فهرست مطالب

پژوهش های نوین علوم مهندسی - پیاپی 1 (بهمن 1395)

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 1 (بهمن 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/30
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حسین صائمی*، صفا خزایی صفحه 1
    بدون تردید، اعمال مدیریت کیفیت در پروژه های پل سازی به منظور توانمندسازی هرچه بهتر نظام ساخت و ساز در شهرها، برآورده کردن نیازهای کارفرما و بهره برداران، و کاهش فعالیتهای دوباره کاری در اجرا در کنار افزایش مشارکت عوامل طراحی موجبات افزایش رضایت مندی و همچنین افزایش منافع اقتصادی را برای شهروندان و شهرداری ها به همراه خواهد داشت. هدف این پژوهش، ارائه یک الگوی مناسب مدیریت کیفیت در پروژه های پل سازی به منظور برنامه ریزی صحیح در استفاده بهینه از منابع و زمان، جلوگیری از هزینه های بی مورد، ء ی ، و ا می باشد. این الگو برای مدیریت کیفیت پروژه پل تقاطع غیرهمسطح شیخ فضل الله و جناح که یکی از پروژه های بزرگ پل سازی شهری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است مورد استفاده قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: الگو، مدیریت کیفیت، پروژه های پل سازی
  • محمد میرزایی، وحید بدری صفحه 11
    تحقیق حاضر به بررسی راهکارهای اجرایی مهندسی ارزش در پروژه های ساختمانی پرداخته، که از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را مهندسین عمران در زمینه نظارت، طراحی و اجرا و مهندسین تاسیساتی(مکانیک و برق) به تعداد 44 نفر تشکیل می دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوای آن از نظر اساتید و کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 82/0 محاسبه شد. با استفاده از آمار توصیفی و آزمون رتبه بندی فریدمن، به کمک نرم افزار آماری SPSS، اطلاعات تجزیه و تحلیل شدند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که فاکتور مربوط به دوره ی عمر پروژه (اجرا) با مقدار 40/4 به نسبت سایر فاکتورها در مهندسی ارزش از اولویت بالاتری برخوردار است. از سوی دیگر نتایج آمار توصیفی داده ها نشان داد، بالا بودن توان فنی پیمانکار و دانش اجرایی مشاور با میانگین 26/4 بالاترین مقدار را در بین تمامی فاکتورهای مهندسی ارزش در پروژه ساختمانی به خود اختصاص داده است. از اینرو محقق با انتخاب پیمانکاری با دانش و تجربه بالا موجب تغییر دراجزاء سازه ای پروژه مورد مطالعه خود گردید.
    کلیدواژگان: مهندسی ارزش، صرفه جویی، پروژه های عمرانی، پیمانکار، آبیک، قزوین
  • حسن یازرلو*، فرزین هزارخوانی، ساعد خوشنواز رازلیقی، محمد صادق ضیاپور رازلیقی صفحه 21
    با گسترش روز افزون جمعیت شهری، ساخت و توسعه زیرساخت های شهری بیش از پیش ضرورت می یابد. اهتمام به احداث سیستم های حمل و نقل ریلی شهری در کنترل و کاهش ترافیک کلان شهرها در دستور کار دولت های اخیر بوده و در اغلب کلان شهرهای کشور در حال ساخت و تکمیل می باشد. ساخت تونل ها و ایستگاه های مترو در محیط های شهری دارای محدودیت های مختلف و اغلب توام با مخاطرات متعدد نظیر ریزش معابر، ساختمان ها و قطع و شکستگی خطوط انرژی بوده که متاسفانه بعضا منجر به حوادث ناگوار و خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری شده است. مهندسان و طراحان به منظور کاهش خطرات بالقوه در عملیات تونل کاری در بافت های نسبتا ضعیف و خاکی شهری، علاوه بر بکارگیری روش های طراحی نوین، از پایش و عملیات رفتار نگاری بهره می گیرند که در آن با نصب تجهیزات ابزار دقیق در مسیر عبور تونل، سازه های مشرف، مناطق حساس و با قرائت و تحلیل نتایج، نسبت به بروز شرایط نامطلوب و خطرزا پیش هشداری لازم را اعلام می دارند. در این مقاله سعی گردیده دستاوردها و چگونگی استفاده از نتایج حاصله از عملیات رفتارنگاری و پایش تونل در فاز اول خط 2 قطار شهری کرج تشریح گردد.
    کلیدواژگان: رفتارنگاری، ابزاردقیق، مخاطرات تونل کاری شهری، دستاوردها، قطار شهری
  • حسن فاتحی مرج*، سجاد باقری صفحه 35
    موتورهای القایی به طور گسترده ای در صنعت کاربرد دارند که دلیل آن قیمت مناسب، استحکام، قابلیت اطمینان این دسته از موتوهاست. برای بهبود عملکرد راه اندازی موتور القایی، یک سنسور موقعیت، یک سنسور ولتاژ مستقیم(DC) و حداقل دو سنسور جریان AC لازم است. با این وجود بروز ایراد در هریک از این حسگرها موجب کاهش عملکرد سیستم و یا حتی ناپایداری می شود. بنابراین می بایست راهکاری در نظر گرفته شود تا حتی در صورت بروز خطا در سنسور عملکرد با دقت خوبی در شرایط بروز خطا هم حفظ شده و بدین منظور می بایست از یک مکانیزم برای تشخیص خظا استفاده کرد. در این مقاله سیستمی پیشنهاد شده تا با استفاده از حداقل تعداد مشاهده گرها روی سیستم با استفاده از ترکیب فیلتر موجکی و فیلتر کالمن الگوریتم تشخیص خطا ایجاد شده و پیکربندی مجدد با استفاده از فیلتر کالمن گسترش یافته صورت می پذیرد. نتایج شبیه سازی برتری این روش را بر روش فیلتر کالمن توسعه یافته بدون ترکیب با فیلتر موجک را تصدیق می کند.
    کلیدواژگان: موتور القایی، تشخیص خطا، فیلتر کالمن توسعه یافته، فیلتر موجکی
  • فرهاد تقیان*، رضا حق مرام، یعقوب قانع صفحه 45
    تحلیل الکترومغناطیس یک تکنیک حمله ی کانال جانبی است که می تواند اطلاعات محرمانه ی قطعات رمزنگاری را با استفاده تشعشعات تابشی الکترومغناطیس ایجاد شده بر روی سطح این قطعات استخراج نماید. حمله الکترومغناطیس زمانی جذاب می شود که نشت قطعات داخل تراشه فیلتر شده باشد یا بسیار ضعیف باشد یا نویز به سیگنال توان اضافه شود. در دیگر موارد، معمولا تحلیل الکترومغناطیس تلاش کمتری برای شکستن یک محصول محافظت نشده نیاز دارد. در این مقاله پروب الکترومغناطیسی بهینه برای اندازه گیری موثر و با کمترین نویز ممکن تشعشعات ساطع شده از سطح تراشه ی رمزنگار در بستر سخت افزار موجود، معرفی شده است. به منظور بررسی عملکرد پروب معرفی شده ی بهینه، حمله ی الکترومغناطیسی بر علیه الگوریتم رمزنگاری AES بر روی مدار رمزکننده و پیاده ساز این الگوریتم محقق شد. نتایج این حمله صحت عملکرد، افزایش حساسیت و بهینه شدن پروب را نشان می دهدکه در نتیجه موجب افزایش دقت و کاهش سرعت در این حمله ها می شود.
    کلیدواژگان: پروب الکترومغناطیس، بهینه سازی پروب الکترومغناطیسی، حمله الکترومغناطیس، حملات کانال جانبی، رمزگشای