فهرست مطالب

علوم پزشکی پارس - پیاپی 1 (زمستان 1383)

مجله علوم پزشکی پارس
پیاپی 1 (زمستان 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن معروفی صفحه 1
    افسردگی یکی از شایعترین و ناتوان کننده ترین اختلالات روانپزشکی است که شیوع آن در طول عمر بین 15تا25 درصد تخمین زده می شود. پزشکان نیز از این بیماری در امان نیستند و بروز افسردگی در آنها تاثیری عظیم تر و گسترده تر در مقایسه با سایر جوامع تخصصی دارد چون حتی درجات خفیف نقایص حرفه ای ممکن است بیماران را با خطر مواجه نماید. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی و شدت علائم افسردگی در دانشجویان پزشکی وپزشکان فارغ التحصیل است.
    این تحقیق یک مطالعه توصیفی مقطعی است که از طریق پرسشنامه افسردگی بک در هزار نفر از دانشجویان سال اول، چهارم و آخر پزشکی، پزشکان عمومی وپزشکان متخصص شهر اصفهان انجام گردیده است که در هر مقطع 200 نمونه بصورت تصادفی خوشه ایانتخاب شده و در مجموع 432 نفر از آزمودنی ها اقدام به تکمیل پرسشنامه نمودند. اطلاعات اولیه در نرم افزار spss با استفاده از آزمونهای کای اسکوار، آنوا و کروس کال والیس تجزیه وتحلیل گردید.
    از 432 آزمودنی که اقدام به تکمیل پرسشنامه کرده بودند 171 نفر(6/39%) زن و261 نفر (4/60%) مرد بودند. تعداد مجردین و متاهلین به ترتیب 299 (2/69%) و 133 (8/30%) نفر بود. متوسط نمره بک در کل آزمودنی ها 6/13 و برای گروه های پنجگانه از سال اول دانشکده پزشکی تا متخصصین به ترتیب 2/11، 9/11،3/16،8/19، 6/9 بدست آمد. بین مجردین و متاهلین و همینطور بین زنان ومردان تفاوت آماری معنی داری از نظر نمره بک وجود نداشت.
    نتایج این مطالعه حاکی از شیوع بالای علائم افسردگی در دانشجویان پزشکی وپزشکان فارغ التحصیل است. بخصوص فراوانی وشدت افسردگی در مقطع کارورزان و پزشکان عمومی بیشتر وبا سایر گروه ها از نظر آماری تفاوت معنی داری دارد. لذا شایسته است سازمانها و مراجع ذی ربط نسبت به شناسایی عوامل ایجاد کننده و ارائه راه حل های مناسب اقدام کنند تا کارآیی پزشکان وکیفیت ارائه خدمات بهداشتی درمانی ارتقاء یابد.
    کلیدواژگان: افسردگی، دانشجویان پزشکی، پزشکان
  • فاطمه امام قریشی صفحه 5
    شب ادراری از بیماری های شایع کودکان است که در مناطق مختلف دنیا دارای شیوع متفاوت می باشد. فاکتورهای گوناگون در بروز آن دخیل است که نیاز است در هر منطقه بررسی گردد. هدف مطالعه حاضر بررسی شیوع ادراری در کودکان سنین دبستان شهر جهرم وعوامل موثر در بروز آنمی باشد.
    در مطالعه مقطعی حاضر یک هزار کودک درسنین 11-6 سال به صورت خوشه ایدو مرحله ای از بین کودکان سنین دبستان انتخاب شده وبا استفاده از پرسشنامه والدین آنان مورد پرسش قرار گرفتند.
    شیوع شب ادراری به طور کلی 5/16 درصد بوده است که در پسران با شیوع 7/19 درصد شایع تر از دختران (2/12%) بوده است. خواب عمیق وسطح پایین تحصیلات والدین از فاکتورهای موثر بر شب ادراری بوده است. رابطه ای بین شب ادراری وتعداد فرزندان، شغل والدین، سطح اجتماعی –اقتصادی وسابقه عفونت ادراری مشاهده نگردید. شیوع شب ادراری در فرزندان اول خانواده شایعتر بوده است. تنها یک سوم والدین جهت درمان کودکان خود اقدام کرده اند.
    با توجه به شیوع بالای شب ادراری در شهر جهرم وبا در نظر گرفتن عوامل موثربرشب ادراری مانند سطح تحصیلات والدین وخواب عمیق در کودک لزوم آشنایی وآموزش مناسب والدین در جهت کنترل ادرار ودرمان این کودکان مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: شب ادراری، شیوع، فاکتورهای موثر
  • زهرا زارعیان، صدیقه دهباشی صفحه 8
    سنی که در آن اولین سیکل قاعدگی رخ می دهد سن منارک 1 نام دارد که در همه دختران یکسان نیست و از 8 تا 18 سالگی متغیر است. هدف از این مطالعه تعیین میانگین سن منارک در جامعه ایرانی بوده است. این مطالعه در سال 1373 در شهر شیراز 2074 دانش آموز 22-12 سال و 795 نفر از مادران آنها صورت گرفته است. متوسط سن منارک در دختران 25/1 ± 05/13 سالگی و در مادران آنها 57/1± 49/ 13 سالگی بوده است. همچنین معلوم شد که بین وضعیت تحصیلی والدین و سن منارک ارتباط معنی داری وجود دارد، در صورتیکه ارتباطی بین سن شروع قاعدگی و نژادها شغل، سیده وغیر سیده بودن و زندگی در مناطق مختلف مسکونی شهر بدست نیامد.
    همچنین معلوم شد که فراوانی شروع سیکل ماهانه در فصل تابستان بیشترین مقدار و در پائیز کمترین مقدار را داشته است میانگین سن منارک در این مطالعه مشابه نتایج مطالعات انجام شده در نیجریه، گینه وهنداست ولی از کشورهایی مثل هنک کنگ و باسک بیشتر و از اتیوپی کمتر است که می تواند به علت اختلاف وضعیت تغذیه، محیط اجتماعی، آب وهوا ونژاد باشد.
    ازطرفی کاهش سن منارک در نسل حاضرنسبت به نسل قبل از آن می تواند ناشی از بهبود وضعیت بهداشت وسلامت عمومی جامعه وتغذیه باشد.
    افزایش فراونی شروع سیکل ماهانه درتابستان و کاهش آن در پائیز اثر فاکتور آب وهوا را نشان می دهد که همانند نتایج سایر مطالعاتی است که در این زمینه انجام شده است.
    کلیدواژگان: منارک، وضعیت تحصیلی، شغل، نژاد
  • سعید سبحانیان، لیلی مصلی نژاد صفحه 13
    سلامتی مردم هر جامعه به عنوان مهمترین شاخص و عامل پیشرفت و بقای جامعه است و زمانی این مهم بدست می آید که تک تک اعضاء اجتماع با رعایت اصول بهداشت آنرا تضمین نمایند از طرف دیگر رعایت اصول بهداشتی نیز مستلزم آگاهی و عمل به آن است و در اینجاست که اهمیت آموزش بهداشت در سطح جامعه مشخص می گردد.
    با توجه به اهمیت آموزش بهداشت و ارتباط آن با توزیع نیروی انسانی، این مطالعه باهدف بررسی تاثیر آموزش اصول بهداشت فردی به دانش آموزان برآگاهی و عملکرد خانواده یشان در منطقه شهرک سجادیه شیراز انجام شد.
    این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن از 160 نفر از والدین دانش آموزان پسر مقطع اول و دوم راهنمایی شهرک سجادیه و از طریق نمونه گیری آسان انجام گرفته است 80 نفر در دو گروه شاهد و مورد در (هر گروه 40 نفر پدر و 40 نفر مادر) جهت انجام تحقیق مذکور انتخاب شدند.
    ابزار گرد آوری داده ها را فرم پرسشنامه دو مرحله ای (قبل و پس از آموزش) تشکیل داده است که حاوی اطلاعات مربوطه به میزان آگاهی و عملکرد خانواده می باشد. جهت تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی در تعیین توزیع داده ها و از آمار استنباطی جهت بررسی ارتباط بین متغیرهای پژوهش استفاده شده است، نتایج پژوهش نشان داد که آموزش به دانش آموزان باعت افزایش آگاهی و بهبود در نحوه عملکرد بهداشتی والدین آنها با اختلاف معنی دار (P<.05) نسبت به گروه های شاهد شده است.
    کلیدواژگان: تاثیر آموزش، اصول بهداشت فردی، آگاهی، عملکرد
  • سید علیرضا ابراهیم زاده، محمد تقی خسروانی مقدم، ابو الحسن برجیان صفحه 19
    جهت ترمیم معایب ونقایص استخوانی از پیوند استخوان استفاده می شود. از پیوندهای استخوانی می توان به اتو گرافت(استفاده از نسج استخوان قسمتی از بیمار جهت قسمتی دیگر) - آلوگرافت (استفاده از نسج استخوان از فردی دیگر) و پیوند استخوان مصنوعی اشاره کرد. پیوند مطلوب و ایده آل اتوگرافت می باشد که به علت عوارض و محدودیت در میزان استخوان و همچنین به علت عوارض و مشکلات تهیه آلوگرافت استفاده از ترکیبات مصنوعی استخوان تحول در ترمیم نقص های استخوانی ایجاد شده است.
    استخوان مصنوعی یکی از انواع این ترکیبات می باشد که در مقایسه با سایر ترکیبات مصنوعی کاربرد ساده تر دارد و در کشور ما راحتتر از بقیه ترکیبات در دسترس می باشد.
    در محدوده ی زمانی یک سال وطی یک مطالعه توصیفی –تحلیلی، بیماران دچار بیماری های استخوانی که اندیکاسیون مصرف پیوند استخوان را داشتند و داوطلب استفاده از پیوند استخوان مصنوعی بودند، انتخاب شدند. پس از بررسی 62نفر (50نفر مرد و12نفر زن) مورد مطالعه قرار گرفتند، فرمهای مربوطه تکمیل شد وبیماران تحت عمل پیوند استخوان مصنوعی قرار گرفتند و در هفته های چهارم، دهم وبیستم پس از عمل جراحی از نظر نتایج درمانی و جوش خوردگی بررسی شدند.
    از 62 نفر مورد مطالعه در 6 نفر از بیماران پس از هفته بیستم کال استخوانی تشکیل نگردید. بدین ترتیب در7/9 درصد درمان ازطریق استخوان مصنوعی با عدم موفقیت روبرو شد. میانگین سنی بیماران 5/3 ± 33 سال بود که پس از تشکیل گروه های سنی تفاوت معنی داری از نظر زمان تشکیل کال استخوان وجود داشت. زمان تشکیل کال استخوان در گروه های سنی پایین تر در مقایسه با گروه های سنی بالاتر زودتر بود. در هیچ یک از بیماران عوارض عفونی و غیر عفونی مشاهده نشد.
    در این مطالعه علاوه بر استفاده از استخوان مصنوعی به تنهایی در بعضی از بیماران خاص مثل عدم جوش خوردن های مشکل استخوان وکیست های استخوانی، از استخوان مصنوعی همراه با آلوگرافت استفاده شد با توجه به تشکیل کال استخوانی و نتایج مطلوب در 3/90 درصد از بیماران، مصرف این ماده به تنهایی ویا در موارد خاص به صورت ترکیب با اتوگرافت ویا آلوگرافت در بیماری های استخوان پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: اتوگرافت، آلوگرافت، استخوان مصنوعی، نان یونیون
  • وحیده توپچی زاده، محمد صادق صدیق مستوفی وحسن ارکانی صفحه 24
    نوروپاتی محیطی از عوارض شناخته شده نارسائی مزمن کلیه است. در این مطالعه اثر نارسائی مزمن کلیه بر سرعت هدایت عصبی حرکتی و حسی، بررسی و با بیمارانی که سابقه پیوند کلیه موفقیت آمیز داشتند مقایسه شد.
    بیماران شامل دو گروه بودند: 17 بیمار دیالیزی شامل 8 زن و 9 مرد در گروه سنی 60-19 سال و 16 بیمار پیوند شده شامل 10 زن و 6 مرد در محدوده سنی 57-19 سال. بعد از ردکردن دیابت سرعت هدایت عصبی حرکتی مدیان و پرونئال و سرعت هدایت عصبی حسی مدیان و سورال در هر دو گروه اندازه گیری شد و مقادیر بدست آمده از دو گروه با تی - تست مقایسه شد.
    میانگین سرعت هدایت عصبی حرکتی در بیماران دیالیزی 47/3 7/44 متر در ثانیه و در بیماران پیوندی 6/2 1/50 متردرثانیه (01/0P<)، میانگین سرعت هدایت عصبی حسی در بیماران دیالیزی 94/4 2/41 متر در ثانیه و در بیماران پیوندی 2/2 1/49 متر در ثانیه (01/0P<)، بدست آمد.
    در53% بیماران دیالیزی میانگین سرعت هدایت عصبی حسی کاهش یافته و 41% آنها سرعت هدایت عصبی حرکتی کاهش یافته داشتند.
    نتایج نشاندهنده تاخیر هدایتی در اعصاب محیطی در بیماران دیالیزی است که احتمالا ناشی از توکسینهای در گردش یا دمیلیزاسیون می باشد. از مقایسه دو گروه دیالیزی و پیوندی می توان نتیجه گرفت عوارض فوق بعد از پیوند کلیه قابل برگشت هستند.
    کلیدواژگان: نارسائی مزمن کلیه، همودیالیز، پیوند کلیه، سرعت هدایت عصبی حسی، سرعت هدایت عصبی حرکتی
|
  • M. Maaroofi Page 1
    Depression is one of the most commom and disabliding mental disorders with 15-25% life time prevalence. Physicians are not immune against this disorder and depression of them may be so dangerous for their patients. The aim of this study is determination of depressive symptoms in medical students and physicians.
    Method
    In a cross- sectional study, 1000 Beck Depression Inventories (BDI)were distributed among different grades medical students, general practitioners & specialists.Primary data analyzed by chi-square, anova & Kruskal –Wallis tests in the spss software. 435(261males & 171 females) completed the questionnaires. 69.2% of them were single and 30.8% were married. Mean Beck Score (BS) WAS 13.6 for all of them. In the lst.,4th & 6th. Grade student, general practitioners and specialists groups the mean BS were 11.2, 11.9,16.3, 19.8& 9.6 respectively. There was no significant differences between males & females or between singles & who married according to BS. The results of this study indicate that depressive symptoms are common in medical students & physicians, specially general practitioners, and so, appropriate interventions for prevention & treatment of this problem is strongly recommended.
  • F. Emam Ghorashi Page 5
    Introduction
    To investigate the prevalence of enuresis in school- age children in Iran.
    Method
    One thousands children aged 6-11 years old were included in the present study and were evaluated by questionnaire.
    Results
    The prevalence of nocturnal enuresis for males was 19.7%females 12.2% and overall prevalence was 16.5% Deep sleep in children and low education of their parents were associated with enuresis. No correlation between enuresis and parent’s job, family size was detected but more common in first child of family. The neurotic children that referred were managed with imipramine. 54.9% responded to this drug.
    Conclusion
    In conclusion, enuresis is an important problem for both family and children especially in high prevalence area. Specific guidelines must be developed for education of parents and management of neurotic children.
  • Z. Zarainyan, S. Dehbashi Page 8
    Introduction
    The age in which the first minstural cycle starts, is called menarcheal age. it should be considered that the menarcheal age is between 8 to 18 y/o. The average age of menarche is the subject matter for these research. In addition, various influential factors and their effects on menarcheal age such as socio – economic factors or, in the other word the working situation of parents and their educational status, location of habitant and race groups have been studied.
    Method
    This research was done among the high school and middle school students in shiraz in 1373. 2508 students between the age of 12 to 22 years old and 795 students mothers have been studied.
    Results
    The average age of menarche among the girls was 13.05 ± 1.25 y/o, and among the students mothers was 13.49 ± 1.57 y/o. With the respect to the comparison that has been done between these two age groups (the students and their mothers. ) by p=0.01, the subject was indicated that the menarcheal age was decreased in present generation.
    Conclusion
    Furthermore, there was a singnigicant relationship between the educational status of parents and the age of menarche, so that the least menarcheal age was shown among the children with high parental education. However, there was no relationship between the age of menarche with respect to race, different parents jobs, sayed and non – sayed (the descendent of profit Mohammedan Pubs) and different residential placed in the city. It was observed that the most frequency of menarche was in summer and the least was in autumn. The final results of these studies were the same with the other studies in other countries conversation
  • S. Sobhanian, L. Mosalanejad Page 13
    Introduction
    Public health is one of the most Important factors that Development of each community Depend to it. and health education is very important because community health is depent to community cooperation. This research with aim of determine the effect of individual health teaching on knowledge and practice of student’s families was done.
    Method
    Determine the effect of teaching individual health on knowledge and practice of student’s families This research is a quasi experimental study containing case and control groups: the case group was contained of 80 student s’ parents and the control group was selected the same as the case group. The sampling method was convenient methods and Data gathering performed by questionnaire in two steps before and after students education Results &
    Conclusion
    The data was analyzed by pair T-Test in both group that in case group was significant difference between before and after education (p
  • A. Ebrahimzadeh, M. Khosravani Moghaddam, H. Borjiyan Page 19
  • V. Toupchizadeh Sedigh Mostofi, H. Arkani Page 24