فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال نوزدهم شماره 3 (پاییز 1387)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال نوزدهم شماره 3 (پاییز 1387)

  • 100 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/10/05
  • تعداد عناوین: 14
|
  • مقالات پژوهشی
  • بررسی اثرات آگونیست GnRH بر روی لوله های اسپرم ساز موش های صحرایی نابالغ
    فهیمه پیروی، غلامحسین فرجاه، رجبعلی صدر خانلو، عباس احمدی، فاطمه اتابکی پاسدار، جواد بهکامی صفحه 192
    زمینه و هدف
    فرآیند اسپرماتوژنز در لوله های اسپرم ساز کاملا«وابسته به هورمون های گنادوتروپین هیپوفیزی است و ترشح هورمون های گنادوتروپین تحت کنترل هورمون های آزاد کننده هیپوتالاموس می باشد. استفاده از آنالوگ های GnRH می تواند محور هیپوفیزی - گنادی را مختل نماید. هدف مطالعه حاضر بررسی اثرات آگونیست GnRH روی لوله های اسپرم ساز در موش های صحرایی نابالغ است.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه بیست موش صحرایی بیست و پنج روزه به چهار گروه تقسیم شدند. گروه های آزمایش اول و دوم هر کدام به مدت پنج روز mg/ml 1/0 آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین دریافت نمودند و به ترتیب در روزهای 30و35 تشریح شدند و گروه های کنترل نیز بعد از دریافت ml 1/0 سرم فیزیولو ژ یک به مدت پنج روز مانند گروه های آزمایش تشریح شدند.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که بین گروه آزمایش اول و گروه های کنترل اختلاف معنی داری از نظر قطر لوله ها و قطر لومن مشاهده نشده است اما از نظر ضخامت اپیتلیوم و تعداد لایه های سلولی لوله های اسپرم ساز اختلاف معنی داری مشاهده شد. در گروه آزمایش دوم قطر لوله ها و قطر لومن اختلاف معنی داری با دو گروه کنترل نشان نمی دهد. اما از نظر ضخامت اپیتلیوم و تعداد لایه های سلولی اختلاف بین این گروه و دو گروه کنترل معنی دار است) 05/0 p<).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق می توان اظهار داشت که آگونیست GnRH (بوسریلین) باعث افزایش لایه های سلولی در لوله های اسپرم ساز به عبارت دیگر تاثیر مثبت در اسپرماتوژنز دارد.
    کلیدواژگان: اسپرماتوژنز، آگونیست GnRH، بوسریلین، موش صحرایی نابالغ
  • نگین رضاوند، امیر کیانی، منصور رضایی صفحه 199
    مقدمه
    روی به عنوان یک عنصر اساسی که نقش مهمی در طول دوره اندام زایی و رشد جنین دارد شناخته شده است. محدوده سطح سرمی روی در بالغین از 80 تا 150 میکرو گرم در دسی لیتر است.
    میزان نیاز به روی در طول بارداری 25% افزایش می یابد. سطح پایین سرمی روی در مادران باردار با افزایش عوارض مادری و جنینی همراه می باشد. با توجه به اهمیت این عنصر و نقش آن در طول دوران بارداری این تحقیق جهت بررسی سطح سرمی روی در مادران مبتلا به پره اکلامپسی طراحی گردیده است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت مورد - شاهدی بر روی 227 زن سالم و227 زن باردار مبتلا به پره اکلامپسی انجام شد. غلظت سرمی روی به شیوه جذب اتمی اندازه گیری گردید و سایر اطلاعات لازم از طریق تکمیل پرسشنامه جمع آوری شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری ANOVA و Pearson correlation، T-test، Chi- square test در سطح معنی داری 5% مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سطح سرمی روی در مادران باردار مبتلا به پره اکلامپسی μg/ml 76/55 و در زنان سالم μg/ml 99/65 بود، فراوانی کمبود روی در گروه مورد (80%) در مقایسه با گروه شاهد (60%) اختلاف معنی داری را نشان داد (000/0= P). بین میزان درآمد، دفعات حاملگی، شاخص توده بدن و سطح سرمی روی ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد.
    بحث: نتایج این مطالعه نشان داد که سطح سرمی روی به طور معنی داری در زنان باردار مبتلا به پره اکلامپسی کمتراز گروه شاهد می باشد. با توجه به خطرها و عوارض فراوان کمبود روی در زنان باردار انجام تحقیقات مداخله ای در زمینه استفاده از مکمل روی در حاملگی توصیه می گردد
    کلیدواژگان: سطح سرمی روی، بارداری، پره اکلامپسی
  • نیره سعادتی، مرتضی تقوی صفحه 204
    زمینه و هدف
    اسکلروز سیستمیک SSc)) اختلال منتشر بافت همبند است که پوست و ارگان های داخلی را گرفتار می سازد. اسکلرودرمی بیماری التهابی مزمنی است که با مکانیسم های مختلف سبب وقوع استئوپروز می شوند. محققان زیادی در گذشته اسکلرودرمی را نیز به عنوان عامل مستعد کننده استئوپروز فرض کرده اند، زیرا این بیماری نه تنها با ایجاد التهاب مزمن بلکه با ایجاد بسیاری از عوارض می تواند بیمار را مستعد استئوپروز کند. با این وجود نتایج مطالعات در این مورد متناقض بوده است. هدف از این مطالعه بررسی تراکم استخوان در بیماران مبتلا به اسکلرودرمی در شهر مشهد می باشد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه در 20 بیمار زن مبتلا به اسکلرودرمی با سن متوسط 6/40 سال پس از گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی، تراکم سنجی در دو ناحیه فقرات کمری و گردن ران با روش DEXA در بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شد. نتایج براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی به صورت نرمال، استئوپنی و استئوپروز تفسیر شد و پس از آن فراوانی اختلال تراکم استخوان در این بیماران با جمعیت نرمال زنان مشهد در همین دهه های سنی مقایسه شد.
    یافته ها
    7 بیمار (35%) در تراکم سنجی استخوان دارای استئوپروز و 9 بیمار (45%) دارای استئوپنی در یکی از دو ناحیه فقرات یا ناحیه گردن ران بودند و فقط در 4 بیمار (20%) تراکم استخوان در محدوده نرمال گزارش شد. در بیماران اختلالات تراکم استخوان به صورت قابل ملاحظه ای بیشتر از جمعیت زنان نرمال در سن مشابه بود و این تفاوت در مورد فراوانی وقوع استئوپروز واضح تر بود.
    نتیجه گیری
    اسکلرودرمی با اختلالات تراکم استخوان در رابطه است و می تواند ریسک وقوع اختلالات تراکم استخوان را افزایش دهد.
    کلیدواژگان: اسکلرودرمی، استنوپنی، استنوپروز، تراکم استخوان
  • پروین شکور، محمدکاظم طرزمنی، حمیدرضا فاتح، سارا فرهنگ صفحه 208
    پیش زمینه و هدف
    ترومبوز ورید عمقی عارضه شایع و جدی است که اکثرا در بیماران بستری رخ می دهد. بیماران بسیار بدحال بخش مراقبت ویژه دارای عوامل خطرزای بسیاری مرتبط با افزایش احتمال ایجاد ترومبوز ورید عمقی هستند. با این حال، میزان شیوع ترومبوز ورید عمقی در این بیماران به خوبی مطالعه نشده است.
    مواد و روش کار
    163 بیمار) 6/52% مذکر (بستری در بخش های مراقبت ویژه جراحی، ریه و اعصاب بیمارستان امام خمینی تبریز در مدت 18 ماه طی یک مطالعه مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند. میزان فراوانی ترومبوز ورید عمقی اندام تحتانی در هر یک از این بخش ها و در تمام بیماران، در افراد سیگاری، بیماران قلبی - ریوی، بیماران دارای سابقه جراحی عمده، بیماران دیابتی، افراد دارای بدخیمی و دارای سابقه ترومبوز ورید عمقی قبلی، از 48 ساعت پس از بستری، توسط سونوگرافی داپلر تعیین گردید.
    یافته ها
    درصد فراوانی ترومبوز ورید عمقی اندام تحتانی در بخش مراقبت ویژه جراحی 6/53%، ریه 3/46%، اعصاب 3/45% و در کل این بیماران 5/48% بود (7/35%، 2/31%، 7/21% و 3/28% به ترتیب در موارد با پروفیلاکسی). 6/53% این بیماران بیش از 40 سال سن داشتند. این میزان در بیماران سیگاری 62%، با سابقه بیماری قلبی - ریوی 6/55%، با سابقه قبلی جراحی عمده 72%، دیابتی ها 6/51%، با سابقه بدخیمی 8/1%، و با سابقه ترومبوز ورید عمقی قبلی 2/1% بوده است. از نظر محل ترومبوز به ترتیب وریدهای ساق پا، ران و لگن درگیر بیشتر بودند. بیشتر این ترومبوز ها نوع حادگزارش شدند.
    نتیجه گیری
    متوسط شیوع ترومبوز ورید عمقی اندام تحتانی، به خصوص بیماران دریافت کننده درمان پروفیلاکسی بیشتر از موارد گزارش شده در سایر مقالات است. بنابراین توصیه می گردد اقدامات پیشگیرانه دارویی و بالینی با دقت بیشتری به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: ترومبوز ورید عمقی، بخش مراقبت ویژه، سونوگرافی داپلر
  • ابراهیم صادقی، سید محمد رفیعی، سرور اینالو صفحه 215
    پیش زمینه و هدف
    هدف از این مطالعه تعیین میزان احتمال عود بعد از اولین تشنج بدون عامل مستعد کننده حاد در کودکان می باشد.
    مواد و روش کار
    در یک مطالعه آینده نگر 156 کودک مبتلا به اولین تشنج بدون عامل مستعد کننده حاد در طی مدت حداقل 8 ماه بعد از اولین تشنج از نظر عود تشنج مورد پی گیری قرار گرفتند.
    یافته ها
    72 کودک (2/46 درصد) دچار عود شدند. ریسک تجمعی عود تشنج 15 درصد و 5/37 درصد و 48 درصد به ترتیب در یک ماه اول و 6 ماه اول و سال اول بوده است. متوسط زمان برای تکرار تشنج 4 ماه بوده و 5/62 درصد موارد عود در 6 ماه اول و 88/88 درصد در سال اول و 100 درصد در پایان سال دوم بوده است. براساس آنالیز چند متغیری مهم ترین عواملی که در تعیین پیش بینی عود دخیل بوده اند عبارتند از وجود نوار مغز غیرطبیعی و جنس دختر و زمان وقوع در خواب و سی تی اسکن غیرطبیعی در زمان بروز اولین تشنج بوده و در آنالیز یک متغیری عواملی از قبیل سابقه تب و تشنج و سابقه مشکلات دوران نوزادی و سابقه فامیلی تشنج بدون تب و معاینه عصبی غیرطبیعی به عنوان ریسک فاکتورهای عود تشنج مطرح می باشند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان می دهد که احتمال عود تشنج در کودکان ما نسبتا زیاد است و کودکانی که نوار مغزی غیرطبیعی داشته و اولین تشنج آنها در خواب اتفاق افتاده و سی تی اسکن غیرطبیعی داشته و جنس دختر هستند در معرض بیشترین خطر برای عود تشنج می باشند.
    کلیدواژگان: اولین تشنج، کودکان، عود، اپی لیسی
  • میرداود عمرانی، آیدا غیبی، ویدا اسدی راد، مرتضی باقری، محمدحسین یوسفی راد صفحه 224
    پیش زمینه و هدف
    میزان بروز و فراوانی سرطان های دستگاه گوارش به طور محسوسی طی دهه های اخیر در حال تغییر می باشد. میزان شیوع بدخیمی ها در قسمت های بالایی دستگاه گوارش به طور وسیع به تفاوت های جغرافیایی، نژاد و وضعیت اقتصادی وابسته است. در این مطالعه فراوانی سرطان های نوع تک گیر و خانوادگی دستگاه گوارش در استان آذربایجان غربی از سال 1382 تا 1384 تعیین می شود.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه گذشته نگر با بازخوانی پرونده 1500 بیمار مبتلا به سرطان، 983 بیمار با سرطان دستگاه گوارش که اطلاعات پزشکی و سابقه ارثی آنها مشخص بود، انتخاب و وارد مطالعه شدند. تشخیص و طبقه بندی این بیماران براساس یافته های بالینی و پاراکلینیکی انجام شده بود. تمام بیماران انتخاب شده دارای نمونه های بیوپسی و لام رنگ آمیزی شده به روش هماتوکسیلین و ائوزین بودند.
    یافته ها
    نتایج بررسی نشان داد 95/96% (953) از بیماران به صورت تک گیر و 05/3% (30) از بیماران به فرم خانوادگی سرطان مبتلا بودند. 07/63% (620) از بیماران مذکر و 92/36% (363) مونث بودند. میزان شیوع سرطان معده در بین مردان مبتلا نسبت به زنان مبتلا به طرز معنی داری بیشتر بود. سن متوسط افراد در دو گروه تک گیر و خانوادگی به ترتیب6/12±96/61 و 7/1±62/62 می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد فراوانی سرطان های دستگاه گوارش در استان آذربایجان غربی در مقایسه با سایر نقاط کشور بالا می باشد و بین سن بیماران و شانس ابتلا به سرطان های مختلف دستگاه گوارش ارتباط قوی وجود دارد.
    کلیدواژگان: سرطان های دستگاه گوارش، بیوپسی، سرطان، تک گیر خانوادگی
  • سودابه فلاح، فاطمه ولی نژاد ثانی، محسن فیروز رای صفحه 231
    پیش زمینه و هدف
    روی و سلنیم دو عنصر کمیاب می باشند که در فیزیولو‍‍ژی بدن نقش بسیار مهمی دارند. نقش منحصر به فرد این دو عنصر در فعالیت آنزیم های مسئول متابولیسم انرژی، جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدها، آسیب سلولی و تغییرات عملکرد سیستم ایمنی به خوبی مشخص و ثابت گردیده است. با توجه به این که جمعیت قابل توجه ای از زنان کشورمان جهت پیشگیری از بارداری از قرص های ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند بنابراین مطالعه و بررسی تغییرات فاکتورهای بیوشیمیایی خون این افراد حائز اهمیت است. این پژوهش با هدف بررسی تغییرات سطح سرمی دو عنصر کمیاب روی و سلنیم در زنان مصرف کننده قرص ضدبارداری خوراکی ترکیبی انجام شده است.
    مواد و روش کار
    مطالعه به روش مقطعی بر روی زنان 37 - 22 ساله که حداقل برای سه ماه متوالی قرص ضد بارداری خوراکی ترکیبی (ال دی) مصرف نموده اند به همراه گروه کنترل صورت گرفته است. اندازه گیری میزان روی و سلنیم به روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی بر روی سرم افراد مصرف کننده و کنترل انجام گرفت.
    نتایج
    میزان عنصر روی در افراد مصرف کننده قرص ضد بارداری نسبت به افراد کنترل کاهش معنی داری را نشان می دهد. در حالی که میزان عنصر سلنیم در افراد مصرف کننده قرص ضدبارداری نسبت به افراد کنترل تغییر محسوسی نشان نمی دهد.
    بحث: با توجه به اهمیت کلیدی روی در متابولیسم و به منظور پیشگیری از اختلالات بالینی ناشی از کمبود آن توصیه می گردد افراد مصرف کننده قرص های ضدبارداری خوراکی ترکیبی از مواد غذایی غنی از روی استفاده نمایند. به نظر می رسد که عدم تغییر معنی دار سلنیم سرم افراد مصرف کننده قرص ضدبارداری در مقایسه با افراد کنترل نتیجه پاسخ محافظتی و دفاعی سلنیم در برابر آثار زیان بار قرص های ضدبارداری می باشد.
    کلیدواژگان: قرص ضد بارداری خوراکی، روی، سیلنیم
  • هاشم محمدزاده، احمدعلی نیکی بخش، شاه صنم غیبی، علی آقایار ماکویی صفحه 236
    پیش زمینه و هدف
    بیماری کاوازاکی یک واسکولیت سیستمیک است که بیشتر در کودکان کمتر از 5 سال بروز می کند. مهم ترین عارضه این بیماری عوارض قلبی و عروقی بوده که تجویز به موقع (10 روز اول بیماری) ایمنوگلوبولین وریدی می توان تا حدودی مانع از عوارض قلبی و عروقی شد. با توجه به نبودن هیچ مطالعه ذر آذربایجان غربی، ما در این بررسی، پرونده تمام بیماران بستری در مدت 7 سال در ارومیه را بررسی کردیم. که شامل گزارش های بالینی و عوارض و علایم بسیار نادر که در سایر مطالعات کشوری کمتر مطالعه شده است گزارش کرده ایم.
    موارد و
    روش کار
    در مطالعه کلیه بیماران بستری شده در بیمارستان امام خمینی ارومیه از سال 1378 تا 1384 بررسی شدند. روش بررسی گذشته نگر توصیفی براساس پرونده بود. تعداد کل بیماران 42 نفر و تشخیص بیماری براساس منابع بوده است. معیارهای تشخیصی شامل تب طول کشیده بیشتر از 5 روز و سایر علایم شامل بثورات پوستی، کونژنکوتیویت غیرچرکی دو طرفه، لنفادنیت گردنی، علایم مخاطی و تغییرات در اندام ها استوار بود. بیمارانی که معیارهای کامل را نداشتند (تب + چهار علامت بالینی) و سایر علل رد شده بودند به عنوان موارد آتیپیک محسوب شدند. بیماران از نظر سن، جنس و فصل بروز بیماری، علایم بالینی (ذکر شده در بالا)، آزمایشگاهی، ((ESR، CRP تعداد لکوسیت ها، تعداد پلاکتها، ولکوسیتوری و عوارض و علایم کمتر شایع بیماری بررسی شدند.
    یافته ها
    محدوده سنی بیماران از 60 روزگی تا 13 سالگی بوده که 52% دختر و 48% پسر بوده اند. بیشترین شیوع فصلی مربوط به زمستان با 36% و پاییز با 33% بوده است. از نظر علایم بالینی غیر از تب که در تمامی بیماران مشاهده شد، راش جلدی در 93%، آدنوپاتی شاخص گردنی در 64% تغییرات در اندام ها 62% و کنژنکتیویت غیرچرکی دو طرفه در 73% و تغییرات مخاطی دهان و لب ها در 86% موارد دیده شد. عوارض قلبی در 12% کودکان دیده شد. و 78% کودکان لکوسیتوز داشتند و 90% کودکان ESR بیشتر از mm 50 داشتند و در این مطالعه عوارض نادر تر مثل مننژیت آسپتیک، گانگرن اندام ها، التهاب کیسه صفرا، اوتیت میانی، هپاتیت و نارسایی کلیه نیزگزارش شده است.
    بحث: در این مطالعه مشخص شد که ضایعات جلدی به طور شاخصی از سایر مطالعات در بیماران ما بیشتر بوده است و هم چنین عوارض قلبی به نحو چشمگیری کمتر از سایر مطالعات بوده است. هم چنین در این مطالعه عوارض بسیار نادری مثل نارسایی کلیه و کار نکردن اندام ها گزارش شد
    کلیدواژگان: آتیپیک، بیماری کاوازاکی، واسکولیت، ایمنوگلوبولین وریدی
  • رضا مهدوی، سعید قوام زاده *، محمدحسن خادم انصاری، مجید مبصری صفحه 242
    پیش زمینه و هدف

    در صورت وجود وزن فزونی، بدن انسولین را به خوبی مورد استفاده قرار نمی دهد. گفته می شود کمبود لپتین سرمی با افزایش استعداد به عفونت ها وابستگی دارد. این بررسی جهت روشن ساختن اثر دریافت کلسیم تکمیلی بر روی میزان لپتین سرم، کامپوزیته و آدیپوزیته بدن در بیماران دیابتی های نوع II پایه ریزی شد.

    مواد و روش کار

    نمونه ها از بیماران دیابتی نوع II برگزیده شدند (53= n) و به مدت 13 تا 14 هفته به 28 نفر از آنها کلسیم (1000 میلی گرم در روز) و ویتامین D (IU 400 در روز) و به 25 نفر دارونما داده شد. برنامه غذایی نمونه ها به وسیله پرسشنامه یادآمد 24 ساعته بررسی شد. وضعیت ترکیب بدن و میزان آدیپوزیته به وسیله BIA و فاکتورهای خونی شامل میزان کلسیم یونیزه سرم و لپتین سرم در هر سه گروه اندازه گیری شد. تغییرات متغیرهای مورد بررسی در قبل و بعد از مداخله آزمون گردید.

    یافته ها

    در گروه دارونما، تفاوت معنی داری در میانگین های قبل و بعد از مداخله دیده نشد. ولی در گروه Ca+D، لپتین سرم دچار افزایش معنی دار شد. از سوی دیگر میزان درصد چربی بدن دچار افزایش معنی دار و درصد آب بدن دچار کاهش معنی داری شدند. کلسیم یونیزه سرم، وزن بدن، دور کمر، نمایه توده بدن و توده بی چربی بدن تفاوت معنی داری را در طول مداخله نشان ندادند. هم چنین میزان انرژی دریافتی نمونه ها در هر دو گروه، در مدت مداخله تفاوت معنی داری نشان نداد ولی میزان فعالیت بدنی در گروه Ca+D کاهش معنی داری یافته بود. حال آنکه این تفاوت در گروه دارونما معنی دار نبود.

    بحث و نتیجه گیری

    پژوهش حاضر، موثر بودن مکمل کلسیم+ ویتامین D بر سطح سرمی لپتین در بیماران دیابتی نوع II در جهت افزایش میزان لپتین سرم دست یافته است. از این رو، این پژوهش می تواند مدرکی برای سودمندی مکمل کلسیم به دیابتی های نوع II به شمار آید.

    کلیدواژگان: ویتامین D تکمیلی، کلسیم تکمیلی، لپیتین سرم، آدیپوزیته، دیابت نوع II
  • زکریا وهاب زاده، محمدحسن خادم انصاری*، علی ابوالفتحی، عبدالرسول صفاییان، فرشید بزرگی قراقریونلو صفحه 249
    پیش زمینه و هدف

    اگرچه از تاثیر مقادیر متوسط فرکتوز بر متابولیسم کربوهیدرات ها و لیپیدها شواهد کمتری وجود دارد، مقادیر بالای فروکتوز موجب ناهنجاری های متابولیک متعددی در انسان و حیوانات آزمایشگاهی شده و به ایجاد استرس اکسیداتیو می انجامد. با توجه به این واقعیت در این مطالعه هدف ما بررسی اثر رژیم غذایی حاوی فرکتوز بالا (1/65%) بر روی پروفیل لیپیدی پلاسما و بعضی از مارکرهای استرس اکسیداتیو در بافت های قلب و کلیه موش صحرایی می باشد.

    مواد و روش کار

    در این مطالعه 16 رت نر بالغ در محدوده وزنی 5 ± 213 به 2 گروه 8 تایی شامل گروه کنترل و گروه فروکتوزی تقسیم و به مدت 6 هفته دو نوع رژیم غذایی مربوطه را دریافت کردند. وزن آنها در پایان هر هفته و میزان مصرف آب و غذای آنها به تعداد سه بار در طول مطالعه اندازه گیری شد. پس از خون گیری از رت ها در پایان دوره در پلاسما تری گلیسرید (TG)، کلسترول تام، HDL-C، LDL-C و ظرفبت تام آنتی اکسیدانت و در مایع روئی هموژن تهیه شده از قلب و کلیه در بافر فسفات با pH 7.4 مالون دی آلدیئد (MDA)، آنزیم های گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) و سوپراکسید دیسموتاز (SOD) با استفاده از کیت های مربوطه اندازه گیری و داده ها با استفاده ازآزمون T-Test در SPSS تحلیل گردید.

    یافته ها

    در اثر رژیم غنی شده با فرکتوز تفاوت معنی داری در افزایش وزن و میزان مصرف آب رت ها ایجاد نشد (05/0 P>) ولی میزان مصرف غذای رت ها کاهش پیدا کرد (000/0= P). فروکتوز باعث افزایش تری گلیسرید پلاسما (040/0= P)، مقدار مالون دی آلدئید (MDA) در قلب (000/0= P) و کلیه (002/0= P) و کاهش معنی داری در فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز (SOD) در قلب (047/0= P) و کلیه (034/0= P) و گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) در کلیه (018/0= P) شد. کاهش ظرفیت تام آنتی اکسیدان در پلاسما در اثر فروکتوز معنی دار نبود (108/0= P).

    نتیجه گیری

    این تحقیق نشان داد که رژیم غنی شده با فروکتوز باعث افزایش معنی داری در مقدار تری گلیسرید پلاسما، مقادیر MDA در قلب و کلیه وکاهش فعالیت آنزیم های SOD و GPX در قلب وکلیه شده و استفاده از این رژیم ممکن است به ایجاد استرس اکسیداتیو و ناهنجاری های شدید متابولیکی منجر شود

    کلیدواژگان: فروکتوز، گلوتانیون پراکسیداز، سوپر اکسید دیسموتاز، استرس اکسیداتیو، ظرفیت تام آنتی اکسیدانت
  • مقاله مروری
  • رضا شریعت محرری، حسین اصیل سلیمانی صفحه 257
    با گسترش لحظه به لحظه دامنه علم پزشکی، پزشکان باید مهارت های کسب، ارزیابی و به کار بردن این دانش جدید را به دست آورند.
    با قدمت 150 ساله، تردیدی در ارزش ژورنال کلاب برای به دست آوردن این مهارت ها وجود ندارد با این حال برای ارتقاء ارزش جلسات ژورنال کلاب و به دست آوردن مناسب ترین روش اجرای آن که متضمن اهداف اصلی آن باشد مطالعات مختلفی صورت گرفته است. این مقاله سعی دارد تا با مرور بر تعدادی از جامع ترین این مطالعات، توصیه های ساده ای جهت اداره مناسب تر جلسات ژورنال کلاب با توجه به اهداف اصلی آن در دسترس قرار دهد.
    کلیدواژگان: ژورنال کلاب، مهارت های ارزیابی نقادانه مقاله، آموزش پزشکی
  • گزارش موردی
  • میرحسین سیدمحمدزاده، کمال خادم وطن، رامین اسکندری صفحه 265
    آنوریسم های عروق کرونر نادر می باشد. شایع ترین علت آن ها آتروسکلروزیس عروق کرونر می باشد. به طور شایع در RCA و بعد در LAD دیده می شوند.
    بیمار آقایی 73 ساله بوده که به علت درد سینه فعالیتی تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفته اند. در آنژیوگراقی یک آنوریسم خیلی بزرگ به اندازه 28×40 میلی متر در پروگزیمال LAD وجود داشت. تنگی های قابل توجه در هر سه رگ اپی کاردیال نیز وجود داشت. مدت کوتاهی بعد از اتمام آنژیوگرافی، بیمار دچار ریتم فیبریلاسیون دهلیزی همراه با درد سینه شد.که در مدت کوتاهی درد بیمار با درمان طبی بهبود یافته و ریتم بیمار سینوسی شد.
    اگر چه بیشتر بیماران با آنوریسم های عروق کرونر بدون علامت می باشند بعضی ممکن است علایم اسکیمیک قلبی را نشان دهند. و معمولا در طی بررسی های تشخیصی، برای بیماری های ایسکیمیک قلبی تشخیص داده می شوند. علی رغم نظرات ضد و نقیض درباره درمان آنها، شکی وجود ندارد که درمان آنوریسم های بزرگ و یا آنهایی که باعث ایسکیمی قلبی می شوند، جراحی می باشد.با توجه به عدم گزارش فیبریلاسیون دهلیزی بعد از آنژیوگرافی، توصیه می شود ضمن بررسی موضوع فوق در آینده، لازم است این گونه بیماران بعد از آنژیوگرافی تحت مانیتورینگ قلبی قرار گیرند
    کلیدواژگان: آنژیوگرافی کرونر، آنوریسم بزرگ عروق کرونر، فیبریلاسیون دهلیزی
  • رحیم محمدلو، مجتبی کریمی پور * صفحه 268

    بیماری کیست هیداتید یکی از بیماری های شایع در ایران است. این بیماری در اعضای مختلف بدن از جمله کبد، ریه، مغز، تیروئید و غیره گزارش شده است. هدف از مقاله حاضر گزارش یک مورد نادر از این کیست ها در ناحیه مدیاستینال خلفی در یک بیمار آقا 26 ساله است. کیست های ناحیه مدیاستینال بسیار نادر بوده و به دلیل تاثیر بر ارگان های حیاتی قفسه سینه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. و بایستی با تشخیص به موقع نسبت به جراحی آن اقدام کرد

    کلیدواژگان: کیست هیداتید، مدیاستینال، جراحی
  • داود ملکی، ساسان حجازی، محمد کرمیار صفحه 271
    لوسمی/لنفوم سلول- T بالغین (ATLL) بیماری لنفوپرلیفراتیو ناشی از ویروس HTLV-1، که عامل اتیولوژیک پاراپارزی اسپاستیک منطقه ای نیزاست، می باشد (1،2،3). این بیماری در تمام نقاط دنیا گزارش شده و در بعضی مناطق به صورت اندمیک می باشد، مانند ژاپن، آفریقا و خراسان ایران (4-1). و هدف ما گزارش دو مورد از این بیماری در استان آذربایجان غربی است تا توجه به این بیماری و ویروس درمنطقه را بیشتر جلب نماید.
    در این مقاله دو بیمار معرفی می شود، یک نفر مرد و یک نفر زن، به ترتیب 45و53 ساله با علایم بالینی، آزمایشگاهی و مرفولوژی سلولی ویژه ATLL که سرم هر دو نسبت به آنتی بادی ضد ویروس HTLV-1 مثبت بودند، تشخیص، و هر دو بیمار تحت شیمی درمانی قرار گرفته و بعد از 9 ماه فوت نمودند.
    براساس یافته های فوق ویروس HTLV1 در منطقه آذربایجان غربی نیز وجود دارد. با توجه به این که بیماری ناشی از این ویروس درمانی ندارد. بهترین راه شناسایی افراد آلوده برای پیشگیری ازانتقال به دیگران است.
    کلیدواژگان: ویروس ATLL، HTLV، اندومیک
|
  • EFFECTS OF GNRH-A ADMINISTRATION ON SEMINIFEROUS TUBULES OF IMMATURE RATS
    T. Peirouvi, Gh Farjah, Ra Sadrkhanlo, A. Ahmadi, Mf Atabaki Pasdar, J. Behkami Page 192
    Background and Aims
    Spermatogenesis dependent to Hypophyseal Gonadotropin hormones. Secretion of Gonadotropin hormones is controlled by Hypothalamic Gonadotropin releasing hormones. GnRH analogues disregulated Hypophyseal-Gonadal axis. The aim of the present study was to evaluate the effects of GnRH-agonist administration on seminiferous tubules in immature rats.
    Materials and Methods
    In this study the immature rats (aged 25 days) were divided into two experimental groups (n=5) and two control groups (n=5). Subcutaneous injection of GnRH-a (0.1mg/ml) and NaCl (physiologic Serum) were carried out every 24 hours for 5 days, respectively in experimental and control groups. After dissection, the testis were excised and processed for histological study 5µm serial sections.
    Results
    The results showed that there was not significant difference in diameter of tubules between first experimental group and control groups, but there was significant difference in lumen diameter, thickness of epithelium and the number of cell layers in seminiferrous tubules. Furthermore, there was not significant difference in diameter of tubules between second experimental group and two control groups, but it is significant in lumen diameter, thickness of epithelium and the number of cell layers (p<0.05) In addition the morphometric findings showed that there was not significant differences in diameter of seminiferrous tubules between two control groups, but the difference in lumen diameter, thickness of epithelium and number of cell layers was significant.
    Conclusion
    We found that GnRH-agonist (buserelin) induces spermatogenesis in immature male rats.
  • Rezavand, Kiani A., Rezaie M. Page 199
    Background And Aims
    Zinc as an essential element has an important role in organogenesis and fetal growth. Normal serum zinc level in adults is between 80 and 150 µg/dl. Daily zinc requirement increases during pregnancy by 25%. Lower serum zinc level in pregnant women is associated with higher rate of maternal and fetal complications. Considering the importance of zinc and its role in pregnancy, this study was conducted to evaluate serum zinc level in pregnant women with preeclampcia. Methods & Materials: 227 normal pregnant women and 227 pregnant women with preeclampsia were enrolled in this case-control study. Serum zinc concentration was measured by atomic absorption method. Data were collected using questionnaires. And were analyzed using SPSS software and statistical test including ANONA, Chi-square, t-test and Pearson correlation. P-values less than 0.05 was considered significant.
    Results
    Mean serum zinc in pregnant women with preeclampsia and control group were 55.76 and 65.99 µg/ml, respectively. Frequency of zinc deficiency in case group (80%) in comparison to control group (60%) showed significant difference (0.000). There was no significant correlation between family salary, number of pregnancies, and body mass index with serum zinc level.
    Conclusion
    This study revealed significant lower serum zinc level in pregnant women with preeclampsia in comparisons to control group. Considering risks and complication of zinc deficiency in pregnant women, we recommend further interventional studies to evaluate the effectiveness of zinc supplements during pregnancy.
    Keywords: Serum zinc level, Pregnancy, Preeclampsia
  • Saadati N., Taghavi M. Page 204
    Background And Aims
    Scleroderma is a connective tissue disorder characterized by thickening and fibrosis of the skin. Many researchers have postulated in the past that scleroderma may be a risk factor for osteoporosis because this disease not only by a chronic inflammatory state, but also by many secondary complications may predispose the patients to osteoporosis. There is conflicting evidence in the literature as to whether or not an association between SSc and decreased BMD exist. The aim of this study is to evaluate bone mass in scleroderma patients in Mashhad.
    Materials and Methods
    We selected 20 female patients with scleroderma, mean age 40.6, and after taking medical history and physical examination, bone densitometry was performed with DEXA method in Ghaem Hospital in Mashhad. The results interpreted with WHO criteria as normal, osteopenia and osteoporosis and then compared with the normal women with similar age.
    Results
    Seven patients (35%) had osteoporosis, 9 (45%) had osteopenia, and only 4 (20%) had normal bone density. In scleroderma, patients bone density disorders were more common than normal women with similar age and the difference was more significant for steoporosis patients.
    Conclusion
    Scleroderma has a direct effect on the bone density and can increase the risk of bone density disorders.
    Keywords: Systemic sclerosis, Osteopenia, Osteoporosis, Bone mineral density
  • P. Shakour, Mk Tarzamani, Hr Fateh, S. Farhang Page 208
    Background and Aims
    Deep vein thrombosis (DVT) is a common and serious barrier affecting hospitalized patients. Critically ill patients in intensive care units have risk factors increasing threat of a deep vein thrombosis. Nevertheless the data in this topic is lacking.Patients and
    Methods
    One hundred and sixty three patients (53.6% male) in surgery, pulmonary and neurology intensive care units were studied during this cross sectional study in Imam Hospital during an 18 month period. Prevalence of deep vein thrombosis was estimated in each ward and separately in: smokers patients with cardio-pulmonary disease diabetes mellitus and history of major surgery malignancy or previous deep vein thrombosis 48 hours after admission and also Doppler sonography was used.
    Results
    Prevalence of deep vein thrombosis was 53.6%, 46.3% and 45.3% in surgery, pulmonary and neurology intensive care units respectively and 48.5% in general (35.7%, 31.2%, 21.7% and 28.3% in patients receiving prophylaxis). 53.6% were older than 40. The rate was 62% in smokers 55.6%in cardio-pulmonary patients 72% in patients after a major surgery 51.6% in diabetics 1.8% in patients with a malignancy and 1.2% in patients with history of a previous DVT. DVT was more common in veins of leg, femur, and pelvis and most of them were acute.
    Conclusion
    Prevalence of deep vein thrombosis in our study population especially in patients receiving a prophylaxis is higher than other reports. Considerate use of pharmacologic and clinical methods of prophylaxis is recommended.
    Keywords: Deep vein thrombosis, Intensive care unti, Doppler sonography
  • E. Sadeghi_S. M Rafie_S. Inalou Page 215
    Background and Aims
    This study was aimed to asses the risk of recurrence after a first unprovoked seizure in children.
    Materials and Methods
    In a prospective study we recruited 156 children who were presented with a first unprovoked seizure and followed for at least 8 months after the first seizure.
    Results
    Seventy two (72) children (46.2%) experienced subsequent seizures. The cumulative risk of seizure recurrence was 15%, 37.5%, 48% at 1, 6 and 12 months, respectively- following the first seizure. The median time for repeated seizure was 4 months with 62.5% of recurrence occurring within 6 months, 88.88% within 1 year and 100% by the end of two years. On multivariable analysis, risk factors for recurrence of seizure consisted of: abnormal EEG female gender occurrence of first seizure during sleep and abnormal CT scan at the time of occurrence of first seizure. On univariable analysis, history of febrile convulsion, history of neonatal problems, family history of unprovoked seizure, and abnormal neurologic exam increased the risk of recurrence.
    Conclusion
    This study revealed that the risk of seizure in our patients was relatively high. Those who had abnormal EEG, female gender, abnormal CT scan, and occurrence of first seizure during sleep are at greater risk for recurrence of seizure.
    Keywords: First seizure, Children, Recurrence, Epilepsy
  • D. Omrani, A. Gheibi, V. Asadi, Rad [, M. Bageri, Mh Yousefi, Rad Page 224
    Background and Aims
    The illustration of gastrointestinal cancer has been changing dramatically over the past several decades. The incidence of upper gastrointestinal (GI) malignancies varies widely based on geographic location, race, and socioeconomic status. In this study the frequency of sporadic and familial cases of GI cancers in West-Azerbaijan province from 2002-2005 was determined.
    Materials and Methods
    In this retrospective study, by reviewing medical history of 1500 patients with gastrointestinal cancer, 983 patients in whom identification of their detailed family histories was possible entered in the study. Diagnosis and classification was made using clinical and para-clinical criteria. All selected patients had biopsy specimens that were oriented, fixed, sectioned and stained by the hematoxylin and eosin technique.
    Results
    Results showed that 96.95 %(953) of the cases were sporadic and 3.05 %(30) of the cases were familial. 63.07% (620) were male and 36.92% (363) were female. The frequency of stomach cancer was significantly higher in males compared to the female group. The mean age ± standard errors of the patients in all sporadic and familial cases were about 61.96 ±12.6, 62.62±1.7, respectively.
    Conclusion
    Our study showed that the frequency of the gastrointestinal (GI) cancers in West Azerbaijan province is higher in comparison to other parts of Iran and also there is a significant association between the developments of gastrointestinal (GI) cancers and the age of the patients.
    Keywords: Gastrointestinal cancer, Biopsy, Sporadic, familial cancers
  • S. Fallah, F. Valinezhad Sani, Mohsen Firooz Rai Page 231
    Background and Aims
    There are clear evidences that zinc and selenium trace elements are required for maintenance of normal metabolic and physiologic activities. Over 300 zinc methaloenzyme have been described to date. Selenium is essential in a number of important metaloenzyme. They are necessary for efficient scavenging of peroxides and for protection of the cell impairment and immunodeficiency. Numerous Iranian women use oral contraceptive pill (OCP) therefore, the study of possible alteration in their blood biochemical markers is important
    Materials and Methods
    A cross sectional study of the effects of OCP on zinc and selenium levels was performed. The study group consisted of 50 women (22-37 aged) using OCP and 50 women not using OCP as control. Serum zinc and selenium levels were estimated by using an atomic absorption spectrophotometer
    Result
    Use of OCP resulted in significant decrease in serum zinc level but no statistical differences were found in serum selenium of the OCP user as compared whit control group.
    Conclusion
    As might be expected from the multiple biochemical function of zinc therefore, it s supplementation in OCP user might be of clinical benefit. It is expected that no significant decrease in serum selenium of contraceptive user (LD) arose from its protective effects against properties of oral contraceptive pill.
    Keywords: Oral contraceptive pill, Zinc, Selenium
  • H. Mahmoudzadeh, Aa Nikibakhsh, Ss Gheibi, A. Aghayar Makoui Page 236
    Background and Aims
    Kawazaki disease (kd) is one of most common vasculitis in children. We report the clinical features and management of patients with Kawazaki disease in West Azarbaijan, between 1999 to 2005. The kids were diagnosed on the basis of standard diagnostic criteria.
    Materials and Methods
    Forty-two children (22 girls and 20 boys.) fulfilled the diagnostic criteria. The mean age was 3/8= 3/3 years old (range 0/2 -13 years) clustering was seen during the winter months fever, redness of lip and tongue, and skin rush was common (%86, %93), but lymph adenopathy and extremities changes was seen only in %64. %62 cases.
    Results
    Thrombocytosis was present in %88 of the patients, %93 patients received ivig. Cardiac abnormalities in %12. There was no mortality in frequent complications and manifestations. Gull bladder hydrops, gangrene of finger, aseptic meningitis, and hepatitis were observed.
    Conclusion
    Kawazaki disease needs to be considered in different diagnosis of all children with persistent unexplained fever.
    Keywords: Atypical, Kawazaki disease, Vasculitis, Intravenous immunoglobulin
  • Dr Reza Mahdavi, Dr Saeed Ghavamzadeh, Dr Mohammad Hassan Khadem Ansari, Dr Majid Mobasseri Page 242
    Background and Aims

    An overweight person's body cannot metabolically use insulin due to excessive adipose tissue. It seems that the leptin deficiency is related to increased susceptibility to infection. This study was conducted to illustrate the effect of supplemental calcium and vitamin D on serum leptin, body composition, and adiposity in type II diabetic patients.

    Materials and Methods

    The studied subjects were selected among type II diabetic patients (n=53). Twenty eight patients were daily supplemented by calcium (1000 mg/day) plus vitamin D (400 IU/day) and 25 patients by placebo for 13-14 weeks. The patient’s diets were analyzed by 24 hours recall method. The body composition and adiposity was tested by bioelecterical impedance analyzer. The serum ionized calcium, and leptin were measured at both groups in pre- and post-intervention stages.

    Results

    The placebo group showed no significant differences among pre and post intervention phases but serum leptin revealed a significant increase. These parameters were also significantly altered in Ca+D group. Furthermore, at this group the percent of body fat and body water was increased and decreased respectively. Serum calcium, body weight, waist circumference, BMI and lean body mass had no alterations between pre- and post- intervention stages. Energy intake did not have any significant difference between intervention periods at both groups but Ca+D group had significantly lower physical activity from placebo group.

    Conclusion

    Our study has detected the significant effects of calcium and vitamin D supplementation on serum leptin level among type II diabetic patients. Thus, this study can imply the usefulness of calcium supplementation in diabetic type II patients

    Keywords: Vitamin D supplementation, Calcium supplementation, Serum leptin, Adiposity, Type II diabetes
  • Z. Vahabzadeh, Mh Khadem Ansari, A. Abolfathi, A. Safaian Page 249
    Background and Aims

    Although there is little evidence that modest amounts of fructose have detrimental effects on carbohydrate and lipid metabolisms, larger doses of fructose have been associated with numerous metabolic abnormalities and induce oxidative stress in human and laboratory animals. This study was done to investigate the effects of high fructose enriched diet (65.1%) on plasma lipid profile and some markers of oxidative stress in heart and kidney in rats.

    Materials and Methods

    Sixteen Male adult Wistar rats with body weight of 213±5 g were divided into two control and Fructose groups each group consisted of eight rats which received their appropriate diets for a six-week period. Food and fluid intake thrice and body weight changes were monitored weekly. At the end of the experimental period, plasma was collected and used for measurement of HDL-C, LDL-C, total cholesterol, triglyceride (TG) and total antioxidant capacity by appropriate kits. The heart and kidneys were homogenized in phosphate-buffered saline (pH7.4) and in their Supernatants Glutathione peroxidase (GPX), superoxide dismutase (SOD) and malondialdehayde (MDA) were measured by appropriate kits. Independent sample T-test was used for statistical analysis in SPSS.

    Results

    Fructose made no significant difference in body weight, fluid intake, and total antioxidant capacity (P>0.05). Fructose significantly decreased food intake of rats at the end of experimental period (P=0.000). Fructose significantly increased TG (P=0.040) in plasma and MDA in heart (p=0.000) and kidneys (P=0.002), reduced activity of GPX in heart (P=0.052) and kidneys (P=0.018) and SOD in heart (P=0.047) and kidneys (P=0.034) of rats compare with the control group.

    Conclusion

    This study shows that Fructose enriched diet significantly increases TG in plasma, MDA in heart and kidneys and reduces GPX and SOD in heart and kidneys of rats. Using this diet may enhance metabolic dysfunctions and oxidative stress in rats.

    Keywords: Fructose, Glutathione peroxidase, Superoxide dismutase, Oxidative stress, Total antioxidant capacity
  • R. Shariat Moharari, H. Asle., Ssoleimani Page 257
    In order to develop the capacity of adapting changing circumstances, trainee doctors need to equip themselves with skills in acquisition, appraisal, and application of new knowledge.With a history of more than 150 years, the utility of the journal club as an effective instrument for medical education is no longer debated. There are many studies to find suitable forms of journal clubs, including its main aims. Reviewing some valuable studies, this article tries to provide simple advises to create or refine journal clubs.
    Keywords: Journal club, Critical appraisal skills, Medicine education
  • H. Seyyed Mohammad Zad, K. Khademvatan, R. Eskandari, Ar Rostamzadeh Page 265
    Aneurysms in coronary arteries are rare entities however, with potential severe complications. Atherosclerotic lesions account for the majority of cases of coronary aneurysm. The right coronary artery is the most frequently involved artery followed by the left descending artery (LAD). The patient was a 73-year-old male with the history of typical pectoris angina. Coronary angiography revealed a giant coronary artery aneurysm arising from the proximal segment of LAD and measuring 40 and 28 mm in diameter, as well as, significant stenosis of the LAD, RCA and LCX. Atrial fibrillation (Af) was accompanied with chest pain occurring immediately after coronary angiography. It was controlled with medical treatment so normal sinus rhythm occurred. Although most patients with coronary aneurysms are asymptomatic, manifestations of myocardial ischemia may occur. They are usually diagnosed incidentally during investigation for ischemic heart diseases. In spite of controversial persist regarding the use of management aneurysm no doubt that surgical therapy is reserved for caseas with large aneurysm or with myocardial ischemia due to significant coronary artery stenosis. Literature review showed no atrial fibrillation after coronary angiography in coronary aneurysm. We recommended cardiac monitoring after coronary angiography in patient with coronary aneurysm.
    Keywords: Coronary angiography, Giant coronary aneurysm, Atrial fibrillation
  • R. Mahmoudlo, M. Karimipour Page 268

    Hydatid disease is common in Iran and involves any organ such as: liver, lung, brain, thyroid and so on. The aim of the present paper is to report a very rare cyst in mediastinal region. Due to the effects of these cysts on vital organs in thorax, it had to be removed immediately.

    Keywords: Hydatid cyst, Mediastinal, Surgery
  • D. Maleki, S. Hejazy, M. Karamyar Page 271
    Adult T-cell leukemia/lymphoma (ATLL) is a lymph proliferative neoplasm caused by human T-lymph tropic virus type 1 (HTLV-1), which is also the etiologic agent of HTLV-1-associated with myelopathy or tropical spastic para paresis. HTLV-1 is distributed worldwide, but is endemic only in certain parts of the world such as southwestern Japan, the Caribbean, Africa, parts of South America and Khorasan, the northeastern province of Iran. We describe two patients, one male and one female, respectively 45 and 53 years old and born in Urmia with clinical, laboratory, and morphologic finding characteristics of ATLL, and anti-HTLV-1 positive serums. Both diagnosed and treated as ATLL by chemotherapy and expired 9 months after the diagnosis. Our findings confirm the presence of HTLV-1 in West Azerbaijan. With respect to that, there is no defined treatment for HTLV-1 infection and its complications, so studies to determine the prevalence rates may be necessary in establishing prophylactic measures to reduce the rates of viral transmission.
    Keywords: Human T, lymph tropic virus type 1, Adult T, cell leukemia, lymphoma, Endemic