فهرست مطالب

دانش تبلیغات - پیاپی 28 (بهمن 1387)

ماهنامه دانش تبلیغات
پیاپی 28 (بهمن 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/12/05
  • تعداد عناوین: 22
|
  • مهرداد بوستانچی صف سری صفحه 4
    اکنون پس از گذشت سالها از عمر اقتصاد آزاد سرمایه داری به تازگی برای دولتمردان و اقتصاددانان غربی، مسئله حمایت از صنایع داخلی روشن شده است. اقتصاددانان و سیاست مداران غرب در محافل دانشگاهی و شغلی خود به این نکته اشاره کرده اند و ابعاد مختلف چنین وضعیتی را بررسی و اعلام می کنند. در کشور ما نیز پس از انقلاب اسلامی حمایت از صنایع داخلی و هویت ملی و بومی سرزمین ایران در متن قانون اساسی مطرح شد و جریان یافت. نمونه بارز آن اقتصاد تعاونی و حمایت وسیع از آن است. اعلام ابلاغ اصل 44 تجلی خصوصی سازی با محوریت مدیریت و نظارت عالیه دولت که در حال اجراست می باشد. نمونه ای که در سایر کشورهای جهان بخصوص از بعد فرهنگی ایدئولوژیک کم نظیر است. صنعت تبلیغات به عنوان یک صنعت واسطه بین سایر صنایع موجود، و به عنوان سمبل رونق اقتصادی در هر جامعه ای از موقعیت ویژه و بارزی برخوردار است وجود تبلیغات در هر جامعه ای نشانگر رشد اقتصادی بالا، شادابی و اشتغال فزاینده است.
  • صفحه 5
    برندینگ" به طور دقیق به چه معنا است؟ چگونه بر کسب و کاری کوچک مثل کسب و کار شما اثر می گذارد؟
    نام گذاری تجاری (برندینگ) یکی از مهم ترین جنبه های هر کسب وکاری چه بزرگ و چه کوچک است. یک استراتژی موثر در برند به شما برندگی بسیاری در بازار های رقابتی می دهد.
    به طور ساده برند شما قول و پیمان شما با مشتری است. برند به مشتریان می گوید که چه محصولات و خدماتی را می توانند از شما انتظار داشته باشند.برند شما از این که شما چه هستید و می خواهید چه باشید و اینکه افراد از شما چه چیزی را انتظار خواهند داشت، استنتاج می شود.
    آیا شما صنعتی نو آور و تکرو هستید یا با تجربه و قابل اعتماد؟ آیا محصول شما انتخابی گران و با کییفیت است یا ارزان و با ارزش؟ شما نمی توانید هر دوی اینها و همه چیز برای همه افراد باشید. اینکه شما چه هسنید بر پایه معیار هایی است که مشتریان هدفتان از شما می خواهند تا اینگونه باشید.
    اساس برند شما لوگوی شما است. وب سایت، بسته بندی و ابزارپیشرفته _ تمام چیز هایی که لوگو را کامل می کند_ با برند شما در ارتباط است.
  • بهینه سازی جستجو / مشخصات وب سایت برتر
    مهندس توانا عسگری صفحه 6
  • صفحه 8
    صنعت تبلیغات یکی از اصلی ترین و مؤثرترین راه های افزایش درآمد شرکت هاو سازمان ها به حساب می آید به همین خاطر هریک از سازمان ها وشرکت های تولید کننده وعرضه کننده محصولات و کالاها تلاش می کنند تا بخشی از هزینه های خود رابه اموربازاریابی و تبلیغاتی محصولات خود اختصاص دهند.
    درواقع هرچه تبلیغات به صورت علمی ترانجام شود می تواندسودی بیشترازآنچه هزینه شده را نصیب شرکت ها کند. هرچند درعصرحاضرتبلیغات ازروش های گوناگون دررادیو، تلویزیون، روزنامه ها، مجلات وبیلبورد های سطح شهر صورت می گیرد اما دراین بین یکی از روش های کم هزینه ترودرعین حال تاثیرگذارتبلیغات، تبلیغ از طریق اینترنت یا همان تبلیغات آنلاین است.
    روشی که سال هاست بسیاری ازکشورهای بزرگ جهان به آن روی آورده اند و از طریق آن کسب درآمد می کنند، درحالی که هنوز درجامعه ما فراگیرنشده است وچه بسا بسیاری از مردم نیز با این نوع تبلیغ ها بیگانه اند.
  • مشتری یک دارایی استراتژیک است / رمزه ای پیدا کردن مشتری
    صفحه 10
  • نقش فرهنگ مخاطب در درک پیام تبلیغاتی
    صفحه 14
  • مقایسه ثانیه پخش آگهی های تلویزیون
    صفحه 15
  • سید احمد عسکری صفحه 16
    دو پادشاه بر کره زمین حاکم شده اند و دو دستگاه سلطنتی را بر پا کرده اند؛ حاکم جهان فیزیکی و حاکم جهان مجازی. این دو دستگاه نه تنها کشمکشی با یکدیگر ندارند بلکه برخلاف معمول در بستری دموکراتیک با هم تعامل دارند و همزیستی مسالمت آمیزی را تجربه می کنند. نئوسلطنت مجازی نه تنها به بند نمی کشد بلکه به انسان ها اجازه می دهد که ببینند، تصمیم بگیرند، انتخاب کنند و آزاد باشند. این آرمان بشری است که می توان در جهان مجازی به آن نزدیک شد.
    کره جدیدی به جهان ما اضافه شده است که از آن می توان به کره زمین مجازی تعبیر کرد. کره زمین مجازی، جهانی واقعی است که از ظرفیت های منعطف، متحرک، غیر مرکزی، به هم پیوسته، دیجیتالی، قابل دسترسی برخوردار است.(عاملی،7:1385)جهان مجازی توانسته دنیای تبلیغات و نیازمندی ها را متحول سازد. قصد ما این است که نگاهی کلان بر فضای مجازی تبلیغات تجاری با تاکید بر وب سایت های ایرانی نیازمندی ها و تبلیغات اینترنتی داشته باشیم.
    طبق رویکرد استفاده و خشنودی، مخاطب از رسانه ها برای نیاز ها و خواسته هایش استفاده می کنند. «این رویکرد می کوشد معلوم نماید که ارتباط جمعی چه کارکرد هایی برای مخاطب عرضه می کند.»(سورین و تانکارد،420:1380) مخاطب در این رویکرد فعال است از این جهت که به دنبال رضایتمندی است.(نیکو و دیگران،1380) طبق این نظریه، کاربران اینترنت نیاز هایی دارند که با مراجعه به سایت های تبلیغاتی و نیازمندی به رفع آن می پردازند. این نیاز ها را می توان به دو بخش "نیاز به خرید کالا و خدمات" و "نیاز به فروش و عرضه. نیاز مندی کاربران" تقسیم کرد که در دو سطح سایت های «نیازمندی اینترنتی» و «تبلیغات اینترنتی» قابل تحقق است.
  • مرتضی فغانی صفحه 21

    تعدد نیازها و کمبود وقت افراد در جوامع صنعتی از یکسو و پراکندگی و تنوع کالا و خدمات قابل عرضه از سوی دیگر موجب شده تا افراد برای برقراری ارتباط با یکدیگر و رفع نیازهای خویش از ابزارهای رسانه ای مختلفی از جنس دیداری، شنیداری، الکترونیکی و مکتوب بهره گیرند. در این میان رسانه های مکتوب به جهت ماندگاری بیشتر و شاید هم قدمت طولانی تر آن در زندگی بشری همچنان مورد توجه می باشد. شاید روزی که بشر خط، کاغذ و چاپ را اختراع کرد، تصوری از فراگیری و گستردگی آن تا این حد نداشت، ولیکن امروزه انتشار انواع کتب عمومی، تخصصی، فصلنامه، ماهنامه، هفته نامه، مجلات و هزاران عنوان روزنامه با میلیون ها تیراژ در دنیا به امری طبیعی مبدل شده است. براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی انجمن جهانی روزنامه ها (WAN) روزانه بیش از 515 میلیون نفر در دنیا هر روز روزنامه می خرند و حدود 4/1 میلیارد نفر هر روز روزنامه می خوانند. به همین سبب انجام تبلیغات در مطبوعات به عنوان یکی از روش های مهم ارتباطی در کسب و کار برای صاحبان حرف، کالا و خدمات در راستای جذب مشتری و افزایش سهم خود در بازار فروش مطرح است و همین امر موجب شده تا گردش مالی حاصل از تبلیغات در روزنامه ها طی سال2006میلادی برای چهارمین سال متوالی افزایش یابد و به رشد 77/3درصدی برسد. حتی در بسیاری از موارد موفقیت سازمان های عرضه کننده کالا و یا خدمات به انجام یک تبلیغات خوب و اثر بخش گره می خورد. اما «تبلیغات خوب» باید دارای چه ویژگی هایی و یا از چه حداقل استانداردهایی برخوردار باشد، تا با اقبال عمومی مخاطبان مواجه گردد، چیزی است که کمتر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. یقینا آنچه که به عنوان طرح گرافیکی، رنگ، استفاده از تصویر و...به عنوان عوامل ظاهری یک تبلیغ خوب مطرح می باشد، بخشی از جذابیت های مورد توجه و توقع مخاطبان است و نکاتی همچون آگاهی بخشی، ایجاد باور، برانگیختن احساس، اعتمادسازی و... از دیگر مسائلی است که مخاطبان در مطالعه یک آگهی خوب جستجو می کنند. اگر چه در بازار پررقابت، مطبوعات ناگزیرند، برای جذب آگهی های تبلیغاتی که مهمترین مفر درآمدی خویش است به آیتم های یک آگهی خوب کمتر بپردازند، ولیکن توجه مطبوعات به رعایت استانداردهای یک آگهی خوب می تواند علاوه بر تامین درآمد پایدار، افزایش تیراژ و در نهایت وفاداری بلند مدت خوانندگان خود را به ارمغان بیاورد. که در نوشتار های آتی، درخصوص مشخصات یک «آگهی خوب» جزئیات بیشتری را خواهیم گفت.

  • معرفی مجتمع چاپ و تبلیغات خجسته
    صفحه 24
  • مهندس سارا امیرکیایی صفحه 26

    1- یک شرکت متخصص روابط عمومی استخدام کنید که در طراحی و اجرای یک برنامه تبلیغاتی معمولی به کمک شما بیاید. از نزدیک با متخصصان آن همکاری و از برنامه ها و مواد مورد نیاز آنان پشتیبانی کنید. 2- یا اینکه خودتان یک برنامه بازاریابی و تبلیغاتی طراحی کنید. هزینه های خدمات تخصصی تبلیغاتی را با هزینه های برنامه تبلیغاتی خودتان مقایسه کنید.
    3- یک برنامه واضح طراحی کنید، اینکه کجا می خواهید بروید و چگونه؟ 4- یک راه ویژه انتخاب کنید و همان راه را انجام دهید. مثلا نامه های اختصاصی برای ارسال و پیشنهاد به بازارهای اختصاصی طراحی کنید: برای نمونه نامه به شرکتهای خصوصی، بیمارستانها، مطب ها، منازل، هتلها و. .. 5- سعی کنید در تخصص خودتان با تمرکز روی یک گروه از مشتری ها یا روی یکسری پروژه های خاص متخصص همان رشته یا همان پروژه شوید. با اصطلاحات رشته خودتان آشنا شوید و کالا یا خدمات مورد نیاز را خودتان فراهم کنید.
    6- با همکاران و کارمندان شرکت بخصوص بخش بازاریابی و تبلیغات بحث و تبادل نظر کنید. هر کارمندی در شرکت می تواند به شما مشورت دهد و یک مشتری احتمالی را به شما معرفی کند اما مواظب برملا شدن جزییات پروژه ها باشید

  • نقش تصاویر در تبلیغات
    صفحه 28
  • صفحه 29
    بازاریابی الکترونیکی مهمترین بخش کسب و کارهای اینترنتی است و برای موفقیت در اینگونه کسب و کارها باید توجه زیادی به آن داشت.
    در این یادداشت به صورت خلاصه، 70 نکته مهم برای موفقیت در بازاریابی الکترونیکی بیان شده است. پس از خواندن هر یک از این نکات کمی تامل کنید! چه ایده هایی به ذهن شما می رسد؟
    1-یک موقعیت منحصر به فرد و بی همتا در کسب و کار خود ایجاد کنید.
    2- داشتن موقعیت بی همتا در اینترنت مهمتر از محتوای تبلیغاتی شما است.
    3- تنها به کاهش قیمت کالاها در سایت اکتفا نکنید.
    4- قبل از انتشار و توسعه محصولات، بازار آن را پیدا نمایید.
    5- به دنبال افراد حریص و مشتاق به محصول یا خدمات باشید.
    6- سعی نکنید یک بازار جدیدبرای محصولاتتان ایجاد نمایید.
  • اخبار
    صفحه 30
  • محسن میثمی صفحه 31
    چندی پیش یکی از بانک های خصوصی با ارایه ی یک طرح تبلیغی موفق ضمن جلب نظر بینندگان، مراتب اعتراض اداره راهنمایی و رانندگی را فراهم آورد به طوری که این اداره نسبت به پاره کردن بیلبوردهای تبلیغی در انظار عمومی اقدام کرد.
    طرح یاد شده با الگو برداری از تابلوهای راهنمایی و رانندگی (به لحاظ رنگ و فونت انتخابی) و با شعار: "به سرعت خود بیفزایید/ سپرده های سودآور سامان" تهیه شده که در روز دوم نصب با مخالفت اداره راهنمایی و رانندگی روبرو شد که این مخالفت از طریق پاره شدن بیلبوردها نمود پیدا کرد. در پی این حرکت، بانک تبلیغ کننده در اقدامی جالب نسبت به تعویض تابلوها و جایگزینی دو شعار دیگر مسیر تبلیغی خود را ادامه داد:
  • کالا و خدمات
    صفحه 34
  • گالری عکس
    صفحه 36
  • نیازمندی ها
    صفحه 38