فهرست مطالب

Iranian Journal of Otorhinolaryngology
Volume:20 Issue: 1, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/02/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • Letters to Editor
  • احمد مصلایی، محمدحسن حیدری، بیژن خادمی، شاپور امیدواری، نیلوفر احمدلو، محمد محمدیان پناه صفحه 7
    مقدمه
    با وجود این که داروی سیس پلاتین باعث اتوتوکسیسیتی و نوروپاتی می شود، تا کنون عارضه اختلال بویایی در اثر این دارو گزارش نشده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر سیس پلاتین روی حس بویایی در بیماران سرطانی تحت درمان با این دارو بود.
    روش کار
    58 بیمار (13 نفر زن و 45 نفر مرد با متوسط سنی 54 سال) از بین بیمارانی که جهت دریافت شیمی درمانی با داروی سیس پلاتین به این مرکز مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند. سیس پلاتین با دوز 100-70 میلی گرم برای هر متر مربع از سطح بدن بیمار در رژیم های مختلف شیمی درمانی تجویز شد. قبل از شیمی درمانی با داروی سیس پلاتین شنوایی بیماران با اودیومتری و بویایی آن ها با استفاده از تست Sniffin stick به عنوان پایه و حس بویایی قبل از هر تزریق، مورد آزمایش قرار گرفتند و در انتهای 3 هفته پس از آخرین شیمی درمانی نیز تست بویایی و اودیومتری مجددا انجام شد.
    نتایج
    از بین 58 بیمار تحت مطالعه 7 نفر به علت بیماریشان فوت کردند. بیماران یک دوز تجمعی سیس پلاتین بین 100 تا 700 میلی گرم (متوسط 380 میلی گرم) را در طول مدت درمان دریافت کردند. از بین بقیه بیماران 14 نفر دچار کاهش شنوایی و 5 نفر دچار کاهش بویایی شدند که در میان افرادی که دچار کاهش بویایی شده بودند، تنها در یک نفر شدت آن در حد هایپوسمیا بود. حس شنوایی این فرد نرمال بود. این تغییر از لحاظ آماری معنی دار نبود، اما رابطه دوز دارو و کاهش شنوایی از لحاظ آماری معنی دار بود (039/0= P).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که داروی سیس پلاتین در دوزهایی که باعث کاهش شنوایی می شود، اثر قابل توجهی از نظر آماری روی حس بویایی ندارد.
    کلیدواژگان: سیس پلاتین، شیمی درمانی، حس بویایی، اتوتوکسیسیتی، تست Sniffin stick
  • احسان خدیوی، محسن حری، محمدرضا شریفیان، منور افضل آقایی، مهدی بخشایی صفحه 13
    مقدمه
    افزایش مقاومت راه هوائی فوقانی ناشی از هیپرتروفی آدنوتونسیلار می تواند موجب انسداد متناوب راه هوائی، کاهش تهویه ی مزمن آلوئولار و حتی عوارض قلبی ریوی شدید از جمله هیپرتانسیون شریان ریوی و قلب ریوی گردد. هدف این مطالعه بررسی این مطلب است که آیا تونسیلکتومی و آدنوئیدکتومی می تواند تاثیری بر روی فشار متوسط شریان ریوی این کودکان داشته باشد.
    روش کار
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی که توسط کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصویب گردید، 32 کودک (16 مؤنث، 16 مذکر) در محدوده سنی 5/3 تا 13 سال (متوسط 1 ± 06/7) که با تشخیص انسداد راه هوائی فوقانی یا عفونت های مزمن ناشی از هیپرتروفی آدنوئید و تونسیل ها مراجعه نموده بودند به شکل تصادفی انتخاب و در مطالعه گنجانده شدند. در همه این کودکان با استفاده از اکوکاردیوگرافی داپلر فشار متوسط شریانی را در مرحله قبل و به طور متوسط 4/0 ± 25/4 ماه بعد از عمل جراحی اندازه گیری کردیم.
    نتایج
    در مقایسه متوسط فشار شریان ریوی قبل و بعد از عمل جراحی مشخص گردید که یک کاهش قابل توجه در متوسط فشار شریان ریوی رخ داده است و فشار متوسط شریانی قبل از عمل از 82/0 ± 37/19 میلی متر جیوه به 6/0 ± 10/18 میلی متر جیوه بعد از عمل جراحی رسید. (004/0 = P) 10 نفر دچار هیپرتانسیون پولمونر بودند که بعد از عمل جراحی فشار شریان ریوی 9 نفر از آن ها تا محدوده طبیعی کاهش پیدا کرد.
    نتیجه گیری
    هیپرتروفی انسدادی آدنوئید و لوزه های کامی موجب افزایش مقادیر MPAP1 در کودکان خواهد شد که با انجام به موقع آدنوتونسیلکتومی قابل برگشت خواهد بود.
    کلیدواژگان: هیپرتروفی آدنوتونسیلار، آدنوئیدکتومی، تونسیلکتومی، فشار شریان ریوی، اکوکاردیوگرافی
  • براتعلی رمضان زاده، مریم پوستی، وحید رضا حسینی صفحه 19
    مقدمه
    اپن بایت قدامی به عنوان مال اکلوژنی که درمان و نگهداری نتایج درمان آن مشکل است، مورد توجه بسیاری از ارتودنتیست ها قرار گرفته است. دانستن عوامل اتیولوژیک اپن بایت قدامی جهت تشخیص صحیح و طرح ریزی مناسب درمان ضروری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی شاخص های سفالومتریک نوجوانان دارای اپن بایت قدامی مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی مشهد می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، سفالوگرام های جانبی 40 بیمار دارای اپن بایت قدامی به عنوان گروه مورد و40 بیمار دارای اوربایت نرمال و رابطه مولر و کانینی کلاس I به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. بعد از تعیین شاخص های سفالومتریک، خصوصیات دو گروه با هم مقایسه شدند. برای مقایسه دو گروه از آزمون آماری Two sample independent t-test با سطح معنی دار 05/0 استفاده شد. پارامترهای سفالومتریک تعیین شده در دختران و پسران در گروه مورد و شاهد با یکدیگر مقایسه شدند. سپس پارامترهای کل افراد گروه مورد با گروه شاهد مقایسه شدند.
    نتایج
    در مقایسه پارامترهای سفالومتریک دختران و پسران هر گروه با یکدیگر اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در مقایسه کل افراد دو گروه مشاهده شد زاویه قاعده جمجه Yaxis، ارتفاع تحتانی صورت، ارتفاع قدامی صورت، زاویه پلن فرانکفورت به قاعده جمجه، زاویه پلن مندیبل به قاعده جمجمه، زاویه پلن مندیبل به فرانکفورت، زاویه پلن مندیبل به پلن پالاتال، زوایای دندان ثنایای بالا به قاعده جمجمه، ثنایای بالا به ارتفاع صورت، ثنایای بالا به پلن پالاتال و موقعیت قدامی خلفی فک بالا و پایین نسبت به یکدیگر، در گروه اپن بایت (مورد) به طور معنی داری از گروه دارای اوربایت نرمال (شاهد) بیشتر بود (05/0P<). همچنین نسبت ارتفاع فوقانی صورت به ارتفاع تحتانی، نسبت ارتفاع خلفی به ارتفاع قدامی صورت و زاویه ثنایاهای پایین با پلن مندیبل در گروه مورد به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (05/0P<). اما در سایر شاخص های سفالومتریک مورد بررسی در این مطالعه اختلاف آماری بین دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد در بیماران دارای اپن بایت قدامی در اغلب موارد 1) تمایل به رابطه استخوانی کلاس II 2) تمایل به رشد عمودی و افزایش ارتفاع 3/1 تحتانی صورت 3) تمایل لبیالی ثنایاهای بالا 4) تمایل لینگوالی ثنایاهای پایین مشاهده می شود.
    کلیدواژگان: اپن بایت قدامی، شاخص های سفالومتریک، نوجوانان
  • غلامعلی معموری، دکترنعمت ا& مختاری امیر مجدی، حسن بسکابادی، حمید خالصی صفحه 27
    مقدمه
    زردی مشکل شایعی در نوزادان می باشد. علائم بالینی مسمومیت هیپر بیلی روبینمی در ابتدا ممکن است قابل شناسایی نباشد. پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) تست مفید در نوزادان با میزان بالای بیلی روبین سرم خون برای شناسایی آنسفالوپاتی اولیه ساقه مغز می باشد. برای ارزیابی ABR در شناسایی مشکلات شنوایی در نوزادان دچارهیپربیلی روبینمی، تصمیم به انجام این مطالعه گرفتیم.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی طی نه ماه در سال 1385 روی60 نوزاد ترم با وزن بیشتر از 2500 گرم و بیلی روبین 54-18 میلی گرم بر دسی لیتر که همولیز و ریسک فاکتورهای اختلال شنوایی را نداشتند، ABR قبل از شروع درمان و در موارد غیر طبیعی پس از درمان و سه ماهگی انجام گردید. آنالیزهای آماری بر اساس تست 2k و تست فیشر، انجام گرفت.
    نتایج
    دراین مطالعه، 60 نوزاد به وسیله تست ABR جهت شناسایی اختلال شنوایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. وزن متوسط250±3000 گرم، سن حاملگی 1±38 هفته، غلظت متوسط میزان بیلی روبین 9±36 میلی گرم بر دسی لیتر بوده (mg/dl 54-18). در 17 مورد ABR غیر طبیعی قبل از درمان مشاهده گردید. در 5 مورد پس از درمان نیز ABR غیر طبیعی باقی ماند (متوسط غلظت بیلی روبینmg/dl5±43). اختلالات ABR در این مطالعه شامل تاخیر امواج I،III،V و طولانی شدن فواصل امواج III-V،I-V،I-III بوده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه، نوزادان با غلظت بیلی روبین سرم در طیف 54-18 میلی گرم بر دسی لیتر، افزایش تاخیر در امواج V،III،I ABR و یک افزایش در تاخیرهای نسبی فواصل بین موجی I-V،III-V،I-III نشان دادند. با افزایش میزان بیلی روبین احتمال ضایعات پایدار مسیر شنوایی افزایش می یابد که در بیلی روبین بالاتر از 32 میلی گرم بر دسی لیتر، ممکن است با درمان هم، اصلاح نگردد.
    کلیدواژگان: هیپر بیلی روبینمی، تست پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR)، نوزاد
  • مسعود نادرپور، نجمه دوست محمدیان، علیرضا لطفی صفحه 33
    مقدمه
    خوردگی کانال عصب فاسیال یک مشکل شایع در جراحی کلستئاتوم است. هدف این مطالعه ارزیابی شایعترین محل خوردگی کانال عصب فاسیال و شایعترین عوارضی از کلستئاتوم است که همراه با خوردگی کانال عصب فاسیال دیده می شود.
    روش کار
    این مطالعه در طی 6 سال از سال 1380 تا 1385 انجام شد. 185 بیمار با کلستئاتوم وارد مطالعه شدند و یافته های گوش میانی در جراحی کلستئاتوم بررسی گردیدند. داده ها با آزمون های Fisher exact test، K2 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    نتایج
    از 185 بیمار، 95 نفر(4/51%) مرد و 90 نفر(6/48%) زن با متوسط سنی 5/30 سال بودند. میزان خوردگی کانال عصب فاسیال 73/29% (55 مورد) و شایعترین محل خوردگی کانال عصب فاسیال سگمان تمپانیک (4/85%) بود. ارتباط آماری مثبت بین انسیدانس خوردگی کانال عصب فاسیال و وجود فیستول مجرای نیم دایره ای خارجی به دست آمد.
    نتیجه گیری
    شایعترین ناحیه صدمه عصب فاسیال در جراحی کلستئاتوم، سگمان تمپانیک است. جراحان در موارد شک به یک فیستول مجرای نیم دایره ای خارجی، همیشه باید در نظر داشته باشند که احتمالا کانال عصب فاسیال خوردگی دارد و این عصب در تماس مستقیم با کلستئاتوم است و برعکس.
    کلیدواژگان: خوردگی کانال عصب فاسیال، کلستئاتوم، فیستول مجرای نیم دایره ای خارجی
  • بهروز گندمی، سیدعلی موسوی، احسان علی آبادی، الهام گندمی صفحه 39
    مقدمه
    عفونت های فضاهای سر و گردن به علت نزدیکی به عروق بزرگ و مدیاستن، عفونت های جدی و خطرناکی هستند. شایع ترین عاملی که منجر به آبسه فضاهای سر و گردن می شود، عفونت های دندانی می باشد. در این مطالعه گذشته نگر به تعیین شیوع عفونت های فضاهای سر و گردن به دنبال عفونت دندانی، فضاهای درگیر عفونت، شایع ترین میکروارگانیزم های عامل عفونت و تعیین شیوع این عفونت ها بر اساس سن و جنس بیماران پرداخته شده است.
    روش کار
    در این مطالعه گذشته نگر، پرونده 241 بیمار مبتلا به عفونت فضاهای سر و گردن که طی 10 سال اخیر به بیمارستان خلیلی شیراز مراجعه کرده بودند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    شایع ترین عامل ایجاد عفونت فضاهای سر و گردن عفونت دندان ها در 141 بیمار (5/58%) بود که 79 نفر مرد و 62 نفر زن بودند. بیشترین سن درگیری، دهه سوم بود (39 بیمار 6/27%). دومین عامل شایع، عفونت لوزه ها بود که در 33 بیمار (7/13%) رخ داده بود. شایع ترین فضاهای درگیر عفونت در 141 بیمار دارای عفونت فضاهای سر و گردن به دنبال عفونت دندانی عبارت بودند از: درگیری همزمان و دو طرفه فضاهای ساب مندیبولار، ساب منتال، ساب لینگوال (آنژین لودویگ) در 53 بیمار (6/37%)، پس از آن، درگیری فضای ساب مندیبولار در 45 بیمار (9/31%) و فضای پارافارنژیال در 37 بیمار (2/26%) شایع تر بود. کشت تنها در مورد 34 بیمار انجام شد که از این تعداد، رشد باکتری در 18 مورد اتفاق افتاد. شایعترین ارگانیزم، استرپتوکوک غیر همولیتیک بود (11 بیمار).
    نتیجه گیری
    عفونت های فضاهای سر و گردن، خطرناک و تهدید کننده حیات اند و اغلب به دنبال عفونت های دندانی رخ می دهند. لذا به نظر می رسد که ارتقای دانش عمومی درباره سلامتی دهان، افزایش مراکز دندانپزشکی و درمان به موقع و درست عفونت های دندانی نقش مهمی در کاهش شیوعآبسه های سر و گردن داشته باشد.
    کلیدواژگان: عفونت های دندانی، عفونت های عمقی گردن، عفونت فضاهای سر و گردن
  • آرزو جهان بین، نیما مخبر، عباسعلی صحافیان صفحه 45
    مقدمه
    امروزه عقیده بر این است که اتیولوژی شکاف لب و کام، چند عاملی بوده و عوامل ژنتیک و محیطی هر دو در پیدایش این ناهنجاری دخیلند، بنابراین هدف اصلی از این مطالعه، یافتن تفاوت های فصلی و سالیانه در زمان تولد کودکان مبتلا به شکاف کام و لب و نیز اختلاف آن، در دو جنس بود.
    روش کار
    در این مطالعه گذشته نگر، تاریخ تولد 358 نوزاد متولد شده در استان خراسان رضوی بین سال های1371 تا 1386 که با تشخیص شکاف لب و کام به مرکز شکاف لب و کام دانشکده دندان پزشکی مشهد مراجعه کرده بودند، استخراج شد. داده ها برای یافتن تفاوت های فصلی و نیز اختلاف آن در دو جنس با کمک آنالیزsquare Chi- تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که بیشترین میزان زمان تولد بیماران شکاف کام در پاییز است، ولی شکاف لب و کام شیوع فصلی متفاوتی را نشان می دهد، چرا که حداکثر بروز برای مردان در بهار و پاییز و در زنان در زمستان می باشد. به علاوه این تحقیق نشان داد در مجموع، بروز شکاف لب، شکاف کام و شکاف لب و کام از سال 1371 تا 1386 سیر نزولی داشته است.
    نتیجه گیری
    این شیوع فصلی می تواند به عنوان یک راهنما برای بررسی بیشتر عوامل محیطی که در اتیولوژی چند عاملی شکاف لب و کام موثر هستند، عمل نماید.
    کلیدواژگان: فصل، شکاف کام، شکاف لب، زمان تولد
  • محسن رجعتی حقی، نازنین ابدالی صفحه 51
    نئوپلاسم متاستاتیک استخوان گیجگاهی درکل ناشایع می باشد و بسته به آن که کدام قسمت استخوان درگیر شده باشد، علائم بالینی متفاوتی ممکن است ایجاد شود. بارزترین این علائم کاهش شنوایی است ولی فلج فاسیال، سرگیجه و وزوزگوش هم گزارش شده اند. درگیری متاستاتیک ساک اندولنفاتیک و تظاهرآن به صورت کاهش شنوایی ناگهانی همراه با علایم شبه منیر تاکنون گزارش نشده است. ما یک مورد نادر بیمار مبتلا به کاهش شنوایی ناگهانی که به علت کارسینوم متاستاتیک استخوان گیجگاهی از منشاء پستان را گزارش می کنیم.
    کلیدواژگان: استخوان گیجگاهی، متاستاز، ساک اندولنف، کاهش شنوایی ناگهانی
|
  • Mosallai A. , Heydari Mh. , Khademi B. , Omidvari Sh. , Ahmadloo N. , *Mohammadian Panah M.Md Page 7
    ntroduction: Although ototoxicity and neuropathy are common side effects of cisplatin, there is no evidence of altered olfactory function in cancer patients receiving cisplatin based chemotherapy. The purpose of this study was to investigate the effect of cisplatin on olfactory function.
    Materials And Methods
    Fifty-eight patients (13 female, and 45 male with a mean age of 54 years) who needed to be treated with cisplatin based chemotherapy at our institution were enrolled in this study. Cisplatin with a dose of 70-100 mg/m2 was administered per cycle in different chemotherapy regimens. Olfactory function and audiometery were tested before beginning chemotherapy (as baseline). Assessment of olfactory function also was carried out before each cycle of cisplatin and finally olfactory test and audiometery was performed at least 3 weeks after the last course of cisplatin based chemotherapy.
    Results
    Of 58 patients enrolled in this study, seven patients died due to their cancer and 51 patients completed the planned chemotherapeutic treatment. The patients received cisplatin at a cumulative dose of 100-700 mg/m2 (mean cumulative dose: 380 mg/m2) during their chemotherapy treatment. Hearing impairment was documented in fourteen patients and four patients developed hyposmia and one patient anosmia that had no hearing loss. The test score changes were not statistically significant but there was a statistically significant correlation between drug dose and hearing loss (P=0.039).
    Conclusion
    The results of this study showed that cisplatin has no statistically significant effect on the sense of smell at doses which cause hearing impairment.
  • *Khadivi E. , Horry M. , Sharifian Sm. , Afzal Aghaee M. , Bakhshaee M.Md Page 13
    ntroduction: Increased upper-air way resistance resulting from hypertrophic tonsils and adenoids can cause intermittent airway obstruction, chronic alveolar hypoventilation, and even severe cardiopulmonary complications like pulmonary hypertension and corpulmonale. The aim of this study is to clarify whether tonsillectomy and adenoidectomy have any effect on mean pulmonary arterial pressure.
    Materials And Methods
    This prospective study was approved by ethic committee. Thirty two randomly selected children (16 male, 16 female) aged between 3.5 and 13 (mean 7.06±1) with a diagnosis of upper airway obstruction or chronic infections from hypertrophied tonsils and adenoids were included in our study. Mean pulmonary arterial pressure (MPAP) was measured using Doppler echocardiography preoperatively and mean 4.25±0.46 months postoperatively in all subjects.
    Results
    Comparing preoperative and postoperative mean pulmonary arterial pressure showed a statistically significant decrease in mean pulmonary arterial pressure in these children (Preoperative mean PAP=19.37±0.82, postoperative mean PAP= 18.10±0.6). (P=0.004). 10 of the 32 subjects in the study group were pulmonary hypertensive preoperatively. MPAPs of 9 of these children decreased to normal range. (P=0.004).
    Conclusion
    This study showed that obstructive adenoid and tonsillar hypertrophy causes higher MPAP values in children that would be reversible by performing early adenotonsillectomy.
  • Ramazanzadeh Ba. Dds, *Pousti M. Dds, Hosseini Vr. Dds Page 19
    ntroduction: Open bite is concerned as a malocclusion with a difficult treatment and challenging stability. Being aware of etiologic factors of anterior open bite is essential for correct diagnosis and convenient treatment planning. The aim of this study was to evaluate cephalometric criteria in open bite adolescent patients in Mashhad.
    Materials And Methods
    In this retrospective study, Lateral cephalograms of 40 patients with anterior open bite as case group, and 40 patients with normal overbite and classI molar and canine relationship as control group were selected. Cephalometric criteria were determined and compared in two groups. To compare two groups Student's t-test with 0.05 significance level was used. Cephalometric parameters in males and females within each group, and between the total samples of two groups were compared.
    Results
    There was no significant difference between cephalometric parameters of males and females in each group. In comparing the total samples of two groups Yaxis-SN, lower facial height, anterior facial height, FH-SN, ManP-SN, ManP-FH, ManP-PP, U1-SN, U1-FH, U1-PP, and ANB were significantly greater in open bite group while PFH/AFH, UFH/LFH, and IMPA was significantly lower in this group. There was no significant difference between two groups in other cephalometric criteria.
    Conclusion
    This study demonstrated that in open bite patients there is tendency toward: 1-ClassII skeletal relationship 2-Vertical growth and increase in LFH 3-Labial inclination of upper incisors 4- Lingual inclination of lower incisors
  • Maamoori Gh A. , Mokhtari Amir Majdi N. , *Boskabadi H. , Khalesi H. Page 27
    ntroduction: Jaundice is a commen prablem in newborns and clinical presentations resulting from early stages of hyperbilirubinemia toxicity. ABR is useful test to recognize the primary brain stem encepholapathy. This study has been carried out with the objective of evaluating the ABR in recognizing hearing disorders in newborns suffering from Jaundice.
    Material And Methods
    In this study, we describe ABR obtained in 60 full term newborns, with birth weight more than 2500 gr,and Bilirubin concentration Between 18-54mg/dl without immune hemolysis and hearing disorder risk factor, from march 2005 until January 2006. ABR was carried out before commencing therapy, While first ABR was abnormal, repeated ABR was done after treatment exactly after 3 months.
    Results
    In this study, sixty newborns were evaluated by ABR for detecting early hearing disorder. Mean weight were 3000±250 gr, Gestational age 38±1 weekes, bilirubin concentration 36 mg/d.l±9 (18-54 range).17 patients had abnormal ABR pretreatment, and 12 patients done normal ABR second evalution after treatment (Bili: 26±3), 5 patients had persistent abnormal (mean Bili: 43±5). ABR abnormalities includes latencies wave I,III,V and loger duration interpeaks I-V,I-III and III-V. (Mean values of ABR latencies when compared with a group of normal babies as a control group were significantly increased before treatment, but returned to normal value after treatment (P=0.001).
    Conclusions
    Our study proved that newborns with serum bilirubin ranging from 18 to 54 mg/dl would be increase in ABR waves I,III,V and also increase in interpeak I-III,III-V,I-V that may be irreversible in those infants with bilirubin more than 32 mg/dl.
  • Naderpour M. , *Doostmohammadian N. , Lotfi Ar. Page 33
    ntroduction: Facial nerve dehiscence (FND) is a common problem at surgery of cholesteatoma: The aim of this study was survey of the common site of FND and the common complication of cholesteatoma that coexists with FND.
    Materials And Methods
    This-cross sectional study was performed from 2001 to 2006. 185 patients with cholesteatoma were studied. Middle ear Findings at surgery of cholesteatoma were surveyed. Data was analyzed using the k2 and Fisher exact test.
    Results
    Of 185 cases, 95 (51.4%) were male and 90 (%48.6) were female and the mean age was 30.5 years. The rate of FND was 29. 73% (55 cases). The commen site of FND was tympanic segment (85.4%). The positive statistically association between FND incidence and the presence of lateral semicircular fistula was demonstrated.
    Conclusion
    The most common area of facial nerve injury at surgery of chlesteatoma is tympanic segment. Surgeons should always consider that fallopian canal will be eroded and the facial nerve is in direct contact with cholesteatoma whenever a lateral semicircular canal fistula is suspected or vice versa.
  • Gandomi B. , *Moosavi Sa. , Aliabadi E. , Gandomi E. Page 39
    ntroduction: infections of the head and neck spaces are serious and dangerous due to vicinity to the great vessels and mediastinum. The most common source of infection leading to head and neck space abscess, are dental infection. This retrospective study was performed to determine the prevalence of head and neck space infections following dental infections, the spaces involved, the most common microorganisms involved in these infections and to determine the prevalence of head and neck space infections according to age and sex of the patients.
    Materials And Methods
    In this retrospective study, the charts of 241 patients with head and neck space infections referring to Khalili hospital during the past 10 years was reviewed and data well assessed.
    Results
    The most common source of head and neck space infections was dental infections occurring in 141 patients (58.5%). From these 141 patients, 79 patients were male and 62 patients were female. The most common age of involvement was the 3rd decade (39 patient 27 6%). The second most common cause was tonsillitis occurring in 33 patients (13.7%). The most common spaces involved in 141 patients with head and neck space infection following dental infections, were: simultaneous involvement of submandibular, sub mental and sublingual space bilaterally (Ludwig's angina) in 53 patients (37.6%) followed by sumbandibular space in 45 patients (31.9%) and Para pharyngeal space in 37 patients (26.2%). Culture has been performed in only 34 patients from which bacterial growth occurred in 18 cases. The most common organism was non hemolytic streptococci (11 cases).
    Conclusion
    Head and neck space infection are dangerous and life threatening conditions that occur most commonly following dental infections so it seems that escalating the general knowledge about oral health, increasing dentistry centers and early and proper management of dental infections have a major role in reducing the incidence of head and neck abscesses.
  • *Jahanbin A. Dds, Mokhber N. Dds, Sahhafian Aa. Dds Page 45
    ntroduction: Cleft lip and palate are believed to be caused by multi factorial inheritance in which genes interact with environmental agents. Thus the main aims of this study were to find out seasonal variations in the birth date as well as the sex distribution in the birth of children with cleft lip and palate.
    Materials And Methods
    In this retrospective study,the birth dates of 358 children born in Khorasan Razavi state from 1992 to 2007 with a diagnosis corresponding to cleft palate, or cleft lip with or without cleft palate, were obtained from Cleft Lip and Palate Research Unit in Mashhad Dental School. The data were analyzed by Chi -square test to look at the sex distribution and seasonal variation.
    Results
    The results showed the peak incidence of cleft palate birth in autumn. Cleft lip and palate showed a different seasonal trend, with the peak occurrence in the spring and autumn for males and in the winter for females. Additionally, this study showed the yearly rate for cleft lip, isolated cleft palate and cleft lip and palate decreased from 1992 to 2007.
    Conclusion
    These seasonal trends may act as a pointer to the environmental factors active in the multi factorial etiology of cleft lip and cleft palate.
  • *Rajati Haghi M. , Abdali N. Page 51
    ntroduction: Metastatic carcinoma of the temporal bone is rare and its clinical presentation depends on the site of bone involvement. The most significant symptom is hearing loss, but facial paralysis, vertigo and tinnitus have also been reported. Metastasis to the Endolymphatic sac presenting as a sudden hearing loss accompanied by meniere-like symptoms has not yet been reported. Herein we report a case of sudden SNHL due to metastasis from breast carcinoma.