فهرست مطالب

Genetics in the Third Millennium - Volume:5 Issue: 4, 2008

Genetics in the Third Millennium
Volume:5 Issue: 4, 2008

  • 72 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1386/12/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • ایمان ناصرح غفوری، منصور امیدی، مرضیه افضلی صفحه 1169
    واژه تلومر از دو بخشtelo به معنای انتهایی و meros به معنای بخش تشکیل شده است. در سال 1930، برای نخستین بار، مولر این واژه را در مورد کروموزوم های مگس سرکه و به معنای انتهای کروموزوم به کار برد. تلومر بخش انتهای کروموزوم در یوکاریوت هاست که نقش حفاظت از آن را بر عهده دارد و از دو رشته غنی از نوکلئوتیدهای G و C تشکیل شده است. رشته غنی از نوکلئوتید G تلومر که به G-overhang معروف است، در انتهای رشته 3 مولکول DNA تلومری قرار دارد و به صورت تک رشته ای، 50 تا200 نوکلئوتید از مولکول DNA تلومری جلو افتادگی دارد و با ایجاد تاخوردگی به سمت دوبلکس تلومری، ساختاری به نام حلقه T (T-loop) را تشکیل می دهد. تلومر به وسیله آنزیمی به نام تلومراز و توالی های تکراری، محافظت می شود. هم چنین در ساختار تلومر، پروتئین های زیادی شرکت دارند که باعث جلوگیری از فعالیت های اگزونوکلئازی و حفاظت انتهای کروموزوم می شوند. فعالیت کم تلومراز به فرسایش تلومر در توالی های تکراری تلومری منجر می شود که عملکرد حفاظتی تلومر را مختل می کند و به پیری سلول و اتصال انتها به انتهای کروموزوم ها می انجامد. این مقاله در مورد کارکرد محافظتی انتهای کروموزوم و نگهداری آن در پستانداران، مخمر و دروزوفیلا بحث می کند.
    کلیدواژگان: تلومر، تلومراز، پروتئین های متحمل شونده به تلومر
  • فرشاد درویشی هرزویلی، احسان حبیبی، کامران قائدی، سید حمیدزرکش، جلیل انتشاری صفحه 1176
    در سال 1978، زامکنیک و استفنسون به قابلیت نوکلئوتیدها، به عنوان عوامل آنتی سنس در مهار همانندسازی ویروس ها در کشت سلولی، پی بردند. از آن پس فناوری آنتی سنس به عنوان ابزاری قدرتمند و ارزشمند برای مقاصد درمانی توسعه یافت. مولکول آنتی سنس، اسید نوکلئیک مکملی است که به طور اختصاصی به mRNA هدف خود متصل می شود و از ترجمه آن جلوگیری می کند. از لحاظ تئوری، مولکول آنتی سنس ممکن است در درمان بیماری هایی که بر اثر بیان ژن یا ژن های مضر ایجاد می شوند، نظیر سرطان های مختلف، و بیماری های ویروسی و التهابی، به کار رود. اما در عمل، فناوری آنتی سنس با چالش هایی مواجه است و علی رغم سادگی ظاهری، برای کاربرد موفقیت آمیز آن باید بر برخی از مشکلات غلبه کرد.
    کلیدواژگان: مولکول آنتی سنس، نانوتکنولوژی، اهداف درمانی
  • معصومه محکم صفحه 1184
    میزان شیوع و بروز بسیاری از بیماری های ارثی کلیه و آنومالی های مجاری ادراری دقیقا مشخص نشده است. در کل، آنومالی های کلیوی و مجاری ادراری در 3 تا 6 مورد از هر 10000 تولد دیده می شوند و علت 3/6% مرگ ومیرهای شیرخواران را تشکیل می دهند. در زمان مواجهه با آنومالی های کلیوی، نخستین تهیه شرح حال و انجام معاینه دقیق است. در حدود 12-10% موارد آنومالی های کلیوی با نقص کروموزومی همراه است. در این موارد، اولین و بهترین روش بررسی کلیه ها و مجاری ادراری اولتراسونوگرافی است. بر حسب یافته های اولتراسونوگرافی از روش های بررسی تکمیلی، مثل سیستویورتروگرافی، اسکن های مختلف کلیه، پیلوگرافی داخل وریدی و آزمایش های بیوشیمی خون و بررسی های ژنتیکی استفاده می شود. در کودک دچار آنومالی مجاری ادراری، باید برای خانواده مشاوره ژنتیکی انجام شود و در صورت لزوم، سایر افراد خانواده را نیز از نظر این آنومالی ها بررسی کرد. بیماری های ارثی شامل آنومالی های کلیه و مجاری ادراری، نشانگان ها و مجموعه های ارثی و بیماری های ارثی گلومرولی و توبولی در این مقاله بحث خواهند شد.
    کلیدواژگان: بیمرای کلیه، نشانگان، وراثتی
  • کامران قائدی، محبوبه میری، منوچهر توسلی صفحه 1191
    اپی ژنتیک به فرایندی گفته می شود که بدون اثر بر توالی اصلی DNA، الگوهای بیان ژن را تغییر می دهد. در تومورها، تغییرات اپی ژنتیک اغلب به خاموشی نابه جای ژن ها منجر می شود. خاموشی رونویسی نتیجه هماهنگی دو تغییر در ساختار کروماتین است که عبارتند از هیپرمتیلاسیون DNA و اصلاحات هیستونی. بنابراین تغییرات اپی ژنتیک نتیجه این دو فرایند است. درک بهتر فرایند اپی ژنتیک که سبب مهار رونویسی می شود، به محققان امکان می دهد تا عوامل جدیدی را برای درمان مولکولی هدفمند سرطان شناسایی کنند.
    کلیدواژگان: اپی ژنتیک، سرطان، خاموشی ژن، متیلاسیون DNA
  • عبدالرحمن رسول نیا، رضا عطایی، هوشنگ علیزاده، سیدعلی پیغمبری صفحه 1196
    پروتئین های غیرفعال کننده ریبوزوم (RIP) که اغلب در گیاهان حضور دارند، آنزیم هایی هستند که rRNA را پورین زدایی و از ساخت پروتئین ها جلوگیری می کنند. این پروتئین ها قادرند پلی نوکلئوتیدهای دیگری را هم پورین زدایی کنند. فعالیت زیست شناختی RIPها کاملا روشن نیست و در برخی موارد فعالیت آنها از بازداشت ساخت پروتئین مستقل است. برخی ازRIPها سموم قوی و شناخته شده هستند؛ مثلا ریسین با تحریک تولید سیتوکین ها سبب التهاب می شود. پروتئین های غیرفعال کننده ریبوزوم (RIPها) بالقوه در کشاورزی و داروسازی مفید هستند، زیرا فعالیت ضد ویروسی دارند و به عنوان ایمونوتوکسین و حامل سم به سلول هدف، در درمان به کار می روند. روند تقسیم کار و نقش RIPها در طبیعت کاملا درک نشده است و پیشرفت های بیشتری در کاربرد عملی آنها مورد انتظار است. در این مقاله، به طور مختصر با ساختار این پروتئین ها و عملکرد آنها آشنا خواهیم شد.
    کلیدواژگان: پروتئین های غیر فعال کننده ریبوزوم، توکسین، پلی نوکلئوتید، داروهای ضد ویروسی، داروهای ضد سرطان
  • آلاله اصغری رودسری، آریانا کریمی نژاد، حسین نجم آبادی صفحه 1202
    از دست دادن بارداری (سقط) یکی از مشکلات شایع در زنان است. اگرچه در اغلب موارد سقط به صورت تک اتفاق می افتد، برخی از خانواده ها دچار سقط مکرر هستند. تاکنون علل متعددی برای سقط مکرر توصیف شده است، اما غالبا علتی برای آن پیدا نمی شود یا برای شناسایی علت آن به بررسی های متعدد و پرهزینه بالینی و آزمایشگاهی نیاز است. نویسندگان در این مقاله ناهنجاری های ژنتیکی دخیل در این عارضه را توصیف و راه کارهایی را برای بررسی ژنتیکی و بالینی در بارداری های بعدی خانواده های دچار سقط مکرر بیان کرده اند.
    کلیدواژگان: سقط مکرر، مطالعه سیتوژنتیک، ناهنجاری های کروموزومی
  • یوسف شفقتی، محبوبه کثیری، محسن کبیری، فاطمه هادی پور، زهرا هادی پور صفحه 1206
    در این گزارش، خانواده ای با دو فرزند مبتلا به نشانه های عقب ماندگی ذهنی و ناهنجاری های متعدد مادرزادی معرفی می شود. در پیگیری معلوم شد که هر دو بیمار مبتلا به نشانگان فریاد گربه هستند. چون دو فرزند محصول دو ازدواج جداگانه مادر بودند، با شک به ناقل بودن او، آزمایش کروموزومی به عمل آمد. نتیجه نشان داد که مادر حامل متعادل یک جابه جایی بین کروموزوم های 5 و 20 است. در بارداری سوم خانم از ازدواج سوم، آمنیوسنتز انجام شد و مشخص شد که جنین پسر و سالم است. در ادامه مقاله، درباره این بیماری و تشخیص آن بحث می شود.
    کلیدواژگان: عقب ماندگی ذهنی، ناهنجاری های متعدد مادرزادی، سندرم فریاد گربه، تشخیص پیش از تولد
  • بیتا بزرگمهر، فریبا افروزان، محمدحسن کریمی نژاد صفحه 1212
    نشانگان کافین-لوری توارث وابسته به X غالب دارد و با عقب افتادگی ذهنی خفیف تا شدید همراه است. در مردان مبتلا عقب افتادگی ذهنی شدید است. در زنان حامل عقب افتادگی ذهنی ممکن است خفیف یا شدید باشد و حتی ممکن است بهره هوشی طبیعی داشته باشند. علائم مشخص در چهره این بیماران شامل صورت خشن، هیپرتلوریسم، گوشه چشم افتاده، بینی پهن با پره های کلفت و برگشته، گوش های برجسته و لب پایین برآمده است. در این مقاله یک پسر 15 ساله دچار عقب افتادگی ذهنی شدید و کوتاهی قد متوسط، میکروسفالی، کیفواسکولیوز و چهره مشخص معرفی می شود. علائم بالینی وی با نشانگان کافین-لوری مطابقت داشت.
    کلیدواژگان: عقب افتادگی ذهنی، وراثت وابسته به X، نشانگاه کافین، لوری
  • صفحه 1216
  • صفحه 1222
|
  • Iman Naseh Ghafoori, Mansour Omidi, Marzieh Afzali Page 1169
    Telomer consists of two parts telos and mers. telos means end and mer means part. The unique functional properties of chromosome ends were first noticed in the 1930s by the fly geneticist Herman Muller. Telomeres are capping structures at the ends of eukaryotic chromosomes, which consist of repetitive DNA bound to an array of specialized proteins. In most eukaryotes, telomeres are formed by tandem arrays of short G/C-rich repeats. The telomeric G-rich strand is always oriented with its 3’ end towards chromosome termini and forms short single-stranded protrusions called G-overhangs. The length of single-stranded protrusions range from 50 to 200 nucleotides and the current model predicts that G-overhangs are tucked into a duplex telomere forming so called t-loops. The function of telomeres is to prevent chromosome ends from being detected as damaged DNA. Both the length of telomere repeats and the integrity of the telomere-binding proteins are important for telomere protection. Telomere length is regulated by telomerase, by the telomere-binding proteins, as well as by activities that modify the state of the chromatin. This review discuss about function of the protection in the chromosome end in mammals, yeast, drosophila.
  • Farshad Darvishi Harzvili, Ehsan Habibi, Kamran Ghaedi, Seyyed Hamid Zarkesh, Jalil Enteshari Page 1176
    In 1978, Zamecnik and Stephenson explored that how nucleotides as antisense agents can inhibit viral replication process in vitro. Since that time antisense technology has been developed as a strong facility for therapeutic usages. Antisense molecules are complementary nucleic acids which specifically bind to the target mRNA and inhibits its translation. Theoretically, antisense molecules could be used to control over expressions of genes and related disorders like viral diseases, inflammations, cancers, etc. Despite of their simple structures, there are serious challenges for using of these materials which should be resolved in near future.
  • Masoumeh Mohkam Page 1184
    The true incidence of renal hereditary diseases and urinary tract anomalies is difficult to ascertain. The incidence is estimated to be 3-6 in 100000 live births. Infant deaths from genitourinary anomalies are estimated to be approximately 6.3% of all causes of infant mortality. The first step to approach to a child with urinary tract anomaly is to make a specific diagnosis based on history taking and physical examination. Chromosomal abnormalities are found in approximately 10-20% of all renal anomalies. The first and the best way to evaluation of kidney and urinary tract anomalies is ultrasonography. Other laboratory and imaging methods like as voiding cystourethrography, isotope scans, intravenous urography and biochemistry and genetic testes would be useful after ultrasonography. The genetic consult is necessary in every child with renal and urinary tract anomalies. The hereditary diseases of the kidney are renal anomalies, hereditary syndromes and associations and hereditary tubular and glomerular diseases which are going to be discussed in this article.
  • Kamran Ghaedi, Mahboubeh Miri, Manochehr Tavassoli Page 1191
    Neoplasias have a distinct pattern of disrupted pathways, which are the results not only of genetic alterations but also of heritable patterns of disrupted gene expression. Epigenetics refers to these changes in patterns of gene expression that are mediated by mechanisms that do not alter the primary DNA sequence. Epigenetic changes in tumors mostly result in inappropriate gene silencing. The transcriptionally silenced state is the consequence of alterations in chromatin sructure, including DNA hypermethylation and histone modifications. Therefore, epigenetic changes are the results of the two processes. A better understanding of the epigenetic mechanisms that cause transcriptional repression has allowed researchers to find new agents that open new possibilities for cancer therapies.
  • Abdolrahman Rasoolnia, Reza Atayee, Houshang Alizadeh, Seyyed Ali Paighambari Page 1196
    Ribosome-inactivating proteins (RIPs), mostly from plants, are enzymes which depurinate rRNA, thus inhibiting protein synthesis. These proteins also depurinate other polynucleotides. The biological activity of RIPs is not completely clarified, and sometimes independent of the inhibition of protein synthesis. Some RIPs are potent toxins, the best known being ricin induce production of cytokines causing inflammation. RIPs are potentially useful in agriculture and medicine because they have anti viral activity. The mechanism of action and role in nature of RIPs are not completely understood, and we can expect more advancement in their practical application. We will be more acquainted with the structure and function of these proteins in this review.
  • Alaleh Asghari Roodsari, Ariana Kariminejad, Hossein Najmabadi Page 1202
    Pregnancy loss is a common problem in reproductive–aged women. Although most cases of pregnancy loss are sporadic, some couples experience recurrent pregnancy loss. A variety of possible etiologies have been described for recurrent pregnancy loss. In most cases, the cause is not apparent and often requires intensive and expensive clinical and laboratory investigations, despite which there is still a limited understanding of it. This review focuses on the genetic abnormalities that may contribute to this clinical problem and delineates strategies for genetic evaluation and clinical management in subsequent pregnancies.
  • Yousof Shafeghati, Mahboubeh Kasiri, Mohsen Kabiri, Fatemeh Hadipour, Zahra Hadipour Page 1206
    Herein an Iranian family with two affected offspring with mental retardation and dysmorphic features is being reported. On detailed investigation they have been diagnosed that are suffering from Cat cry syndrome. Because the two children were product of mothers two separate husbands, she was suspected to be balanced carrier for a chromosome abnormality. Chromosome analysis in the mother showed that she is carrier of a balanced translocation between chromosomes 5 and 20. The mother married again, and prenatal diagnosis by amniocentesis had been carried out on her third pregnancy. The fetus was a normal male and now he is about one year old healthy baby.