فهرست مطالب

Advances in Nursing & Midwifery - Volume:18 Issue: 61, 2009

Advances in Nursing & Midwifery
Volume:18 Issue: 61, 2009

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 7,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/10/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقالات پژوهشی
  • کیتی ازگلی، ماهرخ دولتیان، مجید ازگلی، کتایون خوشابی صفحه 5
    مقدمه
    به تغییرات جسمی و روحی حاصل در دوران حاملگی از موضوعات مورد توجه بهداشت جنسی دوران حاملگی است. چهار الگو برای علائق جنسی دوران بارداری مطرح شده است که شامل: 1-افزایش علائق جنسی در طی دوران بارداری 2- کاهش میل جنسی در سه ماهه اول و افزایش نسبی درسه ماهه دوم و کاهش در سه ماهه سوم 3- کاهش علائق جنسی در دوران بارداری 4- فقدان. این پژوهش با هدف تعیین تغییرات علائق جنسی در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1385انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بر روی 400 نفر زن باردار مراجعه کننده به درمانگاه های مراقبت بارداری که بر اساس نمونه گیری سهمیه ای در بیمارستانها و تصادفی ساده داخل بیمارستانها انتخاب شدند، صورت پذیرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن به روش آزمون مجدد اندازه گیری شد. جمع آوری اطلاعات توسط کارشناس ارشد مامایی انجام شد. سپس داده ها استخراج و با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 13 پردازش آماری گردید. (سطح معناداری 05/0 و فاصله اطمینان 95درصد در نظر گرفته شد.)
    یافته ها
    سن زنان 8/4 ±1/26 سال سن همسر آنها 7/5 ± 6/31 سال و مدت ازدواج 8/4±9/5 سال بود 3 درصد زنان سه ماهه اول و 8/28 درصد سه ماهه دوم و 2/68 درصد سه ماهه سوم بودند. 61 درصد مشکل خاص در حاملگی نداشتند. 58 درصد رابطه جنسی دوران بارداری را ناخوشایند می دانستند. 96 درصد مادران سه ماهه اول و 2/92 درصد مادران سه ماهه دوم و 1/94 درصد مادران سه ماهه سوم لذت کمتری از رابطه جنسی نسبت به قبل از بارداری می بردند. 2/83 در مورد مادران سه ماهه اول و 80 درصد مادران سه ماهه دوم و 77 درصد مادران سه ماهه سوم کاهش دفعات رابطه جنسی داشتند. 50 درصد مادران سه ماهه اول و 7/41 درصد مادران سه ماهه دوم و 56 درصد مادران سه ماهه سوم تحریک جنسی کمتر نسبت به قبل از بارداری داشتند. 75درصد مادران سه ماهه اول 4/57 در مورد مادران سه ماهه دوم و 3/62 درصد مادران سه ماهه سوم کاهش در میل جنسی نسبت به قبل از بارداری داشتند. 25/49 درصد مادران رابطه جنسی را غیر موثر بر حاملگی می دانستند.
    بحث و نتیجه گیری
    کاهش علائق جنسی در حاملگی وجود دارد. لذا، آموزش و مشاوره صحیح برای تطابق بهتر زوجین جهت کاهش مشکل یا کاهش عوارض ناشی از آن پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: بارداری، میل جنسی با تحریک جنسی، علائق جنسی
  • بهشته طبرسی، محموبه صفوی، ناصر ولایی، ژیلا میرلاشاری صفحه 13
    مقدمه
    شیوع بیماری های قلبی-عروقی در حال افزایش است. اهمیت فعالیت فیزیکی به عنوان یک عامل مهم در پیشگیری از عود بیماری مهم است. با توجه به اهمیت عوامل بازدارنده و تسهیل کننده فعالیت فیزیکی در بیماران قلبی، مطالعه ای با هدف تعیین عوامل مربوطه بر فعالیت فیزیکی بیماران قلبی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر تهران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای بود. جامعه پژوهش، 400 بیمار قلبی واجد کلیه مشخصات افراد مورد پژوهش بود که به طور مستمر به مراکز درمانی مراجعه می کردند. اطلاعات توسط پرسشنامه ای در سه بخش شامل اطلاعات دموگرافیک، نوع فعالیت فیزیکی، عوامل بازدارنده و تسهیل کننده تنظیم گردید. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی به روش آزمون مجدد به فاصله 2 هفته اندازه گیری شد. سپس توسط آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد اکثریت بیماران قلبی فعالیت فیزیکی روزانه کم تا متوسط 8/66 درصد و نیز فعالیت ورزشی کم تا متوسط 4/70 درصد داشتند. در ارتباط با عوامل بازدارنده در انجام فعالیت فیزیکی 41 درصد احساس کسالت و خستگی کرده و 7/35 درصد دچار تنش بودند. در رابطه با عوامل تسهیل کننده موثر بر انجام فعالیت فیزیکی از قبیل احساس تندرستی، 7/64 درصد و خودکفایی در ورزش، 5/74 درصد دچار مشکل بودند. ارتباط آماری معنی داری بین عوامل بازدارنده)005/0>P) و عدم وجود عوامل تسهیل کننده)05/0>P) با کاهش فعالیت فیزیکی مشاهده گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    فعالیت های فیزیکی روزانه و ورزشی در بیماران قلبی پایین و جای نگرانی دارد. مهم ترین عامل موثر در این کاهش فعالیت، وجود عوامل بازدارنده ی احساس ناخوشی و کسالت و تنش و عدم وجود عوامل تسهیل کننده ی احساس تندرستی و خودکفایی در ورزش می باشد.
    کلیدواژگان: بیماریهای قلبی، عروقی، فعالیتهای فیزیکی روزانه ورزش عوامل بازدارنده، عوامل تسهیل کننده
  • ماهرخ دولتیان، کژال حسایم، جمال شمس، حمید علوی مجد صفحه 20
    مقدمه
    خشونت خانگی علیه زنان در حال حاضر بطور وسیعی به عنوان مشکل مهم سلامت عمومی تشخیص داده شده است. خشونت در بارداری می تواند علاوه بر پیامدهای متعدد بر زن باردار، سلامت جنین فعلی وکودک بعدی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. شواهد نشان می دهد که خشونت در بارداری همچنین می تواند قابلیت شیردهی زنان را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این پژوهش تعیین رابطه خشونت خانگی با وضعیت شیردهی است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه ی تحلیلی آینده نگر است. نمونه ها شامل240 زن بارداری بودند که مراقبت بارداری را در این مرکز دریافت کردند و مشخصات واحدهای پژوهش را داشتند. نمونه گیری در دو مرحله انجام شد. ابتدا زنان باردار در ماه آخر بارداری از نظر وجود یا عدم خشونت در بارداری با استفاده از پرسشنامه غربالگری خشونت بررسی شدند و به دو گروه خشونت دیده و خشونت ندیده تقسیم شدند. سپس از نظر وضعیت شیردهی در هفته ی 6-4 پس از زایمان پیگیری شدند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شد. پرسشنامه با روش اعتبار محتوا و پایایی از طریق آلفای کرونباخ و آزمون مجدد اندازه گیری شد. در این پژوهش ضریب آلفا کرونباخ برای حیطه های مختلف پرسشنامه 85/0 بود. پایایی پرسشنامه ی خشونت با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن در دوبار اندازه گیری90/0 = r به دست آمد.
    یافته ها
    میزان شیوع تغذیه انحصاری با شیر مادر، تغذیه ترکیبی و تغذیه مصنوعی در4 هفته اول پس از زایمان به ترتیب 1/52 درصد، 5/47درصد و 4 درصد بود. نتایج نشان داد که نوع تغذیه در زنان تجربه کننده خشونت عاطفی و جنسی در مقایسه با زنان بدون خشونت تفاوت معنی داری نداشت، اما در زنان تجربه کننده خشونت فیزیکی به طور معنی داری تغذیه انحصاری با شیر مادر نسبت به تغذیه ترکیبی و تغذیه مصنوعی کمتر بود (006/0=P).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که خشونت فیزیکی در بارداری با وضعیت شیردهی ارتباط دارد. ماماها برای شناسایی و مداخله جهت تشویق و افزایش موفقیت بیشتر در امر شیردهی جایگاه کلیدی دارند.
    کلیدواژگان: خشونت خانگی، بارداری، تغذیه با شیر
  • مجیده هروی کریموی، منیره انوشه، مهشید فروغان، محمدتقی شیخی، ابراهیم حاجی زاده، منیرالسادات سیدباقر مداح، عیسی محمدی، فضل الله احمدی صفحه 28
    مقدمه
    سوءرفتار نسبت به سالمندان توسط اعضای خانواده یکی از اشکال خشونت خانوادگی است که به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی و اجتماعی در سراسر جهان شناخته شده است. هدف از این مطالعه درک ساختار اصلی پدیده سوء رفتار نسبت به سالمندان می باشد.
    مواد وروش ها
    این مطالعه با استفاده از پژوهش پدیده شناسی تفسیری بنر به منظور تبیین دیدگاه زنان سالمند از مفهوم پدیده سوءرفتار نسبت به سالمندان در شهر تهران انجام گرفت. به این منظور 5-2 مصاحبه بدون ساختار با 10زن سالمند 87-68 ساله صورت گرفت که در طی آن زنان سالمند تجربیات خود را در خصوص این پدیده نقل کردند. مصاحبه ها ضبط شده و داده های به دست آمده ازآن به صورت مکتوب در آمد؛ سپس با استفاده از آنالیز مضمونی تجزیه و تحلیل انجام شد.
    یافته ها
    3 تم از یافته ها استخراج شد که عبارتند از: ماهیت سوءرفتار نسبت به سالمندان، زندگی با پیامدهای سوءرفتار و رویارویی با پدیده سوءرفتار نسبت به سالمندان.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه می تواند تصویری روشن از تجربیات این گروه از سالمندان را که همگی به نوعی در مواجهه با سوءرفتار بوده اند ارائه دهد. شناخت درک سالمندان از پدیده سوء رفتار منجر به افزایش آگاهی پرستاران از این پدیده شده و مفاهیم مهمی را در پرستاری به ویژه در پرستاری سالمندان آشکار می سازد.
    کلیدواژگان: سوء رفتار نسبت به سالمندان، زنان تحت سوء رفتار، پژوهش کیفی
  • اعظم دبیریان، حمید ذوالفقاری، ژیلا عابد سعیدی، حمید علوی مجد صفحه 40
    مقدمه
    تعداد بیماران مبتلا به ایدز در جهان رو به افزایش است. پیشرفتهای درمانی در رابطه با این بیماری سبب بقای عمر بیماران گردیده است. از طرف دیگر این امر سبب افزایش تعداد بیماران مبتلا به ایدز بستری در بیمارستانها، به علت عوارض دارویی و بروز عفونتهای فرصت طلب شده است. ترس از مبتلا شدن به بیماری سبب کاهش کیفیت مراقبت در این بیماران می شود. هدف این پژوهش بررسی کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه بیماران مبتلا به ایدز بستری در مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه های علوم شهید بهشتی و تهران بود.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی تعداد 70 نفر بیمار مبتلا به ایدز که حداقل 3 روز در یکی از بخشهای عفونی بیمارستانهای شهر تهران بستری بودند، باروش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه ای مشتمل بر 55 سوال (مشخصات دموگرافیک 11 سوال، بعد جسمی 20 سوال، بعد روانی شامل 14 سوال و بعد ارتباطی 10 سوال در اختیار نمونه ها گذاشته شد. جهت اندازه گیری اعتبار و پایایی پرسشنامه به ترتیب از اعتبار محتوا و آزمون مجدد استفاده شد.
    یافته ها
    9/27 درصد بیماران مبتلا به ایدز کیفیت مراقبتهای پرستاری را متوسط ارزیابی نمودند. 3/14 درصد، کیفیت مراقبتها را ضعیف،4/11 درصد خوب و 1/4 درصد بیماران کیفیت مراقبتها را بسیار خوب ارزیابی نمودند. بین سن، جنس، تاهل و تحصیلات بیماران با دیدگاه بیماران در مورد کیفیت مراقبتها ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بین مدت بستری و کیفیت مراقبتهای پرستاری از بعد ارتباطی همبستگی مثبت وجود داشت (333/.=r، 01/0P<). همچنین بین متغیر سن بیماران و کیفیت مراقبتهای پرستاری از بعد ارتباطی همبستگی منفی مشاهده گردید) 304/0= r، 01/0P<).
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج از دیدگاه بیماران مبتلا به ایدز نشان می دهد که خدمات پرستاری ارائه شده به آنان نتوانسته است تامین کننده خواسته ها و انتظارات بیماران مبتلا به ایدز باشد. لذا مسئولین بهداشت ودرمان در این مورد می بایست اقدامات لازم را بعمل آورند.
    کلیدواژگان: ایدز، کیفیت مراقبتهای پرستاری، دیدگاه بیماران
  • زهره قمری زارع، منیره انوشه*، زهره ونگی، ابراهیم حاجی زاده صفحه 46
    مقدمه

    ثبت مراقبت های پرستاری، نشانه ارایه مراقبت و کیفیت آن است. لذا، هرگونه نارسایی در آن مبین ارایه مراقبت ناکافی به بیمار می باشد. ارزشیابی همکار به عنوان شیوه ای از تفویض اختیارات مدیران جهت تضمین کیفیت مراقبت های پرستاری معرفی شده است. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر اجرای فرآیند ارزشیابی همکار بر کیفیت ثبت گزارشات پرستاری در بخشهای ویژه قلبی بیمارستانهای دولتی شهر اراک بود.

    مواد و روش ها

    این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی بود. چهار بخش ویژه قلبی در دو بیمارستان دولتی شهر اراک بعنوان محیطهای پژوهش انتخاب شدند. دو بخشی که دارای تعداد پرستار بیشتر بود (با 25 پرستار) به عنوان گروه آزمون و دو بخش دیگر(با 19 پرستار) به عنوان گروه شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل چک لیست های بررسی کیفیت ثبت گزارشات پرستاری بود. جهت پیش آزمون چک لیستهای بررسی کیفیت ثبت به تعداد 35 عدد توسط همکار پژوهشگر، با مشاهده نحوه ثبت پرستاران در هر گروه تکمیل شد. قبل از مداخله، آماده سازی پرستاران ارزیاب توسط پژوهشگر بمدت یکماه انجام گرفت، سپس مداخله بصورت اجرای فرآیند ارزشیابی همکار توسط پرستاران ارزیاب در گروه مورد بمدت یکماه با نظارت مستقیم پژوهشگر و یکماه بدون نظارت مستقیم پژوهشگر انجام شد. بعد از آن ابزارهای مطالعه مجددا برای هر گروه (مرحله پس آزمون) تکمیل شد.

    یافته ها

    گروه های آزمون و شاهد به لحاظ ویژگی های دموگرافیک (سن، تحصیلات، وضعیت معیشت و...) همسان بوده و آزمون های مجذور کای و تی مستقل اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان نداد. همچنین در این پژوهش بین ویژگی های دموگرافیک پرستاران با کیفیت ثبت در گروه آزمون و شاهد هیچگونه ارتباط معنی داری یافت نشد. آزمون آماری من ویتنی اختلاف معنی داری را برای کیفیت ثبت گزارشات پرستاری بین دو گروه آزمون و شاهد، بعد از مداخله نشان داد (001/0p<).

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای فرآیند ارزشیابی همکار بر ارتقای کیفیت ثبت گزارشات پرستاری موثر بوده است.

    کلیدواژگان: فرآیند ارزشیابی همکار، کیفیت ثبت گزارشات پرستاری
  • مقاله مروری
  • جمیله مختاری نوری، سید محمد خادم الحسینی صفحه 55
    مهارت های مدیریت سنتی شامل برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل است و اما در سازمان های قرن 21 که بسیار پیچیده و با سرعت پیشرفت بالا هستند، این مهارت ها کافی نیستند.
    عصر کوانتوم رودرروی ماست. هیچ قسمت از زندگی بشر بی تاثیر از رخداد تغییر و حقایق جدید آن نیست و اما تاثیر این عصر بر مدیریت و رهبری کوانتومی به تازگی شناخته و مورد بحث قرار گرفته است. اگر رهبران و سازمان هایشان بخواهند در عصر جدید پیشرفت کنند، باید جهش فکری و مهارتی جدید در مدیران با این شیوه رهبری پدیدار شود. مطالعات نشان می دهد که کمبود معنی داری در تعداد رهبران پرستاری وجود دارد و این در حالی است که با کمبود پرستار مواجه است. لذا می بایست رهبران پرستاری در تعیین خط مشی های بهداشتی و تدوین قوانین نقش داشته باشند. تقویت رهبری به اندازه تقویت مهارت های بالینی می تواند باعث ارتقاء حرفه پرستاری شود و البته پرستاران به ندرت در بالین بیمار اصول اساسی رهبری را بکار می گیرند.
    مطابق رویکرد کوانتومی به مدیریت، مدیران پرستاری برای افزایش اثربخشی عملکرد خویش نیازمند داشتن رویکرد جدیدی به انسان، فرایندها و اشیاء هستند. هم چنین این مدل بیان می کند که ارتباط بین اشیاء، انسان ها، یا عناصر از خود اشیاء، انسان ها، یا عناصر مهم ترند.
    چالش جدید در رهبری دوری از تمرکز، حفظ انعطاف پذیری و طراحی مجدد و ایجاد ساختاری برای حمایت از فرهنگ و هدف پیروان است. بنابراین تعریف جدید سیستم عبارت است از مجموعه ای از فرایندهای چرخشی که بین نظم و بی نظمی براساس نیازهای درخواستی سیستم حرکت می کند.
    در مدل کوانتوم برای کارآمدی رهبران به هفت مهارت و هفت صفت و هفت اصل اشاره می شودکه او را به رهبر خدمتگزار مبدل می سازد. در این مقاله عوامل موثر بر رهبری کوانتومی و سازمان کوانتومی توضیح داده خواهد شد.
    کلیدواژگان: مدل کوانتومی، رهبری، پرستاری
|
  • G. Ozgoli, M. Dolatian, M. Ozgoli, K. Khushabi Page 5
    Background
    With respect to physical and emotional alterations in pregnancy, alterations in sexual drive are of concern in sexual health of this period. 4 patterns of gestational sexual drive are suggested: 1. Increased drive; 2. Decreased drive in the 1st trimester, moderate increase in the 2nd, and decrease in the 3rd trimesters; 3. Deceased sexual drive in pregnancy; and 4. Lack o drive.
    Purpose
    This descriptive study was conducted to identify changes in sexual drive of women referring to hospitals affiliated with Shaheed Beheshti Medical University in 2006.
    Methods
    400 women referring to prenatal clinics were selected by quota sampling for each hospital and simple random method in each setting. A questionnaire was used for data collection. Content validity and test-retest reliability were used for the tool. An expert with the Master of Science in midwifery interviewed the subjects to complete the questionnaire.
    Results
    Mean ages of women and their husbands were 26.1±4.8 and 31.6±5.7 respectively and their marital period was 5.9±4.8. 3%, 28.8% and 68.2% were in the 1st, 2nd, and 3rd trimester of pregnancy. 61% had no specific problem at this stage. 58% considered their sexual contact disgusting. 96%, 92.2% and 94.1% experienced less pleasure than before from sexual relationships in the 1st, 2nd and 3rd trimester respectively. 83.2%, 80% and 77% had decreased sexual contacts in the 1st, 2nd and 3rd trimester. 50%, 41.7% and 56% experienced less arousal than before in the 1st, 2nd and 3rd trimester respectively. 75%, 57.4% and 62.3% had less sexual desire than before in the 1st, 2nd and 3rd trimester respectively. 49.25% believed that pregnancy had no effect on their sexual contact.
    Conclusion
    It seems that sexual drive decreases in pregnancy. Thus, proper instruction and consultation programs are recommended for better coping of couples to decrease related problems and complications.
    Keywords: Pregnancy, Sexual desire, Arousal
  • B. Tabarsi, M. Safavi, N. Valayi, J. Milashari Page 13
    Background
    The increasing incidence of cardiovascular diseases and preventive or aggravating factors associated with it such as physical activities, feeling of malaise, stress, lack of well-being require ongoing investigations.
    Purpose
    This descriptive study was conducted to identify factors associated with physical activities in cardiac patients referring to health settings in Tehran.
    Methods
    400 patients were selected sequentially by a random multistage sampling method. A questionnaire in 3 parts including demographics, type of physical activities and restricting as well as facilitating factors was used for data collection. Different statistical tests were used for data analysis.
    Results
    Most patients (66.8%) had low to moderate daily activities and low to moderate exercise (70.4%). Restricting factors for physical activities included feeling of malaise (41%) and stress (35.7%). Facilitating factors including feeling of wellness and self-efficacy in exercise were inaccessible for 64.7% and 74.5% respectively. A significant relationship was found between restricting factors.
  • M. Dolatian, K. Hesami, J. Shams, H. Alavi, Majd Page 20
    Background
    Domestic violence against women is now widely recognized as an important public health problem. The effects of it are of critical importance during pregnancy because the consequences are not limited to the woman but extend to her fetus and, later, her newborn. Evidence suggests that violence can also affect the ability of women for breastfeeding.
    Purpose
    The aim of this prospective cohort study was to evaluate the relationship between domestic violence during pregnancy with breastfeeding women referring to a healthcare center at Marivan in 2007.
    Methods
    240 women taking prenatal care were selected through a two-stage sampling process. At first, pregnant women were assessed during the last month of pregnancy for violence by a screening questionnaire and divided into two groups: violated and non-violated. Then, they were followed up postnatally in terms of feeding routes after 4-6 weeks.
    Results
    The prevalence rates of sole breast-feeding, mixed feeding and artificial feeding within 4 weeks after delivery were 52.1%, 47.5% and 4% respectively. No significant difference in the nutrition type was found between those with the experience of sexual and emotional violence than non-violated women. However, women with the experience of physical violence had a significantly lower rate of sole breast-feeding than mixed feeding or artificial feeding groups (P=.006).
    Conclusion
    The results suggest that physical violence during pregnancy can affect breast-feeding routes. Accordingly, midwives are in a key position for detection and intervention to encourage successful breastfeeding practice.
    Keywords: Domestic violence, Pregnancy, Breast, feeding
  • M. Heravi, Karimooi, M. Anoosheh, M. Foroughan, M. Sheykhi, E. Hajizadeh, M. Seyed, Bagher, Maddah, E. Mohammadi, F. Ahmadi Page 28
    Background
    Domestic elderly abuse is a type of family violence and is now well recognized as a public health and a societal problem worldwide.
    Purpose
    This phenomenological study was conducted to understand the basic concept of abuse in the elderly.
    Methods
    Benner’s interpretive phenomenology was chosen to describe elderly women’s understanding of the concept of abuse in the elderly in Tehran. Ten elders between 68 and 87 were interviewed 2-5 times in an unstructured format. They explained their experiences regarding this phenomenon. The interviews were tape-recorded and gathered data were transcribed and thematically analyzed.
    Results
    3 themes were derived including the nature of abuse toward the elderly, living with abuse outcomes and facing with abuse toward the elderly.
    Conclusion
    The findings can show a clear picture of abuse experiences in the study group.
    Keywords: Elder abuse, Battered women, Qualitative research
  • A. Dabirian, H. Zolfaghari, Zh Abed Saidi, H. Alavi, Majd Page 40
    Background
    Today, AIDS or century plaque afflicts more than 35 million people in the world. Increased number of patients in Iran and advances in the management of the disease have led to higher survival rate. In addition, increasing number of hospital admissions and side effects of its drugs have heightened the incidence of opportunistic infections. The patients may fear from social isolation and the quality of their care may be affected by horror of contraction in nursing staff.
    Purpose
    This descriptive study was conducted to assess nursing care quality in the views of patients with AIDS at healthcare centers affiliated to Shaheed Beheshti and Tehran Universities of Medical Sciences in 2007.
    Methods
    70 patients hospitalized at least 3 days at one of infectious wards of Tehran were selected by convenience sampling method. A questionnaire with 55 items in different domains (demographics, 11; physical, 20; psychological, 14; and communication, 10) was used for data collection. It was validated and made reliable by content and test-retest methods.
    Conclusion
    27.9% of the subjects evaluated nursing care quality as moderate. 14.3%, 11.4% and 4.1% appraised the quality as weak, good and very good respectively. No significant relationship was found between age, sex, marital status as well as educational level and the views of patients. A positive correlation was found between hospital stay and the quality in the communication domain (r=0.333) while correlation between age and the quality in this domain was negative (r=0.304, P
  • Z. Ghamari, Zareh, M. Anoosheh, Z. Vanaki, E. Hajizadeh Page 46
    Background

    Nursing records are considered as an indicator of care and its quality; therefore, any flaw in them can represent inadequacy of care. Peer review is an approach to authority submission by managers for nursing quality assurance.

    Purpose

    This quasi-experimental study was conducted to determine the effects of peer review process implementation on the quality of nursing records in critical cardiac wards (CCU and PCCU) at governmental hospitals of Arak in 2007.

    Methods

    4 wards (CCU and PCCU) at 2 hospitals in Arak were selected. 2 wards with more nursing staff (25 nurses) and the other 2 with less staff (19 nurses) were chosen as case and control groups respectively. Checklists for assessing the quality of nursing records were used for data collection. 35 checklists were completed by a colleague as a pretest. Raters had been instructed regarding the assessment 1 month before the intervention. The peer review process was then performed by the raters 1 month with direct and 1 month without direct supervision of researchers. The checklists were completed again for both groups as a posttest.

    Results

    No significant difference was found between the groups in terms of demographic characteristics (age, education, financial status,…). There was no relationship between these characteristics and the quality of records. However, a significant difference was found between the groups regarding the quality of records before and after the intervention (P

  • J. Mokhtari, Sm Khadem Al Hoseini Page 55
    The traditional management skills of planning, organizing, directing and controlling are insufficient in the fast-pacing, constantly changing, and highly complex world of twenty-first- century organizations. The quantum age is upon us and no part of human life is unaffected by this change and its new realities. Its impact on management and leadership is just beginning to be defined. If leaders and their organizations are to thrive in the new era, a whole new mind-set and skill-set must emerge in managers. While a fall in the number of nursing leaders may be attributed to the current nursing shortage, studies have noted that there is also a significant deficiency in their number. We need nursing leaders to exert that influence and by nurturing both leadership as well as clinical skills, we can do it. In contrast, at the bedside, they rarely find the opportunity to apply even basic leadership principles.Based on quantum approach to management, managers need to have a new perspective to man, processes and things. Also, this model considers the connection between things, man and elements much more important than the parts themselves. New challenges in leadership are avoiding centralization, maintaining flexibility, repeated designing and establishing structure to support culture and goals of followers. The new definition of system, therefore, is a set of rotary processes moving between order and chaos according to required needs. In quantum model for efficiency of leadership, seven skills, seven traits and seven principles are referred. This paper explains effective factors in quantum leadership and quantum organization.
    Keywords: Quantum Model, Nursing, Leadership