فهرست مطالب

Otorhinolaryngology - Volume:20 Issue: 3, 2008

Iranian Journal of Otorhinolaryngology
Volume:20 Issue: 3, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/07/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • کرامت مظفری نیا صفحه 117
    مقدمه
    رینیت آتروفیک، یک فرآیند مزمن و پیش رونده با علت نامعلوم است که با آتروفی مخاط و گشاد شدن حفرات بینی همراه با تجمع ترشحات غلیظ و چسبنده و کروت های سبز بدبو و کاهش یا فقدان حس بویایی مشخص می شود.
    روش کار
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی می باشد. از سال 84- 1375،30 بیمار مبتلا به رینیت آتروفیک پیش رونده بر مبنای تشخیص بالینی، یعنی وجود سه علامت بارز بیماری گرفتگی بینی، گشادی حفرات بینی و وجود کروت های سبز بدبو با یک روش جدید و ساده استفاده از فلپ سمی سیرکولار داخل بینی که در واقع نوعی عمل بستن نسبی حفره بینی است، جراحی و مورد مطالعه 10 ساله قرار گرفته اند. میزان رضایت مندی بیماران و یافته های بالینی قبل و بعد از عمل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    میزان رضایت مندی بیماران از بهبود مشکلات موجود جز در مورد گرفتگی بینی بسیار خوب بوده و حاکی از محو یا کاهش قابل توجه کروت های سبز بدبو در بینی وگلو، بهبودی خون ریزی از بینی، کاهش سر درد، از بین رفتن خشونت و گرفتگی صدا و هم چنین از بین رفتن احساس خشکی در حلق و نیز بهبود وضع بویایی بود.
    نتیجه گیری
    تکنیک جراحی بستن نسبی بینی با استفاده از فلپ سمی سیرکولار، قابل انجام با بی حسی موضعی و کم هزینه می باشد و بر خلاف سایر تکنیک های جراحی بدون عوارض احتمالی مثل عدم موفقیت فلپ یا تغییر شکل ظاهری بینی است.
    کلیدواژگان: درمان جراحی، رینیت آتروفیک، فلپ داخل بینی
  • محمد نعیمی، محمدعلی محمد زاده رضایی، عادله حاجی زاده صفحه 125
    مقدمه
    بیشتر انسدادهای مجاری هوایی فوقانی به وسیله ی هیپرتروفی آدنوتونسیلار ایجاد می شود. شیوع شب ادراری در کودکان با علایم انسدادی راه هوایی فوقانی بین 47-8 درصد گزارش شده است، در پژوهش حاضر اثر آدنوتونسیلکتومی در بهبود انورزی کودکان با هیپرتروفی آدنوتونسیلار و ارتباط پاسخ به درمان با شدت هیپرتروفی مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش کار
    طی 18 ماه کودکان حداقل 5 ساله که با علایم هیپرتروفی آدنوتونسیلار و انورزی به درمانگاه گوش و گلو و بینی بیمارستان قائم (عج) مشهد مراجعه کردند، بررسی شدند. اطلاعات مربوط به تاریخچه ی بیماران از نظر دفعات و نوع انورزی، همراه با معاینه ی فیزیکی شدت هیپرتروفی تونسیل ها و آدنوئید گردآوری شد. پس از آدنوتونسیلکتومی بیماران تا 3 ماه بعد ماهانه از نظر بهبودی انورزی پیگیری شدند.
    نتایج
    تعداد58 بیمار بامیانگین سنی 8/6 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. 8/63 درصد از بیماران انورزی اولیه و 2/36 درصد انورزی ثانویه داشتند. پس از آدنوتونسیلکتومی 88% درصد بهبودی کلی انورزی در ماه اول دیده شد که در مقایسه ی ماه دوم و سوم تفاوت معناداری نداشت. تمام بیماران با انورزی ثانویه بهبودی کلی انورزی داشتند. ما بین شدت هیپرتروفی آدنو تونسیلار و پاسخ به درمان، تنها در گروه بیماران با هیپرتروفی آدنوئید رابطه معنی داری وجود داشت (0001/0P<).
    نتیجه گیری
    تمامی کودکان دارای انورزی ثانویه با هیپرتروفی آدنوتونسیلار از آدنوتونسیلکتومی سود می برند که بیشترین بهبود انورزی پس از ماه اول عمل جراحی می باشد. در تشخیص های افتراقی کودک تظاهر کننده با انورزی، هیپرتروفی آدنوتونسیلار باید مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آدنوتونسیلار، انورزی، تونسیلکتومی
  • افشین حراجی، رضا زارع، محمود باقری صفحه 133
    مقدمه
    برای درمان فیستول های دهانی- بینی و دهانی- سینوسی روش های مختلفی ارایه گردیده است که بر اساس تجربه جراح، نوع فیستول، وسعت ضایعه و عوامل مختلف دیگر، نوع درمان متفاوت می باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی عوامل سببی، موقعیت و نوع درمان و نتایج درمانی بیماران دارای فیستول دهانی- بینی و دهانی- سینوسی صورت پذیرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی، 79 بیمار با تشخیص فیستول دهانی- بینی یا فیستول دهانی- سینوسی در سال های86- 1384 از نظر عوامل فوق بررسی شدند و نتایج با استفاده از آزمون Chi-square و Odd’s ratio مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    نتایج
    از 79 بیمار مورد مطالعه، 9 بیمار دارای فیستول دهانی- بینی و 70 بیمار دارای فیستول دهانی - سینوسی بودند. شایع ترین عامل سببی برای هر دو فیستول دهانی- سینوسیوفیستول دهانی- بینیخارج نمودن دندان وشایع ترینروش درمانی مورد استفاده بخیه زدن بود. شکست در درمان برای بار اول در 4 بیمار مبتلا به فیستول دهانی- سینوسی و 3 بیمار مبتلا به فیستول های دهانی- بینی با روش های مورد استفاده به وقوع پیوست.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های حاصل خارج نمودن دندان ها به عنوان شایع ترین عامل سببی در فیستول های دهانی- سینوسی و دهانی بینی به حساب آمده و بخیه نمودن در موارد فیستول های کوچک و استفاده از چربی باکال در موارد فیستول های بزرگ از بهترین روش های درمانی می باشد.
    کلیدواژگان: باکال، فلپ، فیستول دهانی، سینوسی، فیستول دهانی، بینی
  • محمد شیرانی، سید میثم علی محمدی، هادی صمیمی اردکانی، سید ابراهیم کتابچی، عباس امیرجمشیدی صفحه 139
    مقدمه
    جراحی آندوسکوپیک آدنوم هیپوفیز یکی از تکنولوژی های با پیشرفت سریع در جراحی مغز و اعصاب در این دهه بوده است. این روش دارای مزیت ها و محدودیت های شناخته شده ای می باشد. هدف از این مطالعه بررسی نتایج درمان آدنوم هیپوفیز با استفاده از تکنیک نوروآندوسکوپی در یک گروه از بیماران می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه 26 بیمار که در فاصله ی سال های 84-1381 با تشخیص آدنوم هیپوفیزدر بیمارستان های سینا و امیراعلم تهران تحت عمل جراحی آندوسکوپیک قرار گرفته بودند، از نظر سن، جنس، علایم بیماری، عملکردی و غیر عملکردی بودن تومور، یافته های معاینه ی عصبی قبل و پس از عمل، نتایج و عوارض درمانی و مدت اقامت در بیمارستان، مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    از 26 بیمار مورد مطالعه 14 مورد مرد و 12 مورد زن بودند. اکثر بیماران در دهه های سوم تا ششم عمر قرار داشتند. تومورها در 11 مورد آدنوم غیرعملکردی، و در 9 مورد آدنوم سوماتوتروف و در 3 مورد آدنوم کورتیکوتروف و 3 مورد پرولاکتینوما بوده است. 7 بیمار دچار عوارض پس از عمل شدند که شامل 6 مورد عوارض برگشت پذیر و یک مورد فوت بیمار بود. در پیگیری 2 ساله 6 مورد عود تومور مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    جراحی آندوسکوپیک در درمان آدنوم هیپوفیز، روشی در خور توجه است که در نظر گرفتن عواملی نظیر عوارض کمتر و مدت اقامت کوتاه تر در بیمارستان بر مقبولیت این روش می افزاید.
    کلیدواژگان: آدنوم هیپوفیز، زین ترکی، نورو آندوسکوپی
  • سید بصیر هاشمی، سید علی موسوی صفحه 145
    مقدمه
    کاشت حلزون شنوایی به عنوان یک جراحی معمول در سراسر جهان، برای درمان کاهش شنوایی حسی- عصبی شدید تا عمیق مطرح است و می تواند عوارض ماژور و مینوری داشته باشد. ایجاد این عوارض وابسته به سن بیمار، نوع پروتز، نوع برش جراحی، تکنیک جراحی و مهارت جراح می باشد.عوارض ماژور اغلب به درمان جراحی نیاز دارند در حالی که عوارض مینور با درمان طبی بهبود می یابند و نیاز به دخالت جراحی ندارند.
    روش کار
    در این مطالعه ی توصیفی پرونده ی100 بیمار که طی سال های 1382 لغایت 1385 در مرکز کاشت حلزون شنوایی فارس در بیمارستان خلیلی شیراز تحت کاشت حلزون شنوایی قرارگرفته بودند، بررسی شد.
    نتایج
    میزان کلی عوارض 14 درصد بود. چهار عارضه ی ماژور شامل دو نارسایی پروتز، یک الکترود در محل نا به جا و یک هماتوم وسیع بود. این عوارض با مداخله ی جراحی یا کاشت مجدد حلزون بهبود یافتند. آسیب به عصب صورتی و باز شدن زخم مشاهده نشد. عوارض مینور شامل هماتوم اندک، ادم، عفونت زخم و گیجی بودند که در10 بیمار دیده شده و به درمان طبی پاسخ دادند.
    نتیجه گیری
    در سال های اخیر عوارض کاشت حلزون شنوایی کاهش یافته است که این کاهش وابسته به مهارت جراحان، روش های جدید جراحی و پیشرفت در تکنولوژی پروتز می باشد
    کلیدواژگان: پروتز، عوارض، کاشت حلزون شنوایی
  • دکترسید عبدالحسین معصومی، اعظم فضلی پور صفحه 151
    مقدمه
    تورتیکولی عضلانی مادرزادیشایع ترین نوع تورتیکولی بدون درد مادرزادی است. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی، سن، جنس، علایم بالینی، روش درمانی و پیامد آن می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه ی توصیفی، بیماران مبتلا به تورتیکولی نوزادی که بین سال های 84- 1375 در مرکز گوش، گلو و بینی بیمارستان امام خمینی اهواز تحت درمان بوده اند، مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    از 15 بیمار مورد مطالعه،60% مرد و40% زن بودند. متوسط سنی بیماران 1/18 سال بود. شایع ترین دفرمیتی همراه دیس پلازی هیپ بود. 4/93% بیماران پاسخ مناسبی به درمان دادند.
    نتیجه گیری
    تورتیکولی عضلانی یکی از اختلالات مادرزادی است که سبب بد شکلی در ناحیه ی سر و گردن بیماران می شود. درمان مناسب و به موقع عضله ی استرنوکلیدوماستویید می تواند باعث نتایج بسیار خوبی در کنترل بیماری و عوارض آن گردد.
    کلیدواژگان: پیامد درمانی، تورتیکولی، مادرزادی
  • حسین مشهدی نژاد، سارا مشهدی نژاد صفحه 155
    مقدمه
    آنوریسم تروماتیک شریان کاروتید داخلی، مورد نادری است که ممکن است با پاره شدن به داخل سینوس اسفنویید و وقوع اپیستاکسی شدید تظاهر کند. وجود علایم بالینی اپیستاکسی شدید راجعه وکوری یک طرفه بعد از ضربه ی سر از نشانه های آنوریسم تروماتیک کاروتید داخلی می باشد و برای تایید تشخیص آن آنژیوگرافی شریان کاروتید می بایست انجام شود.
    معرفی مورد: در این مقاله مردی 22 ساله با آنوریسم تروماتیک کاروتید که مکررا به علت اپیستاکسی تحت درمان قرار گرفته بود، گزارش شده و علایم و روش های تشخیصی و درمانی مورد بحث قرار می گیرد.
    نتیجه گیری
    این گزارش بر عارضه ی نادر اما بالقوه کشنده ی آنوریسم شریان کاروتید داخلی بعد از ضربه ی سر تاکید داشته که آشنایی با علایم آن منجر به درمان سریع و موفق بیمار می شود.
    کلیدواژگان: آنوریسم، اپیستاکسی، تروماتیک، شریان کاروتید داخلی
  • عبدالکریم حامدی، نعمت الله مختاری صفحه 161
    مقدمه
    سندرم کمبود چسبندگی لکوسیت ها یک نوع اختلال ایمنی ارثی است که در آن عملکرد لکوسیت ها مخصوصا رده ی فاگوسیت اختلال دارد.
    معرفی مورد: در این مقاله سه مورد (دو شیرخوار پسر و یک دختر 5 ساله) با این سندرم گزارش می شود. در هر سه بیمار سابقه ای از جدا شدن تاخیری بندناف وجود داشت. یک شیر خوار به علت عفونت پوستی مراجعه نموده و دو مورد دیگر به علت عفونت باکتریال و قارچی در بینی و انگشت دست در بیمارستان بستری شدند. در هر سه مورد لکوسیتوز، نوتروفیلی و کاهش CD11،CD18 وجود داشت.
    نتیجه گیری
    سندرم کمبود چسبندگی لکوسیت ها یک سندرم مادرزادی است که یک علت عفونت های مکرر باکتریال و قارچی است. معمولا بیماران سابقه ای از تاخیر در جدا شدن بند ناف را دارند.
    کلیدواژگان: چسبندگی لکوسیت، عفونت، فاگوسیت
|
  • Mozafarinia K.Md Page 117
    ntroduction: Atrophic rhinitis is a chronic nasal disease of unknown etiology, characterized by nasal mucosal atrophy, enlargement of nasal cavity, formation of thick foul smelling, greenish nasal crusts, hyposmia or anosmia.
    Materials And Methods
    This clinical trial conducted between 1996-2005. 30 patients with primary atrophic rhinitis were included in the study. The diagnosis was based on the typical signs of nasal obstruction, enlargement of nasal cavity and greenish nasal crusts in the clinical examination. Patients were treated surgically by a new and simple technique of partial closure of the nasal cavity with the use of intranasal semicircular flap. Degree of patient satisfaction and clinical findings before and after the operation were analyzed statistically.
    Results
    Excellent results were obtained in all patients with complete resolution or improvement of symptoms such as foul nasal crusts smelling, epistaxis, headache, hoarsness and olfaction except for the symptom of nasal obstruction.
    Conclusion
    This simple surgical technique can be performed under local anesthesia with low casts and without any complications such as nasal deformity and flap failure, in contrast to other surgical techniques.
  • *Naeimi M. , Mohammadzadeh Rezaei Ma. , Hajizadeh A. Page 125
    ntroduction: Most of the upper airway obstructions are caused by adenotonsillar hypertrophy. Prevalence of nocturnal enuresis in children accompanied with upper airway obstruction is reported in 8-47% of cases. Considering this fact that adenotonsillar hypertrophy is curable by adenotonsilletomy, in present study the effect of this operation in treatment of children with adenotonsillar hypertrophy has been investigatedby comparing the rate of nocturnal enuresis pre and post operation.
    Materials And Methods
    During a period of 18 months, all children referred to otorhinolaryngology department of Ghaem hospital suffering from nocturnal enuresis and adenotonsillar hypertrophy have been surveyed. The patients were evaluated for improvement in nocturnal enuresis after adenotosillectomy for a period of three months.
    Results
    Theaverage age of patients was 6.8 years. 63.8% of children had primary nocturnal enuresis and 36.2% secondary nocturnal enuresis. One month after adenotonsillectomy in 88% of children nocturnal enuresis was completely cured. Using Friedman test we revealed that there was no significant difference in second and third month in comparison with first month. Complete improvement was observed in patients with secondary nocturnal enuresis. Between severity of adenotonsillar hypertrophy and improvement in nocturnal enuresis only in patients with adenoid hypertrophy the result was significant (P<0.0001).
    Conclusion
    All children with secondary nocturnal enuresis who suffered from adenotonsillar hypertrophy were well treated by adenotosillectomy and this improvement was mostly noticed after one month post operation. Adenotonsillar hypertrophy must be considered in differential diagnosis of children suffering from nocturnal enuresis.
  • *Haraji A. Dds, Zareh R. Dds Page 133
    ntroduction: Various methods for closure of oroantral communication (OAC) and oronasal communication (ONC) have been reported. These are different based on the skill of surgeon, type of communication, size and location of defect and other factors. The purpose of this study was to evaluate the etiologic factors, location, type of treatment and surgical results in patients with oronasal and oroantral communications.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, between 2005-2007, 79 patients with OAC or ONC were evaluated for aforementioned factors. The data were statistically analyzed by Chi-square and Odd’s ratio tests.
    Results
    Seventy nine patients including 9 patients with ONC and 70 patients with OAC were studied. The main etiologic factor for both OAC and ONC was tooth extraction. The surgical technique most frequently used for treatment of both OAC and ONC was suturing. Surgical failure occurred in 4 cases with OAC and 3 cases with ONC after first surgery.
    Conclusion
    According to the results of this study, tooth extraction was the most etiologic factor for OAC and ONC. Suturing for small communications and use of a buccal fat pad flap for larger defects, seem to be the best choices for treatment.
  • Shirani M. , *Alimohammadi Sm. , Samimi Ardekani H. , Ketabchi Se. , Amir Jamshidi A. Page 139
    ntroduction: Endoscopic surgery of pituitary adenoma is a rapidly developing surgical procedure in the field of neurosurgery, with known limitations and advantages. The aim of this study was to evaluate the results of this technique for treatment of a group of patients with pituitary adenoma.
    Materials And Methods
    In the present study, 26 patients with the diagnosis of pituitary adenoma, who were considered for endoscopic operation between 2002-2005 in Sina and Amir Alam hospitals, were included. The following data were registered: age, sex, symptoms of disease, findings of neurological exam, adenoma type (functional versus non-functional), treatment outcome and complications of the procedure and duration of hospital stay.
    Results
    Twenty six patients (14 male and 11 female) included in the study. Most of them were in the 3-6 decades of life. They included 11 non-functional adenoma, 9 GH-producing adenomas, 3 ACTH secreting adenomas and 3 cases with prolactinomas. Seven patients had complications of the operation (reversible in 6 patients and fatal in 1) and 6 of them had recurrence of the tumor during the 2-year follow up.
    Conclusion
    Endoscopic surgery is an invaluable method for treatment of pituitary adenoma, and factors such as decreased complications and duration of hospital stay further adds to its popularity.
  • Basir Hashemi Sb. , *Moosavi Sa. Page 145
    ntroduction: Cochlear implant, which used in patients with profound hearing loss, may followed by some major or minor complications. These complications depend on age of patient, kind of device, kind of incision, surgical technique and surgeon’s skill. Major complications mostly need surgical intervention for treatment and, may persist for long time. Minor complications need medical treatment and don’t need surgical intervention.
    Materials And Methods
    In this descriptive study between 2004-2007, 100 patients subjected to cochlear implantation were evaluated for post operative complications.
    Results
    Overall complication rate was 14%. We had 4 major complications, including 2 device failure, one misplaced electrode and one cases with major hematoma. These complications managed successfully by surgical intervention or reimplantation. Facial nerve damage or wound breakdown were not seen in these patients. Minor complications including small hematoma, edema, wound infection, dizziness were seen in 10 cases that managed medically.
    Conclusion
    In the recent years complications of cochlear implantation are reduced with increasing surgeon’s skill, new surgical methods and development in device technology.
  • Masoomi Sah. , *Fazlipour A. Page 151
    ntroduction: Congenital muscular torticollis is the most common type of congenital painless torticollis. The aim of this study was to determine the frequency of age, sex, signs and symptoms, method of treatment and treatment outcome in this disease.
    Materials And Methods
    In this descriptive study between 1996-2005, 15 patients with congenital muscular torticollis who were admitted to otorhinolaryngology department in Ahwaz, Imam Khomeini hospital, were investigated.
    Result
    Of 15 patients, 60% were males and 40% were females. The mean age of patients was 18.1 years. The most common associated deformity was hip dysplasia. 93.4% had good result after surgery.
    Conclusion
    Muscular torticollis is a congenital disorder causing deformity in the head and neck area. Early treatment have a better final result with fewer complications.
  • Mashhadinezhad H. , Mashhadinezhad S Page 155
    ntroduction: Post-traumatic pseudoaneurysm of internal carotid arteries is rare entity. The patients may present with massive epistaxis due to rupture of the aneurysm into the sphenoid sinus. The clinical features of unilateral blindness and massive epistaxis after head injury should indicate the diagnosis. Carotid angiography will lead to the correct diagnosis.Case report: We present a 22-year old man with the history of recurrent epistaxis after head trauma diagnosed with traumatic internal carotid artery aneurysm. Clinical features, diagnostic approaches and patient’s treatments are reviewed.
    Conclusion
    This case report emphasizes the rare but potentially fatal complication of internal carotid artery aneurysm after head trauma. Knowledge of the clinical features causes early and successful treatment.
  • *Hamedi Ab. , Mokhtari Amir Majdi N. Page 161
    ntroduction: Leukocyte adhesion deficiency syndrome (LADS) is a rare inherited immunodeficiency in which the function of leukocytes, particularly the phagocytes are disturbed. Case report: In the present sudy, we report three cases with LADS (2 male infants and 1 female child) who had a history of delay in separation of umbilical cord. One infant admitted for skin infection and two patients admitted in hospital following bacterial and fungal infections in nose and finger.All cases had a remarkable leukocytosis, neutrophilia and decreased of CD11 and CD18.
    Conclusion
    LADS is a congenital syndrome causes recurrent bacterial and fungal infections. Usually all patients have a history of delayed separation of umbilical cord.