فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی قم - سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، فروردین 1387)

مجله دانشگاه علوم پزشکی قم
سال دوم شماره 1 (پیاپی 5، فروردین 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/01/20
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد افخمی اردکانی، مهدی کریمی، سید محمد محمدی، محسن اخوان سپهی، احمد شجری، فروغ السدات نورانی صفحه 7
    زمینه و هدف
    دیابت نوع 2 بیماری مزمن پیشرونده است که عامل ناتوانی و مرگ و میر زیادی می باشد. علی رغم پیشرفت های تکنیکی در درمان، اکثریت بیماران از درمان های آلترناتیو بهره می برند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر مکمل متاوانادات سدیم بر قند خون و چربی بیماران دیابت نوع 2 می باشد.
    روش بررسی
    مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی بیماران دیابت نوع 2 مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت استان یزد می باشد. 40 بیمار بر اساس معیارهای ورود و به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده متاوانادات سدیم (100mg/day) و پلاسبو تقسیم شدند. سطحBMI، FBS، 2HPP، HbA1C، TG، Chol، LDL، HDL، BUN، Cr، ALT، AST قبل و 6 هفته پس از درمان چک شد. به منظور بررسی اثر طولانی مدت دارو نیز 12 هفته بعد سطح HbA1C و BMI چک شد.
    یافته ها
    38 بیمار با میانگین سنی 48/810/53 سال تا انتهای مطالعه بودند. سطح FBS، HbA1c، Total chol و LDL پس از 6 هفته مصرف متاوانادات سدیم کاهش یافت که از نظر آماری معنی دار نبود. کاهش آماری قابل قبول در سطح (01/0=(P TG و (03/0=BMI (P رخ داد. پس از 12 هفته تنها کاهش قابل قبول آماری در BMI (01/0=P) وجود داشت.
    نتیجه گیری
    مطالعات متعدد اثرشبه انسولینی وانادیم را نشان داده اند و ترکیبات مختلفی از آن دربررسی ها استفاده شده است که اثرات قابل قبولی داشته اند امابر اساس بررسی حاضر به منظور دستیابی به نتایج بهتر از ترکیب دیگری از وانادیم باید استفاده شود.
    کلیدواژگان: متاوانادات سدیم دیابت نوع 2، قندخون، چربی
  • سید جواد موسوی، فائزه رضویان صفحه 13
    زمینه و هدف
    امروزه روش لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی به عنوان استاندارد طلایی کوله سیستکتومی شناخته شده است. هدف از انجام این مطالعه تعیین نتایج اولین گروه بیمارانی است که در بیمارستان آیت الله گلپایگانی در شهر قم تحت لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی قرار گرفته اند.
    روش بررسی
    این یک مطالعه گذشته نگر توصیفی است و بر روی مواردی انجام گرفته است که طی مدت 2 سال تحت عمل جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی قرار گرفته اند. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    305 بیمار در محدوده سنی 15 تا 86 سال طی این مدت تحت جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی قرار گرفتند، 9/64% زن و 1/35% مرد بودند 80% مبتلا به سنگ های صفراوی علامت دار هستند. بیشترین درصد در سال 1386 عمل جراحی لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی شدند. متوسط زمان عمل جراحی 45 دقیقه و طول مدت بستری 24 ساعت بود. بیش از 50% عمل هایی که همراه لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی انجام می شد، آزاد سازی چسبندگی بود. علت زمینه ای عمل جراحی در 80% موارد در هر دو جنس سنگ های صفراوی علامت دار است. کلیه بیماران تحت بررسی سونوگرافیک قرار گرفتند، که شایع ترین یافته در هر دو جنس سنگ های صفراوی علامت دار و پس از آن کوله سیستیت حاد بدون سنگ بود. شایع ترین عارضه حین عمل برادیکاردی در هنگام وارد شدن گاز به داخل شکم می باشد. 8 مورد بیماران بعد از عمل دچار عارضه شدند، هیچ موردی از مرگ اتفاق نیفتاد.
    نتیجه گیری
    در مجموع یافته های این بررسی نشان داد که لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی به عنوان روش استاندارد کوله سیستکتومی، در شرایط و امکانات موجود در کشور ما نیز با میزان موفقیت بسیار بالا همراه است.
    کلیدواژگان: لاپاراسکوپیک، کوله سیستکتومی، لاپاراسکوپیک کوله سیستکتومی
  • سید مجید موسوی موحد، یاسر تبرایی، خدیجه علی پور ندوشن، معصومه ذکریانژاد صفحه 21
    زمینه و هدف
    کلسیفیکاسیون متاستاتیک، معمولا در بیمارانی که نارسایی مزمن کلیه داشته و تحت همودیالیز دایمی قرار دارند دیده می شود و در بیماران دیالیزی به دلیل عوامل مختلفی تشدید می شود. هدف از این مقاله بررسی میزان کلسیم، فسفر و پاراتورمون و ارتباط آن با کلسیفیکاسیون دریچه قلبی در بیماران همودیالیزی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه Case-Series می باشد که بر روی 225 نفر از بیماران همودیالیزی که در طی سال 86-85 به بیمارستان کامکار-عرب نیا و ولی عصر (عج) قم مراجعه کردند و تحت همودیالیز 3 بار در هفته قرار داشتند، انجام شده و ارتباط کلسیم، فسفر و پاراتورمون در افراد با کلسیفیکاسیون دریچه های قلب در 70 نفر از آنان که با اکوکاردیوگرافی مشخص گردید، مورد بررسی قرار گرفته است.
    یافته ها
    میزان کلسیم، فسفر و PTH اندازه گیری شد و هم زمان 70 نفر از بیماران به طور تصادفی تحت اکوکاردیوگرافی قرار گرفتند. از این تعداد 5/17% کلسیم سرمی بیش از 4/10 و 1/75% پاراتورمون بالاتر از 70 و 49% این افراد فسفر بیشتر از 5/5 داشتند. مشخص شد میزان پاراتورمون با کلسیفیکاسیون دریچه های قلب ارتباط معنی داری دارد. ولی از طرف دیگر میزان کلسیم، فسفر، پرفشارخونی، دیابت، هیپرلیپیدمی، حاصل ضرب کلسیم. فسفر و طول مدت دیالیز با کلسیفیکاسیون دریچه های قلب ارتباط معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع بالای کلسیفیکاسیون دریچه های قلبی و عوارض ناشی از آن، بررسی سریال خون از نظر کلسیم، فسفر و پاراتورمون سرم و انجام اکوکاردیوگرافی جهت بررسی آن در افرادی که تحت همودیالیز مزمن می باشند ضروری به نظر می رسد. هم چنین کنترل پاراتورمون و هیپرپاراتیروئیدی در بیماران همودیالیزی نقش مهمی در جلوگیری از رسوب کلسیم و در نتیجه عوارض ناشی از آن دارد.
    کلیدواژگان: کلسیفیکاسیون دریچه های قلب، فسفر، کلسیم، PTH، بخش همودیالیز
  • جمیله نوروزی، ناهید رهبر روشن دل، المیرا قیطانچی صفحه 27
    زمینه و هدف
    عدم تحمل لاکتوز، اختلالی است که بعد از هضم شیر در برخی از افراد رخ می دهد و ناشی از مقادیر ناکافی آنزیم بتاگالاکتوزیداز جهت هضم لاکتوز در روده انسان می باشد. این تحقیق به منظور مشاهده وجود آنزیم بتاگالاکتوزیداز تولید شده توسط لاکتوباسیل های جدا شده از شیر و پنیر بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی، نمونه های پنیر و شیر با مارک های متفاوت از مغازه های مختلف خریداری گردید. لاکتوباسیل ها با کشت نمونه ها در محیط MRS و با رنگ آمیزی گرم و روش های استاندارد بیوشیمیایی شناسایی شدند. توانایی تولید بتاگالاکتوزیداز با روش X-gal و ONPG بررسی شد. باند پروتئینی آنزیم بتاگالاکتوزیداز با روش SDS-PAGE نیز مورد مشاهده قرار گرفت.
    یافته ها
    از تعداد 50 نمونه، 41 لاکتوباسیل (14 جنس) از شیر و پنیر جدا شد. تمام باکتری ها در محیط های دارای X-gal، کلنی های سبز (اما در زمان های متفاوت) تولید کردند که نشان دهنده حضور آنزیم بتاگالاکتوزیداز در این باکتری ها بود. تمام لاکتوباسیل های جدا شده در آزمایش ONPG، فعالیت بتاگالاکتوزیدازی را نشان دادند که بیشترین مقدار آنزیم در یک سویه از لاکتوباسیلوس دلبروکی (با 1966 واحد میلر در 1 میلی لیتر) اندازه گیری شد. در برخی از این باکتری ها (37%)، باند پروتئینی 116 کیلو دالتونی قوی در ارتباط با آنزیم بتاگالاکتوزیداز در آزمایش SDS-PAGE مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    با افزودن لاکتوباسیل های دارای آنزیم بتاگالاکتوزیداز به عنوان پروبیوتیک به شیر و پنیر و سایر فرآورده های لبنی می توان در هضم لاکتوز به افراد فاقد تحمل لاکتوز کمک نمود. در ضمن از روش X-gal و ONPG که روشی ساده، سریع و ارزان می باشد می توان به جای SDS-PAGE استفاده کرد.
    کلیدواژگان: لاکتو باسیل، بتاگالاکتوزیداز، نیترو فنیل گالاکتوزیداز
  • سید محمدرضا شکراللهی صفحه 35
    زمینه و هدف
    علی رغم کشف آنتی بیوتیک های جدید و مؤثر هنوز مرگ و میر و ناتوانی های حاصل از عفونت دستگاه ادراری قابل توجه می باشد و پیلونفریت مزمن یکی از علل مهم نارسایی کلیه است. این بررسی بر اساس مطالعه پرونده های کودکان بستری در بیمارستان کودکان فاطمی سهامیه قم که مبتلا به عفونت دستگاه ادراری بودند انجام شده است.
    روش بررسی
    نوع پژوهش توصیفی مقطعی و روش نمونه گیری به صورت سرشماری بود. اطلاعات بر اساس چک لیست جمع آوری و به کمک نرم افزار Spss آنالیز شد.
    یافته ها
    شیوع عفونت دستگاه ادراری در جنس مؤنث شایع تر و در (2/74%) سن زیر دو ماهگی در جنس مذکر بیشتر دیده شد. در گروه سنی 6–1 سال نیز (6/41%) بیشتر مشاهده شد. شایع ترین میکروارگانیسم مولد عفونت دستگاه ادراری E.coli(68%) بود و کلبسیلا در مرتبه بعدی قرار داشت. ابتلا با پروتئوس فقط در 1/1% موارد دیده شد، 3/29% از بیماران دارای اختلال زمینه ای بودند که 57% آن ها در مذکر و 43% در مؤنث مشاهده گردید. شایع ترین اختلال زمینه ای همراه، ریفلاکس مثانه به حالب بود. شایع ترین آنتی بیوتیک دریافتی سفتریاکسون (65%) بود و در 7/87% از موارد پس از 2 روز درمان آنتی بیوتیکی کشت ادرار منفی شد.
    نتیجه گیری
    اگرچه در این مطالعه E.coli و کلبسیلا شایع ترین ارگانیسم های عامل عفونت ادراری بودند، ولی ابتلا با پروتئوس در مقایسه با سایر مطالعات به صورت بارزی کمتر بود. هم چنین سایر بررسی های اپیدمیولوژیک با مطالعات دیگر هم خوانی داشت.
    کلیدواژگان: عفونت دستگاه ادراری، دستگاه ادراری، کودکان
  • مینو موحدی، مریم حاج هاشمی، مژده قاسمی صفحه 41
    زمینه و هدف
    بی اختیاری استرسی ادرار مشکل شایع عمل کردی در خانم ها است و روش های متعدد طبی و غیرطبی برای بهبود آن به کار می رود. هدف از این مطالعه بررسی نتایج دراز مدت روش جراحیKelly Plication در درمان بی اختیاری استرس است.
    روش بررسی
    این یک مطالعه توصیفی–تحلیلی است که بر روی 20 بیمار که به علت بی اختیاری استرسی ادرار در پاییز و بهار 1384 تحت عمل جراحی Kelly Placation در بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار گرفته بودند، انجام شد. اطلاعات اولیه قبل از عمل از پرونده کسب گردید، با همه بیماران 2 بار) 4 ماه و 24 ماه پس از عمل(تماس تلفنی گرفته شد، پرسشنامه راجع به نتایج عمل جراحی برای هر یک تکمیل گردید و اطلاعات استخراج شده با نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران 42 سال بود. 80% بیماران در 4 ماه اول پس از جراحی، از نظر بی اختیاری ادرار رضایت و بهبود کامل داشتند. میزان عود بی اختیاری ادرار 2 سال بعد از عمل جراحی، در این مطالعه حدود 50% بود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه میزان بالای عود بی اختیاری 2 سال بعد از عمل جراحی دیده شد. بنابراین به نظر می رسد مشاوره قبل از عمل راجع به شانس بالای عود بعد از عمل لازم است.
    کلیدواژگان: بی اختیاری ادرار، عمل جراحی، Kelly Plication
  • جواد شکری شیروانی، علیرضا عارف زاده، حسین فروتن، هادی غفرانی، سید امیر میر باقری صفحه 47
    زمینه و هدف
    اتساع تنگی راه خروجی معده Gastric Outlet Obstruction (GOO) به روش اتساع آندوسکوپیک با بالون Endoscopic Balloon Dilatation (EBD) از روش های درمانی جدید برای بیماران مبتلا به تنگی فیبروتیک پیلور و دئودنال می باشد. با این حال در مطالعات گوناگون، نتایج حاصل از این روش بر اساس اتیولوژی منجر به انسداد، متفاوت گزارش شده است. هدف از اجرای طرح حاضر، تعیین میزان پاسخ دراز مدت به درمان بیماران مبتلا به GOO با روش EBD می باشد.
    روش بررسی
    در طی مطالعه آینده نگر 3 ساله، 45 بیمار GOO تحت EBD قرار گرفتند. میانگین سنی بیماران 1/18± 7/43 سال بود و 7/86% بیماران مرد بودند. شدت درد شکم بلافاصله قبل از انجام دیلاتاسیون و یک ماه پس از آن بر مبنای آزمون VAS سنجیده شد. بیماران در یک ماه اول، هر هفته و سپس ماهانه پی گیری شدند که در این مدت 27% مجددا تحت دیلاتاسیون با بالون قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج طی 8/5± 9/9 ماه پی گیری و ثبت شد. شایع ترین اتیولوژی زمینه ای منجر به GOO، اولسر پپتیک (53%) گزارش گردید. 1/71% از بیماران (H. Pylori)مثبت بودند. فراوانی پاسخ به روش درمانی با بالون 80% بود و در مجموع 8 بیمار برای درمان جراحی معرفی شدند. کاهش شدت درد شکم در بیماران پاسخ دهنده به درمان نسبت به سایرین معنی دار بود. بین میزان پاسخ به EBD و دو شاخص ابتلا به عفونت H. Pylori و مصرف سیگار رابطه معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    دیلاتاسیون آندوسکوپیک با بالون روشی مؤثر و با نتایج بلند مدت مطلوب در درمان اکثر بیماران مبتلا به GOO محسوب می گردد.
    کلیدواژگان: آندوسکوپی، تنگی راه خروجی معده، دیلاتاسیون با بالون
  • علیرضا عسکری، امیر حسین محوی، فروغ واعظی، فاطمه خلیلی صفحه 53
    زمینه و هدف
    آلودگی آب های زیرزمینی و سطحی به آرسنیک، در بسیاری از نقاط دنیا و از جمله در برخی نواحی استان کردستان گزارش شده است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی کارایی حذف آرسنیک توسط گرانول های هیدروکسید آهن (GFH) به عنوان یک جاذب جدید می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه اثر تغییرات زمان، غلظت آرسنیک، وزن جاذب، PH، اثر یون های سولفات و کلراید در حذف آرسنیک و هم چنین میزان آهن افزوده شده به آب در حضور و عدم حضور یون های سولفات و کلراید در حین حذف آرسنیک توسط این جاذب بررسی شد. هم چنین تبعیت فرآیند جذب از معادلات فروندلیخ و لانگموئر، موردمطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    جذب توسط GFH از هر دو مدل ایزوترم جذب فروندلیخ و لانگموئر، با ضرایب همبستگی R2>0.95 به طور تقریبا یکسانی تبعیت دارد.PH بهینه حذف 5/7 و بهترین زمان برای حذف آرسنیک 30 دقیقه برآورد گردید. یون های سولفات و کلراید در غلظت های به کار رفته در این مطالعه تاثیر چندانی در فرآیند حذف آرسنیک نداشتند و هم چنین میزان آهن افزوده شده به آب پس از فرآیند حذف آرسنیک بیشتر از حد استاندارد (3/0 میلی گرم بر لیتر) آب آشامیدنی بود.
    نتیجه گیری
    جاذب گرانول هیدروکسید آهن را می توان برای مناطق آلوده کشور به خصوص استان کردستان استفاده نمود. چرا که دارای کارایی بالا در حذف آرسنیک، بدون نیاز به اصلاح PH آب می باشد، هرچند که دارای معایبی نظیر اضافه نمودن آهن به آب، وارداتی بودن و هزینه نسبتا بالای اولیه است.
    کلیدواژگان: آرسنیک، گرانول هیدروکسید آهن(GFH)، جذب، آب آشامیدنی
  • حسین ثقفی، محمد عباسی*، ناهید مهران صفحه 63
    زمینه و هدف

    زنان با نارسایی مزمن کلیه به دلیل عدم تخمک گذاری به ندرت حامله می شوند. این زنان در صورت باردار شدن با مشکلات مادری و جنینی متعددی روبرو هستند، که حتی گاهی به مرگ مادر و جنین می انجامد. در این مقاله به گزارش یک مورد حاملگی موفقیت آمیز در یک خانم مبتلا به نارسایی مزمن پیشرفته کلیه پرداخته شده است.
    معرفی مورد:بیمار مورد نظر یک خانم 32 ساله با سابقه 8 سال نازایی می باشد. شکایت اصلی او در زمان مراجعه به دلیل دردهای شکمی به خصوص در ناحیه هیپوگاستر و اوره و کراتینین بالا بود. او هم چنین از درد فلانک ها به هنگام پری مثانه و دفع ادرار و خارش بدن شاکی بود. در سونوگرافی کوچکی غیر قرینه کلیه ها و در آزمایشات به عمل آمده، سطح کراتینین پلاسما، 9/2 میلی گرم بر دسی لیتر و در آنالیز ادراری، پروتئینوری و هماچوری خفیف با وزن مخصوص 1010 گزارش شد. بیمار با تشخیص نارسایی کلیه احتمالا به دلیل پیلونفریت مزمن تحت بررسی و پی گیری بود، تا این که با آزمایش حاملگی مثبت مراجعه کرد. با توجه به GFR بسیار پایین، خطرات و در عین حال احتمال موفقیت حاملگی برای آن ها تشریح شد تا خود تصمیم گیری نمایند. متخصصان زنان و زایمان و اورولوژی نیز توصیه به ختم حاملگی کردند، اما بیمار نپذیرفت. در طول حاملگی، پروتئینوری به +2 می رسید. هموگلوبین وی تا 7/9 کاهش یافت و فشار خون بین 80/110 و 85/130 میلی متر جیوه در نوسان بود. کراتینین بیمار در این مدت تا 7/3 میلی گرم بر دسی لیتر نیز افزایش یافت. در ماه هفتم حاملگی با دردهای زایمانی در بیمارستان بستری شد، ولی خوشبختانه با شروع سولفات منیزیم کنترل شد.

    کلیدواژگان: نارسایی مزمن کلیه، حاملگی، نارسایی کلیه
  • محسن اخوان سپهی، علی درخشان، مصطفی شریفیان، احمد شجری صفحه 67
    زمینه و هدف
    سندرم همولیتیک اورمیک (HUS) با تریاد آنمی همولیتیک میکروآنژیوپاتیک، ترومبوسیتوپنی و نارسایی حاد کلیه مشخص می شود و شایع ترین علت نارسایی حاد کلیه کودکان در بسیاری از نقاط جهان محسوب می گردد. نوع کلاسیک بیماری به دنبال اسهال خونی اتفاق می افتد و احتمال نارسایی مزمن کلیوی حدود 9 % می باشد. هدف از این مطالعه معرفی یک مورد HUS است که بعد از 15 ماه وابستگی به دیالیز عمل کرد کلیوی طبیعی پیدا کرده است.
    معرفی مورد: پسر بچه ای 12 ساله که به دنبال 2 هفته اسهال خونی دچار نارسایی حاد کلیوی (افزایش اوره نیتروژنی و کراتینین خون)، ترومبوسیتوپنی، کم خونی شدید و لام محیطی خون به نفع HUS گردیده بود، بستری و دیالیز صفاقی و بعد از آن همودیالیز شروع گردید، در نهایت پس از 15 ماه وابستگی به دیالیز، عمل کرد کلیوی طبیعی پیدا کرد و در حال حاضر نیز بعد از سه سال عمل کرد کلیوی طبیعی دارد.
    کلیدواژگان: سندرم همولیتیک اورمیک، کودکان، بازگشت عمل کرد کلیوی، کودک
|
  • M. Afkhami, M. Karimi Page 7
    Type 2 diabetes mellitus is a chronic progressive illness that causes considerable morbidity and mortality. Despite recent technical advances in therapy more people are using alternative therapies. In this study evaluated the effect of sodium metavanadate on glucose levels and lipid profile in type 2 diabetes mellitus patients. Methods This is a randomized controlled trial study. Forty subjects admitted to Yazd Diabetes Research Center Yazd Iran were divided randomly into two groups and supplemented daily with 100 mg sodium metavanadate or placebo for six weeks. Body Mass Index (BMI) Blood Pressure and Fasting Blood Sugar (FBS) 2-h postprandial glucose(2hpp) Glycated hemoglobin (HbA1C) Triglyceride (TG) cholesterol (chol) low-density lipoproteins (LDL) high-density lipoproteins (HDL) Blood Urea Nitrogen(BUN) Creatinin (Cr) Alanine aminotransferases (ALT) Aspartate aminotransferases(AST) were assayed before and after 6 weeks sodium metavanadate supplementation. HbA1C BMI and blood pressure also were analyzed in 12th week to evaluate the long term effect of drugs. Results Thirty eight patients with mean age of 53.10±8.48 years old were included in the study. Although FBS HbA1C Cholesterol and LDL levels decreased after six weeks supplementation but it was not statistically significant. However a significant decrease occurred in TG levels (P=0.01) and BMI (p=0.03). After 12 weeks there was a significant decrease in BMI (P=0.01). Conclusion It is recommended to test another vanadium compound in type 2 diabetic patients to achieve better results.
  • S. J Mousavi_F. Razavian Page 13
    Nowadays Laparoscopic Cholecystectomy is known as a gold standard method for Cholecystectomy. This study was done to evaluate outcomes of the surgery in the first admitted group of patients in Qom Golpaegani hospital. Methods All patients that had been treated by Laparoscopic Cholecystectomy during 2005-7 were included in this retrospective survey. Study population was consisting of 305 cases with age between 15 to 86 years old %64.9 women and 35/1% men and 80% with symptomatic gallstones. Data were collected using questionnaire and then analyzed using SPSS software. Results In 2007 multiplicity of Laparoscopic Cholecystectomy was the highest. The mean operation time was 45 min and duration of hospitalization was 12-48 hours. %80 of all cases (both men and women) had symptomatic gallstones which had been determined by sonography and others had acalculous Cholecystitis. The most common complication during operation was bradychardia as a result of gas flow into the abdomen. There was no case of death. Conclusion Our results showed that Laparoscopic Cholecystectomy is a standard method of Cholecystectomy and have a desirable outcome.
  • S. M Mousavi Movahed_Y. Tabaraie_M. Zakeriannejad Page 21
    Metastatic calcification is usually found in patients with chronic renal failure and hemodialyzed patients. Heart calcification becomes worse in hemodialyzed patients due to several factors. The aim of this study was to investigate relationship between Calcium Phosphorous and Parathoromone(PTH) with calcification of heart valves in dialyzed patients. Methods This study is a Case- series study. 71 patients with calcification of heart valves who have referred for dialysis to Kamkar and Valiasr hospitals in Qom were selected as study population through echocardiography. Levels of Calcium Phosphorous and PTH in the patients were assayed by suitable methods. Results Our results showed that in %17/5 of study population the level of calcium was higher than 10.4mg/dl in %75.1 the level of PTH was higher than 70um/lit and finally the level of Phosphorous in %54.2 was higher than 4.5mg/dl. We concluded that there are a meaningful relationship between calcification of heart valves and levels of calcium Phosphorous and PTH. Conclusion Measurement of serum calcium Phosphorous and PTH and performing echocardiography for prevention of calcification of heart valves are necessary in individuals who are dialyzed.
  • J. Nowroozi, N. Rahbar Roshandel, E. Gheytanchi Page 27
    Lactose intolerance is a discomfort state that occurs in some people after ingestion of milk and it is due to insufficient amount of beta galactosidase in the human gut to digest lactose. The aim of this study was to observe the presence of beta galactosidase enzyme produced by isolated lactobacilli from milk and cheese. Methods In this deh1ive study milk and cheese samples with different brand were bought from different shops. Lactobacilli were identified by plating samples on MRS medium Gram staining and standard biochemical methods. β-galactosidase production by bacteria was assessed by X-Gal and ONPG methods. β-galactosidase was also detected by SDS-PAGE. Results Fourteen genus of lactobacillus were isolated From 50 samples. All of the bacteria produced green color colonies on X-Gal plates (but in different times) that indicated the presence of enzyme in the bacteria. All isolated lactobacilli were shown β-galactosidase activity in ONPG test. The highest enzymatic activity was seen in one strain of Lactobacillus Delbrueckii (1966 Miller unit /ml). In some bacteria (37%) a strong β-galactosidase band(116-kDa) was seen by SDS-PAGE. Conclusion Addition of beta galactosidase containing lactobacilli as a probiotic agent to milk cheese and other dairy products could ameliorate lactose intolerance. Meanwhile X-gal and ONPG methods which are simple rapid and cheap can be used instead of SDS-PAGE.
  • S. M R. Shokrollahei Page 35
    Morbidity and mortality of urinary tract infection is common in spite of preh1ion of effective new antibiotics. Chronic pyelonphritis is one of the important reasons of end stage renal failure. Our study is carried out on 167 children admitted in Fatemi koodacan Hospital due to urinary tract infection. Major goal of this study was determination of epidemiology of urinary tract infection. Methods This study was cross sectional deh1ive and sampling method was census. Various Factors such as age gender causative pathogen used antibiotics and required time for getting negative urine culture test were studied. data were collected by means questionnaire. Results According to the study urinary tract infection was more common in females (74.2% of all cases) while in male neonates it is more common than females. Incidence peak of urinary tract infection is seen in children between 1-6 years old. The most common pathogens responsible to urinary tract infection was E coli and Klebsiella. The most common background disease was vesicoureteral reflux. The most common prescribed antibiotic was ceftriaxone (65%). After 2 days of taking antibiotic the majority of patients (87.7%) had negative urine culture. Conclusion In our study E. coli and Klebsiella are the most common pathogen responsible to urinary tract infection. In our study the frequency of urinary tract infection with Proteus was low (only 1.1%) in comparison with other studies. Other epidemiological indices in this study were comparable to previous studies.
  • M. Movahedi, M. Hajhashemi, M. Ghasemi Page 41
    Urinary incontinence is a common complain in women. There are some methods in modern and alternative medicine for treating this disorder. The aim of this study was to evaluate long term outcome of anterior colporrhaply with Kelly plication for treatment of stress urinary incontinence. Methods This deh1ive-analytic study was done on 20 patients who underwent Kelly plication for stress urinary incontinence between July to November 2005 in Beheshti Hospital of Isfahan University of Medical Science. Primary data were collected before operation and 2 times after operation (4&24 months). Questionnaires were filled out to assess the outcome of the procedure. Results The mean age of the patients was 42 years old. After 4 months of the surgery %80 of the patients had no complains of SUI. Recurrence of post operative urinary incontinence after two years was 50 %. Conclusion This study showed high recurrence rate of the disorder after two years. Therefore pre-operative counseling to aware patients about high chance of recurrence is necessary.
  • J. Shokri Shirvani_A. R Arefzadeh_H. Forotan Page 47
    Balloon dilatation of stricture is one of the new treatment methods for patients with Gastric Outlet Obstruction (GOO). Prevalence and underlying etiologies of GOO in various populations are different. The goal of the present study was to determine the effectiveness of endoscopic balloon dilatation and factors that could affect method advantage among patients with benign etiology for GOO. Methods Forty-five patients with symptoms of benign GOO were randomly selected. The mean age of patients was 43.7±18.1 years and 86.7% of them were men. Gastric outlet was delineated using double channel videoendoscopy. The severity of gastric pain was measured by VAS test immediately before and one month after balloon dilatation. Patients were followed after procedure weekly (for the first month) and then monthly. Balloon dilatation was repeated for 27% patients during the follow up period. Results Patients were followed for 9.9±5.8 months. Furthermore 71.1% were H. pylori positive. Positive response percent to endoscopic balloon dilatation was 80% and eight patients were took under surgical resection. Weight loss was seen frequently in the non-respondent group. The pain severity was significantly reduced in respondent subjects. No meaningful correlations were found between the response to balloon dilatation and positive H. pylori and cigarette smoking. Conclusion Endoscopic balloon dilatation is a safe and effective method for treating most of patients with benign gastric outlet obstruction and has favorable long-term outcome.
  • A. R Askari_A. H Mahvi Page 53
    Pollution of surface and ground water to arsenic (As) has been reported from many parts of the world and in some regions of Iran especially in Kurdistan province. Natural pollution of water to As is in fact dependent to geological characteristics of a region. To day various methods have been recommended for As removal that each of which has special advantages and drawbacks. Granular ferric hydroxide (GFH) is a relatively new adsorbent available in market which is principally introduced for As removal. Methods This study was an applied survey in which the effects of changing contact time As concentration adsorbent weight pH as well as the effect of sulfate and chloride ions in arsenic removal were determined. Moreover the model of absorption by GFH was studied and compared with Freundlich and Langmuir models. Raw data were analyzed by Excel and SPSS softwares. Results Results showed that As adsorption by GFH imitate both the Freundlich and Langmuir equations (with R2 >0.95). Optimum PH was 7.5 and duration of the process about 30 minutes was sufficient for optimum removal of As. It was also found that efficiency of As removal was high when small amounts of adsorbent were used. Furthermore sulfate and chloride ions in concentrations used in this study had no noticeable effect on As removal and Fe added during process remains in the water more than the standard value (0.3 mg/l). Conclusion According to this study GFH could be considered as a suitable adsorbent for As removal from polluted water resources because of its high performance without any needs to PH adjustment. However there are few drawbacks such as Fe addition and relatively high initial cost.
  • H. Saghafi, M. Abasi, N. Mehran Page 63

    In the women with chronic renal insufficiency ovulation is suppressed therefore they rarely become pregnant. If pregnancy occurs they might encounter many conflictions. It may lead to death (fetus or mother). The aim of this study was reporting a successful pregnancy in a patient with advanced chronic renal insufficiency. Case report The patient was a 32 years old woman with long period of infertility (8 years). The first main clinical symptom was abdominal pain especially in hypogastric area as well as hyperuremia elevated levels of creatinine (2.9 mg/dl) mild proteinuria and hematuria. The urine specific gravity was 1010. Sonography data showed asymmetrical small kidneys. Other complaints were pruritus and flank pain during urination. The primary diagnosis was chronic renal failure due to probable chronic pyelonephritis. After an interval she returned with positive pregnancy test. She decided to continue the pregnancy in despite of obstetrician belief for aborting. During pregnancy proteinuria reached to two plus hemoglobin fell to 9.7 creatinine levels reached to 3.7 mg/dl and blood pressure was fluctuating between 110/80 and 130/85 mmHg. She admitted in the hospital in third trimester of pregnancy because of preterm labor. However the pain was suppressed after starting magnesium sulfate infusion.

  • M. Akhavan Sepahi, A. Derakhshan, M. Sharifian, A. Shajari Page 67
    Hemolytic uremic syndrome (HUS) is characterized by triad of microangiopathic hemolytic anemia thrombocytopenia and acute renal failure. It is more common in children younger than the age of 4 years and is the most common cause of acute renal failure in many parts of the world in this range of age. The classic form of the disease occurs after an episode of acute diarrhea which may lead to chronic renal failure in 9% of cases. Here in we report a case of HUS with recovery of renal function after 15 months of dialysis. Case report A 12 year old boy was admitted with major clinical symptoms including acute bloody diarrhea followed by acute renal failure thrombocytopenia and severe microangiopathic hemolytic anemia. Peripheral blood smear showed probability of HUS. Peritoneal dialysis was started and later followed by hemodialysis. Eventually after 15 months of dialysis he obtained normal renal function and now after 3 years he is in good health with normal renal function.
    Conclusion
    Recovery of renal function in HUS is possible even after a prolonged period of renal failure.