فهرست مطالب

فیض - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 46، تابستان 1387)

مجله فیض
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 46، تابستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/05/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اسفندیار حیدریان، بهرام حقیقی صفحه 1
    سابقه و هدف
    آنزیم فسفاتیدات فسفوهیدرولاز (PAP) باعث تبدیل اسید فسفاتیدیک به دی آسیل گلیسرول و فسفات معدنی (Pi) می شود. دو فرم مختلف از آنزیم PAP در سلولهای کبدی موش صحرایی گزارش شده است، یکی PAP1 که در متابولیسم فسفولیپیدها و گلیسرولیپیدها و دیگری PAP2که در پدیده Signal transduction نقش دارد. PAP2 در موش صحرایی دارای دو ایزوفرم PAP2a و PAP2b می باشد. در این مطالعه وجود هیستیدین اساسی در آنزیم PAP2b مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    با استفاده از n- اکتیل گلوکوزید، غشای سلول های کبدی موش صحرایی حل گردید و PAP2b طی چندین مرحله ی کروماتوگرافی تخلیص گردید. ثابت های کینتیکی بر اساس مدل کینتیک رقت سطحی تعیین گردیدند. جهت تعیین خلوص، تعداد و وزن زیرواحدهای آنزیمی از روش الکتروفورز ناپیوسته در حضور SDS با ژل پلی اکریل آمید 10 درصد استفاده گردید. تعداد مول هیستیدین موجود در یک مول آنزیم با استفاده از مشتق –N کربتوکسی هیستیدین محاسبه شد.
    نتایج
    PAP2b تخلیص شده فعالیت ویژه ای معادل mU/mg protein7350 داشت. الکتروفورز PAP2b تخلیص شده در حضور SDS یک نوار با وزن مولکولی 8/33 کیلودالتون نشان داد. مطالعات غیرفعال سازی آنزیم به وسیله معرف دی اتیل پیرو کربنات شواهدی بر ضرورت وجود هیستیدین اساسی برای فعالیت آنزیم مهیا کرد. تعداد مول هیستیدین تعدیل شده به ازای هر مول آنزیم 6 عدد بود.
    نتیجه گیری
    مهار آنزیم توسط دی اتیل پیرو کربنات نسبت به اسید فسفاتیدیک رقابتی بود و نشان از حضور هیستیدین در مکان فعال آنزیم داشت. احتمالا واکنش کاتالیتیکی PAP2b نیز می بایستی همانند سایر اعضای خانواده اش از طریق تشکیل واسطه ی فسفوهیستیدنی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: فسفاتیدات فسفوهیدرولاز، هیستیدین، دی اتیل پیروکربنات، اسید فسفاتیدیک
  • عبدالله امیدی، پروانه محمدخانی، پرویز دولتشاهی، عباس پورشهباز صفحه 9
    سابقه و هدف
    شواهد نشان می دهند که اختلال افسردگی اساسی، نشانه ها و اختلالات بسیاری را به همراه دارد که باعث دوام و وخیم تر شدن این اختلال می گردند. از این رو درمان هایی که بتوانند به طور فراگیر و همه جانبه عمل کنند ارزش بسیاری را از نظر بهداشتی و اقتصادی به همراه خواهند داشت. این مطالعه به منظور ارزیابی اثربخشی ترکیب درمان شناختی مبتنی بر حضور ذهن و درمان رفتاری شناختی سنتی در کاهش نشانگان روان پزشکی بیماران دارای اختلال افسردگی اساسی مراجعه کننده به مراکز مشاوره دانشگاه تهران، دانشگاه شاهد و کلینیک توان بخشی صبا (از توابع دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی) در سال 1387 انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی طراحی شده است، به همین منظور از بین بیمارانی که به مراکز مورد نظر ارجاع می شدند تعداد 90 بیمار از بین 160 پرونده ی فعال در طول فصل پاییز که تحت درمان روان پزشک بودند و معیارهای تشخیصی DSM-IV را برای اختلال افسردگی اساسی دریافت می داشتند به طور تصادفی ساده انتخاب شدند پس از آن بیماران به سه گروه 30 نفره شامل گروه ترکیبی، درمان رفتاری شناختی و درمان رایج (TAU) به طور تصادفی اختصاص یافتند. گروه های اول و دوم تحت درمان های روان شناختی قرار گرفتند، اما گروه سوم به عنوان گروه کنترل به درمان رایج خود ادامه دادند (فقط درمان دارویی). سن این افراد بین 18 تا 45 سال با میانگین دو دوره افسردگی قبلی بود. بیماران در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مصاحبه ی بالینی ساختاریافته برای DSM-IV و پرسش نامه ی نشانه شناسی مختصر (BSI) مورد ارزیابی قرار گرفتند. بیماران در گروه های ترکیبی و درمان رفتاری شناختی تحت درمان قرار گرفتند در حالی که گروه TAU از درمان رایج خود (داروهای ضد افسردگی) بهره مند شد. پس از پایان کارآزمایی ها نتایج با آزمون t زوجی و تحلیل کوواریانس مورد آزمون قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج نشان می دهند که گروه های رفتاری شناختی و ترکیبی اثر معناداری در کاهش نشانه های روان پزشکی همراه اختلال افسردگی اساسی دارند در حالی که این تاثیر در گروه درمان رایج معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه نیز نتایج بیانگر این هستند که عناصری از درمان شناختی رفتاری در ترکیب با روش حضور ذهن مبتنی بر درمان شناختی کارآیی درمان و وسعت اثربخشی آن را افزایش می دهند و روش ترکیبی به اندازه درمان رفتاری شناختی می تواند در درمان افسردگی موثر باشد.
    کلیدواژگان: روش حضور ذهن مبتنی بر درمان شناختی، درمان رفتاری، شناختی، اختلال افسردگی اساسی
  • سعیده حیدری، آسیه سلحشوریان، فروغ رفیعی، فاطمه حسینی صفحه 15
    سابقه و هدف
    سرطان یکی از حوادث تنش زای زندگی است که اثرات منفی روی کیفیت زندگی به جا می گذارد و نیاز به حمایت اجتماعی را افزایش می دهد. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط حمایت اجتماعی درک شده و اندازه شبکه اجتماعی با ابعاد کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی است. 220 بیمار مبتلا به سرطان بستری در سه بیمارستان فیروزگر، حضرت رسول (ص) و انستیتو سرطان مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران با روش نمونه گیری مستمر انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه های حمایت اجتماعی نورتوس و کیفیت زندگی فرانس و پوورس ویرایش بیماران مبتلا به سرطان جمع آوری و با نرم افزار SPSS ویرایش 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون های آمار ضریب همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل واریانس و کروسکال- والیس استفاده شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد، نمره میانگین حمایت اجتماعی درک شده (44/136) و کیفیت زندگی (22/18) نسبتا بالا و میانگین اندازه شبکه اجتماعی آنها (17/4) نفر بود. حمایت اجتماعی درک شده با سن و تاهل و کیفیت زندگی با وضعیت اقتصادی، نوع درمان و مدت زمان تشخیص ارتباط معنی داری داشت. (001/0p<) و کیفیت زندگی با نوع سرطان ارتباط معنی داری نداشت. حمایت اجتماعی درک شده با کیفیت زندگی (001/0p<، 446/0=r) به ویژه با بعد خانوادگی آن و اندازه شبکه اجتماعی (001/0p<، 200/0=r) و همچنین کیفیت زندگی با اندازه شبکه اجتماعی(05/0p<، 246/0=r) ارتباط مستقیم و معنی داری داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه، اطلاعات زیادی در مورد اهمیت حمایت اجتماعی درک شده برای بهبودی کیفیت زندگی بیماران می دهد. پرستاران با استفاده از این یافته ها می توانند در جهت توسعه و تقویت شبکه اجتماعی بیماران، برای ارایه هر چه بهترحمایت به این بیماران اقدام کنند. پیشنهاد می شود مطالعات بیشتری برای شناخت عوامل موثر بر کیفیت زندگی این گروه از بیماران انجام شود.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، حمایت اجتماعی، سرطان
  • محمدباقر میران زاده، غلامرضا مصطفایی صفحه 23
    سابقه و هدف
    در منطقه کاشان به دلیل کمبود منابع آب، یکی از گزینه های مطرح استفاده دوباره از فاضلاب تصفیه شده برای مصارف کشاورزی و فضای سبز است. برکه های تثبیت فاضلاب یکی از روش های ساده و ارزان قیمت تصفیه فاضلاب به خصوص در مناطق کویری است. یکی از معایب آنها بالا بودن غلظت مواد معلق به دلیل رشد شدید جلبک ها در پساب خروجی است که می تواند برای استفاده دوباره در سیستم های آبیاری قطره ای مشکل آفرین باشد، به همین دلیل بایستی غلظت آنها را کاهش داد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به منظور بررسی اثر مواد منعقدکننده مختلف و آهک بر بهبود کیفیت پساب خروجی از برکه های تثبیت دانشگاه علوم پزشکی کاشان در تابستان 1385 انجام گرفت. اثر سه نوع ماده منعقدکننده شامل آلوم، سولفات فریک وکلرور فریک به همراه آهک در دوزهای متفاوت بر عواملی همچون کدورت و مواد معلق از طریق آزمایش جار مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج تحقیق نشان داد که بهترین ماده برای این منظور سولفات فریک در دوز 20 میلی گرم در لیتر است، به طوری که سبب می شود غلظت مواد معلق از 215 به 8/11 میلی گرم در لیتر و میزان کدورت از 189 NTU (Nephelometric Turbidity Unit) به 9/14 NTU کاهش یابد. بالاترین درصد حذف به دست آمده مربوط به سولفات فریک در دوز 20 میلی گرم در لیتر بود که میزان آن 5/94 درصد برای مواد معلق و 1/92 درصد برای کدورت بود.
    نتیجه گیری
    با استفاده از فرآیند انعقاد شیمیایی می توان کیفیت پساب خروجی از برکه های تثبیت دانشگاه علوم پزشکی کاشان را به پایین تر از حد استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست ایران (یعنی مواد معلق کمتر از 100 میلی گرم در لیتر و کدورت کمتر از 50 NTU و PH در محدوده ی 5/8-6) رسانید.
    کلیدواژگان: استفاده مجدد، برکه تثبیت، کنترل کیفی، مصارف فضای سبز، فاضلاب، آهک
  • محمداسماعیل شهاب الدین، مهدی پورامیر، علی اکبر مقدم نیا، محمد جواد رسایی، کریم پرستویی صفحه 28
    سابقه و هدف
    مطالعات گذشته نشان می دهد که ایجاد دیابت قندی با افزایش تولید گونه های اکسیژن واکنش گر و نقص سیستم های آنتی اکسیدانی در ارتباط است. هسته انگور به علت داشتن به دام اندازنده های رادیکال آزادی که اصطلاحا پروآنتوسیانیدین نامیده می شوند می تواند اثر محافظتی معنی داری را در مقابل استرس اکسیداتیو ایفا نماید. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر هسته انگور مشکی (شاهانی) در مقابل افزایش قند خون، انسولین و سطح کل آنتی اکسیدان های سرم بعد از تزریق آلوکسان در رت بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 90 موش صحرایی (رت) بالغ نر از نژاد wistar و با وزنی در حدود 220-180 گرم مورد استفاده قرارگرفت که در سه گروه تقسیم بندی شدند: 1- گروه کنترل (دریافت کننده آب مقطر)، 2- گروه دریافت کننده دوز بالای هسته انگور (2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز)، 3- گروه دریافت کننده دوز پایین هسته ی انگور (1 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز). رت ها در گروه 2 و 3 با سوسپانسیون آبی هسته انگور (در حجم 2 میلی لیتر) پیش درمانی شدند. رت ها در گروه شاهد نیز 2 میلی لیتر آب مقطر دریافت نمودند. این سوسپانسیون به روش تغذیه دهانی با لوله به حیوانات خورانده شد. پیش درمانی به مدت چهار روز و روزانه یک بار با مقادیر ذکر شده ادامه یافت و در روز چهارم یک ساعت پس از تجویز این سوسپانسیون، آلوکسان به صورت زیرجلدی و در دوز 70 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تزریق شد، سپس 24، 48، 72 ساعت پس از تزریق آلوکسان حیوانات کشته شده و خون شان جمع آوری گردید. سطح سرمی گلوکز، سطح انسولین سرم (با روش ELISA) و سطح کل آنتی اکسیدان ها در سرم (به روشFRAP) اندازه گیری شد.
    نتایج
    نتایج این مطالعه نشان داد که تجویز خوراکی هسته انگور در دوز بالا به طور معنی داری از ایجاد هیپرگلیسمی ناشی از تزریق آلوکسان جلوگیری می نماید (05/0p<) اما کاهش سطوح گلوکز در 24 و 72 ساعت در رت هایی که دوز پایین هسته انگور را دریافت داشتند معنی دار نبود. از طرف دیگر تجزیه و تحلیل داده های ما نشان داد که هسته ی انگور در دوزهای بالا و پایین افزایش معنی داری را در سطوح انسولین سرم در 24، 48 و 72 ساعت پس از تزریق آلوکسان ایجاد می نماید (05/0p<). همچنین سطوح کل آنتی اکسیدان های سرم به طور معنی داری (در 24 و 48 ساعت) در رت هایی که دوزهای پایین هسته انگور را دریافت کردند افزایش یافت (50/0p<) در حالی که در گروه های دیگر این افزایش معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که هسته انگور در دوز بالای آن در کاهش هیپرگلیسمی ناشی از تزریق آلوکسان در نمونه ی تجربی دیابت قندی موثر است. چنین اثری ممکن است وابسته به مواد دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی و یا دیگر مواد موجود در هسته انگور باشد.
    کلیدواژگان: هسته انگور مشکی (شاهانی)، آلوکسان، گلوکز، انسولین، سطح آنتی اکسیدان های سرم
  • فائزه بابایی اصل، مطهره خردمند، رقیه جعفریان صفحه 34
    سابقه و هدف
    گزارشات فراوانی از ایجاد درد در بیماران، به دنبال تزریق زیرجلدی هپارین موجود است. گر چه تا کنون شیوه های گوناگونی جهت کم کردن درد ناشی از این تزریق پیشنهاد شده ولی در مورد تاثیر طول مدت تزریق بر میزان درد، مطالعات کمی صورت گرفته است. به همین دلیل مطالعه حاضر به منظور مقایسه تاثیر طول مدت تزریق 10 و 30 ثانیه ای بر میزان درد ناشی از تزریق هپارین زیرجلدی صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه نیمه تجربی بر روی 80 بیمار تحت درمان با هپارین زیرجلدی، بستری در بخش های داخلی جراحی مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی شهر بابل انجام شد. برای هر بیمار دو شیوه ی تزریق، تزریق 10 ثانیه ای به عنوان شکل کنترل، و تزریق30 ثانیه ای به عنوان شکل تجربی، در دست راست و چپ به صورت تصادفی انجام شد. فاصله ی بین دو تزریق 12 ساعت بوده است. بعد از هر تزریق بلافاصله بیمار نشسته و میزان درد ناحیه تزریق را با استفاده از ابزار دیداری عمودیVertical Visual Analogue Scale (VAS) از صفر تا ده بیان می نمود. مقایسه میزان درد بیماران در دو نوع تزریق 10 و 30 ثانیه ای و نیز مقایسه ی درد بر حسب جنس، گروه های سنی و نوع بیماری توسط نرم افزار آماری SPSS Ver 15 و با استفاده از آزمون های غیر پارامتری مانند ویلکاکسون، من یتنی یو و کروسکال والیس انجام شد.
    نتایج
    میانگین میزان درد در گروه 30 ثانیه ای 39/165/1 و در تزریق 10 ثانیه ای40/110/2 بود. بدین ترتیب درد ناشی از تزریقات 30 ثانیه ای هپارین زیرجلدی، به طرز معنی داری کمتر از درد ایجاد شده به دنبال تزریقات 10 ثانیه ای هپارین بوده است (01/0p=). در مقایسه این دو شکل تزریق، درد ناشی از تزریق 10 ثانیه ای، در میان بیماران زن، بیماران بخش داخلی و بیماران 60-40 ساله، به طور معنی داری بیشتر از درد ناشی از تزریق 30 ثانیه ای بود (به ترتیب 001/0p<، 03/0p=، 001/0p<). در مقایسه شدت درد با ویژگی های فردی، در تزریق 10 ثانیه ای، میزان درد زنان به طور معنی داری بیشتر از مردان (001/0p<) و میزان درد بیماران بستری در بخش های داخلی به طور معنی داری بیشتر از بیماران بخش های جراحی بوده است (001/0p<). علاوه بر آن، در تزریق 10 ثانیه ای اختلاف معنی داری بین میزان درد و گروه های سنی بیماران وجود داشت به گونه ای که کمترین میزان درد در گروه سنی 40-20 سال و بیشترین درد در گروه سنی 60-40 سال مشاهده شد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    تحقیق حاضر نشان داد که افزایش زمان تزریق هپارین زیرجلدی، به صورت معنی داری میزان درد مددجویان را کاهش می دهد. بدین ترتیب به منظور کم کردن تنش های فیزیکی و روانی ناشی از درد ناحیه تزریق و نیز افزایش اعتماد بیماران به کارایی و قابلیت گروه مراقبتی و پرستاران، افزایش زمان تزریق هپارین زیرجلدی به 30 ثانیه پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: هپارین، تزریق زیرجلدی، طول مدت تزریق، درد
  • نوشین موسوی بیوکی، حسین محمودزاده، علی موافق صفحه 39
    سابقه و هدف
    با توجه به این که مخدرها عوارض زیادی دارند مطالعات زیادی برای یافتن داروهای دیگری که بتوانند مکمل یا جایگزین مخدرها شوند انجام گرفته اند. با توجه به این که درد پس از عمل اثرات نامطلوبی بر سیر بهبودی بیمار دارد، در این مطالعه اثر دکسترومتورفان بر کاهش درد پس از عمل جراحی برداشت کیسه صفرا باز در بیمارستان دکتر شریعتی تهران در سال 1384 و 1385 بررسی گردید.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش کارآزمایی بالینی تصادفی و دوسوکور بر روی 44 بیمار توسط یک تیم واحد جراحی و بیهوشی انجام گرفت. دو ساعت قبل از جراحی به 22 نفر دارونما و به 22 نفر 45 میلی گرم دکسترومتورفان به عنوان پیش مداوا به صورت خوراکی داده شد. داروهای بیهوشی مورد استفاده برای دو گروه مشابه بود. یک ساعت، 6 ساعت و 24 ساعت پس از جراحی شدت درد بیماران بررسی و ثبت گردید. شدت درد بیماران بر اساس درجه بندی VAS(Visual Analog Scale) از 0 تا 10 (0= بدون درد، 10= شدیدترین درد قابل تصور) اندازه گیری شد. همچنین مقدار مورفین مصرف شده در طی 24 ساعت ثبت گردید. با توجه به اینکه مقادیر بالای دکسترومتورفان می تواند باعث خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری شود، وضعیت هوشیاری بیماران بر اساس معیارهای رامزی (Ramsey) یک ساعت پس از عمل ثبت گردید. شدت درد و وضعیت هوشیاری بیماران و مقدار مورفین مصرف شده در طی 24 ساعت بعد از جراحی بین دو گروه مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های t-test، Mann-Whitney-U-testو Chi-square استفاده شد.
    نتایج
    میانگین شدت درد یک ساعت پس از جراحی بر اساس VAS در گروه شاهد 55/9 و در گروه دریافت کننده 45 میلی گرم دکسترومتورفان 33/8 بود. این کاهش درد از نظر آماری معنی دار اما محدود به زمان کوتاهی پس از جراحی بود و 6 ساعت و 24 ساعت پس از جراحی تفاوتی در شدت درد بیماران بین دو گروه مشاهده نشد. از نظر میانگین مقدار مورفین مصرف شده در طی 24 ساعت تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نگردید. در مقایسه سطح هوشیاری نیز تفاوتی بین بیماران دریافت کننده دکسترومتورفان و گروه شاهد مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    45 میلی گرم دکسترومتورفان به صورت خوراکی 2 ساعت قبل از جراحی می تواند باعث کاهش درد در ساعت اول پس از جراحی شود. بنابراین، دکسترومتورفان می تواند در کنار مخدرها و سایر داروهای مسکن برای کاهش درد پس از جراحی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: درد پس از عمل جراحی، دکسترومتورفان، تجویز دارو پیش از عمل جراحی، بی دردی
  • ابراهیم رضی، فریبا رایگان، سیدمجید برکت، سیدغلامعباس موسوی صفحه 44
    سابقه و هدف
    هیپرتانسیون ریوی بارزترین عارضه و مهمترین عامل ایجاد پیامدهای بعدی ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) است، که به صورت نارسایی قلب راست، احتقان کبدی، هیپوکسمی، آسیت و ادم محیطی آشکار می شود. این مطالعه با هدف بررسی همبستگی بین فشار شریان ریوی با شاخص های بیوشیمایی و تنفسی در بیماران مبتلا به COPD انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مقطعی است و در بین 81 نفر از بیماران COPD بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال های 1385-1384 انجام شد. مقدار افزایش فشار شریان ریوی (PAP) به وسیله اکوکاردیوگرافی از راه قفسه ی سینه (Transthoracic)؛ FEV1 به وسیله ی اسپیرومتری؛ PaO2 و PaCO2 از تجزیه و تحلیل گازهای خون شریانی (ABG)؛ هموگلوبولین (Hb)، آلانین آمینو ترانسفراز (ALT)، آسپارات آمینو ترانسفراز (AST)، سرعت رسوب گلبول های قرمز (ESR)، و آلبومین سرم از نمونه سرمی استخراج شد. تعریف PH با افزایش میانگین فشار شریان ریوی بیشتر ازmm Hg 25 تلقی گردید. سپس همبستگی بین PAP با سایر پارامترها با استفاده از آزمون Pearson و ضریب همبستگی بررسی شد.
    نتایج
    از مجموع 81 بیمار، در 77 نفر (1/95 درصد)، افزایش فشار شریان ریوی (PH) جلب توجه می کرد (PAP>mm Hg 25). در این تحقیق میانگینانحراف معیار عوامل مطالعه شده به شرح زیر بود: سن= 2/969 سال، FEV1= 1/131/38 درصد، mm Hg 1/136/54= PaO2،mm Hg 5/105/52=PaCO2، g/dl8/158/14= هموگلوبین، IU/l 5/709/39= AST، IU/l 02/747/39= ALT، g/dl 49/08/3= آلبومین سرم و 1/96/6= ESR. همبستگی معنی داری بین PAP با عوامل مطالعه شده مذکور دیده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج اکوکاردیوگرافی نشان داد که بیشتر مبتلایان به COPD بستری، فشار شریان ریوی بیشتر از mm Hg 25 داشتند و از طرفی بین این افزایش فشار شریان ریوی با شاخص های تنفسی و بیوشیمیایی همبستگی وجود نداشت. از این رو استفاده از شاخص های فوق جهت پیش بینی افزایش فشار شریان ریوی، کمک کننده نبوده و انجام اکوکاردیوگرافی به طور معمول در مبتلایان به COPD توصیه می شود.
    کلیدواژگان: اکوکاردیوگرافی، اسپیرومتری، بیماری انسدادی مزمن ریه، فشار شریان ریوی، افزایش فشار شریان ریوی
  • سید محمد علوی، لیلا علوی صفحه 50
    سابقه و هدف
    لنفادنیت یکی از تظاهرات بالینی توکسوپلاسموز می باشد. کوتریموکسازول اثر درمانی خوبی در درمان عفونت های چشمی و مغزی توکسوپلاسما گوندی دارد. نظر به بومی بودن این عفونت در اهواز و کمبود مطالعه در زمینه درمان لنفادنیت توکسوپلاسمایی با کوتریموکسازول، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر درمانی این دارو بر لنفادنیت توکسوپلاسمایی در شهرستان اهواز در طی سال های 1384 تا 1386 انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی روی 46 بیمار مبتلا به لنفادنیت توکسوپلاسمایی صورت گرفت. تشخیص بیماری توسط متخصص بیماری های عفونی و بر اساس معاینه بالینی، آزمایش سرولوژی chemiluminisent و بررسی هیستوپاتولوژی گره لنفاوی صورت گرفت. گره لنفاوی قابل لمس، IgM>8 IU و هیپرپلازی فولیکولار به عنوان یافته های مثبت در نظر گرفته شدند. بیماران به طور تصادفی در دوگروه 23 نفره قرار گرفتند. به گروه آزمایش کوتریموکسازول خوراکی kg/48 میلی گرم روزانه منقسم در دو دوز به مدت یک ماه داده شد. به گروه کنترل دارویی داده نشد. کلیه بیماران درپایان ماه های 1، 3 و 6 بررسی بالینی و سرولوژیکی شدند. غیرقابل لمس شدن گره لنفاوی درگیر، به عنوان بهبودی و IgM< 6 IU به عنوان پاسخ سرولوژیکی در نظر گرفته شدند. یافته ها با استفاده از آزمون کای 2 و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    در پایان ماه اول از 23 نفر گروه آزمایش 15 نفر (2/65 درصد) و از 23 نفر گروه کنترل 5 نفر (7/21 درصد) بهبودی بالینی و به ترتیب 2/52 و 13 درصد پاسخ سرولوژی داشتند. بین دو گروه از نظر درمان و پاسخ سرولوژی، اختلاف معنی دار بود (05/0>p). اختلاف معنی داری بین دو گروه از نظر سن، جنس و محل درگیری گره لنفاوی وجود نداشت (05/0
    نتیجه گیری
    کوتریموکسازول اثرات درمانی خوبی بر لنفادنیت توکسوپلاسمایی دارد و ممکن است در بیمارانی که نیازمند درمان باشند به کار رود.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسموز، لنفادنیت، کوتریموکسازول
  • شهین سالاروند، حیدرعلی عابدی صفحه 55
    سابقه و هدف
    با پیر شدن جمعیت، افزایش تقاضا برای خدمات مراقبت طولانی مدت مورد انتظار است. از آنجا که مهم ترین جا به جایی تاثیرگذار بر سالمندان، ورود به سرای سالمندان شناخته شده، درک علل و انگیزه های اقامت در سرای سالمندان برای ایجاد برنامه هایی در به تاخیرانداختن یا پیشگیری از ورود به سرای سالمندان اهمیت دارد. پرسش پژوهش، علل و انگیزه ی اقامت در سرای سالمندان از دیدگاه سالمندان مقیم چیست؟، می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه از روش یدیده شناسی (فنومنولوژی) استفاده شده است. نمونه ها از میان سالمندان مقیم در سراهای سالمندان خصوصی و دولتی شهر اصفهان انتخاب گردیده اند. نمونه گیری مبتنی بر هدف بوده و تا اشباع اطلاعات که در آخر، شمار شرکت کنندگان به 10 نفر رسید، ادامه یافت. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 7 زن و 3 مرد در محدوده ی سنی 85-66 ساله بودند. پژوهش گر از مصاحبه و یادداشت برداری در عرصه برای جمع آوری داده ها بهره گرفت. روش کلایزی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات به کار رفته و استحکام این مطالعه بر اساس دو معیار اطمینان پذیری و باورپذیری بوده است.
    نتایج
    به طورکلی دو مفهوم اصلی به دست آمده از داده ها عبارت بودند از؛ 1 ورود اختیاری 2 ورود اجباری.زیرمفهوم های ورود اختیاری عبارتند از: ورود با موافقت قبلی، ورود به خاطر مشکلات مالی و خانوادگی و ورود اجباری شامل؛ ورود با فریب، ورود در حالت ناهوشیار بودند، که هر کدام از این ها دارای زیرمفهوم هایی بودند.
    نتیجه گیری
    بعضی سالمندان، به خاطر گرفتن مراقبت و یا فرار از مشکلات خانوادگی به طور داوطلبانه و بعضی به طور اجباری با تمایل مراقبین خانوادگی در سرای سالمندان اسکان یافته بودند. توانایی خانواده، دوستان، همسایگان و دیگر مراقبین جامعه محور را می توان در فراهم کردن حمایت تقویت کرد.
    کلیدواژگان: انگیزش، سالمندان، خانه سالمندان
|
  • Esfandiar Heidarian *, Bahram Haghighi Page 1
    Background
    Phosphatidate phosphohydrolase enzyme (PAP) catalyzes the transformation of phosphatidic acid to Pi and diacylglycerol. Two different forms of PAP have been reported in rat hepatocytes PAP1 which participates in the synthesis of phospholipids and triacylglycerols, and PAP2 which involved in lipid signaling transduction. PAP2 has two isoforms namely PAP2a and PAP2b. In this study the role of essential histidine residues in PAP2b was assessed.
    Material And Methods
    The rat liver plasma membrane was solved using n-octyle glucoside and PAP2b purified during several chromatography steps. The kinetics parameters were assessed based on surface kinetic dilution model. Discontinuous gel electrophoresis (SDS-PAGE) was performed on purified enzyme in order to evaluate its purity and to measure the molecular weight of the enzyme subunit in gel 10%. The number of mol histidine residues modified per mol enzyme was determined based on the formation of N-carbetoxy histidine.
    Results
    The specific activity of purified enzyme was 7350mU/mg protein. PAP2b showed only a single band on SDS-PAGE with a mass weight of 33.8 kDa by electrophoresis. The PAP2b was inactivated by DEPC. The inhibition was competitive with respect to phosphatidate and the maximum 6 moles of histidine residues were modified per mole PAP2b.
    Conclusion
    The data have shown that the incubation of PAP2b by DEPC plus phosphatidate can prevent the inhibitory effect of DEPC on enzyme activity. Our findings also revealed the role of histidine in the active site of PAP2b. This enzyme is likely to have a similar hydrolysis catalytic mechanism as its super family through a phosphohistidine intermediate.
  • Abdollah Omidi *, Parvane Mohammad Khani, Parviz Poorshahbaz, Abbas Dolatshahi Page 9
    Background
    Efficacy of Mindfulness Based Cognitive Therapy and Traditional Cognitive Behavior Therapy in reduction of psychiatric symptoms of patients with Major Depressive Disorder in 2007 is considered in this study.
    Materials And Methods
    This clinical-experimental study was carried out on 90 patients randomly selected from 160 cases referr ing to Tehran University Consulting Centers, Shahed University and Saba Rehabilitation Clinic and met DSM-IV criteria for Major Depressive Disorder. They were divided into 3 equal groups including CBT (Cognitive Behavior Therapy), MBCT (Mindfulness Based Cognitive Therapy)] with CBT, and TAU (Treatment As Usual). The first and second groups received psychological treatment while the third ones received medications. They were between 18 and 45 years old with two depression episodes and evaluated through the Structured Clinical Interview for DSM-IV (SCID) and self–report by Brief Symptom Inventory (BSI), in two pre and post tests. Data were analyzed by t-test, and Co-variance analysis.
    Results
    MBCT with CBT and CBT groups have significantly reduced psychiatric symptoms and psychological distress. The combined method has effects similar with traditional CBT therapy.
    Conclusion
    Elements from MBCT and CBT in comparison to CBT made treatment more effective.
  • Saeide Heiydari *, Asiye Salahshorian, Forough Rafie, Fateme Hoseini Page 15
    Background
    Cancer represents a stressful life with negative consequences requiring social support for patients. This study describes the correlation between perceived social support and network with quality of life in cancer patients.
    Material And Methods
    A descriptive-co relational design with continuos sampling method was performed and 220 patients in Firoozgar & Hazrat Rasool hospital and Emam Khomeini cancer Institute. Data obtained through social support questionnaires (SSQ) and the Ferrans and Powers quality of life index- cancer version (QLI-CV) and analyzed using SPSS version 13, Pearson correlation, Onaway Anova and Kruskal- Wallis tests.
    Results
    The mean scores for perceived social support and quality of life were (136.44 and 18.22 respectively) which most of them received moderate to high social support from their meddle-size social network (4.17). Also, statistically, significant relations were found between age and marital status and perceived social support with the quality of life and diagnosis duration, type of treatment and economical condition (P<0.001) while there was not any relation between the quality of life and type of cancer. A significant positive correlation was found between perceived social support and quality of life (r=0.446, p<0.001) especially the family dimensions and size of social network(r=0.200, p<0.001), also quality of life and the size of social network(r=0.246, p<0.05).
    Conclusions
    The results of this study give insights into the importance of perceived social support for promotion of the quality of life in cancer patients. Oncology nurse are recommended to apply findings to enhance the social networks of cancer patients and give them appropriate support. So that, further researches are recommended in this issue.
  • Mohammad Bagher Miranzadeh *, Gholam Reza Mostafaei Page 23
    Background
    Pending solids concentration and turbidity are the main drawbacks of waste water stabilization ponds used in hot climates for sewage treatment to reuse effluent. The effectiveness of chemical coagulation and lime addition in upgrading the ponds effluent quality is the purpose of this study.
    Materials And Methods
    The e ffects of three coagulants including Alum, Ferric sulfate, and Ferric chloride and Lime with variable dosages on suspended solid and turbidity were studied in Kashan University of Medical Sciences living compounds stabilization ponds during the summer 2005. Data were analyzed using Jar test.
    Results
    F erric sulfate 20 mg/l�dosage reduced suspended soil concentration from 215 to 11.8 mg/ l�and turbidity from 189 to 14.9 NTU (Nephelometric Turbidity Unit). Maximum TSS (Total Suspended Solid) and turbidity removal was 94.5 % and 92.1 %, respectively.
    Conclusion
    Chemical coagulation can efficiently upgrade the ponds effluent quality compared with Iranian organization of environmental health standards (TSS and turbidity less than 100 mg/l�and 50 NTU).
  • Mohammad Bagher Miranzadeh *, Gholam Reza Mostafaei Page 28
    Background
    Pending solids concentration and turbidity are the main drawbacks of waste water stabilization ponds used in hot climates for sewage treatment to reuse effluent. The effectiveness of chemical coagulation and lime addition in upgrading the ponds effluent quality is the purpose of this study.
    Materials And Methods
    The e ffects of three coagulants including Alum, Ferric sulfate, and Ferric chloride and Lime with variable dosages on suspended solid and turbidity were studied in Kashan University of Medical Sciences living compounds stabilization ponds during the summer 2005. Data were analyzed using Jar test.
    Results
    F erric sulfate 20 mg/l�dosage reduced suspended soil concentration from 215 to 11.8 mg/ l�and turbidity from 189 to 14.9 NTU (Nephelometric Turbidity Unit). Maximum TSS (Total Suspended Solid) and turbidity removal was 94.5 % and 92.1 %, respectively.
    Conclusion
    Chemical coagulation can efficiently upgrade the ponds effluent quality compared with Iranian organization of environmental health standards (TSS and turbidity less than 100 mg/l�and 50 NTU).
  • Fayeze Babaie Asl *, Motahare Kheradmand, Roghaye Jafarian Page 34
    Background
    High incidence of site-pain associated with subcutaneous heparin therapy has been reported. In spite of the use of different methods to decrease pain after subcutaneous heparin injection, the effect of duration of injection on its subsequent pain has not been studied enough. Therefore, this study was carried out to compare the duration of 10 and 30 seconds subcutaneous heparin injections.
    Materials And Methods
    This semi-experimental study was conducted on 80 patients treating with subcutaneous heparin in medical-surgical wards of Babol Shahid Beheshti Hospital. Heparin was injected randomly to either right or left hand with a 12 hour interval during 10 seconds as control and 30 seconds as study technique. After each injection, patients reported the site-pain (from zero-ten) by VAS (Visual Analogue Scale) instrument, immediately and in sitting position. Data(Patient's pain score in 10 and 30 Seconds injection per gender, age group and type of disease) were analyzed using SPSS Version 15 and Wilcox on, Mann-Whitney and Kruskal -Wallis tests.
    Results
    Severity of pain in control group was 2.10 ± 1.40 and in study group 1.65 ± 1.39. The difference was significant (P<0.0 1). In comparison of the two techniques with demographic characteristics, in 10 second injection, the obtained pain from control group was significantly more than case group among female patients, those in medical wards and patients in 40-60 years range (P<0.0 0, P<0.0 3, P<0.0 0 respectively).
    Conclusion
    This Study results indicated that increasing the duration of subcutaneous heparin injection could significantly decrease the patient's pain. To reduce the subsequent physical and psychological stresses of patients and increase the patient's trust to health care providers and nurses, injection of heparin in 30-seconds is recommended.
  • Noushin Mousavi Buiki *, Hossein Mahmoudzadeh, Ali Movafegh Page 39
    Background
    Considering undesirable postoperative pain in recovery phase and many side effects of narcotics, the preemptive analgesic effect of oral dextromethorphane on cholecystectomized patients was studied in this study.
    Material And Methods
    In this double blind, randomized, clinical trial on 44 patients in Shari’ati Hospital, Tehran University of Medical Sciences, 22 patients received placebo and 22 received 45 mg oral dextromethorphane 2 hours pre-operation. The anesthesia method was the same in both groups. Visual analog scale (VAS) for pain was recorded for each group in 1, 6 and 24 hours. Used morphine amount was recorded. As dextromethorphane causes drowsiness the patient's alertness was also recorded with Ramsey scores post- operation. Data were analyzed using t-test, Chi-square, and Mann-Whitney-U-tests.
    Results
    Mean postoperative pain intensity was 9.55 in case and 8.33 in control group respectively. This was statistically significant but limited only in the first postoperative hour. No difference was observed in 6th, 24th hour pain, sedation, and alertness between the groups.
    Conclusion
    Premedication with 45 mg oral dextromethorphane decreases post operative pain in first hour, so it can be used as an alternative analgesic drug along with narcotics.
  • Ebrahim Razi *, Fariba Rayegan, Sayed Majid Barekat, Sayed Gholam Abbas Mousavi Page 44
    Background
    Pulmonary hypertension (PH) is the most common complication and important intervention factors in chronic obstructive pulmonary disease (COPD) patients. It is presented by right-sided heart failure, hepatic congestion, hypoxemia, ascites and peripheral edema. This study was conducted to assess the correlation of pulmonary artery pressure with hematological and respiratory indexes in COPD patients.
    Materials And Methods
    This cross sectional study was carried out on 81 hospitalized COPD patients in Shahid Beheshti Hospital in Kashan during 2005-2006. The increase of pulmonary artery pressure (PAP) by transthorasic echocardiography (TE), force expiratory volume in first second (FEV 1) by spirometry, PaO2 and PaCO2, with arterial blood gas analyzer (ABG), hemoglobin (Hb), alanine aminotransferase (ALT), aspirate aminotransferase (AST), erythrocyte sedimentation rate (ESR), and serum albumin with blood samples were determined. Pulmonary hypertension was defined as increasing the mean of pulmonary artery pressure grater than 25 mm/Hg. The relationship between PAP and other parameters was evaluated by Pearson analyzing test and correlation index.
    Results
    Among 81 patients with COPD, 77 subjects (95.1 %) had pulmonary hypertension (PAP> 25 mm Hg). In this study the mean s± SD of studied parameters were as: age= 69 ± 9.2 yrs, FEV1 =38.1 ± 13.1% predicted, PaO2 =54.6 ± 13.1 mm Hg, PaCO2 =52.5 ± 10.5 mm Hg, Hb=41.58 ± 1.8 g/dl), AST =39.9 ± 70.5 IU/l, ALT = 39.7 ± 74.02 IU/l, serum albumin= 3.8 ± 0.49 g/dl, and ESR=6.6 ± 9.1.There was not significant correlation between PAP and the other parameters.
    Conclusions
    According to the echocardiography results PAP>25 mm/Hg was found in most COPD hospitalized patients, having no correlation with the respiratory and biochemical indexes. So, to predict PAP, routine echocardiography for COPD patients, instead of the mentioned indices, is recommended.
  • Sayed Mohammad Alavi *, Leila Alavi Page 50
    Background
    Lymphadenitis is one of the clinical signs of toxoplasmosis. Co-Trimoxazole (CTM) has a good therapeutic effect on ocular and cerebral infection of T.gondii. Since this infection is epidemic in Ahvaz and due to lack of study of therapeutic effect of CTM on Toxoplasmosis Lymphadenitis (TLA), this study was carried out to determine the therapeutic effects of CTM on TLA in Ahvaz from 2005-2007. Methods and
    Methods
    Forty six patients with TLA were enrolled in this controlled clinical trial study. Diagnosis was based on clinical examination, serological tests (chemiluminisent) and histo-pathological examinations. Palpable lymph node, IgM>8 IU and follicular hyperplasia were defined as positive findings. The patients were randomly divided into 2 groups of 23.The test group was treated by CTM (48 mg/kg/day divided in 2 dosages) for 1 month. The control group was only observed for 1 month. The patients were followed up by physical and serological examination in month 1, 3 and 6. No palpable lymph node and IgM<6 IU were found as clinical and serological response. The data were analyzed in SPSS software using x2 test.
    Results
    At the end of treatment, clinical response was observed in 15 patients (65.2%) from the test group and 5 (21.7%) patients from the control group. Serological response in the test group and the control group were 52.2% and 13% respectively. There was a significant difference in therapeutic effect between two groups (p<0.05).There was no difference concerning age, sex and site of infection between the two groups (p>0.05).
    Conclusion
    CTM displays a good therapeutic effect on TLA and may be used in the selected patients who need treatment.
  • Shahin Salarvand *, Heidar Ali Abedi Page 55
    Background
    As the population ages, a greater demand for long-term care is expected. Admitting older people to care unit and residential home has been identified as the most significant relocation. Studying risk factors resulting in entrance to the elderly home and developing programs to delay or prevent of them are important.
    Materials And Methods
    This is a qualitative phenomenological study using purposive sampling of elderly residents of private and state nursing homes in Isfahan continuing until data saturation encountered, e.g when sample size became 10 participants. They were between 66-85 years old (3 men, 7 women). Data were collected by interviewer, and through field notes. Colaizzi's method was used for data analysis. The rigor of present study was based on transferability and credibility.
    Results
    Two themes of voluntary and compulsory entry were found. Voluntary entry sub themes were entered with previous agreement, due to financial and family problems, compulsory entry sub themes were entered with cheating, and in unconscious condition, each with specific sub concepts.
    Conclusion
    Several elders have resided voluntarily for taking care or getting ride of family problems and the rest have resided compulsorily with family care giver agreement. The ability of families, friends, neighbors and other community- based caregivers to provide support should be strengthened.