فهرست مطالب

Medical Laboratory Journal - Volume:2 Issue: 1, 2008

Medical Laboratory Journal
Volume:2 Issue: 1, 2008

  • 72 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/05/15
  • تعداد عناوین: 11
|
  • معراج پورحسین، ایان اس روبرتس صفحات 1-7
    زمینه و هدف
    بیان کپسول یکی از عوامل مهم بیماریزایی باکتری های مهاجم بوده، در انسان دارای اهمیت است. اشرشیاکلی با داشتن شرایط ویژه به عنوان یک سیستم مدل مناسب برای مطالعه مکانیسمهای تولید و ارسال کپسول پلی ساکاریدی به سطوح غشایی قابل استفاده می باشد. تولید کپسول پلی ساکاریدی در اشرشیاکلی به چهار نوع پروتئین KfiA، KfiB، KfiC، KfiD نیازمند می باشد که در ایجاد ساختارهای تکراری 4) GLcA - β(1،4) – GlcNAc-α(1- -سازنده کپسول، ایفای نقش می کنند. تا کنون نقش سه نوع از چهار پروتئین فوق مشخص شده است اما هنوز نقش KfiB ناشناخته مانده است.
    روش بررسی
    به منظور یافتن نقش پروتئین KfiB، در این مطالعه چندین ساختار متفاوت بیان کننده بخشهای مختلف این پروتئین (pMA2-6) و یک ساختار کامل از آن (pMA1) که همگی در انتهای آمین خود قطعه ی 6His-tag داشتند ساخته شد. حضور این قطعه به تخلیص پروتئینهای تولید شده با استفاده از ستون کروماتوگرافی -NTA+Ni2 کمک می کند.
    یافته ها
    هیچ کدام از پلاسمید های ساخته شده به استثنای pMA1 قادر به جبران نقش KfiB در پلاسمید جهش یافته pPC6::23 نبوده و نتوانستند توانایی تولید کپسول را مجددا به باکتری بازگردانند. از طرفی این توانایی با pMA1 نشان دهنده این بود که حضور قطعه His-tag متصل به این پروتئین مزاحمتی در عملکرد آن نداشته ضمن این که حتما به قطعه کامل پروتئین KfiB برای تکمیل (Complementation) کمپلکس نیاز می باشد.
    نتیجه گیری
    مطالعات مرتبط با یافتن محل تجمع(اتصال)این پروتئین نشان داد که پروتئین KfiB به غشاء سیتوپلاسمی متصل می شود.
    کلیدواژگان: اشرشیاکلی، کپسول، پلی ساکاریدی، K5، KfiB
  • هانیه باقری، عزت الله قائمی، محمد مهدی اصلانی، نور امیر مظفری، صدیقه لیوانی، نینا دادگر صفحات 8-13
    زمینه و هدف
    اسهال یکی از علل عمده بیماری و مرگ ومیر کودکان در کشورهای در حال توسعه است. انترو اگریگیتیو اشرشیا کلی ((EAggEC یکی از پاتوژنهای اسهال زا ست که با اسهال پایدار کودکان به خصوص در کشور های در حال توسعه مرتبط است. هدف این مطالعه بررسی توزیع فراوانی سویه EAggEC در موارد اسهالی شهر گرگان به روش PCR(Polymerase Chain Reaction) است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- مقطعی به مدت یک سال (از تیرماه 1384- تا خرداد 1385) بر روی موارد اسهالی شهر گرگان انجام یافت. ابتدا نمونه ها بر روی محیط مک کانکی وEMB کشت داده شدند، کلنی های مشکوک به E.coli انتخاب و DNA آنها به روش فنل کلروفرم استخراج و با استفاده از پرایمر اختصاصی به روش PCR شناسایی شدند.
    یافته ها
    از بین 455 نمونه به دست آمده درطی یکسال، بیست نمونه4/4% از نظر سویه EAggEC مثبت بود، که12 مورد زن و 8 مورد مرد بودند. هفده مورد(85%) نمونه های مثبت در محدوده سنی زیر 5 سال بودند که 45% آنها در رده سنی زیر یک سال قرار داشتند. توزیع فراوانی این ژنوم در تابستان3/5%، در پاییز2/4%، در زمستان 1/4% و در بهار 8/1% بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس توزیع فراوانی 4/4% اشرشیا کلی انترواگریگیتیو در موارد اسهالی شهر گرگان، تو صیه می گردد که با استفاده از روش های مولکولی که در مقایسه با روش های کلاسیک راحت تر و ارزان تر می باشند بر شناسایی این میکروارگانیسم تاکید بیشتری صورت پذیرد.
  • کیومرث قاضی سعیدی، فرحدخت فاطمی نسب، شیده وطنی، یاسمن عظیمی، سپیده بخشنده نصرت، مریم محمدی صفحات 14-18
    زمینه و هدف
    اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم یکی از مهمترین عوامل اورتریت غیرگنوکوکی (NGU) و اورتریت غیراختصاصی(NSU) درمردان می باشد. مایکوپلاسما هومینیس نیز در ایجاد NGU و NSU نقش دارد. هدف از اجرای این مطالعه مقایسه جداسازی مایکوپلاسماهومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در مجاری ادراری مردان مبتلا به اورتریت غیرگنوکوکی واورتریت غیراختصاصی با دو روش ماساژ پروستات و نمونه قطرات اولیه ادرارمی باشد.
    روش بررسی
    نمونه ها از 75 بیمار به مدت یک سال (83-84) پس از ماساژ پروستات و قطرات اولیه ادرار به دست آمده و با تشخیص پزشک برای بررسی اورتریتهای غیرگنوکوکی به بخش باکتری شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ارسال شد و در آنجا با استفاده از روش کشت بررسی شد.
    یافته ها
    از 75 نمونه ترشحات پروستات، 19 مورد (3/25%) از نظر آلودگی با اوره آپلاسما و 11 مورد (6/14%) از نظر آلودگی با مایکوپلاسما مثبت شدند.همچنین ارگانیسمهای جداشده از 75 نمونه قطرات اولیه ادرارشامل 17 مورد (6/22%) اوره آپلاسما و 9 مورد (12%) مایکوپلاسما بود.
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق در صورت عدم امکان گرفتن نمونه ترشحات مجرا در مردان، می توان نمونه قطرات اولیه ادرار را برای تشخیص ارگانیسمهای مایکوپلاسما و اوره آپلاسما در بیماران مرد مبتلا به اورتریت غیرگنوکوکی و اورتریت غیراختصاصی، جایگزین ترشحات مجرا به دست آمده از ماساژ پروستات نمود.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما هومینیس، اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم، اورتریت غیر گنوکوکی، اورتریت غیر اختصاصی، ماساژ پروستات، قطرات اولیه ادرار
  • عباسعلی ایمانی فولادی، محمد جواد سلطانپور، رضا کچویی، رضا میرنژاد، محسن رحیمی صفحات 19-25
    زمینه و هدف
    امروزه مسئولان کنترل عفونت در بیمارستانها از ترکیبات مختلف ضدعفونی کننده وسایل و تجهیزات بیمارستانی برای جلوگیری از انتقال عفونت استفاده می کنند. این مواد از نظر کیفیت و طیف اثر ضدمیکروبی، شرایط کار، زمان اثر، تاثیر روی محیط زیست، اثر تخریبی روی وسایل فلزی و پلاستیکی و سایر ویژگی ها، متفاوت می باشند. این مطالعه با هدف تعیین اثر ضد میکروبی پنج محلول ضد عفونی کننده بر سویه های مقاوم بیمارستانی اجراشد.
    روش بررسی
    اثر ضد میکروبی پنج محلول ضد عفونی کننده نانوسید، آنیزوسین، سولفانیدس، میکرو10و کولوئید بر روی سویه های مقاوم بیمارستانی غلظت دزانفکتانتها طبق پروتکل پیشنهادی شرکت سازنده آماده گردید، زمان مجاورت با باکتری در سه زمان (زمان پیشنهادی شرکت، کمتر از زمان پیشنهادی، بیشتر از زمان پیشنهادی) در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نانوسید در هیچکدام از سه زمان مورد بررسی اثر مهاری بر باکتری های مقاوم آزمون نشان نداد، کلوئید تنها در زمان بالاتر از زمان پیشنهادی شرکت اثر مهاری خود را نشان داد.
    آنیزوسین در هر سه زمان رشد استافیلوکوکوس اورئوس در غلظت5/0 مک فارلند را مهار نمود. سولفانیدس و میکرو10 در هر سه زمان از رشد هر سه گونه باکتری مقاوم آزمون در غلظتهای 5/0 و 1 مک فارلند جلوگیری نمودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده مشخص گردید که ضد عفونی کننده میکرو10 با پایه آمونیم کلراید در درجه اول و سولفانیدس با پایه پلی هگزامتیلن بی گوانید هیدروکلراید در مرتبه بعدی از خاصیت آنتی باکتریایی مناسبی برای ضد عفونی کردن برخوردارند
    کلیدواژگان: ضد عفونی کننده، آنتی سپتیک، استافیلوکوکوس اورئوس، پسودوموناس آئروژینوزا، اسینتو باکتر کلکواسیتیکوس
  • حسن حسین زادگان، شیرین منتی، محمد جواد طراحی، فرزانه محمدی صفحات 26-32
    زمینه و هدف
    افزایش روزافزون مقاومت دارویی وبه تبع آن، گسترش عفونتهای ناشی ازآن در بیمارستانها و جامعه، توجه مجامع علمی را به خود معطوف نموده است. در این مطالعه فراوانی ناقلین استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین و وانکومایسین در کارکنان درمانی وخدماتی بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی 300 نمونه را از بینی کارکنان با سواپ استریل آغشته به نرمال سالین جمع آوری کردیم. بعد از کشت در محیط مانیتول سالت آگار، درصورت رشد کلنی های استافیلوکوکوس اورئوس با تستهای بیوشیمیایی تائید شدند. سپس با روش توصیه شده انستیتو استاندارد آزمایشگاه بالینی و رقت در آگار مقاومت سویه ها در برابر متی سیلین و وانکومایسین ارزیابی شدند.
    یافته ها
    از 300 نمونه گرفته شده 64 نفر (33/21%) ناقل استافیلوکوکوس اورئوس بودند. از آنها 16 نفر ناقل استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم متی سیلین (33/5%) و 4نفر ناقل استافیلوکوکوس اورئوس با مقاومت حد واسط به وانکومایسین) 33/1%) و 1 نفر (33/0%) با مقاومت توام در برابر متی سیلین و وانکومایسین بودند. بین کارکنان آلوده ازنظر سن، جنس، مدت اشتغال، بخش محل اشتغال، بیماری خاص وشغل جانبی اختلاف معنی داری وجود نداشت. بین میزان تحصیلات وشغل با ناقل بودن استافیلوکوکوس اورئوس رابطه ای معنی دار وجود داشت.) 05/0(P<
    نتیجه گیری
    درصد ناقلین استافیلوکوکوس اورئوس با منابع معتبر جهانی هماهنگی داشت. یک نمونه مقاومت به وانکومایسین دیده شد و 4 مورد سویه های حدواسط در برابر وانکومایسین از یافته های جالب توجه این مطالعه بود. وجود باکتری های مقاوم در کارکنان و احتمال انتشار به بیماران، نیازمند توجه دست اندرکاران بهداشتی است.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، مقاومت به متی سیلین، مقاومت به وانکومایسین، ناقل، خرم آباد، ایران
  • عباسعلی جعفری ندوشن صفحات 33-38
    زمینه و هدف
    توانایی کاندیدا آلبیکنس برای تولید لوله زایا در مجاورت با سرم انسان از مهمترین مکانیسمهای بیماریزائی است و شروعی برای تغییر حالت این قارچ از شکل مخمری به شکل رشته ای محسوب می شود که تحت تاثیر بعضی عوامل محیطی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیربعضی عوامل محیطی مانند دما، pH ومیزان غلظت گلوکز بر میزان تولید لوله زایا توسط گونه کاندیداآلبیکنس درشرایط برون تنی بوده است.
    روش بررسی
    تست تولید لوله زایا (Germ tube)با سوش استاندارد کاندیدا آلبیکنس (ATCC 10231) با استفاده از سرم انسان دارای قند نرمال در حرارت، pH،وغلظتهای مختلف گلوکز در آزمایشگاه انجام یافت و شروع تولید اولین سلولهای تولید کننده لوله زایا و همچنین میانگین درصد سلولهای واجد لوله زایا پس از دو ساعت محاسبه گردید. میانگین درصد سلولهای واجد لوله زایا در شرایط مختلف یا به عبارتی میزان تحریک قارچ برای تبدیل از حالت مخمری به رشته ای از نظر آماری One-way ANOVA)) مقایسه شدند.
    یافته ها
    تولید لوله زایا در حرارت 37 درجه، pHبرابر 5/6و در غلظت mg/ml 30 گلوکز دارای بالاترین میزان در مقایسه با سایر شرایط محیطی و تغذیه ای بود (0001/0P=). همچنین این شرایط منجر به کوتاهترین زمان برای مشاهده اولین سلولهای مخمری کاندیدا واجد لوله زایا در شرایط برون تنی شده بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که در بدن میزبان هم همین شرایط باعث تحریک قارچ به تولید لوله زایا در بدن، بخصوص در افراد دیابتی و در نتیجه باعث تشدید قدرت تهاجمی قارچ مشابه شرایط برون تنی شود.
    کلیدواژگان: کاندیدا آلبیکنس، لوله زایا، برون تنی، دما، pH، گلوکز
  • صمد اطمینان، حسین زرین کفش، محمدحسن لطفی صفحات 39-45
    زمینه و هدف
    واژنیتهای کاندیدیایی از جمله عفونتها و التهابات سرویکوواژینال است که در طب بالینی، سالانه میلیونها نفر در دنیا به آن مبتلا می شوند و از جمله شایعترین علل عمده ای است که زنان را به کلینیکهای زنان و مراکز بهداشتی سوق می دهد. هدف از این پژوهش تعیین فراوانی و ارتباط متغیرهایی چون سن، روش های پیشگیری از حاملگی و تعداد بارداری با این عفونت بود.
    روش بررسی
    این پژوهش مطالعه ای مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود. نمونه گیری به صورت تصادفی متوالی بود و در مجموع داده های جمع آوری شده از به 384 نفر به کمک نرم افزار SPSS و به کارگیری آزمون های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    شیوع واژنیت کاندیدیایی در این مطالعه (6/26%) می باشد، بیشترین میزان آلودگی مربوط به گروه سنی 35 سال به بالا و کمترین آن در گروه زیر 19 ساله ها ملاحظه گردید. در بین روش های مختلف پیشگیری از حاملگی کمترین موارد عفونت نزد استفاده کنندگان کاندوم دیده شد(3/13%). و بیشترین موارد ابتلا از این نظر مربوط به استفاده کنندگان قرص های خوراکی بود(9/38%).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه ما نشان داد که 6/26% زنان 49-15 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر یزد مبتلا به واژنیت کاندیدیایی بودند
    کلیدواژگان: بیماری زنان، واژنیت، کاندیدا، بیماریهای تناسلی ادراری، یزد، ایران
  • خدابردی کلوی، عبدالوهاب مرادی، علیرضا احمدی، عبدالجلیل ساریخانی، مسعود بازوری، محمدرضا کیایی صفحات 46-50
    زمینه و هدف
    HTLV- 1 (Human T lymphocyte Virus-1) عامل اتیولوژیک بیماری ATL (Acute T-Lymphocytic Leukemia) و بیماری نورولوژیک دژنراتیو مزمن به نام TSP (Tropical Spastic Paralysis) شناخته می شود و بروز آن به عوامل متعددی مثل عوامل محیطی، اجتماعی، رفتاری و بهداشتی بستگی دارد. در این مطالعه سرواپیدمیولوژی HTLV-1 در جمعیت استان گلستان بررسی گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی از افراد سالم در سطح استان گلستان به صورت تصادفی ساده خونگیری به عمل آمد و سرم آن جدا گردید. فرم جمع آوری اطلاعات در مورد هریک از آنها تکمیل گردید. با استفاده از کیت Dia-pro و به روش الیزا آنتی بادی علیه HTLV بررسی شد. نمونه های مثبت برای تائید مثبت واقعی بودن و تعیین تیپ HTLV با کیت وسترن بلات (HTLV BLOT 2.4) مورد آزمایش قرار گرفت اطلاعات آنالیز نهایی در نرم افزار SPSS 11 به رایانه وارد شد.
    یافته ها
    در این بررسی تعداد 2034 نفرمورد بررسی قرار گرفتند که میانگین سنی آنها 54/16 ± 66/38 سال بود. در تست الیزا 15 نفر(7/0%) از نظر HTLV مثبت شدند ولی با تست وسترن بلات از 15 مورد الیزا مثبت فقط 6 نفر آنها مثبت و از تیپ HTLV-1 بودند. بالاترین میزان شیوع موارد مثبت واقعیHTLV-1 با 6/2% در منطقه کلاله مشاهده گردید. از نظر آماری بین شیوع واقعی HTLV-1 و محل زندگی رابطه معنادار مشاهده شده، (P Value=0.002) بیشترین موارد HTLV-1 با وسترن بلات 4/0% در گروه سنی بالاتر از 20 سالگی دیده شد.
    نتیجه گیری
    در ساکنین استان گلستان آلودگی با HTLV-1 وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می شود که اقداماتی جهت کنترل و پیشگیری از انتشار بیماری از جمله غربالگری خونهای اهدایی و برنامه های آموزشی جاری مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: HTLV، 1، سرواپیدمیولوژی، الیزا، وسترن بلات، گلستان
  • سید محمد هدایت مفیدی، عبدالوهاب مرادی، محسن سعیدی، ناصر بهنام پور، جواد عرب یارمحمدی صفحات 51-56
    زمینه و هدف
    عفونت ویروسی هرپس سیمپلکس تیپ 1 تظاهرات بالینی خود را اکثرا به صورت تب خال نشان داده است ولی قادر به ایجاد بیماری هایی مانند التهاب قرنیه، هرپس تناسلی، انسفالیت و هرپس نوزادی نیز می باشد. در این تحقیق تعیین سرواپیدمیولوژیک عفونت به هرپس سیمپلکس تیپ 1 در مراجعه کنندگان به آزمایشگاه های شهر گرگان مد نظر بود.
    روش بررسی
    جامعه مورد مطالعه مراجعه کنندگان به آزمایشگاه های دولتی و خصوصی شهر گرگان بود. توزیع سنی افراد از 1 تا 83 سال را شامل می شد. از تعداد 406 نفر مراجعه کننده به 10 آزمایشگاه سطح شهر به طور تصادفی نمونه خون گرفته شد. سرم خون این افراد در همان آزمایشگاه جدا و همراه با پرسشنامه پر شده داوطلبان به آزمایشگاه تحقیقات بالینی دانشکده پیراپزشکی انتقال یافته و با روش الایزا از نظر وجود آنتی بادی ضدHSV-1 آزمایش گردیدند.
    یافته ها
    این بررسی نشان داد که 49% افراد دارای آنتی بادی ضد HSV-1 (برای IgG و IgM به ترتیب 3/44% و 7/4%)بودند. بر اساس تجزیه تحلیل آماری داده ها، بین افراد دارای آنتی بادی ضد HSV-1 با جنس، قومیت، سن و وضعیت تاهل اختلاف آماری معنی داری مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    شیوع سرمی آنتی بادی های ضد HSV-1 در شهر گرگان با پژوهشهای انجام یافته در سایر نقاط ایران همخوان است، ولی بالاتر از کشور های اروپایی و پایین تر از کشورهای آفریقایی است. علت آن ممکن است مرتبط با فرهنگ اجتماعی منطقه باشد که بررسی احتمال دقیق تر، مطالعات بیشتری را می طلبد.
    کلیدواژگان: HSV، 1، آنتی بادی، گرگان
  • فرشاد امیرخیزی، فریدون سیاسی، سیدمهدی احمدی، محمود جلالی، سارا مینایی، عباس رحیمی صفحات 57-61
    زمینه و هدف
    زنان در سنین باروری در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن قرار دارند، ولی تعدادی از مطالعات، بین برخی از نمایه های تن سنجی با وضعیت آهن بدن ارتباط مشاهده کرده اند. از طرفی فزونی آهن نیز همانند کمبود آن مضر است، چون افزایش پراکسیداسیون چربی ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را افزایش می دهد. لذا هدف از این مطالعه تعیین ارتباط چاقی با وضعیت آهن زنان در سنین باروری بود.
    روش بررسی
    در یک مطالعه مورد- شاهدی ارتباط بین چاقی و وضعیت آهن در 35 زن چاق (Kg/m2 30 ≤ BMI) و 35 زن غیر چاق (Kg/m2 25-19= BMI) که از نظر سن جور بودند مورد مطالعه قرار گرفت. پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک در مورد هر یک از افراد مورد بررسی تکمیل گردید و سپس وزن و قد افراد اندازه گیری و نمایه توده بدن (BMI) محاسبه گردید. سپس 10 میلی لیتر خون وریدی غیرناشتا بین ساعت 8- 12صبح گرفته، غلظت فراسنجهای خونی وضعیت آهن در پلاسما اندازه گیری شد.
    یافته ها
    هر چند که بین دو گروه تفاوتی از نظر غلظت آهن پلاسما و TIBCوجود نداشت، غلظت هموگلوبین (05/0>p، g/L8 ± 137 در مقابل 7 ± 129)، هماتوکریت (05/0>p، 02/0 ± 41/0 در مقابل 03/0 ± 38/0) و فریتین پلاسما (001/0>p، μg/L2/32 ± 3/49 در مقابل 7/19 ± 6/28) در گروه زنان چاق به طور معنی داری بیشتر بود. همچنین بر اساس یافته های این مطالعه بین BMI با غلظت فریتین پلاسما (0001/0>p؛ 39/0=rho) و غلظت هموگلوبین (001/0>P؛ 29/0=rho) و درصد هماتوکریت (001/0>p؛ 28/0=rho) همبستگی آماری معنی دار وجود داشت.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که زنان چاق سنین باروری ذخایر آهن بیشتر دارند و کمتر در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن قرار دارند. به عبارت دیگر برنامه های مداوم غنی سازی و مکمل یاری ممکن است خطر انباشتگی آهن را در این زنان افزایش دهد
    کلیدواژگان: چاقی، وضعیت آهن، زنان، سنین باروری
  • چکیده مقالات به زبان انگلیسی
    صفحات 62-71