فهرست مطالب

Journal of Pathobiology Reaearch
Volume:1 Issue: 3, 1999

  • تاریخ انتشار: 1377/10/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • پرویز پرویزی، عزت الدین جوادیان، یاور رایی، عارف امیر خانی صفحه 125
    در طی سال های 1372 و 1373 جمعا 4361 عدد پشه خاکی از سه منطقه داشلی برون، فدوی و اینچه برون واقع در ترکمن صحرا با استفاده از تله های چسبان، قیفی و آسپیراتور جمع آوری گردید. 2/58 درصد پشه خاکی ها متعلق به لانه جوندگان و 8/41 درصد متعلق به اماکن داخلی بودند. گونه های صدی شده در طول فعالیت پشه خاکی ها شامل فلبوتوموس پاپاتاسی Phlebotomus papatasi (6/37 درصد)، ف. کوکازیکوس Ph. Caucasicus (5/34 درصد) و سرژنتومیاسینتونی Sergentomyia sintoni (9/27 درصد) بوده و از گونه های ف. سرژنتی به تعداد (17 عدد) و ف. مونغولنیس Ph. Sergenti (5 عدد) با وفور اندک جمع آوری گردید. فعالیت پشه خاکی ها از خرداد شروع و در آبانماه خاتمه می یافت و دارای یک اوج فعالیت در مرداد یا شهریور بودند. جهت تعیین میزان آلودگی به انگل در بین مخازن حیوانی این بیماری، تعداد 106 سرجونده صحرایی صید و مورد آزمایش قرار گرفت که 7/88 درصد آنها از گونه رومبومیس اپیموس Rhombomys opimus و 3/11 درصد از گونه مرینوس لیبیکوس Meriones libycus بودند. در این بررسی 8/36 درصد رومبومیس ها آلودگی طبیعی به انگل لیشمانیا داشتند. با توجه به اینکه منطقه مورد مطالعه از نظر درجه انتقال بیماری انسانی در قالب مزواندمیک ارزیابی می گردد، لذا به نظر می رسد می توان از طریق به کارگیری روش های متداول (مبارزه با جوندگان و ناقلین) به هدف کنترل بیماری نائل گردید.
  • جواد رفیع نژاد، مهدی آسمار، حسین مزدارانی صفحه 131
    در این مطالعه ضمن بررسی بیولوژی کنه اورنیتودوروس تولوزانی در محیط آزمایشگاه، روش عقیم سازی کنه های نر و طریقه استفاده از آن در کنترل کنه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این راستا سعی بر آن بود تا حد تحمل مراحل مختلف زندگی کنه را نسبت به اشعه گاما به دست آورده تا بتوان به دزی از اشعه دست یافت که بدون از بین بردن بندپای مورد نظر و کاهش میل جنسی، آنها را عقیم ساخت. نتایج حاصله نشان داد، نرهای اشعه دیده در مرحله بلوغ که با ماده های نرمال جفت گیری کرده بودند از دز 120گری به بالا عقیم و در دز 160 گری میزان عقیمی به بیش از 99 درصد می رسد که در رقابت با نرهای طبیعی از کارآیی کافی برخوردارند.
  • سید یوسف سنایی، علی اکبر شرفی، سید جلال الدین وزیر قائم مقامی، مجید غفار پور صفحه 135
    موضوع محیط زیست و رابطه متقابل آن با انسان از جمله مباحث علمی روز می باشد. علم فیزیک مانند هر یک از شاخه های علوم تجربی می تواند به بحث درباره محیط زیست و تاثیر آن با انسان بپردازد. این پژوهش به بحث و بررسی اثرات تغییر تراز یونیزاسیون هوا بر روی امواج مغز انسان که با مباحث مربوط به کیفیت هوای داخلی می باشد پرداخته است. واکنش های هسته ای، رعد و برق، برف و کولاک، آبشارها، وزش باد و طوفان، مواد رادیواکتیو، تابش خورشیدی و ولتاژ الکتریکی قوی از جمله عوامل طبیعی و یا ساخته دست بشر است که در یونیزه کردن هوای تنفسی نقش دارند. عوامل زیست محیطی گوناگون از جمله وجود آلاینده ها باعث می شوندکه ترازیونی طبیعی که در هر cc از هوا 10 به توان 5 یون به نسبت تقریبی پنج یون مثبت به چهار یون منفی می باشد تغییر کرده به طوری که تعداد یون های مثبت افزایش و یون های منفی کاهش می یابد. بدیهی است اگر تنفس هوای یونیزه بر روی امواج مغز اسنان تاثیر داشته باشد این اثر با ثبت EEG (الکتروانسفالوگرافی) مدلل می شود. در این پژوهش اثر تغییر تراز یونی هوای تنفسی بر روی جمعا 30 فرد بالغ شامل 15 زن و 15 مرد مورد بررسی قرار گرفته است. از هر فرد (نمونه) در دو مرحله قبل و بعد از تغییر تراز یونی هوای تنفسی و در هر مرحله سه حالت الف) چشمان بسته ب) چشمان باز ج) تنفس عمیق از طریق بینی با چشمان بسته ثبت EEG به عمل آمد. در هر سه حالت میانگین فرکانس نیمکره های چپ و راست مغزی اندازه گیری شده است. میانگین دامنه نیمکره های چپ و راست مغز نیز فقط در حالت چشمان بسته اندازه گیری شده است. اطلاعات اولیه جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS تحت آزمون ویلکاکسون قرار گرفه و نتایج زیر به دست آمد: 1- میانگین فرکانس امواج مغزی در زنان بعد از یونیزاسیون در حالت چشمان بسته در نیمکره راست مغز در جهت کاهش، در حالت چشمان باز در نیمکره چپ مغز در جهت افزایش و در حالت تنفس عمیق از طریق بینی با چشمان بسته در هر نیمکره مغز در جهت کاهش اختلاف معنی دار مشاهده می شود. 2- میانگین فرکانس امواج مغزی در مردان بعد از یونیزاسیون فقط در حالت تنفس عمیق از طریق بینی با چشمان بسته و در نیمکره چپ مغز در جهت کاهش اختلاف معنی دار مشاهده می شود. 3- میانگین دامنه امواج مغزی در زنان بعد از یونیزاسیون در حالت چشمان بسته در نیمکره راست مغز در جهت کاهش اختلاف معنی دار مشاهده می شود. 4- میانگین دامنه امواج مغزی در مردان بعد از یونیزاسیون در حالت چشمان بسته در هر دو نیمکره مغز اختلاف معنی داری مشاهده نمی شود.
  • سعیده ضیایی، می نور لمیعیان، پوراندخت پور سهیل صفحه 143
    یائسگی، دورانی غیر قابل انکار از زندگی زنان است که با توجه به افزایش امید به زندگی در کشورهای پیشرفته و به تبع آن در ایران دوره زندگی پس از یائسگی زنان نیز طولانی تر خواهد شد. امروزه به منظور جلوگیری از عوارض و مشکلات دوران یائسگی زنان، درمان های هورمونی به طور رایج و با روش های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در جهت کنترل تاثیرات و میزان موفقیت درمان های هورمونی روش های مختلف پیشنهاد شده است که یکی از رایج ترین این روش ها، استفاده از اندازه گیری استرادیلو خون است. متاسفانه این روش توام با صرف هزینه زیاد و زمان نسبتا طولانی می باشد، هدف اصلی این پژوهش ارایه یک روش آسان کم هزینه جهت بررسی تاثیرات هورمون های استروژنی است. در این راستا بررسی مقایسه ای pH واژن و استرادیول خون در زنان یائسه صورت گرفت و در این پژوهش 80 زن در سنین یائسگی مورد بررسی قرار گرفتند که 40 نفر در حین مصرف داروهای هورمونی جایگزینی بوده و 40 نفر دیگر هیچ گونه درمان هورمونی دریافت نکرده اند. مشاهدات آماری نشان می دهد که بین pH واژن و استرادیول خون در زنان یائسه صورت گرفت و در این پژوهش 80 زن در سنین یائسگی مورد بررسی قرار گرفتند که 40 نفر در حین مصرف داروهای هورمونی جایگزینی بوده و 40 نفر دیگر هیچ گونه درمان هورمونی دریافت نکرده اند. مشاهدات آماری نشان می دهد که بین pH واژن و استرادیول خون با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس و معنی داری با 6156/0= و 001/0P< مشاهده می شود. همچنین نشان داده شده که حساسیت تست pH واژن جهت تشخیص حداقل میزان مناسب استرادیول 6/97% و ویژگی تست pH نیز در بین نمونه های مورد بررسی 73% می باشد. نتایج این تحقیق بر اندازه گیری pH واژن به عنوان معیاری جهت پیش بینی نیاز به درمان های جایگزینی زنان یائسه تاکید می نماید و نیز با استفاده از این تست می توان میزان موفقیت روشی درمانی را پیش بینی نمود.
  • بهنام عزیز الهی، محمدحسن روستایی، حوریه سلیمانجاهی، محمد ملکانه صفحه 147
    در این تحقیق روش الیزا با استفاده از آنتی ژن ویروس سرخجه که در کشت یاخته های BHK-21 تهیه شده بود برای نشان دادن آنتی بادی های ضد ویروس سرخجه راه اندازی و به کارگرفته شد. ابتدا آنتی ژن با استفاده از شیب سوکروز و سانتریفوژ در دور بالا خالص شد. همچنین کونژوگه مورد نیاز از آنتی بادی های ضدگاماگلوبولین انسانی تولید شده در خرگوش و الحاق آن با آنزیم پراکسیداز به کمک پریودات سدیم تهیه گردید. 105 نمونه سرم تهیه شده از خون بندناف مورد ارزیابی قرار گرفتند، و نتایج حاصل از آن با نتایج به دست آمده از آزمایش به مقایسه گردید. حساسیت و ویژگی روش الیزا در مقایسه با روش HI به عنوان تست مرجع به ترتیب 99% و 80% تعیین گردید.
  • سقراط فقیه زاده، شهره جلالی، محمود محمودی صفحه 153
    موضوع مورد بررسی در این طرح تعیین عوامل موثر بر شتاب باروری در شهر تهران بزرگ می باشد، بدین منظور 15 شبانه روز کلیه تولدهای تهران بزرگ در 61 زایشگاه و بیمارستان که شامل 6394 تولد می گردد مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه شتاب باروری که تعیین الگوی زمانی تولدها می باشد محاسبه گردید. همچنین تاثیر عواملی چون، سن مادر در هنگام زایمان نوزاد فعلی، سن ازدواج اول مادر و پدر، شغل و تحصیلات مادر و پدر با توجه به وجود داده های ناتمام و با استفاده از مدل کاکس بر احتمال تولد فرزند (i)ام با توجه به داشتن فرزند (1-i)ام محاسبه شد.
  • سکینه قاسمی نیکو، عبدالحسین دلیمی اصل صفحه 159
    به منظور ارزیابی تاثیر داروی کلاریترومایسین و به تنهایی یا در ترکیب با سولفادیازین یا پیریمتامین در مقابل توکسوپلاسموزیس حاد موشی این تحقیق انجام گرفت. ابتدا موش های سفید کوچک آزمایشگاهی با تعداد 104×1 تاکی زوئیت توکسوپلاسما گونده ای سویه RH به طور داخل صفاقی آلوده گردیدند، موش ها به چهار گروه تقسیم شدند، 24 ساعت پس از شروع عفونت درمان به ترتیب زیر شروع شد: گروه اول: پیریمتامین mg/kg/day15 به اضافه سولفادیازین mg/L80 آب آشامیدنی گروه دوم: کلاریترومایسین mg/kg/day300 گروه سوم: کلاریترومایسین mg/kg/day200 به اضافه سولفادیارین mg/L80 آب آشامیدنی گروه چهارم: کلاریترومایسین mg/kg/day300 به اضافه پیریمتامین mg/kg/day15 داروها به مدت 10 روز به طور خوراکی به وسیله سوزن تغذیه به موش های مورد آزمایش خورانده شد. نتایج آزمایش به شرح ذیل بوده است: 100% از موش های آلوده تحت درمان با پیریمتامین به اضافه سولفادیازین، 30% از موش های آلوده تحت درمان با کلاریترومایسین، 70% از موش های آلوده تحت درمان با کلاریترومایسین به اضافه سولفادیازین و 80% از موش های آلوده تحت درمان با کلاریترومایسین به اضافه پیریمتامین تا 35 روز بعد از تلقیح انگل زنده ماندند. در هیچکدام از گسترش های مایع صفاقی، طحال، کبد و مغز موش های مورد آزمایش زنده مانده (تا پایان آزمایش) آلودگی به توکسوپلاسما گونده ای مشاهده نگردید.
  • سعید کاویانی، محمد فرهادی، مختارعلی نقی زاده صفحه 163
    ایمونیزاسیون بر علیه آلوآنتی ژن های گلبول های قرمز در بیمارانی که به علت شرایط خاصی نیاز به تزریق خون های مکرر دارند و یا خانم هایی که هنگام حاملگی در معرض آنتی ژن های غیر خودی قرار می گیرند، ممکن است منجر به بروز مشکلاتی برای این بیماران در تزریقی خون های بعدی و همچنین بروز خطراتی برای جنین در حاملگی های بعدی در این خانم ها شود. مطالعه ما براساس تجسس آنتی بادی های ایمن زا در سرم 300 نفر از بیمارانی که تزریق خون های مکرر داشته (از جمله افراد تالاسمی ماژور و بیماران دچار نارسایی کلیوی که دیالیز می شدند) و نیز خانم های چندزا قرار داشت. از هر گروه افراد فوق الذکر 100 نفر بیمار که در معرض ایمونیزاسیون علیه آلوآنتی ژن های گلبول قرمز قرار داشتند به طور تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان دهنده وجود آنتی بادی ها در 10% بیماران تالاسمی بوده در حالی که 7% بیماران همودیالیز و 4% خانم های چندزا آنتی بادی بر علیه آنتی ژن های گروه های خونی در سرمشان ایجاد شده بود. حدود 50% از بیماران تالاسمی و 30% از بیماران همودیالیزی (حساس شده) در سرم شان بیش از یک نوع آنتی بادی داشتند (Duffy، Kidd، Kell، Rh) و بقیه بیماران حساس شده فقط یک نوع آنتی بادی در سرم خود داشتند.
  • رضا لطفی، سهراب حاجی زاده، یعقوب فتح الهی صفحه 167
  • صفحه 186
|
  • Parvizi P., Javadian E., Rassi Y., Amirkhani A Page 125
    Altogether 4361 sand-flies were collected from three areas of Turkaman-sahra including, Dashlybron, Fadavi and Inchebron during 1994-1995. Sand-flies were collected using field methods, i.e, sticky traps, funnel traps and aspirator.More than 58.2% of sandflies specimens were caught from rodent burrows and 41.8% frow indoors (rooms, stables, and...), including Phlebotomus Papatasi (37.6%), Ph. Caucasicus (34.5 %) and Sergentomyia Sintoni (27.9 %). 17 Ph. Sergenti and 5 Ph. Mongolensis were also collected with low density. Seasonal activities of Sand-flies were started in May and ended in October with one peak in August. In order to determine natural parasite infection or reservoir hosts, 106 wild rodents were caught by Iivetraps 88.7% of the rodents were Rhombomys Opimus and 11.3% were Meriones Libycus.This study showed that 63.8% of Rhombomys Opimus were naturally infected with Amastigotes.
  • Raafinejad J. (L) Mozdarani H. () Asmar M.(Ph.D.P)() Page 153
    Biological behavior of Ornithodorus Tholozani in laboratory has been studied and a procedure using y-irradiation for sterilization of male ticks has been discussed.In this study, we attempted to determine the tolerance level of different stages of tick to various dose limits not lethal for athropod but capable to decrease its sexual activity or lead to its sterility.Results obtained in this study showed that male ticks which recieved a dose of 12000 rad were able to mate with normal females but their eggs did not hatch.However a dose of 16000 rad of y-rays, led to 99% sterility. But because of normal spermathophores, they were able to compete with normal males.
  • Ghasemi-Niko S. (L), Dalimi A.() Page 159
    The effects of clarithromycin alone and in combination with sulfadiazine and pyrimethamine were evaluated against acutemurine Toxoplasmosis.Four groups of mice (each group 20 mice) were separately inoculated intra peritoneally with lX104 tachyzoites of Toxoplasma gondii, RH strain and after 24 hours infection were treated as follows:Group 1: Pyrimethamine 15 mg/kg/day plus sulfadiazine 80 mg/L of drinking water for 10 days.Group 2: Clarithromycin 300 mg/kg/day plus Pyrimethamine 15mg/kg/day for 10 days.Group 3: Clarithromycin 200 mg/kg/day plus sulfadiazine 80 mg/L of drinking water for 10 days.Group 4: Clarithromycin 300 mg/kg/day for 10 days.For each group of mice a control group was selected and inoculated by the parasite but not treated. The results showed that all untreated control mice died within 5 to 9 days after inoculation and Toxoplasma gondii were found in their peritoneal exudate. But 100% of the group 1, 80% of group 2, 70% of group 3 and 30% of group 4 were survived after 5 weeks of infection and no parasite were found in the smears prepared from their viceral organs and their brains.
  • Kaviani S.(L), Farhadi M.()(M.D.), Naghizadeh M.A() Page 163
    Immunization against red blood cell allo antigens in patients who need to be transfused repeatedly because of thier special situation or in women who are exposed to non self antigens during thier pregnancy may cause some problems during next transfusions and may also be dangerous in the following pregnancies. This study was caried out to detect immunogenic antibody in the sea of 300 patients who had multiple transfusion (mainly thalassemia major and kidney failure patients who were being dialised) and multiparous women.In each group 100 patients who were at kisk of being immunized against red blood cell antigens were randomly selected and studied.The results showed the presence of antibodies in 15% of the thalassemic patients, while 7% of the hemodialised patients and 4% of the multiparous women had these antibodies in thier sera. About 50% of the thalassemic patients and 30% of the hemodyalised patients (sensitized) had more than one type of antibody (duffy, kidd, kell, Rh) and the rest of the patients had only one type of antibody in thier sera.
  • Lotfi R(L), Hajizadeh S(), Fathollahi Y'() Page 167
    The effect of testosterone on growth, cell proliferation and differentiation have already been shown, but less is reported about it's effect on wound healing. The aim of this study was to investigate the effect of castration on wound healing in animal.Male albino rats weighting 230-280 gr were used. Animals were divided into 4 groups, of: control, sham, castrated and treatment. Rats were anaesthetized by nesdonal (50 mg/kg,ip) and full-thickness skin wounds were made on the back of animals. In experimental group skin wound was performed one week after recovery from castration. Wound healing was evaluated by measuring the wound length, percentage of healing, tensile strength of skin and duration of healing. Results obtained in this study showed that the duration of wound healing was increased in castrated rats compared to control group and the percentage of wound healing was decreased in this group. There was no statistically significant difference between the tensile strength of the control and experimental groups. Duration of healing was decreased in the animals treated by testosterone.Based on the results of this study, we can conclude that because of the delimination of testosterone due to castration, wound healing was impaired and with the presence of testosterone wound healing was accelerated.
  • Hashemi-Malayeri B.(L) , Bastani F.() Page 173
    This Paper takes a fundamental look at the Internet and the World Wide Web (WWW). The main purpose of this paper has been to provide a general overview on the Internet, it's academic applications, and to introduce the state-of-the-art ofthe information technology used on the Internet, being the WWW.The first part of this paper, published in the previous issue of Modarres Journal of Medical Sciences, included the principles, history, and communicational applications of the Internet. The Second part of this paper, published in this issue of Modarres Journal of Medical Sciences, includes the applications of the Internet from the information point of view. In this regard, different server technologies prior to the development of the WWW are explained. Then the Web server technology, access, and protocols are explained in detail, as examples of distributed multi-database systems. These systems are the building blocks of evolving telematic architechtures, which place the information close to where the user has the most need for data. Regarding this, the three key components of the WWW including the Uniform Resource Locator (URL), the HyperText Transfer Protocol (HTTP), and the HyperText Markup Language (HTML) are introduced and some practical examples are presented.This paper has been accomplished by referring to the references mentioned at the end of this paper [1-14] to which the reader is referred to for more information.