فهرست مطالب

Reproduction & Infertility - Volume:9 Issue: 3, 2009

Journal of Reproduction & Infertility
Volume:9 Issue: 3, 2009

  • 80 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/10/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ندا جروقی، قمرتاج حسین*، فرناز جان نثاری لادانی صفحه 216
    زمینه و هدف

    مسیر سیگنال دهی Wnt نقش مهمی در فولیکولوژنز تخمدان جوندگان ایفا می کند. ولی نقش آن در رویدادهای آپوپتوتیک تخمدان تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است. نظر به اهمیت آپوپتوز در هموستاز و عملکرد بیولوژیک تخمدان، در این مطالعه به بررسی دخالت سیگنال دهی Wnt/ßcatenin در توقف رشد فولیکولی و آپوپتوز در مدل PCO موش بزرگ آزمایشگاهی (رت) پرداخته شده است.

    روش بررسی

    القا PCO در رت های ماده نابالغ توسط تزریق روزانه تستوسترون پروپیونات (TP) حل شده در روغن کنجد به مدت یک و یا چهار هفته انجام و به گروه کنترل در طی این مدت حلال تزریق شد. آزمایشها در 3 سری مستقل طراحی شدند. در هر سری هشت رت برای هر دوره زمانی (یک و چهار هفته) مورد بررسی قرار گرفت که به دو گروه چهار تایی تیمارشده و کنترل تقسیم شدند. پس از اتمام دوره تیمار، تخمدانها تثبیت و برش های پارافینی پیاپی جهت آنالیز ایمونوهیستوشیمی پروتئین هایGSK3ß، ß-catenin وpGSK3ßSer9 آماده گردید. بررسی بیان Sfrp4 به عنوان یکی از آنتاگونیست های مسیرWnt signaling با روش وسترن بلات انجام شد. بررسی آپوپتوز با روش TUNEL و سپس شمارش فولیکول های آپوپتوتیک در هر گروه انجام شد. داده های بررسی کمی آپوپتوز با استفاده از Mann-Whitney U-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اختلاف آماری در سطح 05/0p< معنی داری در نظر گرفته شده و میانه نیز محاسبه و ذکر گردید.

    نتایج

    در بررسی هیستولوژی تخمدان رت های تیمار شده فولیکول های کیستیک، عدم وجود جسم زرد و تخمک گذاری مشاهده گردید. بیانGSK3ß در فولیکول های آپوپتوتیک گروه PCO و کنترل مشاهده و هم مکانی بین ß-catenin هسته ای باpGSK3ßSer9 در رت های تیمار یک هفته ای و گروه کنترل دیده شد. بررسی به روش TUNEL نشانگر افزایش معنی دار (001/0p<) میزان آپوپتوز در تمامی دستجات فولیکول های تخمدان رت های تیمار دراز مدت (چهار هفته) نسبت به تیمار یک هفته بود. در تیمار دراز مدت باTP، افزایش آپوپتوز و بیان بالای GSK3ß در سلول های گرانولوزا همراه با افزایش 1/5 بار بیانSfrp4 در مقایسه با کنترل مشاهده شد که می تواند دلیلی برای عدم حضور ß-catenin هسته ای در این سلولها باشد.

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه حاضر نشانگر القا تخمدان پلی کیستیک در رت نابالغ با استفاده از TP است. علاوه بر این افزایش بیان Sfrp4 و GSK3ßدر تیمار دراز مدت با TP وابسته به افزایش آپوپتوز بوده است. این نتایج می تواند نشانگر مهار مسیر Wnt signaling در رویدادهای آپوپتوتیک تخمدان جوندگان باشد.

    کلیدواژگان: آپوپتوزیس، تخمدان پلی کیستیک (PCO)، ?، catenin، GSK3?، Sfrp4، Wnt signaling، تستوسترون
  • شبنم محمدی، منصوره موحدین *، سید جواد مولی صفحه 230
    زمینه و هدف

    سلنیوم ماده ای آنتی اکسیدان است که وجود آن برای عملکرد طبیعی بیضه و انجام فرآیند اسپرماتوژنز ضروری می باشد. این ماده به عنوان کوفاکتور آنزیم های آنتی اکسیدان منجر به کاهش رادیکال های آزاد اکسیژن می شود و لذا انتظار می رود که در افزایش باروری موثر باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات دوزهای مختلف سلنیوم بر پارامترهای اسپرم و ساختار بیضه موش های مسن و جوان بود.

    روش بررسی

    در این مطالعه 20 سر موش نر سوری 12-10 ماهه و 20 سر موش نر سوری 3-2 ماهه به طور تصادفی به سه گروه (کنترل، شم، آزمایش) تقسیم شدند. به گروه کنترل هیچ تزریقی انجام نشد. به گروه شم، هم حجم تزریق گروه آزمایش حلال سلنیوم (نرمال سالین) به صورت داخل صفاقی تزریق شد. گروه های آزمایش دوز mg/kg2/0 سلنیوم (بر طبق دوزیابی انجام شده) به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. تزریقات به مدت 5 هفته، روزانه یک بار انجام شد. سپس بررسی های بافت شناسی و آنالیز اسپرم در روزهای 21، 28، 35 و 42 بعد از شروع تزریقات انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزارSPSS ویرایش 13 و از آزمون آنالیز واریانس ANOVA استفاده شد. 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    نتایج

    نتایج آنالیز اسپرم نشان داد که به دنبال تجویز سلنیوم پارامترهای اسپرم به خصوص مورفولوژی طبیعی و میزان درصد زنده ماندن اسپرمها نسبت به گروه کنترل بهبود یافت (05/0p<). در بررسی مقاطع بافتی بیضه موش های گروه کنترل مسن کاهش در تعداد اسپرم مشهود بود. همچنین واکوئل هایی در اپیتلیوم لوله منی ساز قابل مشاهده بود.

    نتیجه گیری

    نتایج آنالیز اسپرم نشان داد که به دنبال تجویز mg/kg 2/0 سلنیوم کیفیت برخی از پارامترهای اسپرم موش افزایش می یابد؛ لذا تاثیر سلنیوم وابسته به دوز است و احتمالا تجویز مقدار مناسب آن در افراد مسن می تواند در بهبود عملکرد بیضه و کیفیت اسپرم موثر باشد.

    کلیدواژگان: ساختار بافتی، سلنیوم، بیضه، استرس اکسیداتیو، آنتی اکسیدان، ناباروری مردان، پارامترهای اسپرم
  • فاطمه حاجی مقصودی، مرتضی انوری، محمد علی خلیلی صفحه 239
    زمینه و هدف
    طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی (WHO) پلی زوسپرمی به نمونه هایی اطلاق می شود که دارای بیش از 250 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر از مایع انزال باشند. برخی از مطالعات نشان می دهد که نمونه های فوق ممکن است دچار کاهش تحرک و نیز ناباروری باشند؛ لذا هدف از این مطالعه گذشته نگر بررسی وضعیت پارامترهای ماکروسکوپی و میکروسکوپی نمونه های اسپرم مردان پلی زوسپرمی، همچنین نتایج مربوط به سیکل های درمانی IVF و ICSI در افراد پلی زوسپرمی بود.
    روش بررسی
    121 نفر از افراد پلی زوسپرمی مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری یزد در فاصله زمانی مهرماه 1382 تا خرداد ماه 1386، در دو گروه مطالعه شدند. گروهI شامل 94 نفر بود که پارامترهای ماکروسکوپی و میکروسکوپی مایع انزالی آنها به روشWHO مورد مطالعه قرار گرفت. گروه II شامل 27 نفر پلی زوسپرمی بود که تحت درمانIVF یا ICSI قرار داشتند. نتایج مربوط به وضعیت کلینیکی گروهII شامل پارامترهای اسپرم، وضعیت و تعداد تخمک، میزان باروری و کیفیت جنین تشکیل شده به همراه میزان بارداری مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد که میانگین پارامترهای اسپرم در هر دو گروه مورد مطالعه مطابق با استانداردهایWHO می باشد. میانگین حرکت سریع و آهسته پیشرونده در گروه I (94 نفره) به ترتیب 56/1505/ 15% و 45/1567/39 % بود و در گروه II (27 نفره) بترتیب51/ 16± 37/ 16% و 66/35±92/14% بود. از کل 234 اووسیت بدست آمده تعداد 144 تخمک لقاح یافته (5 تخمک به ازای هر نفر) (5/61%) و از تعداد تخمک لقاح یافته 112 جنین (4 جنین به ازای هر نفر) (7/77%) تشکیل شد. و از کل جنین های تشکیل شده، 73 مورد (7/2 به ازای هر نفر) (1/65%) به داخل رحم منتقل شدند. از 27 نفر مورد بررسی، 22 نفر با شکست بارداری مواجه (ناموفق) و 5 نفر (5/18%) باردار شدند (موفق). در رابطه با اتیولوژی از تعداد مذکور 5 نفر با عامل زنانه، 8 نفر با عامل مردانه و 14 نفر با علت ناشناخته گزارش شد. از 5 مورد بارداری رخ داده 3 مورد مورفولوژی زیر 30% وجود داشت.
    نتیجه گیری
    براساس نتایج این تحقیق افراد با وضعیت پلی زوسپرمی دارای سایر پارامترهای اسپرمی در محدوده طبیعی می باشند و به نظر می رسد افزایش بیش از حد غلظت اسپرم (پلی زوسپرمی) در ارتباط با کاهش شانس باروری به روش های IVF و ICSI و نیز کاهش میزان بارداری در سیکل های ART اثر چندانی نداشته باشد.
    کلیدواژگان: آنالیز سیمن، پلی زوسپرمی، شمارش اسپرم، ناباروری مرد، ناباروری، لقاح خارج رحمی، اسپرم، تخمک، انتقال جنین
  • لیلی صفدریان، الهام خیراللهی، اشرف آل یاسین، مرضیه آقاحسینی، حجت الله سعیدی صفحه 247
    زمینه و هدف
    شکست مکرر لانه گزینی (RIF) یکی از علل عدم موفقیت سیکل های لقاح خارج رحمی می باشد. سندرم آنتی فسفولیپید تنها سندرم شناخته شده مورد توافقی است که باRIF ارتباط داشته و هپارین انتخاب درمانی ثابت شده آن است. تاکنون روشن نشده که آیا هپارین ممکن است در زنانی که آنتی بادی های دیگر (غیر از آنتی فسفولیپید) یا سایر علل شکست درمان را دارند اثرات مثبت داشته باشد یا خیر؟. با توجه به اینکه لقاح خارج رحمی اغلب بهترین درمان برای زوج های مبتلا به ناباروری چند عاملی و یکی از گزینه های درمانی معقول برای زنان مبتلا به کاهش باروری یا ناباروری با علت نامشخص است، درمان شکست مکرر در لانه گزینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر هپارین در بیماران دچار شکست مکرر در لانه گزینی انجام شد.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی جامعه مورد مطالعه، بیماران مراجعه کننده به بخش درمان ناباروری بیمارستان دکتر شریعتی تهران طی دوره 86-1385 بود که دارای دو یا بیشتر تجربه IVFناموفق بودند. پس از اخذ تاییدیه کمیته اخلاق 60 زن به طور تصادفی، بدون توجه به خصوصیات بالینی به صورت یک در میان، در دو گروه (تحت درمان با هپارین و عدم درمان) قرار گرفتند. عامل مردانه، اختلالات آناتومیک، عفونی، بیماری های زمینه ای، اختلالات اندوکرین و علل ژنتیک در آنها رد شده بود. بیماران در گروه درمان از 14 روز قبل از IVF هپارین با دوز BID/SC/ 5000 دریافت کردند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS بررسی شد. پس از بررسی توزیع نرمال داده ها، نتایج کمی با t-test و نتایج کیفی با آزمون 2 مقایسه شدند. از آنالیز آماری رگرسیون لجستیک جهت بررسی و کنترل اثر عوامل مداخله گر استفاده شد. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
    نتایج
    در پیامد بارداری (رسیدن به هفته 30 بارداری) بین دو گروه تفاوت معنی دار آماری دیده نشد. در 40% افراد گروه تحت درمان با هپارین و 30% از گروه کنترل، تست HCG مثبت شد که اختلاف معنی دار نبود. 3/23% از گروه هپارین و 7/16% از گروه کنترل به هفته 30 بارداری رسیدند، که اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. در مقایسه نتایج بین افراد دارای علت ایمنولوژیک یا ترومبوفیلی با بیماران با علت ناشناخته در گروهی که تحت درمان با هپارین قرار گرفته بودند اگرچه اختلاف معنی دار نبود، ولی در بیماران دارای علت ایمنولوژیک یا ترومبوفیلی تحت درمان با هپارین میزان مثبت شدن HCGبیشتر از بیماران با علت ناشناخته تحت درمان با هپارین بود (3/58% در مقابل 8/27%).
    نتیجه گیری
    با توجه به عدم مشاهده تفاوت معنی دار از نظر پیامد بارداری در موارد درمان با هپارین در شکست مکرر IVF بین دو گروه در این مطالعه، به نظر نمی رسد که درمان با هپارین در بیماران شکست مکرر IVF بدون علت مشخص سودمند باشد. اگرچه علیرغم معنی دار نبودن، پیامد بارداری در گروه زنان دارای علل ایمنولوژیک یا ترومبوفیلی شکستIVF تحت درمان با هپارین بیشتر بود؛ ولی برای ارائه راهکار درمانی انجام مطالعات تصادفی بزرگتر برای بررسی تاثیر هپارین در بیماران مواجه با شکست مکرر در لانه گزینی لازم است.
    کلیدواژگان: شکست لانه گزینی، فاکتورهای ایمنولوژیک، هپارین، ترومبوفیلی، پیامد بارداری، لقاح خارج رحمی
  • فاطمه وحید رودسری، صدیقه آیتی، عالیه ترابی زاده، حسین آیت اللهی، حبیب الله اسماعیلی، مسعود شهابیان صفحه 257
    زمینه و هدف
    پره اکلامپسی اختلالی شایع در بارداری بوده، 8-5% بارداری ها را دچار عارضه می کند و با افزایش میزان مرگ و میر و عوارض مادری، جنینی و نوزادی همراه است. تغییرات سطح سرمی کلسیم و منیزیوم به عنوان عاملی موثر در بیماری زایی پرهاکلامپسی مطرح است. هدف از این مطالعه مقایسه سطح سرمی کلسیم و منیزیوم در زنان مبتلا به پره اکلامپسی و زنان باردار طبیعی است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر به روش مورد شاهد در زنان باردار طبیعی و مبتلا به پره اکلامپسی مراجعه کننده به بیمارستان قائم (عج)، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سال 1385 انجام شد. در این پژوهش نمونه خون وریدی 50 زن باردار مبتلا به پره اکلامپسی و 50 زن با بارداری طبیعی با سن بارداری مشابه جمع آوری و سطح سرمی کلسیم و منیزیوم آن اندازه گیری و مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های کلموگروف اسمیرونف برای بررسی نرمالیتی و از روش های 2، t و آزمون دقیق فیشر و مدل خطی عمومی برای تحلیل داده ها استفاده گردید. 05/0p< از نظر آماری معنیدار تلقی شد.
    نتایج
    میانگین سنی زنان در دو گروه با یکدیگر تفاوت معنی داری داشت (01/0p<). از نظر سابقه مصرف دخانیات نیز در دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<). سطح منیزیوم سرم در زنان مبتلا به پره اکلامپسی به طور معنی داری کمتر از زنان باردار طبیعی بود (01/0p<) (mg/dl37/092/1 در برابر mg/dl69/029/2). سطح کلسیم سرم در پره اکلامپسی در مقایسه با بارداری طبیعی از نظر آماری معنی داری نبود (mg/dl75/016/9، در برابر mg/dl58/147/9).
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان می دهد که سطح منیزیوم سرم در زنان باردار مبتلا به پره اکلامپسی کمتر از زنان باردار طبیعی است. این یافته از این فرضیه حمایت می کند که شاید کمبود این عنصر در پاتوفیزیولوژی پره اکلامپسی نقش داشته و بررسی سطح آن در تشخیص زودرس این عارضه مفید باشد.
    کلیدواژگان: بارداری طبیعی، پره اکلامپسی، منیزیوم، کلسیم، سرم، مراقبت دوران بارداری
  • معصومه دل آرام، علیرضا احمدی صفحه 264
    زمینه و هدف
    از آنجائی که بخش بزرگی از مرگ و میر نوزادان در ارتباط با وزن کم زمان تولد می باشد و با توجه به اینکه شیوع تولد نوزادان کم وزن در حال افزایش است، در این مطالعه به تعیین میزان شیوع و برخی از عوامل مرتبط با تولد نوزادان کم وزن پرداخته شده است.
    روش بررسی
    این بررسی به روش مقطعی و با استفاده از اطلاعات موجود بر روی 5102 نوزاد متولد شده در سال 1384 در مرکز آموزشی درمانی هاجر شهرکرد انجام گرفت. اطلاعات مورد نظر با استفاده از فرم ثبت اطلاعات و از طریق مصاحبه حضوری با مادر، معاینه نوزاد توسط متخصص اطفال و بررسی پرونده مادر و نوزاد، جمع آوری گردید. سپس داده ها با استفاده از آزمون های 2 و مدل رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل گردید و میزان 05/0p< معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    از 5102 نوزاد مورد مطالعه 434 نوزاد (5/8%) دارای وزن تولد کمتر از g2500 بودند (حدود اطمینان 5/9% - 5/7%). نسبت شانس کم وزنی در نوزادان چند قلو 3/16 برابر نوزادان تک قلو (0001/0=p)، در نوزادان با سن کمتر از 37 هفته 6/9 برابر نوزادان بیشتر از 37 هفته (0001/0=p)، در مادران با سن کمتر از 20 سال 75/2 برابر مادران با سن بیشتر از 20 سال (04/0=p)، در نوزادان دختر 45/2 برابرنوزادان پسر (04/0=p)، در حاملگی اول 69/3 برابرحاملگی چندم (01/0=p) و در تحصیلات زیر دیپلم مادر 22/1 برابر تحصیلات بالای دیپلم (045/0=p) بود. ارتباط معنی داری بین محل سکونت مادر و کم وزنی نوزاد در بدو تولد وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    شیوع کم وزنی نوزادان در مرکز آموزشی درمانی هاجر شهرکرد مشابه سایر نقاط کشور است. پیشگیری از زایمان های زودرس و اجرای برنامه های مداخله ای آموزشی برای گروه های پرخطر به ویژه مادران جوان با سن کمتر از 20 سال و مادران اول زا، همچنین مادرانی که تحصیلات کم دارند، می تواند نقش موثری در پیشگیری از کم وزنی نوزادان داشته باشد.
    کلیدواژگان: زایمان زودرس، کم وزنی هنگام تولد، نوزادان، مراقبت دوران بارداری، بارداری
  • رقیه بایرامی، نیلوفر ستارزاده، فاطمه رنجبرکوچکسرایی، محمد زکریا پزشکی صفحه 272
    زمینه و هدف
    بارداری یکی از حساس ترین دوره های زندگی زنان است و روابط جنسی و زناشویی زوجین در اثر تغییرات فیزیکی و روانشناختی متعدد این دوره دستخوش تغییر می شود؛ لذا توجه ناکافی به امور جنسی در دوران بارداری می تواند باعث بروز اختلال در عملکرد جنسی هر یک از زوجین شود. این پژوهش با هدف تعیین اختلال عملکرد جنسی و برخی عوامل مرتبط با آن در زنان باردار و همسران آنها انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی اختلال عملکرد جنسی و عوامل مرتبط با آن در 350 زوج در دوران بارداری مورد بررسی قرار گرفت. زوجین شرکت کننده در این مطالعه به روش نمونه گیری طبقه بندی شده انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی اجتماعی، نگرش واحدهای مورد پژوهش نسبت به فعالیت جنسی در دوران بارداری و پرسشنامه تجارب جنسی آریزونای مربوط به زن و مرد انجام گرفت. از آزمون مجذور کای و مدل رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده ها استفاده و مقادیر p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    در این مطالعه 5/12% از زوجین در سه ماهه اول، 3/11% در سه ماهه دوم و 21% در سه ماهه سوم بارداری اختلال عملکرد جنسی داشتند. در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری اختلال میل جنسی در زنان و عدم رضایتمندی جنسی و نیز عدم رسیدن به ارگاسم شایعترین اختلال عملکرد جنسی در مردان بود. در سه ماهه سوم بارداری بین اختلال عملکرد جنسی مردان با ترس از صدمه به جنین (009/p=) و احساس گناه (001/0p<) ارتباط آماری وجود داشت. از طرف دیگر ترس از صدمه به جنین ناشی از فعالیت جنسی (5/1= OR)، احساس کاهش جذابیت جنسی (43/1= OR)، عدم رضایت از درآمد خانوادگی (67/2= OR)، ناخواسته بودن بارداری (05/4=OR) و سطح تحصیلات پایین (49/2= OR) با اختلال جنسی در زنان ارتباط معنی دار داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه آگاهی، عقاید و نگرش در مورد فعالیت جنسی در بارداری، عملکرد جنسی زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد ارائه آموزش و مشاوره های لازم در این زمینه توصیه می شود.
    کلیدواژگان: چرخه پاسخ جنسی، رفتار جنسی، زوجین، تمایلات جنسی، اختلال عملکرد جنسی، روان شناختی، نگرش، رضایت، بارداری
  • نیره قمیان، مرضیه لطفعلیزاده صفحه 284
    زمینه و هدف
    چرخش ایزوله لوله فالوپ وضعیتی نادر است که ممکن است در تمام سنین رخ دهد؛ ولی بیشتر در سنین باروری دیده می شود. اهمیت موضوع در تشخیص زودرس و درمان فوری آن برای حفظ لوله فالوپ می باشد.
    گزارش مورد: بیمار دختری 12 ساله است که هنوز قاعدگی وی شروع نشده و با علائم درد حاد لگنی در ربع تحتانی راست شکم از 24 ساعت قبل، همراه با حالت تهوع و استفراغ مراجعه نموده بود. حساسیت در معاینه در ربع تحتانی راست شکم، بدون توده قابل لمس وجود داشت. در سونوگرافی توده ای حاوی اجزا توپر و کیستیک به ابعاد mm35×65 در ادنکس راست گزارش گردید. در هنگام لاپاراتومی، چرخش ایزوله لوله سمت راست وجود داشت که نکروزه شده بود؛ لذا سالپنژکتومی برای بیمار انجام و قاعدگی بیمار یک هفته بعد آغاز گردید.
    نتیجه گیری
    چرخش ایزوله لوله فالوپ باید در تشخیص افتراقی درد حاد قسمت تحتانی شکم و لگن در نوجوانان قبل از منارک قرار گیرد و در صورت بروز چرخش، جراحی فوری برای حفظ لوله رحمی در این افراد ضروری است.
    کلیدواژگان: لوله فالوپ، آدنکس، اولین قاعدگی، چرخش، درد شکمی، ضمایم رحم
|
  • Neda Jarooghi, Ghamartaj Hossein, Farnaz Jannesari Ladani Page 216
    Introduction

    Wnt signaling pathway plays an important role in folliculogenesis of rodent ovaries; however, its involvement in ovarian apoptotic events remains undetermined. With respect to the importance of apoptosis in homeostasis and ovarian biological function, this experimental study was conducted to determine the effects of Wnt/ß-catenin signaling on follicular growth arrest and apoptosis in polycystic ovary (PCO) models of rats.

    Materials And Methods

    The experiments were performed in three independent series and with each set of experiments, 8 rats were allocated to the group, half of them as the controls and the other four as the testosterone propionate (TP)-treated rats for the indicated period of time (1 and 4 weeks). Induction of PCO in immature rats was performed by daily injection of testosterone propionate (TP) dissolved in sesame oil over 1 and 4 weeks in the experimental group but to the control group solvent was injected. At the end of the experiments, the ovaries were fixed and sequential paraffin slices were prepared for immunohistochemical analyses of GSK3ß, ß-catenin and pGSK3ßser9 proteins. Assessment of Sfrp4 expression as an antagonist of Wnt signaling pathway was performed by Western blot test. Analysis of apoptosis was done by TUNEL staining, followed by quantification of apoptotic follicles in the different groups. The data were analyzed by using Mann-Whitney U-test and a p-value <0.05 was considered significant.

    Results

    Histological analysis of TP-treated rats showed cystic follicles, absence of corpus luteum and anovulation. GSK3ß expression in apoptotic follicles of PCO-induced and control groups was observed. In addition, co-localization of nuclear ß-catenin and pGSK3ßser9 in 1-week-treated rats was detected. In long-term TP-treated rats, there was an increase in apoptosis and GSK3ß expression and a 5.1 fold increase in Sfrp4 expression in granulosa cells, compared with the control group, which may explain the absence of nuclear ß-catenin in these cells.

    Conclusion

    The results show testosterone propionate injections induces PCO in immature rats. Furthermore, the increased expression of Sfrp4 and GSK3ßin long-term treatment with TP was associated with apoptosis. These results may reveal Wnt signaling inhibition in apoptotic events of rodent ovaries.

    Keywords: Apoptosis, GSK3ß, Polycystic ovary, Sfrp4, Testosterone, Wnt signaling, ß, catenin
  • Shabnam Mohammadi, Mansoureh Movahedin, Seyed Javad Mowla Page 230
    Introduction

    Selenium, as an antioxidant, is essential for normal testicular function and spermatogenesis. It can reduce free oxidative radicals as a cofactor for antioxidant enzymes; therefore, it is expected to increase fertility. This experimental study was conducted to determine the effects of different doses of selenium on sperm parameters and testicular structure of aged and young mice.

    Materials And Methods

    In this study, twenty 10 to 12-month and twenty 2 to 3-month old male mice were randomly divided into three control, sham and experimental groups. The control group received no injection but the sham and the experimental groups received daily intraperitoneal injectins of selenium solvent (Normal saline) and selenium, 0.2 mg/kg (Based on dose/response data), respectively over 5 weeks. Histological examinations as well as sperm analyses were performed on days 21, 28, 35 and 42 following the initiation of injections.

    Results

    Sperm analyses showed improvements especially in terms of normal morphology and viability rates in the experimental group (P<0.05). Decreased sperm counts were evident in the aged mice at histological examination and some vacuoles were observable in the epithelium of seminiferous tubules.

    Conclusion

    The results indicated that administration of 0.2 mg/kg selenium, improves some sperm parameters in the aged mice; thus, it seems that selenium effects are dose-dependent and appropriate amounts of the element can probably improve testicular function and sperm quality in the aged subjects.

    Keywords: Antioxidant, Histology, Male infertility, Oxidative stress, Selenium, Sperm Parameters, Testis
  • Fatemeh Haji, Maghsoudi, Morteza Anvari, Mohammad Ali Khalili Page 239
    Introduction
    According to the World Health Organization (WHO) criteria, men with sperm counts more than 250  106 / ml are referred to as polyzoospermics. Some studies suggest that these individuals might have reduced sperm motility and infertility. Therefore, the aims of this study were to assess macroscopic as well as microscopic parameters of semen samples and outcomes of in vitro fertilization (IVF) or intracytoplasmic sperm injection (ICSI) in men with polyzoospermia.
    Materials And Methods
    Participants of this retrospective study were 121 polyzoospermic men referring to Yazd Infertility Center, from September 2003 to June 2007. The macroscopic and microscopic parameters of semen samples were evaluated regarding the WHO guideline in 94 of the cases (Group I). The remaining 27 cases (Group II) with polyzoospermia underwent IVF or ICSI. The data on the clinical conditions of cases in group II, including sperm parameters, quality and number of ova, quality of the developed embryos, fertility and pregnancy rates were collected.
    Results
    Results of semen analyses in the two groups were within normal ranges according to WHO guidelines. The mean values for sperm progressive motility (Rapid and slow) were 15.05%15.56 and 39.67%15.45 in group I and 16.37%16.51 and 14.92%35.66 in group II, respectively. Out of 234 retrieved oocytes, 144 oocytes were fertilized (61.5%) and 112 embryos were developed (77.7%), which from these only 73 embryos were transferred (65.1%). Out of 27 cases undergoing ICSI, 22 failed to conceive but five succeeded (18.5%). The infertility etiologies were related to female, male and unexplained causes in five, eight and 14 cases respectively. Of the five pregnant cases, three were conceived with sperm morphologies less than 30%.
    Conclusion
    According to the results, men with polyzoospermia have semen parameters within normal ranges. It seems that excessive sperm concentration (Polyzoospermia) has no significant effects on the likelihood of fertilization and pregnancy rates in assisted reproductive technique (ART) cycles.
    Keywords: Embryo transfer, In vitro fertilization, Infertility, Male fertility, Oocyte, Polyzoospermia, Semen analysis, Sperm
  • Leili Safdarian, Elham Kheirollahi, Ashraf Alyasin, Marzieh Agha Hossinei, Hodjatallah Saeidi Page 247
    Introduction
    Repeated Implantation Failure (RIF) is the main cause of IVF failure. Antiphospholipid syndrome is one of the causes of RIF and heparin is its treatment of choice. It is not clear yet whether heparin could be effective in women with other autoimmune disorders or other causes of IVF failure. Since IVF is the choice procedure for various causes of infertility, its application for the treatment of repeated implantation failures is of critical importance. The purpose of this study was to identify the effects of heparin in women with repeated implantation failures.
    Materials And Methods
    In this randomized clinical trial, 60 women, with two or more unsuccessful IVF cycles, referring to infertility clinic of Shariati Hospital were randomly selected irrespective of their clinical characteristics from 2006 to 2007. Male factors infertility, anatomic, infectious, endocrine, as well as genetic problems had been ruled out in the participants. Women in the treatment group received 5000 IU heparin subcutaneously twice daily, 14 days prior to IVF.
    Results
    Gestational outcomes (Reaching the 30th week of gestation) between the two groups were the same. Positive -hCG tests were seen in 40% and 30% of the intervention and control groups respectively with no significant statistical differences. Amongst the participants, 23.3% and 16.7% of the intervention and control groups reached the 30th week of pregnancy, respectively with no significant statistical differences. Women with immunologic or thrombophilic factors had more positive -hCG tests than those with unexplained causes (58.3% vs. 27.8%) in the intervention group; although the difference was not statistically significant.
    Conclusion
    It seems that administration of heparin has no effects on women with unexplained infertility or repeated IVF failures. Although women with immunologic or thrombophilic factors had more positive -hCG tests, more extensive trials are warranted in this regard.
    Keywords: Gestational, Outcome, Heparin, Immunological disorder, In vitro fertilization, Luteal phase support, Repeated implantation failure, Thrombophilia
  • Fatemeh Vahidrodsari, Sedigheh Ayaty, Alieh Tourabizadeh, Hossein Ayat, Allahi, Habibollah Esmaeli, Masoud Shahabian Page 257
    Introduction
    Preeclampsia is a common gestational disorder which complicates 5-8% of pregnancies and it is associated with maternal, fetal and neonatal morbidity and mortality. Alterations in serum calcium (Ca) and magnesium (Mg) levels have been suggested as effective factors in causing preeclampsia. This study was conducted to compare serum calcium and magnesium levels in preeclamptic and normal pregnant women.
    Materials And Methods
    In this case-control study, 50 preeclamptic and 50 normal pregnant women referring to Ghaem Hospital, affiliated to Mashad University of Medical Sciences, were selected during 2005. Blood samples of both groups with similar gestational ages were collected and compared for calcium and magnesium concentrations. The data were analyzed by student t-test, 2, Kolmogorov-Smirnov, Fishers exact tests and a general linear model.
    Results
    The demographic data in the two groups, had no significant difference (P<0.01) but there was a significant difference between them in terms of smoking history (P<0.05). Serum magnesium levels in the preeclamptic women were significantly lower than those of individuals with normal pregnancy (1.920.37 mg/dl vs. 2.290.69 mg/dl), (P<0.01) while calcium levels had no significant differences (9.160.75mg/dl vs. 9.471.58 mg/dl).
    Conclusion
    This study revealed that serum magnesium level in preeclampsia is lower than that of the normal pregnant women. This result may support the hypothesis on the role of magnesium deficiency in preeclampsia pathophysiology and suggest the usefulness of its assessment in the early diagnosis of the disorder.
    Keywords: Calcium, Magnesium, Preeclampsia, Pregnancy, Prenatal care
  • Masoumeh Delaram, Alireza Ahmadi Page 264
    Introduction
    Since a great number of neonatal mortality is related to low birth weight (LBW) and its prevalence of LBW is increasing in different populations, this study was carried out to identify the prevalence of LBW and some of its related factors at Hadjar Educational Hospital in Shahr-e-Kord, during 2006.
    Materials And Methods
    This cross sectional study was done on 5102 neonates. The data were collected by completing a form through physical examinations of the neonates by pediatricians and interview with their mothers.
    Results
    Out of 5102 neonates, 434 (8.5%) had low birth weight than 2500gr (CI=7.5%-9.5%). The odds ratio for low birth weight in multiples was 16.3 times greater than singletons (P=0.0001), 9.6 times greater in gestational ages before the 37th week than after it (P=0.0001), and 2.75 times greater in mothers under 20, than older ones (P=0.04). In addition, the odds ratio was 2.45 times greater in female versus male neonates (P=0.04), 3.69 times greater in primigravidas than multigravidas (P=0.01) and 1.22 times greater in mothers under high school diploma than those with higher education (P=0.045). No significant relationships were found between the mothers’ residential areas and low birth weight.
    Conclusion
    The prevalence of LBW in Shahr-e-Kord was similar to other parts of Iran. Preventing preterm labor and holding educational programs for high-risk mothers, particularly under 20 mothers, primiparous women and those with lower educational attainments can play an effective role in the prevention of low birth weight.
    Keywords: Low birth weight, Pregnancy, Prenatal care, Preterm labor, Primiparous
  • Roqaieh Bayrami, Niloofar Sattarzadeh, Fatemeh Ranjbar Koochaksariie, Mohammad Zakaria Pezeshki Page 272
    Introduction
    Pregnancy is one of the most critical periods in women’s lives. Sexual and marital relationships could change due to physical and psychological alterations during this period. Disregarding sexual relationships during pregnancy may result in sexual dysfunction in couples. This study was performed to determine sexual dysfunction and some of its related factors in pregnant women and their spouses.
    Materials and Methods
    In this descriptive-analytical study, sexual dysfunction and some of its related factors, prevalent during pregnancy, were studied in 350 couples, through stratified sampling. A three-part questionnaire was used for data gathering: 1) Demographic, 2) Couples’ attitudes towards sexual activities during pregnancy, and 3) Arizona Sexual Experience Scale (ASEX)_ both female and male versions. The results were statistically sccrutimized.
    Results
    Sexual dysfunction was found in 12.5%, 11.3% and 21% of the couples in the first, second and third trimesters of pregnancy respectively. Altered sex drive in women and sexual dissatisfaction and inability to reach orgasm in men were the most prevalent sexual dysfunctions at each pregnancy trimester. A significant relationship was found between male sexual dysfunction and fear of injury to the fetus (P=0.009) and feeling of guilt (P<0.001) in the third trimester. Similarly, female sexual dysfunction was significantly associated with fear of injury to the fetus (OR=1.5), feeling of decreased sexual attractiveness (OR=1.43), discontent with family’s financial situation (OR=2.67), unwanted pregnancy (OR=4.05) and low level of education (OR=2.49).
    Conclusion
    As couples’ knowledge, beliefs and attitudes regarding sexual activity during pregnancy influence their sexual function, holding educational programs and providing consultation to address the issue during prenatal care are recommended.
    Keywords: Attitude, Couples, Pregnancy, Psychological behavior, Satisfaction, Sexual behavior, Sexual dysfunction, Sexual response cycle, Sexuality
  • Nayereh Ghomian, Marzieh Lotfalizadeh Page 284
    Introduction
    Isolated torsion of the fallopian tubes is a rare condition. Although, it can occur at all ages, it is mostly observed during reproductive ages. Early diagnosis and urgent management of the condition is crucial to preserving the tube.Case Report: A 12-year-old premenarcheal girl presented with a sudden, severe right-sided lower abdominal pain. The pain had begun 24 hours earlier. The girl had nausea and vomiting. Abdominal examination revealed tenderness in the right lower quadrant with no palpable mass. Pelvic ultrasound showed a right adnexal mass measuring 65×35 mm and containing dense and cystic tissues with simple appearance. At laparotomy, an isolated twist of the right fallopian tube with necrosis was found, leaving no choice other than salpingectomy. Menstruation began one week following surgery.
    Conclusion
    Isolated torsion of the fallopian tube should be considered in the differential diagnosis of acute abdominopelvic pain in premenarcheal adolescent girls. Prompt surgical intervention is necessary to preserve the fallopian tube.
    Keywords: Abdominal pain, Adnexal, Fallopian tube, Torsion, Uterine appendages