فهرست مطالب

نشریه مدیریت سلامت
پیاپی 9 (تابستان 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/04/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید جمال الدین طبیبی*، اباذر حاجوی، معصومه خوشکام، ناهید رمضانخانی صفحات 4-10

    کارآیی و اثربخشی هر واحد یا سازمان از جمله بخش مدارک پزشکی در هر بیمارستان در گرو مدیریتی پویا است. تا چه حد مدیریت این واحد در بیمارستان های کشور مطلوب است، پرسشی است مهم که در خور مطالعه ای علمی می باشد .   این مطالعه به منظور بررسی تطبیقی مدیریت بخش های مدارک پزشکی بیمارستانهای عمومی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی ایران ، تهران و شهید بهشتی انجام گرفته است.   این پژوهش با روش توصیفی ، موردی، مقطعی و تطبیقی به انجام رسیده است و متغیرهای اصلی آن شامل : برنامه ریزی ، سازماندهی ، اجرا و ارزیابی بوده است . جامعه پژوهش را مدیران و کارشناسان بخش مدارک پزشکی و مسوولین بخش های داخلی ، جراحی ، زنان و اطفال بیمارستان های مورد مطالعه تشکیل می دهند .   نتایج کلی این پژوهش نشانگر آن است که مدیران بخش مدارک پزشکی با میانگین 53/2 ، میزان بهره گیری خود را از اصول مدیریت در بخش مدارک پزشکی ، زیاد برآورد نموده اند . در مقابل ، کارشناسان بخش مدارک پزشکی و مسوولین بخش های بالینی به ترتیب با میانگین 75/1 و 38/1، میزان بهره گیری مدیریت بخش مدارک پزشکی از اصول مدیریت را کم ارزیابی نموده اند .   مشارکت مدیران بخ های مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در امر برنامه ریزی بالاترین ، مشارکت این مدیران در دانشگاه علوم پزشکی تهران در امر سازماندهی و اجرا بالاترین ، و مشارکت مدیران مزبور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بالاترین امتیاز را در امر ارزیابی کسب نموده اند .

    کلیدواژگان: بررسی تطبیقی، مدیریت، بخش مدارک پزشکی، مدیریت مدارک پزشکی
  • آذر کبیرزاده* صفحات 11-18

    تحقیق حاضر از نوع مقطعی ، توصیفی تحلیلی است . با استفاده از پرسشنامه و در قالب سوالات باز و بسته به بررسی نگرش مسوولین مدارک پزشکی کل بیمارستانهای سه دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران و شهید بهشتی در سال 1378 نسبت به ضرورت وجود مشاور پرداخته است .   نتایج تحقیق نشان می دهد که (8/69درصد) از افراد جامعه پژوهش (مسوولین مدارک پزشکی) نسبت به ضرورت وجود مشاور نگرش مثبت دارند . بین نگرش مسوولین مدارک پزشکی نسبت به ضرورت وجود مشاور و رشته تحصیلی آنان اختلاف معنی داری وجود دارد. همچنین بین نگرش و نحوه آشنایی با مشاور همبستگی غیرمستقیم (ارتباط معکوس) (375/1- = r) و بین نگرش و سابقه کار نیز همبستگی غیرمستقیم(ارتباط معکوس) (205/0- = r) وجود دارد .   نتایج بررسی حاضر در مورد زمینه مشکلات مسوولین مدارک پزشکی حاکی از آن است که (9/52 درصد) از مسوولین مدارک پزشکی بیشتر در زمینه کدگذاری بیماری ها با مشکل مواجه هستند . در سنجش نظرات نسبت به سازمان متولی ایجاد مرکز مشاوره مسوولین مدارک پزشکی ، پاسخ دهندگان در اولویت اول معاونت درمان وزارت بهداشت را سازمان متولی ایجاد مرکز مشاوره دانستند .   مسوولین مدارک پزشکی اعلام داشتند که برای انجام مشاوره، مایلند مشاوره در محل کار آنان حضور یابد و نظرات مشاوره ای خود را به صورت مکتوب به خود آنان اعلام نماید .   نظرسنجی از مسوولین مدارک پزشکی در ارتباط با خصوصیاتی که یک مشاور از نظر آنان بایستی دارا باشد، حاکی از آن است که مشاوره بایستی با مراکز دانشگاهی ارتباط تنگاتنگ داشته و عضو انجمن علمی مدارک پزشکی نیز باشد . نتایج حاصل از تحقیق فوق بیانگر زمینه مساعد ایجاد مرکز مشاوره جهت استفاده مسوولین مدارک پزشکی است. بدین منظور پیشنهاد می شود تا با استفاده از کادر متخصص و با تجربه و همچنین امکاناتی هر چند بسیار محدود، نسبت به ایجاد اینگونه مراکز به جهت استفاده مسوولین اقدام لازم به عمل آید .

    کلیدواژگان: مدارک پزشکی، مشاوره ای، ضرورت
  • سید حبیب الله کواری* صفحات 19-23

    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی است به منظور بررسی سبک های رهبری در بیمارستان های مورد مطالعه شهر شیراز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان فارس می باشد.   در این پژوهش 13 بیمارستان مستقر در شهر شیراز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز انتخاب گردید و در هر یک از بیمارستان ها واحدها و بخش هایی که زیر نظر مدیر بیمارستان مشغولذ به خدمت می باشند بررسی شد و نظرات مسوولین آنها مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوریی اطلاعات در این تحقیق ، شامل 4 نوع پرسشنامه بود که بین واحدهای مورد پژوهش توزیع گردید .   داده های پژوهش با بهره گیری از آمار استنباطی شامل آزمون های اسکویر، آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون من ویتنی و دانکن مورد تحلیل قرار گرفت و برای این کار از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که :   1 از دیدگاه مدیران و کارکنان بیمارستانهای مورد مطالعه، سبک رهبری عدم مداخله نسبت به سایر سبک های رهبری بیشترین درصد کاربرد را داشته است.   2 بین نحوه عملکرد مدیران و رضایت کارکنان از این نحوه عملکرد، با سبک های اعمال رهبری در بیمارستان های مورد مطالعه ارتباط معنی دار آماری وجود دارد.   3 براساس مقایسه و تحلیل به عمل آمده، در بیمارستانهایی که مدیر آنها از سبک رهبری عدم مداخله استفاده می کرد کارکنان بیشترین میزان رضایت از نحوه عملکرد مدیر خود ابراز کرده و عملکرد وی را نیز بسیار خوب ارزیابی نموده اند .

    کلیدواژگان: سبک های رهبری، بیمارستان، الگوی مناسب رهبری
  • فاطمه اسدی گرگانی*، فاطمه حسینی، مریم سلامی صفحات 24-31

    پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان دسترسی دانشجویان و دستیاران داروسازی به مقالات مورد نیاز از طریق کتابخانه دانشکده های داروسازی کشور انجام شده است. جامعه مورد پژوهش اطلاعات کتاب شناختی 882 مقاله مورد نیاز، حاصل جستجوی دانشجویان و دستیاران داروسازی در پایگاه های اطاعاتی Chemical و pharmacology;Drugs و IPAMedline , موجود در کتابخانه دانشکده داروسازی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بود. یافته های پژوهش در مورد متوسط میزان دسترسی به اصل مقاله در کل افراد مورد مطالعه، نشان داد که در بین کتابخانه های دانشکده های داروسازی کشور، کتابخانه دانشکده داروسازی تهران بیشترین دسترسی و کتابخانه دانشکده داروسازی ساری کمترین دسترسی را فراهم نمودند.

    کلیدواژگان: دسترسی، کتابخانه
  • محمود باستانی تهرانی*، فاطمه حسینی، خسرو خدادادیان صفحات 32-38

    سازماندهی نیروی انسانی و ایجاد یک تشکیلات مناسب و منسجم در مراکز آموزشی، درمانی از جمله اهداف مسوولین و نهادهای ذیربط در طول سالهای گذشته بوده و در این راستا معیارهای متفاوتی از مراجع مختلف اعلام گردیده است که هر یک دارای محاسن و معایب گوناگونی است.   هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در مراکز آموزشی ، درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و مقایسه آن با معیارهای ملاک عمل است.   این مطالعه به صورت توصیفی با استفاده از پرسشنامه های تنظیمی و مدارک موجود از جمله تشکیلات تفصیلی، در مراکز انجام شد. ابتدا پس از تهیه اطلاعات لازم، معیارهای ملاک عمل نیروی انسانی برای هر مرکز به تنهایی تهیه شده و سپس با شاغلین مورد مقایسه قرار گرفت.   نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که تعداد نیروهای پشتیبانی موجود بیشتر از معیارها است. در برخی از مراکز نیروی اصلی کمتر از معیار و در تعدادی دیگر بیشتر از معیار است و از طرفی نسبت مشاغل اصلی به پشتیبانی، طبق معیارها با یکدیگر همخوانی ندارند. نیروی انسانی شاغل در مراکز به طور کلی با هیچ یک از معیارها منطبق نیست و از طرفی معیارهای اعلام شده نیز در مقایسه نسبت به هم دارای اختلافات فاحشی هستند .

    کلیدواژگان: شاغلین مراکز آموزشی درمانی، تشکیلات مصوب، مشاغل اصلی، مشاغل پشتیبانی، معیارهای ملاک عمل
  • اباذر حاجوی*، معصومه خوشکام، بهزاد جلالی فرد صفحات 39-43

    هدف از پژوهش حاضر بررسی دیدگاه مدیران مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، ایران و شهید بهشتی نسبت به استفاده از پرونده کامپیوتری بیماران (CPR) می باشد. این مطالعه به صورت توصیفی انجام گرفته است و اطلاعات از طریق توزیع پزسشنامه در بین پاسخ دهندگان و به صورت حضوری توسط محقق و فرد آموزش دیده دیگری گردآوری گردیده و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران مدارک پزشکی بیمارستان های دانشگاه های علوم تهران ، ایران و شهید بهشتی است که تعداد آنها 41 نفر می باشد. نتایج این تحقیق نشان داد که :   نیمی از مدیران مدارک پزشکی بیمارستانهای دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران با نرم افزار ADS9 و برخی از مدیران مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با نرم افزار MedRec در زمینه مدارک پزشکی آشنا بودند.   درصد کمی از مدیران مدارک پزشکی بیمارستان های هر سه دانشگاه علوم پزشکی اطلاعات جدید خود را با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه پرونده کامپیوتری بیمار (CPR) می باشد از خارج از ایران کشف می کردند.   هزینه دار بودن عملیات راه اندازی سیستم (CPR) و نبود یک متولی معین جهت مشاوره در زمینه طراحی ، نصب ، راه اندازی و پشتیبانی آن از جمله عمده ترین مشکلات موجود بر سر راه ایجاد CPR بود که توسط پاسخ دهندگان مطرح گردید .   آموزش کادر پزشکی و پیراپزشکی در حد نیاز، کامپیوتری کردن بخش های گوناگون بیمارستان و اتصال آنها به بخش مدارک پزشکی طبق یک برنامه زمانبندیشده و مشاوره با متخصصان برنامه نویسی و سخت افزار جهت تهیه تجهیزات و نرم افزار مناسب از جمله پیشنهادهایی بود که به منظور رفع مشکلات موجود از طرف پاسخ دهندگان اراده شد.

    کلیدواژگان: مدارک پزشکی، پرونده کامپیوتری بیماران (CPR)
  • فائزه اخلاقی* صفحات 44-47

    چکیده نامه و نمایه نامه ها از ابزارهای مهم خدمات اطلاع رسانی می باشند . جهت تولید این ابزار سازمان هایی وجود دارند که بخشی از نشریات را بر اساس نیاز استفاده کنندگان زیر پوشش خود قرار داده و مقالات و مطالب موجود در آنها را چکیده یا نمایه می کنند . در این پژوهش تعداد مقالات علمی تولید شده در زمینه مدارک پزشکی در نمایه نامه های ایندکس مدیکوس و هاسپیتال هلث اند ادمینیستریشن و چکیده نامه اکسرپتامدیکا از نظر مقالات در زمینه مدارک پزشکی تحت توصیفگرهای خاصی مورد مطالعه قرار گرفته است تا با معرفی آن مشخص گردد کدام منبع دارای بیشترین مقالات در زمینه مدارک پزشکی می باشد .نتایج نشان داد که نمایه نامه ایندکس مدیکوس مقالات بیشتری را نسبت به دو منبع دیگر زیر پوشش قرار می دهد (از تعداد 1185 مقاله استخراج شده در سال های 2000-1998 تعداد 462 مقاله تحت پوشش ایندکس مدیکوس و 400 مقاله تحت پوشش هاسپیتال هلث اند ادمینیستریشن ایندکس و 323 مقاله تحت پوشش چکیده نامه اکسرپتامدیکا بوده است).   این پژوهش به روش پیمایشی با شیوه های آماری صورت گرفته است . بدیهی است که برای دانشجویان و اسانید آگاهی از مطالب جدید ارایه شده و پیشرفت های حاصله دو رشته تخصصی آنان و برای پژوهشگران آگاهی از آخرین تحقیقات علمی انجام شده و جلوگیری از انجام پژوهش های مکرر ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: مدارک پزشکی
  • حسین سلمانزاده*، مهناز ملکی صفحات 48-58

    در عرصه مراقبت های بهداشتی و درمانی ، تعریف واژه کیفیت و اندازه گیری و سنجش آن چندان آسان نیست. معمولا در زمینه خدمات بهداشتی ، عامل کیفیت متمایز کننده دو حد مطلوب و نامطلوب از ارایه خدمات می باشد. از آنجا که امروزه بازار ارایه خدمات بهداشتی درمانی به سرعت در حال تغییر است، ضروری است که سازمان های ارایه دهنده این خدمات بتوانند خود را با آهنگ این تغییرات هنگام سازند و بدین منظور در پی کسب کیفیت باشند .   مدیریت کیفیت جامع یا (TQM) تفکری فلسفی و روشی است که سازمان ها به کمک آن می توانند این تغییرات را به نحو مطلوب اداره کنند و یا با وجود فشارهای خارجی به اهداف خود دست یابند .   تغییر فرهنگ سازمانی فرآیندی آهسته است و TQM خطوط کلی این حرکت را مشخص می سازد. برای اینکه TQM به طور اثربخشی در سازمان ها پیاده شود احتیاج است که درکی کلی از آن در سازمان به وجود بیاید و تمام کارکنان باارزش و مافع آن برای مشتریان داخلی و خارجی سازمان آشنا شوند.   در این مقاله ، نویسندگان ضمن تعریف مفهوم TQM و روش Focus- PDCA ، شرح می دهند که چگونه این استراتژی می تواند به طور موثری در سازمان های بهداشتی و درمانی بکار گرفته شود .

    کلیدواژگان: کیفیت، مدیریت جامع کیفیت، بهبود کیفیت، استراتژی Focus- PDCA
|
  • SJ Tabibi*, A Hajavi, M Khoshkam, N Ramezan Ghorbani Pages 4-10

    Efficiency and effectiveness of the services of the organizations such as medical records departments depends on a dynamic management. The major objective of this study is to compare the management of medical records departments of general teaching hospitals affiliated to Iran, Tehran, and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences. In this descriptive, cross-sectional case and comparative study, the major variables are: planning, organization, implementation, and evaluation. Managers, experts, and heads of the four major units of the hospitals were examined. The results indicated that the managers of medical records units with an average of 2.53, their rate of management usage in the department estimated in a high level. But, the experts and the heads of the wards with the averages of 1.75 and 1.38 have estimated in a low level. The involvement of the medical records managers of IUMS in planning was highest, the involvement of the same managers of IUMS in organization and implementation showed highest, and involvement of these managers at SHBUMS in evaluation was in highest level.

    Keywords: Comparative Study, Management, Medical Records Department, Medical Records Management
  • A Kabirzadeh* Pages 11-18

    The peresent research is of the sectional descriptive-analytical type. Using questionnaires as the tool and in the framework of open and closed questions, the research is concerned with an investigation into the views of medical record authorities at all hospitals of three Iran, Tehran and Shahid Beheshti Universities of Medical Sciences, in 1378 (1999-2000) in the city of Tehran, with respect to the necessity of the presence of consultant. The research results show that (69.8%) of the population of study (authorires of medical records) have a positive view to the necessity of consultants' Presence, and their fields of study. There is also an indirect coorelation of (r=-0.375) between the views and the manner of Knowing the consultant. Investigation on the view with respect to work experience, also shows an indirect correlation of (r=-0.205) Results of the present research regarding the areas of problems for medical record authorities are indicate that (52.9%) of such authorities mostly face problems in the field of disease coding. In evaluating the opinions with respect to the organization to establish a consultation center for medical record authorities, the first priority goes for the Deputy's office of Treatment Affairs of the Ministry of Health. Authorities of medical records have announced that they are inclined that the consultant be present at their work lication, and to announce their consulation views in writing. In a polling of medical record authorires regarding the characteristics which a consultant should have indicate that the consultant should gave closed and regular relation with university centers, and be a member of the academic board.

    Keywords: Medical Record, Consultant, Necessity
  • S, H Kavari* Pages 19-23

    The present study, Descriptive - Analytical in nature, addressed the leadrship styles in the hospital affiliated with Shiraz University of Medical Sciences. All the hospitals affiliated with the University (13) compiised the study population. The attitudes of the middle managers (13) and their immediate employees (315) were studied through four questionnaires. The data was analyzed By chi-square, t-test, pearson correlation coefficient and other statistical procedures. The analysis of the data revealed the following

    findings

    1- The middle managers and their employees showed a strongly positive attitude toward faire style of leadership. 2- There was a positively significant relationship between the performance of hospital managers and the employee leadership styles they applied. 3- Employees' job Satisfaction was the highest in the hospitals with Faire style of leadership. Finally, a suitable model of leadership was designed and tested by the researcher.

    Keywords: Leadership Style, Hospital, Suitable Model of Leadership
  • F Asadi G*, F Hosseini, M Salami Pages 24-31

    The present research done in a survey method aims at estimating the amount of pharmacology students' and assistants' accessibility to requierd articles through the libraries of Iran pharmacology colleges. During a one month period, bibliographic information of 882 articles that were needed by the participants were gathered. Statistical methods used were descriptive- analytical in which t-test was used to measure the variations. Results showed that 54.8% of the participants used medline to do their research, and also 46.5% of them did the search to accomplish their thesis papers.78.95% of subjects prepared the articles through their own college libraries. The means of the accessibility to articles'fulltexts in the libraries were estimated as : tehran pharmacology college (32.4%) , shahid beheshti pharmacology college (15.86% ),isfahan pharmacology college (18.7%), tabriz pharmacology college 17.80 percent, shiraz pharmacology college 3.37% and 0.99 percent for sari pharmacology college. It was also specified that the mean of access to articles' fulltexts was 28.88% through colleges in cities which was less than the amount of access through Tehran pharmacology college(32.49C). The outcomes also indicated an increase (38.74%) in the average of access of people under im·estigation who searched through the libraries of Iran's pharmacological colleges. The accessibility percentage through pro quest medical library cds was (4.19) Yhi_c it was (20.7) for ADONIS CDs. Finally . the results showed that the average of access to articles' fulltexts :r:rough the libraries of Iran pharmacology college , pro quest and ADONIS CDs was (-+8.82) percent.

    Keywords: Accessibility, Library
  • M Bastani*, F Hosseini, Kh Khodadadian Pages 32-38

    Organizing the human resource aspects, and also creating a suitable & compact structure in Educational & Medical Centers ha:- ahvays ~een one of the mai:1 goals resource in Educationa: & IvIedical Centers related to IUI'IS, in compare with standard functional criteria. This descriptive study ,vas performed by designing some question forms" (Quizes), and also by using available document, such as descriptive structure. At first, after producing the necessary information, an standard critetion sample was develoned to shmv the emplovment situation of each center individually. and 1 .• .I .I' main jobs (key jobs) to suppo!"tive jobs are not compatible, according to standard levels.

  • A Hajavi*, M Khoshkam, B Jalalifard Pages 39-43

    The reserch studied Medical Record Managers VIew of the use of Computer-based Patient Records (CPR) in the hospitals affiliated '.vith Tehran, Iran and Shahid Beheshti Medical Universites. It was a descriptive study and the data was gathered through a questionnaire by the researcher and an instructed person. The respondants included 41 medical records. The results showed: 1- Half of respondants in Shahid Beheshti and Iran medical university hospitals are familiar with ADS9, and 2. few number of them in Tehran medical university are familiar with MedRec program. 2- A few number of respondants in 3 medical university hosDitals studied~ update their Knowledge of CPR progress from(Shahid Beheshti 21.4%. Tehran). easy access to sources such as periodicals and information networks, especially internet and encouraging them are recommended. 3- The cost of CPR running and Jack of an agent resDonsible for giving advice on CPR design, installation: operation and support are major problems. - Instructing medical and paramedical staff: especially medical records and administrative departments in CPR technology as needed. Computerizing different departments in hospitals and connecting them to med:cal records department on a schedule.

    Keywords: Medical Recor-Computer-based Patient Records (CPR)
  • F Akhlaghi* Pages 44-47

    Abstracts and indexes are the most important instrument in health information systems. There are some organizations that produce these tools which cover some part of users needs on this abilities and make them indexes or abstracts. For the university students and their teachers knowing new topics and the improvment in their specialize branches and for researchers knowing of the last Scientific researches and avoid of repeat them are important and to reach this information being familiar with these sources is important. This research tries to consider of amount of essay which porduct in medical record in indexes of Excerpta Medica, Index Medicus and Hospital Health and Administration Index Based in lecture related to medical record. The Methodology of this research is statistical method. This research shows that index medicus will cover more essay information of the others such as Hospital Health and Administration Index and Exerpta Medica, because of from 1185 essay which rese~rched, 400 of them related fo Hospital Health and Adminstration, and 462 of them covered by Index Medicus and 323 of them covered by Excerpta Memdica. Also it Showed that Index Medicus have the most title of topic between them. In the end recommanded that Index Medicus for medical record is more useful for medical Record users because covers and has more information about medical records.

    Keywords: Medical Record
  • H Salmanzadeh*, M Maleki Pages 48-58

    In Health care system, it is not easy to explain what quality means and how it measures. No doubt, quality is an important criteria for distinction between desirable and undesirable level of health care. Today health care organizations face to new market place pursuit of quality and ability to change, have become essential. Total Quality Management(TQM) is a philosophy and a methodology that assists organizations to manage change and to set their own agenda for dealir.g with the external pressures. Transforming organizational culture is a slow process and TQM provides guidlines for transition. To be truly effective it requires organization wide and is benefits for external and internal costumers. In this article, authors describe the concept of TQM and Focus-PDCA method, and demonstrate how this strategy can be Put effectively in health care organizations.

    Keywords: Quality, Total Quality A1anagement, Quality Improvement, Focus PDCA Strategy