فهرست مطالب

تازه های رواندرمانی - پیاپی 51-52 (بهار و تابستان1388)

نشریه تازه های رواندرمانی
پیاپی 51-52 (بهار و تابستان1388)

  • 144 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1388/01/05
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد مهدی خدیوی زند صفحه 2
    در بخش نخست با مشاهده وضعیت مبهم و سردرگم دانشهای بالینی، ر دانشگاه ها تلاشهای بیست ساله خود را برای رهایی از تاریکی و سردرگرانی آن با عنوان آزادی درمانی نشان می دهیم: کوششهایی را که در همزمان سازی و یکسان نگری کنشهای پژوهشی، تشخیص (آسیب شناسی) و در مانی درفضاهای بالینی، داشته ایم گزارش می کنیم. نشانه ها، پشتوانه ها و شرایط افزایش حساسیت های دانشی آنها را می نمایانیم، دیدگاهی را که از دانش و دانشی بودن رواندرمانی و آسیب شناسی یافته ایم می شناسانیم. در بخش دوم روش و شیوه هایی را که برای یکسان و همزمان سازی کنشهای، پژوهش، تشخیص (آیب شناسی) و در مان پیش گرفته ایم، نشان داده ایم و موردی را نمونه آورده ایم.
  • مریم واعظی، محمدباقر کجباف صفحه 29
    پژوهش حاضر به بررسی اثر گرایش به دین بر سلامت روانی انسان می پردازد. روش تحقیق در این پژوهش تویفی است و در مرحله دوم امکان تحقیق نیمه تجربی یا شبه تجربی با تعیین دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. همچنین فطرت،عقل و قلب به خصوص قلب سلیم و نفس مطمئنه از مفاهیم بنیاید انسان شناسی در اسلام است که به موضوع سلامت روانی پرداخته است.
    کلیدواژگان: دین ورزی، سلامت روانی، نفس مطمئنه، قلب سلیم
  • منصوره بهرامی پور، سید حمیدآتش پور صفحه 56
    اضطراب جدایی عبارت از اضطراب و دلبستگی ضعیف بین مادر و کودک است. ترس و نگرانی غیر واقع بینانه، نشان دادن آشفتگی هیجانی، ترس مداوم و مقاوم از تنها ماندن، امتناع از تنها خوابیدن در شب، کابوسها و خوابهای آشفته شبانه، هیجانات افراطی مانند گریه کردن و کج خلقی و کاهش اعتماد به نفس از نشانگان این اختلال می باشد. به منظور رفع این مشکل اهداف درمانی به دو صورت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت به همراه مداخله های در مانی مناسب پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: اضطراب جدایی، دلبستگی، مداخله های درمانی
  • سید عبدالمجید بحرینیان، مریم یاوری کرمانی صفحه 67
    تا اویل قرن بیستم به امیال جنسی افراد بشر و موضوع جنسیت و امور مربوط به آن، آنطور که از لحاظ روانشناسی در خور اهمیت است، توجهی نمی شد و اگر چه گاهگاه دانشمندان ضمن تحقیقات علمی خود به این موضوع اشاراتی می کردند ولی سنن و عقاید و افکار خاصی که میراث فرهنگ کند پای قرون گذشته بود،اجازه نمی داد که اسرار و رموز و تمایلات و روابط جنسی بشر با کلیه علوم و دانشها گشوده گردد. متاسفانه در فرهنگ ما نیز کمتر اتفاق می افتد که زن و شوهر به راحتی در این باره با یکدیگر صحبت کنند.
    کلیدواژگان: رضایت مندی جنسی، رضایت مندی زندگی زناشویی، زنان متاهل
  • خیرالنسا نادری صفحه 86
    در این پژوهش رابطه از دست دادن عزیزان (مرگ عزیزران) در سنین کودکی و میزان ابتلاء به اختلال خودبیمارانگاری در بزرگسالی (30 سال به بعد) مورد بررسی و با افراد عادی مورد مقایسه قرار گرفت نمونه تحقیق شامل 100 نفر زن و مرد خود بیمارانگار و عادی بود که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه خود بیمارانگاری بود. نتیجه به دست آمده نشان می دهد
    کلیدواژگان: اختلال خودانگاری، مرگ کودکی، بزرگسالی
  • نظام الدین قاسمی، مرضیه قریشیان صفحه 98
    مقاله حاضر در حیطه مقاله های توصیفی – تحلیلی است که به دنبال تعریف و شناساندن یکی از حوزه های نو ظهور و تقریبا متفاوت در قلمرو روانشناسی، به نام روانشناسی مثبت می باشد وسلیگمن پیش رو این جنبش، معتقد است که این روانشناسی، روانشناسی قرن بیست و یکمی است که بجای تاکید صرف بر آسیب شناسی و بیماری به دنبال شناسایی و افزایش توانمدنی ها، سامانه های اجتماعی بهینه و ایجاد شادی و رضایت از زندگی در افراد و جوامع می باشد. روانشناسی مثبت دارای سه حیطه اصلی: 1- هیجانات مثبت 2- خصیصه های مثبت افراد 3- نهاد ها و سازمان های مثبت می باشد
    کلیدواژگان: روانشناسی مثبت، پیشگیری مثبت، رواندرمانی مثبت
  • حکیمه حیدری، مریم سادات فاتحی زاده، عذرا اعتمادی صفحه 115
    عهد شکنی زناشویی یک مشکل چند وجهی است که. اغلب باعث می شود زوجهای درگیر با این پدیده به مراکز درمان زناشویی روی اورند،این مقاله به بررسی عوامل پیش بینی کننده ی عهد شکنی زناشویی می پردازد، ابتدا درمورد عوامل شخصیتی و فردی بحث می شود سپس عوامل موقعیتی، اجتماعی و عوامل. مربوط به ارتباط زناشویی و همچنین پول و قدرت مورد بحث قرار خواهد گرفت، در پایان نیز به دو مقاله ی منتشر شده در ایران دررابطه با عوامنل موثربر خیانت زناشویی خواهیم پرداخت
    کلیدواژگان: عوامل پیش بینی کننده، عهدشکنی زناشویی
  • زهرا یوسفی صفحه 128
    درسالهای اخیر بررسالگوهایتفکر و افکار ناخواسته در اختلالات هیجانی و نقش ان در دوام این اختلالات مورد توجه متخصصین و پژوهشگران بالینی قرار گرفته است. یکی ازانواع الگوهای فکری در اختلالات هیجانی، نشخوار فکری است، این نوع تفکر در برخی اختلالات هیجانی از جمله افسردگی،وسواس. فکری،عملی، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال ضربه روانی پس ازحادثه مشاهده می شود، این سبک تفکرزیر بنای شناختی بیماران مبتلا به افسردگی را مختل می کند و باعث افزایش مدت و شدت دوره های افسردگی میگردد.در این مقاله تعاریف و نظریه های نشخوار فکری و برخی پژوهشهای مربوط به ان معرفی می گردد.
    کلیدواژگان: نشخوار فکری، تعاریف و نظریه ها
  • معرفی کتاب
    صفحه 143