فهرست مطالب

فصلنامه کومش
سال سوم شماره 3 (پیاپی 9، تابستان 1381)

  • تاریخ انتشار: 1381/05/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عباس حق پرست، غلامرضا سپهری، منظومه شمسی میمندی، سودابه نواده خدادادی، نرگس اشرف گنجویی، لعیا اخلاص پور صفحه 97
    سابقه و هدف
    در حیوانات طبیعی آسیب اعصاب محیطی ایجاد درد مزمن نوروپاتی می کند که باعث تشدید پاسخ به محرک های دردزا (Hyperalgesia) و غیر دردزا (Allodynia) می شود که همراه با یک سری تغییرات نئوپلاستیک در سطح نخاع می باشد. با توجه به این که مکانیسم های ایجاد دردهای نوروپاتی تحت تاثیر جنسیت و سطح هورمون های جنسی می باشد، هدف این مطالعه بررسی اثر جنسیت بر روند پیدایش درد نوروپاتیک ناشی از بستن عصب سیاتیک می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، سه گروه موش سوری نر و سه گروه موش سوری ماده استفاده شدند. گروه اول در هر دو جنس، گروه کنترل بودند که هیچگونه دست کاری در آنها انجام نشد. گروه دوم در هر دو جنس، گروه کاذب (Sham) بودند که در این گروه جراحی انجام می شد؛ ولی عصب سیاتیک بسته نمی شد. گروه سوم در هر دو جنس، گروه Ligated بود. در این گروه، بعد از عمل جراحی، عصب سیاتیک طرف چپ بسته می شد. برای پاسخ دهی به محرک درد حاد، از مدل Tail flick Test استفاده شد. در این مدل، دم حیوان در محل خاصی روی دستگاه مخصوصی قرار داده می شد و به آن محرک حرارتی اعمال می شد. مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان دم خود را از حرارت دور نماید (TFL، Tail flick Latency) به عنوان شاخصی از درد در نظر گرفته شد. در گروه اول، فقط یک بار TFL اندازه گیری شد و TFL آنها به عنوان زمان پایه در نظر گرفته شد. تمام حیوانات گروه دوم و سوم، در فواصل زمانی 2، 4، 6، 8، 10، 12، 14، 16، 18 و 20 روز بعد از عمل جراحی در مدل فوق تست شدند و TFL آن اندازه گیری شد.
    یافته ها
    درغیاب صدمه عصبی، موش های سوری نر دست نخورده (TFL=8.4±0.95s) و Sham با (TFL=8.35±0.3s) به محرک دردزای حرارتی سریعتر از موش های ماده کنترل (TFL=8.7±0.99s) و Sham با (TFL=8.9±0.34s) پاسخ دادند. با این وجود هیچگونه تفاوت معنی داری بین دو گروه در هر دو جنس و با یکدیگر وجود نداشت؛ در حالی که در موش های سوری نر و ماده Ligated پردردی حرارتی به طور معنی داری 10 روز پس از بستن عصب سیاتیک ایجاد شد (P<0.01) ولی دوره زمانی پردردی در موش های نر به مدت 6 روز و در موش های ماده بیش از 10 روز ادامه یافت. از طرفی میانگین TFL به طور معنی داری در موش های نر (0.1±s 4.9) بیشتر از موش های ماده (0.17±s 6.8) کاهش یافت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهند که مکانیسم های زیربنایی روند درد مزمن تحت تاثیر جنسیت بوده و شاید مربوط به سطح هورمون های جنسی باشد.
    کلیدواژگان: تفاوت جنسی، درد نوروپاتیک، بستن عصب سیاتیک، موش سوری
  • پریدخت نخستین داوری، محمدیوسف اعرابی مقدم، محمود معراجی، اکبر شاه محمدی، عامر یزدان پرست صفحه 107
    سابقه و هدف
    پرولاپس دریچه میترال (MVP، Mitral valve prolapse) یکی از سندرم های شایع سایکوسوماتیک در انسان است. سالیان درازی است که تاثیر برخی از تغییرات وضعیت بدن روی سوفل های قلبی، شناخته شده است. در این پژوهش، شدت واندازه سوفل نارسایی میترال (MR، Mitral regurgitation) در بیماران دچار MVP و تغییرات آن در وضعیت های خوابیده به پشت و ایستاده بررسی شد.
    مواد و روش ها
    12 بیمار با میانگین سنی 2±12.5 سال (با 2 انحراف استاندارد) و میانگین وزن 6±50 کیلوگرم (با 2 انحراف استاندارد) که با گروه کنترل (12 نفر) مطابقت داشتند، برای این پژوهش انتخاب شدند و پارامترهای زیر در وضعیت های فوق الذکر، جداگانه اخذ گردید: حجم پایان سیستول بطن چپ، حجم پایان دیاستول بطن چپ، ضربان قلب، فاصله موج Q تا شروع موج MR در اکوی داپلر (Q-W interval) و انتگرال سرعت زمان (VTI، Velocity time integration). برای محاسبه اندازه و شدت سوفل MR، پس از حذف برخی فاکتورهای مداخله گر مهم تحلیل آماری با فرضیه آزمون و به روش مقایسه زوج ها انجام گردید.
    یافته ها
    بیماران پس از انجام آزمون و با توجه به نحوه پاسخ، به دو گروه تقسیم شدند: گروه الف) گروه پاسخ دهنده مثبت؛ شامل 8 بیمار (67%) و گروه ب) گروه پاسخ دهنده منفی؛ شامل 4 بیمار (33%). در گروه الف به دنبال کاهش مشهود حجم بطن چپ در وضعیت ایستاده، اندازه سوفل (کاهش Q-W interval) و شدت سوفل (افزایش VTI) پاسخ چشم گیری در داپلر اکوکاردیوگرافی نشان داد (P=0.005 در مقایسه با گروه کنترل). در پنج بیمار از 8 بیمار گروه”الف“(63%) حرکات غیر طبیعی دیواره بطنی (Focal ventricular dyskinesia) نیز مشاهده گردید. این حرکات غیرطبیعی دیواره بطنی در بیماران گروه”ب“تنها در یک نفر (25%) دیده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج فوق نشان می دهند که کاهش حجم بطن چپ در وضعیت ایستاده موجب بروز افزایش در اندازه و شدت سوفل MR در نزد بیماران مبتلا به MVP گردیده است. عدم کاهش حجم بطن چپ در 33% بیماران و نیز در 17% از جمعیت گروه کنترل نشانه آن است که با تغییر وضعیت بدن همواره نمی توان انتظار تغییر در حجم بطن چپ را داشت (نسبت شانس OR<1).
    کلیدواژگان: پرولاپس دریچه میترال، تغییر وضعیت بدن، شدت سوفل نارسایی دریچه میترال، انتگرال زمان، سرعت، دیسکینزی فوکال بطنی
  • سیدمنوچهر غروی، ناصر خدایی، رحیم بحری نجفی صفحه 115
    های مناسب مرطوب یا جامد محتوی عصاره مالت و در حرارت بین 6-30°C رشد می نمایند، سیکلوسپورین ها از متابولیت های قارچ ماکرولیدی می باشند. مهمترین اثر درمانی سیکلوسپورین A، تضعیف سیستم ایمنی و تشکیل آنتی بادی در رد کردن پیوند اعضا می باشد. هدف این تحقیق، افزایش تولید سیکلوسپورین A به روش جهش، توسط اشعه ماورای بنفش و فراهم کردن محیط کشت برای اگزوتروف های به دست آمده است.
    مواد و روش ها
    915DSM) Tolypocladium)، محیط کشت عصاره مالت و سابورد دکستروز 4 درصد، با کتوپیتامین، کازئین هیدرولاز و عصاره مخمر دهیدراته شدند. قارچ روی محیط جامد محتوی 2% عصاره مالت، 4% عصاره مخمر و 2% آگار دکستروز در pH=7.5 کشت و در حرارت 24°C نگهداری شد. استخراج سیکلوسپورین ها پس از سونیکیت کردن توسط ژل کروماتوگرافی انجام گرفت. برای افزایش تولید سیکلوسپورین A جهش با اشعه فرابنفش و برای ردیابی، از روش اسپکتروفتومتری فرابنفش، تحت قرمز و روش ضد قارچی استفاده گردید.
    یافته ها
    حاصل کشت روی محیط آگار-عصاره مالت در حرارت 24°C، کلنی های سفید مخملی بود. نمونه ها و فراکسیون های جدا شده با ژل کروماتوگرافی دارای اثر ضد قارچی روی آسپرژیلوس نیجر بودند. طیف سنجی با اشعه فرابنفش مرئی، حداکثر جذب (مطابق 230nmتا220? Max) مشابه استاندارد نشان داد و طیف فروقرمز نیز مطابق با طیف استاندارد سیکلوسپورین A بود.
    نتیجه گیری
    آکزوتروف های حاصل از موتاسیون قارچ، در محیط های صناعی و محیط خام کشت شدند. بهترین کشت و تولید با استفاده از عصاره مالت همراه با پس آب کارخانه روغن کشی از ذرت در تاریکی امکان پذیر است.
    کلیدواژگان: سیکلوسپورین A، تخمیر، کروماتوگرافی، جهش، اثرات ضد قارچی
  • بیژن صدیقی مقدم صفحه 123
    گرچه تشخیص لیستریوز می تواند با کشت نمونه و جداسازی باکتری صورت گیرد ولی به دلیل وقت گیر بودن، راندمان پایین ناشی از تعداد کم باکتری و مشکل در تشخیص افتراقی از سایر باکترها در بسیاری از آزمایشگاه ها از این روش به طور معمول استفاده نمی شود. در مقابل، روش های سرولوژیک مختلفی به علت سرعت، مقرون به صرفه بودن و سهولت در تشخیص لیستریوز به کار گرفته می شود. در این مطالعه روش هماگلوتیناسیون غیرمستقیم (IHA) با استفاده از فراکشن I حاصل از ژل کروماتوگرافی آنتی ژن خام حاصل از سونیکاسیون پیکر باکتری و همچنین IHA به روش پاتل طراحی و حساسیت و ویژگی آنها در تشخیص لیستریوز با روش IFA که معمول ترین روش در آزمایشگاه ها می باشد، مقایسه شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، 207 زن مشکوک به لیستریوز مراجعه کننده به دانشکده بهداشت دانشگاه تهران که حداقل یک سابقه سقط جنین داشتند از نظر آنتی بادی های ضد لیستریا مونوسیتوژن به روش IFA تحت بررسی قرار گرفتند. از بین این افراد دو گروه انتخاب شدند، گروه اول شامل 96 نفر بودند که با روش IHA با آنتی ژن محلول در فراکشن I در مقابل 51 فرد نرمال به عنوان شاهد که هیچ سابقه ای از لیستریوز نداشتند، تست شدند. گروه دوم شامل 82 نفر بودند که با روش IHA پاتل در مقابل 56 فرد نرمال به عنوان شاهد که هیچ سابقه ای از لیستریوز نداشتند، مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    در روش IFA (با حساسیت 70% و ویژگی 50%)، 83.5% افراد مورد مطالعه مثبت بودند. این بررسی نشان داد که آنتی ژن خام لیستریا و هیچ یک از سه فراکشن آنتی ژن محلول برای انجام تست IHA مناسب نیستند؛ اما با آنتی ژن تهیه شده به روش پاتل و روش IHA پاتل تمام افراد تست شده تیترهای مثبت 1/4 تا 1/256 را نشان دادند که حساسیت و ویژگی آن نیز به ترتیب 36% و 94% به دست آمد.
    نتیجه گیری
    تا زمان معمول شدن روش های جدیدتر تشخیصی، توصیه می کنیم تست IFA و IHA پاتل به دلیل ویژگی بالا به طور هم زمان جهت غربالگری انجام شود.
    کلیدواژگان: ایمونوفلورسانس غیرمستقیم، هماگلوتیناسیون غیرمستقیم، لیستریوز
  • سعید شهرابی، محسن طاهری، حسین مزدارانی، مینا ایزدیار صفحه 131
    سابقه و هدف
    لوسمی های حاد که از تغییر شکل بدخیم سلولهای خونساز ناشی می شوند، در غالب موارد با ناهنجاری های کروموزومی همراهند. درمان این بیماری نیز سبب ایجاد انواع ناهنجاری های کروموزومی می گردد. در تحقیق حاضر آسیب های کروموزومی ناشی از پروتکل های شیمی درمانی و پرتودرمانی در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوییدی حاد به روش آنالیز متافاز مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    30 بیمار مبتلا به لوسمی لنفوییدی حاد با توجه به مراحل درمانی به سه گروه، بیمارانی که هیچگونه درمانی دریافت نکرده اند، بیمارانی که شیمی درمانی شده اند و بیمارانی که پروتکل توام شیمی درمانی و پرتودرمانی را دریافت کرده اند تقسیم و 10 نفر نیز به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند و در آنها آسیب های کروموزومی به روش آنالیز متافاز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که در مقایسه با گروه شاهد در گروه بیمارانی که هیچ درمانی را دریافت نکرده بودند میزان آسیب های کروماتیدی بیشتر می شود. همچنین میزان آسیب های کروموزومی و کروماتیدی در بیمارانی که درمان دریافت کرده اند با هر مرحله از درمان بیشتر می شود و نسبت به مرحله قبل اختلاف معنی داری را نشان می دهد.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان می دهد که شیمی درمانی و پرتودرمانی در مبتلایان به لوسمی حاد سبب افزایش آسیب های کروموزمی در این افراد می شود و انجام پروتکل های درمانی فراوانی این آسیب ها را در هر مرحله درمان بیشتر از مرحله قبلی خواهد کرد.
    کلیدواژگان: لوسمی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، آسیب ژنتیکی، ناهنجاری های کروموزومی
  • بیژن صدیقی مقدم، رامین پازوکی صفحه 137
    سابقه و هدف
    با توجه به نقش مهم ارزیابی بر کیفیت آموزش، هدف این مطالعه ارزیابی درونی گروه آموزشی میکروب شناسی، انگل شناسی و ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی سمنان بوده که به منظور ارتقا کیفیت آموزشی در بخش های مختلف گروه می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در سال 1379 در گروه میکروب شناسی، انگل شناسی و ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. با استفاده از الگوی اعتبار بخشی و الگوی تسهیل تصمیم گیری (CIPP) عوامل مورد ارزیابی، شناسایی و ویژگی های وضعیت مطلوب و نشانگرهای آن تدوین گردید و در تعدادی از پرسشنامه ها با مقیاس 5 رتبه ای (عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف) و در تعدادی نیز وضعیت مطلوب و غیرمطلوب با مقیاس 2 رتبه ای بلی و خیر سنجیده شده است. ارزیابی در زمینه های اهداف آموزشی و فرایند تدریس، اهداف پژوهشی، تجهیزات و فضای آموزشی و پژوهشی گروه و جایگاه سازمانی و تشکیلاتی گروه انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از 19 پرسشنامه با مجموع 341 ملاک استفاده شد وامتیاز ارزیابی از میانگین امتیازها محاسبه و براساس طبقه بندی گورمن تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    در این ارزیابی، فرایند آموزش با امتیاز 4.17 در رده قوی، اهداف آموزشی با اامتیاز 3.25 در مرتبه بیش از رضایت بخش، اهداف پژوهشی با امتیاز 2.96 در مرتبه رضایت بخش، جایگاه تشکیلاتی و سازمانی گروه با امتیاز 3.71 در مرتبه خوب، نیروی انسانی و خدمات پشتیبانی با امتیاز 2 در مرتبه غیر رضایت بخش، فضای آموزشی و پژوهشی با امتیاز 3 در مرتبه رضایت بخش و تجهیزات و لوازم آموزشی-پژوهشی با امتیاز 3.37 در مرتبه بیش از رضایت بخش طبقه بندی شد.
    نتیجه گیری
    این ارزیابی مشخص کننده امتیاز کلی 3.37 در تمام زمینه ها برای گروه میکروب شناسی، انگل شناسی و ایمنی شناسی می باشد که براساس رده بندی گورمن، گروه در رتبه (بیش از رضایت بخش) قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: ارزیابی درون گروهی، گروه میکروب شناسی، انگل شناسی، ایمنی شناسی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان
  • احسان دودانگه، محمدرضا جعفری، حجت الله علایی، علی نسیمی، محمدحسین اسماعیلی صفحه 145
    سابقه و هدف
    در ایجاد وابستگی به مواد مخدر سیستم های گلوتامینرژیک و دوپامینرژیک مغز اهمیت زیادی دارد. گزارش شده که اسید اسکوربیک به عنوان یک میانجی عصبی از انتهای نورون های گلوتامینرژیک ترشح شده و مقدار آزاد شدن اسید گلوتامیک و دوپامین را تنظیم می کند. هدف از مطالعه حاضر این بوده که آیا اسید اسکوربیک قادر است ایجاد وابستگی به هروئین را به تاخیر انداخته و یا از بین ببرد؟
    مواد و روش ها
    موش های صحرایی نر از نژاد ویستار و با وزن 30±300 گرم انتخاب شدند و به روش جراحی، در ورید ژوگولار آنها یک کانول کوچک جایگذاری و ادامه کانول از زیر پوست گردن هدایت شد و در پشت سر حیوان به استخوان جمجمه محکم گردید. مطالعه در سه گروه سالین، هرویین و اسید اسکوربیک انجام شد. پس از طی دوره بهبودی به مدت 4 روز، از طریق روش خود تزریقی وریدی، سالین یا هرویین هیدروکلراید با غلظت 1 mg/ml به حیوان داده شد (زمان خلاصی=10 ثانیه، 0.1mg/infusion و FR=1). در گروه اسید اسکوربیک، 30 دقیقه قبل از خود تزریقی هرویین مقدار 300 mg/kg اسیداسکوربیک به شکل داخل صفاقی تزریق و اثر آن بر خود تزریقی هرویین بررسی شد. روش گرفتن هرویین، فشار دادن پدال مخصوصی بود که در قفس خود تزریقی تعبیه شده بود و تعداد پدال های فشرده شده در مدت 2 ساعت از طریق فیزیوگراف ثبت و در روزهای مختلف و گروه های مختلف با هم مقایسه شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین تعداد پدال های غیرفعال در سه گروه تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی تعداد پدال های فعال در تمامی گروه ها با هم تفاوت معنی داری داشت (P<0.001).
    نتیجه گیری
    اسید اسکوربیک، پدیده بروز وابستگی به هرویین را به تاخیر انداخته و تمایل حیوان به خود تزریقی را کاهش می دهد. با مطالعه دقیق احتمالا می توان از اسید اسکوربیک در جلوگیری از ایجاد اعتیاد به مواد مخدر و درمان اعتیاد در انسان استفاده کرد
    کلیدواژگان: خود تزریقی، هرویین، اسید اسکوربیک، اعتیاد، موش سفید بزرگ آزمایشگاهی
  • مجتبی ملک، مهناز نیاکان صفحه 155
    سابقه و هدف
    فارنژیت حاد یک سندرم التهابی فارنکس می باشد که توسط میکروارگانیسم های مختلف ایجاد می گردد. بیشتر علل آن ویرال می باشد و از بین علل باکتریال، استرپتوکوک گروه A مهمترین آنها می باشد. با توجه به تشابه علائم این نوع گلودرد و همین طور عوارض مهم گلودرد استرپتوکوکی، دانست شیوع آن و شایع ترین علائم در این نوع گلودرد مهم است تا از درمان بی مورد اجتناب شود.
    مواد و روش ها
    این یک مطالعه مقطعی بر روی 200 بیمار بالای 15 سال می باشد که با شکایت گلودرد از اول بهمن 1378 تا آخر اردیبهشت 1379 به درمانگاه بیمارستان فاطمیه سمنان مراجعه کرده اند. جهت تمام بیماران پرسشنامه ای شامل علائم و نشانه های بیمار تکمیل شد و سپس کشت حلق تهیه گردید و در نهایت میزان شیوع گلودرد استرپتوکوکی و حساسیت و ویژگی علائم با کمک آمار توصیفی ارزیابی گردید.
    یافته ها
    56 درصد مراجعین زن و 44% مرد بودند. میانگین سنی مراجعه کنندگان، 28.82 سال با انحراف معیار 12.39 به دست آمد. در 7.5% کشت های گرفته شده، استرپتوکوک گروه A رشد کرد. شایعترین علامت استرپتوکوک گروه A اریتم بود (76.5%) و پس از آن به ترتیب ادینوفاژی، میالژی، تب و اگزودا قرار دارند. مجموعه سه علامت تب، اگزودا و لنفادنوپاتی دارای ویژگی 96.2% می باشد.
    نتیجه گیری
    میزان کشت های مثبت از نظر استرپتوکوک گروه A در مطالعه اخیر، تقریبا معادل جمعیت نرمال می باشد. این مسئله می تواند بیانگر این باشد که احتمالا درمان آنتی بیوتیکی جهت بیماران مراجعه کننده بالای 15 سال جز در مواردی که سه علامت اگزودا، تب و لنفادنوپاتی وجود دارد فاقد اهمیت بالینی است
    کلیدواژگان: گلودرد استرپتوکوکی، فارنژیت، بالغین بالای 15 سال، علایم، شیوع
  • احمدرضا بندگی صفحه 161
    سابقه و هدف
    از زمان های قدیم، گیاهانی دارویی کاربرد فراوانی در طب سنتی ایران داشته اند و در حاضر نیز ترنجبین که صمغ گیاه خار شتر می باشد به عنوان یک داروی گیاهی جهت درمان زردی نوزادان استفاده می شود. در این مطالعه، اثرات ترنجبین بر بیلی روبین خون در موش های مبتلا به هیپربیلی روبینمی بررسی شد.
    مواد و روش ها
    نوزادان موش سفید آزمایشگاهی از نژاد ویستار با وزن 21-19 گرم در این مطالعه استفاده شدند. موش ها با تزریق داخل صفاقی دلتا-آمینولوولینیک اسید (ALA، Delta amino levulinic acid) یک دوره زمانی خاص بعد از تولد، مبتلا به هیپربیلی روبینمی شده و به 3 گروه تقسیم شدند و ترنجبین با غلظت های 10، 20 و 30 درصد توسط لوله دهانی-حلقی در چند مرتبه به آنها خورانده شد. سپس در ساعات مختلف با خونگیری و اندازه گیری بیلی روبین توتال، منحنی تغییرات بیلی روبین تا 72 ساعت بعد از اولین تزریق ALA رسم گردید. یک گروه هم به عنوان شاهد منفی (موش های سالم) انتخاب شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که پس از تزریق ALA، غلظت بیلی روبین پلاسما به طور معنی داری (P<0.05) افزایش یافت. تجویز خوراکی ترنجبین، بیلی روبین موش های یرقانی را نسبت به گروه شاهد به طور معنی داری کاهش داد (P<0.05).
    نتیجه گیری
    ترنجیبین می تواند به عنوان یک داروی کاهش دهنده بیلی روبین پلاسما مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: یرقان فیزیولوژیک، بیلی روبین، ترنجبین، داروهای گیاهی
  • عباسعلی وفایی، علی رشیدی پور صفحه 167
    سابقه و هدف
    شواهد زیادی نشان می دهند که گلوکوکورتیکوئیدهای مترشحه از قشر غدد فوق کلیه در طی حالات هیجانی بر ذخیره حافظه اثر می گذارند. وجود گیرنده های گلوکوکورتیکوئیدی با تراکم متوسط در ناحیه قاعده ای جانبی آمیگدال احتمال نقش آن را در ذخیره حافظه، در این ناحیه مطرح می سازد. هدف این تحقیق تعیین نقش گیرنده های گلوکوکورتیکوئیدی آمیگدال بر ذخیره حافظه فضایی بلند مدت در مدل یادگیری مازآبی موریس است.
    مواد و روش ها
    موش های نر نژاد لانگ ایوانز با وزن 280 تا 320 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتد به صورت دو طرفه روی ناحیه مزبور کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد، موش تحت یادگیری فضایی مدل ماز آبی موریس آموزش داده شد. قبل و بلافاصله و در زمان های 60 و 120 دقیقه بعد از آموزش و قبل از آزمایش بخاطرآوری، RU38486 (سه نانوگرم در 0.6 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوئید به صورت دو طرفه داخل هسته فوق تزریق شد. برای ارزیابی حافظه فضایی از دو ملاک مدت زمان و مسافتی که حیوان برای پیداکردن صفحه پلکسی گلاس طی می کند استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که تزریق آنتاگونیست گیرنده گلوکوکورتیکوئید قبل و تا 60 دقیقه بعد از آموزش به طور معنی داری ذخیره حافظه فضایی را کاهش داده و موجب اختلال در اکتساب و تثبیت اطلاعات تازه شده است (P<0.01). تزریق داروها 120 دقیقه بعد از آموزش و قبل از بخاطرآوری اثر معنی داری بر ذخیره حافظه فضایی نداشت.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهد که ناحیه قاعده ای جانبی آمیگدال و فعال شدن گیرنده های گلوکوکورتیکوئیدی در این ناحیه نقش مهمی در اکتساب و تثبیت اطلاعات تازه آموخته شده فضایی مربوط به حوادث هیجانی حداقل تا 60 دقیقه بعد از آموزش به دنبال رخداد حادثه را دارند
    کلیدواژگان: RU، 38486، گلوکوکورتیکوئید، ناحیه قاعده ای جانبی آمیگدال، حافظه فضایی، ماز آبی موریس
|
  • A. Haghparast, Gh. Sepehri, M. Meimandi, S. Khodadadi, N. Ashraf Ganjooe, L. Ekhlaspour Page 97
    Introduction
    In normal animals, neuro pathic pai n aris ing from scia tic nerve ligatio n injury ca n res ult in in cr e ase d se ns it ivity to bot h nox ious (hy pe ra lges ia) a nd no n-n o xi o us s t imu li (a llodynia) and are accompanied by a num be r of ne uroplast ic alte rnations at the level of sp ina l cord incl uding upregu lat io n of neurotransmi tte rs including dynorp h in. neu ro pe p t id e Y a nd cholecystokini n. Some research studies have bee n sh own th at the mechanisms underlying ne uropath ic pain pr o ce ssi ng d if fe red as a fu nc t io n o f ge nde r a nd gon ada l hormone status. Howe ve r, th e effe ct of nerve injury o n ac ute no cicep ti on an d se x- re lated di ffcr c nc c s in time-course o f hyperalgesia has not been exte nsive ly stud ied.
    Materials And Methods
    A model of perip he ra l nerve in j u ry was used to st udy gend e r d iffere nces in the progression of chronic co nst ric t io n injury ind uced hype ra lge s ia in male and female mice. Nerve ligati o n injury was pro duced by un ilat eral ligation around th e le ft commo n sciatic nerve. Anima ls we re examined for response to acu te nocicep tio n daily during the thre e postoperative weeks. I n t his regard, the la te ncy o f t ail fli ck response (T F L) wa s me asured in co ntrol gro up and at se t intervals (2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18 and 20 days af te r sciat ic ligatio n as liga ted or surgery wi t hou t ligati o n as sham gro ups in bo t h sex e s) by us in g a n a ut o ma ted an algesia me ter.
    Results
    In the absence of ne rve inj ury. int act (8.4 ± O.95 Sec) and sham (8. 35 ± 0.3 Se c) males responded fast er tha n control (8.7 ± O.99 Sec) and sham (8. 9 ± O.34 Sec) fema les to a thermal nocice pt ive st imulus. Howeve r. the re were no sign ifica nt differences be tween gro ups and both sexes. Significant hyperalgesia was develo ped in ligat ed male and female mice, as compa re d to co n trol a nd sh am groups, wi th in 10 d ays afte r sc ia tic nerve injury (P< O. OI). Howe ver, it el onga ted for six d ays in ma le s an d more tha t 10 d ays in fema les. On t he other hand, TFL in males (4.9±O.1 Sec) red uced significa ntly (P
  • P. Nakhostin-Davari, M. Y. Arabi-Moghdam, M. Meraji, A. Shahmohammadi, A. Yazdanparast Page 107
    Introduction
    MVP (Mi tra l va lve prol apse) is o ne of the most common psychosom ati c syndromes. It is a lon g time th at the effect of body position on cardiac murmurs is recognized. Althou gh authorities imagined that ausculta to ry findings during postur al cha nges in the patients wit h mit ral valve pro la ps e (MVP) a nd mitr al re gurgi ta t io n (MR) and la te sys to lic murmur (LSM) are associated with more pro lapsing of mit ral valve due to decrease in LV volume in th e sta nding positi on, but this issue is no t analytica lly estim ated.
    Material And Methods
    We stud ied 12 pat ien ts with mea n age of 12± 2 ye ar (yr) (±2SD), me an wei ght was 50 ±6 kg (± 2SD) wi th mat ch co ntro lcd pop ulat io n. Ec hoca rd io grap hi c para me ters we re ext ract ed sepa rate ly in supine and s ta nding positi ons: le ft ve n t r icula r e nd di ast olic volu me (LVED V). left ve nt ri clu la r end sys to lic vo lume (LVESV). Q-W inte rva l, velocity time intergeration (VTI), heart rat e (HR). focal dyskinesia of posterior ve nt ricular wall mo tio n and co lo r flow-jet o f MR. LVESV a nd LVEDV used fo r es timat io n o f vo lume t r ic cha nges, like Q-W interval (from Q wave to the beg inning of MR signa l pu lsat io n) for dur a tio n of LSM. VTI (velo city -t ime integrat io n) used for assessmen t of int e nsi fication of the murm ur. Ab normal motio n of ve nt ricu lar wall a t th e level o f ap posi tion o f mitr al le an e ts jus t above papillary muscles for evaluation of focal ventricular wall dyskinesia.
    Results
    Pa tients we re divided into two groups acco rding to the response of postural changes o n duration and inte nsificat ion of the murmur at vario us states: gro up A (respo nde r); 8 pat ients had prolonged duration and inten sificat ion of murmur: gro up B (no n-respo nde r); 4 patients who showed none of these changes (nearly similar findings were o btained in co ntro l populati on): HR were significa nt ly increased in responder pati en ts like decrease in the ir LV volume, whe reas no considerable changes in non -respo nder gro up which might be d ue to no effect o n LV vo lume. One ofr e spo nde r group also showed abno rmal poste rio r ve ntr icula r wa ll mot io n (ventricular dyskinesia) but occ urred only in one non -resp onder group (65% again st 25%), that changes o n LV volumes were not co nside rable. The pos tur al cha nges in color Dop pler signa l also co rresponded well with those in murm urs with regard to the duratio n and intensification of re sponder group. We proposed that establishment of focal dyskinesia in responder group could be relate d to the more complex interactions for initi a ti o n of dysk ine sia rather than simple var ia t io n of ventricular volume (a ltho ugh all of them were mild or non -significant).
    Conclusion
    The postural changes in MR of MVP patients from supine to sta nding po sition were great ly de te rmin ed by decrease in LV vo lume which are co rres po nding well wit h the deve lo pment of abnorma l LV posterior wa ll motion (foc a l ven tr icu la r dyski nesia). wh ere as in non -responder group did not occurred because of no affection on LV volumes.
  • M. Gharavi, N. Khodai, R. Bahri Najafi Page 115
    Introduction
    T. inflatum (To lypocladium inflaturn) is a pr imitive fu ngi tha t rep ro ducts via co nidiu ms. Spors grow up on malt extract cultu re at 6-32nC at wet o r dry medium. Of co urse it is found o f so me othe rs culture wh ich are co nt ain a minoaci ds, min e ra l o r orga n ic ma tt er. Cyclosporin A (Cy A) is the me tabolit e of l.inlla tum. Cy A is an immu nos up press ive d rug. Th e aim o r t hi s s t udy was to promo te pr oductio n o r Cy A by mut at ion via ult raviol et ra dia tio n (UVR) and to find out a suitable med ium for auxotrop hs.
    Material And Methods
    Tolypocladium inflatum (OSM 915), malt extrac t and sabo urd 4% dextrose aga r, Bactop e pt amine, casein hydrolysate and yeast extract dehydrated. The fungi was cultivate d for 10-20 days duration o n a medium contains 2% malt extract, 4% yeas t extrac t and 20% aga r at pH 5.7. Ex trac tio n was car ried o ut by gel chromatograp hy. For mu ta t ion o f t he fungi. UVR was used. and for identification of Cy A fungicidal, ultraviolet. visible and infra -red spec tros co py were methods of choice.
    Results
    Whi te ve lvey co lo nie s we re co llected from the medium of agar and malt ext ra ct. Samples and fra ctions of gel chromatography extraction showed an tifungal act ivity o n aspergillus niger. UItr avi ol et vis ible spec t rosco py gave Amax si mila r to tha t o f s t a nda rcd a nd infr a- re dspec tra was similar to the standa red spec tra.
    Conclusion
    Auxotrophic str ains we re cultivated on synthe tic and raw mediums. Finally the high produ ct ion of Cy A was produced of sugar fact roy and hogwas h of corn oil press ing tac troy, at a dark place.
  • B. Sedighi Moghaddam Page 123
    Introduction
    Ba ct e rimi a res u lte d fro m Lis t eri a mono cyt ogen e s lea ds to va rIOUS complications including abortion. While cult uring the specimen is a crocial me thod in diagn osing of liste ri osi s, it has low se ns it ivity (because o f the few number of bacteria in specimens) and takes long time. Serological methods are used routinely in many diagnostic laboratories because of improved time and sensitivity.
    Materials And Methods
    IHA (indirect hemagglutination) was performed using fract ion 1, obtai ne d from ge l chroma tograp hy of sonica te d liste r ia monocytoge ne s cr ude antige ns. IHA th rou gh pot e l's me th od was ca rried on. Se ns it ivity and specific ity of th ese methods compa re d with current IFA (immunotlourecens assay) in diagnos ing the Listeriosis. The titers of antibody against Listeri a mon ocytoge nes were de te rmine d in se rums of 207 women having at le ast o ne abortion. Among this group serums of 96 women by IHA with soluble antigens in fra ction I and 82 women by IHA with soluble antigen in potel's method were tes ted.
    Results
    In IFA (sensitivity 70% and spec ificity 50%),83.5% had valuable titer s of antibody. Niether crude antige n n or t hr ee fr ac tio ns we re suitab le for IHA, bu t al182 serums (pote l's method) showing 1/4 to 1/256 tite rs (se nsit ivity 36% and spec ificity 96%).
    Conclusion
    IFA is the most cu rrent method b ut, because o f h igh sensit ivity a nd low specific ity a more confident meth od is required. This study shows antigenic fraction s of listeria monocytoge nes are no t suitab le for IHA, while cha ng ing the co nd itio n of cu ltu re in po tel's method leads to the applicable antigen for IHA. Lack of correlation betwee n IFA and potel's IHA indicate that the nature of antigens arc diffe rent in bot h me thods. Thus it is recommended to use IFA for screening and simultaneously potel's IHA (because of high specificity).
  • S. Shahrabi, M. Taheri, H. Mozdarani, M. Izadyar Page 131
    Introduction
    Leukemia is a heterogenous group of ne oplastic disorder which derived [rom malignant transformation of hematopoietic progenitors. In most cases leukemia is associated with definitive cytogenetic disorder, in additi on are induced by chemical and radiation which are use as therapeutical regimens. In the present study, chromosomal damages in acute lymphocytic leukemic (ALL) pati ents due to chemotherapy and radiotherapy protocol by metaphasic analysis has been evalua ted.
    Materials And Methods
    30 patients with ALL and 10 con trol wer e used as sample subject according to th e ra peu tica l pr ot oco ls. Pati en ts have been cla ssif ie d in 3 gr oups: with ou t treatment, tre ated with drugs and pat ients treated with drugs and radi otherapy.
    Results
    Results of chromosomal damage by metaphasic analysis show that virgin patients in comparison with control has an elevated chro matid damage. A meaningful difference has been shown between patients which have been received combined ch emotherapy and radiotherapy respects to chemotherapy, virgin and control.
    Conclusion
    Result of this research has been shown a meaningful difference between patients received chemothrapeutic protocols versus virgin and cont rol. Thus results of this resear ch show that leukemic patients have both sp ontaneous and inducible chro mos omal damage.
  • B. Sedighi Moghaddam, R. Pazoki Page 137
    Introduction
    Depatment o f microbio logy, par asitology and immunol ogy a t the Scmnan university o f medical sci ences designed prot ocol s in whi ch many cr ite r io ns have been determinded for internal evaluation and on th at bas is an internal eva lua tion carried out, so th at the ra nking and the sco re of this de partment in various fields de terminded in orde r to promot dep t.'s qu ality.
    Material And Methods
    By using of the accreditation model and CIPP model, the subjects which shou ld be evaluated wer e dctcrrninded and the charactristics of every desirable co ndition a nd their ind icators co mp lied, so some quest iona ires wit h a five -ranking sc ale (cxcc lc n t, go od, edium, weak and very weak) and the others with a two-ranking scale designed and used. The fields th at would be eva lu at ed we re as fo llow: Goal o f ed uca tio n, teac hing process, res ea rchaims, educationa l sp ace and cquipments, organisation cha r t. E nt ie rly by using 19 different question aires conta ining 341 criter ions, information was obta ined and on the basis of Guorrnan's classification ana lysed.
    Results
    In this eva luation on the basis of Guorrn an 's classificat ion the teachi ng process with score 4.17 in high ranking, the educational goals with score 3.25 in more tha n satisfied ranking, the goals of research with score 2.96 in satisfied ranking, organisation cha rt with score 3,71 in good ranking, per sonal and supp ort ing services with score 2 in unsatisfied ranking, educat ional and research equipment with scor e 3.37 in mor e tha n satisfied ranking wer e determindcd.
    Conclusion
    The ave rage o f sco res of micr ob io lo gy, p ara sit o lo gy a nd immu n ol o gy department, in all evalu a ted fie lds was 3.37: t hus o n the basis of Guorrnans ra n king thi s dep artment is in highe r sat istied ranking
  • E. Dodangeh, M. R. Jafari, H. Alaei, A. Nasimy, M. H. Esmaili Page 145
    Introduction
    Several regions of brain a re rel at ed to o pia te addicti o n, specia lly, Ventr al Tegmental Area (VTA) and Nucleus Accumbe ns with glutaminergic and doparninergic systems have very major roles. There are several evidence that ascorbic acid can be a ne urotransmitter and rel eased fro m e nding of glutam inergic ne ur o ns a nd regula te the release of glut amate and dopamin, The main object of th is study was, if ascorba te be able to prevent addiction to heroin or delayed it?
    Materials And Methods
    Ma le wist a r rat s weigh ted 300 ±30g were a nest he t ized a n d thro ugh str ile surgery implanted with silastic cathe ters inse rted into th e right jugular vein. After 4 days of re covery animals wer e fitted and the exte rnal end of the catheter was connected with a syr inge- drive n pump, then were placed in the self-adm ini stratio n appara tus tha t had two le ve r (active, passive) for 2h every day. Active lever switched on the infusion pump for inject ing 0.1 ml of saline or saline containing 1 mg/ml of herion. (FR = l, Time out = lOs). Ascorbate (300 mglkg, i.p) were used 30 minutes befo re heroin self-administration.
    Results
    In je ction o f asco rbate pr event the development o f dependen ce o n he ro in in rats. There was a significa nt differen ce (P < 0.001) between the numbers of ac tive, but no t pas sive lever among the gro ups.
    Conclusion
    Ascorbate can antagoniz therein forcing effect of he ro in and can use das effective pharmacot herapy for heroin abuse specially when used with high dose.
  • A. Bandegi Page 161
    Introduction
    In the past, medi cinal herbs had enormous application in traditional medicine in Iran. At present, Taranjeb in a gum of Alhagi herb (Alhagi Mannifcr a) is used as a medi cal herb for trea tment of jaundice in infants. Th us, the purpose of present stud y was to investigate the possible therapeutic effects of Taru njcbi n on a scientific basis.
    Materials And Methods
    Taranjebin solution was made by disso lving Taranjebin in distilled water and then filtered. Wistars offspri ng ra ts (body weight: 19-21 gr) wer e used. Animals were divided into fo ur groups: group one as a negative control, ot her thre e groups we re inj ected inet rap eritoneal (ip) aminolevulin ic acid (ALA) at a specific lime afte r bir th, which ca use s hyperbil irubinemia. Of these three groups, one group was used as a positive control, and the othe r two as experimental group received Taranjebin and distilled wat er by gavage, res pec tively. At different interval times blood samples were drawn and to tal bilirubin was mea sured.
    Results
    R esults sho wed th at afte r inj e ct ion of ALA, pl asm a biliru bin co ncen t rat io n incre ased significantly (P
  • A. A. Vafaei, A. Rashidy-Pour Page 167
    Introduction
    Previous study indicated that adrenocortical glucocrticoids are effectivness on memory sto ra ge in emotional sta te. The re are moderate density o f glucocortico id receptors in basol ater al amygdala (B LA) th at may be invo lved in lea rn ing an d memory. The pre sent exper ime n t examined the rol e of glu co co rticoid antagonis t recepto r int o the basol a te ral amygdala (BLA) on spatial memo ry in Morris water Maze task.
    Materials And Methods
    Male Long-Evans stra in rats were surgically implanted bilater ally with ca nn ulae aim ed at t he BLA in the br ain and we re tr ain cd to Mo rr is wat er Maze task. RU- 38486 (3 ng/0.6 ml per sid e) as a glucocor ticoid an tag onist we re inj e ct ed bilatera lly intoBLA pr e -training and immcdiat ely, 60 and 120 min after t raining and pri rc treival test. The latency time (0 the fine plcxy glass platform and the length of swimming were used to me asur e the spatial memory.
    Results
    Results indic ated th a t infusion of glucocortico id ant ago n is t pretrai ning a nd immediately and 60 min, but not 120 min after training into BLA significantly impaired retention performance. Injection of the drug before retrcival test did not any significant effect on animal performance.
    Conclusion
    Th e above results show that glucocort icoid receptors plays an important role in acquisition and consolidation of spatial memory in Morr is water Maze task at least 60 min after training.