فهرست مطالب

پژوهش های فقه و حقوق اسلامی - سال سوم شماره 2 (پیاپی 7، بهار 1386)

فصلنامه پژوهش های فقه و حقوق اسلامی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 7، بهار 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/02/11
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حوزه اصول فقه
  • دکتراسماعیل واعظ جوادی آملی صفحه 11
    دانش فلسفه به اصطلاح مشهور حکما (درک غایات) منظور ما نیست بلکه فلسفه زبان یا سازمان ارتباطی مفاهیم(کلی و جزئی) بالغات در اشکال منطقی آن، که در علم اصول کاربری های متعدد دارد، مورد بحث است با اشراف به فلسفه تحلیلی حلقه وین و نقد آن.
    کلیدواژگان: فلسفه تحلیل، فلسفه ثبوتی یا تحصلی، اصول فقه، فلسفه لغت، الفاظ مستعمله مشترکه
  • دکترعلی اکبر ابوالحسینی صفحه 23
    اسلام جنبه های متغیر در زندگی انسان و به تبع آن و جود احکامی موسع و قابل تغییر را پذیرفته است. و این به معنای پذیرش احتمال تغییر در برخی احکام است.
    گاهی به نظر می رسد میان یک حکم شرعی با وضعیت زندگی تعارض وجود دارد، لذا برای از بین بردن این تعارض یا باید در خود حکم تصرف کنیم، یا حکم دیگری را جای گزین حکم قبلی کنیم.البته این جابجایی و تغییر باید با اذن شارع باشد، به خاطر همین خود شارع در برخی از احکام انعطاف نشان داده و امکان این تغییر را پذیرفته است، و دلیل آن هم این است که احکام فقهی و بخش شریعت دین در شرایط مختلف و در طول زمان، امکان استمرار و دوام را داشته باشد، لذا وظیفه علم فقه و فقیه این است که به دور از سختی و غلظت و با توجه به مزاج شریعت آن انعطافهای معین شده را کشف کند و در مورد ضروری به کار گیرد.
    در این نوشتار سعی بر آن است که به بعضی از آن موارد ضروری وانعطافهای موجود در شریعت در تغییر حکم اشاره شود، البته بحث گسترده تر و یافتن همه موارد و مصادیق و عواملی که در تغییر حکم نقش دارند، نیاز به تفحص و تثبت وسیع تری دارد، و در این خلاصه به عواملی همچون: تغییر موضوع، تحول در مصادیق موضوع، تحول و دگرگونی در اسم و عنوان موضوع،تغییر در قید موضوع، تغییر ملاک و مناط حکم، تغییر عادات و تغییر حکم به واسطه تردید در موضوع و ذکر مصادیقی از آن و... اشاره خواهد شد.
    کلیدواژگان: تغییر حکم، تغییر ذات موضوع، تغییر عادات، ملاک و مناط حکم، تغییر قید موضوع
  • دکترعباس نیکزاد صفحه 31
    نوشتار حاضر به بررسی دیدگاه علمای اهل سنت در مورد صحابه پیامبر (ص) می پردازد و پس از ارائه ادله چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل از نگاه آنها در مورد عدالت همه صحابه، با شیوه کاملا علمی و با استفاده از لیست منابع یاد شده، به نقد این دیدگاه می پردازد. سپس علت ارائه چنین دیدگاه و توجی هاتی را ازطرف آنها ناچاری آنها در توجیه رفتارهای ناشایست برخی از صحابه می داند.
    کلیدواژگان: صحابه پیامبر، کتاب، سنت، اجماع، عقل
  • بیت الله دیو سالار صفحه 59
    یکی از قواعد فقهی، اشتراک احکام می باشد که یکی از فروعات آن، اشتراک احکام بین عالم جاهل می باشد، نظریه مشهور این است که احکام مشترک بین عالم و جاهل است و تقیید حکم به علم به حکم ممتنع و مستلزم محذورات عقلی از قبیل دور، تصویب و... می باشد اما نظریه دیگر این است که اختصاص حکم به عالم امکان دارد و طرقی برای آن بیان نموده تا اولا محذورات اشتراک لازم نیاید و ثانیا حکم به عالم اختصاص یابد.
    از بررسی نظریه ها و دلایل هر یک، نتیجه گرفته می شود که احکام و قوانین مشترک بین عالم و جاهل است مگر اینکه اختصاص حکم به عالم ثابت شود.
    کلیدواژگان: اشتراک، احکام - عالم و جاهل
  • حوزه فقه عبادت
  • محمد علی خیراللهی صفحه 75
    این مسئله از ضروریات تاریخی اسلام مطرح شده که عمر به تحریم متعه- النساء و متعه الحج پرداخته است. مشرکان در دوران جاهلیت مناسک حج را انجام می دادند. آنان به خاطر وجود بتهایی که در خانه کعبه نصب کرده بودند و در واقع خانه کعبه را خانه بتان می دانستند، به این مناسک و اعمال دست می زدند. مشرکان عمره را در ماه های حج از زشت ترین اعمال در زمین می دانستند و عنوان می کردند: آنگاه که ماه صفر به پایان رسید عمره برای عمره گذاران حلال می گردد. حضرت نبی (ص) فرمود که من در وادی عقیق بودم که جبرئیل امین به سوی من آمد و فرمود: عمره در حج داخل شده است تا روز قیامت. ابن ابی الحدید تحریم را از مسایل اجتهادی شخص عمر تلقی می کند. روزی حضرت علی (ع) به عمر فرمود آیا تو از متعه الحج نهی کردی؟ عمر عنوان نمود نه؛ ولیکن من اراده کردم که مردم بیشتر خانه خدا را زیارت کنند. پس حضرت علی (ع) در پاسخ عنوان کرد: کسی که حج را به افراد بیاورد امر نیکویی انجام داده است ولیکن کسی که حج تمتع بجا آورد پس به کتاب خدا و سنت پیامبر اخذ نموده است.
    کلیدواژگان: متعه الحج، تحریم، عمر، اجتهاد، سنت
  • عباسعلی کیاسالاری صفحه 85
    این پژوهش بخشی دیگرازمسائل فقهی است که در رابطه با مسح سر در وضو از دیدگاه فقهای مذاهب پنجگانه اسلامی که مورد اختلاف است به رشته تحریر درآمد. در این مقاله ضمن تحلیل و مداقه در نظرات فقهاء در مسح سر آن نظرات مورد نقد و بررسی قرار گرفت. همچنین در این پژوهش اهتمام بر این بود که مطالب از منابع دست اول و نزدیکتر به زمان زندگی پایه گذاران مذاهب فقهی استفاده شود. در پایان متذکر میگردد که این بحث در پنج محور که هر محوری مشتمل بر یک فصل است خاتمه یافت.
    کلیدواژگان: وضو، مسح، شستن، سر، عمامه، گوش
  • رمضانعلی نامدارپور صفحه 109
    واژه صعید در باب تیمم مورد اختلاف لغت شناسان و فقها و مفسرین قرار گرفته است و اختلاف فقهاء در باب تیمم از این واژه سرچشمه می گیرد. چنانکه صاحب جواهرالکلام در جلد پنجم می گوید: إن منشا الاختلاف فی التیمم بالحجر و نحوه الاختلاف فی معنی الصعید.... او منشا اختلاف را در جایز بودن تیم بر سنگ و مانند آن را اختلاف در معنای صعید بیان می کند. این مقاله به شش بخش تقسیم می شود که در بخش نخست معنای لغوی و اصطلاحی تیمم و در بخش دوم معنای لغوی واژه صعید و در بخش سوم واژه صعید از نظر مفسرین و در بخش چهارم واژه صعید از نظر فقهای شیعه و در بخش پنجم واژه صعید از نظر فقهای اهل سنت و در بخش ششم واژه صعید در شعر شعرای عرب ذکر شده است.
    این مقاله سعی دارد تا معنای لغوی لفظ صعید را در باب تیمم با مراجعه به کتب لغت شناسان و اقوال فقها و مفسرین تبیین نماید.
    کلیدواژگان: تیمم، صعید، خاک، وجه الارض
  • حوزه فقه معاملات
  • حسن قلی پور صفحه 119
    از آنجائیکه اقتصاد و بازرگانی یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی در زندگی بشر می باشد،و هر روزه جامعه انسانی با آن سر و کار دارد و همه مردم با آن مواجهه هستند؛ لذا بر همه مردم لازم است به این کار اساسی توجه کنند تا در معاملات به حرام نیفتند. در این مقاله سعی شده است پیرامون انواع معاملات حرام از قبیل اعیان نجس، نجاست ذاتی و نجاست عرضی،جواز بیع روغن نجس، حیوان مرده، خون و بول حیوانات بحث و گفتگو گردد.امید است مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اعیان نجس، فقاع، نجاست ذاتی، نجاست عرضی
  • هادی عظیمی گرکانی صفحه 129
    معایش وحیات مادی جامعه نیز،یکی ازمقاصدی است که مورداهتمام شارع مقدس است. سود جویان وفرصت طلبان درهرعصرونظامی،درانتظار فرصت وبه دست- آوردن موقعیت به منظور تامین اهداف نامشروع خود می باشند.
    آنها با انبار نمودن وذ خیره سازی ما یحتاج مردم به انتظارمی نشینند تا یک شوک اقتصادی به بازار وارد سازند ودر پی آن اجنا س را با ثمن مضاعف وارد گردونه اقتصادی نما یند. محقق دراین مقاله تلا ش نموده که میان روایات واحادیث نبوی وائمه معصومین علیهم السلام بررسی تطبیقی نموده ودیدگاه فقهای اسلامی رامورد بحث وکنگاش قراردهد وازآنجا تعریف احتکارواحکام آن رااستحصال نما ید.
    کلیدواژگان: احتکار، محتکر، طعام، الزا م به فروش، تعیین نرخ
  • دکترجلال ایرانمنش صفحه 151
    همانطور که می دانید میل و رکون به ظالمین و اعانت و کمک به آنها از گناهان کبیره و مستوجب آتش عذاب الهی است اما لازم است زوایای مسئله کاملا روشن شود که آیا تمام اقسام اعانت به ظلم حرام است یا نه در بعضی موارد حرام و در بعضی موارد جایز است. قبل از اینکه مشغول به تتبع در منابع مورد استفاده برای تحریر این مقاله شوم بر این تصور بودم که مقام فقهی امام راحل (ره) همپایه دیگران و شاید کمتر از بعضی فقهاء باشد اگر چه بر این باور بودم که امام عزیز راحلمان از نظر شجاعت، تقوی و عرفان بی نظیر یا کم نظیر بوده است اما بعد از تحقیق مزبور پی بردم که امام (ره) در فقه نیز بی نظیر یا کم نظیر بوده اند. زیرا اگر مثلا مطالب مصباح الفقاهه مرحوم خوئی را با یکبار خواندن فهمیدم اما مباحث اما راحل (ره) را پیرامون این موضوع چندین بار خواندم تا آنها را درک کردم و اکنون متوجه شده ام که آن بزرگوار در فقه نیز استثنائی بوده اند. سعی کردم که ترجمه و توضیحاتم سلیس و روان باشد اگر چه در بعضی موارد عبارات آنچنان طولانی و مشکل بود که به سختی می شد ترجمه کرد. کتاب منیه الطالب را پیدا نکردم و در حاشیه مرحوم آخوند نیز پیرامون این موضوع مطلبی نبود.
    کلیدواژگان: اعانه ظالمین، عذاب الهی، حرام، ظلم
  • حوزه فقه جزا
  • مهدی محمدیان امیری صفحه 173
    آنچه مسلم است، پیامبر (ص) به عنوان منشاء و مروج اصلی اسلام در طول مدت رسالت جهانی خویش بر آن شد تا انسانها را به گونه ای راهنمایی کند، که در هر عصر و زمانی بتوانند از آن راهنمایی ها بهترین استفاده را برده و بتوانند زندگی سعادتمندی داشته باشند. ایشان در انتقال آیات الهی از فرشته ی وحی به مسلمانان، امین و با عصمت بودند و در مواردی که نیاز به رجوع به عقل فردی و جمعی داشتند، مانند همه ی انسانها به تفکر و مشورت می پرداختند؛ هر آنچه را بهترین نظر می اندیشیدند به عنوان سرلوحه ی کارخود و امتشان قرار داده و بدان عمل می نمودند. دستورالعلهای دقیق پیامبر (ص) در بحث حدود و بکارگیری آنها در رسیدگی به این گونه جرائم است که متاسفانه امروزه بعضی از آنها به بوته ی فراموشی سپرده شده اند.
    کلیدواژگان: پیامبر اعظم(ص)، قرآن، حدود، محرمات، زنا، لواط، مساحقه، سرقت، محاربه، قذف، شرب خمر
  • حسین زارع شعار صفحه 175
    اهمیت اقرار در امور کیفری و حتی در امور مدنی به حدی است که علمای حقوق آن را ملکه دلایل می نامند. اهمیت آن به حدی است که همیشه در دعاوی بعنوان مهمترین دلیل به آن استناد می شود. اهمیت وجود دلیل برای احراز ارتکاب جرم برای محکومیت تا آنجاست که حضرت علی (ع) می فرماید: اگر هزاران گناهکار بی کیفر بماند بهتر است از آنکه یک نفر بی گناه بر خلاف حق به کیفر برسد. اصولا در امور اجرایی اقرار متهم بدون اینکه در باب صحت و اعتبار آن تحقیقاتی به عمل آمده باشد و قراینی در تایید آن موجود باشد موضوعیت نداشته و ممکن است از طریق علم و استنباط دادگاه در تشخیص تقصیر متهم واقع شود و نه آنکه به طور کلی در مقام حکم به ارتکاب فقط دلایل و شواهد اقناع کننده مناط اعتبار خواهد بود. در امور اجرایی اقرار متهم موضوعیت نداشته و فقط امکان دارد طریق علم و استنباط دادگاه در تشخیص توجه اتهام به متهم باشد بنابراین چنانچه متهم منتسبه اقرار نمایدو اقرار او صریح و منجز باشد و جای شبهه ای هیچ گونه شک و شبهه ای برای دادگاه باقی نگذارد تا حاکم با ضم دلایل دیگر بتواند نسبت به محکومیت او رای دهد. بنابراین اقرار معلق کوچکترین ارزشی نداشته و حتی طریقیت هم نمی تواند داشته باشد.
    کلیدواژگان: کیفری، متهم، دلیل، شکنجه، قانون اساسی
|
  • Dr, Esmaeil Vaez Javadi Amoli Page 11
    The present article's aim is to explain the philosophy as a relational language or organization of the concepts.It is found that the author knows the analytic philosophy of Vian Circle and criticizes it.
  • Dr, Ali Akbar Abolhusseini Page 23
    Islam accepts some changeable aspects of the humanity's life. This means precepts can be changed during the time. Both legislator and jurist can change some precepts to remove the existing conflicts in the society. In this article, the writer tries to consider some factors which can change the precepts.
  • Dr, Abbas Nikzad Page 31
    The present article considers the prophet's campanions from the sunni leader's viewpoint.The author scientifically uses four reasons to criticize their viewpoint as follows:Quran, prophet's way for life, consensus, wisdom. Then he relates their ideas to the indecent behaviours of some camponions.
  • Dr, Beytollah Divsalar Page 59
    One of the jurisprudence bases is precepts commonality between the learned man and ignoramus.But there is other theory which indicates the precepts are only related to the learned man.According to the different theories, the precepts and rules are common between the learned man and ignoramus unless it can be proved that. They are only related to the learned man.
  • Dr, Mohammad Ali Kheirollahi Page 75
    Motehol Haj ban is one of the important subjects in the Islamic history.Omar banned Moteh. Before Islam, unbelievers performed Haj customs. They did so for idols. They knew omre ugly in Haj Months. But our prophet, Muhammad, didnt accept that idea. Ebn Abi Hadid indicated that ban was special to Omar. According to a famous tradition from Imam Ali, performing Haj Tamato is better than Haj Omre.
  • Abbas Ali Kiasalari Page 85
    This Jurisprudence research is related to the anointment from the religion's viewpoint.The author also tries to analyze and criticizes it from the jurist's viewpoint.
  • Ramzan Ali Namdarpour Page 109
    The present article considers six subjects, as follows:1- The literal and idiomatic meaning of ablutions.2- The literal meaning of dust.3- Dust from the jurist's viewpoint.4- Dust from the Shiite jurist's viewpoint.5- Dust from the Sunni jurist's viewpoint.6- Dust in the poem of the Arabic poets. The author also tries to consider completely the literal meaning of dust from the other different viewpoints.
  • Hassan Gholipour Page 119
    It is necessary to know the economic and business roles to transact lawfully in the society.In this article, the author tries to consider the different kinds of taboo transactions such as, natural un cleanliness, subordinate un cleanliness, animal's blood and urine, dead animal and etc.
  • Hadi Azimi Garakani Page 129
    One of the Lawmaker's aims is to support the people in the society.Profiteers always wait to find an opportunity to achieve their unlawful aims. They hoard the necessary commodities. If the society encounter the economic shock., they will raise the price of their commodities.The author tries to study comparatively prophetic and other traditions. He also explains the hoarding from the Islamic jurist's viewpoint.
  • Dr, Jalal Iranmanesh Page 151
    Dont help the oppressors because you involved in divine torture.Our prophet, Muhammad, says, "If some one helps the oppressors with his whip, God will change go it to a dragon that dominates him. Then hell go to the Hell.As you know, helping the oppressors is one kind of the mortal sin. But it is necessary to make clear the various aspects of the aids and know are all kinds of them taboo or not?The author also mentions that Imam Khomeini isnt similar to the other jurists. He is unique in the jurisprudence history.
  • Mehdi Muhammadian Amiri Page 173
    It is obvious to everyone that our prophet, Muhammad, as a Islamic promoter tried to guide the humanity. He received the divine verses from the Revelation and then transferred them to the Muslims completely. when he needed counseling, he counseled with others and then used the best idea.But he encountered some problems; for example, he had to change the general view and then persuaded Muslims to act the precepts.
  • Hussein Zare Shoar Page 175
    Confession is very important in the penal and civil affairs. Law scientists called it "Reasons Queen".Before punishing a criminal, we should prove his or her crime. Only the criminal's confession isnt enough. The court should order according to the convincing documents and evidences. Hence, the conditional confession is unreliable.