فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:12 Issue: 3, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/07/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • میترا بختیاری، محمد اکبری، محمد بربرستانی، عظیم هدایت پور، پریچهر پاسبخش، اکبر شعبانی صفحه 221
    مقدمه
    منجمدسازی اسپرم به طور گسترده ای در برنامه های تلقیح مصنوعی و باروری آزمایشگاهی برای نگه داری گامت نر و فراهم آوردن شانسی برای باروری های بعدی به کار می رود. علی رغم پیشرفت هایی که در انجماد اسپرم صورت گرفته است، میزان تحرک اسپرم ها پس از انجماد و ذوب به طور چشم گیری کاهش می یابد. با توجه به این که هیالورونیک اسید، میزان تحرک اسپرم را پس از انجماد و ذوب بهبود بخشیده و قدرت زنده ماندن اسپرم را افزایش می دهد و موجب حضور اسپرم در طی عمل متقابل اسپرم اووسیت در بدن موجود زنده می شود، بنابراین استفاده از هیالورونیک اسید به عنوان یک راه کار کاربردی آماده، به منظور بهبود کیفیت اسپرم در طی انجماد و ذوب توصیه می شود. لذا در تحقیق حاضر اثر هیالورونان روی عوامل مورفولوژی، میزان تحرک و قابلیت زنده ماندن اسپرم های موش سوری قبل از انجماد و پس از ذوب بررسی شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تعداد 6 سر موش نر سوری به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه های سیمن به دست آمده از هر حیوان نر به چهار گروه تقسیم شدند. گروه اول کنترل بدون انجماد، گروه دوم کنترل منجمدشده، گروه سوم قبل از انجماد هیالورونان افزوده شد و گروه چهارم پس از ذوب هیالورونان اضافه شد. انجماد اسپرم ها در کرایوتیوب 8/1 میلی لیتری و با استفاده از ضد یخ 18درصد رافینوز و 3 درصدskim milk انجام شد. مورفولوژی اسپرم ها توسط رنگ آمیزی پاپانیکولا و قابلیت زنده ماندن آن ها با رنگ آمیزی فوق حیاتی ائوزین B مورد بررسی قرار گرفت. همچنین میزان تحرک اسپرم ها با مشاهده میکروسکوپی بررسی گردید. در این مطالعه برای مقایسه گروه های آزمون با گروه کنترل از آزمون آماری تی تست استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج این تحقیق نشان داد که افزودن هیالورونان پس از ذوب به نمونه ها به طور معنادار تاثیر مثبت روی میزان تحرک و قابلیت زنده ماندن اسپرم ها دارد (001/0P<). اضافه کردن همین دوز قبل از انجماد در روی عوامل مذکور بی تاثیر بود و هیچ تاثیری از دوز مذکور هیالورونان قبل از انجماد و پس از ذوب روی مورفولوژی اسپرم ها مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که افزودن هیالورونان به سیمن منجمدشده پس از ذوب موجب افزایش تحرک و قابلیت زنده ماندن اسپرم ها می شود.
  • اشرف محمدزاده، رعنا امیری، سهیلا کمربندی، احمد شاه فرهت صفحه 234
    مقدمه
    سروصدا در نوزادان سبب افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، کاهش SPO2 و اختلال در خواب می گردد. موسیقی برای پوشاندن سروصدای محیط، بهبود سلامت کلی، کاهش استرس و رفع علایم ناخواسته از نوزاد می تواند مؤثر باشد، لذا این پژوهش با هدف کلی تعیین تاثیر موسیقی بر تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس نوزادان نارس تدوین گردیده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک نوع کارآزمایی بالینی می باشد که در آن از دو گروه آزمایش و شاهد و دو متغیر وابسته تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس استفاده شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان های امام رضا و قائم مشهد در سال 1384 می باشد. نمونه ها شامل 44 نوزاد نارس است که به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمایش شاهد تقسیم شدند. نوزادان در دو گروه هر روز تا 8 روز مورد بررسی و مشاهده قرار می گرفتند. در هر روز تعداد ضربان قلب هر دقیقه از طریق دستگاه پالس اکسی متری و تعداد تنفس هر 5 دقیقه از طریق مشاهده به مدت 40 دقیقه ثبت شد. در طی 40 دقیقه در نوزادان گروه شاهد مداخله ای انجام نمی شد و فقط متغیرها ثبت می گردید اما نوزادان گروه موسیقی 20 دقیقه آوای لالایی دریافت می کردند. بعد از جمع آوری اطلاعات، میانگین متغیرها در هر روز محاسبه شده و اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی زوجی و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    44 نوزاد وارد مطالعه شدند، که میانگین وزن زمان تولد در گروه آزمایش 63/1278 گرم و در گروه شاهد 18/1298 گرم و میانگین سن حاملگی در گروه آزمایش 5/30 هفته و در گروه کنترل 45/30 هفته بود. نتایج نشان داد متوسط تغییرات تعداد تنفس (اختلاف دوره مداخله نسبت به سطح پایه) طی روزهای مطالعه، در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود و این ارتباط به لحاظ آماری معنادار شد. در طی پخش موسیقی تعداد تنفس در گروه آزمایش افزایش یافته بود (017/0=p). میانگین تغییرات تعداد ضربان قلب (اختلاف دوره مداخله نسبت به سطح پایه) در دو گروه تفاوت آماری معناداری را نشان نداد (24/0=p).
    نتیجه گیری
    موسیقی در محیط به عنوان یک منبع قابل پیش بینی و ثابت از تحریکات تعریف می شود که می تواند صداهای غیرقابل پیش بینی محیط را بپوشاند، لذا استرس تجربه شده توسط نوزاد کاهش یافته و این می تواند بر پاسخ های فیزیولوژیک از جمله تعداد تنفس و تعداد ضربان قلب مؤثر باشد.
  • مهدی مهدوی، غلامرضا گودرزی، شهین نجار پیرایه، مرتضی ستاری، منصور گودرزی صفحه 244
    مقدمه

    اشریشیاکولیO157:H7 یکی از عوامل مسئول اپیدمی کولیت هموراژیک و سندروم اورمی همولیتیک می باشد. این سروتایپ متعلق به زیرگونه اشریشیاکولی انتروهموراژیک می باشد. اشریشیاکولی انتروهموراژیک اینتیمین و شیگاتوکسین های 1 و 2 و یاهر دو را تولید می کند. هدف از این تحقیق بررسی مقایسه ای اثر مهاری عصاره الکلی آویشن شیرازی در روی تولید وروتوکسین توسط انترو هموراژیک اشریشیاکولی با کیتVTEC-RPLA و سنجش سیتوتوکسیسیته در روی رده سلولی ورو می باشد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه عصاره گیری به وسیله اتانول o 85 انجام شد، سپس حلال به وسیله دستگاه تقطیر در خلا حذف شد (عصاره تغلیظ شده). برای ردیابی اولیه خاصیت ضدباکتری روش انتشار از چاهک در محیط آگار مورد استفاده قرار گرفت. پودر عصاره خشک شده با استفاده از روش رقت در لوله در محیط مایع برای تعیینMIC وMBC مورد استفاده قرار گرفت. تولید وروتوکیسین در غلظت های کم تر از مهارکنندگی با استفاده از کیتVTEC-RPLA آزمایش شد. سنجش سیتوتوکسیسیته روی رده سلولی ورو انجام شد و نتایج با میکروسکوب معکوس بررسی و با نتایج کیت VTEC-RPLA مقایسه شد. تمام آزمایش ها سه بار تکرار شد.

    نتایج

    متوسط وزن خشک گیاه 50 میلی گرم در میلی لیتر بود و حداقل غلظت مهار رشد و حداقل غلظت کشنده در رقت 64/1 عصاره برابر با 780 میکروگرم در میلی لیتر بود، همچنین غلظت های کم تر از مهارکنندگی شامل 128/1 و 256/1 برابر با 390 و 195 میکروگرم در میلی لیتر بود و هاله عدم رشد در غلظتMIC برابر 13 میلی متر بود و تولید ورو توکسین در غلظت کم تر از مهارکنندگی برابر با 390 میکروگرم در میلی لیتر به صورت کامل مهار شد و نتایج حاصل ازکیت VTEC-RPLA و سنجش سیتوتوکسیسیته روی سلول های ورو مشابه بود.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده نشان می دهد که استفاده از گیاه مذکور به عنوان چاشنی در غذاها می تواند رشد و تولید وروتوکسین در انترو هموراژیک را تحت تاثیر قرار دهد و از آن به عنوان نگه دارنده غذایی به جای مواد شیمیایی استفاده کرد. گرچه برخی غلظت های عصاره الکلی فعالیت های ضدباکتری مشخص از خود نشان می دهد اما معرفی آن به عنوان یک ترکیب آنتی باکتریال نیاز به اطلاعات بیشتر دارد. کلیدواژه ها: انترو هموراژیک اشریشیاکولی، آویشن شیرازی، سنجش سیتو توکسیسیته، وروتوکسین.

  • مهندس لیلا تاجیک، مهدی جمشیدی، فرهاد گلفام، مهندس صولت ثنا، مهندس مسعود ریسمانچیان، عبدالرحمن بهرامی، سیامک پورعبدیان صفحه 254
    مقدمه
    هیدروژن فلوراید کاربردهای زیادی در صنایع شیشه، ساختن لامپ های فلورسان، سرامیک سازی، جداکردن ایزوتوپ های اورانیوم دارد و می تواند عوارضی از قبیل تحریک غشاهای مخاطی چشم ها، بینی و گلو، ادم ریوی، احتقان بینی و برونشیت ایجاد کند. بدین منظور تعیین مقدار این گاز در هوای تنفسی و ادرار کارگران UCF و گروه غیرمواجهه، همچنین تعیین رابطه فلوراید هوا و ادرار و مقایسه با میزان استاندارد از اهداف این پژوهش بود.
    مواد و روش ها
    نوع مطالعه همگروهی تاریخی می باشد. در این مطالعه 22 نمونه هوای تنفسی با روش NIOSH 7902 با استفاده از پد سلولزی آغشته به ماده شیمیایی و 88 نمونه ادرار قبل و بعد از شیفت توسط روش NIOSH 8308 از گروه مواجهه یافته و غیرمواجهه گرفته شد. نمونه ها با روش الکترود و یون انتخابی (ISE) قرائت شدند. در پایان میزان های قرائت شده با اعداد استاندارد مقایسه شدند و ارتباط نمونه های هوا و بیولوژیکی با آزمون همبستگی پیرسون تعیین شد.
    یافته ها
    میانگین غلظت فلوراید هوای تنفسی ppm252/0±172/0 و میانگین مقادیر فلوراید نمونه های ادرار پایان شیفت افراد در مواجهه و غیرمواجهه به ترتیب برابر با 691/0± 132/1 و 394/0± 726/0 میلی گرم برگرم کراتی نین ادرار به دست آمد. مقایسه این میزان ها با میزان های استاندارد (ppm 3 برای نمونه هوا و /g mg 7 کراتی نین برای نمونه ادرار) اختلاف معناداری را نشان داد (001/0p<).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین غلظت فلوراید هوای تنفسی و ادرار کارگران از حد استاندارد تعیین شده توسط NIOSH به طور معنادار کم تر بود (001/0>P) و این موضوع بیان گر این مطلب است که اقدامات کنترلی موجود در صنعت مناسب می باشد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون رابطه ضعیفی (23/0 =r) را بین فلوراید هوای تنفسی و فلوراید ادراری افراد مورد مطالعه نشان داد که این امر به دلیل وسایل حفاظت فردی و تهویه مناسب در صنعت بود.
  • غلامرضا محسنی، دکترحمید نصراصفهانی، محمد جاودان، مهری سیروس صفحه 263
    مقدمه

    بیماری هموفیلی یک بیماری ارثی است که شایع ترین تظاهر کلینیکی آن خون ریزی داخل مفصلی است. با توجه به تخریب مفصلی پیشرونده در بیماران هموفیلی، میزان از کارافتادگی این بیماران، نیاز به درمان های طبی و جراحی با هزینه های گزاف و همچنین به وجود آمدن مشکلات قانونی ناشی از، ازکارافتادگی این بیماران، مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان ازکارافتادگی کلینیکی بیماران هموفیلی و ارتباط آن با علایم رادیولوژیکی به عمل آمده است.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر به صورت مقطعی، توصیفی و تحلیلی در بیماران هموفیلی استان اصفهان که در بیمارستان سیدالشهداء دارای پرونده بودند در سال 1380 به عمل آمد. بیماران مورد مطالعه در مجموع 236 نفر بوده اند. بیماران از نظر بالینی توسط متخصص ارتوپدی و از نظر رادیولوژیک نیز تمام رادیوگرافی ها توسط همکار رادیولوژیست مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران از نظر شدت علایم مفصلی، علایم رادیولوژیک، سن و سطح عامل هموفیلی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با آزمون های کای دو و Kruskil-Walis آنالیز شدند.

    یافته ها

    45 درصد بیماران از نظر رادیولوژیکی بدون علامت بودند. گرفتاری مفاصل در مرحله I رادیولوژیک 6 درصد، در مرحله II رادیولوژیک 5/8 درصد و در مرحله III رادیولوژیک 8/11درصد، در مرحله IV رادیولوژیک 22 درصد و در مرحله V رادیولوژیک 7/6 درصد قرار داشتند. از نظر کاهش عملکرد کلینیکی و فانکشن، اختلال خفیف در 6/54 درصد، اختلال متوسط در 6/32 و 8/12درصد دارای اختلال عملکرد شدید بودند. همچنین کم ترین شدت گرفتاری رادیولوژیک در کودکان کم تر از 3 سال و بیشترین گرفتاری رادیولوژیک در بیماران بالاتر از 16 سال دیده شد. شایع ترین مفاصل گرفتار به ترتیب زانو 37، آرنج 25، مچ پا 22، مچ دست 4/7، شانه 2/6 و هیپ 4/2 درصد بوده است. همچنین در این مطالعه هرچه سطح عامل VIII کم تر بود شدت گرفتاری مفصلی به طور معناداری بیشتر بود (001/0p<).

    نتیجه گیری

    در مطالعه حاضر مشخص شد 2/71 درصد از بیماران هموفیلی از نظر رادیولوژیک طبیعی یا تغییرات قابل برگشت دارند. در صورت تزریق به موقع عوامل انعقادی و حفظ سطح عامل VIII به حد طبیعی می توان از ایجاد ضایعات مفصلی جلوگیری نمود. هرچه سطح عامل VIII کم تر باشد با تکرار خون ریزی، شدت گرفتاری مفصلی بیشتر خواهد شد. همچنین مشخص شد با بالارفتن سن بر میزان شدت گرفتاری مفصلی افزوده می شود. ولی در موارد شدید ارتباط آماری بین شدت علایم رادیولوژیک واختلال عملکرد (کلینیکی) وجود ندارد. یعنی با استفاده از رادیولوژی نمی توان اختلال عملکردی بیماران هموفیلی را پیشگویی نمود و رادیولوژی وسیله مناسبی برای اسکرین کردن اختلال عملکردی بیماران نمی باشد.

  • دکترفضل الله احمدی، دکترفضل الله غفرانی پور، علی منتظری، دکترعیسی محمدی، شمس الدین نیکنامی، فرشته زمانی علویجه صفحه 273
    مقدمه

    موتورسواران در افزایش میزان مرگ ومیر ناشی از حوادث عبور و مرور در ایران سهم زیادی دارند. شناسایی رفتارهای مخاطره آمیز به منظور حفظ و ارتقاء سلامت موتورسواران و سایر افراد جامعه ضروری است. مطالعه حاضر به منظور تبیین تجربیات موتورسواران از رفتارهای مخاطره آمیز انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه با طراحی کیفی و استفاده از نمونه گیری مبتنی برهدف با حداکثر تنوع و در مکان های مختلف شهر تهران انجام شد. تولید داده ها از طریق مصاحبه عمیق و روش های مشاهده میدانی و ثبت رفتار تکمیل شد.کلیه مصاحبه ها ضبط و کلمه به کلمه تایپ و به روش تحلیل درونمایه تحلیل شد.

    یافته ها

    از کدبندی و طبقه بندی داده ها، دو طبقه اصلی برای تبیین موتورسواری مخاطره آمیز استخراج شد که شامل: 1- رفتارهای غیرعمدی (خطاها) ناشی از توانایی و تجربه ناکافی در رانندگی موتورسیکلت و تمرکز ناکافی در هنگام رانندگی و 2- رفتارهای عمدی (تخلفات) مانند رانندگی بدون توجه به سلامت موتورسیکلت و قطعات آن، استفاده غیر مجاز از موتورسیکلت، حرکات نمایشی و عدم رعایت مقررات می باشد.

    نتیجه گیری

    هرچند تعداد زیادی از انواع رفتارهای مخاطره آمیز استخراج شده در این مطالعه به نوعی در برخی از مطالعات گذشته نیز مطرح شده است. شاید یکی از دلایل تفاوت در تعدادی از این رفتارها یا ترکیب آن ها در جوامع مختلف، عوامل روانی و اجتماعی بسیار وسیعی است که بر رفتارهای مخاطره آمیز مرتبط با تصادفات موتورسیکلت تاثیر می گذارد.

    کلیدواژگان: موتورسواران، رفتارهای مخاطره آمیز، تصادفات، پژوهش کیفی
  • مریم شاهی، مالک کنانی، صدیقه خزاعی، سید حمید مدنی صفحه 287
    مقدمه

    مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ها در میان باکتری های پاتوژن موضوعی است، که امروزه به عنوان یک مشکل در سراسر جهان مورد توجه است. باتوجه به این کهE.coli مهم ترین عامل عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های اکتسابی بیمارستانی می باشد، این مطالعه جهت تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی E.coli در نمونه های ادرار استخراج شده از بیماران بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه طراحی شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، کلیه نمونه های ادرار ارسال شده برای کشت به آزمایشگاه بیمارستان امام رضا (ع)، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی مدت 12 ماه (فروردین تا اسفند 1385)، پس از کشت در محیط های ائوزین متیلن بلو (EMB)، بلاد آگار و محیط های کشت افتراقی و تشخیص سوش E.coli، الگوی آنتی بیوگرام این باکتری با روش انتشار دیسک Kirby-Bauer وهاله عدم رشد آن طبق استانداردهای کمیته ملی برای آزمایشگاه های بالینی NCCLS)) مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    تعداد10492 نمونه ادرار برای کشت مورد بررسی قرار گرفت. از1815 نمونه کشت مثبت به دست آمده، تعداد 824 سوش E.coli (4/45%)جدا گردید. براساس یافته های به دست آمده بیشترین موارد مقاومت نسبت به E.coli به ترتیب مربوط به آنتی بیوتیک های آمپی سیلین (4/91%)، کوتریموکسازول (1/61%)، سفکسیم(8/46%)، جنتامایسین (3/43%)، سفتازیدیم (8/38%) و نالیدیکسیک اسید (5/38%) بوده است. از سوی دیگر بیشترین حساسیت مربوط به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین (7/66%)، سفوتاکسیم و سفتریاکسون (هر کدام 2/62%) و نیتروفورانتئین (8/48%) می باشد.

    نتیجه گیری

    سیپروفلوکساسین در این مطالعه دارای بالاترین میزان حساسیت آنتی بیوتیکی بوده و در بالین نیز به عنوان داروی اول در درمان عفونت ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. در بخش اطفال، از سفتریاکسون نیز در درمان عفونت های ادراری استفاده می شود که در این مطالعه، حساسیت بالای آنتی بیوتیکی به داروی مذکور مشاهده گردید. آمپی سیلین دارای بیشترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی بوده که عملا توجیه کننده عدم استفاده این دارو در درمان عفونت های ادراری می باشد.

  • جمال قائم مقامی، علی اصغر ابراهیمی، مهرانگیز ابراهیمی ممقانی، مرجان مهدوی روشن صفحه 296
    مقدمه
    پوکی استخوان یک مشکل بهداشت عمومی است که کیفیت زندگی زنان یائسه را تحت تاثیر قرارمی دهد. استخوان، ذخیره بزرگ روی در بدن می باشد. این عنصر کوفاکتور چند آنزیم کلیدی برای سنتز و بازسازی استخوان می باشد. باتوجه به اهمیت روی و کلسیم بر سلامت استخوانی و شیوع کمبود روی، مطالعه حاضر با هدف تعیین فاکتورهای تغذیه ای و بیوشیمیایی روی و کلسیم در زنان یائسه دچار پوکی استخوان طراحی گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی در روی 62 زن یائسه دچار پوکی استخوان با محدوده سنی 89-45 سال مراجعه کننده به کلینیک شیخ الرئیس شهر تبریز صورت گرفت. دریافت غذایی با استفاده از پرسشنامه یادآمد غذای 3 روزه، پرسشنامه بسامد خوراک، اطلاعات فردی و پزشکی افراد با استفاده از پرسشنامه، اندازه گیری های تن سنجی با استفاده از ترازوی متصل به قدسنج، غلظت سرمی روی با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتری جذب اتمی و غلظت کلسیم سرم با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتری تعیین گردید. آنالیز آماری داده ها با استفاده از روش های توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی جامعه مورد مطالعه 85/58 سال بود. میانگین دریافت روزانه انرژی، روی و کلسیم از رژیم غذایی به ترتیب 1876 کیلوکالری و 7/3 میلی گرم و 7/716 میلی گرم برآورد شد. زنان به طور متوسط معادل 47درصد RDA روی و 59 درصد RDA کلسیم از طریق رژیم غذایی دریافت کرده بودند. میانگین غلظت روی سرم به طور معناداری کم تر از مقادیر طبیعی بود (46/3±69/67 میکروگرم در دسی لیتر)، ولی غلظت کلسیم سرم در محدوه طبیعی قرار داشت (16/0±3/9 میلی گرم). بین روی و کلسیم سرمی در بیماران مورد مطالعه ارتباطی مشاهده نشد ولی بین دریافت روی از رژیم غذایی و کلسیم غذایی ارتباط مثبت معنادار مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج، حاکی از وضعیت تغذیه ای و سرمی روی، کم تر از محدوده طبیعی در زنان دچار پوکی استخوان می باشد. دریافت کلسیم نیز پایین تر از مقادیر توصیه شده می باشد. با توجه به نقش مهم روی و کلسیم بر سلامت استخوان، آموزش تغذیه برای مصرف غذاهای حاوی روی و کلسیم به منظور جلوگیری از کاهش توده استخوانی در زنان دچار پوکی استخوان، توصیه می گردد
  • رضا غلام نیا، شیرازه ارقامی، حسن اصیلیان، سکینه مهدوی، سید باقر مرتضوی صفحه 308
    مقدمه
    دستیابی انسان به انواع انرژی های نوین و هم زمان با آن توسعه فن آوری های حساس و پیچیده، روز به روز نقش عنصر انسانی در کنترل و هدایت سیستم ها را پررنگ تر کرد. امروزه در بسیاری از محیط های شغلی نظیر صنایع هسته ای، نظامی و شیمیایی بروز یک خطای انسانی می تواند به حادثه ای فاجعه بار منتهی شود که حوادث زیادی در نقاط مختلف جهان شواهدی بر این مدعاست، به همین دلیل هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی قابل پیش بینی در اتاق کنترل واحد بازیافت گوگرد پالایشگاه نفت با استفاده از روش HEIST می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر، مطالعه موردپژوهی از نوع پژوهش کیفی بود که به منظور شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در اتاق کنترل واحد بازیافت گوگرد پالایشگاه نفت (شامل13 نفر) انجام شد. با کمک سرپرست واحد، مشاهده مستقیم فعالیت ها و اسناد و مصاحبه فردی آن دسته از وظایفی که مستعد به ایجاد حادثه بودند شناسایی شده و با استفاده از روش تجزیه و تحلیل وظایف شغلی سلساه مراتبی (H.T.A) آنالیز شدند و نتایج آن در قالب چارت های H.T.A ارایه شد. انواع خطاهای انسانی ممکن در مراحل کاری وظایف شناسایی شده با استفاده از روش HEIST و با درنظر داشتن عوامل مؤثر بر عملکرد کاربر نظیر تعامل با نشان گرها وکنترل گرها، سازماندهی شغل وپیچیدگی وظیفه شناسایی شد و انحراف هرکدام از وضعیت طبیعی با استفاده از یک مجموعه کلمات راهنما مشخص شدند و اطلاعات حاصل وارد برگه های کار HEIST شد تا علل سیستمیک و روان شناختی خطاها مشخص شوند.
    یافته ها
    بر اساس تجزیه وتحلیل برگه های کار HEIST، 219 خطا شناسایی گردیدکه 47 مورد آن مربوط به اجرای نادرست روش و اجرای روش اشتباه، 32 مورد مربوط به اجرا نشدن روش در زمان مناسب بود و 26 مورد در خصوص تعامل کاربر با علایم و نشان گر ها بود.
    بحث: یافته های به دست آمده نشان داد در شرایط اضطرای، روش انتخابی برای مقابله با حوادث به طور صحیح اجرا نمی شده و یا روش اشتباهی اجرا می گردید و یا روش درست انتخاب می شده ولی به موقع اجرا نمی شد که این خطاها به علت در دسترس نبودن دستورالعمل های مکتوب و یا عدم آموزش دستورالعمل های مناسب و نحوه اجرای به موقع آن بود، همچنین خطا در خصوص تعامل با علایم و نشان گر ها به علت در سرویس نبودن نشان گر ها و وجود نقص فنی در آن ها بود.
  • شاه صنم غیبی، احمدعلی نیکی، هاشم محمودزاده صفحه 323
    مقدمه
    بیماری کاوازاکی یک واسکولیت درگیرکننده عروق است. این بیماری قادر است تمام اندام ها را درگیر نماید، اما به طور شایع در قلب، پوست، مخاط و غدد لنفاوی علامت ایجاد می کند. عوارض کلیوی این بیماری معمولا بدون علامت و فقط به صورت آزمایشگاهی مشاهده می شود، که شامل پیوری استریل و پروتئین اوری است، اما گاهی ممکن است با نارسایی حاد کلیه ظاهر شود. در مطالعه حاضر یک مورد بیماری کاوازاکی با نارسایی حاد کلیه معرفی می گردد.
    معرفی بیمار: بیمار، دختر 7 ساله ای بود که به علت پیوری و استفراغ بستری شده و تحت درمان آنتی بیوتیک با تشخیص احتمالی پیلونفریت قرار گرفت. در شرح حال وی، بثورات پوستی، علایم مخاطی، کنژنکتیویت ثبت شد. ESR بالای 100 میلی متر بود. با توجه به عدم فروکش کردن علایم با آنتی بیوتیک و در نهایت با تشخیص کاوازاکی تحت درمان با IVIG قرارگرفت. در سیر بیماری کراتینین سرم بیمار به بیشتر از mg/dl3 و GFR کم تر از 73/1/cc 20 رسید. بعد از رد سایر علل نارسایی حاد کلیه، این عارضه به بیماری کاوازاکی منتصب شد و با درمان های اختصاصی و حمایتی و در نهایت نمونه برداری از کلیه، بیمار در عرض چند هفته بهبودی کامل یافت.
    نتیجه گیری
    بیماری کاوازاکی، واسکولیت حادی است که منجر به درگیری تمام ارگان ها می شود، اما درگیری شدید کلیه خیلی نادر است. در بسیاری از بیماران، درمان اختصاصی درگیری کلیه داده نمی شود و بهبودی خودبه خود روی می دهد. تشخیص به موقع بیماری می تواند بیمار را از ابتلا دایمی به نارسایی کلیه در موارد شدید بیماری نجات دهد.
|
  • Page 221
    Introduction
    Sperm Cryopreservation is widely used as a way of preserving the male sperm used in future artificial insemination and fertilization. Despite all the recent advances in Cryopreservation technology, sperm motility is negatively affected by freezing and the thawing afterwards. Yet hyaluronic acid is believed to improve the vitality and motility of the sperm, enhancing the physiological functions of spermatozoa for the conception. This study investigates the effects of hyaluronan (HA) supplementation on characteristics of morphology, motility and vitality of mice sperm before the freezing and after the thawing.
    Materials And Methods
    6 male mice were randomly selected for the purpose of this study. Semen samples were removed from the animals and then were divided into four groups. The first was control group without freezing. The second was the frozen control group. For the third, hyaluronan was added before the freezing, while it was used after the thawing for the last one. Semen was frozen in 1.8 ml cryotubes with %18 raffinose and % 3 skim milk. Sperm morphology was examined through Papa Nicolao staining. Eosin B was used to analyses viability. Motility parameters were assessed through observation under inverted microscope. Data were analyzed using the T- test.
    Results
    Based on the results of the study, HA supplementation (750 µg/ml) improved the motility and vitality parameters (P<0.05) when it was added after the thawing, while no effect was observed when it was added before the freezing. HA did not change the sperm morphology when it was added either before the freezing or after the thawing.
    Conclusion
    Based on the results of the study, HA supplementation (750 µg/ml) after the thawing of the frozen sperm improves the motility and the vitality of the sperms.
  • Page 234
    Introduction
    Among infants hospitalized in the neonatal intensive care unit, excessive noise is correlated with increases in heart rate, increase in respiratory rate, decrease in oxygen saturation as well as sleep disturbances. Apart from overcoming the noise in the environment, music is believed to enhance the infant’s general well-being, reduce its stress and unpleasant symptoms. This study examines the effects of music on the heart and respiratory rate of the premature infants in NICU.
    Materials And Methods
    This study was a controlled trial, with two groups (control group & music group) and two response variables (HR, RR). The sample included 44 premature infants hospitalizrd in NICU of Imam Reza and Ghaem hospitals in Mashhad in 2005. They were randomly assigned to two groups - the control group. The control group did not receive any intervention whatsoever. However, a 20-minute lullaby was played for the music group each day. Each group was observed for a period of 8 days. The observation took 40 minutes each day during which the heart rate was recorded every one minute using pulse oximeter and the respiratory rate was counted every 5 minutes for the two groups. Using the data, mean of variations was calculated for each group on a daily basis. Data were then analyzed using SPSS soft ware version 11.5.
    Results
    The mean of birth weight for the music group was 1278.63gr and in control group it was 1298.18 gr. Gestational age for the music group was 30.5 weeks with 30.45 for the control group. Our results showed that the mean of respiratory rate changes increased significantly in music group (p=0/017). Yet no difference was observed in the mean of the heart rate change between the two groups (p=0/24).
    Conclusion
    Music which is a predictable stable source of stimulation has the power to overcome the noise in the environment. Music reduces the stress experienced by the infant which in turn will have an effect on the physiological responses including heart and respiratory rate
  • Page 244
    Introduction

    The Escherichia coli O157:H7 is considered an agent responsible for the outbreak of hemorrhagic colitis and the hemolytic uremic Syndrome (HUS). This serotype belongs to the subspecies of enterohemorrhagic E. coli (EHEC). The EHEC O157:H7 produces intimin, Shiga toxins (Stx1, Stx2 or both). This study investigates the effect of thyme alcoholic extract on the growth and production of verotoxin of Escherichia coli o157:h7. We also examine cytotoxicity on the vero cell line

    Materials And Methods

    Extraction was performed using ethanol 85° the extract was then concentrated. For initial screening agar well diffusion assay was used. Dried extract powder was used for determination of Minimal Inhibitory Concentration (MIC) & Minimal Bactericidal Concentration (MBC) through tube dilution method in broth media. Verotoxin was produced in inhibitory concentration using VTEC-RPLA kit (Reverse Passive latex Agglutination). Cytotoxicity on the vero cell line was performed and the result was examined using a converted microscope and was compared to the result of VTEC-RPLA kit. The procedure was repeated three times.

    Results

    The dried herb mean weight was 50 mg/ml and MIC&MBC was 1/64= 780µg/ml and SIC: 1/128=390µg/ml and SIC: 1/256=195µg/ml.Inhibitory zone of MIC was 13 mm. Verotoxin production in inhibitory concentration of less than 390µg/ml was totally controlled. The results of VTEC-RPLA kit and Vero cell Cytotoxicity were similar.

    Conclusion

    Our result indicates that thyme, as an ingredient added to the food, can affect the growth of Entrohemorrhagic Escherichia coli. This means that it could be used as a natural preservative replacing the chemical ones. Although some of the concentrations of the thyme alcoholic extract showed pronounced antibacterial activity, the introduction of it as an antibacterial compound requires further investigation.

  • Page 254
    Introduction
    Hydrogen fluoride is one of the materials which is widely used in making glass, cleaning silicon, manufacturing florescent lamps, ceramics and also in separating uranium isotopes. On the other hand, exposure to this substance could cause health problems including eye, nose, throat and mucus membranes irritation.This study examines the relationship between fluoride (F) in the urine of the exposed and unexposed workers and the concentration of hydrofluoric acid (HF) in work environment. The other was to compare this amount to standard.
    Material And Methods
    This is a historical cohort study. 22 air samples were obtained from worker’s breathing zones using NIOSH 7902 method. Implementing NIOSH 8308, urine sample of 22 exposed and 22 unexposed workers were collected twice-before they went on duty and after they went off duty (total of 88 urine samples). Air samples were interpreted using ion specific electrode method. The relationship between fluoride (F) in the urine and air were then determined with Pearson correlation test.
    Results
    The mean fluoride concentration in the breathing zone was 0.172±0.252 ppm. The mean fluoride concentration in post shift urine sample of the exposed and unexposed workers was 1.132±0.691 and 0.726±0.394 mg/g creatinine respectively. When compared to the standard levels (3 ppm for air and 7 mg/g creatinine for urine), a significant difference was revealed (p<0.001).
    Conclusion
    The results of this study showed that mean of fluoride concentration in air samples of workers’ breathing zone and urine samples were significantly less than the standard level proposed by NIOSH (p<0.001). This confirms the fact that the appropriate preventing measures were present in the workplace. The weak correlation obtained between fluoride in the breathing zone and fluoride in the urine samples was explained by individual protective equipments and good ventilation.
  • Page 263
    Introduction

    Hemophilia is a hereditary disease with intraarticular hemorrhage as the most common manifestation of it. Having taken into consideration the progressive articular degeneration, individual dysfunction, need for medical and surgical treatment, great cost to the patients, and also legal problems brought about by hemophilia patients’ dysfunction, this study examines the relationship between clinical dysfunction and radiologic signs in hemophilic patients.

    Materials And Methods

    This cross sectional study included 236 hemophilic patients admitted to Seyed Al Shohada hospital in Isfahan during 2001. They were all examined clinically by an orthopaedic and rediologically by a radiologists. Articular symptoms, radiologic signs, age and level of hemophilic factor were assessed. Data were then analyzed using Kruskil –Walis and Chi-square tests.

    Results

    %45 of the patients did not show any radiologic signs. In terms of articular involvement, 6% were in stage I and %8.5 were in stage II. While the figure for stage III was %11.8, stage IV and V had 22% and 6.7% of the patients respectively. Clinical dysfunction was mild in 54.6%, moderate in 32.6% and severe in.8% of the patients. The least severity of radiologic involvement was seen in patients under 3 years of age with the highest in patients more than 16 years old. The most common joints involved were knee 37%, elbow 25%, ankle 22%, wrist 7/4%, shoulder 6/2%, and hip 2/4% respectively. In addition, the lower level of factor VIII, was associated with higher severity of articular involvement (P<0.001)

    Conclusion

    This study shows that about 72% of hemophilic patients were radiologically normal or had reversible problems. The articular lesions could be prevented by immediate injection of coagulation factors and keeping the level of factor VIII at normal range. The lower level of factor VIII was associated with rebleeding and higher severity of articular involvement. It was demonstrated that articular involvement becomes more severe with aging. However, in severe cases, there was no statistical relationship between severity of radiologic articular involvement and individual dysfunction (rate of articular dysfunction). This means that hemophilic dysfunction cannot be prevented through radiology. Therefore radiology is not a useful method for screening patients with dysfunction.

  • Page 273
    Introduction

    This study was designed to identify the risky riding experienced by the motorcyclists. It was hoped the study could help to promote their safety and other community members.

    Materials And Methods

    This was a qualitative study and we selected a sample of motorcyclists from different parts of Tehran. The data was collected through in-depth interviews with participants. All interviews were audio-taped, transcribed verbatim and analyzed consecutively.

    Results

    Analysis of the data revealed two behavioral themes describing risk riding in Iranian motorcyclists: 1) unintentional behaviors due to inability for riding, less control of motorcycle and low mood or lack of concentration while riding; 2) intentional behaviors such as riding an inappropriate or defective motorcycle; unallowable use of motorcycle; showing off; and breaking traffic laws.

    Conclusion

    Even though, a great number of the risky behaviors identified are similar to those reported in previous studies, some differences were observed. This might be explained by a number of psychological and social factors that having a role t in the risky behaviors of the motorcyclists.

  • Page 287
    Introduction

    The resistance of pathogenic bacteria to antibiotics has now raised an issue worldwide. As the E.coli is the most common cause of urinary tract and nosocomial infections, the present study was designed to determine the antimicrobial susceptibility of E.coli in the urine culture of patients admitted to Imam Reza Hospital in Kermanshah.

    Material And Methods

    For this descriptive study, a total of 10492 urine samples were examined during a 12-month period. They were all cultured in EMB,BA,and differential madia, and then examined for E.coli. Antibiogram profile of the bacteria was determined by disk-diffusion test (Kirby-Bauer) according to NCCLS standards.

    Results

    From 1815 positive samples, 824 came out positive for E.coli. Based on the result of antimicrobial testing resistance to Ampicillin, Co-trimoxazol, Cefixime, Gentamicin, Ceftazidine & Nalidixic acid were 91.4%, 61.1%, 46.8%, 43.3%, 38.8% & 38.5%, respectively. Furthermore Ciprofluxacin, Cefotaxim, Ceftriaxone and Nitrofurantoin had the highest sensitivity at 66.7%, 62.2%, 62.2% &48.8% respectively.

    Conclusion

    Highest sensitivity was to Ciprofluxacin in this study. Also in clinical practice, it is the first antibiotic prescribed to treat urinary tract infection. In pediatric surgery, Ceftriaxone is a common treatment for which a high sensitivity was observed in this study. The highest resistance belongs to Amplicillin which explains why this drug is not recommended to treat urinary tract infections.

  • Page 296
    Introduction
    Osteoporosis as a public health problem affects the quality of life of many postmenopausal women. A high concentration of Zinc is found in bones. It works as a cofactor of some key enzymes essential in bone synthesis and reconstruction.Having considered the importance of Zinc and Calcium for healthy bones and also the prevalence of Zinc deficiency, this study was designed to determine the nutritional and biochemical factors of zinc and calcium in postmenopausal women with osteoporosis.
    Materials And Methods
    This analytical cross-sectional study included 62 postmenopausal women with osteoporosis aged between45 and 89, referred to Sheikhoraees Rheumatologic Clinic in Tabriz. Nutritional intake was determined using a 3-day food recall as well as a food frequency questionnaire. Personal and clinical information was also collected through a questionnaire. Weights and heights were measured using the scale. Serum zinc concentration was measured by atomic absorption spectrophotometer and serum calcium concentration was determined by spectrophotometer. Data were then analyzed using analytical and descriptive statistical methods.
    Results
    The mean age of the sample was 58.85. The mean daily energy, zinc and calcium intake from the diet was 1876 kcal, 3.7 mg/day and 716.7 mg/day respectively. The average daily intake of RDA zinc from the diet was 47% and 59% for RDA calcium. The Mean zinc serum concentration was significantly less than the normal levels (67.69±3.46µg/dl), but serum calcium concentration came out within the normal range (9.3±0.16 mg/dl).While there was no correlation between serum zinc and serum calcium, zinc intake was positively correlated with calcium intake.
    Conclusion
    The results of the study showed a low nutritional and biochemical status of zinc and zinc serum concentration in postmenopausal women with osteoporosis which fell under the normal range. Calcium intake from diet was lower than the normal. Given the positive effect of zinc and calcium intake on maintaining healthy bones, we emphasize the role of education on the nutritional values of the food rich in zinc and calcium. This would help prevent decrease in bone density of women with osteoporosis
  • Page 308
    Introduction
    In line with the man’s access to new sources of energy and the development of highly sophisticated technology, human element is assigned a more critical role in operating and controlling the systems. Today in most work environments including nuclear, military and chemical industries a human error could result in a catastrophic event. It is for this reason that the identification of the human errors and prediction of necessary prevention strategies especially in highly sophisticated systems becomes a must-do. This qualitative study is aimed to identify and evaluate the human errors in control room of sulfide recovery unit of Tehran Oil Refinery.
    Materials And Methods
    We had 13 participants in this study. With the help of the supervisor of the unit and also through direct observation of the activities plus individual interviews, potentially dangerous jobs in terms of causing accidents were identified. The data were then analyzed by H.T.A and the results were presented in H.T.A charts. Types of possible human errors in stages of work were identified by HEIST and also considering the factors affecting the operator including the interaction with signals and controllers. Job organization and task complexity were identified. Deviation of each from normal situation was determined using clues. Information was then transferred to HEIST work sheet for the investigation of systematical and psychological causes of the human errors.
    Results
    Based on the analysis of the HEIST work sheets, a total of 219 errors were identified.47 of the errors were the result of the wrong performance of the procedure plus performing a wrong procedure. 32 errors were caused by not performing the method in due course, with 26 cases because of the interaction between the operator and the signals.
    Conclusion
    Our results showed that the selected procedures to encounter incidents during emergencies either were not carried out properly or were wrong procedures. In some cases where the procedure was right in itself, it was not performed at the right time. Lack of access to instruction manuals, good education and the right timing resulted in the errors. Errors of the interactions with signals were caused when the signals were not in service or there was a technical problem.