
    Conclusion
    In order to prevent and modify mental disorders among hospital staff, it seems necessary to sketch plans for occupational support and counseling, psychological assistance, together with boosting the income of the staff with improvement of their life facilities, and considering hardship payment for hard works and close interaction with authorities of mental health.
  • Tajadin A. Student, Farnia P. , Kargar M. , Nawrozi J. , Ramazanzadeh R. , Kaziempour M. , Masjiedi Mr. , Velayati Aa. Page 7
    Background And Aim
    The aim of this study was to identify genetic pattern of mycobacterium TB strains isolated from Iranian and Afghan TB cases by VNTR method.
    Material And Methods
    191 strains of mycobacterium TB isolated from pulmonary TB patients were typed by use of VNTR method from 2006 to 2008. SPSS soft ware was used for data analysis. The allelic diversity of each primer was measured in 2 groups.
    Result
    The antibiotic resistance was more common in Afghan patients (p≥0.5). Comparison of allele diversity between Iranian Afghan cases revealed VTNR pattern was also more common among Afghan TB cases, except for ETR-E locus that had more variation. Based on differentiation index of all strains, ETR-A locus identified as the most distinctive (HGI≥0.6); ETR-B, ETR- C, ETR-E, ETR-F, MPTR-A loci; as median distinctive loci (HGI≥0.4-0.6) and ETR-D as the weakest distinctive locus (HGI=0).
    Conclusion
    VNTR method is simple, quick, and very stable and is useful for epidemiological studies.
  • Hosseini Doust R. , Mohabati Mobarez A. , Amini M. , Haghi Tumetri F. Page 8
    Background And Aim
    The antibiotic resistance and also harmful side effects of treatments processes are among the most fundamental reasons of treatment failures. Therefore the global efforts are focused on subsidiary and more successful treatment protocols. The aim of this study was to assess inhibitory effect of one probiotic regime on H. pylori isolated from peptic ulcer patients.
    Material And Methods
    Forty species of H. pylori were isolated from stomach biopsy samples from 140 patients with gastritis. After culturing biopsy samples in brucella blood agar and identification of the bacteria by standard complementary tests, antibiotic sensitivity test was performed by disk diffusion and E-Test methods. Antibiotic resistance to metronidazole, claritromycin, amoxicillin, and tetracycline was checked for all H. pylori isolates. H. pylori species were cultured in brucella broth medium and then the isolates were co-cultured with L acidophilus for assessment of antagonistic effect of L acidophilus on H. pylori growth.
    Results
    Among 45 species, 25 (55.5%) showed antibiotic resistance. The resistance rates to metronidazole, claritromycin, amoxicillin and tetracycline were (65 %), (33%), (22%) and (20%) respectively. Lacto bacillus acidophilus prevented growth of 26 (57.7%) H. pylori- species among which, 68% were antibiotic sensitive and 31.8% antibiotic resistant.
    Conclusion
    Although growth of half of H.pylori isolates were inhibited by Lactobacilli species, the proportion of unaffected isolates is considerable. The results of this study were almost compatible with those of other studies. Checking more isolates under standard laboratory conditions is necessary to determine the exact inhibitory effect of lactobacillus. At the present time the inhibitory effect of lactobacillus on some enteric pathogens has been recognized, but more studies are required to understand the mechanism and factors involved in such inhibitory effect.
  • Rahimi F. , Saifi M. , Pourshafei Mr. , Soltan Dalal Mm. , Ashraqhian Mr. , Pourmand Mr. Page 9
    Background And Aim
    The development of high-level resistance to aminoglycosides, penicillin and glycopeptides singly and in combination by enterococci, has important clinical implications. Enterococci are normal flora of intestine and are released into the environment through faeces. One of the investigation methods on enterococcal population is the screening of sewage treatment plants for presence of enterococci. The aim of this study was to determine clonal diversity among HLGR enterococcal isolates, obtained from the sewage treatment plants (STPs) in Tehran.
    Material And Methods
    From November 2005 to May 2006 a total of 140 enterococcal isolates were collected from 3 sewage treatment plants (STP) located at different parts of Tehran. Confirmation of species and detection of gentamicin resistance genes were performed by PCR method. Antimicrobial susceptibility and MIC determination tests were performed on the basis of CLSI standard. Php typing was used for typing of enterococcal HLGR isolates.
    Results
    E. faecalis (26%) and E. faecium (74%) were the most common species in STPs samples. E. faecium had the highest rate of resistance to tetracycline. The MICs for all of enterococcal HLGR isolates were ≥1024 µg/ml and most enterococci contained aac (6')-Ie-aph (2'')-Ia gene. Only one E. faecium isolate showed aph (2")-Ic gene. Php typing of sewage HLGR E. faecalis and E. faecium isolates yielded 16 and 50 patterns with a diversity index of 0.910 and 0.945, respectively.
    Conclusion
    The presence of aac (6')-Ie-aph (2'')-Ia gene in most of HLGR isolates, suggested widespread dissemination of this gene in the enterococcal isolates in sewage. Clonal diversity in HLGR and MDR entrococcal population showed wastewater could be a possible reservoir for circulation of these isolates in the community.
  • Moradi M. , Yaaghobi M. , Nikkho B. , Saidi J. , Fathi M. Page 10
    Background And Aim
    Hydatid cyst is a parasitic disease which is caused by Echinococcus Granulosus. Man is an intermediate host and can be infected accidentally. Liver and lungs are usual sites of predilection whereas other organs are rarely involved.Case Report: The patient of the present case report was a 61year-old man who referred with head ache, right hemiparesis, right facial paresis, loss of consciousness and speech disturbance. Brain CT scan without contrast showed a well defined hypodense (cystic) homogenous lesion in the left frontal and parietal regions. The patient was operated and the hydatid cyst was removed without rupture of the cyst or any neurological sequela.
    Conclusion
    Hydatid cyst can be seen rarely in brain and in CT-scan it presents itself as a hypodense (cystic) area. Surgery is needed for removal of the cyst.