فهرست مطالب

نشریه مدیریت سلامت
پیاپی 21 (پاییز 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/08/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مطالعه تطبیقی خصوصی سازی با روش عقد قرارداد برای ارائه مراقبت های سلامتی در کشورهای منتخب و ارائه الگوی مناسب برای ایران
    احمد براتی، حسین جودکی صفحه 5
    مقدمه
    توجه به معایب و مزایای ارائه مراقبت های بهداشتی درمانی توسط هریک از بخش های عمومی و خصوصی باعث گردید سیاست گزاران به فکر راه حل های بینابینی باشند، راه حل هایی که اهداف و ویژگی های مثبت هر دو بخش عمومی و خصوصی را شامل شوند. یکی از این راه حل ها عقد قرارداد با بخش خصوصی است. علیرغم استفاده روز افزون از این روش، مطالعات انجام شده در ایران صرفا نتایج قراردادها را به لحاظ تاثیر بر کارایی ارائه خدمات ارزیابی نموده اند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی مناسبی است که تجارب جهانی و بررسی های علمی در این زمینه را لحاظ نموده و با شرایط نظام بهداشت و درمان کشور سازگار باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک پژوهش کاربردی از نوع توصیفی تحلیلی و مقطعی بوده که طی آن داده های مربوط به موضوع تحقیق از کشورهای منتخب - نیوزلند، انگلستان، استونی، استرالیا، هند و ایران جمع آوری شد و سپس با استفاده از روش های کیفی الگوی اولیه جهت ایران ارائه گردید. الگوی اولیه پژوهش با استفاده از پرسشنامه ای حاوی 16 سوال از طریق تکنیک دلفی به قضاوت 30 نفر از متخصصین گذاشته شده و الگوی نهایی ارائه گردید.
    یافته ها
    یافته های پژوهش حاکی از تائید به کارگیری عقد قرارداد (در انواع مختلف) در زمینه خدمات پشتیبانی و پاراکلینیک بیمارستان ها، بیماریابی وکنترل بیماری های خاص، حمل ونقل بیمار و مراقبت های بهداشتی اولیه است. همچنین استفاده از قراردادهای مبتنی بر عملکرد برای تخصیص بودجه بین سطوح مختلف نظام سلامت و بین سازمان های بیمه گر و بیمارستان ها مورد تائید قرار گرفت. اما استفاده از عقد قرارداد برای برون سپاری خدمات بالینی و عقد قراردادهای ساخت مالکیت اداره مورد تائید قرار نگرفت.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان می دهد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می تواند از نقش خود در ارائه مراقبت های سلامتی کاسته و از مکانیسم عقد قرارداد برای خرید فعالانه خدمات سلامتی در عرصه های مختلف استفاده نماید بدون آنکه به نقش راهبری و سیاستگزاری آن خدشه وارد شود.
    کلیدواژگان: خصوصی سازی، عقد قرارداد، مطالعه تطبیقی
  • داراب مهربان، مسعود صالحی، غلامحسین نادری، ایرج نجفی، منیرالسادات حاکمی صفحه 68
    مقدمه
    برنامه های درمانی اثر مهمی در زندگی بیماران کلیوی دارند از این رو در بررسی و نتیجه مراقبت های بالینی از این بیماران، ارزیابی خود بیمار از وضعیت سلامتش و به عبارت دیگر ارزیابی کیفیت زندگی بیماران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف این مطالعه تعیین و مقایسه اندازه کیفیت زندگی بیماران با درمان های جایگزینی کلیه با افراد جامعه است.
    روش بررسی
    برای اندازه گیری کیفیت زندگی، مدل بومی شده پرسشنامه استاندارد فرم کوتاه 36 (Short Form 36) با افزودن 35 سوال تخصصی بر اساس مطالعات گذشته، در 9 مقیاس به کار رفت. مطالعه به صورت مقطعی و چند مرکزی انجام شد. تعداد 203 بیمار شامل 80 بیمار پیوند کلیه، 83 بیمار دیالیز خونی و 40 بیمار دیالیز صفاقی در فاصله زمانی دوازده ماه، از چند مرکز دانشگاهی و خصوصی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. شرط ورود به مطالعه سن بالای 16 سال و گذشت حداقل سه ماه از درمان بود. به منظور تعیین گروه کنترل هشتاد و سه نفر از افراد سالم جامعه نیز به روش تصادفی انتخاب شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل سوالات مربوط به کیفیت زندگی و مشخصات دموگرافیک افراد بود. اطلاعات حاصل با روش های آماری تحلیل واریانس، تحلیل کوواریانس و آزمون مقایسه های هم زمان بن فرنی توسط نرم افزار SAS مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    کیفیت زندگی در مقیاس درد در گروه های مختلف اختلاف معنی داری را نشان نداد. بیماران دیالیز خونی در مقیاس محدودیت روانی نقش، محدودیت فیزیکی نقش و عملکرد فیزیکی با دیگر گروه ها اختلاف معنی داری را نشان دادند (05/0>P-Value). در مقیاس انرژی میانگین نمرات کیفیت زندگی بیماران پیوند کلیه و بیماران دیالیز صفاقی از میانگین نمرات کیفیت زندگی افراد جامعه بیشتر شد، در حالی که از نظر آماری اختلاف معنی دار نبود. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که با افزایش سن افراد سالم جامعه، کیفیت زندگی در تمامی مقیاس ها به غیر از مقیاس های عملکرد اجتماعی و محدودیت روانی نقش کاهش می یابد (05/0>P-Value). همچنین آزمون هم بستگی پیرسون نشان داد که با افزایش سن در بیماران با درمان های جایگزینی کلیه، کیفیت زندگی در تمامی مقیاس ها به جز مقیاس های عملکرد اجتماعی، احساس خوب بودن و سوالات اختصاصی، کاهش می یابد (05/0>P-Value). نتابج حاصل از آزمون t مستقل نشان داد که کیفیت زندگی افراد سالم جامعه تنها در مقیاس عملکرد اجتماعی (008/0=P-Value) تحت تاثیر جنسیت افراد است. به گونه ای که مردان کیفیت زندگی بهتری نسبت به زنان نشان می دهند. همچنین نتایج این آزمون نشان داد که در گروه های بیماران، مردان کیفیت زندگی بهتری را در مقیاس های عملکرد فیزیکی (021/0=P-Value) و درد (030/0>P-Value) نسبت به زنان نشان می دهند.
    نتیجه گیری
    به طور کلی در تمامی مقیاس ها نشان داده شد که کیفیت زندگی بیماران پیوند کلیه، افراد جامعه و بیماران دیالیز صفاقی به هم نزدیک بوده و در یک رده قرار می گیرند و کیفیت زندگی بیماران دیالیز خونی از آن ها پایین تر است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، درمان های جایگزینی کلیه
  • محمدرضا ملکی، محمود موسی زاده، مصیب احمدی صفحه 82
    مقدمه
    امروزه بهره وری برای هر کشور و سازمانی ضروری بوده، تولید ناخالص داخلی را افزایش داده، اساس رشد اقتصادی است و در نهایت باعث افزایش کیفیت زندگی می شود. از آن جاییکه به نظر می رسید ترکیب عوامل موثر بر بهره وری در سازمان های مختلف به دلیل اختلاف در ویژگی های محیط داخلی و خارجی بیمارستان ها متفاوت باشد، لذا این پژوهش با هدف تعیین عوامل مرتبط با بهره وری از قبیل، مدیریت، رضایت شغلی و انگیزش کارکنان، مشتری مداری، بهسازی منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و تکنولوژی و تجهیزات در بیمارستان ها، از نظر مدیران سطوح مختلف اجرا گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی انجام شده است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه 51 سوالی است که بر مبنای اهداف و متغیرهای پژوهش تنظیم شد و پس از تعیین اعتبار و پایایی، توسط سوپروایزرهای آموزشی در بین جامعه پژوهش توزیع و پس از تکمیل جمع آوری شد. در این مطالعه، از 95 نفر از روسا، مدیران، مسئولین بخش ها و مترون های بیمارستان های امام و شهدای بهشهر، رازی قائم شهر، بوعلی، امام، فاطمه زهرا(س) و زارع ساری به صورت سرشماری نظرخواهی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و با به کارگیری روش های آمار توصیفی، تحلیل شده اند.
    یافته ها
    یافته ها حاکی از آن است که 5/70 درصد از افراد تحت بررسی زن و 5/29درصد مرد بودند. از نظر این افراد، عوامل مرتبط با مدیریت با میانگین امتیاز (916/0=sd) 083/4، رضایت شغلی و انگیزش کارکنان با میانگین امتیاز (39/1=sd) 797/3، مشتری مداری با میانگین امتیاز (816/0=sd) 067/4، بهسازی منابع انسانی با میانگین امتیاز (893/0=sd) 044/4، فرهنگ سازمانی با میانگین امتیاز (899/0=sd) 935/3 و تکنولوژی و تجهیزات بیمارستانی با میانگین امتیاز (941/0=sd) 028/4، تاثیر زیادی بر بهره وری بیمارستان ها دارند. آزمون t که جهت تعیین شدت تاثیر عوامل فوق بر بهره وری انجام شد، نشان دهنده تاثیرگذاری این عوامل بر بهره وری است.
    نتیجه گیری
    بهبود بهره وری و کیفیت به طور تصادفی و یا از روی شانس حاصل نمی شود، بلکه همگی نتیجه فرآیندی آگاهانه است. تنها با توجه به عامل مدیریت، ارتقاء فرهنگ بهره وری در کار، بهبود کیفیت زندگی کاری در بیمارستان ها، ایجاد واحد بهره وری در بیمارستان ها، ساماندهی امر آموزش و بهسازی منابع انسانی، بر مبنای مقایسه وضعیت موجود عوامل مرتبط با بهره وری با شرایط مطلوب، می توان به رشد بهره وری در بیمارستان ها دست یافت.
    کلیدواژگان: بهره وری، مدیریت، بیمارستان آموزشی و عمومی
  • فاطمه رنگرز جدی، مهرداد فرزندی پور، سیدغلامعباس موسوی صفحه 88
    مقدمه
    مدارک پزشکی اوراق ذیقیمتی هستند که به منظور تداوم مراقبت از بیمار، آموزش و پژوهش، ارزیابی مراقبت و خدمات ارائه شده به بیمار توسط فراهم کنندگان مراقبت های بهداشتی درمانی تنظیم و نگهداری می شود. استفاده صحیح و مناسب از مدارک پزشکی از دوباره کاری ها و صرف وقت و هزینه اضافه می کاهد. این تحقیق به منظور تعیین میزان استفاده از پرونده های پزشکی به تفکیک استفاده های اداری مالی، قانونی، پژوهشی، آموزشی و درمانی، برحسب تخصص و مدت زمان طی شده از زمان تشکیل پرونده صورت پذیرفت.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر به روش توصیفی مقطعی انجام پذیرفت. کلیه موارد استفاده از پرونده های پزشکی بیماران بستری در طول مدت تحقیق از مهرماه 81 لغایت خرداد 82 به تفکیک استفاده آموزشی، اداری، پژوهشی، درمانی وقانونی از طریق چک لیست جمع آوری فراوانی ودرصد موارد استفاده با آمار توصیفی محاسبه وتفاوت بین مدت زمان طی شده از زمان پذیرش بیمار انواع استفاده وبیمارستان ها با آزمون خی دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    کل استفاده های انجام شده در این مدت 7590 مورد بوده که استفاده پژوهشی با 76/0 درصد بیشترین استفاده را داشته است. بیشترین میزان استفاده از پرونده ها مربوط به جراحی تخصصی با 06/42 درصد می باشد. آزمون آماری تفاوت معنی داری بین مدت زمان طی شده از زمان پذیرش بیمار و نوع استفاده ونیز بین بیمارستان ها ونوع استفاده را نشان داد. (0001/0=P-Value)
    نتیجه گیری
    میزان استفاده از پرونده ها پس از 15 سال از بین نرفته بلکه نوع استفاده از آنها به جای استفاده های پژوهشی به استفاده های درمانی و آموزشی تبدیل می گردد. لذا پیشنهاد می گردد پرونده های پزشکی در بیمارستان های آموزشی بیش از 15 سال و در بیمارستان های غیرآموزشی نیز تا 15 سال نگهداری گردند.
    کلیدواژگان: پرونده پزشکی، زمان نگهداری، پرونده پزشکی
  • مریم سید جوادی، نادر خالصی، فربد عبادی فرد آذر صفحه 95
    مقدمه
    بیمارستان ها نیز از جمله سازمان های پیچیده معاصر می باشند که توفیق آنها در گروی شیوه رهبری و مدیریت اثربخش می باشد و برای مدیران بیمارستان ها دانستن اصول رهبری و آگاهی از چگونگی اتخاذ سبک های رهبری از نقطه نظر هدایت نیروی انسانی شاغل و هدایت سازمان در راستای نیل به اهداف خود لازم است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین سبک رهبری وبلوغ سازمانی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.
    روش بررسی
    این پژوهش توصیفی از نوع مقطعی در تابستان و پاییز سال1383 انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشکیل دادند که تعداد 288 نفراز جامعه آماری با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.گردآوری اطلاعات در این پژوهش به وسیله پرسشنامه انجام گرفت که اعتبار و پایایی این پرسشنامه به ترتیب به روش اعتبار محتوا و آزمون بازآزمون ارزیابی گردید. داده ها پس ازجمع آوری، با استفاده از نرم افزارآماری SPSS وآزمون های خی دو وآنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد. در تحلیل داده ها حداکثر امتیاز ممکن 100 وحداقل آن صفر در نظرگرفته شد.
    یافته ها
    در بیمارستان های مورد بررسی، سبک رهبری آمرانه با 4/59 درصد بیشترین درصدفراوانی سبک رهبری مدیران عالی (رییس، مدیر و مترون) را به خود اختصاص می دهد وسپس به ترتیب، سبک رهبری قبولاندنی با2/17 درصد، رهبری مشارکتی با 1/13 درصد و رهبری تفویضی با 3/10 درصد در رده های بعدی قرار می گیرند. در رابطه با بلوغ سازمانی در بیمارستان های تحت مطالعه نیز بلوغ حداقل 8/49 درصد، بلوغ حداقل تامتوسط3/46 و بلوغ متوسط تا حداکثر9/3 درصد ازکل درصد فراوانی مربوط به بلوغ سازمانی را شامل می شود و فراوانی مربوط به بلوغ حداکثر، صفراست. براساس نتیجه آزمون خی دو بین بلوغ سازمانی و رسته شغلی کارکنان ازلحاظ آماری ارتباط معنی داری وجود دارد (007/0=P-Value) اما بین دومتغیر بلوغ سازمانی و سطح تحصیلات کارکنان و نیز دو متغیر بلوغ سازمانی و سبک رهبری مدیران عالی از لحاظ آماری ارتباط معنی داری وجود ندارد (05/0
  • معصومه حسینی، بهرام دلگشایی، علی ماهر، حمید حقانی صفحه 111
    مقدمه
    تصمیم گیری پایه و اساس تمام وظایفی است که مدیر در سازمان انجام می دهد. در علم مدیریت تصمیمی را تصمیم درست می شناسند؛ که 90درصد آن را اطلاعات و 10درصد را قضاوت شخص تشکیل می دهد، لذا ضرورت و نیاز مدیران به یک نظام جمع آوری و پردازش مناسب اطلاعات غیر قابل انکار می باشد.این پژوهش جهت تعیین دیدگاه مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به ویژگی های نظام های اطلاعات مدیریت انجام شده است.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر به روش مقطعی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه روسا، مدیران و مدیران پرستاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران بوده است، جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای متشکل از 34 سوال که روایی و پایایی آن ارزیابی شده بود، استفاده گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی با بهره گیری از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    بیش از نیمی از مدیران (5/59درصد) بهره گیری از نظام های اطلاعات را در تصمیم گیری امری ضروری تلقی می نمودند. همچنین مدیران اظهار داشتند، بیشترین حمایت نظام های اطلاعات از مرحله شناسایی مساله (5/59درصد) می باشد، و نظام های اطلاعات موجود در فراهم نمودن اطلاعات مربوط به عملکرد مالی (1/36درصد) و عملکرد فعلی بیمارستان (1/35درصد) جامعیت بیشتری دارند، و فقط در سرعت شناسایی مشکل توانسته اند نقش بسیار زیادی ایفا نمایند(2/435).
    نتیجه گیری
    لازم است تدابیری جهت توسعه و استقرار نظام های اطلاعات به خصوص نظام های اطلاعات مکانیزه در بیمارستان ها اندیشیده شود، تا با فراهم نمودن اطلاعات به موقع و صحیح خطر اخذ تصمیمات نادرست کاهش یافته و کیفیت مراقبت های ارائه شده به بیماران ارتقاء یابد.
    کلیدواژگان: نظام اطلاعات، تصمیم گیری، بیمارستان
  • روح الله زابلی، بهرام دلگشایی، حمید حقانی صفحه 117
    مقدمه
    بیمارستان ها با بیش از 50درصد از کل کارکنان بخش سلامت، مانند سایر سازمان ها برای بقا و پیشبرد اهداف سازمانی خود در جامعه، نیازمند ارزشیابی عملکرد کارکنان می باشند. تعیین اثر بخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش به منظور ارزیابی نظام ارزشیابی عملکرد از دیدگاه کارکنان در بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
    روش بررسی
    پژوهش به صورت مقطعی در نیمه اول سال 1383 انجام گرفت. تعداد 106 نفراز کارکنان شاغل در بیمارستان های حضرت رسول(ص)، شهدای هفتم تیر و فیروزگر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران نمونه پژوهش را تشکیل دادند.داده ها توسط پرسشنامه ای که اعتبار وروایی آن با استفاده از اعتبار محتوا وآزمون بازآزمون تعیین شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون های Anova، t-test و Tukey HSD به کمک نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
    یافته ها
    یافته ها حاکی آن است که نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان در بیمارستان های مورد پژوهش با کسب میانگین امتیاز 30/54، در حد نامناسب است. نظام ارزشیابی عملکرد با واقعیت های نظام اداری در بیمارستان های مورد پژوهش (میانگین امتیاز 08/62)، انطباق کمی رانشان داد. از طرف دیگر، با کسب میانگین امتیاز 32/78 مشخص گردید که نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان با اصول علمی مدیریت انطباق دارد. ضمنا یافته ها نشان داد بستر سازمانی بیمارستان های مورد پژوهش با کسب امتیاز 70/68 مطلوب بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاکی از این است که علی رغم این که بستر و محیط سازمانی بیمارستان ها از لحاظ میزان پذیرش ارزشیابی توسط کارکنان و الزام و تعهد نسبت به انجام ارزشیابی، مناسب بود اما نظام ارزشیابی عملکرد با واقعیت های نظام اداری در بیمارستان های مورد پژوهش مطابقت نداشت. ضروری است تا با بازنگری و اصلاحات اساسی در چارچوب نظام ارزشیابی عملکرد، نظامی مبتنی بر ویژگی های سازمانی و پرسنلی بخش بهداشت و درمان، به ویژه بیمارستان ها، تدوین گردد.
    کلیدواژگان: عملکرد، نظام ارزشیابی، بیمارستان عمومی
|
  • Comparative Study on Privatization of Health Care Provision on Contract Basis
    A. Barati Marnani, H. Gudaki Page 5
    Introduction
    Considering the advantages and disadvantages of health care provision in both public and private sector causes policymakers to consider moderate solutions which include objectives and positive characteristics of both sectors. One solution is contracting with private sector. Despite the increased use of this method,, there is no model that includes worldwide experiences, scientific studies or correspond to Iran health care system. This research follows to produce practical model for this issue.
    Methods
    This practical research is descriptive- analytic and cross-sectional in which the data is gathered from selected countries -Newzeland, United Kingdom, Estonia, Australia, India and Iran - to provide a primary (suggestive) model. That was evaluated by thirty specialists and then the ultimate model was presented.
    Findings
    According to the findings different kinds of contracting can be used in purchasing logistic and paraclinic services in hospitals, screening and control of specific diseases, patient transportation and primary health care. Also, the use of performance-based contract for allocation of resources among different levels of health system, insurance companies and hospitals was emphasized but outsourcing of clinical services and build-own-operate contracts was not approved.
    Conclusion
    Results show that contracting can be used for purchasing of services in different level of health system. Government should move away from passive purchasing arrangement- i.e. those involving simple retrospective payment of providers - towards strategic forms of purchasing. The latter involve active decision about the services to be purchased and the objectives to be pursued.
  • D. Mehraban, M. Salehi, Ghh Naderi, I. Najafi, M. Hakemi Page 68
    Introduction
    Since, therapeutic programs have important effect on the life of ESRD (End Stage Renal Disease) patients, self-assessment of the patient from his/her health status should become an integrated part of his/her medical care. Hence, evaluation of the quality of life would attain an important stance. The determination of health related quality of life (HRQoL) in each group of patients on renal replacement therapy (RRT) and community sample (CS) group, and comparison of findings between them, comprises the main objective of this study.
    Methods
    Farsi version of MOS SF-36 questionnaire, supplemented by 25 specific questions, was used in this study in nine scales. A cross sectional, multicenter study was conducted. In a span of 12 months, 203 consecutive patients were studied. These included 80 renal transplant (RT), 83 Hemodialysis (HD) and 40 continues ambulatory peritoneal dialysis (CAPD) patients. Inclusion criteria consisted of age>16 years and a minimum time from the treatment of 3 months. A stratified sample of 83 persons was recruited from the Grand Tehran's community as controls. Study variables included the questionnaire items, demographic characteristics, lab findings and comorbidity. ANOVA, ANCOVA, Bonferroni multiple comparison with SPSS and SAS packages analyzed data.
    Findings
    Quality of life in Pain scale did not show significant difference. HD patients did show significant difference with the other groups in Physical function, Role limitation/Physical problems and Role limitation/Emotional problems scales (P<0.05). In Energy scale HRQoL scores for HD and CAPD groups were more than CS, although, the difference was not significantly important. Variables such as age, sex, education level, marital status, length of treatment, creatinine level, hemodialysis level and comorbidity had positive and negative effects on the HRQoL scores.Overall, comparison of results showed that RT patients, CAPD patients and CS group HRQoL are closed to each other and could be put in one level, but the HRQoL of HD patients are in a lower level.
    Conclusion
    for all scales in the instrument the Quality of life of CS and CAPD groups were close and the quality of life of HD patients was lower than the others.
  • Mr Maleki, M. Mosazadeh, M. Ahmadi Page 82
    Introduction
    Productivity is the developed concept in the 20 century, the surely at this time all countries (industrial & non industrial) have to use it in different subjects like social, technical problems. It is essential for each country and it is the base of economic growth that increases GNP and competition. Finally makes life better since it seems combination of effective factors on productivity is different organizations.
    Methods
    This was a descriptive-study. We used questionnaire for collecting data. The questionnaire was disturbed and returned by training superviser after completed. Because of limiting of cases study, it wasnt done by sampling then the number of cases included: 95 persons of bosses/managers/head nurses and Metron of selected hospitals. Data were analyzed descriptive- statistics. The mean scores and standard deviations of scales were determined using a t-test. Data were analyzed by spss-software.
    Findings
    Mean score of related factors of management: 4/083±0/906, mean score of related factors of job satisfaction and motivation was: 3/797±1/39, mean score of related factors of customer research was: 4/067±0/86, mean score of related factors of organization culture was: 3/935±0/899, mean score of related factors of humane source sanitation was: 4/044±0/893, And mean score of hospital technology and equipment was: 4/028±0/942. All of factors were too affected on hospital productivity..
    Conclusion
    Productivity and quality was not only gained by chance but also it was effective by consciousness process totally. That was reached by assigning on index and standard scale for input and output of work cultural promotion and improvement of job work life qualities in hospital. Create productivity unit in hospitals and compare the productivity factors with available situation of these factors to reach productivity in hospital.
  • F. Rangraz Geddi, M. Farzandipour, Sgh Mousavi Page 88
    Methods
    This descriptive - cross sectional study was done in 2003-2004 in shahid Beheshti, Shabih khani, Naghavi, Akhavan and Matini hospithals. All needed information based on: training, research, administrative, medical and legal uses was collected using a checklist. The frequency and percentage of use were calculated and tested via chi-square test to determine the differences between types of use and hospitals.
    Findings
    The total number of Medical record use was 7590. The highest research use was 32.8%, ie. 76% of the whole records and the highest use of the records was related to surgical records, 42.06%. Statistical tests indicated significant differences between the interval of patient admission & type of use and also between hospitals and type of use (P<0.0001).
    Conclusion
    There was no change in the number of medical records use but the research use has been replaced by medical and training uses. Therefore, the retention of medical records is recommended to be more than 15 years in educational hospitals and at least 15 years in non-educational ones.
    Introduction
    Medical records are valuable documents; prepared, kept and used for continuing care of patient, training, research, hospital statistics, legal problems as well as evaluation of care and services rendered by health care providers. Clinical records are the main sources of information and if used properly, one can avoid duplications and wastage of time and money.
  • M. Ebadifard Azar, N. Khalesi, F. Ebadifard Azar Page 95
    Introduction
    Although there are many factors that affect the performance of organizations, it is quite doubtless that leadership is one of the most important factors toward's organization success. Hospitals are among complicated organizations the success of which depends on leadership styles and effective management; there fore, it is necessary for hospital managers to be ware of leadership principles such as: leading employee and organization towards its main goals. This study is mainly aimed at assessing the leadership style and organizational maturity at the educational hospitals affiliated with Ardebil University of Medical Sciences.
    Methods
    This cross-sectional descriptive study, was conducted in the second half of 2004. Employees working in Boali, Alavi and Fatemi hospitals took part in the survey. The sample population comprised of 288 employees. The data was collected using a self-constructed questionnaire, the validity and reliability of which were determined by content validity and test- retest. Data analysis was carried out through SPSS, using Anova and Chi-square test.
    Findings
    According to the findings the autocratic leadership has the most frequency rather than other styles (59.4%). The most frequency of organization maturity is related to Minimum maturity (49.8%). There was no significant statistical relationship between leadership styles and organizational maturity (p>0.05).
    Conclusion
    Most of the top managers of hospitals use the autocratic leadership. Without considering the organizational maturity. Unfortunately it means that they simply ignore the ability and tendency of their personnel.
  • Hosseini, Delgoshaei, Maher, Haghani Page 111
    Introduction
    The ability of an organization depends on the quality of decisions it makes. Information system plays a crucial role in this process. The present study dealt with determining the attitudes of managers towards the characteristics of information systems in decision- making at teaching hospitals affiliated with Iran University of Medical Sciences.
    Methods
    The study was a cross-sectional in nature. The research population included hospital managers, directors and nursing supervisors. Data collection was carried out through a questionnaire constructed by the researcher. Validity of the research instrument was determined by content validity and Test-retest.
    Findings
    The majority of managers (59.5%) emphasized the importace of information systems in decision-making process. Information systems mainly support the problem identification phase (59.5%) but not the implementation of the decisions (8.3%). Information systems focused on financial performance information (36.1).
    Conclusion
    the findings of the study indicated that utilization of information systems could minimize improper decisions and improve quality of services.
  • R. Zaboli, B. Delgoshaei, H. Haghani Page 117
    Introduction
    Hospitals,employing over %50 of manpower in the healthcare sector,need to evaluate the performance of their employees in order to ensure that they are moving in the right direction toward their goals.The study aimed at assessing the employee performance evaluation system utilized at the general teaching hospitals affiliated with Iran University of Medical Sciences.
    Methods
    This was a cross-sectional study conducted in the second half of 2004. Employees (n=510) working at Hazrat Rasoul, Shohadayeh Haftom Tir and Firouzgar hospitals comprised the study population. As many as 106 employees were selected as the sample population. The data was collected using a self-constructed questionnaire. validity and reliability of which was determined using content validity and test-retest. Data analysis was carried out through SPSS,using t-test, Anova and Tukey test.
    Findings
    According to The findings, the performance evaluation systems at the hospitals in the survey was unsatisfactory (M=54.30) and incompatible with the administrative system (M=62.08).On the other hand their performance evaluation was found to be satisfactory based on management principles (M=78.32).The study also showed a favorable condition for performance evaluation (M=68.70).
    Conclusion
    Although the study revealed a satisfactory level of acceptability of performance evaluation, the current evaluation systems were incongruent with the realities of the administrative systems of the hospitals. Based on the special nature of the healthcare sector, developing a carefully tailored new system through revision and improvement of the peresent system seems necessary.