فهرست مطالب

مجله پیاورد سلامت
سال یکم شماره 2 (زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا خرمی زاده، فریبا متین، سعید اشراقی، صدیقه جدیدی، آذر برهمه، روناک بختیاری، فاطمه صابرپور، سیده زهرا روحانی رانکوهی صفحه 5
    زمینه و هدف
    یرسینیا انتروکلی تیکا یک باکتری گرم منفی است که سویه هایی از آن در ایجاد بیماری در انسان دخیل هستند. جهت افتراق انواع بیماریزای این باکتری از غیر بیماریزا، از تستهایی از قبیل جذب کنگو رد، کریستال ویوله و تست وابستگی به کلسیم استفاده می شود. این تستها بر مبنای وجود پلاسمید 75-70 کیلو دالتونی است، که به علت عدم پایداری پلاسمید گاها نتایج منفی کاذب حاصل می شود. لذا راه اندازی روشی بر مبنای وجود ژنهای کروموزومی عامل بیماریزایی که پایدار هستند، می تواند این مشکل را برطرف نماید. این بررسی با هدف مقایسه روش های تشخیصی معمولی و مولکولی در شناسایی سویه های بیماریزای یرسینیا انتر و کلی تیکا انجام شده است.
    روش بررسی
    در این بررسی از 13 سوش میکربی شامل 3 سوش از گونه های شیگلا فلکسنری، سالمونلا تایفی، وپروتئوس میرابلیس و10 سوش یرسینیا آنتروکلی تیکا شامل 4 سوش از منابع محیطی آب و 5 سوش از نمونه مدفوع انسانی و یک سوش کنترل استفاده گردید. در این بررسی جهت تشخیص سریع و دقیق یرسینیا آنتروکلی تیکا، روش PCR با هدف قراردادن ژن کروموزومیail به کار برده شده است.
    یافته ها
    نتایج تمامی واکنشهای بیوشیمیایی مانند قابلیت تخمیر قند گلوکز بدون تولید گاز، حرکت مثبت در 25 درجه سانتیگراد و منفی در 37 درجه سانتیگراد، اوره مثبت، ODC مثبت، ONPG مثبت، تخمیر لاکتوز منفی و تستهایLDC، ADH، SH2 منفی، موید یرسینیاانتروکلی تیکا بودن سویه های مورد بررسی بوده است.
    نتایج
    حاصل از PCR ژنوم باکتری های مورد استفاده پس از ژل الکتروفورز محصولات PCR به دست آمده از سوشهای مورد استفاده در مجموع 4 سوش یرسینیا آنتروکلی تیکا انسانی، PCR مثبت داشتند. در حالی که هیچ باندی در الکتروفورز نمونه های شیگلا، سالمونلا، پروتئوس و یرسینیاهای محیطی مشاهده نگردید، علاوه بر این با نمونه بدون DNA هیچ باندی دیده نشد که نمایانگر عدم آلودگی است.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان داد که اغلب سویه های بیماریزای یرسینیا آنتروکلی تیکای انسانی مورد مطالعه دارای ژن ail هستند.
    کلیدواژگان: یرسینیا انتر و کلی تیکا، بیماریزایی، PCR، ژن ail
  • محمد مؤذنی صفحه 11
    مقدمه
    مثال های زیادی از تجربه موفقیت آمیز کشورهای مختلف در کنترل بیماری کیست هیداتید در مقیاس های محلی یا منطقه ای وجود دارد. سابقه اولین برنامه موفقیت آمیز در کنترل بیماری به 143 سال قبل بر می گردد که مربوط به کشور ایسلند است. در شرایطی که در این کشور، تقریبا از هر شش نفر یک نفر به کیست هیداتید آلوده بود، در اثر مبارزه مداوم با بیماری، در سال1950 عامل بیماری از این کشور ریشه کن شد.
    یافته
    در کشور قبرس قبل از سال 1970 میلادی، کیست هیداتید به طورمعمول در ریه و کبد اکثر گوسفندان، گاوها، بزها و خوک ها یافت می شد و مردم کیست های هیداتید را جزئی از آناتومی طبیعی حیوانات آلوده می دانستند. با اجرای یک برنامه 15 ساله با هدف ریشه کنی بیماری، میزان آلودگی سگ و گوسفند در سال 1985 به ترتیب به صفر و 11/0 درصد کاهش یافت و در فاصله سال های 1981 تا 1985 تنها یک مورد آلودگی انسانی مشاهده شد. از بین بردن سگ های ولگرد اساس این برنامه کاملا موفق را تشکیل می داد به طوریکه در سال اول مبارزه بیش از 18000 قلاده سگ ولگرد و بدون صاحب کشته شدند.
    نتیجه گیری
    در استان زین جیانگ از کشور چین، اجرای یک برنامه به منظور کنترل بیماری در فاصله سال های 1990 تا 1995 به طورقابل ملاحظه ای موجب کاهش میزان آلودگی در سگ ها (از 8/14% به صفر) و گوسفندان (از 8/73% به 4/1%) شد. در این برنامه به 16000 قلاده سگ و سگ گله به مدت 5 سال داروی پرازیکوانتل خورانده شد. مثال های دیگری از برنامه های موفق کنترلی در کشورهای اسپانیا (لاریوجا)، استرالیا (تاسمانیا) شیلی و نیوزیلند وجود دارد.
    کلیدواژگان: کیست هیداتید، کنترل، تجربیات
  • حسین درگاهی*، مرجان قاضی سعیدی، مقصود قاسمی صفحه 20

    گسترش روز افزون دسترسی به سخت افزارها و نرم افزارهای مناسب برای آموزش الکترونیکی، به خصوص توسعه شبکه جهان گستر وب، افق جدیدی را پیش روی موسسات آموزشی نهاده است. اهمیت این مسئله در حوزه علوم پزشکی که با جان انسانها سر و کار دارد دو چندان است، زیرا علاوه بر مسائل آموزشی، پ‍‍ژوهشی، و تولید اطلاعات، درمان صحیح و اصولی بیماران نیز در سایه آشنایی با اطلاعات روز آمد و روش های جدید امکان پذیر است. بدین لحاظ علم پزشکی از دستاوردهای فناوری اطلاعات به سرعت و با همه امکانات بهره می گیرد تا اطلاعات مورد نیاز را سریعا در دسترس پزشکان قرار دهد. این مقاله به بررسی جایگاه آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی می پردازد.
    این مقاله از نوع مروری بوده و جمع آوری اطلاعات با استفاده از مستندات چاپی و الکترونیکی مرتبط با موضوع صورت گرفته است. برای پیاده سازی آموزش الکترونیکی در حوزه علوم پزشکی به یک سری از زیر ساختها و استانداردها و مهارتهایی نیاز است که قبل از پرداختن به آموزش الکترونیکی باید مورد توجه دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد. این زیر ساختها و استانداردها نقش ویژه ای در موفقیت اجرای آموزش الکترونیکی ایفا می کنند.
    با عنایت به مزایایی که آموزش الکترونیکی ذاتا آن را داراست در لزوم توسعه آموزش الکترونیکی علوم پزشکی تردیدی وجود ندارد ولی آنچه که مهم است نحوه دسترسی موثر به این نوع از آموزش است. لذا پیشنهاد می گردد با تطبیق فرایندهای موجود در دنیا و با استفاده از تجارب کشورهای سرآمد در این زمینه مناسب ترین روش آموزش الکترونیکی انتخاب و نسبت به پیاده سازی آن اقدام شود.

    کلیدواژگان: آموزش الکترونیکی، علوم پزشکی، فناوری اطلاعات
  • محمد علی محققی صفحه 30
    زمینه و هد ف: سرطان کولورکتال از جمله سرطانهای شایع در سنین بالاتر از 50 سال بوده که با هر دهه افزایش سن، خطر ابتلا دو برابر می گردد. علاوه بر 500 نوع باکتری موجود در مدفوع تعدادی قارچ، مخمر، و ویروس نیز به عنوان فلور میکروبی در مدفوع وجود دارند. بررسی های متعددی در مورد ارتباط بین فلور میکروبی مدفوع و ابتلا به سرطان کولورکتال انجام شده و در این زمینه وجود بعضی از میکروبها و کارسینوژن بودن آنها به دلیل تولید متابولیتهای خاصی به اثبات رسیده است. به عنوان مثال بسیاری از تحقیقات نشان داده است که در فلور میکروبی مدفوع افرادی که به سرطان کولورکتال مبتلا هستند باکتری هائی مانند استرپتوکوکوس بوویس، انتروکوکوس فکالیس بیشتر از افراد سالم وجود دارد. در تحقیق حاضر نیز بررسی بر روی ارتباط بین استرپتوکک بوویس و انتروکک با سرطان کولورکتال انجام گرفته است.
    روش بررسی
    در این طرح 30 بیمار مبتلا به کانسر کولورکتال که با انجام معاینات بالینی، کولونوسکوپی، بررسی های پاتولوژیک، و سایر آزمایشهای مربوطه وجود کانسر در آنها به اثبات رسیده بود انتخاب شده و نمونه مدفوع از آنها گرفته شد. علاوه بر آن 30 فرد سالم که از نظر سن و جنس با گروه بیمار همخوانی داشتند انتخاب و نمونه گیری از آنها به عمل آمد. نمونه ها بر روی محیطهای مکانگی آگار و بلادآگار کشت داده شدند و کلنی باکتری ها توسط روش های میکروب شناسی اختصاصی و بیوشیمیایی تعیین هویت گردیدند.
    یافته ها
    گروه بیمار شامل 23 مرد و 7 زن با میانگین سنی 97/55 سال و گروه کنترل شامل 17 مرد و 13 زن با میانگین سنی 73/50 سال بودند. بیشترین فراوانی بیماران و افراد کنترل در گروه سنی 69-60 سال قرار داشتند. نتایج آزمایشهای میکروبشناسی نشان داد که استرپتوکک بوویس، فلور غالب مدفوع 9 بیمار مبتلا به کانسر کولورکتال (1/39%) و 6 فرد سالم(1/26%) بوده است. هم چنین انتروکک، فلور غالب مدفوع 6 بیمار مبتلا به کانسر کولورکتال (1/26%) و 2 فرد سالم (7/8%) بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به تحقیق انجام گرفته و بر اساس تعداد نمونه های مورد بررسی و با به کارگیری تجزیه و تحلیلهای آماری وآزمون فیشر ارتباط معنی داری بین استرپتوکک بوویس و انتروکک به عنوان فلور غالب مدفوع با بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال به دست نیامد (657/0 = P).
    کلیدواژگان: کانسر کولورکتال، استرپتوکک بوویس، انتروکک
  • علیرضا سلطانیان، سقراط فقیه زاده، ابراهیم حاجی زاده، حمید چوبینه، فاطمه بحرینی، محمود محمودی فراهانی، حمیدرضا خلخالی صفحه 37
    زمینه و هدف
    برای ارزیابی نیروی انسانی و برنامه ریزی های جمعیتی در سطح کلان، اطلاع از میزان و خصوصیات جمعیتی بسیار مهم است. افزایش جمعیت مستقیما به میزان باروری زنان در جامعه بستگی دارد. برای کنترل جمعیت و رسیدن به شاخص NRR=1 (Net Reproduction Rate، میزان خالص تجدید نسل)، می بایست هر خانواده حداکثر 1 الی 2 فرزند داشته باشد. لذا در خانواده هایی که بیش از 2 فرزند دارند می بایست به دنبال عوامل مداخله گر بود و تا حد امکان آنها را مهار کرد تا از رشد بی رویه جمعیت کاسته شده و به یک جمعیت ایستا که رشد جمعیت ثابت و نسبتا پایینی دارند، دسترسی پیدا کنیم. بنابراین این مطالعه، در بوشهر که هنوز هم الگوی ازدواج سنتی رواج دارد، سعی در بررسی عوامل مرتبط با رشد فراوانی خانواده خواهد داشت.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی تعداد 500 زن ازدواج کرده بالای 45 سال ساکن بوشهر به روش نمونه گیری دو مرحله ای انتخاب شدند. بدین ترتیب که ابتدا بوشهر را به 23 بلوک فرضی 1000 خانواری تقسیم کرده و سپس 20 نقطه را به طور کاملا تصادفی انتخاب و از هر نقطه 25 خانوار وارد مطالعه کردیم. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که از طریق مصاحبه با مادر و یا سرپرست خانوار توسط پرسشگر آموزش دیده تکمیل شده است. اطلاعات پرسشنامه پس از جمع آوری کد گذاری و با نرم افزار SPSS13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای محاسبه میزان رشد فراوانی خانواده از روش کهورت و برای بررسی ارتباط متغیرها با یکدیگر از آزمون کندالT، کای- دو روند و برای بررسی عوامل مرتبط با احتمالات بچه زایی از رگرسیون لجستیک استفاده کرده ایم.
    یافته ها
    در این مطالعه181 نفر (2/36درصد) از زنان بی سواد، 229نفر (8/45درصد) دارای تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و90 نفر (18درصد) دارای تحصیلات متوسطه و بالاتر بودند. حدود 2/85 درصد (426نفر) زنان مورد بررسی غیر شاغل و 8/14درصد (74نفر) آنان شاغل بودند. 456 نفر(2/91 درصد) از زنان مورد بررسی سن اولین ازدواجشان کمتر از 25 سال بوده و196 نفر (2/39 درصد) آنان سن اولین حاملگیشان زیر 20 سال بوده است. احتمال رسیدن به اولین فرزند در بوشهر برابر 98/0 و احتمال رسیدن به فرزند دوم، سوم، و چهارم به ترتیب برابر با 92/0، 81/0، و 72/0 بود. در این مطالعه مشاهده گردید که عاملی مانند سن اولین ازدواج در احتمال رسیدن به اولین فرزند تاثیر منفی و عواملی مانند تحصیلات زن و داشتن فرزند فوت شده تاثیر مثبت داشت. عاملی مانند داشتن فرزند فوت شده در احتمال رسیدن به دومین فرزند اثر افزایشی و عواملی مانند تحصیلات زن، سن اولین حاملگی و سن اولین ازدواج اثر کاهشی داشت. نتایج حاکی از آن است که داشتن فرزند فوت شده در احتمال رسیدن به سومین فرزند تاثیر مثبت و عواملی مانند سن اولین حاملگی، سن اولین ازدواج و تحصیلات زن و شوهر تاثیر منفی دارد. همچنین مشاهده شد که جنسیت فرزند و داشتن فرزند فوت شده در احتمال رسیدن به چهارمین فرزند اثر افزایشی و عواملی مانند تحصیلات زن، شغل زن، تحصیلات شوهر، و سن اولین حاملگی زن اثر کاهشی دارد.
    نتیجه گیری
    با توجه به احتمال بالای رسیدن به سومین و چهارمین فرزند، به نظر می رسد که کنترل جمعیت خانواده در بوشهر، در چند دهه گذشته، به خوبی از سوی خانواده ها رعایت نشده است.
    کلیدواژگان: رشد فراوانی خانواده، باروری، ترتیب تولدها، رگرسیون لجستیک چندگانه، بوشهر
  • سهیلا دبیران، رضا صفدری، کورش جعفریان صفحه 45
    مقدمه
    پیر شدن مرحله فیزیولوژیک غیر قابل پیشگیری زندگی است. کاهش تحرک، مراقبت ناکافی، درآمد کم، و نحوه زندگی ناسالم باعث افزایش شیوع بیماری های جسمی و روانی در سالمندان می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط ویژگی های دموگرافیک سالمندان شهر تهران با محل سکونت آنان بود.
    روش بررسی
    این یک مطالعه مقطعی با بعد تحلیلی است که بر روی 5600 سالمند شهر تهران انجام شده است.
    داده های این بررسی از طریق پرسشنامه جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS 11.5 آنالیز آماری گردید.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که بیش از %50 سالمندان بی سواد هستند %5/30 آنان تحصیلات در حد نهضت سوادآموزی و یا ابتدائی داشتند و حداقل %62 افراد وجود یک بیماری را ذکر کرده بودند.
    بین ساکنین شمال و جنوب تهران ازنظر بسیاری از متغیرهای مورد بررسی اختلاف معنی دار مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بایستی به وضعیت سالمندان توجه بیشتر شود خصوصا آن دسته از سالمندان که در جنوب تهران ساکن هستند.
    کلیدواژگان: سالمندان، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، ویژگیهای دموگرافیک
  • منیر عباس زاده قنواتی صفحه 52
    زمینه و هدف
    با توجه به مطالعات انجام یافته و گزارش شیوع بیماری های تاریکخانه ای در بین شاغلین بخشهای رادیولوژی بیمارستانها تصمیم گرفته شد شیوع این عوارض بین تکنولوژیستهای رادیولوژی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران (13 بیمارستان) جهت وجود هر گونه ارتباط بین وقوع این عوارض و استفاده از مواد شیمیایی ظهور و ثبوت فیلمهای رادیولوژی مورد بررسی قرار گیرد.
    روش بررسی
    از کل پرسنل بخشهای رادیولوژی، تعداد 69 نفر از تکنولوژیستهای رادیولوژی و 72 نفر از فیزیوتراپهای شاغل در این بیمارستانها به صورت گروه مواجهه و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. با مقایسه دو گروه، پیامدهای مورد نظر از قبیل التهابات پوستی، آلرژی، سوزش چشم و گلو، ناراحتی های تنفسی، و غیره بررسی شد.
    یافته ها
    اطلاعات فراهم آمده نشان داد عوارضی مانند عارضه تنفس سطحی درمردان (045/0 = P) و کل گروه (013/0= P) و حالت تهوع در مردان (049/0 = P) در گروه رادیولوژی نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری را نشان می دهد. در گروه کنترل عارضه زکام در بین مردان و هم چنین در کل گروه (044/0 = P و 046/0 = P به ترتیب) و عارضه درد مفاصل در مردان گروه (04/0= P) نسبت به گروه مواجهه بیشتر بوده و تفاوت معنی دار است.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد استفاده از مواد شیمیایی ظهور و ثبوت در بخش رادیولوژی سبب شیوع عوارض تنفس سطحی و حالت تهوع در میان تکنولوژیستهای رادیولوژی شده است (05/0 < P). هم چنین احتمال ارتباط بین وجود عارضه التهابات پوستی و سابقه این بیماری وجود دارد.
    کلیدواژگان: مواد شیمیایی، حساسیت، بیماریهای تاریکخانه، خطرات شیمیایی، ظهور و ثبوت فیلم
  • عباس رحیمی فروشانی، احمدرضا فرزانه نژاد، شهرزاد اخگر عراقی * صفحه 60
    زمینه و هدف

    یکی از مهمترین پیشرفتهای تکنولوژیک برای مونیتورینگ وضعیت بیماران خصوصا در طی بیهوشی، ریکاوری، مراقبتهای ویژه، پالس اکسیمتری است که اشباع اکسیژن شریانی (SpO2) را اندازه گیری می کند و می تواند هایپوکسمیا را قبل از آنکه از نظر کلینیکی مشهود باشد نشان دهد. لذا، داشتن دانش کافی درباره آن برای افرادی که در مراحل بحرانی مراقبت و مداوای بیماران را به عهده دارند و هم چنین تعیین سطح دانش کارکنان پزشکی و پیراپزشکی درباره پالس اکسیمتری ضروری است تا بتوان به روش های مقتضی به آنها آموزش داد.

    روش بررسی

    با مراجعه به بخشهای اتاق عمل و مراقبتهای ویژه بیمارستانهای مربوطه، پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و بیست تست صحیح/غلط برای سنجش دانش مربوط به پالس اکسیمتری بین پزشکان و پیراپزشکان (پرستار، تکنسین بیهوشی و.. .) توزیع و پانزده دقیقه به آنها فرصت تکمیل داده می شود. پس از استخراج اطلاعات و تجزیه و تحلیل آماری سطح دانش کارکنان در مورد پالس اکسیمتری در رابطه با سن، جنس، مدرک تحصیلی، سابقه کار با دستگاه، و نحوه کسب اطلاعات در مورد پالس اکسیمتری سنجیده می شود. مبنای اندازه گیری متغیر صفر تا بیست است که بر اساس ارزش پاسخهای درست عدد 1 منظور شده است. امتیاز مربوطه، سطح دانش فرد از پالس اکسیمتری را اندازه گیری می کند.

    یافته ها

    نتایج حاصل از مطالعه حاضر موید آن است که تنها 8/15% از افراد شرکت کننده در آزمون این پژوهش از سطح دانش بالائی برخوردار بوده اند و 2/23% آنان سطح دانش کم و بقیه یعنی 61% دانش متوسط را نشان داده اند. در مجموع 2/84% از کارکنان نیازمند آموزش هستند. سطح دانش کارکنان با جنس، تحصیلات، و نحوه کسب اطلاعات مرتبط بوده، بدین ترتیب که زنان، گروه تحصیلی پیراپزشکی، و افرادی که از طریق همکاران و یا شرکتهای فروشنده آموزش دیده اند از سطح دانش پائین تری برخوردار بوده اند. بین سطح دانش کارکنان با سن و سابقه کار با دستگاه از نظر آماری تفاوت معنی داری نشان داده نشده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های پژوهش و نتایج آماری حاصل از آن آموزش در پیراپزشکان زن و از طریق کلاسهای آموزشی و یا با ارائه کتابچه راهنما ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: اتاق عمل، واحد مراقبتهای ویژه، پزشک، پیراپزشک، دانش، پالس اکسیمتری
|
  • Mm Soltan Dallal, Mr Khorramizadeh, F. Matin, S. Eshraghi, S. Jadidy, A. Brahmeh, R. Bakhtiary, F. Saberpoor, Sz Rouhani Rankouhi Page 5
    Background And Aim
    Yersinia enterocolitica is a Gram-negative bacterium which its strains are involved in human diseases. To differentiate among pathogenic and non-pathogenic types, tests such as Congo Red absorption, Crystal Violet, and Calcium Dependency test are used. These tests are based on existence of 70-75 kb plasmids and sometimes, with respect to plasmids instability, we will face false negative results. Therefore, by setting up a methodology based on stable chromosomal genes of pathogenic agent we can overcome this hurdle. The goal of this survey was comparison among routine and molecular diagnostic approaches in the identification of Y. enterocolitica pathogenic strains.
    Materials And Methods
    Some Gram-negative bacteria from family Enterobacteriacea and some Y. enterocolitica strains isolated of human beings and environment were evaluated.
    Results
    Obtained results showed that 4 Y. enterocolitica strains isolated of human beings were PCR positive while PCR results of environmental strains, one human strain and non-Yersinia strains were negative.
    Conclusion
    The mentioned approach can be used as a method to differentiate among pathogenic and non-pathogenic strains of Y. enterocolitica.
  • M. Moazeni Page 11
    Background And Aim
    There are a number of successful examples of hydatid cyst control, achieved on a national or regional scale in different countries. The earliest successful program was that in Iceland initiated nearly 143 years ago when cystic hydatid disease was recognized as affecting approximately one of every six Icelanders. With a continuous campaign, by the 1950s hydatidosis was considered eradicated from Iceland. Prior to 1970, in Cyprus, hydatid cysts were routinely found in the lungs and livers of the majority of mature sheep, cattle, goats and pigs, and people believed that hydatid cysts were normal part of the anatomy of infected hosts. By performing a 15-year plan aiming to eradication of the disease, infection prevalence of dog and sheep reduced to zero and 0.11%, respectively and from 1981 to 1985, only a single case of human infection was diagnosed. Elimination of stray dogs was the key element in above remarkably successful program. During the first year of the campaign more than 18000 stray and ownerless dogs were killed.
    Conclusion
    In Xinjiang Province of China, a control program during 1990-1995 resulted in a dramatic decrease in the infection rate in dogs (from 14.8% down to zero) and sheep (from 73/8% down to 1.4%). In this control program, 16000 dogs and herdsman dogs were given the drug praziquantel for five years. There are also other successful examples of hydatid cyst control in Spain (La Rioja), Australia (Tasmania), Chile, and NewZealand.
  • H. Dargahi, M. Ghazi Saidi, M. Ghasemi Page 20
    Background And Aim

    Ever-increasing development of access to appropriate software and hardware for e-learning especially development of worldwide web has suggested new horizons for educational institutes. It is much important in medical sciences, because Medical Sciences deal with the health of human beings. Since beside issues related to education, research and information production, appropriate treatment of the patients is possible through having up to date and new information as well. For this reason Medical Sciences utilize information technology as soon as possible in order to prepare essential information for physicians quickly. This article discusses the role of e-learning in Medical Sciences universities.

    Materials And Methods

    in this literature review article, gathering information has been done by using paper and paperless documents related to the topic.

    Results

    For implementing of e-learning in Medical Sciences organization there should be some infra-structures, standards and skills which are to be noted prior to commencing e-learning. These infra-structures, standards and skills play a special role in successful implementation of e-learning.

    Conclusion

    Regarding the advantages of e-learning naturally possesses, there is no doubt in necessity of developing Medical Sciences e-learning. But the ways of efficient access to this sort of education is much more important. So, it is recommended that by comparing the existing process in the world and using the experiences of prominent countries in this field, the most appropriate method be chosen and applied.

  • M. Rahimkhani, M. Mohagheghi Page 30
    Background And Aim
    The human bowel contains a large and dynamic bacterial population (more than 500 species of bacteria). Some intestinal bacteria such as Streptococcus bovis, Enterococcus and Bacteroides fragilis have previously been suggested to be implicated in the promotion of colon carcinogenesis probably through the conversion of mutagen metabolites.
    Materials And Methods
    Thirty patients with colorectal cancer confirmed by colonoscopy examination and pathological survey were evaluated. Thirty healthy people who matched by sex and age with patient group were identified. Fecal samples were collected from patient and control groups were cultured in specific and non-specific culture media (aerobic and nonaerobic situations).Organisms isolated by microbial and biochemical pathways.
    Results
    S. bovis was predominant fecal microbial flora in nine (39.1%) patients and six (26.1%) of control group (P=0.657). Entrococcus was predominant fecal microbial flora in 6 (26.1%) patients and 2 (8.7%) of control group (P=0.657). B. fragillis was predominant fecal microbial flora in 8 (21.7%) patients and 2 (5.4%) of control group (P= 0.062).
    Conclusion
    Our results by fisher statistical analysis show that the incidences of fecal S. bovis, Enterococcus and B. fragilis in colorectal cancer were not significantly higher than health people.
  • A. Soltanian, S. Faghihzadeh, E. Hadjizadeh, H. Choobineh, F. Bahreini, M. Mahmoudi, H. Khalkhali Page 37
    Background And Aim
    To assess of human force and population's programming at high level, is very important that we know rates and characteristics of population. Growth of population has direct relationship with fertility rate of women in community. To control of population and arrive to index of N.R.R.(Net reproduction rate) equal to one, each family must be has one or tow children. Thus, in families that they have more over tow children, we must be search about factors affected and attempt to reduce of population's growth, until arrive to a stationary population.
    Materials And Methods
    The cross-sectional study upon 500 women that are married and have 45 years old and more in Bushehr. Tow-stage random sampling was used in this study. First, Bushehr divided into 23 hypothesis blocks of 1000 households and thus, 20 points from each of blocks were selected by chance. Also, from each of 20 pointes, 25 families were selected by chance. In this study, a questionnaire was used for collecting of data, that questioners were asked of chief of households. The data was analyzed with SPSS package version 13. To find relationship between variables together and with response variable, was used kendall's tau test and chi-square for trend test. The multiple-logistic regression was used to find factors affected on parity progression ratios.
    Results
    In this study 181 persons(36.2%) of women had illiterate, 229 persons(45.8%) had primary education and 90 persons(18%) of them had high and more education. The age of the first marriage of 456 persons(91.2 %) of women were under 25 years old and the age of the first pregnancy of 196(39.2 %) of them were under 20 years old. Probability of arrive to the first child in Bushehr was equal 0.98,and probability of arrive to second, thirst and fourth children was equal 0.92,0.81 and 0.72 respectively. This study shows that the factor like the age of the first marriage of women has a negative effect on PPR (parity progression ratio) from zero to one child, and the factors like the women's education and having a dead child have a positive effect on it. The results indicate that the factor like having a dead child has increasing effect on PPR from one to tow children, and the factors like the women's education, the age of the first pregnancy and marriage have a decreasing effect on it. In this research it is observed that having a dead child has a positive effect on PPR from tow to three children, and the factors like the age of the first pregnancy and marriage, education of women and their husbands have a negative effect on PPR from tow to three children. Also it is observed that sexually and having a dead child has increasing effect on PPR from three to four children, and the factors like, the women's education, job and education of husband, and the age of the first pregnancy of women have decreasing effect on PPR from three to four children.
    Conclusion
    The results indicate that probability of arrive to third and fourth children are high. Thus it is show the controlling of family planning in Bushehr dose not good carry out within families belong lately decades.
  • Ma Abbasimoghadam, S. Dabiran, R. Safdari, K. Jafarian Page 45
    Background And Aim
    Aging is a physiological process that is an unavoidable property of life. Decline in some dimensions of aging such as activity, income, health care and changes in life style are associated with increased risk of physical and mental health disorders. The aim of this study was to investigate the association between living areas and the demographic characteristics of elderly people in Tehran.
    Materials And Methods
    A cross - sectional / analytical study was conducted. The sample was consisted of 5600 elderly people and data was collected by using a questionnaire All analyses were undertaken using SPSS (Version 11.5).
    Results
    The results of this study showed that more 50% of subjects were illiterate and 30.5% of the were in schooling level. 62% of them reported at least one disease. We found significant differences between residences of north and south regions of Tehran for many of investigated variables.
    Conclusion
    These findings indicated that we need to pay more attention to elderly status specially those who are living in southern region.
  • E. Jazayeri, M. Abaszadeh Ghanavati Page 52
    Background And Aim
    Symptoms of the "Darkroom Disease" amongst X-ray personnel are well reported. In this study, radiographers have been compared to physiotherapists to see if there is any link between the occurrences of symptoms with processing chemicals. The aim of this study was to find the prevalence of these symptoms amongst radiographers.
    Materials And Methods
    Sixty nine radiographers from 13 hospitals of Tehran Medical School University were compared with 72 physiotherapists from those hospitals. Respondents were asked to identify, by means of questionnaire, any of the symptoms like dermatitis, sore throat, allergy, shortness of breath etc., described as "Darkroom Disease" from which they suffer.
    Results
    Data provided by this work demonstrated that radiographers suffered more from shortness of breath (P=0.013 & for men P=0.045), nausea (men P=0.049), and physiotherapists suffered more from catarrh (P= 0.044 & for men P=0.046), as well as joint pain (men P=0.04).
    Conclusion
    The results from this preliminary work suggests that there is a link between using the processing chemicals and incidence of these symptoms like shortness of breath, nausea among radiographers (P< 0.05), and it seems that the incidence of dermatitis and the history of this disease are linked.
  • A. Akhgar Araghi, A. Rahimi Forooshani, A. Farzaneh Nejad, S. Akhgar Araghi Page 60
    Background And Aim

    One of the most important technological advancements for monitoring patients -- especially in anesthesia, recovery, and Intensive Care stages -- is pulse oximetry which can measure the oxygen saturation of arterial blood (spo2) and show hypoxemia before it is clinically observable. Therefore, it is necessary for the individuals who are responsible for treating and taking care of patients in critical stages to have sufficient knowledge about it. If they lack the required knowledge, they should be trained using appropriate methods.

    Materials And Methods

    Upon referring to the ORs and the ICUs, a questionnaire was distributed among the medical and paramedical staff (doctors, nurses, anesthesia technicians, etc.) to assess their knowledge of pulse oximetry. The questionnaire had a part for demographic data and 20 true/false items and was to be filled in by the subjects in 15 minutes. After the data were collected and analyzed, the subject's level of knowledge about pulse oximetry was assessed in terms of age, sex, academic degree, their experience with the device, and how they had obtained information about pulse oximetry. The variable was measured on a 0-20 scale. The subjects would get one point for every correct response and the total number of correct responses would constitute each individual's score.

    Results

    The results of the study show that only 15.8% of the participants had a high level of knowledge of pulse oximetry. The figure was 61% for those having medium-level knowledge and 23.2% for the individuals with low knowledge. In other words, for the optimal use of the device, 84.2% of the subjects need training. The results also indicate that the subject's level of knowledge is positively related to their sex, academic degree, and how they acquired their knowledge. In fact, female subjects, paramedical staff, and those who had obtained information from colleagues and the companies selling the device had a lower level of knowledge needed for using the device properly. However, no statistically significant difference was found between the subject's knowledge of pulse oximetry and their age and experience with the device.

    Conclusion

    Based on the findings, it is necessary for the female members of paramedical staff to be trained in classes and/or be provided with pamphlets on the issue.