فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار - سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 49، پاییز 1387)

مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
سال پانزدهم شماره 3 (پیاپی 49، پاییز 1387)

  • 72 صفحه، بهای روی جلد: 8,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/12/10
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد محمدزاده، سیدجواد میرنجفی زاده صفحه 129
    زمینه و هدف
    مطالعات قبلی نقش گیرنده های آدنوزینی A2A را در گسترش تشنج های ناشی از کیندلینگ را به درستی روشن نکرده اند. در مطالعه حاضر با انسداد این گیرنده ها (توسط آنتاگونیست اختصاصی) نقش آن ها در تشنجات ناشی از کیندلینگ مسیر پرفورنت مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت تجربی بر روی موش های صحرایی انجام شد که 24 سر موش در چهار گروه 6 تایی به صورت تصادفی مورد مطالعه قرار گرفتند. روش کار به این صورت بود که حیوانات با تحریک الکتریکی مسیر پرفورنت کیندل شدند. در دو گروه از حیوانات قبل از هر بار تحریک کیندلینگ، آنتاگونیست گیرنده های آدنوزینی A2A (ZM 241385) با غلظت های 500 و 200 میکرومولار به داخل بطن جانبی حیوانات تزریق می شد. حیوانات گروه کنترل نرمال فقط تحریکات کیندلینگ دریافت می کردند. درگروه چهارم حیوانات تزریق حلال داروی فوق به داخل بطن جانبی قبل از تحریکات کیندلینگ صورت می گرفت (گروه کنترل شم). جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس دو طرفه و توکی تحت نرم افزار Statistica استفاده شد.
    یافته ها
    تزریق آنتاگونیست گیرنده های آدنوزینی A2A (ZM 241385) با غلظت 500 میکرومولار به داخل بطن جانبی حیوانات باعث به تعویق افتادن روند کیندلینگ شد. آزمون آنالیز واریانس دو طرفه نشان داد که تعداد تحریکات لازم برای رسیدن به مراحل تشنجی را به طور معنا داری افزایش داد]001/0، P<47= (40و4)[F. همچنین در این گروه کاهش معنا داری در مدت زمان امواج تخلیه متعاقب تجمعی] 05/0، P<5/2= (60و6)[F نسبت به گروهی که حلال دارو دریافت کرده بودند (گروه کنترل شم)، مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق، تزریق آنتاگونیست گیرنده های آدنوزینی A2A اثر ضدتشنجی معنا داری بر تشنجات القا شده توسط کیندلینگ مسیر پرفورنت دارد و این اثر از طریق مهار اثر آدنوزین درون زاد بر گیرنده های آدنوزینی A2A صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: کیندلینگ، تشنج، آدنوزین، مسیر پرفورنت
  • رمضان میرزایی، عبدالامیر علامه، سیدباقر مرتضوی، علی خوانین، نصرالله کمالیان صفحه 138
    زمینه و هدف
    صدا در شدت های بالا به عنوان یک عامل استرس زای فیزیکی تلقی می شود. لذا هدف از این مطالعه تعیین اثر استرسی تراز فشار صدای مجاز بر تغییرات آنتی اکسیدانی و لیپید پراکسیدانی بافت کبد خرگوش می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در سال 1383 در دانشگاه تربیت مدرس به روش تجربی بر روی 18 سر خرگوش سفید نر نیوزلندی انجام شد. خرگوش ها به صورت تصادفی در سه گروه تقسیم شدند: گروه کنترل، گروه در تماس یا تراز فشار صدای dBA 85 (96 ساعت، 12 روز و روزی 8 ساعت) با فرکانس های Hz 3540-250 و گروه در معرض صدای با فرکانس های Hz 20000-3540. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. برای مقایسه بین میانگین مقادیر پارامترها در بین گروه های مورد مواجهه صدا با گروه کنترل از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. سطح معنا داری 05/0= در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که سطح مالون دی آلدئید در گروه های کنترل، در معرض صدای بم (گروه دوم) و گروه سوم به ترتیب 5/5، 54/5 و 71/5 نانومول و سطح گلوتاتیون در هر سه گروه 131/0 میکرومول بر گرم بافت کبد به دست آمد ولی این اختلاف ها از نظر آماری معنا دار نبود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه، صدای با تراز فشار dBA 85 با وجود افزایش محدود سطح مالون دی آلدئید، تغییر معنا داری در سطح مالون دی آلدئید و گلوتاتیون بافت کبد خرگوش ایجاد نمی کند.
    کلیدواژگان: گلوتاتیون، مالون دی آلدئید، صدا، خرگوش
  • محمدرضا نیکروش، مهدی جلالی صفحه 144
    زمینه و هدف
    در طب سنتی ایرانیان، این باور همواره وجود داشته است که کافور کاهش دهنده میل جنسی محسوب می شود. بر اساس این تفکر و به استناد مطالعات اندکی که در این زمینه وجود دارد، محققین بر آن شدند تا اثر این ماده را بر تغییرات هیستولوژیکی دستگاه تولید مثلی و روند اسپرماتوژنز موش مورد بررسی قرار دهند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، 24 موش نر balb/c در آستانه بلوغ انتخاب گردیده و به دو گروه تجربی و 2 گروه کنترل تقسیم شدند. سپس روزانه معادل30 میلی گرم بر کیلو گرم وزن بدن، کافور محلول در روغن زیتون به ترتیب به مدت 10 و 20 روز به صورت خوراکی به گروه های تجربی 1 و2 تجویز گردید و در گروه های کنترل، مشابه این عمل با حجم مشابهی از روغن زیتون انجام پذیرفت. در پایان دوره، بیضه های هر گروه پس از بیهوشی و قطع نخاع حیوانات برداشته شد و به روش های معمول بافت شناسی مورد آماده سازی، تهیه برش های سریال و رنگ آمیزی قرار گرفت. سپس داده ها با استفاده از آزمون تی تحت نرم افزار MaCorr مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    طبق نتایج حاصل از این پژوهش، اگر چه تفاوت میانگین قطر خارجی توبول ها در گروه های مختلف نسبت به همدیگر معنا دار نبوده است. اما در مقایسه نمونه های تجربی، میانگین قطر داخلی توبول ها (56/1±31/26) در مقایسه با گروه کنترل (19/2±38/42) به میزان25 درصد و سلول های جنسی بالغ (71/3±17) در مقابل (92/3±28) به میزان 12 درصد کاهش نشان داد.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از این پژوهش بیانگر این موضوع است که تجویز کافور ممکن است از کانالیزه شده توبول های سمینیفر به شکل معنی داری کاسته و بالغ شدن سلول های جنسی را نیز کاهش داده و از این طریق ساختار تکاملی دستگاه تولید مثلی جنس نر را تحت تاثیر قرار دهد.
    کلیدواژگان: کافور، توبول های سمینیفر، موش
  • ناصر مسروری، احمدرضا کامیاب، راحله حلبیان، محمدعلی شکرگزار، کاظم پریور، مهشید محمدی پور، مهریار حبیبی رودکنار صفحه 152
    زمینه و هدف
    فاکتورVII یکی از عوامل انعقادی مهم در مسیرخارجی انعقاد خون است که می تواند با فعال کردن FX نیاز بیماران هموفیل را به فاکتورهای VIII و IX رفع نماید. بیان نوترکیب این فاکتور مشکلات موجود در تهیه فاکتورهای مذکور از پلاسما (با توجه به میزان اندک آن ها) و همچنین خطر انتقال بیماری های خونی را برطرف می سازد. لذا هدف از این پژوهش بیان فاکتور مذکور به صورت نوترکیب و در سطح بالا با استفاده از فناوری Gateway و TOPO cloningمی باشد.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی، cDNA فاکتور VII از رده سلولی کبدیHepG2 به کمک PCR جدا شد و سپس با تکنیک TOPO Cloning ژن مورد نظر در ساختمان ناقل پروکاریوتی قرارگرفت. ناقل نوترکیب پس از غربالگری برای کلونی های باکتریایی استخراج و از آن برای انجام واکنش نوترکیبی LR با ناقل بیانی باکولوویروس در فناوری Gateway استفاده شد. ویروس نوترکیب به میزبان حشره انتقال و پس از غربالگری های لازم بیان پروتئین بررسی گردید. نتایج آنالیز بیان پروتئین با الایزا به صورت تکرار سه تایی (انحراف معیار± میانگین) ارائه و تفاوت بین گروه ها با استفاده از آزمون آماری تی استیودنت تحت نرم افزار SPSSمورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از تست PCR برای واکنش های کلونینگ و نوترکیبی همگی حاکی از کلونینگ ژن فاکتور VII با بازدهی بیش از 90 درصد در ساختار ناقل های مورد استفاده بودند. آنالیزهای انجام شده برای بیان پروتئین توسط الایزا، SDS-PAGE و وسترن بلات بیان بالای این فاکتور را (μg/mL30) تایید نمودند. نتایج حاصل از آنالیز الایزای نمونه های کشت آلوده تفاوت معنا داری را با کنترل منفی نشان می دادند (001/0P<) و بیشترین سطح بیان در روز هفتم (076/0± 960/1) به دست آمد.
    نتیجه گیری
    یافته های حاصل از آنالیز بیان پروتئین نوترکیب به کمک سیستم بیانی باکولوویروس نمایانگر تولید آن در مقیاس بسیار وسیع تر نسبت به سیستم های بیانی مشابه یوکاریوتی و پروکاریوتی است.
    کلیدواژگان: هموفیلی، فاکتور Gateway t TOPO Cloning، VII، باکولوویروس
  • حسن خلیلی، سعید فقیه، حمیدرضا بهنام وشانی صفحه 158
    زمینه و هدف
    یکی از عوامل احتمالی خطا در اندازه گیری فشارخون روی هم قراردادن پاها از ناحیه زانو در حالت نشسته هنگام اندازه گیری فشار خون می باشد و مطالعات انجام شده در این مورد نتایج متناقص ارائه داده اند. لذا، پژوهش حاضر جهت بررسی اثر روی هم قرار دادن پاها در وضعیت نشسته بر روی فشارخون در بیماران دارای پر فشاری خون انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت نیمه تجربی انجام شد و جامعه پژوهش شامل بیماران دارای پرفشاری خون اولیه مراجعه کننده به درمانگاه های داخلی و قلب بیمارستان واسعی سبزوار بود که 90 بیمار به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. فشار خون بیماران بر اساس یک پروتکل نوشته شده، در سه مرحله، ابتدا در وضعیت کف پاها به صورت صاف بر روی زمین، در مرحله دوم پاها از ناحیه زانو بر روی هم قرار گرفته و در مرحله سوم مجددا کف پاها به صورت صاف بر روی کف اتاق (مشابه مرحله اول) اندازه گیری و ثبت شد. جهت جمع آوری داده ها از فشارسنج جیوه ای ALPK2 ساخت ژاپن و گوشی پزشکی لیتمن ساخت آمریکا استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی مزدوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    روی هم قرار دادن پاها در حین اندازه گیری فشارخون، فشارخون سیستولیک را به مقدار 81/6 میلی متر جیوه (از 782/21±43/149 به 082/22±24/156) و فشار خون دیاستولیک را به مقدار 12/3 میلی متر جیوه (از 610/13±06/89 به 920/14±18/92) افزایش معناداری (0001/0P<) داد. میانگین فشارخون سیستولیک زمانی که پاها در مرحله سوم از وضعیت روی هم قرار داده شده به وضعیت صاف بر روی کف اتاق قرار گرفت، 59/9 میلی متر جیوه (از 082/22±24/156 به 438/22±66/146) و فشارخون دیاستولیک 53/3 میلی متر جیوه (از 920/14±18/92 به 839/14±64/88) کاهش معناداری (0001/0P<) یافت.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این تحقیق، فشارخون بیماران دارای پرفشاری خون، زمانی که در حین اندازه گیری فشارخون پاهایشان را از ناحیه زانو روی هم قرار می دهند، افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: پرفشاری خون، روی هم قرار دادن پاها، فشار خون
  • رضا سعیدی، شقایق رحمانی، الهه صدیقی لویی، لیلا جعفری صفحه 164
    زمینه و هدف
    با تعیین به موقع رسیدگی نوزاد، می توان مشکلات و عوارض احتمالی را پیشگویی و نسبت به اقدامات لازم برای او تصمیم گیری نمود. با توجه به این که روش های موجود پیچیده، وقت گیر بوده و برای نوزاد استرس زا می باشند، پژوهشگران بر آن شدند تا روش ساده شده کلیمک را با روش متداول بالارد جدید مقایسه نمایند.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی می باشد که در آن 229 نوزاد به روش غیراحتمالی مبتنی بر هدف از جامعه مراجعین به بخش بعد از زایمان بیمارستان های قائم (عج) و امام رضا (ع) شهر مشهد از ابتدای اردیبهشت 1385 تا پایان مهر ماه 1385 مورد ارزیابی قرار گرفتند. نوزادان واجد شرایط در یک گروه با دو روش بالارد جدید و کلیمک از نظر رسیدگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. بدین صورت که نوزاد اول با روش بالارد جدید توسط کمک پژوهشگر اول و بلافاصله توسط کمک پژوهشگر دوم با روش کلیمک معاینه شده و سپس نوزاد دوم ابتدا توسط پژوهشگر اول با روش کلیمک و بلافاصله توسط کمک پژوهشگر دوم با روش بالارد جدید معاینه شد. معاینه در فاصله 12-6 ساعت بدو تولد انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های من ویتنی یو و ضریب توافق کاپا انجام شد.
    یافته ها
    در مطالعه انجام شده، تعیین سن جنینی به دو روش بالارد جدید و اولین روز آخرین قاعدگی (LMP) تفاوت معنا داری وجود نداشت و در 6/74 درصد (171 مورد) سن جنینی و روش بالارد جدید یکسان بودند (664/0P=). همچنین در تعیین سن جنینی به دو روش کلیمک و اولین روز آخرین قاعدگی تفاوت معناداری وجود نداشت و در 9/75 درصد (174 مورد) سن جنینی و روش کلیمک یکسان بودند (943/0P=). در 5/51 درصد (118 مورد) هر دو روش نوزادان را همزمان رسیده تشخیص دادند (806/0k=).
    نتیجه گیری
    روش ساده شده کلیمک در تعیین رسیدگی نوزادان، با روش پیچیده بالارد جدید و نیز با روش تعیین سن جنینی بر اساس اولین روز آخرین قاعدگی کاملا همخوانی دارد.
    کلیدواژگان: سن حاملگی، رسیدگی جنینی، تولد نارس، رسیدگی نوزادی
  • حسین معلایی، فریده زینی، ژرالد لارچر، محمود محمودی، سیدمهدی زرگریان صفحه 169
    زمینه و هدف
    قارچ های کراتینولیتیک از جمله قارچ های موجود در خاک هستند که فعالیت آنزیمی آن ها باعث تجزیه مواد کراتینیزه در خاک شده و یکی از عوامل مهم بیماری زا محسوب می گردد و به منظور تعیین فعالیت آنزیمی در قارچ های کراتینولیتیک و بررسی اثرات شرایط اقلیمی در فعالیت آنزیمی این مطالعه صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق از نوع توصیفی مقطعی بوده و در سال 2004 میلادی بر روی 90 قارچ کراتینولیتیکی که به صورت تصادفی از ایران و سایر کشورها انتخاب شده بودند، انجام گرفت. نمونه ها در محیط ژاپکس تغییر یافته مایع کشت داده شد. سپس فعالیت آنزیمی عصاره میسلیومی آن ها با استفاده از سوبستراهای Azocasein، سوبسترای کروموژنیک سنتتیک و کراتین آزور تعیین گردید. داده ها با استفاده از جداول دو بعدی توصیف گردید و با استفاده از آزمون آنالیز واریانس بدون تکرار یک طرفه و توکی تحت نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که مریودنتیوم کراتینوفیلوم با u/ml6/94 و میکروسپوروم کوکئی با u/ml6/81 دارای بالاترین فعالیت آزوکازئینولیتیک بوده و سوبستراهای کروموژنیک N-Suc-Ala-Ala-Ala-Pro-Phe-ρNA، N-Bz-Phe-Val-Arg-ρNA و N-Suc-Ala-Ala-Ala-Pro-Leu-ρNA را به ترتیب هیدرولیز نمودند. بین روش های بررسی فعالیت آنزیمی اختلاف معنا داری وجود دارد (05/0p<).
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه نشان داد که آنزیم های مترشحه در این قارچ ها ماهیت پروتئینازی داشته و به آنزیم های گروه سرین پروتئینازهای سوبتیلیزین- کیموتریسین مانند تعلق دارد.
    کلیدواژگان: قارچ های کراتینولیتیک، سرین پروتئیناز، آزوکازئینولیتیک، پروتئینولیتیک
  • کاظم مسکنی، مهدی جعفرزاده فخار صفحه 176
    زمینه و هدف
    مصرف مواد روانگردان و پدیده ناخوشایند اعتیاد تحت تاثیر عوامل مختلف فردی و اجتماعی در افراد بروز می نماید و بر زندگی فردی و اجتماعی فرد معتاد اثر می گذارد. لزوم توجه به این پدیده ناخوشایند باعث شد تا در این پژوهش به تعیین عوامل تاثیرگذار بر اعتیاد و ترک اعتیاد معتادان خودمعرف پرداخته شود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی از بین معتادان خودمعرف مراجعه کننده به کلینیک ترک اعتیاد بهزیستی سبزوار، بر حسب تصادف 456 نفر انتخاب شدند که پرسشنامه طراحی شده متناسب با اهداف توسط مددکار مربوطه در طی مطالعه پرونده و مصاحبه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و تی استیودنت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه از بین 456 نفر نمونه، 394 نفر (4/86 درصد) مرد و 62 نفر(6/13 درصد) زن بودند. میانگین سن مردها 7/10±4/37 سال و زن ها 4/13± 79/41 بود. در گرایش به اعتیاد در مردها، به ترتیب دوست و همکار 46 درصد و افراد غریبه 42 درصد و در زنان، خانواده و بستگان 40 درصد و افراد غریبه 30 درصد نقش داشتند که این تفاوت معنا دار بین زن و مرد می باشد (05/0P<). حدود 80 درصد افراد بیسواد و یا کم سواد می باشند. 8/38 درصد مردان اولین مصرف را در محل کار و 10/87 درصد زنان در منزل تجربه کرده اند. 63 درصد شهرنشینان و 76 درصد روستاییان شخصا تصمیم به ترک گرفته اند، حال آن که نقش همسران افراد شهرنشین در ترک اعتیاد فرد (5/12 درصد) و به مراتب بیشتر از روستائیان (8/2 درصد) بوده است. افراد مجرد، بیوه و مطلقه سابقه ترک قبلی داشته اند اما 59 درصد متاهلین دارای چنین سابقه ای نبوده اند (05/0P<).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این مطالعه خانواده، همسر، دوست و همکار هم در اعتیاد و هم ترک اعتیاد از عوامل شایع بوده اند.
    کلیدواژگان: معتاد، خودمعرف، اعتیاد، ترک اعتیاد
|
  • Seyyed Javad Mirnajafizadeh, Mohammad Mohammadzadeh Page 129
    Background and
    Purpose
    Previous studies have not properly clarified the role of A2A adenosine receptors in convulsions induced by kindling. In the present study the role of these receptors in convulsions induced perforant path kindling has been investigated by blocking these receptors (with specific antagonists). Methods and Materials: This experimental study was conducted on 24 rats which were randomly divided into four groups of six. They were kindled by electric stimulation of the perforant path. In two groups before each kindling stimulation antagonists of A2A adenosine receptors (ZM 241385) (500 and 200 µM) was injected to the lateral ventricle of the rats. Control animals were given only the electric stimulations. In the fourth group (sham) the solvent of the abovementioned drug was injected to the lateral ventricle before kindling stimulations. The obtained data were analyzed using two-way ANOVA and Tukey tests.
    Results
    Injecting the antagonists of A2A adenosine receptors (ZM 241385) (500 µM) to the lateral ventricle of the rats postponed the process of kindling. Two-way ANOVA indicated that number of stimulations required to reach the convulsive stages were significantly increased. ...
    Keywords: Kindling, Convulsion, Adenosine, Perforant Path
  • Abdolamir Allameh, Seyyed Bagher Mortazavi, Ramezan Mirzaee, Ali Khavanin, Nasrollah Kamaliyan Page 138
    Background and
    Purpose
    Noise in high intensity is one of the major physical stressors. The aim of this study was to determine the effect of stress of threshold limit value of noise with shrill and bass frequencies on antioxidation and lipid peroxidation variations of liver tissue of rabbit. Methods and Materials: This experimental study was carried out on 18 male white New Zealand rabbits at Tarbiat Modarres University in 2004. Rabbits were randomly divided into three groups: Control Group (unexposed to noise) Group 2 exposed to noise (85 dB SPL< 250-3540Hz 8 h/day 96 h) and Group 3 exposed to noise (3540Hz-20kHz 85 dB SPL 8 h/day for 96h 12 days). The obtained data were analyzed in SPSS. One-way ANOVA and post hoc Tukey test were used for comparing means across the groups; differences at P....
    Keywords: Glutathione, Malondialdehyde, Noise, Rabbits
  • Mehdi Jalali, Mohammadreza Nikravesh Page 144
    Background and
    Purpose
    In Iranian traditional medicine it has been widely believed that camphor is a suppressor of sexual desire. Based on this idea and the few studies about this issue we examined the effect of camphor on the histological changes and spermatogenesis phenomena in the mouse reproductive system.
    Materials And Methods
    In this experimental study 24 premature male balb/c mice were selected and divided into four (2 experimental and 2 control) groups. Experimental groups 1 and 2 were administered daily 30 mg/kg body weight dissolved camphor in olive oil (orally) for 10 and 20 days respectively. The control groups received the same volume of olive oil during the same periods. At the end of the exposure time each group was anesthetized and their testes were routinely removed for obtaining serial sections and histological staining. The obtained data were analyzed using t-test.
    Results
    The study data indicated that although the mean external diameter of the somniferous tubules did not show significant differences in experimental and control groups the mean internal diameter tubules (26/31±1/56) of the experimental groups (versus control groups 42/38±2/19) decreased by %25 and mature sexual cells (17/±3/71) in the experimental groups (versus control groups 28±3/92) decreased by %12.
    Conclusion
    The results of the present study indicated that administration of camphor significantly decreased the internal diameter of Somniferous tubules and reduced maturity of sexual cells; hence affecting the reproductive system of the male mice with structural changes.
    Keywords: Camphor, Somniferous Tubules, Mouse
  • Mahshid Mohammadipoor, Kazem Parivar, Mohammadali Shokrgozar, Naser Masrori, Ahmad Reza Kamyab, Raheleh Halabian, Mehryar Habibi Roudkenar Page 152
    Background and
    Purpose
    Factor VII is one of the important coagulation factors in extrinsic blood coagulation pathway which can resolve the use of FVIII and FIX for hemophilia patients by activating FX. Recombinant expression of this factor can eliminate the potential problems in preparing those factors from plasma and the risk of transferring hematological diseases. Therefore the present study intended to investigate the expression of recombinant FVII at a higher level using Gateway technology and TOPO cloning. Methods and Materials: In this experimental study Factor VII cDNA was isolated from HepG2 cell line by PCR and cloned to prokaryote TOPO vector by TOPO cloning reaction. The recombinant vector was extracted for bacterial colonies after screening and was used in Gateway adapted Baculovirus DNA by LR recombination reaction. The recombinant virus was transfected onto insect cell line and the expression of the protein was analyzed after necessary screening. Findings of the protein expression via ELISA were presented in triadic (Mean ± SD); the differences across the three groups were investigated using Student t-test.
    Results
    Cloning and recombination reaction analysis by PCR determined cloning of rFVII in high accuracy (≥90%) in the vectors. High level expression of recombinant FVII was confirmed by SDS-PAGE ELISA and Western blot analysis (30μg/ml). The highest expression level was produced on the 7th day after transfection (1.960±0.076). Determined by ELISA this result was negatively significant in the transfected sample....
    Keywords: Hemophilia, FVII, Gateway, TOPO cloning, Gateway, Baculovirus
  • Saeed Faghih, Hamidreza Behnam Vashani, Hasan Khalili Page 158
    Background and
    Purpose
    One probable sources of error blood pressure measurement can be the cross-leg seating position but research findings in this regard are contradictory. Therefore the present study was designed to investigate the effect of crossing legs while measuring the blood pressure on the reading of blood pressure in patients with hypertension. Methods and Materials: The quasi- experimental study involved 90 patients selected through purposive sampling from among the population of patients with primary hypertension admitted to Internal and Cardiac Clinics of Vaseee Hospital in Sabzevar Iran. Patients blood pressure was measured according to a written protocol in three steps: first sitting with both feet straight on the floor then sitting with crossed legs and finally sitting with both feet straight on the floor (as in the first step). Conventional stethoscope and sphygmomanometer were used for measurements; t- test was used for data analysis in SPSS.
    Results
    Crossing legs while measuring blood pressure increased systolic bp by 6.81 mmHg (from 144.43±21.782 to 156.24± 22.082) and diastolic bp by 3.12 mmHg (from 89.06± 13.610 to 92.18± 14.920). Mean systolic bp when the third step of the protocol was adopted reduced 9.59 mmHg (from 156± 22.082 to 146.66± 22.438) and diastolic bp reduced by 3.53 mmHg (from 92.18±14.920 to 88.64± 14.839).
    Conclusion
    According to the findings blood pressure reading increases in patients with hypertension when they take a seated cross-leg position during bp measurement.
    Keywords: Hypertension, Cross, Leg, Blood Pressure
  • Elahe Siddighi Loi, Shaghayegh Rahmani, Reza Saeedi, Leyla Jafari Page 164
    Background and
    Purpose
    By defining the exact time of fetus maturity complications and side effects could be predicted and best decisions could be made. Since the present methods are complicated time-consuming and stressful for the neonates researchers decided to compare the simple Klimek method with the New Ballard method.Methods and Materials: This study is a deh1ive-analytical cross-sectional research in which 229 neonates who were admitted to the postpartum wards in Qaem and Imam Reza Hospitals in Mashad from April through September 2005 were sampled through non-random and purpositive sampling. Qualified neonates in a single group were examined for maturity by both Klimek and New Ballard methods. The first neonate was examined by the first co-researcher with New Ballard method and immediately examined by the second co-researcher with Klimek method. The second neonate was examined by the first co-researcher with Klimek method and then immediately by the second co-researcher with Ballard method. The examinations were done in the first 6-12 hours after birth. Analysis of data was conducted in SPSS using Mann Whitney U and Kappa Coefficient.
    Results
    In the present study determination of gestational age via 2 methods (New Ballard and LMP) was not statistically different; and in 74.6% (171 cases) the same gestational age was obtained by both methods (p=0.664). Also determination of gestational age by Klimek method and LMP was not statistically different; and 75.9% (174 cases) the same gestational age was obtained by both methods (p=0.943). In 51.5% (118 cases) both methods detected mature neonates (K=0.806).
    Conclusion
    The simple Klimek Method is completely compatible with the New Ballard and LMP methods in determining neonatal maturity.
    Keywords: Gestational Age, Neonatal Maturity, Premature Birth, Fetus Maturity
  • Jerald Larcher, Mahmood Mahmoodi, Farideh Zeini, Hossein Moallaei, Seyyed Mehdi Zargariyan Page 169
    Background and
    Purpose
    Keratinolytic fungi (KF) are among the fungi existing in the soil whose enzymatic activity causes the decomposition of keratinized material in the soil; they are also considered as one of the pathogenic factors. The present study was conducted to determine the enzymatic activity of the KF and to evaluate the effect of climatic conditions on their activity.Methods and Materials: This deh1ive cross-sectional study was conducted on 90 isolates of KF randomly selected from different regions in Iran and other countries in 2004. The samples were cultured in Modified Czaspex-dextrose liquid medium (MCDLM). Their enzymatic activity was measured using Azocazein the general subtilisin of serin proteinase and chromogenic substrates including N-Suc-Ala-Ala-Pro-Phe-ρNA N-Suc-Ala-Ala-Pro-Leu-ρNA and N-Bz- Phe-Val-Arg- ρNA. The obtained data were summarized using two-dimensional tables and were analyzed using non-repeating one-way ANOVA and Tukey test in SPSS.
    Results
    The results indicated that Myriodontium keratinophilum (94.6 u/ml) and Microsporum coockei (81.66 u/ml) had the highest Azocaseinolytic activity and hydrolysed N-Suc-Ala-Ala-Pro-Phe-ρNA N-Bz- Phe-Val-Arg- ρNA and N-Suc-Ala-Ala-Pro-Leu-ρNA respectively. Statistically significant differences were onserved to exist between methods of determining enzymatic activity....
    Keywords: Keratinolytic Fungi, Serin Proteinase: Azocaseionlytic, Proteinolytic
  • Mehdi Jafarzadeh Fakhar, Kazem Maskani Page 176
    Background and
    Purpose
    Taking psychoactive drugs and the disgusting phenomenon of addiction occur in people due to various personal and social factors and affect the personal and social lives of the addict. Necessity of attention to this hassle made us investigate the factors affecting addiction and withdrawal in self-declared addicts. Methods and Materials: In this deh1ive analytical study 456 addicts were randomly selected from the population of self-declared addicts admitted to Behzisti Clinic of Withdrawal in Sabzevar. A questionnaire matching with the aims of the study was completed during interviews and investigation of records. The obtained data were analyzed in SPSS using chi-square and student t-test.
    Results
    It was found that the study sample included 394 male (86.4%) and 62 female (13.6%) informants. Mean age of males and females were 37.4±10.7 and 41.79±13.4 years respectively. In digressing to addiction men were mostly affected by friends and colleagues (46%) and strangers (42%). However women were mostly affected by family and kinsmen (40%) and strangers (30%).; and the difference was statistically significant....
    Keywords: Addict, Self, declared, Addiction, Withdrawal