فهرست مطالب

علوم پزشکی پارس - سال ششم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1387)

مجله علوم پزشکی پارس
سال ششم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سعید سبحانیان، الهام پابرجای، نرجس رازقی نیا، محمد مهدی حسینی، سکینه شهسواری صفحات 1-5
    مقدمه
    میزان شیوع بیماری بزرگی خوش خیم غده ی پروستات در مردان60-51 سال پنجاه درصد و در مردان بالای 80 سال به نود درصد میرسد.از جمله روش های درمان بیماری بزرگی خوش خیم غده ی پروستات، استفاده از ترکیبات مرکبات است که حاوی گروهی از ویتامین ها از جمله ویتامینC، دسته فلاونوییدها و گروهی از پلی ساکاریدها به نام پکتین با خاصیت ضدتوموری، ضدآلرژی و ضدفعالیت ویروسی می باشد.
    مواد و روش ها
    یک مطالعه تجربی در دو گروه30 نفری مصرف کننده نارنج)روزانه 60 سی سی) و درمان کلاسیک (روزانه یک عدد قرص پروزاسین) با روش نمونه گیری ساده بر روی افراد مبتلا به بیماری بزرگی خوش خیم غده ی پروستات انجام شد.از طریق چک لیست اطلاعات دموگرافیک در قسمت اول و مقیاس اندازه گیری شدت علایم پروستات AUAدر قسمت دوم جمع آوری و به کمک نرم افزار آماری SPSS با هم مقایسه گردیدند
    نتایج
    مقایسه میانگین های مقیاس AUA در گروه مورد قبل و بعد از استفاده از نارنج معنی دار بود(قبل 823 /. ±25.833 با بعد 248 /. ±2.833 و P=000). اما در گروه شاهد قبل و بعد از درمان اختلاف معنی داری مشاهده نشد(قبل 717 /.±26.666 و بعد 723 /.±26.666 با P=1.000). مقایسه اختلاف میانگین های مقیاس AUA بین گروه شاهد و مورد پس از استفاده از نارنج طی دوره درمان نیز معنی دار بود(گروه مورد 248 /. ±2.833 و گروه شاهد723 /.±26.666 با P=000)
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد نارنج قابلیت کاهش علایم مربوط به بزرگی خوش خیم پروستات را دارا باشد، لذا می توان در روند بهبود این بیماری از استفاده آسان نارنج بهره گرفت.
    کلیدواژگان: نارنج، بزرگی خوش خیم غده پروستات، علایم بالینی
  • شهره فرشاد، عزیز ژاپونی، عبدالوهاب البرزی، سید علیرضا تقوی، مرضیه حسینی صفحات 7-18
    مقدمه
    علیرغم مطالعات زیاد، هنوز بطور دقیق مشخص نیست که چه عواملی تعیین کننده ی پیامدهای متنوع عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری می باشند. بنابر این، هدف از مطالعه حاضر تمایز سوش های هیلکو باکتر پیلوری جدا شده از بیماران مبتلا به بیماری های مختلف معده براساس پروفایل های پروتئینی می باشد.
    مواد و روش تحقیق: پروفایل پروتئینی سوش های مختلف هیلکو باکتر پیلوری جدا شده از سه گروه بیمار مبتلا به گاستریت، زخم معده و سرطان معده با استفاده ازروش 1D-SDS-PAGE مورد تجزیه و تحلیل واقع شد.
    یافته ها
    بر اساس الگوهای بسیار متنوع پروتئینی در حالی که شباهت سوش ها در هر گروه به ترتیب در گروه بیماران دارای سرطان 75%، در گروه بیماران بدون زخم 47/76% و در گروه بیماران دارای زخم معده 57/78% بود، تنها حدود 76/30% از باندهای پروتئینی در تمام سوش های جدا شده از سه گروه بیماران مشترک بودند. بعضی از باندها در هر گروه از بیماران اختصاصی بوده و به نظر می رسید که برخی از سوش های هلیکوباکتر پیلوری ممکن است با بیماری های خاصی بیشتر از سایرین ارتباط داشته باشد و به این ترتیب بعضی از آنها در یک گروه بیماری دسته بندی شدند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که پروفایل پروتئینی می تواند معیار مناسبی برای تمایز سوش های غالب در بیماری های متفاوت گوارشی باشد. پروتئین های اختصاصی و غالب سوش های متفاوت جدا شده از سه گروه بیمار تحت مطالعه، برای بررسی بیشتر جهت کاربرد در تست های آزمایشگاهی که بتوانند سوش های هلیکو باکتر پیلوری خاص یک بیماری را آنالیز کنند و نیز به منظور تشخیص بیماری های مختلف وپیامدهای مرتبط با این باکتری وسیع الطیف انتخاب شدند.
    کلیدواژگان: هلیکوباکتر پیلوری، SDS، PAGE، پرو فایل پروتئینی
  • محمود کهن، ابراهیم رحیمی، حمید ممتحن، ناهید محمد طاهری، سعید سبحانیان، معصومه رامبد صفحات 19-26
    مقدمه
    یکی از معمول ترین روش های پاکسازی راه هوایی بیماران تحت تهویه مکانیکی، انجام ساکشن می باشد. اما یافته های متناقضی در مورد تاثیر آن بر گازهای خون شریانی این گونه بیماران وجود دارد. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر ساکشن داخل تراشه بر گازهای خون شریانی بیماران تحت تهویه مکانیکی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی باز قبل و بعد می باشد. نمونه ها شامل 70 بیمار تحت تهویه مکانیکی بستری در بخش های مراقبت های ویژه و اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) تهران بودند. بیماران به روش نمونه گیری در دسترس مبتنی بر هدف انتخاب شدند و بر روی آنها ساکشن داخل تراشه انجام شد. گازهای خون شریانی 5 دقیقه قبل از ساکشن و 25 دقیقه بعد از آن اندازه گیری شد. ابزار گردآوری داده ها یک برگه ثبت اطلاعات بود و داده ها با استفاده از آزمون های ویلکاکسون و تی- زوج تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج تفاوت معنی داری بین متغیرهای نسبت فشار اکسیژن شریانی به درصد اکسیژن دمی (Pao2/Fio2)، فشار دی اکسید کربن (Paco2) و درصد اشباع اکسیژن شریانی(Sao2) قبل و بعد از ساکشن نشان داد(000/0P=).
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که انجام ساکشن موجب بهبود گازهای خون شریانی بیماران تحت تهویه مکانیکی می شود، لذا توصیه می گردد در این بیماران از ساکشن داخل تراشه استفاده شود.
    کلیدواژگان: تهویه مکانیکی، ساکشن داخل تراشه، گازهای خون شریانی
  • فاطمه امام قریشی، شهره فرشادی، مهدی کلانی، مریم حسینی، شادخت رجبی صفحات 27-32
    هدف
    امروزه اشرشیاکلی به عنوان شایع ترین عامل عفونت ادراری براساس سروتایپ های O وH نامگذاری می شوند. هدف از مطالعه حاضر تعیین سروتایپ های H اشرشیاکلی در کودکان مبتلابه عفونت ادراری بوده است.
    روش و
    مواد
    در مطالعه مقطعی تعداد 96 نمونه ادرار از کودکان مبتلا به عفونت ادراری مراجعه کننده به دو بیمارستان دانشگاهی شهرجهرم طی سال های 84 تا 85 جمع آوری شدند. آنتی بیوگرام با روش دیسک انجام شدو سپس با روش آگلوتیناسیون لوله ای، سروتایپ های H مشخص گردیدند.
    نتایج
    دراین مطالعه تعداد 96 نمونه از کودکان سنین یک ماه تا 14 سال مورد مطالعه قرارگرفتند که 2/49 درصدکودکان متبلا به سیستیت وبقیه پیلونفریت داشتند. بیشترین مقاومت به آمپی سیلین (2/80%) وکمترین به ایمیپن(1/1%) مشاهده شد. شایعترین نوع سروتایپ H4 و بدنبال آن H6 بود. ن
    نتیجه گیری
    این اولین مطالعه در رابطه با تعیین سروتایپ های اشرشیاکلی در عفونت ادراری کودکان در جنوب ایران و ارتباط آن با علائم بالینی و الگوی مقاومت دارویی است. برای تعیین انواع دیگر سروتایپ های اشرشیاکلی در این منطقه نیاز به مطالعات بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: اشرشیاکلی، پیلونفریت، سیستیت، سروتایپ H
  • لیلی مصلی نژاد، سعید سبحانیان صفحات 41-48
    مقدمه
    دانشجویان باید بتوانند اطلاعات خود را به تفسیر نموده وبا ایجاد ارتباط بین اطلاعات جدید و اطلاعات موجود خود از آن در جهت حل مسائل جدید استفاده نمایند. مطالعه حاضر با هدف بررسی کارایی دو روش آموزشی نقد همردگان و سناریوهای بالینی درارتقاء دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران صورت گرفته است.
    مواد وروش ها
    مطالعه حاضریک مطالعه تجربی که بر روی 42نفر از دانشجویان بالینی پرستاری می باشد. دانشجویان به صورت تصادفی به دو بخش تقسیم شده وتحت دو روش آموزشی نقد همردگان و سناریوهای بالینی مورد آموزش قرار گرفتند. داده ها از طریق پیش آزمون با سوالات کوتاه پاسخ و پس آزمون با بررسی چک لیست عملکرد گردآوری شده اند.
    نتایج
    اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات بدست آمده ازدانش و عملکرد دانشجواز طریق دو روش آموزش مشاهده شده به گونه ای که موید بالاتر بودن میانگین نمرات در روش یادگیری از طریق نقد همگردگان بود (p<0.05).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده و نظر به تاثیر مثبت روش نقد همردگان درارائه بازخورد ویادگیری مهارت های بالینی، توصیه می شود که استفاده از روش های متنوع آموزشی به خصوص استفاده از یاران همگروه در انتقال و بازتاب مهارت های بالینی به عنوان یک روش خلاق ومشارکتی به منظور حل مشکلات آموزشی بالینی استفاده شده و در آینده به عنوان یک روش آموزش در بخشهای بالینی مورد استفاده قرار گیرد
    کلیدواژگان: مهارت های بالینی، سناریوهای بالینی، نقد همردگان، کیفیت آموزشی
  • محمدحسن دوامی، ریحانه روحی، علیرضا صادقی صفحات 49-55
    مقدمه و هدف
    یکی از علل بقای آلودگی های انگلی روده ای در جامعه، وجود آلودگی های بدون علامت در بخشی از افراد می باشد. از طرفی علی رغم گزارشات آزمایشگاه های تشخیصی، به علت استاندارد نبودن روش انجام آزمایش و عدم مطالعه دقیق اپیدمیولوژی، تصویر روشنی از وضعیت انتشار این انگل ها در منطقه جهرم وجود ندارد. هدف از انجام این تحقیق، دست یابی به میزان شیوع عفونت های انگلی روده ای در کودکان شهر جهرم می باشد.
    مواد و روش ها
    در مطالعه توصیفی – مقطعی حاضر، کودکان سنین 15-7 سال شهر جهرم به روش خوشه ای- تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه های مدفوع تهیه شده از 410 دانش آموز به روش رسوبی فرمالین-اتر (Formalin –Ether Concentration) آزمایش گردیدند.
    یافته ها
    میزان آلودگی انگلی روده ای در دانش آموزان شهرجهرم 6/13% بوده که از این میزان 3/9% به انگل های بیماری زا با بیشترین میزان آلودگی به انگل ژیاردیا به میزان 1/8 بودند. بررسی های آماری حکایت از بالاتر بودن میزان آلودگی های انگلی روده ای درکودکان با تحصیلات پائین تر مادر، درآمد کمتر خانواده و بعد بیشتر خانوار داشت. دانش آموزان با مادران کارمند از حداقل میزان آلودگی برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که با وجود پائین بودن میزان آلودگی های انگلی روده ای در دانش آموزان شهر جهرم، هنوز تعدادی از انگل های بیماری زا شیوع قابل توجهی در منطقه دارند که باید مورد بررسی دقیق تر و پیشگیری قرار گیرد.
    کلیدواژگان: عفونت های انگلی روده ای، کودکان، جهرم
|
  • Sobhanian S., Pabarja E., Razeghinia N., Hoseini M., Shsavari S Pages 1-5
    Introduction
    The prevalence of BPH among 5-10 year old men is about 50% and it reaches 90% in 80 year old ones. The use of the components of citrus fruits containing a group of ritamines (specially C), favonoid and atype of polysaccharides as pectin which are effective in treatment of hyperplasia, allergy and viral infection.
    Material and Methods
    This is a clinical-trial study conducted on two groups, each with 30 samples (patients drinking 60 ml sour orange Juice/daily and those administering 1 prozacin tablet daily as used in classical treatment). Convenient sampling was performed for selection of patients in both groups. From the patients referring to the specialty clinic in Jahrom. The data were collected through a checklist consisting of two part of demographic information and AUA which measles the severity of prostatic symptoms. SPSS software was used to analyzed data.
    Results
    Comparison of the AUA mean scores before and after having citrus fruit revealed that the difference was significant (before: 25.833±0.823, after: 2.833±0.248, p=0.000) However, the same comparison for the control group,s mean scores before and after taking the above mentioned tablet revealed a non-significant difference (before: 26.666±0.717, after: 26.666±0.723, p=1.000). comparison of AUA mean scores of the case and control groups revealed that the difference was statistically significant (case group: 2.833±0.248 and control group: 26.666±0.723, p=0.000)
    Conclusion
    Considering the finding of this study, citrus fruit can be effective in reducing the symptoms of prostate hypertorophy.
  • Pages 7-18
    Background
    It is not clear what factors determine divergent outcomes of infections caused by H.pylori. The aim of this study was to differentiate H. pylori strains isolated from the patients with different gastroduodenal pathologies by protein profiling.
    Material And Methods
    The protein profiles of different strains of H. pylori isolated from 3 groups of patients with ulcerative disease, nonulcerative gastritis and cancer disease were analyzed using 1D-SDS-PAGE.
    Results
    Based on the highly divergent protein patterns, the similarity of the strains inside each group was 75%, 76.47% and 78.57% for cancerous, ulcerative and no ulcerative groups, respectively, while about 30.76% of the protein bands were common in all strains isolated from three groups of the patients. Some of the observed bands were significantly specific for each group. We speculated that some H. pylori strains might be more associated with a specific disease than others, leading to the clustering of some, but not all, strains within each disease group.
    Conclusion
    This study showed that protein profile can be a criterion used for discriminating of dominant states in different gastric clinical states. Specific and dominant proteins of different strains isolated from three groups of patients under the study could be welcome candidates for further exploration to be used both for laboratory tests, which analyze disease-specific H. pylori strains, and for diagnosis of different diseases and outcomes associated with this widespread bacterium.
  • Fatemeh Emamghorashi, Shohreh Farshad, Mehdi Kalani, Shadokht.Rajabi, Maryam Hoseinii Pages 27-32
    Introduction
    Nowadays E.coli the most common Cause of acute urinary tract in fection are generally named based on serotypes of O and H. The aim of this Cross-Sectional study, was to determine the prevalence of H serogroups of E. coli strains that cause community acquired UTI in children. Methods and materials: In this study 96 children with urinary tract infections (UTI) referred to two teaching Hospitals, in Jahrom, Iran during the period of August 2005- August 2006 were enrolled. Antibiogram was done by disk diffusion method and serotyping by tube and slide agglutination methods.
    Results
    A Total of 96 E. coli strains were isolated from the urine samples of children with UTI aged from one month to 14 years. Cystitis was diagnosed in 49.2% and pyelonephritis in 50.8% of these patients. The most resistance was related to Ampicilin (80.2%) and the least to imipenem (1.1%). The most common type of H antigen was H4 (6.1%).
    Conclusion
    This is the first report of E-coli serotying in children with UTI from the south of Iran and its relation ship with antibiotic resistance and clinical presentation. Funthen reoeach in athes p ts with move st e thypes is re Commended.
  • Davami M. H, Roohi R., Sadeghi A. R Pages 49-55
    Introduction
    One of the main reasons of the occuranle of intestinal parasitic infections in Communities is the asymptomatic infections in some people. Although there are some reports for parasitic infections from specialized laboratories, there is no confirmed data for these infections among children in Jahrom. It is due to low standards of the methods and also low accuracy in epidemiological studies.
    Material And Methods
    This descriptive cross-sectional study was carried out on 410 children aged 7-15 years old in Jahrom. clustering and accidental sampling were employed. Three samples of faecese for each child were examined for parasites using formalin – ether concentration method.
    Results
    The results showed a prevalence of 13.6% of intestinal parasitic infections among children in Jahrom. Among which, 9.3% were pathogen parasites. The highest prevalence was reported for Giardia lamblia (8.1%). There was an association between the rate of infection and mother,s education, family income and the family size. The lowest infection was found among the children whose mothers had clerical Jobs.
    Conclusion
    Although this study indicated low prevalence of intestinal parasitic infections among children in Jahrom, the prevalence of some of them is still high and important. This is a good reason for paying more attention on individual and environmental health such as rubbish despair, using clean and safe vegetables and fruits, and also frequent use of soap.
  • Kebriaei A., Roudbari M Page 56
    Introduction
    There are differences between the recognition of service providers about the importance of dimensions of services، and its real importance asviewed by service receivers. This leads to planning and decision making on quality promotion in which the views of providers are more effective than those of the customers. In such circumstances, the quality of services is reduced in the customer, s viewpoint. This research aims to compare the importance of dimensions of educational service in the faculty members, and the student's viewpoints. Material: This cross-sectional descriptive research was performed in 2004 in Zahedan University of Medical Sciences. All the faculty members and 386 students were chosen as the research subjects. A questionnaire was used for data collection. For statistic analysis، descriptive and analytic statistics were employed.
    Results
    Empathy was the most important dimension from student's viewpoint which was ranked as the 4th factor in faculty member's view. The faculty members declared the most important dimension to be assurance that was ranked the third in student's viewpoint.
    Conclusion
    There is no dimension with the same rank among different dimensions of educational services between the students and faculty members. This leads the faculty members to advert dimensions which are less important in student's view، so this affects the quality of services from student's viewpoint. Therefore، should be taken in to account these differences in programming and resource allocation in order to improve the services provided, which is so important from the student's view. Moreoues it seems neceas ary to desclibe the char a ctuistics of sewices to the students and identify at sow: cesale and what to expect from them. Moreover, it seems necessary to describe the characteristics of sew ices to the students and identify what sew ices are and what to expect from them.