فهرست مطالب

مجله دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال بیست و یکم شماره 3 (پیاپی 56، پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/11
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مژگان پاک نژاد، مریم کشفی، ندا مسلمی صفحه 150
    زمینه و هدف
    شرایط بافت نرم اطراف ایمپلنت برای رسیدن به نتایج دراز مدت موفق از لحاظ سلامت و زیبایی لازم است. هدف از این مطالعه، ارزیابی مقایسه ای مشخصات بافت نرم اطراف ایمپلنت های جایگزین تک دندان با دندان طبیعی Contra lateral بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه گذشته نگر در 28 بیمار با دندان و دارای ایمپلنت قدامی تک واحدی انجام شد. در 14 بیمار ایمپلنت به روش دو مرحله ای و در 14 بیمار ایمپلنت به روش یک مرحله ای قرار داده شده بود و حداقل یک سال از قرار گرفتن ایمپلنت ها در فانکشن گذشته بود. در این بیماران، شاخص های عرض بیولوژیک (BW)، پاپیلای بین دندانی و بین ایمپلنت - دندان (PI) و همچنین ضخامت مخاط (MT) در اطراف ایمپلنت های یک مرحله ای و دو مرحله ای و دندان contra-lateral ارزیابی شد و با استفاده از آزمون های آماری t-test، Mann-Whitney و Wilcoxon با یکدیگر مقایسه شدند.
    یافته ها
    میانگین BW در ایمپلنت های یک مرحله ای 48/0±42/1 میلی متر، در ایمپلنت های دو مرحله ای 48/0±67/1 میلی متر و در دندان کنترل 60/0±47/1 میلی متر بود. میانگین PI در ایمپلنت های یک مرحله ای 52/0±50/2، در دو مرحله ای 55/0±53/2 و در دندان شاهد 47/0±72/2 بود. میانگین MT در اطراف ایمپلنت یک مرحله ای 48/0±10/3 میلی متر، در دو مرحله ای 75/0±09/3 میلی متر و در دندان کنترل 88/0±57/2 میلی متر بود. از لحاظ شاخص های مورد بررسی در این مطالعه اختلاف معنی داری بین ایمپلنت های دو مرحله ای و یک مرحله ای با یکدیگر و نیز ایمپلنت ها با دندان ها مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد در شرایط استاندارد، شاخص های؛ عرض بیولوژیک، پاپیلای بین دندانی (پاپیلای بین دندان و ایمپلنت) و ضخامت لثه در اطراف ایمپلنت های یک مرحله ای، دو مرحله ای و دندان contra-lateral مشابه باشد.
    کلیدواژگان: ایمپلنت، یک مرحله ای، دو مرحله ای، عرض بیولوژیک، بیوتایپ پاپیلا، ضخامت مخاط
  • سکینه نیکزاد، عباس آذری، مهدیه خسروی، الهیار نزادی صفحه 156
    زمینه و هدف
    پانتیک، دندان مصنوعی پروتز پارسیل ثابت است که جایگزین دندان طبیعی بوده و نما و عملکرد آن را بازسازی می نماید. پانتیک یک جایگزینی ساده محسوب نمی شود چرا که اگر کاملا مشابه با دندان طبیعی باشد تمیز کردن آن امکان پذیر نخواهد بود. طرح پانتیک را مسایلی مانند زیبایی، سهولت رعایت بهداشت، حفظ سلامتی انساج روی ریج بی دندانی، راحتی و خواست بیمار تعیین می کند. در این مطالعه توجه به طراحی صحیح پانتیک های پروتز ثابت جهت تامین حداکثر زیبایی مدنظر قرار داشت و با هدف بررسی طرح های مختلف پانتیک و تناسب آنها با ریج بی دندانی انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    برای انجام این پژوهش cross-sectionalاز بیمارانی که در بخش پروتز ثابت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت درمان با بریج قرار داشتند قالب اولیه گرفته شده و از روی کست نوع ریج بیمار مشخص گردید.57 کست تشخیصی و درکل 73 پانتیک مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نیز بریج گلیز شده و آماده تحویل به بیمار مورد مطالعه قرار گرفته و ابتدا مطابق تعاریف موجود نوع طرح پانتیک مشخص شد و بعد داخل ریتینر و درسطح بافتی پانتیک یک لایه fit checkers گذاشته و در دهان بیمار قرار گرفت تا بدین ترتیب شکل ناحیه تماس بافتی ثبت گردد.
    یافته ها
    شایع ترین طرح مورد استفاده در پانتیک ها، Modified Ridge Lap با فروانی 2/93% بود. از لحاظ کانتور ریج بی دندانی با توجه به طبقه بندی siebert 2/45% ریج ها بدون نقص کانتور ونرمال، 2/19% کلاس I، 2/8 % کلاس II و 4/27% کلاس III بودند. در بررسی صحت شکل ناحیه تماس بافتی پانتیک ها، در مجموع، شکل ناحیه تماس بافتی 4/27% از پانتیک های ارایه شده مطابق با تعاریف موجود درست بود، بنابراین 6/72% موارد به صورت نادرست طراحی و ساخته شده بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    آمار بالای شکل نادرست ناحیه تماس بافتی پانتیک ها بیانگر عدم آگاهی و یا نبود دقت در مراحل طراحی و ساخت پانتیک ها می باشد که برای رفع این مشکلات توجه بیشتر به آموزش و تاکید در این زمینه به دانشجویان و تکنسین های لابراتوار توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: طرح پانتیک، پروتز پارسیل ثابت، ریج بی دندانی
  • فرخ اکبری نخجوانی، محمد سعید شیخ رضایی، سعید نگهبانی صفحه 162
    زمینه و هدف
    حذف میکروارگانیسم های بیماریزا و فراورده های آنها از داخل کانال یکی از اهداف درمان کانال ریشه می باشد. این دستاورد با استفاده از روش های مکانیکی و شیمیایی مختلفی فراهم می گردد اما نتایج حاصله موفقیت قطعی را نشان نمی دهد. در سالیان اخیر متدهایی جهت استفاده از باکتری های غیربیماریزا جهت مهار رشد میکرو ارگانیسم های بیماریزا در علوم پزشکی ارایه شده است (آنتی بیوزیس)، اما در درمان های اندودنتیک تاکنون این روش ها مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه بررسی آزمایشگاهی اثر ضد باکتریایی لاکتیک اسید باکتری ها (LAB) بر روی باکتری های کانال ریشه عفونی بود، که می تواند یکی از موارد استفاده از پروبیوتیک ها در دندانپزشکی باشد.
    روش بررسی
    باکتری های جدا شده از کانال های ریشه های عفونی دندان را رشد داده و بر روی پلیت های حاوی محیط Muller Hinton agar دارای چاهک پخش نمودیم، سپس به چاهک های موجود LAB اضافه شد. پلیت های مذکور در محیط بی هوازی نگهداری شدند. سپس رشد و اثر مهاری لاکتیک اسید باکتریاها بررسی شد. همچنین از درون هاله های ایجاد شده اطراف چاهکها نمونه برداری و تک کلونی های مقاوم احتمالی تعیین هویت شد. سپس تعدادی از نمونه هایی که حساس و یا مقاوم بودند به تفکیک انتخاب و به آنها سوش میکروبی Entrococcus faecalis (E.f) اضافه گردید و اثر LAB همانند روش فوق مجددا بررسی گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که 7/66% از نمونه های میکروبی کانال ریشه حداقل نسبت به یک سری از LAB حساس بودند و 3/33% از نمونه ها به تمامی موارد LAB تحت آزمایش مقاوم بودند. ضمن اینکه باکتری های بی هوازی رشد یافته در هاله مهاری LAB جزء سویه های با تواتر پایین فلور نرمال دهان می باشند. همچنین اضافه نمودن E.f به نمونه های میکروبی باعث افزایش حساسیت این عفونت ها به LAB شد. این اختلاف با استفاده از آزمونMc-Neamar معنی دار بود.
    بحث و نتیجه گیری
    بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که LAB می توانند رشد باکتری های بیماریزای کانال ریشه را مهار نماید. باتوجه به اینکه باکتری E.f در عفونت های مقاوم به درمان، غالب می باشد و از سوی دیگر حضور همین میکروارگانیسم باعث افزایش اثر مهاری LAB بر روی میکروارگانیسم های عفونت کانال ریشه می شود، می توان به نتایج درمانی این روش امیدوار بود.
    کلیدواژگان: لاکتیک اسید باکتریا، آنتی بیوزیس، پریودنتیت اپیکال، عفونت کانال ریشه
  • مهرداد پنج نوش، زهرا غنچه، امیر صراف زاده صفحه 168
    زمینه و هدف
    یکی از روش های مشاهده واضح تر تغییرات جزیی استخوانی استفاده از تکنیک Digital Subtraction Radiography (DSR) می باشد. باوجود تحقیقات بسیار در زمینه کاربرد DSR در دندانپزشکی مطالعات زیادی درباره استفاده از این روش برای بررسی تغییرات استخوانی سرکندیل مفصل گیجگاهی فکی انجام نشده است. هدف از این مطالعه مقایسه رادیوگرافی پانورامیک و رادیوگرافی Panoramic Digital Subtraction در تشخیص ضایعات شبیه سازی شده کندیل مندیبل بود.
    روش بررسی
    این یک مطالعه بررسی فرآیند است که در آن دو عدد اسکال خشک انسان بدون هیچگونه ضایعه مشخص انتخاب شدند. دو نوع تغییرات افزایش و کاهش دانسیته استخوانی در سرکندیل این جمجمه ها مورد بررسی قرار گرفتند. افزایش دانسیته با اضافه کردن سه عدد Bone chip با سه سایز متفاوت (5/1- 1- 5/0 میلی متر) در دو موقعیت Antromedial و Superolateral سرکندیل و کاهش دانسیته استخوانی با ایجاد دو عدد Hole (سوراخ) 1 و 2 میلی متری در Antrocenral و Lateral pole کندیل انجام شد. رادیوگرافی های پانورامیک با و بدون حضور ضایعه تهیه شدند سپس دیجیتال شده و Digital subtraction بر روی آنها انجام گردید. 8 مشاهده گر 155 شکل بدست آمده از دو تکنیک را بررسی کرده و نظرات خود را در پرسشنامه تهیه شده وارد نمودند. این مطالعه از نوع بررسی فرآیند Process research می باشد. حساسیت، ویژگی، تکرارپذیری و توافق پاسخ ها توسط آزمون کاپا و جداول تقاطعی مناسب و بررسی ارتباط بین متغیرهای کیفی بوسیله آزمون های مجذور کای و یا آزمون دقیق فیشر انجام شد.
    یافته ها
    ویژگی دو روش پانورامیک و DSR برای تشخیص عدم وجود ضایعه به ترتیب 4/15% و 7/66 % بود و حساسیت در تشخیص ضایعات استیوفیتیک در دو روش پانورامیک و DSR به ترتیب 1/61% و 6/80% و در تشخیص ضایعات استیولیتیک 5/37% و 3/83% بود. بطور کلی در روش پانورامیک 9/41% و در روش DSR 6/82% تصاویر بطور صحیح تشخیص داده شدند که اختلاف بین دو روش بطور قابل ملاحظه ای معنی دار بود (0001/0>p). آزمون دقیق فیشر نشان داد که اختلاف دو روش در تشخیص ضایعات 1 و 2 میلی متری معنی دار (به ترتیب 023/0=p و 002/0=p) و در ضایعات 5/0 و 5/1 میلی متری معنی دار نبود. برتری روش DSR نسبت به روش پانورامیک در تشخیص درست وجود ضایعه در محل های lateral، central و medial معنی دار بود. متوسط مقدار Kappa در میان مشاهده گرها در روش پانورامیک برابر با 177/0 و در روش DSR برابر 693/0 بود. میزان توافق پاسخ های مرحله اول و دوم مشاهده برای هر مشاهده گر در روش پانورامیک برابر 45/0 و در روش DSR برابر 94/0 بدست آمد.
    بحث و نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه حاضر، Digital Subtraction Radiography بصورت معنی داری دارای قدرت تشخیصی بالاتری نسبت به رادیوگرافی پانورامیک در تعیین تغییرات استخوانی شبیه سازی شده سرکندیل (استیولیتیک و استیوفیتیک) می باشد.
    کلیدواژگان: Digital Subtraction، پانورامیک، کندیل
  • منصوره میرزایی، مریم قوام، زهرا امامی میبدی صفحه 175
    زمینه و هدف
    سمان های رزینی در هنگام سخت شدن به علت فرآیند پلیمریزاسیون دچار انقباض می شوند که این انقباض سبب ایجاد استرس می شود. اثرات ناشی از انقباض پلیمریزاسیون بر روی ترمیم و دندان اهمیت زیادی دارد. کاهش حجم سمان رزینی می تواند در کاهش این اثرات مفید باشد. روش هایی همچون حذف اندرکات با ماده مناسبی مثل گلاس آینومر در تراش حفره برای ترمیم غیرمستقیم می تواند حجم سمان رزینی به کار رفته را کاهش دهد. هدف از این مطالعه ارزیابی مقاومت به شکست دندان های مولر فک پایین با ترمیم کلاس I اینله سرامیکی است که با دو روش مختلف حذف اندرکات تهیه شده اند.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 30 دندان مولر سالم به صورت تصادفی به 3 گروه 10تایی تقسیم شدند: یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد (دندان های سالم). بر روی بقیه دندان ها حفرات کلاس یک مشابه، با اندرکات استاندارد در دیواره باکال و لینگوال در زاویه خطی اگزیوپالپال تراش داده شد. در گروه دوم اندرکات با استفاده از گلاس آینومر Vitremer (3M USA) حذف شد. پس از تهیه قالب از گروه 2 و 3 و تهیه دای، اندرکات در گروه3 روی دای و قبل از ساخت اینله حذف شد. اینله های (Vitadur-Alpha) آماده و با سمان Rely X ARC (3M USA) در دو گروه سمان گردید. پس از 24 ساعت نمونه ها تحت ترموسایکل قرار گرفتند و سپس نیروی مقاومت به شکست توسط universal testing machine ارزیابی شد. و با استفاده از آزمون یک طرفهANOVA و Tukey HSD مورد تحلیل آماری قرار گرفت. شکل شکست نمونه ها توسط استریومیکروسکوپ با بزرگ نمایی 40 بررسی شد. 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    مقاومت به شکست در 2 گروه ترمیم شده بصورت معنی داری از گروه کنترل کمتر بود (05/0>p). بین دو گروه ترمیم شده تفاوتی از لحاظ آماری وجود نداشت (199/0=p).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از مطالعه حاضر، روش حذف اندرکات در دو گروه بر مقاومت به شکست دندان های ترمیم شده اثری نداشت. شکست در گروه2 نسبت به گروه3 شدت تخریب کمتری داشت.
    کلیدواژگان: مقاومت به شکست، انقباض پلیمریزاسیون، سمان گلاس آینومر، اینله سرامیکی، سمان رزینی
  • علیرضا شیرازی، احمدرضا طلایی پور، یاسر نوروزپور، حوریه باشی زاده فخار، علی قاسم زاده، ناصر شاکری صفحه 182
    زمینه و هدف
    تغییرات ابعادی ناهمگن (بدشکلی) یکی از مشکلات عمده در رادیوگرافی پانورامیک است. تعیین دقیق میزان تغییرات ابعادی در هر منطقه از تصویر می تواند در کاربرد کلینیکی بهتر تصاویر پانورامیک موثر باشد. هدف از این مطالعه تعیین ضرایب تصحیح عمودی و افقی برای مناطق مختلف تصاویر پانورامیک تهیه شده بوسیله دستگاه cc Proline پلن مکا می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه که از نوع بررسی روش ها است فانتومی نامتقارن از فک پایین از جنس پلکسی گلاس و آلومینیوم بعنوان معادل های نسج نرم و سخت طراحی شد. طول نیم فک راست از نیم فک چپ کمتر بود و هر نیم فک به عنوان نمونه ای جداگانه در نظر گرفته شد. به منظور اندازه گیری فواصل عمودی و افقی نشانگرهای استیل به کار رفت. طول و فواصل مارکرها با میکرومتر دیجیتال میتوتویو با دقت 05/0± میلی متر اندازه گیری شد. سپس از هر نیم فک فانتوم به وسیله دستگاه PM 2002 cc Proline (پلن مکا، فنلاند) 8 بار رادیوگرافی پانورامیک بعمل آمد. اندازه های مشابه در تصاویر دیجیتایز شده بوسیله نرم افزار سیگنوس با دقت 01/0 میلی متر به دست آمد. میانگین 8 بار اندازه گیری به عنوان اندازه نهایی در نظر گرفته شد و با ابعاد واقعی مقایسه گردید. میانگین ضرایب تصحیح برای فواصل افقی و عمودی در هر ناحیه محاسبه شد.
    یافته ها
    میانگین ضریب تصحیح عمودی برای نیم فک راست 02/0±77/0 (دامنه 75/0-80/0) و برای نیم فک چپ 05/0±77/0 (دامنه 75/0- 85/0) محاسبه گردید. میانگین ضریب تصحیح افقی برای نیم فک راست 15/0±98/0 (دامنه 76/0-18/1) و برای نیم فک چپ 14/0±02/1(دامنه 90/0-25/1) تعیین شد.
    نتیجه گیری
    تغییرات ضرایب تصحیح افقی و عمودی در دو نیم فک و همچنین در نواحی مختلف یک فک نسبتا زیاد است به طوری که به خصوص در مورد فواصل افقی استفاده از یک ضریب تصحیح ثابت برای نواحی گوناگون عملی به نظر نمی رسد. در مقایسه با ضرایب تصحیح افقی تغییرات ضرایب تصحیح عمودی در دو نیم فک و همچنین بین نواحی مختلف یک نیم فک کمتر است.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی، پانورامیک، بزرگنمایی، ضریب تصحیح، بدشکلی
  • فرزانه شیرانی، محمدرضا مالکی پور، فایقه آقایی صفحه 189
    زمینه و هدف
    دندان های شکسته شده قدامی را می توان با اتصال قطعه شکسته شده به ساختار باقیمانده دندان بازسازی نمود. این مطالعه تجربی آزمایشگاهی تاثیر زمان های مختلف خشک شدن و مرطوب سازی مجدد قطعه شکسته شده را قبل از باند شدن به دندان، بر روی نیروی لازم جهت شکست دندان های بازسازی شده با روش اتصال مجدد، مورد بررسی قرار داد.
    روش بررسی
    108 عدد دندان ثنایای فک پایین انسانی جمع آوری و به 9 گروه 12تایی تقسیم گردیدند و سپس تحت شکست قرار گرفتند. قطعه شکسته شده دندان در درجه حرارت اتاق در هوای آزاد قرار گرفت و قسمت اپیکال باقیمانده دندان ها در آب غوطه ور شد. زمان قرارگیری در معرض هوا در گروه های 1، 2 و 3 سی دقیقه، برای گروه های 4 و 5 شش ساعت، در گروه های 6 و 7 بیست و چهار ساعت و در گروه های 8 و 9 سه روز در نظر گرفته شد. قطعات شکسته شده در گروه های 2، 4، 6 و 8 به مدت 30 دقیقه در آب غوطه ور شدند و زمان قرارگیری در آب برای گروه های 3، 5، 7 و 9 بیست و چهار ساعت در نظر گرفته شد و قطعه شکسته در گروه1 بدون مرطوب سازی مجدد مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن تمام قطعات شکسته شده موجود در این گروه ها به قسمت اپیکال مربوط به خود توسط عامل باندینگ و کامپوزیت با ویسکوزیته پایین باند گردیدند و متوسط نیروی لازم جهت شکست توسط یک ماشین تست مکانیکی اندازه گیری شد و با استفاده از تست های آماری one way ANOVA و Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    آنالیزهای آماری نشان دادند که در بین گروه های مختلف مطالعه اختلاف معنی دار وجود دارد (001/0p<). بیشترین و کمترین نیروی لازم جهت شکست به ترتیب مربوط به گروه های 3 و 8 بود و نیروی لازم جهت شکست در گروه1 با اختلاف معنی داری از گروه های 2، 3، 5، 7 و 9 پایین تر و از گروه های 4، 6 و 8 بالاتر بود. در حالیکه اختلاف معنی داری بین گروه های 3، 5، 7 و 9 همچنین گروه های 4، 6 و 8 وجود نداشت، نیروی لازم جهت شکست نمونه ها در گروه های 2، 3، 5، 7 و 9 با اختلاف معنی داری بیشتر از گروه های 4، 6 و 8 بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که نیروی لازم جهت شکست توسط قرارگیری قطعات شکسته شده در معرض هوا قبل از باندینگ تحت تاثیر واقع می شود. همچنین مشخص گردید که با افزایش زمان خشک شدن قطعات شکسته شده، نیروی لازم جهت شکست کاهش می یابد و بعد از مدتی ثابت باقی می ماند. این مطالعه نشان داد که برای افزایش استحکام اتصال بعد از قرارگیری در معرض هوا قطعات شکسته شده باید در آب نگهداری شوند و بهترین نتایج زمانی حاصل می شود که قطعه شکسته شده حداقل برای 24 ساعت در آب قرار گیرد.
    کلیدواژگان: استحکام شکست، مرطوب سازی مجدد، اتصال مجدد، عوامل باندینگ عاجی
  • شهرزاد جوادی نژاد، مریم زارع جهرمی، امیرعلی میرعنایت صفحه 196
    زمینه و هدف
    افزایش سهولت در آماده سازی، سرعت کار و حفظ بیشتر شکل اولیه کانال توسط وسایل چرخشی نیکل تیتانیم، در دندان های دایمی از مزایای این گونه وسایل ذکر شده است. هدف از این بررسی، مقایسه زمان آماده سازی و مقدار جابجایی کانال ریشه توسط فایل های دستی (K فایل) و فایل های چرخشی (Hero642) در مولرهای شیری بود.
    روش بررسی
    30 عدد مولر شیری در این تحقیق تجربی آزمایشگاهی استفاده شد. پس از تهیه حفره دسترسی، نمونه ها به دو گروه 15تایی K فایل و فایل چرخشی (Hero642) تقسیم شدند. پیش از آماده سازی کانال با Kفایل شماره 15 و پس از آن با فایل اپیکال نهایی (MAF) توسط RVG رادیوگرافی تهیه و بر اساس قانون وین انحنای کانال اندازه گیری شد و مقدار جابجایی کانال محاسبه گردید. زمان کار در هر گروه به وسیله کرونومتر اندازه گیری و ثبت گردید، سپس نتایج با آزمون آماری t-test و Mann-Whitney ارزیابی شدند.
    یافته ها
    میانگین مقدار جابجایی کانال ریشه با استفاده از فایل های چرخشی Hero642 (42/3 درجه) نسبت به روش دستی (33/7 درجه) کمتر و اختلاف آماری در میان دو گروه معنی دار بود (05/0>p). میانگین زمان آماده سازی کانال در روش دستی، (526 ثانیه) و در روش استفاده از فایل های چرخشی (257 ثانیه) بود (001/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به زمان آماده سازی کوتاه تر و جابجایی کمتر کانال برای فایل های چرخشی، کاربرد این فایل ها برای آماده سازی کانال ریشه دندان های شیری در روند پالپکتومی پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: آماده سازی کانال، تکنیک Weine، Hero642، مولر شیری
  • عباس آذری، سکینه نیکزاد، فریده گرامی پناه، حسینعلی ماهگلی، لیلا صدیق پور صفحه 200
    بیماری نقص تشکیل مینای دندان که اصطلاحا از آن تحت عنوان amelogenesis imperfecta یاد می شود، یک بیماری ارثی است که به دو صورت Hypomineralized و Hypoplastic دیده می شود. این بیماری معمولا هم دندان های شیری و هم دایمی را مبتلا می سازد و سبب بروز ناهنجاری های متعددی نظیر ظاهر نازیبا، حساسیت دندان ها و سایش شدید در بیمار می شود. در درمان این بیماران مساله باند مواد ترمیمی به ساختارهای دندانی که دچار نقص شده اند و نیز نوع بازسازی دندان های شیری و دایمی که به صورت درمان موقت و یا دایم انجام می گیرد مورد سوال است. علاوه بر این مسایل مشکل open bite قدامی نیز از دغدغه های درمانی اینگونه بیماران می باشد. در این مقاله ضمن بررسی تحقیقات اخیری که در این رابطه صورت گرفته، طرح درمان هایی که تا به امروز در مورد این بیماری، در کودکان و بزرگسالان ارایه شده، مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان ماهیت درمانی چند جانبه بیماری مورد تاکید قرار گرفته و نکات قابل توجهی در انتخاب بهترین نوع درمان معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: مینا، آملوژنزیس ایمپرفکتا، طرح درمان، Open bite، پیش آگهی
  • مریم سادات هاشمی پور، محمدرضا کورکی صفحه 210
    زمینه و هدف
    اندوکاردیت باکتریال بیماری نادری است که امروزه علی رغم پیشرفت در همه جنبه های علم پزشکی احتمال مرگ و میر و ناتوانی ناشی از آن80-10% می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی آگاهی گروهی از دندانپزشکان ایرانی در مورد تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک جهت پیشگیری از اندوکاردیت باکتریال می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جامعه مورد نظر 205 دندانپزشک شرکت کننده در چهل و هفتمین کنگره بین المللی انجمن دندانپزشکان ایران در بهار سال 1386 بودند که با روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه تهیه شده توسط محقق، بدون ذکر نام، در اختیار شرکت کنندگان در کنگره قرار گرفت. بعد از جمع آوری اطلاعات، داده ها با استفاده از آزمون t-test، مجذور کای، آزمون همبستگی اسپیرمن و برنامه SPSS 13.5 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    در ارتباط با نیاز به تجویز آنتی بیوتیک در بیماران دارای دریچه مصنوعی قلب، 6/94% از پاسخ ها صحیح بود. شایع ترین اقداماتی که از نظر پاسخگویان نیاز به تجویز آنتی بیوتیک داشت به ترتیب عبارت بود از جراحی لثه و جرمگیری، کشیدن دندان و قرار دادن نخ های زیر لثه. بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (8/65%) آموکسی سیلین را به عنوان آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک انتخاب کرده بودند. میانگین نمره آگاهی برابر 4/12±77/38% محاسبه شد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که درصد آگاهی گروهی از دندانپزشکان ایرانی در رابطه با تجویز آنتی بیوتیک جهت پیشگیری از اندوکاردیت باکتریال نسبتا پایین می باشد. همچنین درصد آگاهی با گذشت زمان فارغ التحصیلی کاهش می یابد.
    کلیدواژگان: آگاهی، اندوکاردیت باکتریال، آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک، دندانپزشک
|
  • Paknejad M., Kashfi M., Moslemi N. Page 150
    Background And Aim
    Soft tissue condition around dental implant is an essential part for long term healthy and esthetic outcome. The aim of this study was to compare soft tissue dimensions between implant supported single tooth replacement and the contra-lateral natural tooth.
    Materials And Methods
    This retrospective study was performed on dentate patients treated with anterior single tooth implant at least 1 year ago. Of twenty eight, fourteen patients had been treated with one stasge method and others with two stage method. Biologic width (BW), papilla index (PI), and mucosal thickness (MT) were evaluated around implants and contra-lateral teeth clinically and compared with each other. The Wilcoxon test, Mann-Whitney test, and Student pair t-test were used to assess the differences between one stasge and two stage implants, and implant and tooth groups.
    Results
    The mean BW around one stasge implants, two stage implants, and contra-lateral teeth were 1.42±0.48 mm, 1.67±0.48 mm, and 1.47±0.60 mm, respectively. The mean PI adjacent to one stasge implants, Two stage implants, and contra-lateral teeth were 2.50±0.52, 2.53±0.55, and 2.72±0.47, correspondingly. The mean MT around one stasge implants, two stage implants, and contra-lateral teeth were 3.10±0.48, 3.09±0.75, and 2.57±0.88, respectively. There was no statistically significant difference among one stasge implants, two stage implants, and contra-lateral teeth with regard to measured variables.
    Conclusion
    Based on the results of this investigation, in standard condition, it seems that there is no noticeable difference in indicators of; biologic width, papilla index, and mucosal thickness around one stasge implants, two stage implants, and contra-lateral teeth.
  • Nikzad S., Azari A., Khosravi M., Nezadi A. Page 156
    Background And Aim
    By definition, pontic is an artificial replacement of missing tooth (teeth) which is essentially used to establish function and esthetics. In order to this fact that, pontic(s) is not completely the same as tooth (teeth) to be replaced, it may not be concern as a simple type of restoration to achieve the best result, it must be design from the esthetically and hygienically point of view as well as comfort, demand and tissue health of patient. The main purpose of this study is to investigate the pontic designs and their relationship to edentulous partial aras.
    Materials And Methods
    73 pontics in 57 patients have been included in this cross-sectional study. These patients were under treatment in the department of prosthodontics. A primary cast was achieved from each patient and then the cross-sectional contour of edentulous ridge was depicted. For each patient the type of pontic design was derived from textbook standards and then compared with the design of actual verified Prosthesis at delivery. The shape of tissue surface of each denture was determined by a low viscous impression material. The result of each comparison was recorded in a chart data set.
    Results
    The most common pontic design was Modified ridge lap with frequency of 93.2%. The type of ridge was %45.2 normal, %19.2 class I, %8.2 class II and %27.4 class III, respectively. %72.6 of pontics tested have inappropriate design in tissue surface.
    Conclusion
    It seems that in a high percentage of cases the tissue surface contour of prescribed pontics in department of prosthodontics was incorrect and more attention must be paid to the education of students and technicians.
  • A. Nakhjavani F., Sheikhrezaie , Negahbani S. Page 162
    Background And Aim
    Elimination of microorganisms and their byproducts from root canal system is one of important aims of root canal therapy. This object is gained by using of many chemomechanical techniques but with noncertain success. A new method is used of nonpathogenic bacteria for growth inhibition of pathogenic bacteria, Antibiosis, in root canal therapy.The aim of this study was in vitro evaluation of antimicrobial effect of probiotics, such as Lactic Acid Bacteria (LAB) on the infected root canal bacteria.
    Materials And Methods
    Isolated bacteria from infected root canal were grown and then scattered onto the muller Hinton agar plates which contain wells, LAB, extracted from dairy products, were added into these wells, Inhibition effected of LAB was determined. Furthermore the sample taken from the inhibition zone and possible resistant monoclonal bacteria also were identified, then 6 sensitive and 14 resistant samples were selected and E. faecalis species were added to them; Then antimicrobial effects of LAB on these samples was reevaluated.
    Results
    The results showed that 66.7% of the samples were sensitive at least to one type of LAB, and 33% were resistant to all kind of LAB. Meanwhile the outgrowing anaerobic bacteria inside the inhibition zone were from the low frequency oral bacterial flora. Furthermore, adding E. faecalis to the samples caused more sensitivity of them to LAB. Mc-Neamar test recognized the difference significant.
    Conclusion
    This study showed that the LAB inhibit growth of the pathogenic root canal bacteriae. Furthermore, presence of E. faecalis reinforces the antimicrobial effect of LAB. It seemed that LAB maybe have potential to use in endodontic practice for elimination of root canal infections.
  • Panjnoush M., Ghoncheh Z., Sarrafzadeh A. Page 168
    Background And Aim
    Digital subtraction Radiography (DSR) is a method of accurate assessing condylar head changes. several studies have been carried out in applying DSR in dentistry, however there is a few number of studies in efficacy of DSR method in assesment of condylar head changes, The aim of this study was to compare panoramic radiography and DSR detecting simulated lesions of the mandibular condyl.
    Materials And Methods
    this was a process reaserch study, in which two dry human skulls with no obvious temporomandibular joint pathology were used. Osteophytic lesions were simulated using three sizes of bone chips that were placed on the medial portion of anterior and superolateral aspects of the condyle. Osteolytic lesions were simulated making 1 and 2 mm holes using round burr in the central portion of anterior aspect and Lateral pole of the condyle. Panoramic radiographs were prepared with and without the lesions in place. These paired radiographs were digitized and digital- subtraction images of the original panoramic images were obtained. Eight observers evaluated 155 images of each modality for the presence or absence and the type of simulated lesions of the mandibular condyle. Sensitivity, specificity, reliability and measure of agreement were analyzed using kappa test and crossed tables and qualitative variables were assess by chi-square and fisher's Exact test.
    Results
    Specificity of panoramic and DSR methods were 15.4% and 66.7% respectively. Sensitivity of panoramic and DSR methods were 61.1% and 80.6% for osteophytic lesions and 37.5% and 83.3% for Osteolytic lesions. The percentage of correct decisions made in DSR method was significantly more than conventional panoramic method (82.6% vs 41.9%) (p<0.0001).
    Conclusion
    Based on the results of this study digital subtraction technique was significantly more accurate than the panoramic radiographs in detection of simulated lesions of the mandibular condyle.
  • Mirzayi M., Ghavam M., Emami Meibodi Z. Page 175
    Background And Aim
    Polymerization shrinkage of resin cements during setting leads to stress on teeth receiving indirect esthetic restorations. Some methods like blocking out undercuts during cavity preparation with glass Ionomer can reduce the mass of resin cement and therefore the amount of stress. The aim of this study was to evaluate the fracture resistance of molar teeth, receiving class I ceramic inlays with two different methods of blocking out undercut.
    Materials And Methods
    In this experimental study, thirty intact molar teeth were randomly divided into three groups of 10 each. One group was maintained intact as the control group. Similar class I cavities with identical undercuts were prepared on the other groups. In group 2 the undercut was filled with light cured glass Ionomer (vitremer 3M) before making impression, and in group 3 they were blocked out in the lab before preparation of the inlay. All the teeth in test groups were restored with indirect ceramic inlays.(vitadur - Alpha/ single bond / Rely X ARC). After thermocycling load causing fracture was assessed by universal testing machine. All the specimens were examined under a steriomicroscope (X40) to determine type of fracture. The results were analyzed by one way ANOVA and Tukey HSD tests. P< 0.05 was considered as the level of significance.
    Results
    The restored groups showed significantly less fracture resistance than the control group. The difference between two test groups was not significant. The fracture in group2 had less destruction.
    Conclusion
    According to the findings of this study, blocking out the undercut with two different methods (using glass ionomer/ or blocking it out on the die) made no diferrence in fracture resistance.
  • Shirazi A., Talaiepoor Ar., Noroozpoor Y., Bashizade Fakhar H., Ghasemzade A., Shakeri N. Page 182
    Background And Aim
    Image distortion is one of the major problems in panoramic radiography. Horizontal and vertical correction factors could be determined for more efficient clinical applications. The purpose of this study was to determine horizontal and vertical correction factors in panoramic radiography.
    Materials And Methods
    In this test evaluation study in which an asymetric mandibular phantom was constructed by plexiglass and aluminium as soft and hard tissue equivalents. The right half was slightly shorter than the left half. Steel markers were installed to make vertical and horizontal measurments possible.The length of the markers as well as the intermarker distances were measured by Mitutoyo digital micrometer which was accurate within ±0.05mm. The phantom was then positioned in PM 2002 cc proline (Planmeca, Finland) panoramic machine and panoramic images were obtained. 8 times for each half of the phan. The same length and inter marker distances were measured on digitized panoramic images by Cygnus software, which was accurate whitin ±0.01 mm. Magnification and correction factors were determined for the vertical and horizontal dimensions in each region of pantomograms.
    Results
    The mean vertical correction factor was 0.77±0.02 (range: 0.75-0.80) in the right and 0.77±0.05 (range: 0.75-0.85) in the left half jaw. The mean horizontal correction factor was calculated as 0.98±0.15 (range:0.76-1.18) in the right and 1.02±0.14 (range: 0.90-1.25) in the left half jaw.
    Conclusion
    Dissimilarity of vertical and horizontal correction factors among left and right half jaws and also in different regions of a half jaw is relatively considerable. However, a constant correction factor, specialy in horizontal aspect, could not be applicable. Comparing with horizontal correction factors the vertical correction factors showed less variations between different regions as well as different samples.
  • Shirani F., Malekipor Mr., Aghaei F. Page 189
    Background And Aim
    Fractured anterior teeth can be restored by adhesive bonding of the separated fragment to the remaining tooth structure. This invitro study evaluated the force required for fracture of rebonded fragments which were dried and rewetted for various time intervals prior to bonding.
    Materials And Methods
    One hundred and eight human mandibular incisors were selected and were divided into 9 groups and then were fractured. The fragments were stored in air at room temperature and ambient humidity. They were air dried for 30 minutes in group 1, 2 and 3, 6 h in group 4 and 5, 24 h in group 6 and 7, and 3 days in groups 8 and 9. The apical parts of the fractured teeth were stored in water.After storage in air, each fragment in group 1 was bonded to the remaining apical tooth structure with a bonding agent and flowable composite.In groups 2, 4, 6 and 8 after air drying the fragments were stored in water for 30min. The time of storage in water in groups 3, 5, 7, 9 was 24 hours. Then each fragment was bonded to the apical part structure. The mean force required for fracture was measured by a mechanical testing machine. One way ANOVA and Tuckey tests were used for analysis.
    Results
    There were statistically significant differences between different groups (p<0.001).The highest and lowest force required for fracture belonged to groups 3 and 8 respectively. The force required for fracture in group 1 was lower than group 2, 3, 5 and 7 and 9 and more than groups 4,6 and 8 with significant differences.While there were no significant differences among groups 3, 5, 7, 9 and 4, 6, 8 the force required for fracture in groups 2, 3, 5, 7 and 9 was more than 4, 6, 8 with significant differences.
    Conclusion
    This research revealed that the force required for fracture was affected by air storage of fragments prior to bonding. Also showed that with an increase in duration of drying the force required for fracture decreased and after a period of time it becomes steady. This study showed that in order to increase the fracture strength after air drying the fragment should be immersed in water for at least 24 hours prior to bonding.
  • Javadinejad Sh., Zarejahromi M., Mirenayat A. Page 196
    Background And Aim
    The role of applying rotary instruments in reducing preparation time and proper root canal preparation have been approved in permanent teeth. The aim of this study was to compare the rotary instruments (Hero642) and K-files in root canal preparation of primary molars. Time and canal transportation were compared.
    Materials And Methods
    In this experimental, invitro study, 30 human extracted primary molars with 8 mm length were selected and divided into two equal groups. After preparing access cavity, group 1was prepared by K-files and group 2 by Hero642 systems. Before canal preparation, with # 15 K-file and after canal preparation, with master apical file, canal curvature was evaluated by Weine technique using Radiovisiography. Apical transportation was calculated. Time taken for preparation was recorded by chronometer. The results were analyzed with T-test and Mann-Whitney. P<0.05 was considered as the level of significance.
    Results
    The average canal transportation angle was 3.42 for Hero642 group and 7.33 for K-file group (p<0.04). The mean instrumentation time was 4.28 for Hero642 group and 8.76 minutes for K-file group (p<0.001). There was a significant difference between two groups.
    Conclusion
    Based on the findings of this study, it is suggested to apply Hero642 rotary instrument for primary molar canal preparation due to less preparation time and less canal transposition.
  • Azari A., Nikzad S., Geramipanah F., Mahgoli H., Sedighpor L. Page 200
    Amelogenesis imperfecta is an inherited disease that disturbs the formation of the enamel. It occurs as two main categories, hypomineralized and hypoplastic. Both deciduous and permanent teeth are affected, and the disorder may create unaesthetic appearance, dental sensitivity, and severe attrition. In this article through performing a structured literature review, numerous treatment modalities which so far advocated in rehabilitation of amelogenesis imperfecta in adults and children is discussed. The progressive changes on open bite, the problem of bonding during restorative phase of treatment, the rehabilitation difficulties of deciduous as well as permanent teeth is also discussed in detail and finally the interdisciplinary approach for treatment of this disability is demonstrated and some points for decision making in treatment protocols are suggested.
  • Hashemipour M., Korki Mr. Page 210
    Background And Aim
    Infective endocarditis is a rare disease resulted in mortality and morbidity in 10-80% of patients. The purpose of present study was to investigate the knowledge of guidelines on antibiotic prophylaxis for bacterial endocarditis in a group of Iranian dentists.
    Materials And Methods
    This was a descriptive study in which the population under study was 205 who were participated in the 47th international congress of dentistry (Tehran-Spring 2007) and they were chosen by census sampling methods. Nameless questionnaires were designed and were given to the dentists to complete. The t-test, χ² and spearman with the SPSS 13.5 program were used in the data analysis. P<0.05 was considered as the level of significance.
    Results
    Regarding to the prescribing of prophylactic antibiotic for patients with prosthetic cardiac valves, 94.6% of all answers were correct. Also, the most common procedures in which the prophylaxis antibiotic was distinguished to be necessary were periodontal surgery, scaling, dental extraction and using subgingival cord, respectively. More than half of the dentists (65.8%) had chosen amoxicillin as a prophylactic antibiotic. Mean knowledge score was 38.77±12.4.
    Conclusion
    Results of the present study showed that the knowledge of dentists about prescribing antibiotics for prevention of bacterial endocarditis is relatively low. It was also found that the level of knowledge decreases by passing time from graduation.