فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:14 Issue: 3, 2008

Internal Medicine Today
Volume:14 Issue: 3, 2008

  • تاریخ انتشار: 1387/08/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • علیرضا هوتکانی، ابراهیم قیم حسنخانی، فرشید باقری صفحه 5
    زمینه و هدف
    بیماری فرایبرگ (Freiberg''s Disease) استئو کندروز سر متارتارس یا نکروز آواسکولار سر متارتارس میباشد که در اکثر موارد به درمانهای غیر جراحی پاسخ میدهد. در صورت عدم پاسخ به درمانهای غیر جراحی، درمان جراحی مورد نیاز می باشد.
    روش تحقیق: در این تحقیق نتایج عمل جراحی با روش رزکشن آرترو پلاستی مفصل متاتارسوفالنژیال در مواردی که درمانهای غیر جراحی ناموفق بوده اند مورد بررسی قرار گرفت. 16 بیمار مبتلا به بیماری فرایبرگ با عدم پاسخ به درمانهای غیرجراحی که در حد فاصل سالهای 1380 تا 1386 با روش رزکشن آرتروپلاستی مفصل متاتارسوفالنژیال درمان شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. در تمام موارد، درگیری مفصل متاتارسوفالنژیال در متارتارس دوم بود. متوسط پی گیری بیماران 34 ماه (56-12 ماه) بود.
    یافته ها
    متوسط سن بیماران 25 سال (40-18 سال) بود. 12 بیمار (75 درصد) مونث و 4 بیمار (25 درصد) مذکر بودند. در 12 مورد (75 درصد) نتیجه عالی، در 2 مورد (5/12درصد) خوب و در 2 مورد (5/12 درصد) متوسط بود.
    نتیجه گیری
    روش جراحی رزکشن آرتروپلاستی مفصل متاتارسوفالنژیال در بیماران مبتلا به بیماری فرایبرگ که به درمان های غیرجراحی پاسخ نمی دهند، دارای نتایج بسیار خوبی است.
    کلیدواژگان: بیماری فرایبرگ، رزکشن آرتروپلاستی، درمان جراحی، استئوکندروز سر متارتارس
  • محمدرضا شهرکی، حمیده میر شکاری، احمد رضا شهرکی، الهام شهرکی، خداداد دیوبند صفحه 10
    زمینه و هدف
    گزنه از گیاهان طبی است که به عنوان کاهش دهنده فشارخون، چربی و قند خون استفاده می شود. از آنجائیکه مصرف غذای سرشار از فرکتوز موجب افزایش مقاومت به انسولین می شود، هدف این مطالعه بررسی اثر جوشانده گزنه بر قند، انسولین و چربی های سرم درموش های صحرایی نرتغذیه شده با فرکتوز بوده است.
    روش تحقیق: این مطالعه بر روی 3 گروه موش صحرایی نر از نژاد Wistar- Albino که بطور تصادفی به گروه کنترل و دو گروه تست تقسیم شدند، انجام شد. گروه کنترل از آب و غذای معمولی و دو گروه تست که به مدت 4 هفته ازغذای سرشار از فرکتوز (66 درصد) استفاده نمودند. یک گروه تست روزانه 60- 40 واحد انسولینی جوشانده گزنه و گروه تست دوم همان حجم آب مقطر را درمدت مطالعه دریافت کردند. در پایان دوره آزمایش، حیوانات مورد بررسی بیهوش و از وریدهای گردن خونگیری جهت اندازه گیری قند، انسولین و لیپیدهای سرم انجام شد. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار کامپیوتری SPSS و تست های آماری آنالیز واریانس وشفه آنالیز گردید. نتایج به صورت mean±SD گزارش و اختلافات آماری با 05/0p< معنی دار تلقی شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که مقدار قند، انسولین، آب و غذای مصرف شده و وزن نهایی در گروه تست دریافت کننده گزنه کاهش معنی داری نسبت به گروه تست دوم داشت، اما مقایسه سایر پارامترها بین دو گروه تست تفاوت معنی داری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که مصرف جوشانده گزنه موجب کاهش مقاومت به انسولین در موشهای صحرایی نر تغذیه شده با فرکتوز می شود که مکانیسم دقیق آن نیاز به مطالعه بیشتر دارد.
    کلیدواژگان: گزنه، فروکتوز، قند، انسولین
  • طاهره بلوچی بیدختی، امیر رضا صالح مقدم صفحه 16
    زمینه و هدف
    عفونتهای بیمارستانی از مشکلات و معضلات همه جوامع است و بیشترین راه انتقال آن از طریق دستهای آلوده می باشد. بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر مصرف محلولهای الکلی جهت بهداشت دست و با توجه به اینکه مدتی است که استفاده از محلول الکلی در برخی بخشهای بیمارستانی مرسوم شده است تحقیق حاضر با هدف مقایسه عوارض پوستی ناشی از بهداشت دست با محلول الکلی مورد توصیهWHO (Hand rub)، صابون آنتی سپتیک وصابون معمولی انجام شده است.
    روش تحقیق: این مطالعه یک کارآزمائی بالینی سه گروهه تصادفی می باشد. مطالعه بر روی 128 نفر از پرسنل پرستاری شامل پرستاران و بهیاران که با نمونه گیری طبقه ای و بطور تصادفی انتخاب شده اند انجام شده است سه فرآورده محلول مورد توصیه WHO، صابون آنتی سپتیک و صابون معمولی مورد بررسی قرار گرفتند که پس از آموزش بهداشت دست طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، واحدهای پژوهش بمدت یک هفته از ماده مورد نظر جهت بهداشت دست خود استفاده کرده و در طول مدت مطالعه از نظر بروز عوارض پوستی احتمالی تحت پیگیری بودند پس از پایان هفته، وضعیت پوست واحدها با استفاده از ابزار خود ارزیابی پوست مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل آماری با استفاده از SPSS ویرایش 5/14 و با استفاده از آزمونهای کروسکال والیس و من ویتنی انجام شد.
    یافته ها
    آزمون کروسکال والیس برای بررسی عوارض پوستی در گروه ها که شامل چهار جزء ظاهر پوست، تمامیت پوست، وضعیت رطوبت و حس می باشد به تفکیک انجام شد و در بین سه گروه، گروه محلول الکلی در مقایسه با صابون معمولی عوارض پوستی کمتری در مورد تمامیت پوست داشتند(04/0 p=). ولی در مورد سایر اجزاء تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به اینکه مهم ترین راه انتقال عفونتهای بیمارستانی از طریق دستهای آلوده می باشد و از آنجائی که با توجه به تحقیق حاضر عوارض پوستی محلول الکلی از نظر تمامیت پوست در مقایسه با صابون کمتر است، با توجه به کاربرد ساده، عدم نیاز به آب و هزینه کمتر، استفاده از آن جهت بهداشت دست توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: عوارض پوستی، محلول الکلی، صابون آنتی سپتیک، صابون معمولی، بهداشت دست
  • غلامحسین یعقوبی، بهروز حیدری، فرح مادرشاهیان صفحه 23
    زمینه و هدف
    یکی از علل شایع اختلال دید انسداد وریدی شبکیه می باشد. با توجه به شیوع این بیماری و صعب العلاج بودن آن جهت بررسی عوامل خطر در بیماران مبتلا به انسداد وریدی شبکیه این مطالعه انجام شد.
    روش تحقیق: 39 بیمار مبتلا به انسداد وریدی شبکیه که به صورت متوالی به کلنیک چشم پزشکی در طی سه سال اخیر مراجعه نمودند و میانگین سنی آنها 7/12±63 بود، از نظر عوامل خطر (فشار خون، سابقه کشیدن سیگار، هموسیستین سرم و سن) مورد بررسی و با 49 شاهد مقایسه گردیدند. تعداد 19 بیمار انسداد شاخه ای و 20 مورد دچار انسداد ورید مرکزی بودند. 15 نفر از مبتلایان زن و بقیه مرد بودند. گرفتاری چشم چپ در 17 مورد و چشم راست 21 مورد بود. تنها یک نفر گرفتاری دو طرفه داشت.
    یافته ها
    به استثنای 5 مورد اکثریت بیماران حداقل یکی از سه بیماری سیستمیک را داشتند (فشار خون، دیابت، هیپرلیپیذمی) متوسط هموسیستین سرم به ترتیب در مورد ها و شاهد ها 3/5±4/15 و 2/7 ± 9/15 میکرومول در لیتر بود که از نظر آماری معنی دار نبود (068/0>p). همچنین در 21 نفر از مورد ها و 28 نفر از شاهدها میزان هموسیستین سرم از 13 میکرو مول در لیتر بالاتر بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که انسداد وریدی شبکیه در اکثریت بیماران همراه با یکی از عوامل خطر می باشد ولی ارتباط معنی داری بین انسداد وریدی شبکیه و هموسیستین دیده نشد.
    کلیدواژگان: عوامل خطر، انسداد وریدی شبکیه، ترومبوژنیک
  • سمیرا ابراهیم زاده ذگمی، سپیده جبارزاده گنجه، نیره خادم، احترام سادات وزیری صفحه 28
    زمینه و هدف
    تشخیص زودرس و اداره دیابت حاملگی می تواند مشکلات پریناتال، نوزادی و مشکلات بلند مدت دوران کودکی را کاهش دهد. عوارض ناشی از هموگلوبین بالا ممکن است به همان شدت و وخامت عوارض ناشی از هموگلوبین پائین و حتی بدتر از آن باشد. در مطالعات قبلی در جمعیت غیر حامله ارتباطی بین غلظت هموگلوبین با دیابت گزارش شده است. لذا با توجه به موارد فوق بر آن شدیم مطالعه ای با هدف بررسی ارتباط هموگلوبین بالای مادر در سه ماهه اول بارداری با میزان ابتلا به دیابت حاملگی انجام دهیم.
    روش تحقیق: در این مطالعه 100 پرونده افراد حامله یا زایمان کرده، به طریقه مبتنی بر هدف انتخاب شدند. بدین صورت که متغیرهای سن، وزن، تعداد حاملگی، تعداد زایمان، Hb وFBS در 14 هفته اول بارداری و همچنین مقدار GCT در هفته های 28-24 در پرونده ها بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای t-test و کای- دو تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    در این مطالعه، 36 نفر مبتلا به دیابت بارداری بوده و 62 نفر سالم بودند. همچنین سن مادران، تعداد زایمان و غلظت هموگلوبین مادر با ابتلا به دیابت حاملگی ارتباط معنی داری داشت (01/0≤p).
    نتیجه گیری
    هموگلوبین بالای مادر (بالای g/dl13)در ویزیت اولیه حاملگی (14 هفته اول بارداری) عامل خطر ابتلای مادر به دیابت حاملگی است.
    کلیدواژگان: هموگلوبین، سه ماهه اول، دیابت بارداری
  • نادر نوری ماجلان، احسان فتوحی اردکانی صفحه 34
    زمینه و هدف
    نارسائی حاد کلیه بیماری شایع و خطرناک این ارگان بعد از اعمال جراحی، بخصوص جراحی بای پاس کرونر قلب (CABG) بوده؛ که به دلیل تاثیر سوء رادیکال های آزاد و... می باشد. وجود نارسایی حاد کلیه (ARF) بعد از جراحی بای پاس کرونر قلب سبب افزایش مورتالیتی و اقامت در ICU می گردد. یکی ازعلل مهم نارسائی حاد کلیه، دیابت است. روش پیشگیری موثری جهت مهار نارسائی حاد کلیه بعد از این ریسک فاکتورها وجود نداشته و هدف استفاده از اثر آنتی اکسیدانت آلوپورنیول و ویتامین E در مهار ARFبود.
    روش تحقیق: 80 بیماردیابتی با میزان فیلتریزاسیون گلومرول (GFR)کمتراز60، وارد طرح شده که به 2 گروه40 نفره دریافت دارو آلوپورینول و ویتامین (E:A) و40 نفرکنترل بدون دارو (:B) تقسیم شدند و به ارزیابی سطح سرمی کرآتینین، پتاسیم، GFR از3 روز قبل و تا 5 روز بعد عمل و مدت زمان اقامت درICU پرداختیم.
    یافته ها
    تعداد 41 مرد و 39 زن با میانگین سنی 9±63 سال و با میانگین کراتینین وکلیرنس کراتینین بترتیب: (mg/dL 3±8/0) mg/dL5/0± 3/1و (mL/min 68-22) mL/min10±48 بررسی شدند. دو گروه تغییر معنی داری از نظرسن، جنس، BMI، فشارخون، دیابت، طول عمل و کلامپ آورت، کراتینین، پتاسیم سرم و GFR وجود نداشت. در مقایسه دو گروه بعد از عمل تغییر معنی داری در میانگین کراتینین (4/0 P= mg/dL 3/0±2/1vs 4/0±2/1) و پتاسیم سرم (7/0P= meq/L 3/0±4/4vs 3/0±3/4) وجود نداشت.گرچه طول مدت بستری ICU در بیماران گروه کنترل به طور معنی داری بیشتر بود (00/0 day P=5/0± 8/2vs 2/1± 8/3).
    نتیجه گیری
    آلوپورنیول و ویتامین E گرچه درپیشگیری ARF بعد CABG موثر نبودند اما درکاهش مدت زمان بستری بیماران در ICU بخصوص افراد دریافت کننده داروها به طور چشم گیری اثر مثبت داشتند.
    کلیدواژگان: نارسایی حاد کلیه، CABG، دیابت
  • زهره آذرکار، غلامرضا شریف زاده صفحه 44
    زمینه و هدف

    ابتلا به هپاتیت B یکی از معضلاتی است که بیماران تالاسمی ماژور با توجه به ترانسفوزیون های مکرر خون با آن مواجه می باشند. با توجه به عوارض حاد و مزمن بیماری (هپاتیت فولمینانت، سیروز، سرطان) انجام واکسیناسیون در کاهش ابتلا به این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف از این مطالعه بررسی سطح آنتی بادی پس از انجام واکسیناسیون هپاتیت B در بیماران تالاسمی استان خراسان جنوبی می باشد.

    روش تحقیق:

    مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی است. کلیه بیماران تالاسمی خراسان جنوبی که واکسیناسیون هپاتیت B را در سه نوبت دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات دموگرافیک از طریق پرسشنامه ای که شامل اطلاعات سن، جنس، تعداد دفعات تزریق خون، سن تشخیص بیماری، زمان واکسیناسیون و... جمع آوری شد. سپس نمونه خون بیماران از نظر مارکرهای HBS Ag، Anti HBS و Anti-HBC با روش الیزا بررسی و نتایج توسط نرم افزار SPSS آنالیز شد.

    یافته ها

    از 38 کودک مبتلا به تالاسمی ماژور 20 نفر پسر (6/52%) و 18 نفر دختر (4/47%) بودند. میانگین سن 6/4 ± 2/9 سال بود. 37 بیمار (4/97%) بیش از 12 بار در سال خون دریافت می کردند. همه بیماران از نظر HBSAg و anti-HBC منفی بودند. از نظر پاسخ anti-HBS 16 نفر (1/42%) به واکسن پاسخ نداده بودند و 22 نفر (9/57%) پاسخ مثبت داشتند (تیتر IU/Lit < 10). بیماران براساس نوع پاسخ (بدون پاسخ، ضعیف، خوب) به سه دسته تقسیم شدند: 1/42% بدون پاسخ (تیتر کمتر ازIU/Lit 10)، 7/23% پاسخ ضعیف (تیتر IU/Lit 100-10) و 2/34% پاسخ خوب (تیتر بیشترازIU/Lit 100) داشتند. در 2/34% مواردی که بیش از 5 سال و 8/65% بیمارانی که کمتر از 5 سال از آخرین نوبت واکسن هپاتیت B در آنها می گذشت پاسخ آنتی بادی یافت شد. از لحاظ آماری بین سن، جنس و پاسخ آنتی بادی رابطه معنی داری وجود نداشت (05/0 P>). همچنین بین دو گروه از نظر گذشت زمان واکسیناسیون و پاسخ آنتی بادی اختلاف معنی داری یافت نشد (05/0 P>).

    نتیجه گیری

    در بچه های مبتلا به تالاسمی، پاسخ ایمنی کمتر از کودکان سالم است. لذا توصیه می شود پس از انجام واکسیناسیون هپاتیت B تیتر anti-HBS بررسی شده و با توجه به تیتر، واکسیناسیون مجدد انجام شود.

    کلیدواژگان: هپاتیت B، تالاسمی ماژور، واکسیناسیون، Anti، HBS، Ab
  • غلامحسین الهامی، محمدرضا ملکی صفحه 49
    زمینه و هدف
    تولید داروهای با کیفیت پایین، علاوه بر اتلاف منابع، موجب افزایش خطر برای سلامت عمومی خواهد شد. برای رسیدن به هدف کیفیت مطلوب دارو، باید نظامی جامع به منظور اجرای بهینه ی تضمین کیفیت، مشتمل بر جی ام پی (روش بهینه ی تولید) برقرار شود. هدف این پژوهش، طراحی الگوی تضمین کیفیت دارو برای ایران بود.
    روش تحقیق: این پژوهش، کاربردی بود که به صورت مقطعی مقایسه ای انجام گرفت. کشورهای ایالات متحده، اتحادیه ی اروپا، استرالیا و ایران و سازمان جهانی بهداشت، آی سی اچ و پیکس برای مطالعه ی تطبیقی در نظر گرفته شدند. گردآوری داده ها با استفاده از سایت های اینترنتی و مجلات معتبر علمی میسر شد. بر اساس داده ها، یک الگوی پیشنهادی اولیه تهیه شد. سپس این الگو در دو مرحله به روش دلفی به نظرخواهی گذاشته شد و سرانجام بر اساس مطالعات تطبیقی و نظرات ارایه شده، الگوی پیشنهادی نهایی تدوین گردید.
    یافته ها
    الگوی تضمین کیفیت داروی ایالات متحده دارای دو بخش و بدون ضمیمه بود. بخش اول مفاهیم کلی را بیان می کرد. بخش دوم بسیار گسترده و دارای یازده زیربخش بود. هر زیربخش، قسمتی از الزامات جی ام پی را شامل می شد. الگوی اتحادیه ی اروپا بر دو بخش استوار بود. بخش اول با نه فصل، الزامات بنیادین جی ام پی را ارایه می کرد و بخش دوم با در بر داشتن نوزده ضمیمه، نحوه ی اجرای جی ام پی در تولیدهای ویژه را تشریح می کرد. الگوی استرالیا از نظر ساختار و محتوا کاملا مشابه الگوی اتحادیه ی اروپا بود. الگوی سازمان جهانی بهداشت در هفده فصل و بدون ضمیمه، اصول جی ام پی را به تحریر کشیده بود. الگوی آی سی اچ ضمیمه نداشت و مشتمل بر نوزده فصل بود و الگوی پیکس کاملا مشابه الگوی جی ام پی اتحادیه ی اروپا تدوین شده بود. ایران دارای یک الگوی تضمین کیفیت مدون نبود. مطالعه ی تطبیقی و نظرخواهی به روش دلفی الگوی پیشنهادی نهایی تضمین کیفیت دارو (جی ام پی) برای ایران را تعیین کرد که شامل دو بخش بود. بخش اول، سیزده فصل را در بر می گرفت که هر فصل، قسمتی مجزا از اصول جی ام پی را بیان می کرد. هر فصل به نوبه ی خود به تعدادی عناوین اصلی تقسیم می شد. در مجموع، بخش اول (فصل ها) دارای شصت و دو عنوان اصلی بود. بخش دوم الگو را شانزده ضمیمه تشکیل می داد که هر ضمیمه تشریح کننده ی الزامات جی ام پی در تولیدی ویژه بود.
    نتیجه گیری
    استقرار تضمین کیفیت دارو (جی ام پی) در صنایع دارویی، می تواند کیفیت داروهای تولید داخل را بالا برده، سطح سلامت جامعه را ارتقا دهد.
    کلیدواژگان: دارو، کیفیت، تضمین کیفیت
  • زهره مظلوم، زهرا موسوی شیرازی فرد*، سکینه شب بیدار، کامران آقا صادقی، عبدالرضا رجایی فرد صفحه 64
    زمینه و هدف

    افزایش قند و چربی های خون بیماران دیابتی منجر به تشدید بروز عوارض دیر هنگام دیابتی می شود. نقش ویتامین E در بهبوی فراسنج های چربی در مطالعات زیادی اشاره شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر مصرف مکمل ویتامین E بر سطح گلوکز، انسولین و پروفایل های چربی در بیماران دیابتی نوع است.
    روش تحقیق: در یک کارآزمایی بالینی، 31 بیمار شامل 14 مرد و 17 زن (9/5 ± 9/51 سال) مبتلا به دیابت نوع 2 به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شده، به دو گروه مورد و شاهد تقسیم بندی شدند. گروه مورد به مدت دو ماه روزانه 800 میلی گرم در روز ویتامین E گرفتند. گروه شاهد نیز به همان میزان دارونما گرفت. میزان گلوکز، انسولین و چربی های خون بیماران قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شد و اطلاعات توسط آزمون آماری t زوج و مستقل آنالیز گردید.

    یافته ها

    تغییر معنی داری در نمایه های تن سنجی، دریافت مواد غذایی و داروهای مصرفی افراد طی مطالعه مشاهده نشد. مصرف ویتامین E سطح انسولین پلاسما (016/0 > P، 56/2 ± 8/27 و 37/2 ± 25/28) و غلظت تری گلیسرید پلاسما (03/0 > P، 18/2 ± 48/212 و 99/194 ± 41/279) را کاهش داد. کاهش در غلظت گلوکز پلاسما و سایر فراسنج های لیپیدی به دنبال دو ماه مصرف ویتامین E معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد برای دریافت مکمل ویتامین E بر کنترل گلیسمی و چربی های خون بیماران دیابتی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

    کلیدواژگان: الفا، توکوفرول، دیابت نوع دو، کنترل گلیسمیک، لیپید
  • محمد تقی پیوندی، محمدحسین ابراهیم زاده، محمد حسنی صفحه 72
    این گزارشی است از یک مورد نادر بالینی همانژیوم داخل عضلانی به همراه واکنش پریوستی در هر دو استخوان رادیوس و اولنا. خانم 38 ساله خانه دار با توده دورسواولنار دیستال ساعد از 5/1 سال قبل که در 2 ماه اخیر دردناک شده است به کلینیک مراجعه می نماید. تشخیص با کمک گرافی ساده و MRI گذاشته شد و با کمک بیوپسی اثبات گردید. درمان براساس حذف تمامی توده نسج نرم به همراه پریوست و قسمت های ضخیم شده استخوان صورت گرفت هم اکنون 4 سال پس از درمان هیچ گونه علائمی از بازگشت دیده نمی شود.
    کلیدواژگان: همانژیوم داخل عضلانی، واکنش پریوستی، تومور
|
  • Dr Ar. Hootkani *, Dr A. Ghayyem Hasankhani, Dr F. Bagheri Page 5
    Background And Aim
    Freiberg’s disease is osteochondrosis or a vascular necrosis of metatarsal head. In many cases treatment is no operative. In patients who fail no operative treatment, surgical treatment may be offered. In this article, we studied surgical treatment with resection arthroplasty of metatarsophalyngeal joint in patients with unsuccessful no operative treatment.
    Materials And Methods
    Resection arthroplasties of metatarsophalyngeal joint were performed in 16 patients with Freiberg’s disease and unsuccessful no operative treatment between 2001 and 2007. In all patients, second metatarsophalyngeal joint involved. The average of follow up was 34 months (12-56).
    Results
    There were 12 female (75%) and 4 male (25%) patients with an average age of 25 years (range 18-40). There were excellent outcome in 12 (75%), good in 2 (12.5%) and moderate in 2 (12.5%) cases.
    Conclusion
    Surgical treatment with metatarsophalyngeal joint resection arthroplasty has very good result in patients with Freiberg’s disease that conservative treatments have failed.
  • Dr Mr. Shahraki, Dr H. Mirshekari, Ar. Shahraki, E. Shahraki, Kh. Divband Page 10
    Background And Aim
    Urtica dioica has been consumed as antihypertensive, antilipidemic and antidiabetic herbal medicine. Since consumption of fructose-enriched diet causes insulin resistance, the objective of this study was to evaluate the boiling solution effect of Urtica dioica on serum glucose, insulin and lipids in fructose-fed male rats.
    Materials And Methods
    The experiment was performed on 28 Wistar-Albino male rats that randomly divided in control and two test groups. Control group intake tap water, but test groups consumed fructose-enriched diet (66%) for 4 weeks. The first test group received 40-60 ml boiling of Urtica dioica on experiment period, but the second test group received the same volume of distilled water during study. At the end, animals were anesthetized and sacrificed and blood samples were collected. Serum glucose, lipids insulin were measured. Obtained data were analyzed by SPSS V.11, via ANOVA and Scheffe tests. Results were expressed as mean±SD and p<0.05 were recognized significant.
    Results
    Results showed that serum glucose, insulin, water and food intake were significantly decreased on fructose-fed male rats who received Urtica dioica boiling, compared with those of other test group but other parameters did not show any difference between test groups.
    Conclusion
    These results indicated that Urtica dioica boiling induced decreased insulin resistance in fructose-fed male rats. Further studies are needed to explore the exact mechanism.
  • T. Baloochi Baydokhti, Ar. Saleh Moghaddam Page 16
    Background And Aim
    Nosocomical infections are of the problems of all societies and the most common way for its transference is contaminated hands. According to the recommendations of W.H.O. on using alcohol-base formulation for hand hygiene and it got used to some hospital sections for some time, this study was done with the aim of comparing skin complications of alcohol-based hand rub with antiseptic and plain soap on hands of nursing personnel.
    Materials And Methods
    This study is a randomized, three-group, clinical trial. 128 nursing personnel including nurses and nurse assistances selected randomly by classified sampling, has been studied. Three hand hygiene products were tested: alcohol-based hand rub, antiseptic soap and plain soap. Each product was used for a week after teaching hand hygiene based on W.H.O. standards. Finally self assessment tool was completed by nurses and during the week skin condition was monitored by researcher assistance. Kruskal Wallis, Man-Whitney and Chi- Square, were used for analyzing data by SPSS software, version 14.5.
    Results
    Kruskal Wallis test was used for assessment of skin complications in groups with four dimensions: appearance, intactness, moisture content and sensation. Among three groups, the alcohol-based hand rub in comparison with plain soap showed less skin complications in intactness (p=0.04).
    Conclusion
    Regarding this fact that one of the most important ways of transferring nosocomical infections is personnel's hands, as the alcohol-based hand rub has less skin complications in intactness and less cost in comparison with soap and regarding its easy application even without water, it is recommended to use it instead of soap for hands as an antiseptic.
  • Dr Ghh. Yaghoubi, B. Heydari, F. Madarshahian Page 23
    Background And Aim
    39 cases of retinal vein occlusion that sequentially attended to eye clinic in 3 years enrolled in this study. The hypertension, cigarette smoking, mean plasma homocystein and age-range in retinal vein occlusion category were compared with 49 controls.
    Materials And Methods
    19 cases had Branch retinal vein occlusion and 20 have Central retinal vein occlusion, 15 of them were female and the remainder (24) was male 17 cases had left eye involvement and one has bilateral involvement.
    Results
    Except 5 cases, most of the patients had at least one of 3 systemic diseases (Hypertension, Diabetes, and hyperlipidemia). The mean plasma homocystein level in cases was 15, 39 μmol/l and in controls it was 15.95 which was not statistically significant. (p=0.42). The mean plasma homocystein level was above the normal in 21 cases (13.0 μmol/l) and in 28 control subjects.
    Conclusion
    This study showed that retinal vein occlusion is mostly associated with one of the systemic diseases. We could not find also statistically significant relation between homocysteine level and retinal vein occlusion in this study.
  • S. Ebrahimzadeh Zagami, S. Jabarzadeh Ganje, Dr N. Khadem, Es. Vaziri Page 28
    Background And Aim
    Early diagnose and management of GDM can decrease perinatal, neonatal and long-time infant problems. There is now accumulated evidence in the literature that high maternal Hemoglobin is associated with increased incidence of adverse pregnancy outcomes which include low birth weight and preterm labor. In the no pregnant population, an association between hemoglobin concentrations with Diabetes Mellitus has been reported before. We decided that we study relationship between maternal Hemoglobin concentration at the first trimester and occurrence of GDM.
    Materials And Methods
    In a retrospective study sample comprised 100 women. Age, weight, parity, Hemoglobin concentration and FBS at the initial antenatal visit and GCT during 24-28 weeks are recorded.
    Results
    In this study 36 women had GDM and the rest were health. Age, parity and Hemoglobin concentration emerged to be significant factors in incidence of GDM.
    Conclusion
    High maternal Hemoglobin (more than 13 g/dl) at the initial pregnant visit (the first 14 week) is an independent risk factor for GDM.
  • Dr N. Noori Majelan, E. Fotouhi Ardekani Page 34
    Background And Aim
    Acute renal failure is a common complication of cardiac surgery and oxidants and diabetes play an important role in renal injury in this condition. In this study, we aimed to assess whether vitamin E as a supplemental antioxidant and allopurinol as an oxygen radical antagonist could prevent renal dysfunction after coronary artery bypass graft (CABG) surgery.
    Materials And Methods
    eighty diabetic patients with GFR less than 60 ml/min undergoing CABG surgery were randomized into two groups: treated with vitamin E and allopurinol (group A: n=40) and without treated (group B: n=40). Diabetic patients were detected. Group A, drugs 3 to 5 days before surgery. Serum creatinine, potassium, creatinine clearance and urine output were measured preoperatively and daily until day 5 after surgery.
    Results
    The patients consisted of 41 males and 39 females with a mean age of 63±9 years. The mean serum creatinine and creatinine clearance were 1.3±0.5 mg/dl (0.8±3 mg/dl) and 48±10 ml/min (22-68 ml/min), respectively. There were no differences in baseline variables such as age, body mass index, sex, hypertension, diabetes, duration of operation and aorta cross clump, serum creatinine and potassium, and creatinine clearance between the groups. When comparing two groups, there were no significant differences in mean of variables before and after operation such as serum creatinine (1.2±0.4 vs. 1.2±0.3 mg/dl, p=0.4), serum potassium (4.3±0.3 vs. 4.4 ±0.3 meq/l, p=0.7). Length of intensive care unite stay in control group was more than treated group (3.8±1.2 vs. 2.8±0.5 day, p=0.00).
    Conclusion
    Prophylactic treatment with vitamin E and allopurinol have no Reno protective effect in these patients but these two drugs can decrease hospitalization in ICU with intervention by two drugs.
  • Dr Z. Azarkar, Ghr. Sharifzadeh Page 44
    Background And Aim

    Hepatitis B is a major problem occurred in patients with thalassemia major due to repeated blood transfusion. Regarding its acute and chronic complications (Fulminant hepatitis, Cirrhosis, Hepatic neoplasm), vaccination could be helpful in thalassemia patients. Immune suppression due to frequent blood transfusion iron blood persistent hemolytic, decreased anti-HBS-Ab level after HBV vaccination.

    Materials And Method

    This descriptive study was performed in South Khorasan in 2007 on 38 patients with major thalassemia. All patients have received Hepatitis B vaccine. A questionnaire containing some questions about demographic characteristics was filed for all patients including: age, sex, frequency of blood transfusion in year. The blood samples of patients were tested to detect serum markers including HBS Ag, anti-HBS with ELISA method. The results were analyzed by using SPSS.

    Results

    Of 38 patients with major thalassemia, 20 (52.6 %) were male and 18 (47.4 %) were female. Average age of patients was 9.2±4.6. 37 patients (97.4 %) have transfusion >12 time in year. All of patients were negative for HBS Ag and anti-HBC. 16 patients (42.1 %) was anti-HBS Ab positive and 22 patients (57.9 %) was anti-HBS-Ab negative. Based on the Serum levels of anti HBS-Ab, subjects were categorized as: Good responder (anti HBS> 100 IU/lit) (34.2 %) Low responder (anti-HBS 10-100 IU/lit) (23.7 %) Non responder (anti-HBS < 10 IU/lit) (42.1 %). 34/2 % of patients that over 5 years lapsed since last vaccine injection were responders. Statistical analysis has not shown significant relationship between age, sex and anti-HBS-Ab (p> 0.05) and time lapsed since last vaccination in two groups (p> 0.05).

    Conclusion

    Immune response in children with thalassemia major lower than normal children and we recommended determining the antibody level after the last vaccination and if necessary, booster dose gives them.

  • Gh.H. Elhami *, Mr. Maleki Page 49
    Background And Aim
    Manufacturing substandard and low quality pharmaceutical products will lead to waste of resources with added health risks to public health.
    Materials And Method
    The research was a descriptive and comparative study. USA, EU, Australia and Iran, and WHO, ICH and PIC/S were selected for the comparative study. Internet sites and scientific journals were used for data collection. The comparative study determined the primary proposed model. Then, based on Delphi technique, the primary model was evaluated by experts and eventually the final model was designed.
    Results
    Pharmaceutical quality assurance model of USA had two parts without annexes. The first part described the general concepts. The second part was much larger and had eleven subparts. Each subpart included some GMP requirements. The model of EU was based on two parts. The first part, with nine chapters, presented the basic GMP requirements, and the second part, consisted of nineteen annexes, and illustrated the method of GMP implementation on specific areas of production. The model of Australia was very similar to EU model, structurally and contextually. The model of WHO had written the GMP principles in seventeen chapters without annexes. The model of ICH consisted of nineteen chapters and had no annexes. The model of PIC/S was designed as EU model completely. Iran had no pharmaceutical quality assurance model. The comparative study and feedbacks of experts determined the final proposed model for pharmaceutical quality assurance (GMP) of Iran, which consisted of two parts. The first part, chapters, included thirteen chapters and each chapter described isolated parts of GMP principles. Each chapter was divided to some major titles. Overall, the first part (chapters) consisted of sixty-two major titles. The second part of model consisted of sixteen annexes, which illustrated the method of GMP implementation on specific areas of production.
    Conclusion
    Establishment of standards of the final model of GMP in the drug industry could lead to the improvement of quality of national manufactured drugs, hence, promoting the population health levels.
  • Dr Z. Mazloom, Z. Moosavi Sh.F., S. Shabbidar, Dr K. Aghasadeghi, Dr Ar. Rajae F Page 64
    Background And Aim

    Diabetic complications have been related to hyperlipidemia and hyperglycemia. Alpha –tochoferol has antioxidant effects and can improve lipid profiles. We evaluated the effect of vitamin E supplementation on glucose, insulin and lipid profiles in type 2 diabetic patients.

    Materials And Methods

    In a randomized clinical trial, 31 patients included 14 men and 17 women (51.9±5.9 year) with type 2 diabetes were randomly divided into treatment with vitamin E (800 mg/day) and placebo groups for 2 months. Plasma glucose, Insulin and lipid profiles were measured at the beginning and at the end of 3 months supplementation. The paired and independent t-test was used for analyzing of data.

    Results

    Anthropometric indexes were stable throughout the study. Vitamin E administration lowered fasting plasma insulin concentrations (28.25±2.37 and 27.8±2.56, p<0.016) plasma triglyceride concentration (279.41±194.99 and 212.48±85.18 p <0.03). The plasma glucose and the other lipid profiles did not change after vitamin E consumption for 2 months.

    Conclusion

    We need more research to establish beneficial effect of vitamin E intake in type 2 diabetic patients.

  • Dr Mt. Peivandi, Dr Mh. Ebrahimzadeh, Dr Hasani M Page 72
    We present a rare case of intramuscular Haemangioma of the forearm with periosteal reaction of radius and ulna. A 38-year-old female presented with a tumefaction in distal and dorsoulnar side of the right forearm. She had 1.5 years history of tumor which was painful during resent 2 months. Plain x-ray and MRI was done and the diagnosis of Haemangioma was proved by open biopsy. The tumor plus periosteal reaction and enlarged bone was respected. After 4 years follow-up no recurrence was seen.