فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال دهم شماره 4 (پیاپی 28، زمستان 1387)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال دهم شماره 4 (پیاپی 28، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سید محمد علوی، لیلا علوی صفحه 1
    زمینه و هدف
    درمان لیشمانیوز جلدی با داروهای خوراکی، ارزان، بی ضرر و با تحمل بالا به شدت مورد توجه قراردارد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آزیترومایسین بر درمان لیشمانیوز جلدی در اهواز انجام شد.
    روش بررسی
    در این کارآزمائی بالینی تصادفی کنترل شده 28 بیمار مبتلا به لیشمانیوز جلدی (گروه درمان) و 26 بیمار به عنوان گروه شاهد در یک کلینیک تخصصی بیماری های عفونی و گرمسیری شهر اهواز طی اردیبهشت1385 تا مهر 1386 بررسی شدند. آزیترومایسین به مقدار 500 میلی گرم یک بار در روز به مدت 28 روز به بیماران گروه درمان داده شد. در گروه شاهد بیماران دارویی دریافت نکردند. هر دو گروه در روزهای 14 و 28 و ماه های 2و5 از نظر وضعیت زخم پیگیری شدند. داده ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون دقیق فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 45/8±26/20 سال و نسبت سنی مذکر به مونث 5/1 به 1 بود. نیمی از بیماران ساکن مناطق روستائی بودند. در پایان درمان 13نفر (4/46درصد) از گروه درمان و 4نفر (4/15درصد) از گروه شاهد بهبود یافتند(P<0.02). فقط یک مورد عود در گروه درمان دیده شد، ولی عارضه داروئی جدی و قابل توجهی دیده نشد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که آزیترومایسین در درمان بیماران مبتلا به لیشمانیوز جلدی اثرات قابل قبولی دارد و از آن می توان به عنوان داروی جانشین استفاده نمود.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز جلدی، آزیترومایسین
  • سید رضاشریفی، محمدتقی پیوندی، فرشید باقری، محمد خیاط زاده صفحه 6
    زمینه و هدف
    درمان شکستگی های تنه ران همیشه در حال تغییر بوده است. امروزه فیکساتورهای پیشرفته تری برای درمان این نوع شکستگی ها ابداع شده که از جمله این روش ها استفاده از میخ مجرای مرکزی می باشد. این مطالعه به منظور مقایسه نتایج دو روش درمانی جااندازی باز و پلاک گذاری و استفاده از میخ مجرای مرکزی استخوان در شکستگی تنه استخوان ران انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی 40 بیمار بستری بالاتر از 16 سال با شکستگی ساده میانی تنه فمور به دلیل ضربه (دو گروه 20 نفری مورد و شاهد) در بیمارستان شهید کامیاب مشهد در سال 1382 مورد مطالعه قرار گرفتند. در گروه مورد درمان جراحی به روش جااندازی باز با پلاک و میخ و در گروه شاهد جراحی با گذاشتن میخ داخل مجرای مرکزی انجام شد. هر دو گروه از نظر سن و جنس یکسان بودند. پیگیری بیماران در مدت 9 تا 14 ماه انجام شد. مشخصات فردی تابع پیگیری و رادیوگرافی کنترل در پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی و آزمون های تی مستقل و مجذور کای پردازش شد.
    یافته ها
    از 40 بیمار مورد مطالعه 75درصد مرد و 25درصد زن بودند. مدت زمان جوش خوردن بالینی و رادیوگرافیک و میزان تاخیر در جوش خوردن در دو گروه از نظر آماری معنی داری نبود. با توجه به 4 مورد نقص وسیله در گروه پلاک از این نظر تفاوت معنی داری بین دو گروه به دست آمد (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که مدت جوش خوردن براساس علائم بالینی و رادیوگرافی و عوارض در دو گروه مورد مطالعه از نظر آماری تفاوت معنی داری ندارد، اما به علت وجود 4 مورد نقص وسیله، استفاده از روش اینترلاک با لاک استاتیک در تمام شکستگی های ران که منع مصرف ندارند، ارجح است.
    کلیدواژگان: شکستگی تنه ران، ثابت کردن شکستگی، میخ مجرای مرکزی
  • محمدرضا عسگری، امیرهوشنگ بختیاری، عباسعلی ابراهیمیان، کهزاد جوادیفر صفحه 11
    زمینه و هدف
    درد در حین وارد کردن کاتترهای داخل وریدی (آنژیوکت) در بیماران ایجاد می شود. یافتن روش هایی برای کاهش درد مرتبط با ورود آنژیوکت بسیار اهمیت دارد. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر انواع تحریکات الکتریکی عصب از راه پوست (TENS) بر شدت درد مرتبط با ورود آنژیوکت انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و به شکل کارآزمایی موازی روی 80 بیمار بستری در بخش های داخلی و CCU بیمارستان فاطمیه سمنان طی سال 1385 انجام شد. در این مطالعه شدت درد مرتبط با ورود آنژیوکت در چهار حالت بدون استفاده از TENS، با استفاده از TENS با فرکانس پایین (5 هرتز) به عنوان Low TENS، با استفاده از TENS با فرکانس بالا (100 هرتز) به عنوان High TENS، و با استفاده از Burst TENS (با فرکانس امواج 100 هرتز و فرکانس دسته 2 هرتز) مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. شدت درد توسط مقیاس مقایسه ای بصری (VAS) اندازه گیری گردید. آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، توکی و دانت برای مقایسه میانگین شدت درد در حالت های مختلف استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج اختلاف معنی داری را بین شدت درد بیماران حین وارد نمودن آنژیوکت در چهار حالت نشان داد (P<0.05)، به طوری که کمترین میزان شدت درد در حالت استفاده از High TENS و بیشترین میزان شدت درد در حالت بدون استفاده از TENS بود. شدت درد در حالت بدون استفاده از TENS دارای تفاوت معنی داری (P<0.05) با شدت درد در حالت استفاده از High TENS و Burst TENS بود، اما شدت درد در حالت استفاده از Low TENS دارای تفاوت معنی داری نبود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان دهنده تاثیر TENS در کاهش درد حین وارد نمودن آنژیوکت بود. در بین انواع حالت های استفاده از TENS، بیماران کمترین شدت درد را در حالت استفاده از TENS با فرکانس بالا (High TENS) احساس نمودند. بنابراین می توان TENS با فرکانس بالا (High TENS) را به عنوان روشی موثر برای کاهش درد حین وارد نمودن آنژیوکت پیشنهاد نمود.
    کلیدواژگان: تحریک الکتریکی عصب از راه پوست، درد، کاتتر داخل وریدی (آنژیوکت)
  • بیژن فروغ، احمد محمدی، اکرم آزاد صفحه 18
    زمینه و هدف
    سندرم تونل کارپ شایع ترین نوروپاتی فشاری است که می تواند در شدت های خفیف، متوسط و شدید باعث ناتوانی هایی با درجات کم یا زیاد در عملکرد دست بیماران گردد. تشخیص و درمان زودرس این سندرم منجر به بهبودی کامل و به تعویق انداختن آن عوارض جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. اولین روش درمانی استاندارد در این بیماران خصوصا در فاز اولیه آن ارائه اسپلینت مناسب می باشد. این مطالعه به منظور مقایسه اثردرمانی دو نوع اسپلینت کوکاپ یکی با محدودیت مفاصل metacarpophalangeal انگشتان و دیگری بدون محدودیت آن مفاصل انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی 23 نفر از مراجعین درمانگاه بیمارستان شفا یحیاییان تهران که با توجه به یافته های الکترودیاگنوز توسط پزشک متخصص سندرم تونل کارپ خفیف و متوسط آنان تشخیص داده شده بود، در دو گروه قرار گرفتند. به گروه اول (12 نفر) اسپلینت کوکاپ بلند (با محدودیت مفاصل mp انگشتان) و در گروه دوم (11 نفر) اسپلینت کوکاپ کوتاه (بدون محدودیت این مفاصل) ارائه شد. شرکت کنندگان قبل و پس از دوره 4 هفته ای درمان توسط آزمون های SWMS، 2PD،VAS، Grip strength و Pinch ارزیابی شدند.
    یافته ها
    آستانه حس لمس (SWMS) در گروه اول به صورت معنی داری بالاتر از گروه دوم بود (P<0.05). حساسیت عملکردی (2PD) در گروه اول به صورت معنی داری بالاتر از گروه دوم بود (P<0.05). اختلاف معنی داری در شدت درد (VAS) دو گروه مشاهده نشد. قدرت گرفتن و پینچ (P&G.S) در گروه اول به صورت معنی داری بالاتر از گروه دوم بود(P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اسپلینت کوکاپ بلند در مقایسه با اسپلینت کوکاپ کوتاه تاثیر بیشتری در کاهش و بهبود علائم سندرم تونل کارپ دارد.
    کلیدواژگان: سندرم تونل کارپ، اسپلینت کوکاپ، نوروپاتی، قدرت گرفتن، پینچ
  • فاطمه غیاثی، اصغر اکبری صفحه 22
    زمینه و هدف
    وضعیت تحمل وزن وضعیت کاربردی محسوب می شود، اما اطلاعات کمی درباره آن و حس وضعیت زانو در دسترس است. این مطالعه به منظور مقایسه حس وضعیت مفصل زانو در وضعیت تحمل وزن با وضعیت عدم تحمل وزن در زنان و مردان و تعیین اثرات زاویه هدف بر حس وضعیت مفصل زانو انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه مداخله ای روی 44 شخص سالم (22زن و 22مرد) از طریق نمونه گیری ساده غیراحتمالی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان طی سال 1385 انجام شد. از فرد خواسته می شد که با چشم بسته زانویش را در وضعیت به شکم خوابیده یا در وضعیت ایستاده خم کند. سه زاویه هدف (فلکشن 45، 60 و 90 درجه زانو) توسط هر شخص بازسازی و خطای زوایای بازسازی شده از طریق گونیامتر الکترونیکی اندازه گیری شد. نتایج به صورت خطای مطلق، خطای نسبی وvariable error جمع آوری گردید. داده ها با آزمون تحلیلی واریانس چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تفاوت قابل توجه ای درخطای زاویه بازسازی شده بین گروه های تحمل وزن و عدم تحمل وزن وجود داشت (P<0.05). درحالی که تفاوت معناداری در خطای بازسازی زاویه در زنان و مردان دیده نشد. همچنین تفاوتی در زاویه هدف نیز وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اشخاص در وضعیت تحمل وزن بیشتر قادر به شناخت و تعریف زوایا هستند. امکان دارد در وضعیت ایستاده، حجم وسیع تری از اطلاعات آوران های حس عمقی از منابعی جز زانو و مفاصل اندام تحتانی تست شده ارسال گردد.
    کلیدواژگان: حس وضعیت مفصل زانو، تحمل وزن، عدم تحمل وزن، خطای بازسازی زاویه، زاویه هدف
  • زهرا رضوی، حسن بزم آمون، محمدصادق صبا صفحه 29
    زمینه و هدف
    سندرم های تالاسمی اختلالات خونی ارثی ساختمانی گلوبین آلفا یا بتا می باشند. در تالاسمی بتای ماژور ادامه حیات وابسته به تزریق خون مکرر است که این امر باعث تجمع بار اضافی آهن در قسمت های مختلف بدن (هموکروماتوز) می شود. در اثر رسوب آهن اضافی ممکن است، غدد پاراتیروئید دچار کم کاری شوند. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی کم کاری غدد پاراتیروئید در بیماران مبتلا به بتاتالاسمی مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی شهر همدان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 56 بیمار بتاتالاسمی دریافت کننده خون در شهر همدان از مهر 81 لغایت مهر 82 انجام گردید. سطح سرمی کلسیم، فسفر، پاراتورمون (PTH)، پروتئین توتال، آلبومین، فریتین، BUN و کراتی نین 2 هفته بعد از آخرین تزریق خون اندازه گیری شد. معیار تشخیص هیپوپارتیروئیدیسم سطح کلسیم سرم کمتر از mg/dl 8، فسفر بالای mg/dl 5/5 و PTH پائین تر از ng/dl 10 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    از مجموع 56 بیمار مورد بررسی 8 نفر (2/14درصد) مبتلا به هیپوپاراتیروئیدی بودند که 5/37درصد آنها علائم هیپوکلسمی را نشان می دادند. بین فراوانی هیپوپاراتیروئیسم در بیماران بتاتالاسمی با مصرف دسفرال، اسپلنکتومی و دیابت ارتباط معنی داری یافت شد (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که فراوانی هیپوپاراتیروئیدیسم در بیماران مبتلا به بتاتالاسمی فراوانی قابل توجهی دارد. لذا پیشنهاد می شود، بررسی بالینی و آزمایشگاهی به منظور ارزیابی غدد درون ریز به خصوص پاراتیروئید در بیماران بتاتالاسمی از ابتدای دهه دوم زندگی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: بتاتالاسمی، کم کاری پاراتیروئید، هموکروماتوز، هیپوکلسمی
  • مصطفی رقیمی، مریم رمضانی مجاوری، سید محمد سیدخادمی صفحه 34
    زمینه و هدف
    یکی از مشکلات جوامع شهری آلودگی آب های زیرزمینی به نیترات است. غلظت زیاد نیترات سبب بیماری متهموگلوبینمیا می گردد که به عنوان عامل خطر در آب های زیرزمینی محسوب می شود. 80 درصد آب آشامیدنی شهر گرگان از منابع آب های زیرزمینی تامین می گردد. این مطالعه به منظور بررسی میزان نیترات در آب های زیرزمینی تحت کنترل شبکه آبرسانی شهری و خارج از شبکه آبرسانی شهر گرگان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی 43 نمونه از آب های زیرزمینی و سطحی شهر گرگان در فصل های بهار و زمستان طی سال 1384 جمع آوری گردید. مقادیر NO31-، NO21-، Cl- و K+ با استفاده از روش تیتراسیون و اسپکتروفتومتری مورد تجزیه شیمیایی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج تجزیه شیمیایی آب های زیرزمینی منابع تامین آب شرب شهر گرگان تغییرات قابل توجهی را در میزان نیترات (از 52/3 در لیتر تا 52/69 میلی گرم در لیتر) نشان داد. مقادیر NO31- نیز در برخی از آب های زیرزمینی چاه های منطقه در مجاورت محل دفن زباله از 48/84 و2/145 میلی گرم در لیتر بود که بیش از استاندارد آب شرب (50 میلی گرم در لیتر) می باشد. میزان نیترات در آب خوان های محدوده اراضی کشاورزی نظیر شصت کلا و گرمابدشت پایین تر از میزان نیترات در آب خوان محدوده منطقه شهری نظیر زیارت بود.
    نتیجه گیری
    آلودگی به نیترات در آب خوان هایی که در مجاورت منطقه شهری و مناطق نزدیک به دفن تلنباری زباله می باشند، ممکن است، ناشی از فاضلاب خانگی و نفوذ شیرابه زباله به چاه های آب زیرزمینی باشد.
    کلیدواژگان: آب های زیرزمینی، نیترات، گرگان
  • مهناز فولادی نژاد، ناصر بهنام پور، علی پاشایی زنجانی، محمد هادی قریب، مرجان اکبری کامرانی صفحه 40
    زمینه و هدف
    برای ارزیابی میزان موفقیت مراقبت های ویژه نوزادان در دنیا بانک های اطلاعاتی شامل وزن زمان تولد، سن حاملگی و نتایج تست های آزمایشگاهی مختلفی به وجود آمده است. به علاوه برای بررسی تفاوت بیماران مختلف بستری شده در NICUها و مقایسه پیامد آنها سیستم های امتیازبندی مختلفی از جمله SNAP وCRIB تعیین و ارزش گذاری شده است. این مطالعه به منظور ارزیابی خدمات پیش بینی ابزار نمره دهی CRIB در پیش بینی پیامد نوزادان نارس با وزن بسیار پایین بستری شده در بخش مراقبت ویژه نوزادان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقطعی برای 46 نوزاد با سن حاملگی زیر 37 هفته و وزن کمتر از 1500 گرم پرسشنامه ای شامل جنس، وزن زمان تولد، سن حاملگی، مدت بستری، سن در هنگام ترخیص یا مرگ، عوارض و سایر اطلاعات مربوط به CRIB تکمیل شد.
    یافته ها
    میزان مرگ در این مطالعه 17 نفر (37 درصد) بود. شایع ترین علت مرگ نارسایی تنفسی بود. ابتلای به سندرم زجر تنفسی با افزایش 101 برابری احتمال مرگ همراه بود (6/793–9/12=CI، 101=OR). این احتمال در مورد ابتلای به آسفیکسی زایمانی 7/4 برابر به دست آمد. متوسط وزن زمان تولد، سن حاملگی و میانگین CRIB در گروه نوزادان زنده و نوزادان مرده به ترتیب 1201 و 934 گرم، 30 و 28 هفته و 76/3 و 47/11 بود. با استفاده از منحنی ROC عدد 7 به عنوان cut off در نمره دهی CRIB برای پیش بینی وقوع پیامد نامطلوب در نوزادان به دست آمد.
    نتیجه گیری
    میزان مرگ و میر در این مطالعه از میزان های به دست آمده در اکثر نقاط دنیا بیشتر بود. میزان مرگ با افزایش میزان نمره CRIB ارتباط مستقیم داشت و به خصوص در نمرات بالای 11 برقرار بود.
    کلیدواژگان: نوزاد نارس، وزن زمان تولد، میزان مرگ و میر، NICU، CRIB
  • الهام خوری، آسیه سادات بنی عقیل، رامین آذرهوش صفحه 44
    زمینه و هدف
    واکسن سرخجه از ویروس زنده ضعیف شده تهیه می شود. چنانچه این واکسن در دوره پرهیز بارداری تزریق گردد، می تواند جنین را در معرض خطر قرار دهد. این تحقیق با هدف تعیین وضعیت سرولوژیک IGM سرخجه در نوزادان مادرانی که در طی 3ماه قبل تا 3 ماه بعد از تزریق واکسن MR باردار شدند (دوره پرهیز)، انجام گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه کوهورت روی 253 مادر در مرکز آموزشی درمانی دزیانی گرگان طی سال های 83-1382 انجام شد. گروه مورد (116 نفر، 8/45 درصد) شامل مادرانی بودند که به طور سهوی واکسن MR از نوع RA27/3را در دوره پرهیز دریافت کرده بودند و گروه شاهد (137 نفر، 2/54 درصد) از میان مراجعه کنندگان واکسن نزده مراجعه کننده به همان مرکز برای زایمان به طور تصادفی انتخاب شدند. گروه شاهد از نظر عوامل زمینه ای و مداخله ای با گروه مورد همسان شدند. میزان IGM سرمی سرخجه بندناف نوزادان برای تشخیص سرولوژیک عفونت جنینی در هر دو گروه پس از زایمان به روش ELISA اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده توسط آزمون های آماری کای اسکوئر و T-Test با سطح معناداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میزان موارد مثبت IGM نوزادی (یک مورد در هر گروه) در دو گروه مورد و شاهد مشابه بود. علی رغم این که تفاوت موجود در دو گروه معنی دار نبود، اما حداکثر خطر نسبی تئوری در این مطالعه برابر با 392/4درصد به دست آمد (392/4 و 271/0:CI 95درصد، 091/1=RR).
    نتیجه گیری
    علی رغم عدم وجود تفاوت معنی دار آماری در میزان موارد مثبت شدن IgM سرخجه نوزادی در دو گروه، به دلیل خطر نسبی به دست آمده پیشنهاد می شود که کماکان در دوره پرهیز، واکسیناسیون صورت نگیرد.
    کلیدواژگان: واکسن سرخجه، IgM سرخجه، واکسن MR، بارداری، سندرم سرخجه مادرزادی
  • سهراب حلالخور، دردی قوجق، فرزاد جلالی، مینا اسلامدوست صفحه 49
    زمینه و هدف
    گلیکوزآمینوگلیکان ها، پلی ساکاریدهای بدون شاخه ای می باشند و نقش کلیدی در ساختمان مولکولی و عملکرد غشاء سیتوپلاسمی دارند. گلیکوزآمینوگلیکان ها در مکانیسم برخی بیماری ها از جمله پرفشاری خون نیز نقش مهمی برعهده دارند. از آنجایی که افزایش فشارخون شریانی همواره از مهم ترین معضلات سلامتی مردم در کشورهای مختلف بوده است، اما هنوز شاخص دقیق و قابل اعتمادی برای تشخیص زودرس این بیماری وجود ندارد. این مطالعه به منظور اندازه گیری گلیکوزآمینوگلیکان های ادرار 24 ساعته و سرم به عنوان شاخص دقیق و زودرس برای بررسی بیماران مبتلا به پرفشاری خون اولیه انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه مورد – شاهدی روی 53 بیمار مبتلا به پرفشاری خون اولیه که برای درمان در بیمارستان های آموزشی شهیدبهشتی و شهیدیحیی نژاد بابل طی سال های 82-1381 بستری شده بودند و 38 فرد سالم انجام شد. نمونه ادرار 24 ساعته و نمونه سرم از افراد شاهد بدون ابتلا به بیماری پرفشاری خون و افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون که از لحاظ سن و جنس همسان بودند، تهیه شد. مقدار گلیکوزآمینوگلیکان در نمونه ها به روش (کالریمتریک) و با اسپکتروفتومتر اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد که بین میزان دفع گلیکوزآمینوگلیکان های ادرار 24 ساعته و فشارخون سیستولیک نسبت مستقیمی وجود دارد و با افزایش فشارخون سیستولیک، مقدار دفع ادراری گیلکوزآمینوگلیکان ها نیز افزایش می یابد. همچنین مقدارگلیکوزآمینوگلیکان ها در سرم افراد مبتلا به پرفشاری خون اولیه نیز در مقایسه با گروه شاهد افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که در بیماران مبتلا به پرفشاری خون اولیه مقدار گلیکوزآمینوگلیکان ها در ادرار24 ساعته و سرم نسبت به گروه شاهد افزایش می یابد. بنابراین اندازه گیری مقدار گلیکوزآمینوگلیکان های ادرار 24 ساعته می تواند، شاخص مناسبی برای تشخیص زودرس پرفشاری خون باشد.
    کلیدواژگان: پرفشاری خون اولیه، گلیکوزآمینوگلیکان ادرار 24 ساعته، اسپکتروفتومتری، میکرو آلبومینوری
  • محمدرضا مطیع، ناصر بهنام پور، حمید علی نژاد صفحه 55
    زمینه و هدف
    در ایران تروما دومین علت مرگ و میر در تمام سنین بوده و سالیانه هزینه زیادی را بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل می کند. ترومای شکم بخش عمده ای از تروماها را تشکیل می دهد. این مطالعه به منظور تعیین ویژگی های شخصی و آسیب شناسی بیماران مبتلا به ترومای غیرنافذ شکمی در مرکز آموزشی درمانی 5 آذر گرگان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقطعی گذشته نگر ویژگی های شخصی و آسیب شناسی 239 بیمار با ترومای غیرنافذ شکمی بستری در بخش جراحی مرکز آموزشی درمانی پنجم آذر گرگان طی سال های 84-1380 ثبت شد.
    یافته ها
    از 239 نفر 197 نفر مرد (4/82درصد) و 42 نفر زن (6/17درصد) بودند که میانگین سنی 4/23 و میانگین مدت بستری 8/8روز داشتند. شایع ترین علت ترومای غیرنافذ شکم حوادث ترافیکی بود. شایع ترین اندام آسیب دیده طحال (118 نفر با 4/49درصد) و کبد (51 نفر با 3/21درصد) بود. 166 نفر (5/69درصد) هم زمان دارای تروما در سایر نقاط بدن بودند. مرگ و میر 3/16 درصد و علت اصلی آن شوک هیپوولمیک بود.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه با نتایج سایر مطالعات انجام شده در سایر نقاط ایران مشابهت دارد و لازم است در زمینه پیشگیری و کاهش حوادث ترافیکی در شهر گرگان برنامه کاملی طراحی گردد.
    کلیدواژگان: تروما، ترومای غیرنافذ، شکم، طحال، کبد
  • مرتضی منصوریان، مهدی کارگر، ناصر بهنام پور، هادی رحیم زاده، مصطفی قربانی صفحه 60
    زمینه و هدف
    ترکیب MDMA یا 3و 4 متیل دی اکسی مت آمفتامین که به نام اکستازی هم معروف هستند، از ترکیبات مخدر جدید محسوب می شوند. قرص های اکستازی دارای اثرات زودگذر مثبت و اثرات منفی و مخرب هستند. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان در مورد قرص های اکستازی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی 300 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در سال 1385 انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده توسط محقق بود که شامل سووالات دموگرافیک، سنجش آگاهی و نگرش می شد. با مراجعه به خوابگاه دانشجویان و محیط دانشگاه پرسشنامه توزیع و توسط آنان تکمیل گردید. پس از جمع آوری و دسته بندی داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-15 تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    براساس نتایج این مطالعه، 3درصد از شرکت کنندگان دارای حداقل یک بار تجربه مصرف اکستازی بودند. 3/27 درصد از دانشجویان درباره اکستازی آگاهی کم داشتند. همچنین 3/52 درصد از آنها آگاهی متوسط و فقط 7/12 درصد از آگاهی زیاد برخوردار بودند. ارتباط معنی داری بین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان درباره اکستازی و میزان درآمد خانواده وجود داشت (05/0P<). بین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان درباره اکستازی و سن، جنس، رشته تحصیلی و منابع کسب اطلاعات اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. بین آگاهی و نگرش دانشجویان همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت (05/0P<، 243/0=r).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که میزان آگاهی و نگرش دانشجویان درباره اکستازی در سطح مناسب قرار ندارد و اجرای برنامه های آموزشی برای آنها می تواند، سبب ارتقا آگاهی و تغییر در نگرش آنها شود.
    کلیدواژگان: اکستازی، آگاهی، نگرش، دانشجویان
  • لیلی چمنی تبریز، حجت زراعتی، سهیلا عسگری، سرور اسدی، سعید زارعی صفحه 64
    زمینه و هدف
    بیماری تبخال تناسلی در دنیا و در آسیا رو به افزایش است. تحقیقات نشان داده، داشتن آگاهی در مورد بیماری منجر به تغییر رفتارهای پرخطر جنسی و در نتیجه اجتناب از خطر می گردد. این تحقیق به منظور تعیین سطح آگاهی دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی در مورد تبخال تناسلی صورت پذیرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی - تحلیلی و مقطعی روی 409 دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران در پاییز 1383 انجام گرفت. ابزار این تحقیق پرسشنامه بود و داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-13 و آزمون های آماری تی مستقل، کای دو، من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار سطح آگاهی کلی از بیماری 26±5/26درصد تعیین گردید. همچنین میانگین و انحراف معیار سطح آگاهی از ماهیت بیماری و راه های انتقال بیماری به ترتیب 2/24± 7/23درصد و 36±5/30درصد به دست آمد. 8/18درصد از شرکت کنندگان از علائم بیماری آگاهی داشتند و میزان آگاهی دانشجویان در خصوص درمان و چگونگی پیشگیری به ترتیب 4/16 درصد و 2/46درصد بود. براساس تحلیل انجام شده بین سن، وضعیت تاهل و مقطع تحصیلی با سطح آگاهی در حیطه های مختلف بیماری ارتباط معنی دار آماری به دست آمد (P<0.05). سطح آگاهی دانشجویان دانشکده های علوم فنی بیش ازدانشکده های علوم انسانی بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که اکثریت جامعه مورد مطالعه در زمینه بیماری آگاهی کافی نداشتند و تمایل به داشتن اطلاعات بیشتری از بیماری نشان دادند. پیشنهاد می شود در مراکز آموزشی راجع به بیماری های منتقله از راه تماس جنسی و تبخال تناسلی آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، تبخال تناسلی، دانشجو، ایران
  • حمید شافی، مهرداد رفعتی رحیم زاده، ارسلان علی رمجی، زلیخا معززی صفحه 68
    کارسینومای آدرنال بیماری نادری است و پیش آگهی ضعیفی دارد. از نظر بالینی به صورت فونکسیونل و غیرفونکسیونل تقسیم بندی می شود. همچنین درمان کمکی شامل رادیوتراپی و شیمی درمانی تنها برای ایجاد تسکین مفید است. هدف از این گزارش معرفی یک مورد آدرنوکارسینوما بزرگ غیرفونکسیون در مردی 46 ساله بود که به علت درد مبهم شکم و ارکید و اپیدیمیت درمانگاه بیمارستان شهیدبهشتی بابل در سال 1385 مراجعه کرده بود. در معاینه بالینی واریکوسل گرید III فیکس همراه با ارکید و اپیدیمیت چپ مشهود بود. سونوگرافی و سی تی اسکن یک ضایعه حجیم بر روی آدرنال سمت چپ دیده شد. آزمون های عملکرد غده آدرنال انجام شد و طبیعی بود. بنابراین تشخیص آدرنوکارسینوما غیرفونکسیون داده شد. بیمار تحت جراحی آدرنالکتومی باز قرار گرفت. سپس به مرکز سرطان شناسی برای شیمی رادیوتراپی معرفی شد. متاسفانه بعد از شش ماه دچار متاستاز متعدد کبدی شد و یک سال بعد درگذشت.
    کلیدواژگان: کارسینوما، آدرنال، غیرفونکسیون، تومور
|
  • Seyyed Mohammad Alavi , Leila Alavi (Vmd) Page 1
    Background And Objective
    Treatment of Cutaneous leishmaniasis (CL) with oral therapeutic drugs, ideally cheap, with good tolerance and safe are highly desirable.The aim of this study was to assess the efficacy of azithromycin (AZ) for treatment of patients with CL in Ahvaz – Iran.
    Materials And Methods
    In a randomized controlled clinical trial study, 28 patients with CL as cases (AZ group) and 26 patients as control (C group) were studied. Cases were treated orally 500 mg/day of azithromycin in single dose for 28 days. Patients in control group did not receive any treatment. Both groups were followed up in days 14, 28 and month 2 and 5. Data were analyzed in SPSS-11.5 by using chi square and exact Fisher's tests.
    Results
    Means±SD age of subjects was 20.26±8.45 years. Male to female ratio was 1.5:1. The half of the patients resided in rural area. At the end of study treatment. 46.4% of patients in AZ group and 15.4% of patients in control group were cured (P<0.02). One relapse of CL was observed in AZ group, no serious drug side effects was observed.
    Conclusion
    This study showed that azithromycin has an acceptable effect on the treatment of cutaneous leishmaniasis in Iranian patients and can be used alternatively in treatment of cutaneous leishmaniasis.
    Keywords: Cutaneous leishmaniasis, Azithromycin, Iran
  • Seyyed Reza Sharifi , Mohammad Taghi Peivandi *, Farshid Bagheri , Mohammad Khaiatzade Page 6
    Background And Objective
    Treatment of the femural shaft fracture is imporoving. The aim of this study was to compare the outcome of Dynamic Compression Plating (DCP) and intramedullary nailing in the femural shaft fracture.
    Materials And Methods
    This clinical trial study was done in orthopedic department of Shahid Kamyab Hospital in Mashhad – Iran during 2002-03. 40 patients with open fracture of femur divided into two groups. One group was treated by dynamic compression plate and the other group by intramedullay nailing. Follow-up time was 9-14 months.
    Results
    Out of 40 patients, 75% were male. The time of clinical and radiological bone union was the same in both groups. There was 4 implant failure in the plate group (P<0.05). There was one deep infection in the intramedullary nailing group.
    Conclusion
    This study showed that there is no difference between plate and intramedullary nailing group according time of bone union. But because of 4 implant failure in DCP groups, intramedullary nailing is recommended for femural shaft fracture.
    Keywords: Femural fracture, Osteosynthesis, Intramedullary nailing, Dynamic Compression Plating
  • Mohammad Reza Asgari , Amir Hooshang Bakhtiary , Abas Ali Ebrahimian , Kahzad Javadifar Page 11
    Background And Objective
    In clinical situation, pain occurs during intravenous Catheterization (IVC). Finding methods to reduce pain related with insertion of Angiocut. This study was performed to evaluate the effect of types of Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation (TENS) on the pain severity regarding to insertion of Angiocut is very important. This study was performed to evaluate the effect of types of transcutaneous nerve stimulation (TENS) on the pain severity regarding to insertion of Angiocut.
    Materials And Methods
    This clinical trial study was performed on the 80 patients of Internal and CCU wards of Fatemieh Hospital in Semnan, Iran during 2001. In this study, severity of pain related with insertion Angiocut assessed and compared in four conditions No TENS, low TENS (5 Hz), high TENS (100 Hz) and burst TENS (with frequence 100 Hz And burst frequence 2 Hz). The severity of pain measured by testes visual analogue scale (VAS), One-way ANOVA, Tukey, and Dunnett tests were used for comparing means of pain severity in different conditions.
    Results
    Findings showed significant difference between severity of pain during Angiocut insertion in four conditions (P<0.05), so that the lower intensity of pain was in the high-TENS group, while higher pain was in the No TENS group. Significant difference was between intensity of pain in the No TENS group with high TENS and burst TENS group (P<0.05), but no significant difference was between low TENS and No TENS groups.
    Conclusion
    This study showed that TENS was a effective method to reduce pain during Angiocut insertion. The lowest severity of pain was obtained in high TENS method. therefore, high TENS method can suggest as a effective method to reduce pain during Angiocut insertion.
    Keywords: TENS, Pain, Intravenous Catheterization (Angiocut)
  • Bijan Forogh , Ahmad Mohammadi , Akram Azad Page 18
    Background And Objective
    Carpal Tunnel Syndrome is the most common compression neuropathy which can cause mild, moderate and sever disability in patiens hands. The first standard treatment is to use Cock-up splint. This study was done to compare therapeutic effects of long (With MP Joint restriction) and short (without mp Joint restriction) Cock-up splint patients with Carpal Tunnel Syndrome.
    Materials And Methods
    In this clinical trail study was done on 23 patients with mild and moderate Carpal Tunnel Syndrome in Shafa Yahyayian Hospital, Tehran, Iran. The diagnosis of Carpal Tunnel Syndrome in patients confirmed with electrodiagnostic method. In this study 23 Patients was treated with long & short cock-up splint in two groups. Group A (12 Patients) was treated by long Splint and group B (11) Patients was treated by short Splint for 4 weeks. Patients was evaluated by Semmes –Wein stein monofilaments, Two Point discrimination, Visual analog Scale (VAS), pinch and Grip Strength.
    Results
    Both types of splints appear to be effective in decreasing CTS symptoms but long Splint more beneficial than Short splint. The results of SWMS, 2PD, Pinch & grip Strength in group A had higher significant difference than group B. (P<0.05). Two groups did not have significant difference in results of severity of pain according to VAS.
    Conclusion
    This study revealed that long Cock-up Splint in comparision with short Cock-up splint demonestrate high efficasy in improving the signs of Carpal Tunnel Syndrome.
    Keywords: Carpal Tunnel Syndrome, Cock, up Splint, Neuropathy, Grip Strength, Pinch
  • Fatemeh Ghiasi , Asghar Akbari Page 22
    Background And Objective
    Weight bearing position is considered as a functional condition. However, available data about it and also knee position sense is little. This study aimed to compare knee joint position sense in weight bearing and non weight bearing positions in men and women, and to determine the effect of target angle on knee joint position sense.
    Materials And Methods
    This interventional study was performed in Zahedan University of medical sciences, Zahedan, Iran in 2006. Forty-four healthy subjects (22 women, 22 men) participated in this study through simple non-probability sampling. Subjects were asked to flex their knees in prone or in standing position, while their eyes closed. Three target angles (45, 60, 90 degrees of knee flexion) were reproduced by each subject. Angle matching errors were measured using an electrogoniometer. Outcomes were collected in form of relative, absolute and variable errors. Data were analyzed using MANOVA test.
    Results
    There was significant difference between weight bearing and non weight bearing positions in terms of angle matching error (P<0.05), while no significant difference was seen between women and men, and also in three target positions.
    Conclusion
    This study showed that subjects are more capable of recognition and identification of the angles during weight bearing position. A larger amount of proprioceptive afferent data may result from sources other than examined knee and lower extremity.
    Keywords: Knee Joint Position Sense, Weight Bearing, Non, Weight Bearing, Angle Matching Error, Target Angle
  • Zahra Razavi , Hasan Bazmamoun , Mohammad Sadegh Saba Page 29
    Background And Objective
    The thalassemic syndromes are geneticaly structural disturbance of Alfa and Beta globin chains. In major Beta-thalassemia the life expectancy depended on frequent blood transfusions that lead to over storage and deposition of Iron in different body-organs (Hemochromatosis) including parathyroid glands, which may cause hupoparathyroidism. This study was done to evaluate the frequency of hypoparathyroidism in thalassemic patients referred to teaching hospitals in Hamedan – Iran.
    Materials And Methods
    This descriptive, cross-sectional study was done on 56 thalassemic patients, which received blood transfusion. Serum Ca, P, PTH, total protein, albumin, Ferritin and BUN cratinine were checked two weeks after last transfusion. The hypoparathyroidism was defined when calcium was less than 8mg/dl and phosphorus more than 5.5mg/dl and PTH less than 10 ng/dl.
    Results
    In this study, 14.2% of patients had hypoparathyroidism. 37.5% of hypoparathyroid ones had clinical manifestation of hypocalcemia. There were statistically meaningful association (P<0.05) between The hypoparathyroidism with desferal administration, splenectomy and diabetes.
    Conclusion
    This study showed that the frequency of hypoparathyroidism in Beta-thalassemic patients receiving blood transfusion was relatively high, so clinical and labratory evaluation for endocrine glands specially parathyroid is recommended since early second decay of life.
    Keywords: Hypocalcemia, Hypoparathyroidism, Beta, Thalassemia
  • Mostafa Raghimi , Maryam Ramezani Mojaveri , Seyed Mohammad Seyed Khademi Page 34
    Background And Objective
    One of the problems in urban areas is nitrate contamination of ground waters. High nitrate concentration can cause methemoglobinemia, appearing as a risk factor is provided by ground waters. More than 80% of drinking water of Gorgan, Iran. So this investigation was done to determine of nitrate level in ground waters in Gorgan. This study has been carried out for investigation of nitrate rate in drinking water supply networks and not drinking water ground water wells of Gorgan city.
    Materials And Methods
    This discriptive study was done on 43 ground waters and surface water samples which collected in spring and winter, in Gorgan during 2005. K+, Cl-, NO21-, NO31- of samples were analyzed by spectrophotometery method.
    Results
    The chemical analysis of ground waters of drinking water resources of Gorgan city showed significant variation of nitrate between 3.52 to 69.52 mg/l. The rates of nitrate in certain ground waters wells in vicinity of landfills were between 84.48 to 145.2 mg/l which is more than drinking water standards. Nitrate concentration in agricultural lands such as Shast-kula and Garmabdasht aquifers is lower than Ziarate aquifer in vicinity of urban area.
    Conclusion
    Nitrate contamination in aquifers in vicinity of urban area and unsanitary disposal of solid waste substance may result from house sewage effluents and infiltration of landfill leachs to ground water wells.
    Keywords: Ground waters, Nitrate, Gorgan
  • Mahnaz Fouladinejad , Naser Behnampour , Ali Pashaei Zanjani (Student), Mohammad Hadi Gharib (Student), Marjan Akbari Kamrani (Student) Page 40
    Background And Objective
    To evaluate the effectiveness of Neonatal Intensive Cares Many different data banks have been developed. Furthermore, various scoring systems such as SNAP and CRIB have been validated to designate and compared differences among hospitalized patients in NICU. This study was done to determine mortality rate and prevalence of complications in neonates admitted to Taleghani and Dezyani NICU centers in Gorgan - Iran.
    Materials And Methods
    In this discriptive study a questioniare including sex, birthweight, gestational age, duration of hospitalization, age at the time of discharge or death, complications and other information needed for CRIB scoring system, was completed for 46 neonates with gestational age of less than 37-week old and birth weight of less than 1500 grams.
    Results
    Mortality rate was 37% (17 neonates) with the most common cause being respiratory failure. RDS was associated with a 101-fold increase for the chance of death (OR=1.1, CI=12.9-793.6). This probability was 4.7 fold for delivery-time asphyxia. The mean of birthweight, gestational age and CRIB in living and dead infants were 1201 and 934 grams, 30 and 28 weeks and 3.76 and 11.7, respectivly. Using a ROC curve, a cut off point of 7 was reached to predict neonatal outcome for CRIB scoring.
    Conclusion
    This study showed that the mortality rate was higher than the rate in most centers of the world. The mortality rate was directly related with the increase of CRIB score,especially for scores more than 11.
    Keywords: Prematurity, Low BirthWeight, Mortality Rate, CRIB
  • Elham Khoori , Asiye Sadat Baniaghil , Ramin Azarhoush Page 44
    Background and Objective
    Rubella vaccine is prepared with live virus thus if it injects during abstinence period, it can cause fetal risks. The aim of study was to evaluate rubella IGM among infants of women who were vaccinated against rubella during 3 months pre-or post-conception (abstinence period).
    Materials and Methods
    This cohort study was done on 253 mothers, including 116 mothers as cases and 137 mothers as controls. The case group inadvertently had received MR vaccine (RA27/3) during abstinence period. The control group selected randomly from similar delivery center that admitted for delivery. The background and confounding factors was matched between the control and case groups. In both groups after delivery, cord rubella IGM was measured by ELISA for serological diagnosis of infant infection. Data was analyzed by Chi-square and T-student tests.
    Results
    The findings showed that the number of positive IGM infant was similar in both groups (One positive IGM in each group). In spite of no significant difference between the case and the control groups, the maximum theoretical risk in this study was 4.392% (RR=1.091 95% CI=0.271-4.392).
    Conclusion
    Although no significant difference was found from the point of infants with an IgM+ serology in two groups, according to the risk ratio obtained in this study, we still recommend vaccination should be avoided during abstinence period.
    Keywords: Rubella vaccine, Pregnancy, Congenital Rubella Syndrome (CRS), MR vaccine, Rubella IgM
  • Sohrab Halalkhor , Durdi Qujeq , Farzad Jalali , Mina Eslamdoost Page 49
    Background and Objective
    Glucose Amino Glycans (GAG) are unbranched polysacharides, major components of the basement membrane and play a key role in their molecular organization and function, also have an important role in the pathogenesis of some diseases such as hypertension. Hypertention is probably the most important health problem in several countries. But there is not yet a reliable indicator for early diagnosis of hypertension. The goal of this study was the measurement of serum and 24-h urinary GAG as an exact and early diagnostic marker.
    Materials and Methods
    In this case – control study, 24-h urine and serum samples collected from the 53 patients and 38 persons as matched control normotensive group. Then amount of GAG was measured with spectrophotometery method.
    Results
    Our findings showed that there is a direct relation between 24-h urinary GAG excretion and systolic blood pressure and it increases with increase of systolic blood pressure. Also amount of serum GAG increases in hypertensive patients in comparison with control group.
    Conclusion
    This study showed that the concentration of GAG in sera and 24-h of urine samples increase in systolic hypertention.
    Keywords: Essential hypertension, 24, h urinary Glucose Amino Glycans, Spectrophotometery, Microalbuminurea
  • Mohammad Reza Motie , Naser Behnampour , Hamid Alinezhad Page 55
    Background and Objective
    Trauma is the second most common cause of death regardless of age in Iran and the health system annually defrays a vast cost for trauma patients. The majority of cases comprise abdominal trauma. This study was performed to determine individual and pathologic characteristics of patients with blunt abdominal trauma in Gorgan – Iran.
    Materials and Methods
    This descriptive and retrospective study was done on 239 patients with blunt abdominal trauma in 5 Azar hospital, Gorgan - Iran from March 2001 to March 2005.
    Results
    197 (82.4%) of cases were male and 42 (17.6%) were female. The mean age of patients was 23.4 years. The mean of hospital stay was 8.8 days. The most common cause of blunt abdominal trauma was traffic injury. The most common damaged organs were spleen (49.4%) and liver (21.3%) respectivly. Mortality rate was 16.3%. The hypovolumic shock was the major cause of mortality.
    Conclusion
    This study showed that epidemiology of trauma is similar to those in other regions of our country. Therefore, programming and attempts of governmental organizations are needed to prevent and decrease traffic accidents.
    Keywords: Trauma, Blunt trauma, Abdomen, Spleen, Liver
  • Morteza Mansourian , Mahdi Kargar , Naser Behnampoor , Hadi Rahimzade , Mostafa Ghorbani Page 60
    Background And Objective
    The compound of MDMA or 3,4methyl deoxy met amphetamine, so called ecstasy, is a new narcotice compound. Ecstasy tablets have a temporary exciting and deteriorating side effects. This study was done to determine the knowledge and attitude of University students about ecstasy tablets in Gorgan, Iran.
    Materials And Methods
    This descriptive - analytic study was done on 300 university students in Gorgan during 2006. The tools of data collection were questionnaire. This questionnaire developed by authors, consists of demographic, knowledge and attitude questions respectively. The data were analized by SPSS software and Kruskal- Wallis and Mann- Whitney tests.
    Results
    3% of subjects had previous usage of ecstasy. The 27.3% of students had poor knowledge about ecstasy, also 52.3% and 12.7% of students had middle and high knowledge about ecstasy respectivly. There was significant relation between knowledge and attitude with educational level, family income, parents occupation and previous usage of ecstasy (P<0.05). But there was not any relation between knowledge and attitude and age, gender, and filed of education and source of information enquiry. There was a possitive correlation between knowledge and attitude of students (P<0.001, r=0.243).
    Conclusion
    This study showed that knowledge and attitude of University students about ecstasy is low. Therefore educational programs about ecstasy is nessecery to increase the knowledge and attitude of university students.
    Keywords: Ecstasy, Knowledge, Attitude, Students
  • Leili Chamani-Tabriz , Mph), Hojjat Zeraati , Soheila Asgari (Student Of , Soroor Asadi , Saeed Zarei Page 64
    Background And Objective
    Genital herpes is increasing in Asia and the world. Based on other studies, knowledge has an important role in reducing high risk sexual behavior. In this study we evaluated knowledge among Shahid Beheshti University students as a sample of young and educated population of Iran.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study carried out on 409 of Shahid Beheshti University students in Tehran - Iran at Autumn 2004. Research material was questionnaire and data analyzed by SPSS-13, T-student, Chi-square, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis Tests.
    Results
    Mean±SD of level of knowledge, nature and transmission of genital herpes was 26.5±26%, 23.7±24.2% and 30.56±36.8%, respectively. The level of knowledge about signs, treatment and prevention of disease was 18.8%, 16.4% and 46.2%, respectively. There was a significant relation between age, marital status and education with knowledge (P<0.05). The level of knowledge among engineering students was higher than humman sciences students (P<0.05).
    Conclusion
    Based on our study, most of participants had no enough knowledge about genital herpes. Most of participants were willing to know more about it as they obviously welcomed to our pamphlets. It seems that educations about genital herpes should be added to educational programs.
    Keywords: Genitalis herpes, Knowledge, Students, Iran
  • Hamid Shafi , Mehrdad Rafati Rahimzadeh , Arsalan Ali Ramji , Zoleykhah Moazzezi Page 68
    Adrenocarcinoma is a rare disease with a poor prognosis. As a practical classification, adrenal carcinomas divide to two categories: functional and nonfunctional. Adjurent radiotherapy and chemotherapy is useful for palliation. The aim of this report is to introduce one case of large nonfunctional adrenocarcinoma. A 46 years old-male with ambiguous abdomen pain and orchidoepididymitis reffered to clinic in 2006. Physical examination revealed grade III fixed varicocele with left orchidoepididymitis. Sonography and computed tomography scan showed a massive lesion on left adrenal. Adrenal function test was normal, therefore nonfunctional adrenocarcinoma is diagnosed. This patient underwent open adrenalectomy. Then the patient introduced to chemoradiotherapy in oncology center. After six months, the patient suffered from multiple liver metastasis and one year later was expired.
    Keywords: Carcinoma, Adrenal, Nonfunctional, Tumor