فهرست مطالب

زیست شناسی ایران - سال بیست و یکم شماره 3 (پاییز 1387)

مجله زیست شناسی ایران
سال بیست و یکم شماره 3 (پاییز 1387)

  • 198 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/11/15
  • تعداد عناوین: 18
|
  • علی اکبر حداد مشهدریزه، علیرضا زمردی پور، فرزانه صابونی، جعفر همت صفحه 549
    به منظور تعیین توالی های احتمالی دخیل در تنظیم بیان ژن واقع در داخل اینترونهای ژن فاکتور 8 انعقادی انسان، توالی های اینترونی این ژن با بخشی هایی از اینترون 1 ژن فاکتور 9 انعقادی انسان که نقش تنظیمی آن قبلا گزارش شده، مقایسه شد. این مقایسه توالی هایی تکراری با طولهای متفاوت بین 50-350 جفت باز را در اینترونهای ژن فاکتور 8 مشخص کرد. توالی های آشکار شده بیش از 74 درصد همگونی با توالی های بخشهای مورد بررسی در اینترون 1 ژن فاکتور 9 نشان دادند. اگرچه نمی توان رابطه مستقیمی بین تعداد توالی های تکراری در هر اینترون و طول اینترون مربوطه مشاهده نمود، اما به نظر می رسد که الگوی پراکندگی و تعداد توالی های تکرار شده در میان اینترونهای ژن فاکتور 8 اتفاقی نیست. بعبارت دیگر تعداد و تراکم نسبی توالی های تکراری در اینترونهای نزدیک به یکی از دو انتهای 5 و یا 3 ژن فاکتور 8 و همچنین در نزدیکی یکی از دو انتهای اینترونها بیشتر است. جهت یابی این توالی ها در طول اینترونهای ژن فاکتور 8 نشان دهنده وجود تکرارهای معکوس در طول برخی از اینترونها است که می تواند در تشکیل ساختارهای ثانویه در پیشساز mRNA ژن فاکتور 8 و افزایش پایداری آن موثر واقع گردد. بررسی نواحی غیر قابل ترجمه در دو انتهای 3 و 5 نشان از حضور یک نسخه از توالی تکراری در هر یک از این مناطق می دهد. مقایسه توالی های تکراری آشکار شده با توالی های تکراری شناخته شده ژنوم انسان، نشان می دهد که این توالی ها از زیر خانواده های رتروترانسپوزونهای شناخته شده Alu هستند. بررسی های بیشتر حضور توالی های کوتاه با قابلیت اتصال عوامل نسخه برداری در داخل عناصر تکراری یافت شده را هویدا کرد. بررسی عملکرد توالی های آشکار شده در اینترونهای ژن فاکتور 8 گام بعدی در ادامه این تحقیق است.
    کلیدواژگان: ژن های فاکتورهای 8 و 9 انعقادی انسان، نواحی غیر کد کننده، تنظیم بیان ژن، توالیهای تکراری، اینترون
  • علی شرفی، هاله هاشمی سهی، عصمت جورابچی صفحه 565
    Artemisia annua گیاهی است یک ساله و معطر، دارای ماده آرتمیزنین که ضد مالاریا، ضد تب و کشنده انتخابی سلولهای سرطانی سینه انسان است. این گیاه بطور وسیعی در نواحی معتدل وجود دارد. بدلیل پایین بودن مقدار ماده آرتمیزنین در این گیاه و نیز عدم موفقیت در ساخت شیمیایی این ماده و تاثیر ناچیز روش های اصلاحی رایج گیاهی، امروزه تنظیم مولکولی بیوسنتز این ماده از طریق انتقال ژنهای آنزیمهای کلیدی در ساخت آرتمیزنین و یا جلوگیری از بیان ژنهای آنزیمهای مسیر رقابتی آن مورد توجه واقع شده است. معمولا پیش نیاز تراریختی، کشت بافت و باززایی گیاه از جداکشت می باشد. در این آزمایش با استفاده از تیمارهای هورمونی مختلف شامل هورمون 2،4-Dichlorophenoxyacetic acid) 2،4،D (، هورمون BAP(6-Benzylaminopurin)، هورمون NAA(naphthaleneacetic acid) و Kinetin درصد بالای باززایی در تیمار 2 میلی گرم در لیترBAP و 5/0 میلی گرم در لیتر NAA همچنین 2 میلی گرم در لیترBAP و 1 میلی گرم در لیتر IAA(Indole-3-acetic acid) محاسبه شد. به این ترتیب که پس از چند بار واکشت جدا کشتها در محیطهای حاوی هورمون و القای کالوس، جهت القای ساقه جدا کشتها به محیط فاقد هورمون منتقل شد. القای ریشه نیز در تیمار یک هفته ای NAA mg/l 05/0 در محیط پایه MS(Mourashige & Skoog) انجام گرفت.
    کلیدواژگان: Artemisia annua، باززایی، آرتمیزنین، تنظیم مولکولی
  • زهره علمی، منصور شریعتی*، پرژک ذوفن صفحه 573

    نیترات از طریق سیستمهای انتقال از نوع LATS و HATS از عرض غشاء پلاسمایی عبور می کند. سیستمهای انتقال LATS در غلظتهای بالای نیترات محیط (در حد میلی مولار) عمل نموده، در صورتیکه سیستمهای انتقال از نوع HATS در غلظتهای پائین نیترات در محیط (در حد میکرو مولار) فعالیت می کنند. ژنهای خانواده NRT2 مرتبط با سیستم انتقال القایی iHATS هستند که در میان اعضای این خانواده، ژنهای NRT2.1 وNRT2.2 با هم در جذب نیترات از محیط دخالت دارند ولی اهمیت ژن NRT2.1 از دیگری بسیار بیشتر بوده و فعالیت کامل این دو ژن بستگی به وجود ژن دیگری بنام NAR2 دارد. بنابراین با توجه به اهمیت این ژنها در جذب نیترات در مقادیر بسیار کم نیترات در محیط، در این تحقیق جهت درک بهتر مکانیسم جذب نیترات از طریق سیستم انتقال iHATS، از گیاه تراریخته تنباکو (Nicotiana plumbaginifolia) که قبلا ژن NRT2.1 بهمراه ژن NAR2 جداسازی شده از گیاه Arabidopsis thaliana و ژن نشانگر مقاوم به کانامایسین منتقل شده به آن، استفاده گردید و میزان جذب نیترات از محیط کشت توسط دو گیاه تراریخته و نوع وحشی تنباکو، در غلظتهای 10، 25، 50، 75 و 100 میکرو مولار نیترات در محیط کشت هیدروپونیک مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در ساعات اولیه تقریبا در تمامی غلظتهای نیترات در محیط، جذب در گیاه نوع وحشی با تاخیر حدود 2 تا 3 ساعت انجام می گیرد ولی گیاه تراریخته از زمان اضافه شدن نیترات به محیط شروع به جذب نیترات می نماید و میزان جذب نیترات در گیاه تراریخته در غلظت10 و 25 میکرومولار نیترات در محیط بطور معنی داری (05/0 P<) نسبت به گیاه نوع وحشی بیشتر بوده ولی با افزایش غلظت نیترات در محیط از 50 میکرومولار تا 100 میکرو مولار، میزان جذب تفاوت معنی داری را در دو گیاه تراریخته و نوع وحشی نشان نمی دهد. وقتی میزان رشد گیاه در غلظت 50 میکرو مولار نیترات در محیط مورد برسی قرار گرفت نتایج حاکی از عدم تفاوت معنی دار شاخصهای رشد (وزن تر، کلروفیل نسبی، طول ریشه و طول ساقه) بین دو گیاه تراریخته و نوع وحشی بود.

    کلیدواژگان: نیترات، ناقل نیترات، NRT2، 1 و NAR2، Nicotiana plumbaginifolia، iHATS
  • عذرا صبورا، لیلا پرسیاوش، سیده زهرا موسوی نژاد، خدیجه کیارستمی صفحه 587
    پراکسیداز(EC 1.11.1.7) یکی از پروتئینهای آهن دار گیاهی است که کاربرد گسترده ای در تشخیصهای پزشکی و تجربیات آزمایشگاهی مختلف دارد، بهمین علت امروزه تلاش زیادی صورت می گیرد تا منابع جدیدی از بافتهای گیاهی با فعالیت پراکسیدازی مناسب معرفی گردد. کلزا (Brassica napus) گیاهی علفی و یکساله است که اساسا بخاطر ارزش دانه های روغنی آن کشت می شود و بدلیل نزدیکی به ترب کوهی، منبع تجاری پراکسیداز، می تواند در این رابطه از قابلیتهای لازم برخوردار باشد. در پژوهش حاضر از برگهای شماره 5، 6 و7 مرحله طوقه ای رقم پاییزه اکاپی عصاره گیری شد. سنجش فعالیت آنزیم و عوامل موثر بر سینتیک آنزیم در طول موج nm 470 و دمای 25 درجه سانتی گراد بررسی شد. نتایج حاصل نشان داد که حداکثر فعالیت آنزیم در دمای بهینه 50 درجه سانتی گراد و pH بهینه 6 می باشد. همچنین آنزیم در محدوده 5/7-5/4 pH از پایداری بالایی برخوردار است و دماهای 55-25 سانتی گراد را تا 30 دقیقه براحتی تحمل می کند بدون اینکه فعالیت آن تغییر قابل ملاحظه ای کند اما در دمای 70-60 سانتی گراد بسرعت غیرفعال می شود. بررسی تاثیر حضور نمکهای مختلفNa+،K+، Zn2+، Ba2+، Ca2+، Co2+، Ni2+ در غلظتهای mM 6/0-3/0 در مخلوط واکنش نشان داد کهNa+، K+ و Zn2+ بر فعالیت آنزیم پراکسیداز برگ کلزا دارای اثر تحریک کننده، Co2+ و Ni2+ دارای اثر بازدارنده و دو یون Ca2+ و Ba2+ با هر غلظت اثرات متفاوتی را ایجاد می کنند. همچنین مقایسه تاثیر غلظتهای مختلف دو بازدارنده سدیم سیانید و سدیم آزاید نشان داد که سدیم سیانید اثر بازدارندگی قویتری بر پراکسیداز کلزا دارد. در حضور غلظت 002/0 میلی مولار سدیم سیانید، فعالیت آنزیم در مقایسه با نمونه شاهد به نصف می رسد.
    کلیدواژگان: پر اکسیداز، کلزا، خصوصیات آنزیم، دمای بهینه، pH بهینه، بازدارنده ها
  • پریا اکبری، سیدعباس حسینی، محمدرضا ایمانپور، محمد سوداگر، فردین شالویی صفحه 600
    استفاده از غذای زنده در بهبود کیفیت در آبزی پروری حائز اهمیت است. آرتمیای غنی شده با مواد مغذی ضروری خصوصا اسیدهای چرب بلند زنجیره و ویتامین C جهت افزایش رشد و درصد بقاء و مقاومت در برابر تنشهای محیطی و بیماری های عفونی در گونه های مختلف آبزیان مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از این تحقیق بررسی مقاومت لاروهای قزل آلای رنگین کمان به تنشهای محیطی از طریق تغذیه با آرتمیای غنی شده با اسیدهای چرب غیر اشباع بلند زنجیره است که در 4 گروه مختلف و با سه تکرار در هر تیمار بمدت 2 هفته انجام گرفت. لاروهای تازه به تغذیه افتاده ماهی قزل آلا بصورت تصادفی از حوضچه های پرورش انتخاب شدند و در 4 تیمار غذایی بشرح زیر: غذای کنسانتره تجاری، ناپلئوس آرتمیای اینستار I، آرتمیای غنی شده، مخلوط آرتمیای غنی شده و غذای کنسانتره (10 درصد آرتمیای غنی شده و 90 درصد غذای کنسانتره) تغذیه شدند. در پایان آزمایش لاروهای تیمار سوم که از آرتمیای غنی شده تغذیه کرده بودند با 52/1±34/91 درصد بازماندگی در شرایط تنش دمای بالا (24 درجه سانتی گراد) و 1±77 درصد بازماندگی در شرایط کمبود اکسیژن بمدت 5 دقیقه، مقاوم ترین لاروها در مقایسه با سایر تیمارها بودند (05/0>p).
    کلیدواژگان: غذای لاروی، آرتمیای غنی شده، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین C، قزل آلای رنگین کمان، تنش
  • فاطمه برزگری، اکبر وحدتی، تاجی افروز صفحه 611
    آلودگی های ناشی از فلزات سنگین بعنوان مسئله ای جدی و خطرناک شناخته شده است. آرسنیک از فلزات سنگینی است که در محیط وجود دارد. امروزه علاوه بر منابع طبیعی، بعلت استفاده از این فلز در صنایع مختلف از جمله سرامیک سازی، رنگ سازی و همچنین تحقیقات پزشکی و درمانی، شرایط ایجاد آلودگی بیش از پیش فراهم گشته است. ورود این عنصر به بدن ایجاد عوارض متعددی در اندامهای گوارشی، عصبی، کلیوی، تولیدمثلی و قلبی- عروقی می کند. قرار گرفتن بدن موش در برابر آلودگی ناشی از فلزات سنگین حتی بمیزان کم می تواند اثرات نامطلوبی مانند اختلالهای آنزیمی ایجاد کند. هدف از انجام این آزمایش بررسی اثر سدیم آرسنیت (NaAso2) بر سلولهای خونی موش صحرائی (رت) است. برای انجام آزمایشها، تعداد 16 موش به 4 گروه 4 تائی تقسیم بندی شد. به گروه اول غلظت mg/l50، به گروه دوم غلظت mg/l100 و به گروه سوم غلظت mg/l200 آرسنیک در آب خوراکی داده شد. گروه چهارم نیز بعنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. بعد از گذشت 2 ماه تیمار، از موشهای صحرائی خون گیری بعمل آمد و تعدادی از فاکتورهای خونی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که آرسنیک طی دو ماه تیمار موجب تغییراتی در سلولهای خونی می گردد که در مورد بعضی از سلولهای خونی مانند گلبولهای سفید (لنفوسیت، مونوسیت، ائوزینوفیل و بازوفیل) این تغییرات معنی دار است، در گلبولهای قرمز تغییرات معنی داری مشاهده نشد. نتایج مربوط به سیستم ایمنی موش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    کلیدواژگان: آرسنیک، سلولهای خونی، رت
  • حمید درویش نیا، مریم شمس لاهیجانی، محمد مهدی آخوندی، مرضیه مبارکی، محمدرضا صادقی صفحه 618
    امروزه، انجماد اسپرم انسان جهت پیشبرد روش های کمک باروری، در مراکز درمان ناباروری انجام می شود. در طول فرآیند انجماد، اثرات هیپواسموتیکی انجماد- ذوب مجدد، از تحرک، قابلیت حیات و بدنبال آن توان باروری اسپرم می کاهد؛ افزون بر این، محیطهای منجمد کننده متنوعی برای حفظ اسپرم از اثرات منفی فرآیند انجماد وجود دارد. هدف این مطالعه، مقایسه اثر انجماد شیشه ای شدن، در حضور و عدم حضورمحیط منجمد کننده بر کیفیت اسپرم انسان است. نمونه های منی 29 مرد مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری ابن سینا با پارامترهای طبیعی (بر طبق استاندارد WHO)، بروش خود تحریکی جمع آوری، و آنالیز مایع منی انجام گرفت. سپس، جهت انجماد در حضور (محیطHuman Sperm Preservation Medium) و عدم حضور محیط منجمد کننده (یعنی در حضور پلاسمای سمینال)، نمونه ها به دو بخش مساوی تقسیم شد. محیط منجمد کننده و نمونه منی، با یکدیگر مخلوط شده، درون نی مخصوص انجماد تقسیم گردید. نی حاوی مخلوط منی و محیط منجمد کننده، و همچنین سریعا و بدون محیط بطور مستقیم وارد تانک ازت مایع شده (انجماد شیشه ای شدن)، و حداقل بمدت یک هفته در ازت مایع نگهداری و سپس، مجددا ذوب و درصد تحرک با استفاده از میکروسکوپ نوری و قابلیت حیات و واکنش آکروزومی خودبخودی اسپرم، با رنگ آمیزی سه گانه هر دو نمونه مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین درصد تحرک، قابلیت بقاء و واکنش آکروزومی خودبخودی، در نمونه های پس از ذوب، در مقایسه با قبل از انجماد، کاهش معنی داری را نشان داد(001/0 P<). اما بیشترین میزان تحرک، در نمونه های منجمد شده، بدون محیط منجمد کننده و فقط در حضور پلاسمای سمینال بدست آمد. همچنین، تفاوت در قابلیت حیات و واکنش آکروزومی خودبخودی نمونه ها، در قبل و بعد از انجماد، کاملا معنی دار بود (001/0 P<)، ولی حضور، یا عدم حضور محیط منجمد کننده، اثری معنی داری بر قابلیت حیات و واکنش آکروزومی خودبخودی نداشت (05/0p>). نتایج این مطالعه نشان داد که ذخیره طولانی مدت در ازت مایع (196- درجه سانتی گراد)، از کیفیت پارامتر های اسپرم پس از ذوب مجدد می کاهد. از سوی دیگر، ارزیابی تحرک، قابلیت حیات و واکنش آکروزومی در اسپرم، قبل و بعد از انجماد نمایانگر این است که روش شیشه ای شدن بدون حضور محیط انجمادی و فقط با حضور پلاسمای سمینال، در مقایسه با محیط HSPM، کاهش کمتری در میزان تحرک، قابلیت حیات و واکنش آکروزومی خودبخودی اسپرم انسان ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: اسپرم، شیشه ای شدن، تحرک، واکنش آکروزومی، HSPM
  • مهناز عامری*، جمشید درویشی صفحه 630

    هدف از این تحقیق بررسی تفاوتهای ریختی و ریخت سنجی بین گونه های سرده (جنس) Meriones از لحاظ صفات ظاهری،جمجمه ای و دندانی،یافتن صفات مهم جدا کننده این گونه ها از هم، و پیدا کردن اثر محیط زیست آنها در تغییرات بین گونه ای صفات ظاهری و جمجمه ای می باشد. سرده مریونس یکی از اعضای زیر خانواده شناخته شده Gerbillinae مشمول 103 گونه می باشد. سرده مریونس 16 گونه دارد که هشت گونه آن در ایران شناسایی شده است. این شش گونه شامل جرد ایرانی، جرد لیبی، جرد ناخن زرد، جرد تریسترامی، جرد نیمروز و جرد هوریانه می باشد. بررسی تغییرات صفات مورفولوژیک جمجمه ای و ظاهری نشان می دهد که صفات شاخص ظاهری مانند رنگ ناخن،موی کف پا و منگوله انتهایی دم سبب تفکیک گونه ها از هم وصفات جمجمه ای مانند مثلث سوپرامئاتال،کپسول شنوایی و نوع مئاتوس، در سطح گونه سبب تمایز بین گونه ای می شود و بررسی صفات مورفومتریک جمجمه ای،ظاهری و دندانی با استفاده از تحلیل تک متغیره و چند متغیره بین گونه ها نشان دهنده نقش صفات جمجمه ای از جمله طول اکسی پیتونازال وطول کپسول شنوایی و صفات ظاهری مانند طول دم در تفکیک نمونه ها از هم است. بررسی نمونه های موزه تاریخ طبیعی ایران،شناسایی نمونه های ناشناخته موزه بر اساس صفات ظاهری و جمجمه ای،بررسی نمونه های جرد جنوب استان تهران واستفاده از نرم افزار TPSبرای اندازه گیری دندانها برای اولین بار از دستاوردهای این تحقیق می باشد.با نگاهی کلی مشخص می شود که این صفات مورفولوژیک و مورفومتریک بررسی شده شاخص خوبی برای تفکیک بین گونه ای به شمار می رود.

    کلیدواژگان: Meriones، TPS، مورفولوژیک، مورفومتریک، کپسول شنوایی
  • احمد علی معاضدی، سهیلا مجدم، غلامعلی پرهام صفحه 644
    آلومینیوم عنصر سمی بوده و افرادی را که در معرض ترکیبات یا پودر آن هستند مسموم می کند و برای بافتهایی همچون مغز سمی می باشد. و باعث تخریب فیبرهای عصبی می شود. نمکهای آلومینیومی در دستگاه عصبی مرکزی انسفالومیلوپاتی تولید می کنند که بشکل تخریب فیبرهای عصبی و برخی بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر را بوجود می آورند. در بیماران آلزایمری یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را از طریق آلومینیوم متحمل می شود هیپوکمپ است. بدلیل تشابه آلومینیوم به آهن، آلومینیوم میتواند از سد خونی- مغزی عبور کرده وارد سلولهای مغزی گردد. لذا در این تحقیق اثر تجویز محیطی(mg/kg 600 کلرید آلومینیوم روزانه بمدت دو هفته ازطریق آب خوراکی) و مرکزی (5 میکرو لیتر کلرید آلومینیوم 1 درصد روزانه بمدت یک هفته در داخل بطن مغزی) با استفاده از دستگاه شاتل باکس بر روند حافظه احترازی غیر فعال موشهای صحرایی نر بالغ نژاد NMRIمورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. معیارهای مورد استفاده جهت آزمون زمان تاخیر در ورود به جعبه تاریک در مرحله بخاطر آوری و مدت زمان سپری شده در جعبه تاریک در زمان بخاطر آوری می باشد. با توجه به آزمایشات صورت گرفته معلوم شد که در تجویز محیطیALCL3 موشهائی که از طریق خوراکی کلرید آلومینیوم را دریافت کرده بودند پس از گذشت یکماه اثر آلومینیوم بتدریج در آنها ظاهر گشت و حافظه آنها رو به کاهش نهاد و در تجویز مرکزی نیز پس از گذشت یکماه حافظه موشهائی که ALCL3 را از طریق تزریق داخل بطن مغزی دریافت کرده بودند بسیار کاهش یافت.
    کلیدواژگان: انسفالومیلوپاتی، شاتل باکس
  • سیدعلی هدایتی، طاهره باقری، وحید یاوری، محمود بهمنی، مرتضی علیزاده صفحه 658
    شاخصهای خونی در فیزیولوژی ماهی بسیار تاثیر گذار می باشد، لذا با شناخت صحیح از وضعیت خونی ماهیان خاویاری می توان راندمان حفظ، بازسازی، تکثیر و پرورش این ماهیان ارزشمند را افزایش داد. تحقیق حاضر جهت بررسی اثر جنسیت و فصلهای مختلف سال بر فاکتورهای بیوشیمیایی سرم خون فیل ماهیان 4 تا 5 ساله پرورشی در استخرهای آب لب شور ایستگاه تحقیقات شیلات بافق است که بمدت یکسال انجام شد. پس از خونگیری فصلی از ساقه دمی ماهیان و جداسازی سرم توسط سانتریفوژ، آنالیز گلوکز با روش آنزیماتیک، آنالیز کلسیم و منیزیوم با روش طیف سنجی(اسپکتروفتومتر) و آنالیز سدیم و پتاسیم با دستگاه فلیم فتومتر صورت گرفت. نتایج مطالعات آماری حاکی از عدم معنی داری فاکتورهای بیوشیمیایی خون در دو جنس نر و ماده بود (P>0.05) اما تغییرات فصلی بر این میزان تاثیر گذار بود بطوریکه در تمام فاکتورهای بیوشیمیایی (گلوکز، سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم) تغییرات معنی داری در فصول مختلف مشاهده شد (P<0.05) و تمامی این فاکتورها در بهار به بیشترین میزان خود رسید و تنها منیزیم خون در فصل تابستان در بالاترین حد خود بود و کمترین میزان گلوکز و کلسیم در فصل پاییز و سدیم و پتاسیم و منیزیم نیز در فصل زمستان مشاهده شد. بنابراین شاید بتوان بیان نمود که احتمالا در فصول مختلف، دما عامل مهمی در تعیین شاخصهای خونی است. علیرغم شرایط اکولوژیک یکسان بسیاری از ماهیان خاویاری، غلظت یونی خون آنها متفاوت می باشد. جنسیت تاثیر معنی داری بر فاکتورهای بیوشیمیایی ندارد (P>0.05)، و مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ترکیبات سالانه سرم خون فیل ماهیان شوری و غلظت یونهای محیط می باشد.
    کلیدواژگان: آب لب شور، سرم خون، فاکتور بیوشیمیایی، فیل ماهی، ماهی خاویاری
  • مریم ایزدی خالق آبادی، فرخنده رضانژاد، خسرو منوچهری کلانتری صفحه 667
    دانه گرده یا گامتوفیت نر در گیاهان بوسیله اثر متقابل بافتهای اسپوروفیتی (لایه های مختلف بساک بویژه لایه تغذیه ای) و گامتوفیتی (دانه گرده در حال نمو) تمایز می یابد. رویش و رشد دانه گرده یک مرحله بحرانی در باروری گیاهان است، بدین دلیل یک محیط مساعد برای رویش و رشد لازم است که این محیط در شرایط In vivo روی کلاله مساعد و سازگار فراهم می شود. بطور معمول، مواد موثر بورون، پتاسیم، کلسیم وساکارز می باشند. عوامل مختلف دیگر مانند هورمونها (تنظیم کننده-های رشد)، فلاونوئیدها و شرایط محیطی نیز روی رویش و رشد دانه گرده موثرند. بدلیل رشد سریع دانه های گرده در شرایط In vitro و اینکه می توان در این شرایط، بررسی های متعدد از جمله تهیه محیط کشت مناسب و اثر فاکتورهای مختلف را بر رویش و رشد دانه گرده انجام داد، بطور معمول در آزمایشات تجربی، کشت در شیشه انجام می شود. در این تحقیق اثر برخی فاکتورهای مختلف مانند سن دانه گرده، زمان نمونه برداری، یونهای متعدد،، سرما، غلظتهای مختلف ساکارز و کوئرستین روی میزان رویش و رشد دانه گرده بررسی شد. نتایج سن دانه گرده نشان داد که دانه های گرده جمع آوری شده از غنچه های در حال باز شدن در ساعت 9-8 صبح بهترین رویش و رشد را دارند. نتایج نشان می دهد کلسیم نیترات (02/0 درصد(، پتاسیم نیترات (02/0 درصد)، منیزیم سولفات (02/0 درصد)، اسید بوریک (04/0 درصد) و آگار (5/0 درصد)، مورد استفاده در اغلب محیطهای کشت پایه ای دانه گرده، در اینجا نیز مورد نیاز است. بعلاوه غلظت مناسب ساکارز، 15 درصد می باشد. تیمار سرما بعنوان یک فاکتور مهم در تحریک رویش و رشد دانه گرده اطلسی موثر بوده بطوریکه تحت تیمار یک روزه در دمای 5 درجه سانتی گراد، رویش و رشد به 90 درصد یا بیشتر افزایش یافت و لوله های گرده رشد عادی و قابل توجه دارد و زمان رویش کاهش می یابد. در نمونه های بدون تیمار سرما درصد رویش بین 10 تا 20 درصد بود و پس از رویش دانه گرده خروج محتویات با تشکیل ساختارهای لوله مانند بسیار نازک و پیچ خورده همراه بود. در برخی نمونه ها، انتهای لولهگرده حباب مانند می شد. کوئرستین با غلظت 03/0 درصد تا حدودی میزان رویش و رشد را افزایش داد اما این افزایش معنی دار نبود.
    کلیدواژگان: Petunia hybrida Juss، سرما، کوئرستین، رویش دانه گرده، رشد دانه گرده
  • رئوف سیدشریفی، سلیم فرزانه، ودود ساعد نیا صفحه 676
    به منظور بررسی تاثیر مقادیر مختلف سولفات روی بر روند رشد، عملکرد، میزان پروتئین و عنصر روی در ارقام گندم آزمایشی بصورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار در سالهای 81 و82 درمزرعه ایستگاه تحقیقات کشاورزی اردبیل اجرا شد. فاکتورهای مورد بررسی عبارتند از: چهار رقم گندم: Mv –17، کاسپارد، الموت، 20-73 C–، و کود روی (سولفات روی) در سه سطح شامل: صفر، 40 و80 کیلو گرم در هکتار. نتایج حاصل از تجزیه واریانس مرکب دو سال زمایش نشان داد که با افزایش مصرف سولفات روی، عملکرد دانه، درصد پروتئین و میزان روی در دانه افزایش می یابد. هر چند که اختلاف معنی داری (p≤ 0/01) در به کارگیری 40 تا 80 کیلو گرم سولفات روی بر عملکرد و میزان روی در دانه مشاهده نمی شود. بیشترین عملکرد به رقم کاسپارد وکمترین آن به رقم الموت تعلق دارد. اثر متقابل سال در مقادیر مختلف سولفات روی بر میزان روی و پروتئین دانه معنی دار است(p≤ 0/01). مقایسه میانگینها نشان می دهد که در هر دو سال آزمایش با افزایش کاربرد سولفات روی، میزان نها در دانه افزایش یافته ولی میزان این افزایش در سال اول آزمایش بیشتر از سال دوم است. بیشترین درصد پروتئین به رقم کاسپارد و کمترین آن به دودمان 20-73C- تعلق دارد و اختلاف آماری معنی داری بین ارقام کاسپارد و الموت از نظر میزان پروتئین وجود ندارد. با افزایش مصرف سولفات روی، درصد روی و پروتئین افزایش می یابد. رقم کاسپارد کمترین درصد روی و رقم MV-17کمترین درصد پروتئین را دارد. از نظر عملکرد دانه، رقم کاسپارد بالاترین و رقم الموت کمترین مقدار را دارد. وجود اثر متقابل معنی دار بین ارقام و مقادیر کاربرد روی بر درصد پروتئین دانه نشان داد که بیشترین درصد پروتئین به رقم کاسپارد با کاربرد 80 کیلوگرم در هکتار سولفات روی و کمترین درصد پروتئین دانه به رقم C-73-20 بدون استفاده از سولفات روی تعلق دارد. بررسی روند رشد ارقام مورد بررسی نیز نشان داد که با افزایش کود مصرفی میزان بیوماس کل و سرعت رشد محصول افزایش می یابد. میزان بیوماس کل و سرعت رشد محصول با به کارگیری مقادیر 40 و 80 کیلوگرم سولفات روی تقریبا مشابه ولی بیشتر از عدم مصرف کود است. بنابراین به منظور افزایش میزان پروتئین و روی دانه و بالا بردن کمیت این صفات تحت شرایط زمایش، به کارگیری سولفات روی به میزان40 کیلو گرم در هکتار مناسب می باشد.
    کلیدواژگان: پروتئین، روی، عملکرد، گندم
  • آریا دولت آبادیان، سید علی محمد مدرس ثانوی، فاطمه اعتمادی صفحه 692
    به منظور بررسی اثر پیش تیمار سالیسیلیک اسید بر جوانه زنی، فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدان و میزان پراکسیداسیون لیپیدهای غشای گیاهچه گندم در تنش شوری، آزمایشی در آزمایشگاه فیزیولوژی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس طراحی شد. بذر های گندم، رقم روشن پس از خیساندن در محلولهای (0، 5/0 و 1 میلی مولار) سالیسیلیک اسید بمدت 24 ساعت، جهت جوانه زنی در شرایط تنش شوری، به پتری دیشهای حاوی 10 میلی لیتر محلول NaCl با غلظتهای (0، 50، 100 و 200 میلی مولار) منتقل شد، پس از جوانه زنی درصد جوانه زنی، طول ریشه چه، طول ساقه چه، و وزن خشک گیاهچه، فعالیت آنزیمهای کاتالاز، سوپراکسید دیسموتاز، پراکسیداز، پلی فنول اکسیداز و میزان پراکسیداسیون لیپیدهای غشا مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تنش شوری باعث کاهش درصد جوانه زنی در بذر های گندم شده، بطوریکه غلظت 200 میلی مولار نمک سبب کاهش 64/17 درصد جوانه زنی نسبت به تیمار شاهد می شود. همچنین مشاهده شد که سالیسیلیک اسید تاثیر مثبتی بر جوانه زنی داشته و هم در شاهد و هم در تیمارهای تنش دیده سبب افزایش جوانه زنی می شود. استفاده از سالیسیلیک اسید موجب افزایش رشد طولی ریشه چه و ساقه چه و وزن خشک گیاهچه می گردد. کاربرد سالیسیلیک اسید 1 میلی مولار اثر بازدارندگی بر جوانه زنی و رشد دارد. سنجش فعالیت آنزیمی نشان داد که فعالیت آنزیمها در شرایط تنش شوری افزایش یافته و سالیسیلیک اسید سبب کاهش فعالیت این آنزیمها یا بعبارتی کاهش اثر تنش شوری می شود.
    کلیدواژگان: سالیسیلیک اسید، جوانه زنی، آنزیمهای آنتی اکسیدان، تنش شوری، گندم
  • رضا رمضان نژاد قادی، علی باقریان یزدی، دینا عزیزیان، مصطفی اسدی صفحه 703
    سرده(جنس)Anabasis L.، بر حسب جدیدترین منابع دارای ده گونه و دو واریته با پراکنش گسترده در ایران است. به منظور بررسی روابط کلادیستی بین گونه های این سرده و بدلیل پایداری نسبی صفات تشریحی در شرایط مختلف محیطی نسبت به صفات ریختی، تعداد 24 صفت تشریحی و 6 صفت ریختی از ده گونه متعلق به این سرده در ایران مورد بررسی قرار گرفت. صفات بصورت چند حالته در ماتریس صفات ثبت، و جهت بررسی فقدان چند ریختی در صفات، تعداد آماری نمونه ها مطالعه شد. برای ریشه دار کردن کوتاهترین کلادوگرامها از گونه های Hammada griffithii، Hammada salicornica، Haloxylon persicum و Haloxylon ammodendron بعنوان برون گروه استفاده شد. تحلیل پارسیمونی بر اساس منطق فیچ (Fitsch) منجر به استخراج 84 کوتاهترین کلادو گرام (MPCs) با طول 73 گام شد (54 =CI و 56 =RI). درخت اجماع اکثریت حاصل از MPCs بعنوان کلادوگرام مرجع در نظر گرفته شد. با صرفه ترین کلادوگرامها بر اساس تحلیل پارسیمونی، تک نیایی سرده Anabasis را تایید می نمایند. بر این اساس، نمونه های این سرده در چهار کلاد قرار گرفت. آزمون بوت استرپینگ (Bootstraping) تک نیایی گونه های مطالعه شده سرده Anabasis را تایید می نماید (73BP=). تک نیایی کلادی شامل گونه های A. annua، A. setifera، A. eugeniae و A. salsa در این آزمون نشان داده شد (84BP=). نتایج حاصل با موقعیت گونه ها در فلور ایران مطابقت دارد.
    کلیدواژگان: کلادیستی، صفات تشریحی و ریختی، Anabasis
  • عباس شاهسواری صفحه 712
    شهرها یکی از مهمترین پناهگاه ها برای گروه کثیری از گیاهان و جانوران شده است. تنوع گونه ای درون شهرها نسبت به برون شهرها بیشتر است؛ بنابراین بیوتوپهای شهری دارای ارزش تحقیقاتی فراوانی هستند. در راستای معرفی برخی از بیوتوپها و اکوسیستمهای درون شهری همدان عناصر کاشته شده، عناصر رودرال و نیز گیاهان خودرو مورد مطالعه قرار گرفتند. تا کنون حدود50 تیره، 202 جنس و 285 گونه عنصر علفی خودرو، و علاوه بر آن حدود 14 تیره چوبی درختی و درختچه ای همراه با 20 جنس و 23 گونه و نیز تعدادی عناصر کاشته شده علفی از شهر همدان جمع آوری و شناسایی شد. گسترش بسیاری از عناصر گیاهی خودرو در مناطق تجاری، بایر، نیمه طبیعی و نیز نزدیک رودخانه ها در همدان مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که تیره کاسنی (Asteraceae) با 47 گونه، گندمیان (Poaceae) با 31 گونه و نخودیان (Fabaceae) با 22 گونه از تیره های پر گونه در مناطق مورد مطالعه می باشند. تیره هایی چون Brassicaceae با 17 گونه، Lamiaceae با 16 گونه، و Caryophyllaceae با 12 گونه جایگاه دوم را داشته و بسیار مهم می باشند. جدول ضمیمه 2 لیستی از تمامی تیره ها، جنسها و گونه هایی که تا کنون از شهر همدان جمع آوری و شناسایی شده است را معرفی می نماید. بسیاری از بیوتوپها در همدان، همانند دیگر شهرهای ایران در معرض تخریب قرار گرفته اند. نتیجه این معضل کاهش و تنوع گونه ای و احتمالا نابودی بسیاری از گونه ها در این شهر است.
    کلیدواژگان: آرکئوفیت، آنتروپوژن، اکوسیستم، اکولوژی شهری، بیوتوپ، گیاهان شهر دوست، شهر گریز، شهر خنثی، نئوفیت، همرویی
  • امید کرمی، علی دلجو، لیلا بارانچی صفحه 723
    رویان زائی بدنی (Somatic embryogenesis)مدل خوبی برای مطالعه نمو رویان در گیاهان است. در این بررسی جنبه های ریخت شناسی (Morphology) و تشریح(Anatomy) رویان زائی بدنی غیر مستقیم در میخک شرح داده شده است. پینه (Callus) های روی محیط کشت موراسیگ و اسکوگ Murashige and Skoog=MS) دارای 30 گرم در لیتر ساکارز، 2 میلی گرم در لیتر 4،2- دی کلروفنوکسی استیک اسید(2،4-Dichlorophenoxyacetic acid)، و 2/0 میلی گرم در لیتر 6- بنزیل آدنین(6-benzylaminopurine) حاصل شد. بررسی های بافت شناسی (Histology) بر روی پینه ها انجام شد. رویان های بدنی زمانی بدست آمد که پینه های رویان زا به محیطهای کشتMS حاوی 30 گرم در لیتر ساکارز و 60 گرم در لیتر مانیتول انتقال یافت. بررسی های بافت شناسی روی فرآیند توسعه رویان انجام شد. وقتی که رویان لپه ای به محیط کشت MS 2/1 بدون تنظیم کننده رشد انتقال داده شد گیاهچه باززا ایجاد شد.
    کلیدواژگان: میخک، رویان بدنی، پینه
  • ابراهیم لشکر بلوکی، داود پارساپژوه، حسین فامیلیان صفحه 730
    طی دهه های اخیر تعدادی از گونه ها و کلنهای اصلاح شده خارجی صنوبر وارد ایران و در استان گیلان کشت شده است که از بین آنها کلنهای Populus deltoides 77/51 و P.d. 69/55 پس از طی مراحل سازگاری از بیشترین توان چوب دهی برخوردارند. بنابراین کشت آنها در گیلان رواج چشمگیری یافته است. باوجود کشت گسترده آنها تاکنون بررسی های بنیادی در مورد خصوصیات آناتومی(تشریحی) آنها انجام نشده است و در این تحقیق بررسی هایی را در مورد ساختار آناتومی کلنها پس از تهیه مقاطع سه گانه(عرضی- شعاعی- مماسی) و با پیروی از استاندارد IAWA بررسی و تشریح شده است. نتایج شباهت های ساختاری فراوانی بین دو کلن نشان می دهد بطوریکه چوب هر دو کلن نیمه بخش روزنه ایsemi-porous) (بوده که حفرات (آوندهای چوبی) منفرد و یا بهم چسبیده بصورت گروه های دو، سه و چهارتایی دیده می شوند که عموما در جهت شعاعی می باشند. با وجود این شباهتها، اختلاف بارزی در ترتیب استقرار آوندهای تابستانه در پایان دوره رویشی دو کلن مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: صنوبر، فیبر، آوند، اشعه چوبی، بخش روزنه ای، پراکنده آوند
  • سعید مینویی، داریوش مینایی تهرانی، کیواندخت سمیعی، شیرین فریور صفحه 737
    فلز کادمیوم یکی از فلزات سنگین بوده که دارای کاربردهای فراوانی در صنعت می باشد. کادمیوم می تواند از طریق پساب کارخانجات وارد آب و خاک شود که سبب آسیب به محیط زیست شده و حیات موجودات زنده را به خطر می اندازد. در این مطالعه مقادیر مختلف فلز کادمیوم (10- 200 میلی گرم در لیتر) به محیط رشد گیاه گندمی اضافه شد و اثرات ماکروسکوپی و میکروسکوپی آن بر گیاه بررسی شد. نتایج نشان داد که حضور کادمیوم تا غلظت 50 میلی گرم در لیتر تاثیری در شکل برگها نداشته و از لحاظ میکروسکوپی نیز محتوای سلولی از لحاظ اندامکها و هسته تغییری نمی کند در حالیکه ریشه گیاه در این غلظت از لحاظ مورفولوژی تغییر کرده و از لحاظ میکروسکوپی تغییر در هسته سلولها دیده می شود. در غلظتهای 100 تا 200 میلی گرم کادمیوم، تاثیر مورفولوژیک هم در برگها و هم در ریشه دیده شد، درغلظت 100 میلی گرم از طول ریشه ها کاسته شده و بعضی از برگها زرد می شوند. شکل هسته و میتوکندری ها درسلولهای برگ و ریشه تغییر می کند و از تعداد کلروپلاستها نیز کاسته می شود. در غلظت 200 میلی گرم در لیتر کادمیوم تمامی برگها زرد و خشک شده و هیچگونه ریشه ای در گیاه دیده نمی شود. مشاهدات میکروسکوپی نیز حاکی از تخریب کامل هسته و اندامکهای سلولی در برگ است.
    کلیدواژگان: کادمیوم، گیاه، میکروسکوپ الکترونی، برگ، ریشه
|
  • Haddad Mashadrizeh A.A., Zomorodipour A., Sabouni F., Hemmat J Page 549
    To identify possible regulatory elements in the intronic regions of human coagulation factor VIII (hFVIII) gene, the non-coding sequences of this gene were compared to a selected parts of human factor IX (hFIX) intron-1 sequences whose regulatory functions had been suggested previously. With this aim, seven overlapping fragments of hFIX intron-1 were separately compared to the whole sequences taken from 25 introns of hFVIII gene. This comparative study has resulted in detection of several repeated sequences within hFVIII intronic regions, varying in size from 50 to 350 base pairs that are homologues to that of the hFIX-derived sequences. The detected elements show more than 74% homology to that of the sequences taken from hFIX gene. Although it is not possible to show a direct correlation between the numbers of repeated elements found in each intron and the intron length. However it seems that the distribution pattern and the number of repeated elements among hFVIII introns and within each intron are not random. In other word, the results show that the numbers of repeats in the first and last introns in the gene are higher than those of other internal introns. Reverse direction of a number neighboring elements in some of the introns may lead to the formation of stem-loop structures that might be effective in the stability of the hFVIII mRNA precursor. A survey within the 5'- and 3'-untranslated regions of the hFVIII gene detected a common sequence which is repeated in each region. Comparison of the repeated elements to the major repeated elements in human genome shows that the detected elements belong to sub-families of retrotransposon-derived elements, known as Alu sequences. Further sequence analysis of the repeated elements indicates in the presence of many short sequences with the potential of transcription-factor binding activity that supports the regulatory function of the repeated elemnts found in the hFVIII intronic regions. Experimental analysis of the detected sequences to examine their potential regulatory function on a candidate reporter gene is the next step to this work.
  • Sharafi A., Hashemi Sohi H., Jourabchi E Page 565
    Artemisia annua is an aromatic annual plant which has artemisinin, an antimalarial drug, was used as treatment for fever. Its derivatives have selective toxicity toward human breast cancer cells. This plant is widely dispersed throughout the temperate regions. The yield of artemisinin in this plant is low and chemosynthesis and conventional breeding methods have not been successful. For artemisinin production, in recent years, there are more progresses in molecular regulation of artemisinin biosynthesis via transferring genes of key enzymes involved in biosynthesis of artemisinin or inhibit the enzymes involved in other pathways competing for its precursors. Tissue culture and regeneration of are prerequisites for transformation. We successeded in regenerating this plant using different combination of hormones including 2,4-D, BAP, NAA, IAA and Kinetin. The highest regeneration frequency of shoot induction was obtained using 2 mg/l BAP, 0.5 mg/l NAA and 2 mg/l BAP, 1 mg/l IAA. After several subcultures of the leaf explants, callus induction was obtained. These calli were transferred to free hormone MS medium for shoot induction. For root induction, the induced shoots were transferred to MS medium supplemented by 0.05 mg/l NAA for one week.
  • Elmiz., Shariati, Mand Zoufan, P Page 573

    Nitrate influx across the plasma membrane by NO3- transport systems named LATS and HATS. Low affinity transport systems (LATS) act at high levels of external NO3- (in mM level) but high affinity transport systems (HATS) act at low levels of external NO3- (in M level). The members of the NRT2 gene family encode inducible high affinity nitrate transporters (iHATS) that among them NRT2.1 and NRT2.2 genes both are involved in nitrate uptake. It seems the role of NRT2.1 gene is more important than the other one. The activity of both genes also need the expression of another gene that so called NAR2. Therefore, in order to gain further insight into the mechanisms of nitrate uptake by inducible high affinity transport systems, the transgenic Nicotiana plumbaginifolia which was transformed by AtNRT2.1 and NAR2 genes (were isolated from Arabidopsis thaliana) together with kanomycine resistance marker gene was used. The rate of nitrate uptake in the medium containing different concentration of nitrate (10, 25, 50, 75 and 100 M) was studied in wild type and transgenic plants at hydroponic condition. The results revealed that almost in all different concentration of nitrate in the medium, wild type plant absorbed the nitrate with 2 to 3 hours delay. Whereas transgenic plants started to uptake the nitrate immediately. On the other hand the rate of nitrate uptake in transgenic plants was much higher than wild type plants at 10 and 25 M concentrations nitrate in the medium. By increase of nitrate concentration in the medium (from 50 to 100M) no significant difference in uptake in transgenic and wild type plants was observed. Furthermore, the results also showed that when the transgenic and wild type plant were grown in 50M nitrate in the medium in hydroponic condition, no significant difference on growth factors (root and shoot length, fresh weight and relative chlorophyll) was observed.

  • Saboora A., Parsiavash L., Mousavi-Nejad Z., Khiarostami Kh Page 587
    Peroxidases (Ec 1.11.1.7) are hemoproteins which are widely used in diagnostic test kits as well as various experimental tests. For this reason, there is a great need to suitable isozymes from differrent plant sources.Turnip (Brassica napus L.) is an annual herb cultivated mainly for its valuable seed oil. It is closely related to horseradish (the only source of commercial peroxidase, HRP), thus it may be an alternative HRP. In this research, plant material (leaves no.5, 6, 7) were collected and extracted at the rosset stage. Enzyme assay and kinetic studies were performed at 25˚C and λ=470 nm. The result showed that the maximum activity of the enzyme was at 50˚C and pH=6. During 30 min, the enzyme was stable at 25-55˚C and pH= 4.5-7.5 with no reduction in its activity, but it was inactive at 60-70˚C. The addition of 0.3-0.6 mM various salts including (Na+, K+,Ni2+, Co2+, Ca2+, Ba2+ and Zn2+) revealed that the persence of K+, Na+ and Zn2+ increased the activity of the enzyme while Co2+ and Ni2+ had an inhibition effect. The comparison of different concentrations of NaCN and NaN3 on the enzyme activity showed NaCN is more stronger inhibitor of peroxidase in Brassica napus. In the presence of 0.002 mM NaCN, the enzyme activity reduced to half compared with control.
  • Akbary P., Hosseini S.A., Imanpoor M., Sudagar M., Shaluei F Page 600
    The use of live food is important in larviculture. In aquaculture enriched Artemia nauplii with essential nutrients particularly HUFA and vitamin C has been used in order to increase growth, survival rate, and resistance to various environmental stresses as well as infectious diseases. The objective of this study was to investigate the resistance to environmental stress in larvae of rainbow trout by feeding n-3 HUFA and vitamin C enriched Artemia nauplii. Larvae were reared until 2 weeks in 4 treatments: 1= artificial food, (commercial starter pellet for trout) 2= newly hatched Artemia, 3= enriched Artemia and 4= 10%enriched Artemia and 90% artificial food. The best result of resistance to temperature (up 24 ºC) and O2 shortage (for five minute) was observed in larvae that reared on treatment 3 respectively with 91.34±1.52 and 77±1 percent (p<0.05).
  • Barzegary Firozabady, Vahdati A., Afroze T Page 611
    Environmental pollutions is a global problem which is the most important goals of researchers. In developing countries, the pollution of the heavy metals in the environment is a serious problem. Arsenic is one of the heavy metals in the environment. In addition to natural resources and as a result of using these metals in various industrie-products like paints, ceramics, etc..., the environment is getting more polluted than any other time. By entering this element in to the body, it causes several side-effects in organs such as digestive, nervous, renal, reproductive and cardiovascular system. Lauwerys et.al (1995) showed that rats exposing for short periods to the pollution of heavy metals could have unfavourable effects such as damaging of the enzymes system. The aim of this study is to find the effects of arsenic on blood cells in rats. To perform these experiments, 16 rat were devided in to 4 groups. It is notable that each group were kept separate. The first group was exposed to 50mg/l arsenic in drinking water. The second and third groups were exposed to 100mg/l and 200mg/l of arsenic in drinking water respectively. The fourth group was considered as the control group. After 2 months of treatment, blood-sampling was done and some laboratory tests were conducted on the blood cells. The analysis showed that different concentration of arsenic have special impact on the blood cells. these impacts are non significant change in the red blood cells, but they are quite meaningful in some blood whit cells such as monocyts, lymphocyte, basophile and eosinophils. The reason of non significant in rats red blood cells is in realation to more resistance of rats to environmental pollution compare to the humans.
  • Darvishnia H., Shams Lahijani M., Akhondi M., Mobaraki M., Sadeghi M.R Page 618
    Cryopreservation of human sperm is routinely performed in assisted reproduction wards. During which, osmotic effects of freezing and thawing can impair sperm motility and viability, and decrease fertilizing capacity. In addition, variety of cryoprotectants is available to protect sperm from negative effects of cryopreservation processes. Aim of present study is to compare the effects of vitrification, with and without cryoprotectant, on postthaw sperm quality. Semen samples obtained from 29 healthy men referring to Avesina Infertility Clinic, were collected by masturbation, and analyzed according to WHO criteria. The semen samples were divided into two equal aliquots for: vitrification with (HSPM) and without (only seminal plasma) cryoprotectants. Equal volume of cryoprotectants was added to aliquots of samples and mixture filled in straws, plunged into liquid nitrogen, stored for at least 7 days and thawed. Percentage of motility was measured manually, using light microscope, and viability and acrosome reaction analysis were performed by triple staining. Sperm motility, viability and acrosome reaction of semen samples (n = 29), decreased significantly, after freeze/thawing, in comparison prior to freezing. Postthaw motility was highest in samples frozen without cryoprotectant, in comparison with HSPM (p<0.001). Significant differences were observed in the rate of viability and acrosome reaction before and after vitrification (P<0.001) with no significant differences between samples freezing with and without cryoprotectants. In conclusions, long-term storage in liquid nitrogen, at -196 ˚C, consistently causes reduction in postthaw sperm quality. Evaluation of motility, viability and acrosome reaction of human spermatozoa before and after vitrification, suggest that vitrification without cryoprotectant have less deleterious effects on sperm parameters versus HSPM cryoprotectant.
  • Ameri M., Darvish Page 630

    The purpose of this research is study of external, cranial and dental character differences between species of the Genus Meriones, discover the important characters which insulate species from each other and discover environment effects of external and cranial differences between species. The genus Meriones is one of the members of the known Subfamily Gerbillinae which has 103 species.The Genus Meriones has 16 species which eight of them exist in iran.This six species include, M.persicus, M.libycus, M.crassus, M.tristrami, M.meridianus and M.hurrianae.Regarding the results of this study we understood that apparent specific characters like,the nail color,the pes color and the end of the tail can verify the species and cranial characters like suprameatal triangle,auditory capsule and meatus type can do the same.On the basis of morphometric studies, cranial characters like occipitonasal and auditory capsule length,and morphological characters like the tail length play a role in inter species diversity.Survey the specimens of Natural History Museum(NHM),identify the unknown species of NHM,scrutiny the jird specimens from south of Tehran and using TPS software for measuring the tooth for the first time, is the consequence of this investigation. Therefore, we can conclude that these morphologic and morphometric characters that has surveyed could show inter-species distinction.

  • Hedayati S.A. Bagheri T.¹, Yavari V.¹, Bahmani M., Alizadeh M Page 658
    Blood indexes are very important in fish physiology, the more knowledge of blood indexes of fishes, the more ability of breeding and culturing of them. We conducted an experiment on some 4-5 years old great Sturgeon fishes to examine the effect of brackish water ponds as a new condition as well as the sex and seasons on its blood serum biochemical factors. Since they are very precious species and their stocks are getting reclined in their inhabits, understanding the changes as a result of inhabiting in a different environment will be useful to improve breeding programs for restocking and expanding artificial culturing areas. The examination was done in the Brackish Fishery Research Station Bafgh during one year. Blood sampling was performed in caudal vein once in every three month and serum was separated with centrifuge machine. Glucose was measured with authoanalyser, calcium and magnesium with spectrophotometer and sodium and potassium with flame photometer. No significantly effect between sexes (P>0.05) was detected and shows it was not depended on sex, in contrary to sexes, the season changes had significant effect (P<0.05). All of the parameters were the highest value in spring (with the exception of magnesium in summer) and the lowest of glucose and calcium value was in fall, and sodium, magnesium and potassium in winter, So we could claim that temperature changes as a result of season transition may have an important role on blood parameter changes. Blood parameters in different species of sturgeons are different. Sexually had no effect on blood parameters. Important factor on blood serum of beluga was salinity and ion concentration in their living environment.
  • Izadi Khaleghabadi M., Rezanejad F., Monochehri Klantri Kh Page 667
    Pollen germination and pollen tube growth are essential processes that ensure the reproduction of flowering plants. Pollen grains need a suitable culture medium for germination and growth that in natural condition is prepared by stigma surface. Essential factors for this phenomenon including Ca, B, K, and sucrose. Additional factors such as growth regulators, flavonoids and environmental conditions are affective on the pollen germination and pollen tube growth (Usually experimental tests on the growth media of pollen perform as in Vitro, because pollen tube growth is rapid in this condition). Alternatively the possibility of different studies on preparation of cultures media as well as the study of the effect of some factors on pollen germination and pollen tube growth are provided. In this study, different culture media prepared and the effects of factors such as pollen age, different ions, quercetin, variable sucrose concentrations, cold and on pollen germination and and pollen tube growth in petunia hybrida. were investigated. The pollen grains collected from opening buds at 8-9 AM showed the highest rate of pollen germination and pollen tube growth. The growth basic medium containing 0.02 g calcium nitrate [Ca(NO3)2], 0.05 g boric acid (H3BO3), 0.02 g potassium nitrate and 0.4 g agar in 100 mL of distilled water was a suitable medium but this medium needed the other essential factors such as follows: sucrose that its optimum concentration was 15%. Cold treatment was the most important factor so that in the pollen grains pretreated with cold for 24 h at 10°C, pollen germination increased significantly compared to unexposed to cold ones (over 90% comparison to 10-20%). The pollen tubes of those witch were pretreated with cold showed a usual and regulated growth. In addition, the rate of growth was higher. The pollen tubes of control samples were bulbed and disrupted and most pollen cytosolic materials released out. Quercetin increased the rate of growth but this increasing was not significant.
  • Sharifi R.Sh, Farzaneh S., Saed Nia V Page 676
    In order to study of the effects of various Znso4 rates on growth analysis, yield and the amount of protein and zinc in wheat cultivars, a factorial experiment based on randomized complete block design with three replications was conducted in Ardabil Agriculture Research Station in 2002 -2003 years. Factors were: cultivars of wheat in four levels (MV-17, Caspard, Alamut and C-73-20) and Znso4 fertilizer in three levels (0, 40 and 80 kg/hectare of Znso4). The results combined analysis of variance showed that with increasing ZnSo4, increased grain yield and the amount of Zn and protein percentage, however there weren’t significant difference between application 40 and 80 kg/he ZnSo4 in grain yield and amount of Zn in grain. The highest and the least grain yield was obtained in Caspard and Alamut. Interaction year* Znso4 was significant on Zn and protein rates at the 1% levels of probability. Means comparison showed that with increasing application of Znso4, the amount of zinc and protein increased but it was in 2002 more than 2003. The highest and the least protein percentage were obtained in Caspard and C-73-20 cultivars respectively, however there werent significant difference between Caspard and Alamut cultivars. Maximum rate of protein and Zn were obtained with increasing application Znso4. The least percentage of zinc was in Caspard cultivar and the least percentage of protein was obtained in MV-17 cultivar. Maximum grain yield was in Caspard and minimum it was in Alamut. Interaction between cultivars*the rate of Znso4 application was significant on the percentage of grain protein and the maximum was in Caspard cultivar with application 80 kg/he Znso4 and the least was in C-73-20 cultivar without application. The investigation of growth analysis showed that by increasing Znso4, crop growth rate and total dry matter were increased. Fertilizer levels at 40 and 80 kg/he had by similar effect on total dry matter and crop growth rate, but more than control (without application fertilizer). So that, application of 40 kg/ha Znso4 in order to increasing protein and zinc of seed was suggested.
  • Doulatabadian A., Modarres Sanavy S.A.M., Etemadi F Page 692
    The effects of pretreatment of Salicylic acid on wheat seed germination (Triticum aestivum L. cvs. Roshan), lipids peroxidation, superoxide dismutase (SOD), catalase (CAT), polyphenol oxidase (PPO) peroxidase (POX) activity in salt stress condition was investigated. Treatments of wheat seedlings with different concentrations of salicylic acid (SA) for seedling growth (0, 0.5, 1mM) have been used. Salt stress was inducted by NaCl solution (0, 50 100, 200 mM). For this purpose after surface sterilization of seeds, they were soaked in SA solutions for 24 h and then dried by sterile paper then transferred in to sterile petri dishes and added 10 ml NaCl solution with different concentrations. After one week number of germinated seed, radical length, seedling length and dry weight were recorded. Antioxidant enzymes activity and lipid peroxidation were assayed too. The results showed salinity decreased seed germination. Thus, high concentration of NaCl (200mM) decreased germination 17/6% than control treatment. Influence of SA was significant and increased percent of germination in stressed and control treatments. SA increased the level of cell division of seedlings and roots which caused an increase in plant growth. Enzymes assay showed, enzyme activity was increased in salt stress conditions and SA reduced activity of antioxidant enzyme. In brief, the SA treatment reduced the damaging action of salinity on seedling growth and accelerated a restoration of growth processes.
  • Ramazannejad Ghadi R., Bagherian Yazdi A., Azizian D., Asadi M Page 703
    The genus Anabasis (Chenopodiaceae) according to new resource, has ten species and two varieties with wide distribution in Iran. This genus has taxonomical complexity in morphological study. A cladistic analysis using anatomical and morphological data in Anabasis was performed in order to search phylogenetic relationships among its species in Iran. Ten species were included as terminal taxa and four species of two genus, Haloxylon and Hammada include Hal. ammodendron, Hal. persicum, Ham. Salicornica and Ham. griffithii to root the trees. Twenty four anatomical and six morphological characters were used in the analysis. To study and avoid of polymorphism, we used replicates for samples. The character states considered as unordered because transformation series were unknown. 84 parsimonious tree according to Fitsch, with a 73 steps length was obtained (CI= 54, RI= 56). Most parsimonious Cladogram confirm the monophyly of Anabasis. Bootstrapping test for total characters matrix confirm the monophyly of Anabasis (BP=73), with a clade consisting of A. annua, A. setifera, A. eugeniae and A. salsa (BP=84). Results of this research confirmed position of species of Anabasis distributed in Iran, based on Flora of Iran.
  • Shahsavari A Page 712
    The Cities are one of the important nich for many Plants and Animals. The diversity of spieces in the cities is more than the outside of the Cities. So the Biotops of the Cities have research value. Relating to introduce some Biotops such as cultivates Plants, rudural plants and also wild plants in Hamedan, some of the Biotops and ecosystems of Hamedan have been studied. Up to now about 50 families, 202 genus and 285 spieces from wildherba elements and also 14 woody plants (Trees and Shrubs) 20 genus and 23 spieces that are cultivated plants are collected and determined from Hamedan. The distribution of many cultivated plants within the areas of industrial, fallow, subnatural and near the river in Hamedan are have been studied. Results showed that the Asteraceae with 47, Poaceae with 31 and Fabaceae with 22 spieces are the most aboundance families in studied areas. The families of Brassicaceae with 17 and Lamiaceae with 12 spieces have the second place and are very important. Appendix table No. 2 represented a list of all families, genus and spieces, wich are know in Hamedan untill today. Many Biotops in Hamedan, like other Iranian Cities are in danger. The result of this problem is the reduction and return of spieces diversity and perhaps extinction of many spieces in the City.
  • Karami O., Deljoo A., Baranchi L Page 723
    Somatic embryogenesis is a good model for embryo development studies. The morphological and anatomical aspects of indirect somatic embryogenesis in carnation were described. Calli were produced on MS culture medium containing sucrose 30 g/l-1 supplemented with 2 mg/l 2,4-D and 0.2 mg/l BA. Histocytological analysis carried out on calli. Somatic embryos formed when embryogenic calli were transferred to MS medium containing 30 g/l-1 sucrose and 60 g/l-1 mannitol. Histocytological analysis carried out on developmental process of somatic embryos. Cotyledonary somatic embryos converted into plantlets when they were transferred onto the half-strength MS culture medium.
  • Lashkarbolouki, Parsapajouh D., Familian H Page 730
    Some poplar species and clones were imported to Iran and cultivated in Guilan through recently decades. Among them, some clones like Populus deltoides 77/51 and P.d.69/55 had wood production more than the other clones after their compatibility. So, poplar plantation developed broadly. Anyway, fundamental investigation like anatomical characteristics have not found out yet. In this research, Anatomical structure of clones analyzed after preparation triple section (cross, radial, tangential) with IAWA method standard. Results showed numerous structural similarities between two clones. The woods of two clones are semi-porous (diffuse and porous). Vessels lumens are seen in radial direction in different groups forms single or linked together as two, three and foursome. In spite of these similarities, embassy difference is seen at latewood.
  • Minoui S., Minai-Tehrani D., Samiee K., Farivar Sh Page 737
    Cadmium is a heavy metal which has plenty of applications in different industries. Cadmium can penetrate from the sewage or waste of industry into the environmental soil and water causing damage to the environment and living organisms. In the present study different concentrations of cadmium (from 10-200 mg/L) was added into the media of plant Chlorophytum comosum and its effects were assessed. The results showed that treatment with 50 mg/L of cadmium did not have any effect neither on the leaves nor on the internal cellular components. However the roots showed some minor morphological alteration and the same slight changes in the nucleus was observed. In concentrations of 100 to 200 mg/L of cadmium some morphological alterations were seen in the leaves and the roots. In 100 mg/L, length of roots decreased and chlorosis was observed in some leaves. Morphology of nucleus and some mitochondria were also altered and the number of chloroplasts decreased. In 200 mg/L of cadmium, chlorosis was observed in almost all leaves and no roots were produced. Transmission electron microscopy showed a complete destruction of nuclei and internal organelles in the leaves.