فهرست مطالب

مجله چشم پزشکی بینا
سال چهاردهم شماره 1 (پاییز 1387)

  • 102 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/10/10
  • تعداد عناوین: 15
|
  • مقالات پژوهشی
  • مسعود ناصری پور، حسین نظری، پژمان بختیاری، دکرت مهدی مدرس زاده، پروانه وثوق، محمدرضا انصاری، علی احدیان صفحه 3
    هدف
    تعیین بقای کره چشم و بقای بیماران مبتلا به رتینوبلاستوما بعد از شیمی درمانی اولیه و درمان کانونی بر اساس طبقه بندی بین المللی رتینوبلاستوما (A تا E) در یک مرکز ارجاعی سرطان های چشم در ایران.
    روش پژوهش: این مطالعه به طور گذشته نگر بر روی 156 چشم از 105 بیمار مبتلا به رتینوبلاستوما انجام شد که به طور پی درپی، از سال 1380 تا 1386 به مرکز انکولوژی چشم بیمارستان حضرت رسول اکرم، مراجعه کرده بودند. تمام یافته های دموگرافیک، سابقه خانوادگی، علایم بروز بیماری، مدت زمان بروز علایم تا تشخیص صحیح، یافته های چشمی و روش های درمانی انجام گرفته برای بیماران جمع آوری شدند. فوت کودک مبتلا، جهت محاسبه میزان بقای بیماران و انجام انوکلیشن، برای محاسبه میزان بقای کره چشم به کار گرفته شدند.
    یافته ها
    بیماران شامل 58 دختر (2/55 درصد) و 47 پسر (8/44 درصد) با میانگین سنی 23±5/28 ماه (120-3 ماه) در زمان تشخیص بودند. میانگین مدت پی گیری بیماران 0/29±9/30 ماه (72-3 ماه) بود. پنج بیمار دارای سابقه خانوادگی مثبت بودند. رتینوبلاستوما در 52 درصد موارد یک طرفه و در 48 درصد از بیماران دوطرفه بود. انوکلیشن در 76 چشم (7/48 درصد) به طور اولیه و در 11 چشم (1/7 درصد) برای درمان عود بیماری انجام شد. چشم ها در 69 مورد (2/44 درصد) با روش های مختلف درمانی حفظ شدند. بقای 5 ساله کره چشم بر اساس تقسیم بندی بین المللی رتینوبلاستوما، 100 درصد برای گروه A، 5/93 درصد برای گروه B، 7/86 درصد، برای گروه C، 1/57 درصد، برای گروه D و صفر برای گروه E محاسبه شد. بقای 5 ساله بیماران 100 درصد برای گروه های A و B، 3/92 درصد برای گروه C، 2/73 درصد برای گروه D و 9/79 درصد برای گروه E بود. بقای 5 ساله بیماران برای مبتلایان به بیماری گروه A تا D بهتر از مبتلایان به گروه E رتینوبلاستوما بود (004/0 P=).
    نتیجه گیری
    تشخیص زودهنگام رتینوبلاستوما و ارجاع سریع و به موقع به مرکز تخصصی درمان سرطان های چشمی کودکان و هم چنین پیش رفت روش های درمانی می توانند بقای کره چشم و بقای کلی بیماران مبتلا را بهبود بخشند.
  • محمدحسین داوری، سعید کلباسی، غلامحسین یعقوبی، غلامرضا شریف زاده، مریم خداشناس صفحه 10
    هدف
    تعیین عوامل موثر بر بروز رتینوپاتی دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی که در کلینیک فوق تخصصی دیابت بیمارستان ولی عصر بیرجند و در سال 1386 انجام شد؛ تعداد 800 پرونده مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مورد بررسی شامل سن، جنس، طول مدت بیماری، وجود عارضه چشمی و نوع آن، وضعیت چربی خون، سطح قند خون ناشتا (FBS) و سطح هموگلوبین C1A (C1HbA) بودند.
    یافته ها
    از 800 پرونده مورد بررسی، 359 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 بودند. میانگین سنی این بیماران 8/02/51 سال (65-35 سال) بود. بیش تر افراد (6/66 درصد) زن بودند. در 2/54 درصد بیماران، کم تر از پنج سال از شروع دیابت گذشته بود و 3/37 درصد بیماران دارای عارضه چشمی مربوط به دیابت بودند که شامل رتینوپاتی غیرپرولیفراتیو (6/71 درصد)، رتینوپاتی پرولیفراتیو (2/20 درصد) و آب مروارید (3 درصد) بودند. همبستگی مثبتی بین رتینوپاتی و طول مدت ابتلا به دیابت (001/0P=)، سن بیماران (006/0P=)، جنس مرد (002/0P=) سطوح بالای FBS (03/0P=) و سطوح پایین C1HbA (001/0P=) وجود داشت ولی بین رتینوپاتی و سطح چربی خون، ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    عواملی مانند سن، جنس مرد، مدت ابتلا به دیابت، سطوح بالای FBS و سطوح پایین C1HbA موجب افزایش بروز رتینوپاتی دیابتی در مبتلایان به دیابت نوع 2 می شوند ولی وضعیت چربی خون تاثیر معنی داری بر بروز این عارضه ندارد.
  • محمد مهدی پرورش، لیلا غیاثیان، خلیل قاسمی فلاورجانی، مصطفی سلطان سنجری، نادیا صدیقی صفحه 16
    هدف
    تعیین مقادیر نرمال در الکترورتینوگرافی (ERG) فول فیلد استاندارد (standard full field electroretinography) و بررسی تغییرات آن با افزایش سن در یک جمعیت ایرانی.
    روش پژوهش: در 170 فرد نرمال در سنین 80-1 سال، براساس روش استاندارد انجمن بین المللی الکتروفیزیولوژی بالینی بینایی، ERG فول فیلد انجام شد. این افراد از میان مراجعان به درمانگاه عینک یا همراهان بیماران مراجعه کننده به درمانگاه چشم و یا از بین کارکنان بیمارستان انتخاب شدند. امواج ERG پس از تطابق در روشنایی شامل یک پاسخ به صورت فلاش منفرد سفید (single white flash) و فلیکر 30 هرتز (Hz flicker 30) و امواج ERG پس از تطابق در تاریکی به مدت حداقل 30 دقیقه، شامل پاسخ های استوانه ای (rod)، فلاش استاندارد و پتانسیل های نوسانی (oscillatory) بودند.
    یافته ها
    دامنه و زمان نهفته (implicit time) امواج ERG در زنان و مردان به تفکیک دهه های سنی مختلف به دست آمد که تفاوت آماری معنی داری بین اندازه های به دست آمده در چشم چپ و راست، بین زنان و مردان به طور کلی و نیز در دهه های مختلف سنی وجود نداشت. هم چنین تفاوت آماری معنی داری بین زنان و مردان از نظر زمان نهفته و دامنه امواج به طور کلی و در دهه های مختلف سنی به دست نیامد. در دهه سنی 80-70 سال نسبت به سایر دهه های سنی، دامنه امواج به طور قابل توجهی، کاهش (04/0 P=) و زمان نهفته به طور معنی داری افزایش می یافت (03/0P=).
    نتیجه گیری
    مقادیر ثبت شده ERG در سنین بالا کاهش می یابد. نتایج مطالعه حاضر به عنوان پایه ای برای مقایسه الکترورتینوگرافی که بر اساس پروتکل استاندارد ضبط شده اند؛ مناسب است.
  • حیدر امینی، زهره اسفندیارپور، رضا زارعی، رضا سلطانی مقدم، محبوبه گلستانی، نیما امینی، سید رضاغفاری صفحه 22
    هدف
    تعیین نتایج عمل جراحی گونیوتومی در کودکا ن مبتلا به گلوکوم مادرزادی اولیه.
    روش پژوهش: این مطالعه گذشته نگر بر روی 26 چشم از 19 کودک مبتلا به گلوکوم مادرزادی اولیه که از سال 1378 تا 1384 در بیمارستان فارابی تهران تحت عمل جراحی گونیوتومی قرار گرفته بودند؛ انجام شد. بیماران سن کم تر از 3 سال داشتند و فاقد سابقه قبلی عمل جراحی داخل چشمی بودند. پیامدهای اصلی مورد سنجش شامل فشار داخل چشمی (IOP)، نسبت کاپ به دیسک (C/D)، قطر قرنیه، میزان موفقیت عمل و عوارض جراحی بودند. موفقیت جراحی به صورت IOP کم تر از 20 میلی متر جیوه، با یا بدون مصرف دارو، به شرط توقف پیش رفت کدورت قرنیه، توقف افزایش قطر قرنیه و توقف افزایش نسبت C/D تعریف شد.
    یافته ها
    متوسط سن بیماران در زمان تشخیص، 2/125/10 ماه (دامنه 36-0 ماه و میانه 5/7 ماه) و متوسط زمان پی گیری، 3/1831/19 ماه (62-2 ماه) بود. قرنیه در 1/23 درصد موارد شفاف و در 9/76 درصد موارد دچار کدورت بود. متوسط IOP بیماران قبل از عمل 07/674/27 میلی متر جیوه (44-17 میلی متر جیوه) بود که بعد از عمل به 88/744/24 میلی متر جیوه (40-11 میلی متر جیوه) کاهش یافت (048/0P=). میانگین قطر عرضی قرنیه، قبل و بعد از عمل، به ترتیب99/060/13 میلی متر (mm 16-12) و 08/198/13 میلی متر (mm 16-12) بود (174/0=P). سن بروز بیماری، شفافیت قرنیه، اندازه IOP، نسبت C/D و قطر قرنیه قبل از عمل، بر میزان موفقیت گونیوتومی تاثیر قابل ملاحظه ای نداشتند. در همه بیماران، مختصری هایفما بعد از عمل وجود داشت که تنها در یک مورد، اندیکاسیون جراحی و شستشوی اتاق قدامی جهت خروج خون پیدا کرد که هایفمای مجدد ایجاد نشد و در بقیه موارد، خودبه خود بهبود یافت.
    نتیجه گیری
    گونیوتومی یک عمل جراحی با عوارض اندک است ولی در بیماران ما میزان موفقیت این عمل کم تر از میزان موفقیت در گزارش های دیگران، به ویژه کشورهای غربی بود. شاید علت عمده این امر، وخیم تر بودن بیماری در نژاد ما و بروز بیش تر موارد بیماری در بدو تولد باشد.
  • حمید خوش نیت، حمیدرضا جهادی حسینی، محمد نجابت، کامران فاتحی، مهناز مصلایی، محمد انصافداران صفحه 28
    هدف
    گزارش نتایج بالینی و عوارض سه مورد کارگذاری لنز داخل چشمی (IOL) آنیریدیک به روش تثبیت صلبیه ای هم زمان با پیوند نفوذی قرنیه.
    روش پژوهش: این مطالعه بر روی 3 بیمار نیازمند پیوند قرنیه که هم زمان دچار آنیریدیا و یا آفاکی بودند انجام شد.
    در هر 3 بیمار، پس از انجام ویترکتومی و برداشتن بقایای کپسول، IOL آنیریدیک یک قسمتی دارای دیافراگم تاریک (Marcher® IOL، Stuttgart، Germany)، به روش تثبیت صلبیه ای کار گذاشته شد و سپس پیوند نفوذی قرنیه انجام گردید.
    یافته ها
    بیماران به طور متوسط به مدت 24 ماه (بین 18 تا 30 ماه) پی گیری شدند. هیچ عارضه ای حین عمل جراحی رخ نداد. دید هر سه بیمار بعد از عمل بهبود یافت و هر سه نفر بهبود در احساس درخشش نور (glare) را گزارش کردند. دو بیمار بعد از جراحی دچار افزایش فشار داخل چشمی (IOP) شدند که در یکی از آن ها، با تیمولول کنترل شد و در دیگری شنت گلوکومی احمد (Ahmed) کار گذاشته شد. هیچ کدام از بیماران دچار یووییت مزمن، ادم کیستی ماکولا و جداشدگی شبکیه نشدند و هر سه از نتایج زیبایی جراحی رضایت داشتند.
    نتیجه گیری
    کارگذاری لنز آنیریدیک به روش تثبیت صلبیه ای هم زمان با پیوند نفوذی قرنیه در بیماران مبتلا به کدورت قرنیه همراه با آب مروارید یا آفاکی که زنول و عنبیه مناسبی ندارند؛ با نتایج قابل قبولی همراه است.
  • فهیمه اسدی آملی، فرنوش آزادبخت، علی صادقی طاری، عیسی جهانزاد، مژگان اکبرزاده جهرمی صفحه 34
    هدف
    تعیین منشا میوفیبروبلاستی سودوتومورهای التهابی (IPT: inflammatory pseudotumor) ایدیوپاتیک اربیت با بررسی نشانگرهای ایمونوهیستوشیمی موجود در یاخته های دوکی شکل این تومورها.
    روش پژوهش: در این مطالعه، نمونه های آسیب شناسی 32 بیمار با تشخیص IPT ایدیوپاتیک اربیت از نظر نشانگرهای SMA (smooth muscle actin)، ویمنتین (Vimentin)، دسمین (Desmin) و ALK (anaplastic lymphokinase) تحت بررسی ایمونوهیستوشیمی قرار گرفتند.
    یافته ها
    ایمونوهیستوشیمی یاخته های دوکی در 7/51 درصد موارد برای SMA، در 0/72 درصد موارد برای ویمنتین و در 2/17 درصد موارد برای دسمین مثبت بودند ولی همه موارد از نظر ALK منفی بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به مثبت شدن SMA در تعداد قابل توجهی از یاخته های دوکی موجود در نمونه های مورد بررسی می توان نتیجه گرفت که این ضایعه می تواند منشا میوفیبروبلاستی داشته باشد. عدم بروز ALK در همه موارد، نشان می دهد که شاید این ضایعه به رغم شباهت مورفولوژیک به همتاهای خود در دیگر قسمت های بدن، یک فرآیند بیولوژیک مجزا باشد و یا این که اختلال کروموزومی در منطقه ای غیر از ناحیه 23P2 است که تا کنون شناخته نشده است.
  • مژگان رضایی کنوی، محمدعلی جوادی، بشیر نازپرور، کامبیز بیات ماکو صفحه 40
    هدف
    تعیین شیوع موارد سرولوژی مثبت از نظر ویروس لنفوتروپیک یاخته انسانی نوع 1 و 2 (2و1-HTLV) در بین دهندگان بانک چشم جمهوری اسلامی ایران بین سال های 1386-1384.
    روش پژوهش: نتایج سرولوژی همه دهندگان در فاصله زمانی مرداد 1384 تا تیر 1386 از نظر ویروس 2و1-HTLV ارزیابی شدند. در مورد دهندگان HTLV- مثبت، گزارش های بیمارستانی و پزشکی قانونی و محل تولد آن ها نیز بررسی شدند.
    یافته ها
    در مجموع، نتایج سرولوژی 5533 دهنده بررسی شدند. دهندگان در 7/80 درصد موارد مذکر بودند. محدوده سنی دهندگان از 2 تا 84 سال متغیر بود. دهندگان در 37 مورد (67/0 درصد) از نظر 2و1-HTLV مثبت بودند که محدوده سنی آن ها از 7 تا 84 سال (میانگین 0/17±8/45 سال) متغیر بود و در 3/70 درصد موارد مذکر بودند. شایع ترین علل مرگ در موارد HTLV-مثبت به ترتیب عبارت بودند از حوادث رانندگی (8/37 درصد)، بیماری قلبی- عروقی (3/24 درصد)، سقوط از بلندی (8/10 درصد) و مسمومیت دارویی (8/10 درصد). با بررسی پرونده های پزشکی قانونی و بیمارستانی دهندگان HTLV-مثبت، هیچ مدرکی دال بر بیماری نورولوژیک یا هماتولوژیک یافت نشد.
    نتیجه گیری
    این مقاله نخستین گزارش موارد HTLV- مثبت در بین دهندگان قرنیه در بانک چشم جمهوری اسلامی ایران است که شیوعی معادل 1 در 150 طی 2 سال داشت.
  • حیدرعلی معینی، بابک وحدت پور، محمدرضا اخلاقی*، سیدعلی اکبر مرتضوی، حشمت الله قنبری، علی صالحی، اکرم ریسمانچیان، علی موسی زاده صفحه 44
    هدف

    تعیین فراوانی نسبی الگوی درست نشستن چشم پزشکان در خلال معاینه بیماران و حین عمل جراحی و تعیین ارتباط دردهای اسکلتی با میانگین ساعات کار.
    روش پژوهش: در این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی (cross sectional)، وضعیت نشستن چشم پزشکان در موقعیت های مختلف شامل پشت میز کار، حین معاینه با اسلیت لمپ و حین عمل جراحی بررسی شد و با نحوه نشستن درست در شرایط فوق مقایسه گردید. مولفه های مورد بررسی شامل زاویه درست قرارگیری گردن نسبت به بدن، حفظ لوردوز کمری، زاویه درست قرارگیری لگن و ران، موقعیت ساق پا نسبت به زمین و قرارگیری درست کف پا روی زمین بودند. هم چنین به وسیله پرسش نامه در مورد دردهای احتمالی ستون فقرات، شانه ها و ساعات کار در مطب و در اتاق عمل سوال شد.

    یافته ها

    مطالعه بر روی 73 چشم پزشک شامل 60 مرد و 13 زن انجام شد که از این تعداد، 43 نفر (9/58 درصد) از نظر وضعیت گردن، 36 نفر (3/49 درصد) از نظر لوردوز کمری، 9 نفر (3/12 درصد) از نظر زاویه لگن، 49 نفر (1/67 درصد) از نظر موقعیت ساق پا و 31 نفر (6/42 درصد) از نظر قرارگیری کف پا هنگام کار با اسلیت لمپ دچار اشکال بودند. از 62 چشم پزشک که عمل جراحی انجام می دادند؛ 23 نفر (3/61 درصد) از نظر زاویه گردن، 38 نفر (3/61 درصد) از نظر لوردوز کمری، 23 نفر (1/37 درصد) از نظر زاویه لگن، 43 نفر (4/69 درصد) از نظر زاویه زانو (وضعیت ساق پا) و 44 نفر (0/71 درصد) از نظر قرارگیری کف پا هنگام کار با میکروسکوپ اتاق عمل دچار اشکال بودند. شکایت از درد ستون فقرات و شانه با افزایش ساعات کاری در مطب (01/0P=) و اتاق عمل (02/0P=) افزایش می یافت.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج فوق و ارتباط بین درد ستون فقرات و شانه با ساعات کاری، ارایه آگاهی های لازم به چشم پزشکان در مورد نحوه درست نشستن حین کار ضرورت دارد.

  • امین الله مه آبادی، اصغر میرزایی صفحه 50
    هدف
    ارایه یک روش قابل اطمینان، دقیق و سریع تشخیص عنبیه چشم که در یک سامانه تعیین هویت نیز قابل اجراست.
    روش پژوهش: پیاده سازی و آزمون سامانه بر روی 876 نمونه تصویر استاندارد چشم (بانک اطلاعات تصویری عنبیه داگمن) از 876 فرد با ملیت های مختلف، با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر انجام شد.
    یافته ها
    خطاهای مثبت و منفی روش پیشنهادی ما مشابه روش داگمن یا کم تر از آن بوده اند. به علاوه، زمان پردازش و حجم تصویر مورد پردازش نیز در روش پیشنهادی ما نسبت به روش داگمن کم تر بوده اند. به عبارت دیگر، روش پیشنهادی ما نسبت به روش داگمن، دقیق تر و در عین حال سریع تر (با تسریع 90 درصد) است.
    نتیجه گیری
    روش پیشنهادی ما به عنوان یک روش صنعتی سریع و دقیق تشخیص عنبیه و مقاوم در برابر عوامل مزاحم مانند پلک چشم می تواند در اهداف کاربردی مختلف مانند تعیین هویت یا تشخیص بیماری های چشم به کار رود.
  • محمدرضا جعفری نسب، سیامت زارعی قنواتی صفحه 60
    هدف
    گزارش نتایج بالینی و عوارض سه مورد کارگذاری لنز داخل چشمی (IOL) آنیریدیک به روش تثبیت صلبیه ای هم زمان با پیوند نفوذی قرنیه.
    روش پژوهش: این مطالعه بر روی 3 بیمار نیازمند پیوند قرنیه که هم زمان دچار آنیریدیا و یا آفاکی بودند انجام شد.
    در هر 3 بیمار، پس از انجام ویترکتومی و برداشتن بقایای کپسول، IOL آنیریدیک یک قسمتی دارای دیافراگم تاریک (Marcher® IOL، Stuttgart، Germany)، به روش تثبیت صلبیه ای کار گذاشته شد و سپس پیوند نفوذی قرنیه انجام گردید.
    یافته ها
    بیماران به طور متوسط به مدت 24 ماه (بین 18 تا 30 ماه) پی گیری شدند. هیچ عارضه ای حین عمل جراحی رخ نداد. دید هر سه بیمار بعد از عمل بهبود یافت و هر سه نفر بهبود در احساس درخشش نور (glare) را گزارش کردند. دو بیمار بعد از جراحی دچار افزایش فشار داخل چشمی (IOP) شدند که در یکی از آن ها، با تیمولول کنترل شد و در دیگری شنت گلوکومی احمد (Ahmed) کار گذاشته شد. هیچ کدام از بیماران دچار یووییت مزمن، ادم کیستی ماکولا و جداشدگی شبکیه نشدند و هر سه از نتایج زیبایی جراحی رضایت داشتند.
    نتیجه گیری
    کارگذاری لنز آنیریدیک به روش تثبیت صلبیه ای هم زمان با پیوند نفوذی قرنیه در بیماران مبتلا به کدورت قرنیه همراه با آب مروارید یا آفاکی که زنول و عنبیه مناسبی ندارند؛ با نتایج قابل قبولی همراه است.
  • امیر فرامرزی، محمد علی جوادی صفحه 66
    هرچند عفونت های قرنیه بعد از اعمال کراتورفرکتیو نادرند اما با توجه به آمار بالای این اعمال و این که اکثر مبتلایان، افراد جوان و دارای پتانسیل دید کامل می باشند؛ تشخیص، درمان و پیش گیری از این عارضه اهمیت فراوانی دارد. کراتیت های عفونی زودرس (شروع طی کم تر از یک هفته از زمان عمل)، بیش تر در اثر باکتری های گرم مثبت می باشند. در برخورد با کراتیت های دیررس (بعد از یک هفته) عوامل دیگری مانند مایکوباکتریوم های غیرسلی (آتیپیک)، نوکاردیا، قارچ و آکانتاموبا را باید در نظر داشت. انتخاب آنتی بیوتیک موضعی مناسب با کمک اسمیر و کشت، اساس درمان درست می باشد. در مورد کراتیت های به دنبال لیزیک (LASIK)، بلند کردن بدون تاخیر فلپ و تهیه اسمیر وکشت از ترشحات زیر فلپ و سپس شستشو و در صورت لزوم، قطع کامل فلپ، راهکار تشخیصی و درمانی مناسبی است. درمان عوامل زمینه ساز کراتیت عفونی مانند بلفاریت، توجه دقیق به شرایط ضدعفونی محیط عمل، استفاده از لنز تماسی پانسمانی مناسب به مدت حداکثر 72 ساعت، استفاده پیش گیرانه از قطره های آنتی بیوتیک وسیع الطیف مناسب و آموزش صحیح بیمار، امکان ابتلای به این عارضه خطیر را کم تر خواهند کرد.
  • عباس باقری، محمدرضا فلاحی، محمد ابریشمی، سلطان حسین سالور صفحه 78
    هدف
    معرفی یک مورد مردمک تونیک در یک کودک با سابقه آبله مرغان.
    معرفی بیمار: یک دختر هفت ساله با سابقه آبله مرغان با شکایت از کاهش حدت بینایی یک طرفه در چشم راست، یک هفته بعد از شروع آبله مرغان مراجعه نمود. در معاینه، آنیزوکوری داشت به طوری که در اتاق روشن، مردمک چشم راست 3 میلی متر بزرگ تر بود و در معاینه با اسلیت لمپ، شکل مردمک چشم راست غیرعادی بود و انقباض قطعه ای ماهیچه های آن مشاهده شد. در آزمایش با پیلوکارپین رقیق شده (1/0 درصد) میوز فقط در چشم درگیر دیده شد و تشخیص مردمک تونیک قطعی گردید. بیمار دوربینی دوطرفه داشت که برایش عینک دوکانونه تجویز شد و شکایات وی کاهش یافتند.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود احتمال مردمک تونیک در همه کودکان به دنبال بروز آبله مرغان مدنظر قرار گیرد. تا زمان بهبود علایم، استفاده از عینک دوکانونی می تواند در رفع شکایات بیمار کمک کننده باشد.
  • غلامعلی نادریان، حشمت الله قنبری، رامین ریزوندی، واله سجادی صفحه 81
    هدف

    گزارش درمان ادم سیستویید ماکولای مقاوم به استازولامید خوراکی، توسط تزریق داخل زجاجیه ای تریامسینولون استوناید در یک بیمار مبتلا به رتینیت پیگمنتوزا.
    معرفی بیمار: مرد 22 ساله ای با تاری دید چشم راست (10/9) و سابقه شب کوری، پس از فوندوسکوپی و OCT، با تشخیص ادم سیستویید ماکولا تحت درمان با استازولامید خوراکی و سپس ایندومتاسین قرار گرفت. پس از درمان، دید بیمار به 10/6 کاهش یافت و در نتیجه، تحت تزریق داخل زجاجیه ای mg 4 تریامسینولون استوناید قرار گرفت که منجر به بهبود دید بیمار به 10/10 و رفع کامل ادم ماکولا گردید.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد که استفاده از تریامسینولون استوناید در درمان ادم سیستویید ماکولا به عنوان یک درمان موثر در موارد مقاوم به داروهای خوراکی، شیوه موثری باشد که احتیاج به بررسی بیش تری دارد.

  • مقاله تصویری
  • صفحه 88
|
  • Masoud Naseripour, Hossein Nazari, Pejman Bakhtiari, Mehdi Modareszadeh, Parvaneh Vosogh, Mohammad Reza Ansari, Ali Ahadian Page 3
    Purpose
    To determine globe and patient survival in children with retinoblastoma at a major referral center in Iran.
    Methods
    Hospital records of 156 eyes of 105 patients with retinoblastoma referred to the Ocular Oncology Center at Rasoul Akram Hospital, Tehran, Iran from 2001 to 2007 were reviewed. Demographic data, family history, presenting symptoms, duration of symptoms, ocular findings and treatment modalities were evaluated. Main outcome measures included patient survival with the event of death, and globe survival with the event of enucleation.
    Results
    Mean age at the time of diagnosis was 28.5±23.0 (range 3-120) months. Mean follow-up was 30.9±29.0 (range 3-72) months. Male to female ratio was 47/58. Five patients had positive family history. Involvement was unilateral in 52% and bilateral in 48% of patients. Enucleation was performed as primary treatment in 76 eyes (48.7%) and as secondary treatment for recurrence in 11 eyes (7.1%). Sixty nine eyes (44.2%) were salvaged by different globe preserving modalities. Kaplan-Meier 5-year survival estimate for globe preservation according to the International Classification of Retinoblastoma (ICRB) was 100% for group A, 93.5% for group B, 86.7% for group C, 57.1% for group D and 0% for group E. Kaplan-Meier estimates for 5-year patient survival was 100% for ICRB groups A and B, 92.3% for group C, 73.3% for group D and 79.9% for group E. Five year patient survival rate was better in ICRB groups A to D than in group E (P=0.004).
    Conclusion
    Advances in treatment, early diagnosis and prompt referral have improved the prognosis of patients with retinoblastoma in terms of globe and patient survival.
  • Mohammad Hossein Davari, Saeid Kalbasi, Gholam Hossein Yaghoobi, Gholam Reza Sharifzadeh, Maryam Khodashenas Page 10
    Purpose
    To determine the correlation between presumed risk factors and diabetic retinopathy (DR) in patients with type II diabetes mellitus (DM).
    Methods
    This descriptive analytical study was performed on medical records of patients with type II DM referred to a diabetes clinic in Birjand Valiasr Hospital from September 2006 to September 2007. Parameters included age, sex, duration of DM, type of ocular involvement, blood lipid profile and levels of fasting blood sugar (FBS) and hemoglobin A1C (Hb A1C).
    Results
    The study included 359 patients with mean age of 51.2±0.8 (range 35-65) years including 66.6% female subjects. Duration of DM was less than 5 years in 54.2%. Overall, 37.3% of patients had ocular involvement including non-proliferative retinopathy in 71.6%, proliferative retinopathy in 20.2% and cataracts in 3.0%. There was a positive correlation between presence of retinopathy and DM duration (P=0.001), age (P=0.006), male sex (P=0.002), high FBS levels (P=0.03) and low Hb A1C levels (P=0.001) but there was no significant correlation between retinopathy and blood lipid profile.
    Conclusion
    Duration of diabetes, aging, male sex, high FBS levels and low Hb A1C levels increase the chance for developing diabetic retinopathy in patients with diabetes mellitus type 2.
  • Mohammad Mehdi Parvaresh, Leila Ghiasian, Khalil Ghasemi Falavarjani, Mostafa Soltan Sanjari, Nadia Sedighi Page 16
    Purpose
    To determine normal values of standard full field electroretinography (ERG) and to evaluate variation with age in an Iranian population.
    Methods
    The amplitudes and implicit times of ERGs from 170 normal subjects aged 1 to 80 years were recorded according to the International Society for Clinical Electrophysiology of Vision. Study participants included subjects who refered to our clinic for spectacle or other patients attendants and personnel of the hospital. Light-adapted ERG including single-white flash, 30-Hz flicker as well as dark-adapted ERG including rod, maximal dark-adapted and cone responses were compiled.
    Results
    There were no significant differences between men and women, or between right and left eye in terms of amplitude or implicit times of ERG. An increase in amplitude and implicit time was observed in 70-80 year-old subjects as compared to younger individuals (P=0.04 and P=0.03, respectively).
    Conclusion
    ERG records are significantly diminished with advanced age. Our results are a suitable reference for evaluation of standard ERG responses.
  • Heidar Amini, Zohreh Esfandiarpour, Reza Zarei, Reza Soltani Moghadam, Mahbobeh Golestani, Nima Amini, Seyyed Reza Ghafari Page 22
    Purpose
    To report the outcomes of goniotomy in young children with primary congenital glaucoma.
    Methods
    This retrospective study included 26 eyes of 19 patients with primary congenital glaucoma who underwent goniotomy as the initial procedure. All patients were aged less than 3 years and had no history of previous ocular surgery. The main outcome measures were intraocular pressure (IOP), cup/disc (C/D) ratio, corneal diameter, success rate and complications. Surgical success was defined as IOP less than 20 mmHg (with or without medications) without progression of disc cupping or increase in corneal diameter.
    Results
    Mean age at the time of diagnosis was 10.5±12.2 (range 0-36, median 7.5) months. Mean follow-up period was 19.3±18.3 (range 2-62, median 12) months. Preoperatively, 20 eyes (76.9 %) had corneal edema. Mean corneal diameter was 13.60±0.99 mm (range 12-16 mm) preoperatively which reached 13.98±1.08 mm (range 12-16 mm) at last follow-up (P=0.174). Mean IOP was 27.74±6.07 (range 17-44) mmHg pre-operatively which decreased to 24.44±7.88 (range 11-40) mmHg at final follow-up (P=0.048). Surgical success after the first goniotomy was 34.6%. The age of onset, level of IOP, C/D ratio, corneal clarity and corneal diameter did not significantly affect the surgical outcome. There was small hyphema in all patients postoperatively, which resolved rapidly in all except one who required surgical evacuation.
    Conclusion
    Goniotomy is a safe and relatively effective procedure in young children with primary congenital glaucoma, but the success rate was low in our study; which can be attributed to the greater severity of the disease.
  • Hamid Khoshniyat, Hamid Reza Jahadi Hosseini, Mahmoud Nejabat, Kamran Fatehi, Mahnaz Mosallaei, Mohammad Ensafdaran Page 28
    Purpose
    To report subconjunctival injection of bevacizumab (Avastin) for treatment of primary active pterygium.
    Method
    Patients with primary active pterygia without other ocular disease, pregnancy or diabetes mellitus were enrolled. Patients were randomly allocated into two groups to receive injection of Avastin or placebo. Patients were evaluated for changes in photophobia, conjunctival congestion and size of the pterygium.
    Results
    In the first 48 hours, conjunctival congestion was greater in the treatment group as compared to the placebo group (125.76 vs 73.98, P<0.001). The same was observed for photophobia (139.01 vs 69.18, P<0.001), but there was no difference in the size of pterygium between the two groups (105.86 vs 94.08, P= 0.130). After one week, conjunctival congestion (90.98 vs 108.20, P= 0.01) and photophobia (85.08 vs 114.36 P<0.001) were less marked in the treatment group; however, mean pterygium size did not differ between the two groups (105.89 vs 94.06, P= 0.120). This trend continued up to 6 months after the injection, the time at which the results regressed to become similar to those observed 48 hours after injection.
    Conclusion
    Local injection of bevacizumab may be effective in treatment of pterygium; however, repeat injections should be considered.
  • Fahimeh Asadi Amoli, Farnoosh Azadbakht, Ali Sadeghi Tari, Eisa Jahanzad, Mojgan Akbarzadeh Jahromi Page 34
    Purpose
    To verify the myofibroblastic origin of spindle cells by immunohistochemistry in idiopathic inflammatory pseudotumor (IPT) of the orbit.
    Methods
    We reviewed a series of 32 orbital IPTs for expression smooth muscle actin (SMA), Vimentin, Desmin and anaplastic lymphokinase (ALK).
    Results
    The study was performed on histologic samples of 33 patients with a diagnosis of orbital IPT. The lesions expressed SMA in 51.7%, Vimentin in 72.0% and Desmin in 17.2%. All lesions were negative for ALK.
    Conclusion
    Reactivity for SMA in spindle cells may indicate their myofibroblastic origin. The absence of ALK expression in all cases strongly suggests that these lesions, although histologically similar, are biologically distinct from their soft tissue counterparts. IPTs which are negative for ALK may be characterized by one or more chromosomal aberration involving regions other than 2p23
  • Mozhgan Rezaei Kanavi, Mohammad Ali Javadi, Bashir Nazparvar, Kamibiz Bayat Makoo Page 40
    Purpose
    To determine the prevalence of Human T-cell Lymphotropic Virus (HTLV) in corneal donors at the Eye Bank of I.R. Iran from 2005 to 2007.
    Methods
    Serologic tests for HTLV-1,2 were performed in all donors at the Eye Bank from August 2005 to July 2007. Hospital and medicolegal reports of HTLV-reactive cases as well as their geographic origin were reviewed.
    Results
    Overall, 5533 donors including 4467 (80.7%) male subjects aged from 2 to 84 years were evaluated. Thirty seven (0.67%) cases with mean age of 45.8±17 (range 7-84) years were seropositive for HTLV-1,2 of whom 26 (70.3%) were male. The most common causes of death in HTLV-reactive cases were car accidents (37.8%) followed by cardiovascular diseases (24.3%), falls (10.8%) and drug intoxication (10.8%). No evidence of neurologic or hematologic disorders was found on reviewing the hospital and medicolegal reports of HTLV-reactive cases.
    Conclusion
    This is the first report on HTLV-reactivity in corneal donors in Iran revealing a prevalence of 1 per 150 cases.
  • Heidar Ali Moeini, Babak Vahdatpour, Mohammad Reza Akhlaghi, Seyyed Ali Akbar Mortazavi, Heshmatollah Ghanbari, Ali Salehi, Akram Rismanchian, Ali Mousavizadeh Page 44
    Purpose

    To evaluate ophthalmologists’ sitting position during ocular examination and surgery and to evaluate any correlation between musculoskeletal disorders and mean work time.

    Methods

    This cross-sectional study was performed on ophthalmologists in Isfahan, Iran in different occupational positions including the office, during slitlamp examination and in the operating room. The evaluation included neck angle, lumbar lordosis, pelvic angle and the position of lower leg and foot. Ophthalmologists were asked about spinal and shoulder pains and mean work time in the office and operating room.

    Results

    Among 73 studied ophthalmologists (including 60 male and 13 female subjects), there were malpositions in neck angle in 43 (58.9%), lumbar lordosis in 36 (49.3%), hip angle in 9 (12.3%), lower leg in 49 (67.1%) and foot in 31 (42.4%) cases. Among 62 ophthalmologists who performed surgery there were malpositions in neck angle in 38 (61.3%), lumbar lordosis in 38 (61.3%), hip angle in 2 (37.1%), knee angle in 43 (69.4%) and foot in 44 (71.0%) cases. There was a significant correlation between spinal pains and mean work time in the office (P=0.02) and operating room (P=0.01).

    Conclusion

    According to the correlation between spinal pains and work time, it is necessary to educate ophthalmologists for correct sitting position during work.

  • Aminollah Mahabadi, Asghar Mirzaei Page 50
    Purpose
    To present a new reliable and accurate iris recognition method applicable in identification systems.
    Methods
    The system was implemented and tested on 876 standard iris images (Daugman Iris Images Database) from 876 persons of different nationalities via image processing techniques.
    Results
    False Accept Reject (FAR) and False Reject Reject (FRR) were smaller in our suggested method as compared to Daugman’s method. Moreover, time needed for image processing and volume of image processing was smaller in our method as compared to Daugman’s method. In other words, our suggested method for iris recognition was more accurate and faster than the currently standard method.
    Conclusion
    This new method can be applied as an accurate and rapid method in many domains such as identification systems or diagnosis of ophthalmic diseases.
  • Mohammad Reza Jafarinasab, Siyamak Zarei, Ghanavati Page 60
    Purpose
    To report the outcomes of combined aniridic intraocular lens (IOL) implantation via scleral fixation and penetrating keratoplasty (PKP) in three patients.
    Methods
    This study included 3 patients who required PKP and had aniridia and/or aphakia requiring IOL implantation. All subjects underwent aniridic IOL scleral fixation after vitrectomy and removal of capsular remnants followed by PKP thereafter. We used a single-piece black-diaphragm aniridic IOLs (Morcher, Stuttgart, Germany) in all cases.
    Results
    Mean postoperative follow-up was 24 (range 18-30) months. No complications occurred during surgery. Visual acuity improved in all patients and all reported a subjective reduction in glare sensation. Two cases developed elevated intraocular pressure (IOP) after surgery. In one eye, IOP was controlled with timolol but the other required Ahmed glaucoma valve implantation. No patient developed chronic uveitis, cystoid macular edema or retinal detachment and all the patients were satisfied with the cosmetic results.
    Conclusion
    Combined scleral fixation of an aniridic IOL and penetrating keratoplasty improves visual disability and aesthetic appearance. It seems to be an acceptable procedure in patients suffering from corneal opacity and cataracts or aphakia but insufficient iris and zonulae.
  • Amir Faramarzi, Mohammad Ali Javadi Page 66
    Infectious keratitis occurs rarely after laser refractive surgery, however the high volume of these procedures and young patient age render the prevention, diagnosis and treatment of this complication of utmost importance. Early onset infectious keratitis is usually caused by gram positive bacteria while late onset cases are due to other microorganisms such as atypical mycobacteria, nocardia asteroides and fungi. Fortified topical antibiotics, selected based on smear and culture results, are the mainstay of therapy. In post-LASIK cases, flap lifting and irrigation, and scraping and culture of the ablated bed must be performed; the flap must be amputated for diagnostic and therapeutic purposes when it is frankly necrotic. Underlying risk factors such as blepharitis and dry eye must be recognized and adequately treated prior to surgery. Strict attention to instrument and surgical field sterility, use of therapeutic bandage contact lenses with high oxygen transmissibility for a maximum period of 72 hours, and prophylactic broad-spectrum topical antibiotics decrease the incidence of this major sight-threatening complication.
  • Abbas Bagheri, Mohammad Reza Falahi, Mohammad Abrishami, Soltan Hossein Salour Page 78
    Purpose
    To report a case of Adie’s tonic pupil following chicken pox.Case Report: A 7-year-old girl with history of chicken pox manifesting one week ago presented with loss of near and far vision in her right eye. The right pupil was larger than the left in room light and abnormal iris configuration was seen with pen light illumination. After instillation of diluted pilocarpine (0.1%) in both eyes, miosis occurred only in the right pupil and a diagnosis of tonic pupil was established. The patient was treated with bifocal glasses which resulted in relief of the visual symptoms.
    Conclusion
    We recommend pupil and refractive evaluation in children with chicken pox. Bifocal glasses can help reduce symptoms of tonic pupil until recovery of the disease.
  • Gholam Ali Naderian, Heshmatollah Ghanbari, Ramin Rizvandi, Valeh Sajjadi Page 81
    Purpose

    To report treatment with intravitreal triamcinolone acetonide (IVTA) in a patient with cystoid macular edema (CME) secondary to retinitis pigmentosa (RP).Case Report: A 22-year-old male patient with RP presented with progressive visual loss. Visual acuity was 9/10 in the right eye and 10/10 in the left eye without refractive error. Examination revealed CME in the right eye. After failure of treatment with oral acetazolamide and reduction of visual acuity to 6/10, intravitreal injection of 4 mg triamcinolone acetonide was performed in the right eye. Six weeks later, macular edema resorbed and visual acuity improved to 10/10.

    Conclusion

    IVTA may be useful for selected cases of CME related to retinitis pigmentosa. Further study on a larger number of patients is warranted to assess the efficacy of this treatment.