فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:4 Issue: 3, 2006

  • تاریخ انتشار: 1385/08/11
  • تعداد عناوین: 18
|
  • بررسی نورم کلاسیک صورت جوانان مذکر 22-18 ساله تهران براساس ایندکس پروسوپیک در سال 84
    اکرم ابوالحسن زاده، رضا ماستری فراهانی، شاهرخ فرزام پور، ارشیا آهی صفحه 1
    سابقه و هدف
    سفالومتری درباره خصوصیات اندازه های مختلف بافت های نرم وسخت سرو صورت بحث می نمایدوبه عنوان یک شاخص پاراکلینکی مهم برای رشد و نمو جمجمه وتشخیص و درمان ارتودنسی مطرح است. بررسی صورت در علم دندان پزشکی، پزشکی وپزشکی قانونی وصنایع کاربرد زیادی دارد. لذا تحقیق حاضر با هدف طبقه بندی صورت در جوانان مذکر18-22 ساله شهر تهران در سال 1384 صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش توصیفی مقطعی بوده است. تعداد662 نفر از جوانان مذکر 22-18 ساله به روش کلاسیک مورد اندازه گیری سفالومتریک قرارگرفتند. نمونه ها سالم وفاقد بیماری های موثر بودند.مهمترین ابعاد صورت، طول وعرض آن می باشد که به وسیله سفالومتر مدرج میلیمتری مارتین سالر با دقت 5/. میلیمتر اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میانگین طول صورت در سنین بین 18-22 سالگی 2/9+124 میلیمتر، میانگین عرض صورت1/9+138 میلیمترومیانگین شاخص صورت 2/5+ 2/89 می باشد.
    نتیجه گیری
    طبقه بندی صورت (ویسروکرانیوم)به وسیله ابعاد حاصله درافراد مورد بررسی انجام گرفت. در تمام سنین نوع هیپراوری پروسوپیک، تیپ نادر ونوع مزوپروسوپیک، تیپ غالب بوده است.
    کلیدواژگان: شاخص صورت، طول صورت، عرض صورت، سفالومتری
  • بیماری مولتی سنتریک کاسلمن: گزارش یک مورد
    علیرضا سعادت، نعمت الله جنیدی، ملیحه حسین زاده، مهران مرادی، غلامرضا مهبد صفحه 16
    سابقه و هدف
    بیماری کاسلمن که هایپرپلازی آنژیوفولیکولار غدد لنفاوی نیز نامیده می شود یک اختلال نادری است که اخیرا بدلیل همراهی آن با HIV و HHV-8 بیشتر به آن توجه می شود. این بیماری با تعدادی از بدخیمی ها شامل، سارکوم کاپوزی، لنفوم غیر هوچکین و هوچکین همراهی دارد. هدف این مطالعه گزارش یک مورد از بیماری مولتی سنتریک کاسلمن می با شد.
    مواد و روش ها
    بیمار خانم 50 ساله ای است که در خرداد ماه سال 84 بدلیل ضعف و بی حالی که از 5 ماه قبل از مراجعه داشته است و اخیرا تشدید یافته بود به اورژانس بیمارستان بقیه الله (عج) تهران مراجعه نمود. سایرعلائم بیمار شامل تعریق شبانه، درد شکم، تنگی نفس، بی اشتهایی و کاهش وزن حدود 5 کیلوگرم بوده است.
    در معاینه لنفادنوپاتی منتشر در نواحی ساب مندیبولار، زیر بغلی دو طرفه، فوق ترقوه ای و زنجیره خلفی دو طرفه گردنی داشت. در معاینه شکم طحال تا 8 سانتی متر زیر لبه دنده در خط میدکلاویکل چپ قابل لمس بود، ادم گوده گذار در اندام تحتانی داشت. یافته های آزمایشگاهی شامل پان سایتوپنی بود. در بیوپسی انجام شده multicentric castelman disease گزارش شد. بعد از تایید تشخیص بیمار ابتدا تحت درمان با کورتیکواستروئید قرار گرفت ولی به دلیل عدم پاسخ روی رژیم CVP (سیکلوفسفاماید، وین کریستین و پردنیزولون) شروع گردیدکه حال عمومی وی رو به بهبودی رفت.
    نتیجه گیری
    با توجه به شیوع پایین این بیماری که اغلب به صورت موردی گزارش می شود و اینکه توصیه های درمانی هیچکدام استاندارد درمانی نمی باشند، گزارش موارد شامل شرح علائم، نحوه درمان و پاسخ به درمان می تواند در زمینه شناخت بهتر علائم و ارائه راه های درمانی کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: سارکوم کاپوسی، کاسلمن، هایپر پلازی آنژیوفولیکولار
  • بررسی الگوهای خطاهای پزشکی در نظام سلامت
    علی دباغ، محمد اسماعیل اکبری، محمد فتحی صفحه 18
    سابقه و هدف
    نظام سلامت ن ی ز آن گونه که جامعه بشری انتظار دارد، در هیچ جای دنیا سالم و بی خطر نیست. اما طی سالهای اخیر، در بسیاری از نظام های سلامت دنیا، مطالعات متعددی، جهت شناسایی ابعاد موضوع، علل و عوامل بوجود آورنده آن و همچنین، راهکارهای مناسب جهت کاهش خطرات ناشی از خطاهای ایجاد شده در نظام سلامت به انجام رسیده است. در این مقاله، مرروری بر روی مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، ارائه می شود و تلاش میگردد راهکارهای علمی جهت مواجهه با این موضوع ارائه گردد.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مروری، مجموعه مطالعاتی که در خصوص خطاهای پزشکی انجام شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی، از مقالات منتشر شده در Pubmed و با کمک واژگان کلیدی error، medical، health system استفاده شد. همچنین، در ادامه بررسی ها، با توجه به یافته هایی که از مطالعات به دست آمد، واژگان error mechanisms، error classification، Reporting system و Error Reporting systems به مجموعه جستجوها افزوده گردهد.
    نتیجه گیری
    خطاهای پزشکی، امری اجتناب ناپذیر و در عین حال، بسیار شایع در نظام سلامت است. بیشترین فاعده پس از وقوع هر خطای پزشکی، وقتی عاید نظام سلامت می گردد که برنامه ای مدون و سازوکاری سیستماتیک جهت بررسی و آنالیز نحوه وقوع خطاهای پزشکی وجود داشته باشد و از خطاهای به وقوع پیوسته، به عنوان موقعیتی جهت اصلاح نظام سلامت و پیشگیری از تکرار مکرر آن در دفعات بعد استفاده شود. توصیه می گردد در نظام سلامت کشور ما نیز سازوکاری در مورد خطاهای پزشکی، باهدف ارتقای کیفیت نظام سلامت تدوین گردد.
    کلیدواژگان: خطا، مدیریت، نظام سلامت
  • علیرضا شمس الدینی، محمدتقی حلی ساز صفحه 873
    سابقه و هدف
    تکنیک ((Taping Technique وبریس کانترفورس (Counterforce Brace) هر دو به صورت فوری باعث افزایش دامنه حرکتی و بهبود قدرت عضلانی در حرکت اکستنشن مچ دست و سوپینیشن ساعد در افراد مبتلا به سندرم آرنج تنیس بازان می با شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه شبه تجربی (Quasi Experimental)برروی 30 بیمارمبتلا به سندرم آرنج تنیس بازان صورت گرفت. بیماران به روش نمونه گیری ساده انتخاب ودر دو گروه 15 نفره (تکنیک تپینگ و بریس کانتر فورس)قرار گرفتند و متغیرهای هدف در دو گروه توسط نرم افزارSpss نسخه 5/11 مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند. ی
    یافته ها
    میانگین سنی در دو گروه تپینگ42/53 سال و در گروه کانترفورس 53/47 سال می باشد در تست قدرت اکستنشن مچ دست و سوپینیشن ساعد به ترتیب، اختلاف میانگین ما بین گروه تپینگ و گروه بریس کانتر فورس با 8/0P = وP=0/42 معنی دار نبود در حالیکه در میزان دامنه حرکتی اکستنشن مچ دست، اختلاف میانگین ما بین گروه تپینگ و گروه بریس کانتر فورس معنی دار بود(02/0P =) و چون میانگین نمرات گروه تپینگ بیشتر می باشد پس موثرتر بنظر می رسد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده، میزان اثر بخشی تکنیک تپینگ و بریس کانتر فورس بر روی بهبود قدرت عضلات مورد نظر تفاوتی ندارد اما میزان تاثیر تکنیک تپینگ بر روی دامنه حرکتی اکستنشن مچ دست بیشتر از بریس کانتر فورس بنظر می رسد. گر چه هر دو روش فوق به شکل جداگانه باعث بهبود دامنه حرکتی و افزایش قدرت عضلات مورد نظر می شوند.
    کلیدواژگان: آرنج تنیس بازان، اپی کوندیلیت خارجی، تکنیک تیپینگ، بریس کانترفورس، دامنه حرکتی، قدرت عضلانی
  • احمد ذاکری فرد، لعیا قهاری صفحه 877
    سابقه و هدف
    از آنجا که پوست یکی از ارگانهای حیاتی و مهم بدن به شمار میرود حفظ آن از جهات بسیاری حائز اهمیت است.از طرفی این ارگان در تماس دائم با محیط خارج بوده و آسیب های محیطی بسیار سریع بر آن تاثیر خواهند گذاشت. با استفاده از تکنیکهای مختلف جراحی از جمله expansion mesh graft وسعت ناحیه دهنده را حداکثر تا 9 برابر میتوان افزایش داد و در بسیاری از موارد این مقدار کافی نیست، مثلا در سوختگی های بیش از 40% و بنابراین می بایست در این مورد فکری اساسی اندیشید. از آنجاییکه موفقیت در این پیوندهاو ترمیم بافت برای بیماران سوختگی اهمیت ویژه ای دارد و ارگانهای نظامی و مسلح چه در زمان صلح و چه در شرایط جنگ بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند، بر آن شدیم تا ترمیم بافت را از طریق کشت سلول در محیط آزمایشگاه انجام داده و از عوارض سوختگی ها که در طب نظامی اولویت ویژه ای دارد بکاهیم.
    مواد و روش ها
    این مقاله ازنوع تجربی می باشد.به منظور انجام این مطالعه از 4 راس خرگوش آلبینو که از انستیتو پاستور خریداری گردید استفاده شد.از یکی از خرگوشها پوستی به ابعاد 6×6 سانتی متر مربع برداشته و به عنوان نسج حمایتی استفاده شد، سپس در ظرف حاوی محیط کشت Minimal Essential Medium (MEM) و Fetal Calf Serum(FCS) قرار داده شد. از خرگوش دوم پوستی به ابعاد 1×2 سانتی متر مربع جدا نموده، انرا به قطعات ریز تقسیم کرده و سپس بر روی درم نسج حمایتی قرار داده شد. پس از آماده شدن به خرگوش دوم پیوند زده شد.
    پس از گذشت 4 هفته حیوان کشته و ناحیه ترمیم شده جدا گردیده و تحت مطالعات بافت شناسی با دو نوع رنگ آمیزی قرار گرفت.
    یافته ها
    در مطالعه بافت شناسی، اپیدرم ناحیه ترمیم شده کاملا" طبیعی بوده اما لایه شاخی آن نازکتر از پوست نرمال بود. غده عرق مشاهده نگردید. ترمیم از کناره های زخم شروع و به مرکز گسترش یافته بود. برجستگی های انگشتی شکل کوتاهتر از نرمال بوده، کلاژنهای ناحیه درم منظم تر از پوست نرمال بود.همچنین عروق درم وسیعتر و گشادتر گشته بود.
    نتیجه گیری
    با این روش می توان وسعت ناحیه دهنده را تا 18 برابر اولیه افزایش داده و پوستی نرمال در ناحیه ترمیم شده و در حداقل زمان ممکن بدست آورد.
    کلیدواژگان: اتولوگ، پوست، خرگوش، گرفت، کشت
  • کمال عابدینی، سعید زارعی صفحه 883
    سابقه وهدف
    بیماری سل یکی از قدیمی ترین بیماری های شناخته شده است، که سالانه عامل مرگ و میر زیادی در دنیا می باشد. شناخت بیشتر عوامل مرتبط با پیش آگهی مرگ در این بیماری، می تواند در درمان سودمند باشد. مطالعه حاضر با هدف فوق طراحی و اجرا گردید.
    مواد وروش ها
    مطالعه بصورت شاهدی (case-control)طراحی گردید. موارد مطالعه از بین بیماران فوت شده بستری در بیمارستان مسیح دانشوری که با تشخیص قطعی یا احتمالی سل بستری شده بودند در طی سال 1381 انتخاب شدند. تعداد برابر مواردها با همسان سازی سن و جنس به عنوان کنترل انتخاب شدند و داده ها با روش های آماری غیر پارامتری برای متغیرهای کمی و کی دوبرای متغیرهای کیفی (CI، OR) آنالیز شدند. جهت بررسی رفتار متغیر و پاسخ از رگرسیون لجستیک با روش Wald استفاده شد.
    یافته ها
    در گروه غیر زنده ها، 33 نفر وارد مطالعه شدند که 11 نفر (33%) زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی بیماران 53 سال بوده است. نیمی از مرگ ها در 6 روز اول بستری رخ داده است. عادت مصرف سیگار در 50% بیماران فوتی وجود داشته است. 3 نفر HIV مثبت (9%) و بقیه منفی بودند. در گروه شاهد (زنده ها) در مصرف سیگار (003/0= P)، تعداد (001/0= P) PMN، و لنفوسیت ها (001/0= P) تفاوت معنی دار مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که سیگار عامل خطر بسیار مهمی در بروز مرگ بیماران مسلول می باشد. مسلولین سیگاری 6/5 برابر غیرسیگاری ها فوت می کنند. بیماران مبتلا به لنفوسیتوپنی پروگنوز بدی نسبت به افراد با لنفوسیت طبیعی داشته اند.
    کلیدواژگان: پیش آگهی، سل، عوامل موثر مرگ
  • خدایار قربان، مریم دادمنش، احمد مسعود، پروین منصوری صفحه 891
    سابقه و هدف
    ویتیلیگو بیماری پوستی است که با از بین رفتن ملانوسیت ها موجب ظهور ماکول های سفید رنگ در پوست می شود. علت بیماری به طور کامل شناخته شده نمی باشد و نظریه های مختلفی را مطرح می نمایند، ولیکن تحقیقات مختلف نقش ایمنی بدن را حائز اهمیت می دانند. به همین منظور این مقاله تحقیقاتی با هدف بررسی قسمتی از سیستم ایمنی این بیماران انجام شده است.
    مواد و روش ها
    دراین مطالعه مورد-شاهدی، تعداد 58 نفر شامل23بیمار ویتیلیگوی فرم فعال و13 نفر فرم پایداربیماری به همراه 22 نفر گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. از همه شرکت کنندگان خون گیری به عمل آمد با کمک آنتی بادهای منو کلونال و به سیله تکنیک فلوسیتومتری رده های لنفوسیت های TCD4، T، B و TCD8 خون محیطی سنجیده شد.سپس مقادیر بدست آمده با افراد گروه شاهد مقایسه گردید و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 10 تجزیه وتحلیل داده ها انجام شد(5%= p).
    یافته ها
    دردو گروه مطالعه مورد در مقایسه با گروه شاهد، بیماران فرم پایدار تنها لنفوسیت های 8 TCD کاهش معنی داری را نشان دادند(14../.= p). در حالی که درگروه فعال بیماری لنفوسیت های 8 TCD (2.../.= p)و(CD19) B (62../.= P)کاهش معنی داری داشتند و نسبت CD4 به (CD8 / CD4) CD8 نیز به طرز معنی داری بالاتر رفته بود (1.../.= P).
    نتیجه گیری
    براساس یافته های حاصل از مطالعه حاضر، تغییر لنفوسیت های خون محیطی در بیماران ویتیلیگوومخصوصا" در فرم فعال بیماری مشاهده می گردد و می توان نتیجه گیری نمود که احتمالا" پاسخ های ایمنی و به ویژه پاسخ های ایمنی سلولی در پاتوژنزبیماری از اهمیت بیشتری برخوردارمی باشد.
    کلیدواژگان: ایمونوفنوتایپینگ، ایمونولوژی، خون محیطی، ویتیلیگو
  • مینو شاددل، محمدرضا نطری پویا، علیرضا ابدی صفحه 895
    سابقه و هدف
    جهت تشخیص بیماری های انگلی روش های مختلف آزمایشگاهی وجوددارند که از حساسیت متفاوتی برخوردار می باشند، لذا انتخاب یک روش استاندارد و مناسب از اهمیت خاصی برخورداراست. در راستای دست یافتن به روشی حساس تر وساده تر برای آزمایش مدفوع، روش فرمل-دترجنت با روش فرمالین- اترومستقیم در تشخیص انگل های روده ای مورد مقایسه قرارگرفت.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) روی نمونه مدفوع501 نفر از اهالی روستاهای بیلقان سرودارواقع دراطراف شهرستان کرج هر سه روش آزمایش مدفوع فرمل-دترجنت، فرمالین- اترومستقیم انجام شد.
    یافته ها
    حساسیت روش فرمل-دترجنت در تشخیص کیست ژیاردیا لامبلیا، بلاستوسیستیس هومینیس و تخم هیمنولیپیس نانا نسبت به فرمالین- اتربالاتر است و در تشخیص سایر موارد حساسیت فرمالین- اتر نسبت به روش فرمل-دترجنت بالاتر است و حساسیت هر دو روش در تشخیص عوامل انگلی یافت شده نسبت به روش مستقیم بالاتر است و فقط در تشخیص کیست ژیاردیا لامبلیا، بلاستوسیستیس هومینیس فواصل اطمینان بین فرمالین- اترومستقیم با هم تداخل دارد.
    نتیجه گیری
    باا طمینان 95% بازدهی روش فرمل-دترجنت در تشخیص کیست ژیار لامبلیا، بلاستوسیستیس هومینیس و تخم هیمنولیپیس نانا نسبت به فرمالین- اتربیشتر است واین اختلاف معنی داری است، به ویژه در انگل ژیاردیا لامبلیا و در شرایط صحرایی استفاده از این روش توصیه می شود.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، تکنیک فرمل دترجنت، فرمالین، اتر، مستقیم
  • محمود ظهوری نیا، ابراهیم سلیمانی، حسن نوبری، کیومرث احمدی، سیروس جعفریان، ناهید بهمنی، بهمن اسدی باغ آسیاب صفحه 901
    سابقه و هدف
    استافیلوککها باکتری های مقاومی هستند که ممکن است به عنوان فلورنرمال پوست، چشم، دستگاه تنفسی فوقانی، دستگاه گوارش، اورترا و ندرتا واژن وجود داشته باشند. در این مطالعه درصدد یافتن میزان فراوانی حاملین استافیلوکک طلائی در میان پرسنل درمانی و غیر درمانی یکی از بیمارستانهای کشور هستیم.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه تحلیلی مقطعی تعداد 253 نفر از پرسنل کادر درمانی و غیر درمانی بیمارستان از طریق نمونه گیری از بینی، دست آنها و کشت در محیطهای انتخابی و سپس کارهای تکمیلی و تشخیصی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات در نرم افزار spss نسخه 5/11 با تست آماری (کای) دومورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند.
    یافته ها
    از تعداد 253 نفر پرسنل مورد مطالعه 65(8/25%) نفر حامل استافیلوکک طلایی در بینی بودند که از این تعداد 35 نفر از پرسنل درمانی (23%از مجموع 153 نفر پرسنل درمانی) و 30 نفر از پرسنل غیر درمانی (30%از مجموع 100 نفر گروه غیر درمانی) را شامل می شدند. در مورد آلودگی دست به باکتری مورد نظر 10 نفر از مجموع 253 نفر (9/3%) کشت مثبت داشتند که 6 مورد کشت مثبت در پرسنل درمانی (9/3% از 153 نفر پرسنل درمانی) و 4 مورد کشت مثبت در پرسنل غیر درمانی (4% از 100 نفر پرسنل غیر درمانی) را شامل می شدند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های فوق هر چند که تعداد حاملین استافیلوکک طلائی در بینی در میان پرسنل درمانی (35 نفر) در مقابل پرسنل غیر درمانی (30 نفر) به نظر بیشتر است ولی نظر به اینکه تعداد کل افراد مورد مطالعه در گروه درمانی 153 نفر در مقابل 100 نفر از گروه غیر درمانی بوده، بنابراین شیوع حمل استافیلوکک طلائی در بینی در گروه درمانی کمتر از پرسنل غیر درمانی است. به این ترتیب می توان ادعا نمود که گروه هدف آموزشهای ارتقای سطح بهداشت فردی نه تنها پرسنل درمانی بیمارستانها، بلکه پرسنل غیر درمانی را نیز در بر می گیرد.
    کلیدواژگان: استافیلوکک اورئوس، پرسنل درمانی، پرسنل غیر درمانی، حفره بینی، دست
  • سید مظفر روحانی، وحید دنیوی، فرهاد شفیقی، سید رشید حسینی، جواد کاظمی، سید آرشا تفرشی حسینی، شاهین قره خانی صفحه 909
    سابقه و هدف
    خود کشی عمل آگاهانه نابودسازی به دست خود است. خودکشی نظامیان در محیط نظامی دارای شرایط خاصی است زیرا نه تنها دارای اثرات مصیبت بار بر روی خانواده است بلکه اثرات نامطلوبی را بر روی محیط نظامی می گذارد. این مقاله به بررسی شیوع فکر خود کشی در پرسنل نظامی پادگانهای نزاجا تهران می پردازد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی مقطعی Cross Sectional بر روی 321 نفر پرسنل نزاجا مشغول به خدمت در پادگانهای نزاجا در شهر تهران در سال 1384 که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای- طبقه ای انتخاب شده بودند صورت گرفت. تشخیص بیماری براساس آخرین روش ها و معیارهای(Diagnostic and statistic manual of Mental Disorder) DSM صورت گرفت. ابتدا سه پادگان از سطح شهر تهران به عنوان نمونه و به صورت تصادفی انتخاب وبه نسبت جمعیت حجم نمونه از پرسنل پایور ووظیفه آنجا انتخاب شده وبا مراجعه حضوری وبه روش مصاحبه نمونه گیری می شد.
    یافته ها
    نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد که 3/15% افراد دارای افکار خود کشی اند و قریب به 9/1% آنها سابقه اقدام به خود کشی دارند. قریب به 9/5% افراد سابقه بیماری روانپزشکی دارند. فراوانی افکار خود کشی درپرستل وظیفه 8/19% ودر پرسنل دارای بیماری همراه روانپزشکی 2/84% بوده است. این میزان در افراد دارای سطوح مختلف تحصیلات تفاوت آماری معنی دار ندارد.
    نتیجه گیری
    افکار خود کشی درپرستل وظیفه و پرسنل دارای بیماری های زمینه ای روانپزشکی بیشتر بود. نتایج این مطالعه با مطالعات مشابه قبلی مطابقت داشت.
    کلیدواژگان: پرسنل نظامی، شیوع، فکر خودکشی
  • سیما قاسم زاده، نادر مرکزی مقدم، محسن امینیان صفحه 915
    سابقه و هدف
    شاخص های اریتروسیت در طول دوران بارداری تغییر می کند و به منظور افتراق آن از کم خونی فقر آهن بررسی سریال شاخص های گلبول قرمز انجام می شود. هدف از انجام این مطالعه بررسی تغییرات شاخص های اریتروسیت در طول دوران بارداری است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی مقطعی، 350 باردار مراجعه کننده به درمانگاه زنان و زایمان بیمارستان خانواده ارتش شهر تهران در سال 1383، مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعاتی مانند سن مادر، تعداد حاملگی ها، تعداد زایمان ها و همچنین مصرف قرص آهن، اسید فولیک و سیگار در دوران بارداری، با استفاده از مصاحبه مشخص شد. سپس یک نمونه خون از همه زنان در مراجعات سه ماهه اول، دوم و سوم برای تعیین شاخص های اریتروسیتی گرفته می شد. از آزمون Repeated Measurement ANOVA برای بررسی معنی دار بودن تغییرات شاخصهای اریتروسیتی در طول بارداری استفاده شد. مقدار عدد P کمتر از 5./. معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج 308 بیمار مورد بررسی نهایی قرار گرفت. میانگین سن 4± 04 / 27 سال بود. بیشترین فراوانی تعداد حاملگی، در گروه بارداری اول (85 /77%) و بیشترین فراوانی تعداد زایمان در گروه بدون زایمان221بیمار (16 / 74%)قرارداشت. اکثریت آنها برابر با 293 مورد (13/95%) قرص آهن و 295 مورد(78 / 95 %) اسید فولیک مصرف می کردند. میزان مصرف سیگار8 نفر (68 / 2%) بود. شاخص های هموگلوبین و هماتوکریت و MCHC در تمامی زیر گروه های مورد بررسی با پیشرفت بارداری کاهش معنی داری یافت (1.../.= p) و MHC در خلال بارداری تغییر معنی داری نشان نداد (4/.= P).
    نتیجه گیری
    در خلال بارداری های طبیعی غلظت هموگلوبین و هماتوکریت کاهش می یابد و تغییرات ماکروسیتیک در حاملگی یک فرآیند فیزیولوژیک و نرمال می باشد.
    کلیدواژگان: بارداری، شاخص های اریتروسیت، کم خونی، هماتوکریت، هموگلوبین
  • زهرا فارسی، مسعود جباری مورویی، عباس عبادی صفحه 923
  • سید امیر حسین پیشگویی، سمیه خوش سیما صفحه 931
    سابقه و هدف
    کمبود آهن علت اصلی کم خونی در سرتاسر جهان است. آخرین بررسی انجام گرفته در سال 1383 نشان داد حدود یک سوم زنان در سنین باروری (49-15) سال بر اساس شاخص50% دچار کم خونی می باشند. دختران 19-15 ساله بالاترین میزان شیوع کمبودآهن را داشتند. آمارهای حاصل از مطالعه کانانی وسن نشان دادکه 8/68% از دختران 18-11 آنمی فقر آهن داشتند. در تحقیقی صورت گرفته در استرالیا در رنج سنی 36-12 سال نشان داد که 6% افراد آنمی فقر آهن داشتند و 9% در مرحله خون سازی با کمبود آهن بودند.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی – مقطعی تعداد نمونه ها 113 نفر بودند که به علت خروج یکی از نمونه ها از مطالعه تعداد نمونه ها 112 نفر شد. در ابتدابوسیله پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک جمع آوری شد سپس از نمونه های مورد نظر آزمایشات خونی شامل آهن سرم، ظرفیت بانشدن توتال آهن، همو گلوبین وفریتین به عمل آمد. داده ها با نرم افزار spss تحلیل گردید.
    یافته ها
    از تعداد نمونه های مورد پژوهش 83 نفر دختر و 29 نفر پسر بودند. بین مشخصات فردی و آنمی فقر آهن ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بین جنس و آنمی فقر آهن نیز رابطه معنی داری مشاهده نشد(736/.= P). بین تاهل وخوابگاهی بودن با آنمی فقر آهن نیز ارنباط معنی داری مشاهده نشد. (736/.= P) این تحقیق نشان داد که با فاصله اطمینان 95%، 37% از نمونه های مورد پژوهش در معرض خطر آنمی فقر آهن قراردارند که این آمار در دختران 5/20% و در پسران 8/6% است. 37%دانشجویان در معرض آنمی فقر آهن بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های آموزش لازم در جهت بهبود وضعیت ضروری به نظر می رسد. همچنین مسئولین امر می توانند براین اساس در بهبود وضعیت تغذیه اوامرلازم را صادر کنند. از طرفی می توان در هنگام گزینش دانشجویان نیز آزمایش های مربوط به آنمی فقر آهن رااضافه نمود تا در بدو ورود افراد در معرض خطر و مبتلا شناسایی و اقدامات لازم صورت گیرد
    کلیدواژگان: دانشجوی پرستاری، فقر آهن، کم خونی
  • آیدا نابغ، مهرداد نصرالله زاده، زهرا عاطف، هادی قدیمی، فاطمه سرلتی صفحه 935
    سابقه و هدف
    دیابت از جمله بیماری هایمی با شد که اثرمعکوس بر سلامت پریودنشیم دارند. در مطالعات انجام شده قبلی، نشان داده شده است که در میان افراد غیر دیابتی مقادیر قند خون ناشتا (FBS: fasting Boold Sugar) در افراد مبتلا به پریودنتیت بیشتر از افراد سالم بوده است. در مطالعه حاضر به بررسی میزان قند خون در بیماران غیردیابتیک مبتلا به پریودنتیت و مقایسه آن با قند خون افراد سالم غیردیابتیک پرداخته شد تا رابطه بین بیماری پریودنتال و مستعد شدن فرد به قرارگیری در یک وضعیت پره دیابتیک تعیین شود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع شاهدی بوده و 80 فرد غیردیابتی مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در طی سال 1382 جامعه مورد مطالعه را تشکیل می دادند که 40 نفر گروه شاهد (سالم از نظر پریودنتال) و 40 نفر گروه مورد (بیمار از نظر پریودنتال) را شامل می شدند. ایندکس پلاک، عمق پاکت، از دست رفتن چسبندگی، خونریزی حین پروب (BOP:Bleeding On Probing) و همچنین میزان FBS در آنها اندازه گیری و ثبت شد. سطح پاتولوژیک FBS به صورت بالاتر از 126 و قرارگیری بیمار در وضعیت پره دیابتیک به صورت FBS بین 110 تا 126 درنظر گرفته شد.
    یافته ها
    نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشانگر رابطه مثبت و مستقیم بین FBS و BOP در گروه مورد بوده است (مقدار ضریب رگرسیون = 382/0 و 15% = p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه موید این مساله است که با بالا رفتن التهاب لثه، میزان قند خون افراد مبتلا به پریدودنتیت افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: پریودنتیت مزمن، خونریزی حین پروب، قند خون ناشتا، وضعیت پره دیابتیک
  • حسین نوربالا صفحه 939
    سابقه و هدف
    جراحی لاپاراسکوپی در بعضی موارد جایگزین جراحی باز سنگهای حلب شده است. در این مطالعه جایگاه روش لاپاراسکوپی در درمان سنگ های حالب بررسی شده وتکنیک ترانس پرتئونئال TUL برای کمک به این جراحی ارائه شده است.
    مواد وروش ها
    ما در این مطالعه توصیفی در فاصله مهر1383تا اسفند 1384، 15مورد سنگ حالب با روش فوق عمل شد. جراحی لاپاراسکوپی در تمام بیماران با روش اینتراپریتونئال انجام شده است. در دو بیمار (یک نفر از سنگ حالب فوقانی، یک سنگ در لگنچه داشت و در بیمار دوم سنگ به داخل لگنچه فرارکرد) نیاز به تکنیک اضافه بود. در این دو بیمار به کمک عبور یورتروسکوپ از پورت 5 و هدایت آن به داخل سوراخ حالب سنگ رادر کالیس یا لگنچه یافته وبا بسکت آن را خارج کردیم.
    یافته ها
    متوسط سن بیماران 21+41/2 سال ونسبت مرد به زن 1/4 بوده است. 12 سنگ در حالب فوقانی، دو سنگ در حالب میانی و یک مورد سنگ توام حالب فوقانی وکلیه بود. اندازه متوسط سنگ ها 7+18 میلی متر بود. در تمام بیماران سنگ ها خارج شدند. نیاز به تزریق خون، تبدیل به جراحی باز، تب و لیک ادرار نداشتیم. متوسط زمان عمل 50+98دقیقه و متوسط بستری پس از عمل 2/2+8/3 روز بوده است.
    نتیجه گیری
    جراحی لاپاراسکوپی جایگزین موثر و مطمئن برای عمل جراحی باز و در سنگ های بسیاردرشت وسخت جایگزین مناسب Extra Corporeal Shock-wave Lithotripsy (سنگ شکنی برون اندامی)و TUL است.استفاده از ترانس پریتونئال TUL می تواندبرخی از محدودیت های این جراحی را بر طرف کرده وما را در انتخاب بیماران بیشتر وارائه درمان موفق تر یاری دهد.
    کلیدواژگان: جراحی لاپاروسکوپیک، سنگ حالب، تکنیک ترانس پریتونئال
  • عظیم مهرور، شهلا انصارید، علی اکبر عبدی، جواد صابری نژاد صفحه 951
    سابقه و هدف
    نوتروپنی به حالتی گفته می شود که تعداد نوتروفیلها به کمتر از 1500 عدد در میلی متر مکعب کاهش یابد و می تواند به دو صورت اکتسابی و مادرزادی دیده شود. هدف از ارائه این گزارش عنایت به نقش حیاتی است که این سلولها در سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند و عجیب نیست اگر شاهد باشیم که بیماران مبتلا به نوتروپنی دچار عفونتها و عوارض عدیده می شوند.
    موادو روش ها
    در این گزارش سه مورد بیمار معرفی می شوند که دچارنوتروپنی بوده و در زمان نوتروپنی دچار عفونتهای جلدی، ژنژیواستوماتیت و لنفادنیت شده اند و در زمانی که نوتروپنی نداشته اند سالم بوده اند. یک مورد از بیماران به دنبال مصرف طولانی مدت Zaditen (به مدت سه سال) دچار این عارضه گردیده بود. یک مورد دیگر به طور دوره ای و آخرین بیمار از زمان شیرخوارگی مبتلا شده بود.
    یافته ها
    اولین بیمار دارای Cyclic Neutropenia بوده که هر 21 روز معمولا تکرار شده و در فواصل بیماری شخص سالم و مشکل خاصی ندارد. بیمار دوم احتمالا از بدو تولد مبتلا بوده و در 5/1 سالگی تشخیص بیماریش داده شده است.
    کلیدواژگان: ژنژیواستوماتیت، کودکان نوتروپنی، نوتروپنی دوره ای
  • غلامرضا پورحیدری، فهیمه فلاح، نعمت الله جنیدی صفحه 967