فهرست مطالب

مجله تحقیقات نظام سلامت حکیم
سال یازدهم شماره 4 (پیاپی 43، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیما نجات، سحرناز نجات، ژاله غلامی، مهناز آشورخانی، کتایون ملکی، سروش مرتاض هجری، سید رضامجدزاده صفحه 1
    مقدمه
    وجود پیام مشخص و اشاره به گروه مخاطب مستقیم انتقال دانش را تسهیل می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی وضعیت مقالات سه برنامه سلامت (مادران باردار، دیابت و سل) از نظر ارایه پیام مشخص و اشاره به گروه مخاطب مستقیم و نیز بررسی عوامل موثر بر آن ها بوده است.
    روش کار
    مقالات پژوهش های انجام شده بر روی جمعیت های ایرانی در سه برنامه فوق الذکر که در سال های 1380 تا 1385 در بانک های اطلاعاتی ثبت شده بودند، جستجو شدند. مقالات علوم پایه حذف شدند و وجود پیام مشخص و اشاره به مخاطب مستقیم در باقی آنها بررسی گردید.
    یافته ها
    کل مقالات واجد شرایط به دست آمده 795 عدد بود. در این مقالات تنها 2/12% هم پیام مشخص داشتند و هم به مخاطب مستقیم اشاره کرده بودند. در بررسی چکیده مقالات، داشتن پیام مشخص با ساختارمند بودن چکیده ارتباط معناداری داشت p=0.003)). در بررسی کل مقاله نیز، درمقالات نظام های بهداشتی اشاره به گروه مخاطب مستقیم به طور معناداری بیشتر بود p<0.001)).
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد ساختارمند نمودن چکیده در مجلات اقدام موثری برای ارایه پیام در مقالات باشد. پیشنهاد این است که برای گروه مخاطب مستقیم نیز بخشی در چارچوب مقالات در نظر گرفته شود.
    کلیدواژگان: انتقال دانش، ایران، مخاطب مستقیم، پیام مشخص
  • علی اکبر حق دوست، بهنام صادقی راد، مجید فصیحی هرندی، آزاده روح الامینی صفحه 8
    مقدمه
    هدف اصلی ما از این تحقیق بررسی وضعیت آموزش دانشجویان در مقطع دکترای تخصصی در کشور، مقایسه آن با مدل های آموزشی در کشورهای پیشرفته و همچنین شناسایی جایگاه آموزش مبتنی بر پژوهش (research based) بود.
    روش کار
    در یک مطالعه کیفی، نقطه نظرات کارشناسی افرادی که در خارج از کشور تحصیل و در تربیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در داخل کشور نقش فعال داشتند به صورت نظام مند جمع آوری و تحلیل شد. ابتدا چارچوب مفهومی موضوع بر اساس نتایج جلسات بارش افکار و بحث های عمیق روی موضوع ترسیم و سپس در قالب مصاحبه های نیمه ساختاریافته، مزایا و معایب سیستم جاری بررسی و راهکارهای اصلاحی دسته بندی و تحلیل شدند.
    یافته ها
    گزینش متمرکز دانشجو، توجه ناکافی به فرامهارت های جنبی مانند زبان انگلیسی، ارتباط ضعیف با صنعت و مشکلات موجود در هدایت دانشجویان توسط اساتید راهنما بزرگ ترین چالش های تربیت دانشجویان در نظام موجود دانسته و بیان شد که احتمالا آموزش مبتنی بر پژوهش می تواند به برخی از نیازهای جدید در توسعه علمی کشور پاسخ داده، امکان استفاده بیشتر از ظرفیت های کشور را فراهم نموده و دانش آموختگانی متبحر برای فعالیت حرفه ای در بخش های غیردانشگاهی تربیت نماید.
    نتیجه گیری
    بر این اساس به نظر می رسد ضمن حفظ مزایای سیستم آموزشی موجود، زمان آن فرا رسیده تا مشابه سایر کشورها مدل های مختلف تربیت دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی استفاده شده و با بازنگری در کوریکولوم های آموزشی سعی گردد هدفمند و با درایت اشکالات احتمالی را رفع و به تربیت افرادی همت گماشت که نیازهای توسعه کشور را در راستای چشم انداز بیست ساله فراهم می کنند.
    کلیدواژگان: تحصیلات تکمیلی، دکترای تخصصی، آموزش پژوهش محور، ارتباط با صنعت، کریکولوم آموزشی
  • مرضیه ابراهیمی، مریم تقی زاده صفحه 16
    مقدمه
    با افزایش امید به زندگی برای زنان و ثابت بودن نسبی سن یائسگی، بخش عمده ای از عمر زنان در دوران پس از یائسگی سپری می شود. دوران یائسگی همراه با علایم و عوارض متعددی است که شایع ترین و آزار دهنده ترین این عوارض شامل علایم وازوموتور (گرگرفتگی) می باشد. هدف مطالعه تعیین تاثیر پروتئین سویا بر علایم یائسگی می باشد.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه شبه تجربی، طولی دوسوکور مورد شاهدی می باشد که به منظور تعیین تاثیر پروتئین سویا بر علایم یائسگی بر 80 زن یائسه که به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شده بودند، انجام گرفت. مطالعه در شهر ارومیه در فاصله سال 84 -83 با استفاده از رژیم غذایی پروتئین سویا به میزان 20 گرم در روز انجام گرفت. علایم یائسگی بر اساس شاخص کوپرمن قبل از مداخله، پایان هفته 4 و 8 و 12 سنجیده شد.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که پروتئین سویا در پایان هفته 4 (039/0 = p)، پایان هفته 8 (002/0 = p) و پایان هفته 12 (000/0 = p) بر علایم یائسگی موثر بوده است و توانسته از شدت علایم یائسگی بکاهد. طوری که میانگین شدت یائسگی از 18/8 ± 42/23 قبل از شروع مداخله به 92/4 ± 17/9 در پایان هفته 12 رسیده است. میانگین شدت علایم یائسگی در گروه شاهد قبل از مداخله 16/11± 4/25 بوده است. در پایان هفته 12 این مقدار به04/9 ±77/17 رسیده است.
    نتیجه گیری
    با توجه به اثرات سودمند سویا و عوارض هورمون ها و داروهای شیمیایی به نظر می رسد که سویا و فرآورده های آن می توانند یکی از رژیم های درمانی ساده، کم خطر و کم هزینه جهت تخفیف علایم یائسگی باشد.
    کلیدواژگان: سویا، علایم یائسگی، زنان یائسه
  • فریبا الماسی نوکیانی، حسین اکبری صفحه 21
    مقدمه

    برای تعیین شیوع ضایعات پیش سرطانی و سرطانی دهانه رحم در کرمانشاه و تعیین سن مفید انجام پاپ اسمیر در کرمانشاه این بررسی انجام شد.

    روش کار

    یک مطالعه توصیفی - مقطعی بین اسفند 1381 تا اسفند 1385 انجام شد و تمام پاپ اسمیرهای انجام شده در استان کرمانشاه با سیستم Bethesda II بررسی شد. اطلاعات با نرم افزار SPSS و استفاده از جداول میانگین و انحراف معیار ارزیابی شد. مفید بودن بر اساس تعداد HSIL و سرطان مهاجم دهانه رحم به کل اسمیرها محاسبه شد.

    یافته ها

    در کل 148472مورد اسمیر بررسی شد. 7/99% اسمیرها منفی بود و فقط در 3/0% آبنرمالیتی سیتولوژیک دیده شد. ASCUS در 4/205 در صد هزار پاپ اسمیر، LSIL 4/73 در صد هزار و HSIL 6/21 در صد هزار و کارسینوم در 4/5 در صد هزار پاپ اسمیر دیده شد. شیوع HSIL 4 برابر کارسینوم بود. شیوع HSIL و کارسینوم در کل 9/26 در صد هزار اسمیر بود. قبل از سن 35 موردی از HSIL و کارسینوم دیده نشد. بنابراین مفید بودن پاپ اسمیر زیر سن 35 سال صفر بود. بیشترین شیوع سرطان مهاجم دهانه رحم در گروه سنی 45 تا 49 سال دیده شد.

    نتیجه گیری

    موردی از HSIL و کارسینوم زیر سن 35 سال دیده نشد و از آنجایی که برای تغییر یک LSIL به HSIL یا کارسینوم بیش از 5 سال طول می کشد، نتایج این تحقیق پیشنهاد می کند که انجام پاپ اسمیر در کرمانشاه زیر سن 35 سال مقرون به صرفه نیست و توصیه می شود که پاپ اسمیر در کرمانشاه پس از 30 سالگی شروع شود تا بتواند موارد LSIL یا ASCUS را قبل از تبدیل شدن به HSIL یا کارسینوم تشخیص دهد و با توجه به دیده نشدن HSIL یا کارسینوم قبل از سن 35 سال، انجام پاپ اسمیر قبل از 35 سال از نظر هزینه مقرون به صرفه باشد.

    کلیدواژگان: سرطان دهانه رحم، پاپ اسمیر
  • رمضانعلی عطایی، علی مهرابی توانا، علی کرمی، مرتضی ایزدی، سید محمد جواد حسنی، زهرا سفیری، محمد الله وردی صفحه 27
    مقدمه
    درمان فوری مننژیت باکتریال به عنوان یک اورژانش پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. زیرا می تواند از مرگ ومیر و یا عوارض بعدی پیشگیری نماید. از این رو، تشخیص سریع مننژیت باکتریال بسیار حایز اهمیت است. به علاوه، اقدام مناسب درمانی مستلزم تشخیص افتراقی صحیح می باشد. هدف این تحقیق طراحی روش تشخیص مولکولی جهت تفکیک مننژیت باکتریال از مننژیت غیرباکتریال است.
    روش کار
    ر این تحقیق، از پرایمر universal استفاده شد. در حقیقت، این پرایمر در بر دارنده بخشی از ژن رمز کننده 16S rRNA با ترادف مشخص است که در تمام باکتری ها به صورت یک بخش حفاظت شده وجود دارد. ژنوم 20 سویه باکتریایی استخراج و با شرایط استاندارد شده، PCR انجام گردید. محصول با ژل 1% آگاروز الکتروفورز و با مقایسه با نمونه های استاندارد نتایج آنالیز گردید.
    یافته ها
    استخراج نمونه باکتریایی حاوی حداقل 10 عدد باکتری در هر میلی لیتر امکان ردیابی آن را اثبات نمود. چنانچه استفاده از پرایمر universal ساخته شده از ژن 16S rRNA امکان تکثیر یک قطعه 1000 جفت بازی را تکثیر می نماید که در تمام باکتری ها مشابه است. هر یک از 20 گونه باکتریایی استفاده شده در این تحقیق همگی قابل ردیابی و در الکتروفورز باند مزبور را نشان دادند.
    نتیجه گیری
    طبق یافته های این تحقیق، با استفاده از روش مولکولی می توان در فاصله 3 ساعت وجود عفونت باکتریایی را نشان داد؛ بین مننژیت باکتریال از غیرباکتریال افتراق ایجاد نمود درمان موثر بیمار مبتلا به مننژیت باکتریال و نجات او. نتایج این تحقیق نشان دهنده سرعت، ارزانی و روشی موثر برای تشخیص سریع مننژیت باکتریال به ویژه در کشور های در حال توسعه می باشد. احتمالا با استفاده از این روش در آزمایشگاه های تشخیص طبی بتوان سطح بهداشت و سلامت جامعه را ارتقا داد.
    کلیدواژگان: پرایمر 16S rRNA، مننژیت باکتریایی، تشخیص سریع و PCR
  • سیدغفور موسوی، دکترامرالله ابراهیمی، راحله سموعی، حمید افشار صفحه 33
    مقدمه
    وضعیت تحصیلی دانش آموزان یکی از دغدغه های مهم والدین می باشد. نحوه رفتار و ویژگی های دموگرافیک والدین از عوامل موثر بر آرامش و توانایی های فرزندان است. رفتارهای پرخاشگرانه هر یک از والدین ممکن است بر یادگیری های دانش آموزان موثر واقع شود.
    روش کار
    در یک بررسی توصیفی- تحلیلی 275 دانش آموزان سال چهارم ابتدایی دختر و پسر شهر اصفهان از نظر معدل آخرین سال تحصیلی، پرخاشگری والدین و ویژگی های دموگرافیک آنها به وسیله پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به وسیله آزمون های همبستگی pearson،spearman، ANOVA و Regression از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    پرخاشگری مادران رابطه معکوس معنادار با معدل دانش آموز (r=- 0.20، p=0.01)، تعداد فرزندان (r =0.19، p=0.01) و میزان تحصیلات مادر (r=0.17، p<0.05) داشت پرخاشگری پدران رابطه معناداری با معدل دانش آموز را نشان نداد ولی این رابطه با تعداد فرزندان، رتبه تولد فرزند، شغل و میزان تحصیلات پدر معنادار بود. 42% وضعیت تحصیلی فرزندان بر اساس پرخاشگری والدین و ویژگی های دموگرافیک آنها قابل پیش بینی بود.
    نتیجه گیری
    پرخاشگری والدین، به ویژه مادران، از عوامل مهم و تعیین کننده عملکرد تحصیلی دانش آموزان است و لازم است در برنامه های بهداشت روانی و ارتقای تحصیلی مدنظر قرار گیرد. ویژگی های تحصیلی و شغلی والدین و وضعیت خانواده اولیه آنها از عوامل موثر بر میزان پرخاشگری والدین است.
    کلیدواژگان: پرخاشگری والدین، دانش آموز، عملکرد تحصیلی
  • حمیدرضا توکلی، محمد زینلی*، علی مهرابی توانا صفحه 38
    مقدمه

    مسمومیت غذایی بوتولیسم یکی از خطرناک ترین مسمومیت های غذایی است که در اثرمصرف مواد غذایی آلوده به ویژه انواع غذاهای کنسرو شده گیاهی و گوشتی، فرآورده های دریایی تهیه شده به روش سنتی (ماهی شور دودی شده، ماهی تخمیر شده، اشپل) و به ندرت فرآورده های لبنی رخ می دهد. این بیماری یکی از مشکلات بهداشتی برخی از کشورهای جهان به ویژه ایران محسوب شده و میزان وقوع آن در کشورهای مختلف متغیر می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی این مسمومیت غذایی دریک دوره پنج ساله در ایران از دیدگاه بهداشت مواد غذایی بوده است.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی، اطلاعات مربوط به موارد وقوع مسمومیت غذایی بوتولیسم در ایران طی سال های1386-1382 بر حسب استان های مختلف کشور، مواد غذایی ایجاد کننده مسمومیت، نوع فرآوری مواد غذایی، توزیع فراوانی در مناطق شهری و روستایی، جنس و تیپ های شایع کلستریدیوم بوتولینیوم در ایران جمع آوری و از نظر اپیدمیولوژیکی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    در این دوره پنج ساله جمعا 341 مورد مشکوک به بوتولیسم در ایران به ثبت رسیده است که بیشترین و کمترین موارد آن مربوط به سال های 1386 (86/28% موارد) و 1382 (6/12%) می باشد. در بین استان های مورد مطالعه بیشترین و کمترین موارد مسمومیت به ترتیب مربوط به استان های گیلان با 90 مورد (39/26%) و آذربایجان غربی با 4 مورد (17/1%) بوده است. ماهی شور و اشپل با 08/31% موارد، به عنوان شایع ترین مواد غذایی ایجادکننده بوتولیسم شناخته شدند. همچنین میزان وقوع مسمومیت در مناطق روستایی (59/56%) به طور معناداری بیش از مناطق شهری (29/39%) بوده ویکی از مهم ترین علل وقوع مسمومیت بوتولیسم تهیه و مصرف مواد غذایی کنسروی در منازل (07/53%) تعیین گردید. به علاوه مطالعه حاضر نشان داد تیپ های E و A به ترتیب با 5/32% (47% - 18%) و 5/27% (3/41% -7/13%) موارد مثبت، با فاصله اطمینان 95%، به عنوان شایع ترین تیپ های ایجادکننده مسمومیت غذایی بوتولیسم در ایران مطرح هستند.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد تعداد موارد وقوع مسمومیت غذایی بوتولیسم طی سال های 1382 تا 1386 در ایران رو به افزایش بوده است که شاید یکی از دلایل آن توجه بیشتر به ثبت و گزارش بیماری در سال های اخیر باشد. اقداماتی همچون آموزش بهداشت عمومی، عدم استفاده از روش های سنتی و غیربهداشتی در عمل آوری مواد غذایی، استفاده از حرارت کافی در هنگام مصرف، عدم مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه و کنترل و نظارت منظم مسوولین بهداشتی می توانند در پیشگیری از بروز این مسمومیت غذایی خطرناک موثر واقع گردند.

    کلیدواژگان: مسمومیت غذایی بوتولیسم، ایران، اپیدمیولوژی
  • احمدعلی نوربالا، سیدعباس باقری یزدی، کاظم محمد صفحه 47
    مقدمه
    از جمله شناخته ترین ابزار غربالگری اختلالات روانی، پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی است که تاثیر به سزایی در پیشرفت پژوهش های علوم رفتاری و روان پزشکی داشته است. مطالعات محدود اندکی در زمینه اعتباریابی پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی در ایران انجام گرفته است. لذا این پژوهش، با هدف بررسی اعتباریابی این پرسشنامه به عنوان ابزار غربالگری اختلالات روانی در جمعیت 15 سال و بالاتر شهر تهران انجام گرفت.
    روش کار
    879 نفر (455 نفر زن و 424 نفر مرد) از بین خانواده های تحت پوشش مراکز بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران و شهیدبهشتی به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب گردیده در یک مطالعه دو مرحله ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله اول پرسشنامه سلامت عمومی توسط پزشکان عمومی بر روی آزمودنی ها تکمیل گردید. در مرحله دوم تمامی این افراد، توسط روان پزشک بر اساس ملاک های تشخیصی چهارمین ویرایش طبقه بندی اختلالات روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج این پژوهش نشان داد با استفاده از روش نمره گذاری سنتی، نمره برش برای نمونه مورد مطالعه، نمره 6 می باشد. با این نمره برش حساسیت و ویژگی آزمون به ترتیب برابر با7/2±7/84 و 7/2±7/93 درصد و میزان اشتباه طبقه بندی کلی برابر با 7/2±2/8 درصد بوده است. بهترین نمره برش با استفاده از روش نمره گذاری لیکرت، برای افراد مورد مطالعه نمره 23 به دست آمد. حساسیت، ویژگی و میزان اشتباه طبقه بندی کلی با این نمره برش به ترتیب برابر با 4/2±5/70، 4/2±3/92 و 4/2±3/12 درصد بود. بررسی اعتبار همزمان این پرسشنامه با چک لیست 90 سوالی علایم مرضی، نشان داد که همبستگی معنا داری بین نمرات افراد در مقیاس های فرعی دو آزمون وجود دارد. ضریب همبستگی پیرسون بین مقیاس های پرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی با نمره کل دلالت بر این دارد که بالا و پایین بودن مقدار علایم اضطراب، بیش از عوامل دیگر، پیش بینی کننده سلامت و یا عدم سلامتی افراد به حساب می آیند.
    نتیجه گیری
    ارزیابی پایایی و اعتبار به دست آمده از این پرسشنامه دلالت بر این دارد که این پرسشنامه می تواند به عنوان ابزار غربالگری در مطالعات اپیدمیولوژی اختلالات روانی، به طور موفقیت آمیزی به کار برده شود.
    کلیدواژگان: اعتباریابی، پرسشنامه سلامت عمومی (28، GHQ)، اختلالات روان پزشکی، غربالگری، شهر تهران
|
  • Nedjat S. , Mph), Nedjat S. , , Gholami J. , Mph), Ashoorkhani M. , Maleki K. , Mortaz Hejrie S. , Majdzadeh R., (Dvm Page 1
    Introduction
    The presence of a clear message and addressing of the direct target audience facilitates knowledge transfer. This study examines the aforementioned factors and their determinants in the three (maternal care, diabetes, tuberculosis) health programs’ articles.
    Methods
    All research articles of studies conducted in the three-abovementioned topics from 2001 to 2006 that had been registered in databanks were searched. Basic science articles were deleted and the rest were examined for presence of a clear message and addressing of the direct target audience.
    Results
    The total number of articles possessing the inclusion criteria was 795. Only 12.2 % contained a clear message ‘and’ addressed the direct target audience. Examination of the abstracts showed that a clear message had a significant relationship with the abstract being formatted (P= 0.003). Upon studying the whole articles, we found that addressing of the direct target audience was significantly higher in health system research articles (P< 0.001).
    Conclusion
    It seems that defining a certain format for abstracts will have a positive impact on writing a clear message in articles. Another recommendation is to consider a section for target audiences in article formats.
  • Haghdoost Aa , , Sadeghirad B. (Pharmd), Fasihi Harandi M. , Rohollamini A. Page 8
    Introduction
    This study aimed to evaluate the current situation of PhD education of medical science fields in Iran and compare it with successful models in developed countries.
    Methods
    In a qualitative design, we systematically collected and analyzed the academic staff’s perspectives that had studied abroad and were involved in training of post-graduate students in medical fields. In the first step we prepared a conceptual framework based on the findings in brain storming sessions and in-depth discussions. Then in semi-structural interviews, the pros and cons of the current dominant model were discussed and the proposed revisions along with their applications were tabulated.
    Results
    The main challenges in the current training system were listed as no-involvement of departments in the admission of their PhD students, insufficient attention to meta-capacities of enrolled students- e.g. their English skill, nonfunctional relationship of the universities with the industry, and poor supervision of doctorate students. As one of the potential advantages of the research-based PhD training model, it was mentioned that the students might obtain more capability to address the further needs of the industry and research system.
    Conclusion
    Accordingly, we believe that the advantages of the current system should be kept, nonetheless a revision in the PhD training model, particularly with more attention to the research based training, may address more efficiently to needs in the future. Considering the limitations of the research-based model, such a reform should be implemented gradually using a comprehensive road map.
  • Ebrahimi M. , Yecta Z. _ Page 16
    Introduction
    The goals of this study were evaluating the changes in menopausal symptoms in response to soya protein supplementation in postmenopausal women living in Orumieh City Iran.
    Methods
    In this randomized, double- blind, Placebo- controlled trial study, the effect of 20- grams daily soya protein supplements was surveyed in 80 healthy postmenopausal women reporting vasomotor symptoms at base line. They were classified randomly into case group (n=40) and control group (n=40). The control group consumed a daily 20-g of placebo. The menopausal Kupperman index was used to assess changes in menopausal symptoms at base line and after 4, 8 and 12 weeks of intervention.
    Results
    The epidemiologic as well as clinical characteristics of age education, social status, use of nicotine, BMI, blood pressure and diabetes were similar in both groups. In the first visit, symptoms were similar between placebo and soya protein groups (P= 0.385). The data showed a decrease in menopausal symptoms (P= 0.000 paired t test, two paired) between base line and soya protein group. In addition, ANOVA test showed a decrease in menopausal symptoms, between case and placebo groups (F= 8/69 P= 0.004).
    Conclusion
    This study suggests that 20- grams daily supplement of soya protein may be a safe and effective alternative therapy for menopausal symptoms.
  • Almassi Nokiani F., Akbari H. Page 21
    Introduction

    To determine the incidence of pre invasive and invasive cervical lesions and the effective age of doing Pap smear in Kermanshah, western Iran this study was conducted.

    Methods

    A descriptive, cross sectional study was performed between March 2004- March 2007 and all Pap smears were analyzed according to Bethesda II system. Data were analyzed with SPSS software, mean and standard deviation tables. Effectiveness was estimated as ratio of number of HSIL and invasive carcinoma detected to all Pap smears.

    Results

    A total of 148472 smears were analyzed. 99.7 % of smears were negative, only 0.3% had cytological abnormalities. ASCUS, LSIL, HSIL and carcinoma was 205.4, 73.4, 21.6 and 5.4 per 100,000 Pap smear, respectively. Incidence of HSIL was 4 times to carcinoma. The incidence of HSIL and carcinoma totally was 26.9 per 100,000 smears. Before age 35 yr, we had not any HSIL or carcinoma. Therefore, effectiveness of Pap smear before age 35 yr was zero. Most incidence of invasive cervical carcinoma was seen in age 45- 49 yr.

    Conclusion

    There was no HSIL or carcinoma before age 35, and since for changing one LSIL to HSIL to carcinoma it must pass more than 5 years, the results of this study suggest that Pap smear before 35 years old is not effective in Kermanshah and we suggest commencement of Pap smear in Kermanshah, from age 30 yr to diagnosis LSIL or ASCUS before changing to HSIL. Because there was no HSIL or carcinoma before age 35 yr, Pap smear before age 35 yr is not cost- effective.

  • Ataee Ra , Mehrabi Tavana A. , Karami A. , Izadi M. , Hossaini Smj , Safiri Z. , Aalahverdi M. Page 27
    Introduction
    The aim of this study was to design a molecular detection for differentiation of bacterial from nonbacterial meningitis.
    Methods
    In this research, the universal primer was used. The DNA of 20 bacterial strains was extracted. Eubacterial 16SrRNA gene fragments (16S rDNA) were amplified by PCR with broad-range ribosomal primers. The PCR was curried out under optimized standard conditions. The PCR products were electrophoresed on agarose 1 % and compared with standard strains. The high specificity of the PCR assay was documented after testing bacteria of 20 different species.
    Results
    At least 10 bacteria could be found in 1 ml of fluid culture. The use of universal primer which contains 16SrRNA could be suitable amplification of a sequence with 1000bp. This sequence was found very similar in nearly all bacteria. Twenty different bacterial strains were tested. The sequence (1000bp) was seen in all bacterial strains applied in this study.
    Conclusion
    Use of this molecular method for any bacterial meningitis is applicable because of fast diagnosis in 3 hours, differentiating bacterial meningitis from non-bacterial, and finally the effective treatment of patients suffered with the disease. The method is effective in developing and developed countries.
  • Mousavi Sgh , Ebrahimi A. , Samouei R. , Afshar H. Page 33
    Introduction
    A School achievement of children is an important preoccupation of parents. Parents’ behavior and their demographic status may affect children learning potentials and mental health.
    Methods
    Two hundred seventy five of 4th grade students of Isfahan City, central Iran and their parents were studied for association between the last year school average of children and aggression trends of parents by aggression questionnaire scale (AGQ). Findings were analyzed by Pearson correlation scale, t-student, ANOVA, and regression under SPSS.
    Results
    We found negative significant correlation between maternal aggression and their children school marks (P=0.01) but this was not statistically significant in case of fathers’ aggression. Fourty two percent of children school achievement could be predicted by their parents’ aggression and demographic status.
    Conclusion
    Maternal aggression and demographic status of parents are important and predictive factors in school achievement of students.
  • Tavakoli Hr, Zeynali M., (Dmv), Mehrabi Tavana A. Page 38
    Introduction

    The aim of the study was to determine the rate of food-born botulism poisoning from 2003 to 2007 in Iran.

    Methods

    In this cross-sectional study, the data of the botulism cases in Iran during were collected and analyzed epidemiologically on account of food items which produce it, processing type, affluence distribution in rural & urban vicinities and widespread types.

    Results

    Overall, 341 suspicious cases of botulism were recorded. The most and the least cases pertained to the years 2007(28.28%) and 2003 (12.6%), respectively. Among the provinces, Gilan lead the cases with 90 instances while the least amount related to West Azerbaijan with 4 occasions. Spawn and Salin fish (31.08 %) were the most botulism producing factors. Indeed, the prevalence rate in rustic vicinities (56.59%) was punctually more than cities (39.29%). Providing & consumption of canned foods in home was one of the most predominant causes of food poisoning (53.07%). Moreover, A and E types with the rate of (18-47 %) and (13.7-41.3 %), respectively were the most common causes of engendering botulism food poisoning.

    Conclusion

    This kind of food poisoning had an escalation probably due to paying more attention to record and reports of the occurred cases in recent years in comparison with what was used to be. Some measures like general health education, not using unsanitary and traditional food processing, heating sufficient while consumption, not using unpasteurized dairy product and regular supervising by health inspector can prevent claimed issue.

  • Noorbala Aa , Bagheri Yazdi Sa , Mohammad K. Page 47
    Introduction
    The aim of this research was to validate the General Health Questionnaire- 28 (GHQ-28) as a screening instrument of mental disorders in the population of aged 15 yr and above in Tehran City, capital of Iran.
    Methods
    Overall, 879 people (455 females and 424 males) were chosen by the randomized cluster sampling from families under the coverage of health centers of the universities of Tehran, Iran and Shahid Beheshty. The study was carried out in two stage procedures. In the first step the GPs completed the GHQ-28, and in the second step all the samples were clinically interviewed by psychiatric residents based on DSM-IV diagnostic criteria.
    Results
    By using conventional scoring method of GHQ, the cut off point for the sample was 6. The sensitivity and specificity of this questionnaire were 84.7% and 93.8% respectively, and the overall misclassification rate was 8.2%. Likert scoring method of GHQ showed a cut off point of 24 and the sensitivity, specificity and the overall misclassification rate of 70.5%, 92.3% and 12.3% respectively. The concurrent validity of this questionnaire carried out by the Symptom Checklist- 90- Revised indicated that there was a meaningful correlation between scores of samples within the scales of these instruments. The Pearson correlation between the scales and total scores of GHQ-28 suggested that fluctuation of anxiety symptoms had an important character in predicting abnormality than the other scales.
    Conclusion
    The evaluation of reliability of GHQ-28 carried out by the test- retest procedure a week after the first stage, and validation of this instrument indicated that the instrument could be used successfully in the epidemiological study of mental disorders as a screening instrument.