فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گیلان - پیاپی 68 (زمستان 1387)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
پیاپی 68 (زمستان 1387)

  • 96 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1387/12/15
  • تعداد عناوین: 14
|
  • محمدعلی جعفری، کامران تقوی، امیرحسام حسنی صفحه 1
    مقدمه
    کاربرد منابع آب سطحی به عنوان عمده ترین منبع تامین آب شرب و همچنین کلر به عنوان عمده ترین ضدعفونی کننده آب آشامیدنی باعث افزایش تشکیل محصول جانبی ناشی از گندزدائی می شود که از عمده ترین آنها،ترکیبات تری هالومتان(THMS) با امکان بروز آثار مضر بر کبد و کلیه است که سرطان زا محسوب می شوند.
    هدف
    تعیین بررسی مقدار THMS در آب شرب شهر لاهیجان و ارتباط آن با درجه حرارت، pH، کلر آزاد باقیمانده و Total Organic Compound (TOC).
    مواد و روش ها
    در 4 مرحله، از 5 مکان (2 مکان در تصفیه خانه سنگر شامل کانال آب خام ورودی و لوله خروجی از تصفیه خانه و 3 مکان دیگر در شبکه توزیع آب شرب شامل قبل و بعد از واحد کلرزنی ثانویه که در فاصله یک کیلومتری لاهیجان قرار دارد و مکان دیگر در انتهای شبکه توزیع آب شهر) در دو فصل گرم و سرد سال نمونه برداری شد که 9 نمونه در زمستان و 7 نمونه در تابستان (در مجموع 16 نمونه) برداشت و نتایج تجزیه و تحلیل شد. THMS با دستگاه گاز کروماتوگرافی و آشکارساز رباینده الکترون اندازه گیری شدند.
    نتایج
    مقدار THMS در آب خام ورودی به تصفیه خانه در حد قابل قبول (کمتر از 25 میکروگرم در لیتر) و در آب خروجی از تصفیه خانه کمتر از مقدار ورودی و در حد طبیعی بود(کمتر از ده میکروگرم در لیتر) که نشان دهنده عملکرد مؤثر واحدهای تصفیه خانه در کاهش THMS ورودی است. این ترکیب در ورودی واحد کلرزنی مجدد در ابتدای شهر لاهیجان و در منطقه بازکیاگوراب، همانند مرحله قبل در حد استاندارد و کمتر از ده میکروگرم در لیتر بود. مقدار این ترکیبات در خروجی این واحد که همان ابتدای شبکه توزیع نیز هست و در انتهای شبکه توزیع فراتر از حد استاندارد بود و در محدوده مجاز تعیین شده آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده(US EPA) نیست(بالاتر از 200 میکروگرم در لیتر). همچنین بین تشکیل THMS با درجه حرارت، pH، کلر آزاد باقی مانده و TOC آب رابطه مستقیم وجود دارد که این ارتباط در مورد مواد آلی و درجه حرارت بیش از سایر عوامل است. کمترین و بیشترین مقدار THMS به ترتیب در خروجی تصفیه خانه و انتهای شبکه توزیع دیده شد که ارتباط بین زمان تماس و تشکیل ترکیبات جانبی ناشی از کلرزنی را نشان می دهد، به طوری که با افزایش مدت تماس، غلظت THMS بالا می رود.
    نتیجه گیری
    آمار بیماران سرطان دستگاه گوارش در گیلان و از جمله شهر لاهیجان بالاست. تاکنون عوامل ژنتیک، عادت های بد غذائی و مصرف زیاد غذاهای شور را عامل آن می دانستند، ولی با بالابودن مقدار THMS در آب شرب لاهیجان، عامل آب آشامیدنی و ترکیب های سرطانزای THMS موجود در آن نیز می تواند به عنوان عامل احتمالی بالابودن آمار سرطان های گوارشی مطرح باشد.
    کلیدواژگان: آب، تری هالومتان ها، کلر، گندزداها
  • آرش عزیزی، شیرین لواف، سادینا عسگری صفحه 2
    مقدمه
    غدد بزاقی نقش مهمی در هموستاز حفره دهان دارند. تغییر کمی و کیفی در ترشح بزاق می تواند باعث پوسیدگی دندان و بروز بیماری های پریودنت شود. کاهش بزاق ممکن است ناشی از ابتلای به برخی بیماری ها مانند سندرم شوگرن، افسردگی و مصرف داروهای ضدافسردگی باشد.
    هدف
    مقایسه میزان کمی بزاق غیرتحریکی در مردان سیگاری و غیرسیگاری.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع Case Control بود. در این تحقیق 220 بیمار در دو گروه 110 نفری شامل مردان سیگاری و مردان غیرسیگاری بررسی شدند. سن جمعیت مورد مطالعه در هر دو گروه بین 55- 20 سالگی و نحوه ارزیابی افراد دو گروه براساس پرسشنامه بود. افراد سیگاری پس از تکمیل پرسشنامه مربوط به بیماری های سیستمی و آزمون HAD (Hospital Anxiety Depression)، در صورت نداشتن بیماری های مذکور و مصرف نکردن داروهای مؤثر بر غدد بزاقی و نداشتن افسردگی و اضطراب بر اساس آزمون HAD و Pack year بیش از 30 انتخاب شدند. افراد غیرسیگاری بعد از احراز شرایط مذکور و افرادی که اصلا سیگار نکشیده بودند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. سپس، در محیطی آرام و به دور از عوامل مخدوش کننده مانند خستگی و استرس، میزان بزاق نمونه ها با روش Spitting جمع آوری شد. در پایان با T-test داده ها سنجش و مقایسه شد.
    نتایج
    میانگین سنی افراد سیگاری 3/34 و گروه غیر سیگاری 7/34 بود. میانگین میزان بزاق در گروه مورد 2/1 میلی لیتر در همین مدت بود و در گروه کنترل 7/1 میلی لیتر در همین مدت بود این تحقیق نشان داد که میزان بزاق افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری کمتر است و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود. (P<0.05)
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های این تحقیق می توان نتیجه گرفت که کشیدن سیگار می تواند باعث کاهش کمی بزاق غیرتحریکی شود. بنابراین، باید بر رعایت بهداشت دهان و دندان در این بیماران تأکید کرد.
  • مجید طاعتی، آرش خردمند، محمد جواد طراحی صفحه 7
    مقدمه
    گرلین پپتیدی حاوی 28 اسید آمینه است که عمدتا معده آن را تولید می کند. بنابراین، مخاط معده منبع اصلی گرلین موجود در گردش خون عمومی است. هورمون های کاهنده و افزاینده اشتهای لپتین و گرلین برخلاف هم عمل می کنند. بررسی نقش لپتین در خون سازی اندک بوده و با این حال تا امروز مطلبی در مورد تاثیر گرلین بر تولید گلبول های قرمز و سفید خون گزارش نشده است.
    هدف
    تعیین تاثیر گرلین بر خون سازی موش بزرگ آزمایشگاهی.
    مواد و روش ها
    28 عدد موش بزرگ آزمایشگاهی از نژاد ویستار تهیه و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و درمان تقسیم شدند. برای بررسی تاثیر گرلین بر شاخص های خونی شامل هماتوکریت، غلظت هموگلوبین، تعداد گویچه های قرمز، شاخص های گلبولی، آلبومین، پروتئین تام و درصد تفکیکی سلول های سفید خون، 1 نانومول از هورمون در 100 میکرو لیتر سرم فیزیولوژی به ازای هر موش در گروه درمان و نیز همین حجم سرم فیزیولوژی به صورت زیر جلدی به موش های گروه کنترل تزریق شد. نمونه خون 5 و 15 روز پس از آخرین تزریق اخذ و متغیرهای مذکور اندازه گیری شد.
    نتایج
    در روز پنجم، درصد هماتوکریت و تعداد گویچه های قرمز به طور معنی دار افزایش و حجم متوسط گلبولی کاهش یافت(p<0.05). با این حال تفاوت معنی دار در سایر متغیرها بوجود نیامد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که گرلین نه با افزایش اشتها، بلکه به صورت مستقیم با عمل بر مغز استخوان یا غیرمستقیم با افزایش آزادسازی هورمون های رشد و نیز ACTH بر روند خون سازی اثر مثبت دارد.
    کلیدواژگان: خون سازی، گرلین، موش های صحرایی آزمایشگاهی
  • مریم جفرودی، یزدان قندی صفحه 14
    مقدمه
    اگرچه سرطان ها در دوران کودکی ناشایع هستند ولی دومین علت مرگ و میر در کودکان زیر 14 ساله را تشکیل می دهند. به طور کلی بدخیمی های لنفوهماتوپوئتیک مانند لنفوم ها، لوسمی لنفوبلاستیک حدود 40%، تومورهای دستگاه عصبی مرکزی حدود 30% و بدخیمی های امبریونی و سارکوم ها حدود 10% سرطان های کودکان را تشکیل می دهند. سرطان های کودکان به طور بارز با بدخیمی های بزرگسالان از نظر نوع سرطان، توزیع و پیش آگهی متفاوتند.
    هدف
    بررسی اپیدمیولوژی سرطان های کودکان مراجعه کننده به بیمارستان 17 شهریور بین سال های 1386-1380.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مشاهده ای- توصیفی بود و به روش مقطعی انجام شده است. در این مطالعه اپیدمیو لوژی انواع سرطان های کودکان که در بخش انکولوژی بیمارستان 17 شهریور رشت در استان گیلان بین سال های 1386-1380 مراجعه کرده و درمان شده بودند بررسی شده است. اطلاعات مربوط به سن، جنس، نوع بدخیمی و محل زندگی هنگام تشخیص از پرونده بیماران استخراج و در پرسشنامه وارد شد. 152 پرسشنامه تکمیل شد، سپس، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    نتایج
    بررسی نتایج این مطالعه نشانگر آن است که توزیع فراوانی سرطان های کودکان زیر 15 سال در جنس مذکر (6/58%) و در جنس مؤنث (4/41%) است. نسبت جنسی مذکر به مؤنث در لوسمی حاد لنفوبلاستیک 36/1، لوسمی حاد میلوئیدی 71/0، لنفوم غیرهوچکین 4، سارکوم یوئینگ 33/0، تومور ویلمز 6/1، هوچکین 2، نوروبلاستوم 5، سارکوم بافت نرم 25/0 و در مدلوبلاستوم 5/0 بود. بیشترین فراوانی سرطان در سن 4-3 سالگی(2/11%) و کمترین آن در 15-14 سالگی(7/0%) بود.
    در این مطالعه بیشترین فراوانی بدخیمی مربوط به لوسمی حاد لنفوبلاستیک(6/47%) و کمترین آن مربوط به هیستیوسیتوزیس (7/0%) بدست آمد. بعد از لوسمی حاد لنفوبلاستیک به ترتیب لنفوم غیرهوچکین (9/9%)، تومور ویلمز (6/8%)، لوسمی میلوئیدی حاد(9/7%)، تومورهای سیستم عصبی(9/5%) و هوچکین (9/5%) قرار داشتند. بیشترین موارد ثبت سرطان مربوط به شهرستان رشت (4/47%) و کمترین آن مربوط به املش و سیاهکل با 7/0% بود. پس از رشت به ترتیب بیشترین موارد مربوط به هشتپر(2/7%)، رودسر(9/5%)، لنگرود (3/5%) و فومن (6/4%) بود.
    نتیجه گیری
    در بررسی ما سرطان کودکان در جنس مذکر بیش از جنس مؤنث بوده وسایر مشخصه های اپیدمیولوژی بدست آمده تفاوت آشکاری با سایر مطالعات نشان داد که این موضوع خود بررسی بیشتری را طلب می کند.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، سرطان ها، کودکان
  • محمدکاظم آبادی، حسین همتی، محمدعلی جوافشانی، حدیقه ذاکری، مرسده انشایی صفحه 22
    مقدمه
    علت عمده مرگ و ناتوانی در بیماران ESRD (End Stage Renal Disease) که از دستیابی عروقی جهت دیالیز استفاده می کنند ناتوانی در ایجاد دستیابی مناسب یا عوارض ناشی از آن می باشد.
    هدف
    تعیین فراوانی نسبی موفقیت دیالیز و عوارض دستیابی عروقی آن در بیماران تحت پوشش بیمارستان رازی رشت در سال 1385.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی بر بیمارستان رازی، اطلاعات پایه با مصاحبه و معاینه بالینی جمع آوری شد. چون احتمال از دست دادن دستیابی عروق در هر یک از افراد و در نتیجه ایجاد دستیابی دیگر وجود داشت، ممکن بود تعداد دستیابی عروقی بیش از تعداد افراد مورد مطالعه باشد.
    نتایج
    در مجموع 151 بیمار و 238 مورد دستیابی عروقی وجود داشت. 6/59 درصد بیماران مرد و 4/40 درصد زن بودند. متوسط سن این بیماران 39/14±22/54 سال و موفقیت دیالیز1/86 درصد بود. 9/82 درصد از دستیابی عروقی در مدت کمتر از 2 ماه از ایجاد، استفاده شدند.32 مورد عارضه ثبت شد(6/15%) شامل9 مورد آنوریسم کاذب، 9 مورد پرفشاری ورید، 5 مورد عفونت،4 مورد سندرم خونربایی،3 مورد آنوریسم حقیقی و2 مورد ترومبوز. بیشترین عوارض درAVF (Arteriovenous Fistula) چین آرنج وجود داشت.
    نتیجه گیری
    میزان موفقیت انجام دیالیز در این مطالعه مشابه سایر مطالعات است. به علت ارجاع نشدن بموقع بیماران، بسیاری از دستیابی های عروقی در مدت کمتر از 2 ماه پس از ایجاد استفاده شدند که سبب افزایش عوارض یا کاهش بقای آن می شود. از طرفی برای کاهش هزینه ها از گرافت مصنوعی کمتر از AVF اولیه استفاده می شود که می تواند دلیل افزایش بروز عوارض در AVF اولیه باشد.
    کلیدواژگان: دیالیز کلیوی، رگ های خونی، سوند گذاری، عوارض پس از عمل جراحی، فستیوار بین سرخرگ و سیاهرگ
  • سیده هاجر شارمی، زیبا ظهیری، فریبا میرنادری، رویا فرجی، عبدالرسول سبحانی صفحه 27
    مقدمه
    آزمون نمودار بیوفیزیکی یکی از بهترین روش های ارزیابی سلامت جنین است که برای پیش بینی پیامدهای نامطلوب پره ناتال بکار می رود. آزمون غیراسترسی که یک جزء نمودار بیوفیزیکی است، موارد مثبت کاذب بالایی دارد و ممکن است در کسب نمره پائین، باعث مداخله غیرضروری و ختم بارداری شود.
    هدف
    بررسی پیامد نامطلوب پره ناتال در حاملگی پرخطر با نمره بیوفیزیکی غیرطبیعی بدون آزمون غیراسترسی.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی- توصیفی بر1000 زن بستری با حاملگی پرخطر شامل مبتلایان به دیابت، فشارخون حاملگی،کاهش حرکت جنین، اختلال رشد داخل رحمی جنین و کاهش حجم مایع آمنیون، در بیمارستان الزهرا(س) انجام شد. متغیرهای مورد بررسی شامل سن، سن حاملگی، پاریتی، میزان سزارین، نمره آپگار زیر 7 در دقیقه1 و 5، زجر جنین، دفع مکونیوم، نوزاد کم وزن، مرگ و میر جنین و نوزاد و زایمان زودرس بود. نمره بیوفیزیکی 8-6 طبیعی و کمتر از 6 غیرطبیعی در نظر گرفته شد. آنالیز آماری با نرم افزار آماریSPSS و آزمون های آماری فیشر و کای دو انجام شد.
    نتایج
    1000 زن باردار با حاملگی پرخطر بررسی شدند. 9/24 % این زنان نمره بیوفیزیکی کمتر از 6 داشتند. مقایسه متغیرهای مورد بررسی در دو گروه با نمره بیوفیزیکی طبیعی و غیرطبیعی نشان داد که میزان سزارین، نمره آپگار کمتر از 7 در دقیقه 1 و 5، اختلال ضربان قلب جنین، زایمان زودرس و مرگ و میر نوزاد در گروه با نمره نمودار بیوفیزیکی غیرطبیعی بیشتر از گروه دیگر بودP<0/001)). در حالی که از نظر متغیرهای نوزاد کم وزن، دفع مکونیوم و مرگ جنین اختلاف دو گروه معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    آزمون بیوفیزیکی بدون آزمون غیراسترسی نیزمی تواند پیامدهای نامطلوب پره ناتال را پیش بینی کند.
    کلیدواژگان: حاملگی های پرخطر، عواقب بارداری، نمودار بیوفیزیکی
  • محمد صاحب الزمانی، فردین مهرابیان، علیرضا اصغرزاده صفحه 34
    مقدمه
    پیری اجتناب ناپذیر و غیرقابل بازگشت بوده و سرنوشت محتوم هر انسان در کره خاکی ماست؛ لذا آشنایی با فرایند پیر شدن، شیوه های برخورد با سالمندان و رفتارهای خاص این دوران و طراحی سازکارهای مراقبتی امری ضروری است که جامعه امروز ما بیش از پیش به آن نیازمند دارد.
    هدف
    تعیین میزان رضایت مندی از خدمات ارائه شده به سالمندان ساکن در آسایشگاه معلولان وسالمندان رشت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه، توصیفی و از نوع سرشماری است. 100 مددجو انتخاب و بررسی شدند. معیارهای پژوهش شامل سن بالای 65 سالگی، نداشتن زوال عقل و اختلال روانی برحسب اطلاعات پرونده مددجویان در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع سرشماری و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق- ساخته و مقیاس سنجش میزان ناتوانی مددجویان سالمند مراکز مراقبتی دراز مدت در فعالیت روزانه،Disability categories LTC projection Study بود. اطلاعات با پرکردن پرسشنامه و مصاحبه با سالمندان بدست آمد- پرسشنامه شامل دو بخش، بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافی و بخش دوم شامل ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و فضای فیزیکی آسایشگاه و ارتباط آنها با برخی از مشخصات دموگرافی بود. بر اساس مقیاس لیکرت برای هر سوال 5 ستون کاملا راضی با نمره (4)، راضی با نمره (3)، ناراضی نمره (2)، کاملا ناراضی نمره (1) و نظری ندارم (نمره صفر) و میزان رضایت مددجویان از مراقبت های ارائه شده در سه سطح رضایت ضعیف (33-0) و رضایت متوسط (66-34) و رضایت بالا (100-67) در نظر گرفته شد- این اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار spss14 آزمون های آماری من ویتنی یو و کروسکال والیس، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس یک طرفه و توکی جزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    میزان رضایت از مراقبت های جسمانی(58%)، مراقبت های روانی(29/66%) و مراقبت های اجتماعی (39/59%) بود و میزان رضایت از فضای فیزیکی آسایشگاه (1/71%) بوده است. بین رضایت مندی در حیطه جسمانی با متاهل بودن و متوسط درآمد بیشتر و ناتوانی شدید افراد در انجام فعالیت، ارتباط آماری معنی دار بود و ارتباط بین رضایت مندی در حیطه روانی با محل اقامت قبلی نیز معنی دار بود. همچنین بین رضایت مندی در حیطه اجتماعی با وضعیت سلامت و ناتوانی در انجام فعالیت و ارتباط بین رضایت مندی در حیطه فیزیکی با جنس افراد معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    در کل میزان رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در حد متوسط (07/62) بوده است. بنابراین، مدیران و مسئولان پرستاری این مراکز باید با برنامه ریزی خاص، آموزش کارکنان، بکارگیری روانشناسان مجرب و فراهم نمودن امکانات و تسهیلات مناسب برای انجام فرایض دینی و معنوی، ارائه خدمات براساس میزان توانایی و مشارکت مددجویان، تنظیم برنامه های تفریحی- سیاحتی و ورزش، فراهم کردن تسهیلات برای گردش، تفریح و ورزش، ارتباط با دوستان و خانواده، نیازهای ویژه سالمندان و اصلاح روش های مراقبتی همت گمارند.
    کلیدواژگان: رضایت مندی، خدمات ارائه شده، سالمندی
  • محمد خلج، محمدرضا اکبرزاده ساروخانی، ابوالفضل مهیار، حسن جهان هاشمی، فریده قدسی صفحه 42
    مقدمه
    تالاسمی ماژور به علت ایجاد دفرمیته (کج و معوج شدن) استخوان ها بویژه در جمجمه و نیز گرانباری آهن بدنبال فرایند درمان، تاثیرسوئی بر چشم ها و بینائی اعمال می کند.
    هدف
    بررسی عیوب انکساری در بیماران بتاتالاسمی ماژور در استان قزوین.
    مواد و روش ها
    71 نفر از 115 بیمار دچار تالاسمی ماژور در استان قزوین که به کلینیک چشم بیمارستان بوعلی قزوین مراجعه کرده بودند، به عنوان نمونه انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین، 71 تن از مراجعان عادی که برای کنترل دید و تعیین شماره عینک و در همان گروه های سنی به بیمارستان بوعلی مراجعه کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای افراد هر دو گروه پرسشنامه هائی که بدین منظور تهیه شده بود تکمیل و سپس آزمایش های چشمی و اپتومتری بر آنان انجام شد. در پایان پرسشنامه ها و یافته ها با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    سن بیماران مراجعه کننده بین 2 تا 29 با میانگین 5±16 سال بود. از این تعداد 37 نفر (52درصد) زن و 34 نفر (48درصد) مرد بودند. از 71 بیمار دچار تالاسمی، 48 نفر(6/67 درصد) دچاردوربینی، 18 مورد(25 درصد) نزدیک بینی و 10 مورد (7 درصد) سالم و از 71 بیمار عادی، 4 نفر(6/5 درصد) دوربین، 64 مورد (90درصد) نزدیک بین و 3 بیمار (3/4 درصد) سالم بودند. اختلاف دوربینی در دو گروه معنی دار بودP<0.005) (.
    نتیجه گیری
    شیوع اختلال عیوب انکساری(دوربینی) در بیماران تالاسمی ماژور ناشی از تغییرات دفرمیتی حفره استخوانی کره چشم و یا به علت اثرات توکسیک داروهای ضدآهن بودکه در مقایسه بین دوگروه به چشم می خورد. این مطالعه نشانگر درگیری سیستم بینایی خصوصا به صورت دوربینی در بیماری تالاسمی ماژور می باشد.
    کلیدواژگان: تالاسمی بتا، دوربینی، عیوب انکساری، نزدیک بینی
  • فروزان الفتی، حدیقه کاظمی جلیسه، مریم فرهاد صفحه 50
    مقدمه
    از شایع ترین علت های نگرانی و مراجعه زنان به مراکز مراقبت های بهداشتی، ماستالژی دوره ای است که با توجه به ماهیت درمان صحیح آن اهمیت بسیاری دارد.
    هدف
    تعیین ارتباط BMI با ماستالژی دوره ای در زنان20 ساله تا پیش از یائسگی.
    مواد و روش ها
    این مطالعه شاهد- موردی بر 102زن مراجعه کننده به درمانگاه نواب قزوین در سال85 – 1384 انجام شد. در دوگروه مورد (مبتلا به ماستالژی دوره ای) و شاهد(غیرمبتلا)، هر گروه شامل 51 نفر، شدت و مدت درد پستان با استفاده از خط درد و جدول ثبت درد پستان ارزیابی شد. BMI آنها تعیین و مقایسه شد. آنالیز آماری با آزمون تی و کای دو صورت گرفت.
    نتایج
    میانگین سنی گروه مورد و شاهد به ترتیب 2/31 و 5/31 سال بود. اختلاف آماری معنی داری نداشتند. محدوده BMI در گروه مورد 36-21 بود و محدوده BMI در گروه شاهد 30-20 بود. میانگین BMI در گروه مورد 81/28 با انحراف معیار 22/3 بود و میانگین BMI در گروه شاهد 14/25 با انحراف معیار 19/2 بدست آمد که این اختلاف آماری معنی دار بود(000/0= P).
    نتیجه گیری
    BMI گروه شاهد که درد پستان نداشتند در محدوده طبیعی و BMI گروه مورد در محدوده غیرطبیعی و بطور معنی دار از گروه شاهد بیشتر بود
    کلیدواژگان: درد پستان، ماستالژی دوره ای، BMI
  • فرشید پوررضا، غلامرضا مختاری، سیاوش فلاحت کار، علی روشنی، سید حسین حسینی شریفی، سیده عاطفه عمادی، مرضیه اکبرپور، پرهام ربیعی صفحه 57
    مقدمه
    در افراد مسن احتباس ادراری حاد ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات عارضه شایعی است و به طور معمول داروهای آلفا بلوکر مثل تامسولوسین برای کمک به رفع این مشکل پس از کاتتریزاسیون استفاده می شوند. چون، در حدود %40 موارد به رغم تجویز آلفا بلوکرها پس از برداشتن کاتتر مجرا مجددا احتباس ادراری بروز می کند، تحقیق برای یافتن رژیم دارویی مؤثرتر همچنان ادامه دارد.
    هدف
    تاثیر افزودن سیلدنافیل به آلفا بلوکرها برای درمان احتباس ادراری حاد ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات.
    مواد وروش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی شاهددار، تصادفی ودوسوکور انجام شده است بیمارانی که از خرداد الی دی ماه 86 با شکایت احتباس ادراری ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات به درمانگاه ارولوژی مرکز درمانی رازی رشت مراجعه کرده بودند وارد مطالعه شدند. 80 بیمار دچار احتباس ادراری حاد ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات به دوگروه 40 نفره تقسیم شدند. گروه اول 4/0 میلی گرم تامسولوسین به همراه 25 میلی گرم سیلدنافیل و گروه دوم 4/0 میلی گرم تامسولوسین و دارونما دریافت کردند. پس از 48 ساعت کاتتر مجرا خارج و توانایی ادرار کردن در هر دو گروه ارزیابی شد. آنالیز آماری با 10 SPSS و با آزمون کای دو وتی زوج با سطح معنی دار بودن p<0.05 صورت گرفت.
    نتایج
    تفاوت بین سن، وزن پروستات و حجم ادرار احتباس یافته بین دو گروه از لحاظ آماری معنی دار نبود(به ترتیب،p=0.791 p=0.587 p=0.364،). پس از خارج کردن کاتتر در گروه اول، 32 نفر(%80) و در گروه دوم 22نفر(%55) قادر به ادرار کردن بودند(p=0.017). پس از یک هفته 28نفر درگروه اول(%70) و 19 نفر در گروه دوم(%5/47) همچنان قادر به ادرار کردن بودند و اختلاف بین دو گروه از لحاظ آماری معنی دار باقی ماند(041/0p=).
    بحث: به نظر می رسد افزودن سیلدنافیل به تامسولوسین بر موفقیت در ادرارکردن پس از خروج کاتتر در بیماران دچار احتباس ادراری حاد ناشی از هیپرپلازی خوش خیم پروستات مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: احتباس ادرار، سیلدنافیل، هیپرپلازی پروستات
  • سیاوش فلاحتکار، زهرا پناهنده، آیناز صورتی، مرضیه اکبرپور صفحه 63
    مقدمه
    روش استاندارد طلایی در درمان سنگ های شاخ گوزنی جراحی باز است و سایر روش های درمانی با آن مقایسه می شوند. روش های نوین آندوارولوژی در درمان سنگ های شاخ گوزنی تأثیر بیشتر داشته و کمتر تهاجمی هستند.
    هدف
    مقایسه عوارض PNL (Percutaneous Nephrolithotomy) با جراحی باز در درمان بیماران بستری دچار سنگ شاخ گوزنی.
    مواد و روش ها
    120 فرد مبتلا به سنگ شاخ گوزنی بستری در مرکز آموزشی- درمانی رازی در سال های 86-1384 بررسی شدند و اطلاعات لازم از قبیل سن، جنس، نوع درمان، عوارض حین و پس از عمل جراحی (شامل اوروپاتی انسدادی، هماتوری شدید، عفونت زخم و نشت ادرار)، میزان پاک سازی سنگ و مدت بستری بیماران از پرونده ها استخراج شد و نتایج به کمک T-test و chi- square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    120 بیمار دچار سنگ شاخ گوزنی بررسی شدند که در 60% آنها(72 بیمار) درمان به روش PNL و در 40% دیگر (48 بیمار) جراحی باز انجام شد. عوارض حین عمل جراحی در 8/18% بیماران درمان شده به روش PNL و در 9/13% گروه جراحی باز اتفاق افتاد. بیشترین عارضه خون روی نیازمند به انتقال خون بوده است. عوارض پس از عمل جراحی در 2/4% بیماران درمان شده به روش جراحی باز و در 5/12% گروه PNL بروز کرد که بیشترین آنها مربوط به نشت ادرار، عفونت زخم، هماچوری نیازمند انتقال خون و اوروپاتی انسدادی بود. متوسط مدت بستری در بیماران درمان شده به روش PNL 76/1±93/3 و در جراحی باز 42/2±08/5 روز و میزان پاکسازی سنگ در بیماران درمان شده PNL 9/81% و در جراحی باز 6/91% بوده است.
    نتیجه گیری
    PNL مزیت های درمانی از قبیل مدت کوتاه تر بستری بیمار دارد که باعث شده گام اول درمان در بیشتر بیماران دچار سنگ کلیه شاخ گوزنی باشد.
    کلیدواژگان: سنگ کلیه، عوارض پس از عمل جراحی، کلیه شکافی از راه پوست، هیدرونفروز
  • عباس باقری، حسن بهبودی، حمیدرضا حسنی صفحه 69
    مقدمه
    همانژیوم کاورنو، شایع ترین تومور عروقی اوربیت است که به صورت تدریجا پیشرونده با پروپتوز محوری بدون درد و التهاب ظاهر می شود. این تومور دوطرفه یا بندرت متعدد و در یک اوربیت و گاهی داخل استخوانی ظاهر می شود.
    معرفی مورد: خانم 37 ساله ای با شکایت از پروپتوز محوری پیشرونده چشم چپ از حدود 2 سال قبل مراجعه نمود و در MRI سه ضایعه مجزا با تراکم بالا در مخروط عضلانی(Intraconal) مشاهده گردید و تحت عمل جراحی خروج توده ها از طریق برش Lateral Orbitotomy قرار گرفت و در گزارش پاتولوژی، تومور همانژیوم کاورنو با 3 لوب مجزا گزارش گردید. لوب های این تومور با دقت با عمل جراحی خارج گردید.
    نتیجه گیری
    همانژیوم کاورنو می تواند بصورت چند لوبی در یک اوربیت و یا بصورت دوطرفه ظاهر شود که مورد فوق از موارد نادر این بیماری بوده است و لذا توصیه می شود که در هنگام جراحی توجه به این مسئله و خروج کامل تومور یا تومورها صورت گیرد تا از عود مجدد آن جلوگیری به عمل آید.
    کلیدواژگان: پروپنوز، کاسه چشم، همانژیوم کاورنوس
  • شاهرخ یوسف زاده، افشین دلیلی، شاهرخ ابراهیمی، محمد صفایی، مرسده انسایی صفحه 75
    مقدمه
    شوانوم نوعی تومور غلاف عصبی منشاء گرفته از سلول های شوان با رشد آهسته و معمولا" خوش خیم است. شوانوم های نخاعی تقریبا در تمام موارد از ریشه خلفی (حسی) منشاء می گیرند. شوانوم ریشه قدامی1C محدود به قسمت قدامی ناحیه مدولواسپینال بسیار نادر است. این تومورها قادرند با گسترش به فورامن مگنوم سبب سندرم فورامن مگنوم شوند.
    معرفی مورد: این گزارش به معرفی خانم 60 ساله ای می پردازد که با درد گردن و ناحیه پس سری، کوادری پارزی اسپاستیک و اختلال حس تجزیه ای مراجعه کرده بود. MRI از ناحیه گردن، تومور اکسترامدولر اینترادورال در موقعیت قدامی فورامن مگنوم را نشان داد. بیمار با کرانیوتومی ساب اکسی پوت با دستیابی خلفی همراه با لامینکتومی1C و2C و دکمپرسیون نخاع قرار گرفت. پس از آن، علایم بیمار رو به بهبود گذاشت. در بررسی هیستوپاتولوژی شوانوم گزارش شد.
    نتیجه گیری
    بدلیل تنوع و غیر اختصاصی بودن علائم بالینی سندرم فورامن مگنوم،تشخیص، نیازمند ظن بالینی قوی در مراحل اولیه بیماری است. در این مرحله برداشتن تومور بهبود قابل توجه بیماران را بدنبال دارد
    کلیدواژگان: شوانوم، ریشه قدامی، فورامن مگنوم، گرانیوتومی ساب اکسی پیتال
  • صفحه 80