فهرست مطالب

Iranian Journal of Veterinary Medicine
Volume:2 Issue: 1, Winter 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/02/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • شناسایی آنتی ژنیکی کروناویروس در سگ های اسهالی اهواز
    بهمن مصلی نژاد، مسعود قربانپور نجف آبادی، رضا آویزه، محمد نیکوسیر جهرمی صفحه 10
    هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی میزان شیوع کروناویروس در سگ های اسهالی منطقه اهواز بود. نمونه های مدفوع، از 58 سگ اسهالی در طول سال 85 - 1384 جمع آوری شدند. سگ های تحت مطالعه براساس سن (کمتر و بالای 6 ماه)، جنس، نژاد، منطقه جغرافیایی (شهری و روستایی) و نوع اسهال (هموراژیک و غیر هموراژیک) طبقه بندی شده بودند تا مشخص گردد که آیا این فاکتورها در ارتباط با عفونت کروناویروسی می باشند یا خیر (با استفاده از آزمون دقیق فیشر.) میزان شیوع عفونت ناشی از کروناویروس، در این سگ ها با استفاده از روش ایمونوکروماتوگرافی 45/3درصد (2 تا از 58 مورد) بدست آمد که نشان می دهد ویروس در اکوسیستم محیط موجود است. هر چند میزان شیوع عفونت در سگ های کمتر از 6 ماه، سگ های روستایی و نژاد ژرمن شفرد بالاتر بود اما از نظر آماری تفاوت معنی داری ما بین جنس، سن، نژاد، منطقه و نوع اسهال دیده نشد(05/0. )p> تابلوی خونی در 2 قلاده سگی که مبتلا به عفونت ناشی از کروناویروس بودند طبیعی بود. این مطالعه که اولین گزارش در مورد شیوع کروناویروس در ایران می باشد نشان داد که عفونت ناشی از کروناویروس می تواند به عنوان یکی از علل اسهال ویروسی در سگ های منطقه اهواز مطرح باشد. واکسیناسیون، به ویژه برای جمعیت های باز و یا سگ هایی که در یک محل نگهداری می شوند و در معرض خطر برای تماس با ویروس هستند توصیه می شود.
    کلیدواژگان: کروناویروس، ایمونوکروماتوگرافی، سگ، اسهال
  • محمدرحیم حاجی حاجیکلایی، حسین حمیدی نجات، مسعود قربانپور، سعد گورانی نژاد صفحه 63
    به منظور بررسی آلودگی سرمی گاوهای اهواز به نئوسپوراکانینوم، نمونه خون از 121 راس گاو هلشتاین و 436 راس گاو دو رگ به ترتیب از 3 دامداری و هفت منطقه اهواز اخذ گردید. همه گاوهای هلشتاین بالای 4 سال بوده و گاوهای دو رگ به 4 گروه سنی کمتر از 2، 4-2، 6-5 و بزرگتر از 6 سال تقسیم شدند. سرمها جهت جستجوی پادتن ضد نئوسپوراکانینوم با استفاده از کیت تجاری الیزا مورد آزمایش قرار گرفتند نتایج نشان داد که. (21درصد) 117 راس از گاوهای تحت مطالعه دارای پادتن ضد نئوسپوراکانینوم بودند. تجزیه و تحلیلی آماری نشان داد که اختلاف معنی داری بین فراوانی آلودگی در گاوهای هلشتاین (53/71درصد)و گاوهای دو رگ (11/93درصد) وجود داشت، گرچه هیچگونه اختلاف معنی داری بین گروه های سنی مختلف مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: نئوسپوراکانینوم، گاو، اهواز، ایران
  • خداداد پیرعلی خیرآبادی، عبدالکریم زمانی مقدم، فاطمه عبدی، علیرضا باهنر صفحه 67
    کوکسیدیوز یکی از مهمترین بیماری های انگلی در پرندگان است. در این مطالعه جهت مقایسه داروهای کوکسیدیواستات روی ااسیست های دفع شده از مدفوع و وزن گیری جوجه های گوشتی آلوده با کوکسیدیوز تجربی، تعداد 180 جوجه گوشتی نژاد راس 308 به شکل تصادفی به چهار گروه درمانی 45 تایی تقسیم شدند. هر گروه درمانی شمال سه گروه 15 تایی در نظر گرفته شد. به ترتیب به جیره غذایی گروه 1 و 2 PPM200 دیکلازوریل و PPM500 سالینومایسین اضافه گردید و گروه های درمانی 3 و4 به عنوان گروه های کنترل مثبت و منفی در نظر گرفته شدند و این گروه ها داروی کوکسیدیواستات دریافت ننمودند. جوجه های گروه 1، 2 و3 با مخلوطی از گونه های مختلف ایمریا تلقیح شدند. فراوانی ااسیست های دفع شده از مدفوع در طول13 -7 روز بعد از آگودگی انجام شد. میانگین وزن بدن، افزایش وزن، ضریب تبدیل غذایی و مرگ و میر به شکل هفتگی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد داروهای کوکسیدیواستات تعداد ااسیست در گرم مدفوع را به طور معنی داری طی 13 -7 روز بعد از آلودگی کاهش دادند(05/0.)p< بیشترین میانگین وزن بدن به ترتیب در ارتباط با گروه کنترل منفی و گروهی بود که دیکلازوریل دریافت کرده بودند (05/0.)p< کمترین ضریب غذایی نیز به ترتیب مربوط به گروه کنترل منفی و گروهی بود که دیکلازوریل دریافت کرده بودند (05/0p<. ) بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که گروه هایی که با ایمریاها آلوده شده و با جیره غذایی حاوی کوکسیدیواستات ها تغذیه شدند ااسیست کمتری در مقایسه با گروه کنترل مثبت دفع نمودند و بازدهی تولید در جوجه های گوشتی آلوده در استفاده از این داروها بهبود یافت.
    کلیدواژگان: کوکسیدیوز، کوکسیدیواستات، جوجه های گوشتی، بازدهی تولید
  • رضا آویزه، مسعود قربانپور، صفا حاتمی، غلامرضا عبدالله پور صفحه 75
    سگهاا به عنوان یکی از عوامل خطر در آلودگی انسان به شمار می روند. هدف از این مطالعه بررسی شیوع آلودگی به لپتوسپیرا در سگ های شهرستان اهواز بود. در این مطالعه سرم 100 قلاده از سگ های روستاهای اطراف شهر اهواز و 49 قلاده سگ های شهری ارجاعی به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز توسط آزمایش آگلوتیناسیون میکروسکوپی بر علیه پادتن های سرووارهای کانیکولا، پومونا، ایکتروهموراژیه، هارجو، گریپوتایفوزا و بالوم مورد بررسی قرار گرفتند. در کل هشت قلاده از 149 سگ مورد مطالعه 5/4(درصد) از لحاظ سرولوژی دارای تیتر سرمی مثبت، حداقل به یک سرووار لپتوسپیرا بودند. هفت قلاده از سگ های روستایی 7(درصد) و یک قلاده از سگ های شهری 2/04(درصد) تیتر سرمی برابر یا بیشتر از 1:100 داشتند. سرووارهای غالب به ترتیب لپتوسپیرا هارجو 44/5(درصد)، بالوم 22/2(درصد)، ایکتروهموراژیه 22/2(درصد) و گریپوتایفوزا 11/1 (درصد) بودند. تیتر آنتی بادی علیه بیش از یک سرووار تنها در یک مورد از سگ ها دیده شد. سرووارهای کانیکولا و پومونا در سگ های اهواز مشاهده نشدند. اگرچه پائین بودن میزان آلودگی در سگ های شهری قابل انتظار بود، اما برعکس میزان کم آلودگی در سگ های نگهبان و یا ولگرد روستایی آن هم با وضعیت بهداشتی پائین غیر منتظره بود. به هر حال منشا عفونت در این سگ ها مشخص نبود و این اولین گزارش آلودگی سگ ها با سرووار هارجو در ایران می باشد.
    کلیدواژگان: سگ، لپتوسپیروز، سرووار، بیماری مشترک، ایران
  • جهانگیر کبوتری، حسینعلی عرب، علیرضا فرومدی، غلامرضا نیکبخت، هدی طاهری صفحه 87
    هدف از مطالعه حاضر تولید یک آنتی بادی پلی کلونال علیه آرته میزینین الحاق شده به آلبومین سرم گاو بوده است. برای ایجاد خاصیت ایمونوژنیک در آرته میزینین با استفاده از روش آنهیدرات مخلوط، یک گروه کربوکسیل به ساختمان شیمایی آرته میزینین اضافه شد. سپس، این ترکیب واکنشگر آرته میزینین با سرم آلبومین گاو متصل گردید. ترکیب آرته میزینین با آلبومین دوبار به خرگوش سفید نیوزلندی تزریق شد. در تزریق اول از اجووانت فرود کامل استفاده شد و دو هفته بعد یک تزریق یادآور با اجووانت ناکامل فرود انجام گردید. دو هفته بعد از تزریق دوم، نمونه های خونی جمع آوری و سرم ها جدا گردیدند و تا زمان آنالیز در فریزر نگهداری شدند. آنتی بادی تولید شده پس از ارزیابی با تکنیک ایمونوبلات، از سرم ها جدا و سپس با استفاده از روش سولفات آمونیوم اشباع شده تغلیظ گردید. سنجش انجام شده بر روی آنتی بادی جدا شده از سرم خرگوش، حاکی از آن بود که این آنتی بادی علیه آرته میزینین الحاق شده با آلبومین تولید شده است. این تولید می تواند یک قدم اساسی در جهت مطالعات فارماکودینامی و فارماکوکینتیک آرته میینین در حیوانات مختلف باشد.
    کلیدواژگان: درمنه سیبری، آرته میزینین، آنتی بادی پلی کلونال، آلبومین الحاق شده
  • امید آذری، بهارک اختردانش صفحه 95
    یک قلاده سگ نر 5 ساله، نژاد گریت دین جهت بررسی توده ای دردناک در قسمت بالا و سمت چپ قفسه صدری، حد فاصل دنده 9 تا 11 به بیمارستان دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان ارجاع شد. در معاینه بالینی بی اشتهایی، افسردگی، استفراغ و احساس درد شکمی در هنگام لمس توده دیده شد و همچنین تجویز داروهای آنتی بیوتیک و ضد استفراغ جهت درمان حیوان نتیجه بخش نبود. بعد از تهیه عکس رادیولوژی و انجام اندوسکوپی، وجود جسم خارجی در لومن معده مورد تائید قرار گرفت. بعد از ایجاد برش بر روی ناحیه متورم، وجود یک مجرای عفونی به همراه یک جسم چوبی نوک تیز(به طول 20 سانتی متر) مشخص گردید. پس از خروج چوب و برداشت بافت های مرده و عفونی، بافت زیر جلدی و پوست بخیه شد. یک ماه بعد چون قسمتی از محل برش جراحی دچار گسیختگی شده و ترشحات عفونی از آن خارج می شد، عمل جراحی لاپاراتومی اکتشافی از خط وسط شکم انجام گرفت و وجود یک فیستول بین معده و پوست مشاهده گردید. پس از جداسازی چسبندگی بین دیواره معده و دیواره شکم، سوراخ موجود در دیواره معده، همچنین دیواره شکم و پوست بخیه گردید و حال عمومی حیوان بهبود یافت.
    کلیدواژگان: فیستول معده ای - زیرجلدی، جسم خارجی، سگ
  • غلامرضا نیکبخت بروجنی، مسعود تشفام، حسین حسن پور صفحه 99
    iNOS براثر عوامل مختلف التهابی بیان می گردد و به همین دلیل نوع القایی NOS نامیده می شود. تنظیم بیان آن در سطح ژن صورت گرفته و میزان بیان آن ارتباط مستیقیمی با تولید بالای NO دارد. بررسی بیان iNOS ابزار قدرتمندی برای درک شاخص های ملکولی موثر در پاسخ هایبافتی و سلولی به عوامل خارجی است. دراین تحقیق روش نیمه کمی واکنش RT-PCR برای استخراج RNA طحال طیور و اندازه گیری بیانiNOS mRNA در هر نمونه طراحی شد. جزئیات روش برای آنالیز میزان بیان ژن شرح داده شده است.b-actin به عنوان کنترل داخلی برای عادی سازی تغییرات میزان RNA تام در بین نمونه ها و کارآیی واکنش استفاده شد. افزوده سازی همزمان ژن های iNOS و ژن های کنترل داخلی)b-actin(نتایج کمی را به دست می دهد که امکان اندازه گیری تغییرات در میزان بیان ژن را فراهم می سازد، بی آن که اختلافات مقدار یک نمونه با نمونه دیگر برآن تاثیر بگذارد.
    کلیدواژگان: iNOS mRNA، RT، PCR، بیان ژن، |، b، actin
  • علیرضا خسروی، مهدی منصوری، حجت الله شکری، علیرضا باهنر، طاهره ذیگلری صفحه 105
    میزان آلودگی قارچی به صورت طبیعی در سویاهای انبار شده در مناطق مختلف آب وهوایی در ایران مورد ارزیابی قرار گرفت. از 30 نمونه آزمایش شده، آلودگی های قارچی در 9/25 درصد از سویاهای ایرانی و 1/74 درصد از سویاهای وارداتی مثبت بودند(05/0< p). تعداد کلنی های قارچی در هر گرم از نمونه های ایرانی در حدود102 *3/6 و در نمونه های خارجی 102 *18محاسبه شدند. فراوان ترین قارچ های جدا شده از سویاهای با منشاء ایرانی و وارداتی به ترتیب شامل گونه های آسپرژیلوس(7/59 و 6/58 درصد)، گونه های پنی سیلیوم (8/26 و3/27 درصد) و گونه های فوزاریوم (5/13 و 14 درصد) بودند. آلودگی بالای سویاها به گونه های مختلف قارچی نیازمند مراقبت صحیح و نظارت بهداشتی جهت جلوگیری از آلودگی های قارجی و توکسین های قارچی دارد.
    کلیدواژگان: سویا، فلورقارچی، ایران
  • جمشید رزمیار، سیدمصطفی پیغمبری صفحه 111
    این مطالعه با هدف بررسی خصوصیات جدایه های ویروسی بیماری بورس عفونی)IBDV(که در طی سال های 2006 -2005 ازنقاط مختلف ایران جمع آوری شده بودند، صورت گرفت. نمونه های بورس مخلوط شده مربوط به هر کدام یک روز از 49 گله گوشتی و پولت تخمگذار مشکوک به بیماری ویروس عفونی جمع آوری و فرآوری شدند. تکنیک RT-PCR برای تکثیر قطعه ای به اندازه 743 جفت باز از ژن 2VP جدایه های IBDV از مزرعه مورد استفاده قرارگرفت و قطعات تکثیر شده توسط دوآنزیم محدود کننده، BspMI و SacI، هضم گردیدند. از 49 نمونه جدا شده مزرعه، 37 (5/75 درصد) نمونه در RT-PCR از نظرIBDV مثبت بودند. هضم با دو آنزیم محدود کننده، الگوهای مشابه سویه های کلاسیک و فوق حاد IBDV را به ترتیب در 3 (1/8 درصد) و 34 (9/91 درصد) نمونه های مثبت نشان دادند. تجزیه و تحلیل یافته های این مطالعه با آنزیم های محدود کننده اندونوکلئاز با یافته های موجود در مورد جدایه ها و سویه های رفرانس که اطلاعات توالی نوکلئوتیدی آنها در بانک ژن موجود است، همخوانی داشت. روش مورد استفاده دراین مطالعه، روشی مفید برای تفکیک سریع بین جدایه های کلاسیک و فوق حاد IBDV می باشد.
    کلیدواژگان: بیماری بورس عفونی، ایران، جوجه گوشتی، vvIBDV، _ RT، PCR |
  • عباس ابویسانی، پرویز شایان، علی باغبانزاده، پرویز تاجیک صفحه 119
    لپتین، هورمون حاصل از ژن Ob بوده و در تنظیم مصرف خوراک، متابولیسم انرژی و اعمال تولیدمثلی پستانداران نقش دارد. با وجود اثرات شناخته شده لپتین در باروری جنس ماده، مکانیسم عمل آن در سیستم تولید مثلی نر هنوز مورد سوال است. بیان لپتین وگیرنده آن در برخی از ارگانهای تولیدمثلی پیشنهادکننده اثرات اندوکرینی و هم اثرات پاراکرینیTMاتوکرینی آن بر روی سیستم تولید مثل است. شواهد زیادی موید اثر مستقیم لپتین در کنترل عملکرد بیضه جوندگان نظیر تولید هورمون های استروئیدی و اسپرماتوژنز می باشند. بنابراین، ردیابی mRNA لپتین و گیرنده آن در بیضه گاو اولین مرحله از شناسایی اثرات پاراکرینیTMاتوکرینی آن در این بافت خواهد بود. در مطالعه اخیر، mRNA لپتین و گیرنده عملکردی آن (Ob-Rb) با روش رونوشت برداری معکوس و واکنش زنجیره ای پلیمراز در بیضه گاو شناسایی شدند. به منظور تایید نتایج اولیه، محصولات حاصل از RT-PCR با روش nested PCR و با استفاده از زوج پرایمرهای اختصاصی طراحی شده بر روی اگزونهای متفاوت تکثیر شدند. اگرچه در مطالعه اخیر منشا دقیق سلولی لپتین در بیضه شناسایی نشد، لیکن بر اساس یافته های حاصله پیشنهاد می شود که لپتین علاوه بر اثرات اولیه در سطح هیپوتالاموس– هیپوفیز در مکانیسم های اتوکرینی و یا پاراکرینی فیزیولوژی بیضه گاو نیز دخالت دارد.
    کلیدواژگان: گاو، لپتین، گیرنده لپتین، بیضه، _ ، RT، PCR |
|
  • Antigenic detection of Canine Coronavirus in diarrheic dogs in Ahvaz
    Page 10
    The Purpose of this study was to evaluate the prevalence of Canine Coronavirus (CCV) in diarrheic dogs of Ahvaz district. Fecal samples were collected from 58 diarrheic dogs between 2005 and 2006. Dogs were grouped by age (less than and above 6 months), sex, breed, geographical location (urban and rural) and quality of diarrhea (hemorrhagic and non-hemorrhagic) to determine whether these factors were associated with coronavirus infection, using Fischer's exact test. Prevalence to CCV antigens in these dogs was 3.45% (2 of 58) by means of immunochromatography assay (IC) indicating that this virus is present in the environment. Though the infection had more prevalence in dogs less than 6 months, rural dogs and German shepherds, but there were no significant differences between different sexes, age groups, breeds, location and quality of diarrhea (p>0.05). CBC in 2 dogs that were affected with coronavirus infection was normal. This study that is the first report on prevalence of CCV in Iran showed that CCV infection in the Ahvaz dogs may be attributed as a cause of viral diarrhea in dogs. A vaccine is recommended, especially for open population and kennel dogs that are at a high risk for contacting the virus. Key words: Canine Coronavirus, Immunochromatography assay, dog, diarrhea.
    Keywords: Canine Coronavirus, Immunochromatography assay, dog, diarrhea
  • Page 63
    In order to investigate the seroprevalence of Neospora caninum infection in cattle in Southwestern Iran, blood samples were collected from Holstein (121 animals) and cross-breed (436 animals) cattle from three farms and seven areas of Ahvaz, respectively. All of the Holstein cattle were “4 years old but cross-breed cattle were from different age groups (< 2, 2-4, 5-6 and > 6 years old). Sera were examined by commercial ELISA kit. Anti - N. caninum antibodies were detected in 117 (21%) sera out of 557 tested. A Significant difference was found between Holstein (53.71%) and cross-breed (11.93%) cattle although there were not any significant differences between age groups. Key words: Neospora caninum, Cattle, Ahvaz, Iran
    Keywords: Neospora caninum, Cattle, Ahvaz, Iran
  • Page 67
    Coccidiosis is one of the major parasitic diseases of poultry. In this study, to compare the effects of coccidiostatic drugs on fecal oocyst shedding and body weight gain of coccidi-infected broiler chickens, 180 one day old Ross 308 broiler chicks were randomly assigned to four treatments. Each treatment contained 3 replicates of 15 chickens. Treatments 1 and 2 were fed diets supplemented with 200ppm Diclazuril and 500ppm Salinomycin, respectively. Treatments 3 and 4 were designated as positive and negative control, received no coccidiostate. Chickens in treatment 1, 2 and 3 were inoculated with a suspension containing four Eimeria species. Frequency of excreted oocyst obtained from feces samples during 7-13 days post -challenged was carried out. Body weight, body weight gain, feed conversion ratio and mortality rate were evaluated weekly. The results revealed that coccidiostatic drugs decreased oocyst per gram of feces significantly in 7-13 days post inoculation (p<0.05). The highest mean of body weight was related to negative control followed by chickens treated with Diclazuril. The lowest FCR was belonged to negative control followed by chickens treated with Diclazuril. It could be concluded that coccidiostate -supplemented diets in Eimeria infected groups shed less (P<0.05) oocyst than control-infected chickens and improved production performance in coccidian-infected broiler chicks. Key words: coccidiosis, coccidiostates, broilers, performance.
    Keywords: coccidiosis, coccidiostates, broilers, performance
  • Page 75
    The presence of dogs has been identified as a risk factor for human Leptospirosis. The aim of this study was the survey of the current state of leptospiral infection in dogs in Ahvaz. Sera from 100 rural dogs of villages around Ahvaz and 49 urban dogs referred to veterinary hospital of shahid Chamran University were detected for antibodies against serovars canicola, icterohaemorrhagiae, grippotyphosa, ballum, hardjo and pomona by microscopic agglutination test. Out of the 149 dogs investigated, 8(5.4%) were serologically positive against at least one serovar of leptospira. Titers |“| 1:100 were detected in 7 rural (7%) and one urban (2.04%) dogs. The predominant titers were directed to serovars hardjo (44.5%) followed by ballum (22.2%), icterohaemorrhagiae (22.2%) and grippotyphosa (11.1%). Mixed infection was detected only in one dog. Serovars canicola and pomona were uncommon in dogs from Ahvaz. As expected, a very low prevalence of infection was found in urban pet dogs but in contrast low prevalence of infection in rural shepherd and/or stray dogs with poor level hygiene was unexpectable. However, the sources of infection in these dogs were not clear and this is the first report of infection with serovar hardjo from dogs in Iran. Key words: Dog, Leptospirosis, serovars, zoonosis, Iran.
    Keywords: Dog, Leptospirosis, serovars, zoonosis, Iran
  • Page 87
    The aim of the present study was to produce a polyclonal antibody against bovine serum albumin (BSA) conjugated with artemisinin. To gain an immunogenic character of artemisinin, a carboxyl group was added to it using mixed anhydride method. Then, the reactive compound of artemisinin was conjugated with BSA. The BSA+artemisinin were injected to white female New Zealand rabbits for two times. In the first injection, the Fraud's complete adjuvant was used, and two weeks later, a booster injection was carried out with a Fraud's incomplete adjuvant. Two weeks later, blood samples were collected; their serum were separated and frozen until assessment. The production of antibody against BSA+artemisinin was assayed by Immunoblot technique. Antibody was separated and concentrated by saturated ammonium sulfate. The assay confirmed the successful production of an antibody against BSA+artemisinin as a fundamental step in investigation of pharmacodynamics and pharmacokinetics of artemisinin. Key words: Artemisia sieberi, artemisinin, polyclonal antibody, BSA-conjugation
    Keywords: Artemisia sieberi, artemisinin, polyclonal antibody, BSA, conjugation
  • Page 95
    A five-year-old, male Great Dane was referred to the Veterinary Hospital of Shahid Bahonar University of Kerman for treatment of a painful swelling mass at the left upper part of the chest wall, between 9th till 12th intercostals space. Lethargy, depression, vomiting and abdominal pain in palpation of the mass were the main clinical observation with no response to antibiotic and anti-emetic treatment. Following radiographic and endoscopic examinations, a foreign body in stomach was diagnosed. In surgical exploration, skin incision was carried out on the swelling mass and a sinus tract with a wooden sharp foreign body (20 cm length) was identified. After removing the foreign body and debridment of necrotic tissue in sinus tract, soft tissue and skin were sutured. One month later, since partial wound dehiscence of surgical site and fluid discharge was seen, therefore ventral midline exploratory laparotomy done and confirmed a gastrocutaneous fistula. Dissection of the fistula and surgical closure of the stomach, body wall and skin led to complete recovery. Key words: Gastro-subcutaneous fistula, Foreign body, Dog.
    Keywords: Gastro, subcutaneous fistula, Foreign body, Dog
  • Page 99
    iNOS is inducible by a variety of factors related to inflammation and referred to as inducible NOS(iNOS). It is regulated at the level of gene expression; once expressed, it produces NO at a high rate. iNOS gene-expression profiling is an important tool in understanding molecular markers of the responses of cells and tissues to external factors. In this article a semiquantitative reverse transcription-polymerase chain reaction (RT-PCR) protocol was optimized to extract RNA (ribonucleic acid) from chicken spleen and to measure the expression levels of iNOS mRNAs from each sample. Detailed procedure was described for the analysis of iNOS levels. b-actin was used as an internal control to normalize for sample to sample variations in total RNA amounts and for reaction efficiency. Co-amplification of the iNOS gene with housekeeping gene (b-actin) provides a quantitative result. Changes in gene expression level may be monitored, while avoiding sample-to-sample loading variation. Key words: iNOS mRNA, RT-PCR, gene expression, b-actin.
    Keywords: b, actin, iNOS mRNA, RT, PCR, gene expression, b, actin
  • Page 105
    The natural occurrence of fungal contamination was evaluated in stored soybeans in different agro-ecological zones. Of 30 samples examined, fungal contaminations were positive in 25.9 percent and 74.1 percent of Iranian and imported soybeans (p<0.05). The total fungal CFU/g counts were calculated 6.3 * 102 in Iranian and 18 * 102 in imported samples. The most frequent isolated fungi from soybeans originated from Iran and imported were Aspergillus spp. (59.7, 58.6 percent), Penicillium spp. (26.8, 27.3 percent), and Fusarium spp. (13.5, 14 percent), respectively. Soybeans with a high incidence of diverse species of fungi to need for proper surveillance and monitoring for the prevention of fungal and mycotoxin contaminations. Key words: soybean, mycoflora, Iran.
    Keywords: soybean, mycoflora, Iran
  • Page 111
    This study was conducted to characterize infectious bursal disease virus (IBDV) isolates collected from different parts of Iran during 2005-2006. Pooled bursal samples from 49 broiler and layer pullet flocks suspected to IBD infection were collected and processed. A reverse transcriptase-polymerase chain reaction (RT PCR) procedure was used to amplify a VP2 gene fragment (743 bp) from IBDV field isolates. Amplified VP2 fragments were further characterized by two restriction enzymes, BspMI and SacI. From 49 field samples, 37 (75.5%) samples were IBDV positive by RT PCR. Digestion with two restriction enzymes, BspMI and SacI, showed patterns compatible with very virulent IBDV and classical IBDV strains in 34 (91.9%) and 3 (8.1%) IBDV-positive samples, respectively. The restriction enzyme analysis of this study was comparable to that of other isolates and reference strains with available nucleotide sequence data in the GenBank. The procedure followed in this study is a useful method to rapidly differentiate the very virulent IBDV and classical IBDV isolates. Key words: infectious bursal disease, vvIBDV, RT-PCR, broiler, Iran.
    Keywords: vvIBDV_.RT_PCR  |_infectious bursal disease_vvIBDV_RT_PCR_broiler_Iran