فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:4 Issue: 4, 2007

  • تاریخ انتشار: 1385/10/11
  • تعداد عناوین: 18
|
  • خسرو آگین، فرزانه سرو قدی صفحه 975
    سابقه و هدف
    اختلال در ب یو سنتز و کاهش میزان سرومی تستسترون دربسیاری از بیماری های التهابی سیستمیک مانند روماتوئید آرتریت و بسیار محدودتردر بعضی از بیماری های ریوی و بیماری مزمن انسدادی ریوی گزارش شده است.اما در مورد مصدومین شیمیایی مبتلا به آسم گزارشی وجود ندارد.هدف از مطالعه بررسی وضعیت هیپوگونادیسم و میزان تستسترون آزاد در سروم مصدومین شیمیایی و مقایسه آن باافراد سالم می با شد.
    مواد وروش ها
    مطالعه از نوع مورد شاهدی می باشد. جامعه پژوهشی مصدومین شیمیایی مبتلا به بیماری آسم ناشی از سولفور موستارد از میان مصدومین شیمیایی با بیماری های ریوی و بر اساس پرسشنامه و معاینه بالینی توسط متخصص بیماری های ریه و اعمال معیارهای شناخته شده تشخیص آسم بطور تصادفی انتخاب شدند. و با گروه افراد سالم مورد مقایسه قرارگرفتند.
    یافته ها
    سی و شش مصدوم شیمیایی مرد با متوسط سن SD 69/6 ± 39/ 53 سال در مطالعه وارد شدند. متوسط سطح سرومی تستسترون آزاد 52/10 ± 98/15 و میزان هورمونهای محرک فولیکول (FSH) تخمک گذاری (LH) و دهیدرو اپی اندرستون (DHEA) به ترتی ب 45/9 +70/11، 65/7 + 40/10، 70/.+32/1 بود. 6/30% کاهش در میزان تستسترون آزاد یافت شد. گروه افراد سالم شامل 39 نفر با میزان تستسترون آزاد 31/8 ± 45/23بودند. رابطه معنی دار بین گروه آسماتیک شیمیایی با سالم یافت شد(0.001 > P).
    نتیجه گیری
    سطح تستسترون آزاد در گروه مصدومین شیمیایی مبتلا به بیماری آسم ناشی از سولفور موستارد بطور قابل توجهی پایین ترازمیزان طبیعی می باشد که می تواند معرف وجود هیپو گونادیسم در بین افراد مبتلا به آسم شیمیایی باشد.وعلت یابی عوامل موثر در بروز آن نیازمند به بررسی بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: تستسترون، سولفور موستارد، مصدومین شیمیائی، هورمون جنسی استروئیدی، هیپو گنادیسم
  • اکرم ابوالحسن زاده، محمدحسین لشکری، رضا ماستری فراهانی، ارشیا آهی صفحه 981
    سابقه و هدف
    شناخت وضعیت دقیق آپاندیس وتکمیل اطلاعات آناتومیکیآن علاوه بر جنبه پایه ای از ارزش کلینیکی به سزایی برخوردار می باشد. چون جراحی آپاندیسیت حاد، شایع ترین جراحی اورژانس شکمی می باشد، از این جهت شناسایی واریاسیون های وضعیت آپاندیس می تواند کمک موثری به جراح نماید.
    مواد وروش ها
    در یک مطالعه توصیفی -مقطعی گذشته نگر، 1041 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان های شهر کرمان که طی سال های 84-1383 تحت عمل آپاندکتومی قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات از پرونده بیماران در مرکز اسناد پزشکی بیمارستان های شهر کرمان استخراج گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 5/11 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تعداد افراد مورد بررسی 336 نفر (3/32%) مذکر و 705 نفر (7/67%) مونث بودند. نمونه ها در محدوده سنی 12 تا 70 سال قرارداشتنداز افراد مذکر 325نفر (7/96%) دارای آپاندیس با وضعیت خلفی و11نفر (3/3%)دارای وضعیت قدامی بودند. از افراد مونث مورد بررسی 684تفر (97%) آپاندیس با وضعیت خلفی،21 نفر(3%) با وضعیت قدامی داشتند. شایع ترین وضعیت خلفی آپاندیس در هر دو گروه جنسی از نوع ساب سکال بودکه 265تفر (5/81%)از افراد مذکرو581تفر (9/84%) از افراد مونث را شامل گردید.نادرترین وضعیت خلفی آپاندیس در هر دو گروه جنسی رتروایلئال بودکه در جنس مذکر با 2تفر(6/.%)ودر جنس مونث با 1نفر(1/.%)گزارش شد. شایع ترین وضعیت قدامی آپاندیس در هر دو گروه جنسیاز پره ایلئال بود که 5 نفر (4/45%)از افراد مذکر و 12 نفر (1/57%) از افرادمونث را شامل گردید.. نادرترین وضعیت خلفی آپاندیس در هرجنس مذکرپاراکتال با 1نفر (1/9%) ودر جنس مونث پره سکال با نفر (8/4%) بوده است.
    نتیجه گیری
    در هر دو جنس بیشترین نوع آپاندیس در وضعیت خلفی مربوط به ساب سکال و کمترین، مربوط به رتروایلئال بوده است. در وضعیت خلفی بیشترین نوع را وضعیت پره ایلئال داشته، ولی وضعیت پارارکتال در جنس مذکر و پره سکال در جنس مونث کمترین نوع راداشته است.
    کلیدواژگان: آپاندیس، آپاندکتومی، وضعیت قدامی، وضعیت خلفی
  • علیرضا منصف، سید محمد حسینی پناه، مژگان ابراهیمی، حسین محجوب، فاطمه اقبالیان صفحه 987
    سابقه و هدف
    از آنجایی که ارزش تشخیص گرانول های مناطق سازمان دهنده هستک (Ag-NOR: Argirophilic Organizer Region) براساس شمارش والگوی (SAPA) Subjective Asessment pattern Ag-NOR در بیماری های پوست اهمیت فراوانی دارد، به همین منظور این مطالعه با هدف شمارش تعداد گرانول های Ag-NOR و بررسی الگوی ذهنی براساس تقسیم SAPA در سرطان سلول های سنگ فرشی (SCC: squamous cell carcinoma)، کراتوز خورشیدی (SK: solar keratosis)، سرطان سلول های بازال (BCC: Basal cell carcinoma) ومقایسه آن با پوست سالم انجام گرفت.
    مواد وروش ها
    دراین مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 69 مورد، شامل 18 مورد SCC، 18مورد SK، 18مورد BCC و16 موردپوست سالم مورد بررسی قرار گرفت. این نمونه ها توسط روش Ag- NOR رنگ آمیزی شده وتوسط آسیب شناس شمارش گرانول های Ag-NOR و SAPA صورت گرفت و با استفاده از روش های آماری غیر پارامتری در نرم افزار SPSS نسخه 5/10 داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 5% > P value از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین شمارش گرانول ها Ag-NOR در SCC برابر 29/2، در BCC برابر59/1 نسبت به پوست سالم که 93/.بوده است (1../. > p-value) میانگین براساس SAPA score برای SCC، SK، BCC و پوست نرمال به ترتیب 94/7،61/7،35/6،5 بوده است.(1../.> p-value).
    نتیجه گیری
    براساس این مطالعه ارزش تشخیص گرانول های Ag-NOR براساس شمارش والگوی SAPA در بیماری های پوست ارزشمند وکارآمد می باشد.
    کلیدواژگان: پوست، سرطان سلول های سنگفرشی، سرطان سلول های بازال، کراتوز خورشیدی، مناطق سازمان دهنده هستک نقره دوست
  • جواد کاظمی، وحید دنیوی، سید رشید حسینی، فرهاد شفیقی، سید مظفر روحانی، شقایق ارغنون، شاهین قره خانی صفحه 993
    سابقه و هدف
    خلق انسان می تواند کاهش یافته، معمولی ویا افزایش یافته باشد. احساسات انسان به طور طبیعی در کنترل وی است، اما در اختلالات خلق، کنترل احساسات از بین میرود. شیوع این اختلالات در طول دوره عمر بین 2تا 25% است. این مطالعه با هدف تعیین شیوع اختلالات خلقی در پرسنل نزاجا وعوامل مرتبط با آن در سال 1384 شهرتهران انجام گردید.
    مواد وروش ها
    این مطالعه توصیفی مقطعی (cross sectional) بر روی 385 نفر از پرسنل نزاجا مشغول به خدمت در پادگان های نزاجا در شهر تهران در سال 1383 انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ایطبقه ای صورت گرفت و تشخیص روانپزشکی بیماری های همراه با روش های استاندارد تشخیص بیماری بر اساس آخرین روش ها ومعیارهایDSM IV (Diagnostis and statistic manual Disorder) صورت گرفته است در تعیین افسردگی از مصاحبه بالینی و تشخیص روانپزشک استفاده شد.
    یافته ها
    7/12% افراد مورد بررسی مبتلا به اختلالات خلفی بودند. افراد بیمار نسبت به سایرین دارای فراوانی بیماری همراه روانپزشکی بیشتری بودند. همچنین در افراد دارای نامزد ودارای میا نگین سن پایین تر، ابتلا به افسردگی از فراوانی بیشتری برخوردار است. در حالیکه درجه نظامی و وضعیت خدمتی شامل وظیفه وپایور بودن تاثیری در میزان افسردگی پرسنل تدارد.
    نتیحه گیری: خدمت در ارتش به صورت اجباری در قالب نظام وظیفه با افزایش اختلالات افسردگی ارتباط آماری ندارد.
    کلیدواژگان: اختلالات خلقی، پرسنل نظامی، شیوع
  • لعیا قهاری، محمدرضا صفری نژاد، نادر نادر مرکزی مقدم، معصومه دادپی، منوچهر صفری صفحه 999
    سابقه و هدف
    سیکلوسپورین بعنوان ایمونوساپرسور متعاقب پیوندهای جراحی مورداستفاده قرار می گیرد و استفاده دراز مدت آن بر ارگانهای مختلف مانند کلیه، کبد و در باروری اثرات نامطلوبی می گذارد. در این تحقیق اثر ویتامین A در رفع عوارض جانبی سیکلوسپورین بر روی پارانشیم بیضه رات مورد بررسی قرار گرفت.
    موادو روش ها
    این مطالعه از نوع تجربی بوده است که در آن از 40 راس رات نر 2ماهه با نژاد Wistar ووزن بالای 100 گرم استفاده گردید. راتها بطور تصادفی به 4 گروه 10 تایی تقسیم گشته و در آزمایشگاه حیوانات در شرایط یکسان و مناسب نگهداری شدند. گروه ها شامل: (1)، گروه نرمال (2)، گروه حلال (3)، گروه سیکلوسپورین وحلال (4)گروه سیکلوسپورین و حلال و ویتامین A بودند. سیکلوسپورین به همراه روغن زیتون بعنوان حلال بصورت زیر پوستی در ناحیه پشت گردن رات تزریق گردید و ویتامین A نیز بصورت عضلانی تزریق گردید. تزریقها بمدت دو هفته وروزانه انجام شد و پس از پایان مدت مشخص شده راتها ذبح گردید و بیضه ها پس از تثبیت ورنگ آمیزی با H&E مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج حاصل از این مطالعه به صورت کاهش تعداد لوله های سمی نیفر،کاهش سلولهای اسپرماتوگونی، تغییر شکل سلولهای سرتولی، کاهش اسپرماتوزوئید درنمای میکروسکوپی در گروه سیکلوسپورین بوده است که در گروه سیکلوسپورین ویتامین A سلول سرتولی در جایگاه نرمال خود مشاهده گشت.
    نتیجه گیری
    با استفاده از ویتامین A تا حدودی از عوارض سیکلوسپورین کم شدومی توان از این ویتامین جهت جلوگیری از اثرات نامطلوب سیکلوسپورین در بیماران جوان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: سلولهای سرتولی، سیکلوسپورین، رات، ویتامین آ
  • نرجس مهرور، عباس اخوان سپهی، معصومه عظیمی راد، کیانا میر سعیدی، محمدرضا زالی صفحه 1005
    سابقه و هدف
    سالمونلا از مهمترین پاتوژنهای ایجاد کننده اسهال و بیماری های ناشی از غذا در انسان می باشد. بیماری اغلب توسط مواد غذایی مانند گوشت ومرغ آلوده به انسان سرایت می کند. به دلیل اهمیت این ارگانیسم به عنوان یکی ازپاتوژنهای بیماریزا، نیاز به شناسایی و تشخیص سریع آن توسط روش های مولکولی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی حساسیت تکنیک PCR-Ribotyping در شناسایی سویه های سالمونلا می باشد.
    مواد وروش ها
    این نوع مطالعه از نوع توصیفی بوده شامل40 سویه سالمونلای جداشده از بیماران مبتلا به اسهال در طی سالهای 1384-1380 بودند.
    پس از تعیین نوع سروتیپ آنها، DNA با روش فنل/ کلرفرم استخراج شد و تکنیک PCR-Ribotyping توسط پرایمرهای P1 و2 P مربوط به ژن 16S-23SrRNA انجام گرفت. در نهایت محصول PCR برروی ژل آگارز. /.8/1با ولتاژ 120 به مدت 90 دقیقه الکتروفورز شد و بعد از رنگ آمیزی ژل با اتیدیوم بروماید آنالیز صورت گرفت.
    یافته ها
    40 نمونه سالمونلا شامل سروتیپ های پاراتیفی A، پاراتیفی B، پاراتیفی C، پاراتیفی D و سروتیپ تیفی دارای 5 باند مشابه درحد فاصل bp 2500-700 بودند. سروتیپ های مختلف سالمونلا، حاوی باندهای یکسان در مناطق مشابه بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت تکنیک PCR-Ribotyping دارای حساسیت بالاجهت شناسایی سویه های سالمونلا در حد جنس می باشد ولی برای تعیین نوع سروتیپ از حساسیت زیاد برخوردار نمی باشد.
    کلیدواژگان: اسهال، حساسیت، سالمونلا، PCR، Ribotyping
  • رویا علوی نایینی، هوشنگ سنگدل، بهادر فرقانی، محمد درویشی صفحه 1009
    سابقه و هدف
    بیماران همودیا لیزی به عات ضعف سیستم ایمنی در معرض خطر عفونت های ارگان های مختلف بدن قراردارند. عوامل میکروبی گوناگون در ایجاد این عفونت ها نقش دارند که یکی از مهمترین آنها استافیلوکوک طلایی است ومنشاءآن غالبا " از پوست،مخاط بینی وحلق بیمارا نمی باشد. شیوع کلو نیزاسیون بینی استا فیلوکوک طلایی در بیماران همو دیالیزی از 42%تا60%در مطالعات مختلف متفاوت است که بیشتر از جمعیت عادی می باشد(20%-40%) استا فیلوکوک طلایی یکی از مهمترین علل ایجاد عفونت های ناشی از شانت، عفونت محل ورود کاتتر، باکتریمی، سپتی سمی و عفونت های مفصلی واستخوانی در این بیماران می باشد و درصد عمده ای از موارد مرگ ناشی از عفونت ها را تشکیل می دهد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی میزان شیوع حاملین بینی استافیلوکوک طلایی در بیماران تحت همو دیالیز و اثر ریفامپین در ریشه کنی آن است.
    مواد وروش ها
    در این مطالعه کار آزمایی بالینی قبل وبعد 74 بیمار همو دیالیزی مراجعه کننده به مراکز همودیالیز زاهدان مورد بررسی قرار گرفتند و جهت بررسی میزان شیوع از حفرات قدامی بینی جهت جدا سازی استافیلوکوک طلایی، کشت تهیه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار 6 Epi- Info مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 74 بیمار همو دیالیزی 35 نفر کشت مثبت بدند(3/47%) به بیماران کشت مثبت، کپسول ریفا مپین خوراکی 300 میلی گرم دو بار در روز به مدت 5 روز داده شد وبیماران به مدت 5 ماه مورد بررسی قرار گرفتند. در ماه اول 21 مورد (60%) کشت منفی به دست آمد. میزان منفی ماندن کشت های بینی در ماه های بعدی به ترتیب به 4/90%، 7/85%، 1/76%، 6/66%کاهش یافت.ارتباط آماری معنی داری بین مدت زمان شروع دیالیز و شیوع کلونیزاسیون بینی استافیلوکوک طلایی پیدا نشد(5% < p).
    نتیجه گیری
    در بیماران همو دیالیزی پیشنهاد می گردد کشت از مخاط بینی جهت بررسی استافیلوکوک طلایی انجام شده و آنتی بیوگرام و بررسی مقاومت دارویی قبل از شروع ریفامپین به عنوان داروی پروفیلاکسی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوک طلایی، حاملین بینی، ریفامپین، همودیالیز
  • مینو شاددل، علیرضا عبدی صفحه 1017
    سابقه و هدف
    تکنیک فرمل - دترجنت دارای بازده هی نسبتا"بالایی درجهت تشخیص انگل های روده است.در این بررسی سعی بر ارزیابیتکنیک یاد شده با استفاده از دترجنت های مختلف شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع تجربی است. 190 نوع مدفوع از مرکز بهداشت شهرستان قم (شهید باهنر) به آزمایشگاه انگل شناسی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی قم منتقل شدوهر کدام از آنها به روش فرمل - دترجنت به طور جداگانه با استفاده از دو دترجنت مختلف از انگل هلی رودهای مورد آزمایش قرارگرفت. یک بار نمونه های مدفوع به طریق تکنیک فرمل - دترجنت با استفادر از دترجنت مایع ظرف شویی (ریکا) مورد آزمایش قرارگرفتندوبار دیگر همان نمونه ها به طریق تکنیک فرمل - دترجنتبا استفاده از دترجنت (صابون مایع) مورد آزمایش قرارگرفتنددر پایان رسوب به دست آمده مورد مشاهده میکروسکوپی قرارگرفت، موارد مثبت هرکدام از دو روش مشخص شدوحساسیت هر کدام جداگانه محاسبه شد.
    یافته ها
    حساسیت تکنیک فرمل- دترجنت با استفاده از محلول مایع ظرفشویی در تشخیص کیست آنتامباهیستولیتیکا با اختلاف 45/45% بالاتر بود و حساسیت تکنیک فرمل- دترجنت با استفاده از محلول صابون مایع در تشخیص کیست یدومبابوتچلی با اختلاف 28/14% بالاتر بود.
    نتیجه گیری
    به طورکل بازدهی تکنیک فرمل- دترجنت در تشخیص انگل های روده ای درهر دو روش بالا بود، ضمن اینکه کیفیت رسوب حاصل از تکنیک فرمل- دترجنت با استفاده از محلول ریکا بهتر بود.
    کلیدواژگان: انگل های روده ای، تکنیک، فرمل، دترجنت، صابون مایع، مایع ظرفشویی
  • ساناز فاموری، فریبا یارندی، ویدا فلاحیان، معصومه فلاحیان صفحه 1023
    سابقه و هدف
    تومورهای تروفوبلاستیک حاملگی (GTT: Gestational Trophoblastic Tumors) ازمعدود سرطان های انسان است که علی رغم متاستازهای منتشر قابل درمان است. اگر چه GTT مقاوم معمولا" به دنبال حاملگی مولار به وجود می آید، به دنبال حاملگی ترم، سقط وحاملگی نابجا (EP: Ectopic Pregnancy) نیز دیده می شود. هدف از مطالعه فوق، بررسی ویژگی های اپیدمیولوژیک در مبتلایان به تومورهای تروفوبلاستیک حاملگی است.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه توصیفی براساس داده های موجود، پرونده 85 بیمار مبتلا به GTT بستری در بیمارستان های امام حسین (ع)، آیت الله طالقانی ومیرزا کوچک خان در طی سال های 81-1371 بررسی شد. متغیر های مورد بررسی عبارتند از: سن، تعداد حاملگی، نوع حاملگی قبل از بروز GTT، مینگین BHCG سرم در بدو مراجعه، وجود متاستازومرحله بیماری.
    یافته ها
    میا نگین سنی 4/10+ 8/30 سال، 80% مولتی پار و80% موارد GTT به دنبال حاملگی مولار بوده اند. 3/64%در مرحله اول بیماری (محدود به رحم) و 7/35% متاستاز به نقاط دیگر مانند ریه (4/33%)، مغز(2/8%)، کبد(2/8%)، کلیه (4/2%)و نقاط دیگر بدن داشته اند. در بیش از نیمی از موارد، میانگین BHCG مبتلایان به GTT در این بررسی کمتراز 5000mlu/ml در بدو مراجعه بوده است.
    نتیجه گیری
    یافته های فوق نشان می دهدکه GTT این بیماران در 80% موارد متعاقب حاملگی مولار بوده است که با پیگیری حاملگی مولار پیشرفت این بیماری قابل اجتناب بوده است ونیز میانگین تیتراژ BHCG این بیماران کمتر از حد قابل انتظار بوده است.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، تومورهای تروفوبلاستیک حاملگی، حاملگی
  • نسطونا قنبری، فرهام کرکانی، آراسب دباغ مقدم، مهرداد نصرالله زاده صفحه 1027
    سابقه و هدف
    فاضلاب به علت دارا بودن انواعی از آلاینده ها (میکروبی و شیمیایی) به عنوان یکی از مهم ترین مخاطرات برای سلامتی انسان و محیط زیست بشمار می رود. اهمیت دفع بهداشتی فاضلاب در محیطهای بسته ای نظیر پادگان که افراد زیادی در محیطی محدود بسر می برند دو چندان می شود. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت دفع بهداشتی فاضلاب در یگانهای آجا صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد.از199 پادگان عمده متعلق به نیروهای آجا در سطح کشور در سال 1383 به کمک پرسشنامه تنظیم شده، داده های لازم جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده، به کمک نرم افزار SPSS نسخه 5/11 و با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    از 199 پادگان مورد مطالعه، بیشترین تعداد پادگان مربوط به نیروی زمینی (34/67 درصد) و کمترین آن مربوط به فرماندهی دژبان (5/1 درصد)بود. 09/18 درصد از پادگانهای آجا از چاه جذبی، 06/10 درصد از سپتیک تانک و 04/8 درصد از تصفیه خانه فاضلاب جهت دفع پساب فاضلاب خود استفاده می نمایند. تنها در 12/24 درصد از پادگانهای مذکور سیستم دفع فاضلاب به اگو شهری متصل است. 64/28 درصد از یگانها نیز پساب فاضلاب خود را بدون تصفیه به خارج از پادگان هدایت می نمایند که درصد بالایی را به خود اختصاص داده است. نیمی از تصفیه خانه هاغیر قابل استفاده بودند.
    نتیجه گیری
    باتوجه به بررسی نتایج مشخص شد که در آجا تهلیه به آب های سطحی هنوز به منزله معمولی ترین روش دفع فاضلاب مطرح استوتصفیه فاضلاب از دیدگاه بهداشت عمومی وسایر دیدگاه های مرتبط با سلامت انسان ومحیط در یگانهای آجا از اولویت کمی برخوردار می باشد. با توجه به نتایج این مطالعه مشخص شد که اکثریت یگانها فاضلاب خام خود را بدون تصفیه به خارج از یگان هدایت می نمایند که منجر به آلودگی محیط زیست و شیوع عوامل بیماریزا می گردد و خارج از مقررات سازمان حفاظت محیط زیست می باشد که توجه خاص به این نکته باید به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های بهداشتی _ تاسیساتی آجا در تمامی طرحهای آتی مطرح شود.
    کلیدواژگان: ارتش، ایران، بهداشت عمومی، دفع فاضلاب، محیط زیست
  • مریم دادمنش، فرشته درمنش، بیژن رضاخانیها، جعفر صابری صفحه 1031
    سابقه و هدف
    عفونت دستگاه ادراری یکی از عفونت های شایع می باشد. اکثر موارد عفونت دستگاه ادراری به وسیله باسیل های هوازی گرم منفی به ویژه اشرشیا کولای به وجود می آید. فاکتورهای متعددی از قبیل بزرگی خوش خیم پروستات، سنگ ادراری، دیابت، سابقه عفونت ادراری واستفاده مکرر از کاتتر ادراری، استعداد ژنتیکی، مصرف بیش از حد چای وقهوه، استعمال دخانیات و مشروبات الکلی در ایجاد عفونت دستگاه ادراری دخالت دارد. هدف از انجام این مطالعه،بررسی وشناخت علل عفونت دستگاه ادراری در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات است، زیرا در صورت عدم تشخیص به موقع ودرمان مناسب، عفونت پیشرفت کرده و عوارض جبران ناپذیری به بار می آورد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی تعداد 100مرد که عفونت دستگاه ادراری و بزرگی خوش خیم پروستات آنها توسط علایم بالینی وآزمایشات تشخیص داده شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای مطالعه پرسشنامه هایی تنظیم گردید که توسط بیماران پاسخ داده شد و سپس اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار spss نسخه 10 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.
    یافته ها
    شایع ترین علت اتیولوژیک عفونت دستگاه ادراری در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات، اشرشیاکولای 80 نفر(80%) بود و علل با شیوع کمتر شامل پروتئوس10 نفر (10%) و کلبسیلا 5نفر (5%) بودند. سابقه عفونت دستگاه ادراری و استعمال دخانیات در بیش از 90 نفر (90%) نمونه ها مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    با مقایسه یافته های به دست آمده با مطالعات پیشین، علل عفونت دستگاه ادراری در مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات همانند سایر افراد جامعه می باشد.
    کلیدواژگان: میکروارگانیسم، بزرگی خوش خیم پروستات، عفونت دستگاه ادراری
  • رضا افشار، سوزان ثانوی، محمدعلی فخاریان صفحه 1035
    سابقه و هدف
    مرگ و میر در بیماران ICU از 5 تا 35% گزارش شده است و جهت پیش بینی این میزان از سیستم های درجه‎بندی نظیر Prognostic Scoring System) APACHE Evaluation Health Evaluation Chronic Acute Physiology an d) SAPS-11 (Simplified Acute Physiology Score)، استفاده می شود. دراین مطالعه ضمن تعیین میزان مرگ و میر و شیوع نارسایی حاد کلیه (ARF) در بیماران بستری در بخش ICU، دیگرعوام ل مرتبط با میزان مرگ ومیر نیزبررسی می گردند.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی 427 بیمار بستری شده در بخش ICU بیمارستان مصطفی خمینی تهران در سال 1384 انجام گرفت. اطلاعات مورد نظر در یک پرسشنامه ثبت و جمع آوری شد و سپس تحت تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون قرار گرفت.
    یافته ها
    از 427 بیمار مورد مطالعه، 7/56% مرد و 3/43% زن بودند. میانگین سنی بیماران 2/8 ± 7/56 سال بود. میانگین مدت زمان بستری 9/1 ± 7 روز محاسبه گردید. میزان مرگ ومیر 5/28% برآورد شد که6/56% از فوت شدگان مذکر بودند. نارسایی حاد کلیه (دو برابر شدن کراتینین سرمی زمان بستری) در 30% از بیماران رخ داد و 72% از مبتلایان به ARF فوت کردند. بروز ARF با فشار خون سیستولی (کمتراز100میلیمتر جیوه)) ارتباط معنی داری داشت(1../. p<)، ولی با سایر متغیرهااز جمله نوع داروهای تجویز شده، ارتباط معنی داری نشان نمی داد. موارد ARF نیازمند به ونتیلاتور (1../. p<)، بیماری زمینه ای،اختلال عملکرد سایر اعضاء، سن بالاتر از 60 سال، اختلالات غلظت سدیم پلاسما، افزایش بیلی روبین سرمی و آنزیم های کبدی، آنمی (g/dL 10 Hgb<) و ترومبوسیتوپنی با میزان مرگ و میر ارتباط آماری معنی داری داشتند(p<0.05). ولی اختلالات پتاسیم سرمی (61/.= p)، نوع داروهای تجویز شده(12/.= p)و جنسیت (28//.= p) با میزان مرگ و میر ارتباط معنی داری نشان ندادند.
    نتیجه گیری
    شناسایی عوامل مرتبط با افزایش مرگ و میر در بیماران بستری در ICU می تواند امکان تعیین یک روش پیش بینی کننده میزان مرگ و میر در بیماران را فراهم کند. تعیین پیش آگهی بیماران بدحال از نقطه نظر نحوه اختصاص بودجه و صرفه جویی در هزینه های درمانی نیز، مهم است. این مطالعه نشان داد که حفظ فشار خون سیستولی در محدوده قابل قبول، اصلاح کم خونی، مانیتورینگ دقیق وضعیت آب و الکترولیت و عملکرد اعضاء مهم همچون قلب، ریه، کبد و کلیه ها و اقدامات درمانی مناسب و زودرس می توانند در پیش آگهی بیماران تاثیر بسزایی داشته باشند
    کلیدواژگان: بخش مراقبت های ویژه، مرگ و میر، نارسایی حاد کلیه
  • بیژن رضاخانیها، محمدرضا صفری نژاد صفحه 1041
    سابقه و هدف
    سلامت و بهداشت روانی ریشه در سلامت جسمی و جنسی فرد دارد. برآوردها نشان می دهد که 40 در صد مردان آمریکایی از حداقل یکی از انواع اختلال جنسی رنج می برند. روز به روز اهمیت شناخت و بررسی و لزوم پیگیری این اختلالات بیشتر می شود. مطالعه حاضر در پی آنست که فراوانی این اختلال و عوامل مرتبط را در بیماران مرد مراجعه کننده بررسی کند.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی روی 150 بیمار با شکایت اختلال جنسی انجام شد داده ها در زمینه شکایت بیمار و 14 متغیر طی مصاحبه با بیماران در چک لیست جمع آوری گردید. پرسشنامه دیگری هم در رابطه با سلامت روانی توسط هر بیمار تکمیل گردید. سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تحت تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    فراوانی انزال زودرس 59نفر (3/39%)، اختلال نعوظ 34نفر(7/22%)، اختلال میل جنسی 7 نفر(7/4%)، اختلال نعوظ و انزال زودرس 48 نفر (32%) بوده است. تعداد بیماران با شکایت انزال دیررس 2 نفر بوده است ولی بیماری با شکایت درد جنسی وجود نداشت. فراوانی علل روانی 6/26%، علل جسمانی 6/28% و ترکیب علل جسمانی و روانی 6/46% بدست آمد.
    نتیجه گیری
    انزال زودرس بیشترین فراوانی را دارد. در عین حال اختلال نعوظ و اختلال میل جنسی اثرپذیری بیشتری از اختلالات روانی نسبت به سایر اختلالات از جمله انزال زودرس دارد. لازم است مطالعه دیگری با حجم نمونه بیشتر و گستردگی جغرافیایی وسیع تر انجام پذیرد.
    کلیدواژگان: اختلال میل جنسی، اختلال نعوظ، ارگاسم، انزال زودرس
  • سیما قاسم زاده، مسعود قنبری صفحه 1047
    سابقه و هدف
    اهمیت بررسی میزان آگاهی، نگرش وعملکرد بانوان در برنامه ریزی برای سیاست گذاری در زمینه روش های جلوگیری از بارداری درمطالعات متعدد نشان داده شده است. در عین حال تشخیص عوامل موثر در رفتار وعملکرد جامعه هدف برای شناسایی بهتر مواردی که در سیاستهای آتی تاثیر گذار خواهند بود کمک کننده می باشد. در این مطالعه هدف ما بررسی میران نگرش، آگاهی و عملکرد خانم های متاهل 19تا 45 ساله نسبت به روش های جلوگیری از بارداری در سال 1384 در مرکز آموزشی در مانی خانواده می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی 275 نفر بانوی متاهل19-45 ساله شرکت نمودند وپرسشنامه ای مشتمل بر 49 سوال در چهار بخش اطلاعات شخصی، آگاهی از روش های ضد بارداری، نگرش شخصی به این روش ها و نحوه عملکرد ایشان پاسخ دادند. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS نسخه 5/11 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و مقادیر مرکزی و پراکندگی محاسبه گشته وتوسط آزمون های آماری t و ANOVA مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    یافته ها
    بیشترین روش مورد استفاده روش طبیعی با 7/37%وروش بعدی کاندوم با 6/19% بودند. کمترین اقبال در مورد IUD و بستن لوله ها با 6/11%و 2/11%دیده می شد. 8/49% شرکت کنندگان به سوالات مربوط به آگاهی پاسخ صحیح دادند که بیشترین میزان پاسخ درست در زمینه قرص های بارداری دیده می شد. همچنین کمترین میزان پاسخ درست مربوط به مواد ضد بارداری کاشتنی بود. بیشتر شرکت کنندگان معتقد به اثر مثبت، در دسترس بودن وراحتی تامین لوازم پیشگیری بودند. میزان رفتار غلط در میان شرکت کنندگان در زمینه قرص های ضد بارداری و barrier ها به ترتیب 6/66%و 4/61%بود.میان سطح تحصیلات همسر وشرکت کنندگان ونیزوضعیت اشتغال شرکت کنندگان با میزان آگاهی ایشان رابطه ای معنی دار مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    اطلاع رسانی مداوم ارزیابی های دوره ای در زمینه روش های پیشگیری ونیز تاکید بیشتر بربرخی روش هایی که علی رغم کارایی مناسب مهجور مانده اند توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: آگاهی، عملکرد، نگرش، روش های جلوگیری از بارداری
  • محمد محسن همایونی، نیلوفر خلجی صفحه 1053
    سابقه وهدف
    بیماری های انگلی یکی از مشکلات مهم بهداشتی منطقه ای جامعه ماست. با توجه به شیوع بالای آلودگی های انگلی در منطقه تهران و به منظور مشخص نمودن منبع آلودگی این تحقیق بر روی سبزیجات مصرفی در شهر تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی 270 نمونه سبزی از مراکز تره بار، مغازه های سبزی فروشی، سوپر مارکت ها و رستورانها جمع آوری گردید. آزمایش نمونه ها بر اساس تغلیظ با استفاده از سانتریفوژ وروش فلوتاسیون انجام گرفته است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده در این بررسی مشخص شد که 3/41 % سبزیجات خام آزمایش شده آلوده به انواع انگل های بیماریزا وغیر بیماریزابود. لذا لازم است تدابیر لازم در خصوص مقابله با انتقال آلودگی از طریق سبزیجات به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: انگل، سبزیجات خام، کیست ژیاردیا
  • جلیل رجبی، محمد براری، پیام طبرسی، فیض الله منصوری، زهره محمد طاهری، فروزان محمدی، سید داود منصوری صفحه 1057
    سابقه و هدف
    سندرم هموفاگوسیتیک لنفوهیستیوسیتوزیس (HLH:Hemophagocytic Lymphohistiocytosis) یک بیماری نادر ولی مهاجم است که به طور بالقوه قادر است زندگی را به مخاطره اندازد با توجه به اهمیت تشخیص ودرمان HLH مورد توجه قرارنگرفتن این سندرم در اغلب مواقع، این مقاله به معرفی چهار مورد HLH اکتسابی که طی یک سال اخیر تشخیص داده شده پرداخته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مجموعه موارد می باشد و تمام اطلاعات مربوط به بیماران از پرونده آنها استخراج گردیده است.
    یافته ها
    نکته جالب توجه در این مطالعه مرگ ومیر پایین و برتری جنسی (برخلاف مطالعات انجام شده) و همچنین ابتلا به HLH به دنبال آبسه دندان و ابتلا به لپتوسپیروز می باشد.
    نتیجه گیری
    درصورت وجود علایمی چون: تب بالا، راش ماکولار، اختلال در رشد، علایم عصبی، هپاتواسپلنومگالی، لنف آدنوپاتی، سیتوپنی، کوآگولوپاتی، تست های غیر طبیعی کبد، فریتین سرم افزایش یافته و افت ناگهانی سرعت رسوب گلبولی ساعت اول، تشخیص HLH قویا "مطرح می گردد.
    کلیدواژگان: هموفاگوسیتیک لنفوهیستیوسیتوزیس، آرتریت روماتوئید جوانان، آبسه دندان، لپتوسپیروز
  • علی مهرابی توانا، سید حمید پرهیزگار صفحه 1067
    سابقه وهدف
    بیماری وبا که عامل آن Vibrio choleare می باشد بعنوان یک بیماری منتقله توسط آب و غذا بخوبی شرح داده شده است. بیماری در سال 1384 بصورت اپیدمیک در کشور ما ظاهر شد و جمعا 1133 نفر را مبتلا و 12 نفر را به کام مرگ کشید و با اتخاذ تصمیمات بهداشتی بیماری مهار گردید.
    مواد وروش ها
    در این مقاله 4 مورد از ابتلا به وبا در بین سربازان مناطق غربی و مرکزی ایران در سال 1384گزارش شده است که 35% از کل بیماران مبتلا به وبا رادراپیدمی سال 1384 سربازان تشکیل دادند.
    نتیجه گیری
    دقت در ضد عفونی آب های آشامیدنی رزمندگان و همچنین رعایت دستورات بهداشتی در حین سفر می توانداز بروز بیماری های مسری نظیر وبا جلوگیری بعمل آورد.
    کلیدواژگان: اپیدمی، سرباز، وبا
  • رامین خاقانی صفحه 1071
    سابقه و هدف
    در طی هزاران سال، حضور وفعالیت جوندگان علی الخصوص موشها در محیط زیست بشر به ویژه در مناطق بندری وکشتی ها همواره به عنوان یک معضل اقتصادی و بهداشتی تلقی گردیده است. جانوران مذکور علاوه بر تغذیه از مواد غذایی مورد مصرف انسان، با جویدن کابلهای انتقال نیرو وشبکه های مخابراتی و رایانه ای، تجهیزات آلومینیومی و پلاستیکی مورد مصرف در ماشین آلات و عموم وسایل چوبی گاها خسارات جبران ناپذیری را به بار می آورند مضافا آنکه موشها به عنوان مخزن و ناقل در انتشار و انتقال بیش از 40 بیماری باکتریایی، ویروسی و انگلی به انسانها دخالت دارند. هدف از این تحقیق تبیین اهمیت توجه ویژه به جلوگیری ازحضور فعال جوندگان درمناطق شهری، بنادر می باشد که با بررسی آخرین روش های پیشگیری و مبارزه موجود سعی در ارائه راهکار های مناسبی در جهت پیشگیری و رفع آلودگی از اماکن مذکور می گردد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق یک مطالعه مروری می باشد که بر پایه اطلاعات جمع آوری شده از منابع اینترنتی و تحقیقات منتشره مرتبط با موضوع و با استناد به 13 مقاله از بین 24 مقاله منتشره از سال 2000تاکنون انجام گرفته است.
    نتیجه گیری
    با عنایت به نتایج حاصل از این تحقیق آلودگی شهر ها، بنادر و کشتی ها به موش به شکل یک پاندمی ومعضل جهانی عموم کشور های پیشرفته و در حال توسعه را تحت شعاع قرار داده که در این راستا بر حسب شرایط استراتژی های مختلفی به منظور کنترل جمعیت و جلوگیری از توسعه آلودگی به مناطق پاک اتخاذ گردیده است و اجرایی نمودن این راهکارها بر پایه مجموعه ای از سر فصل های مطالعاتی مورد توجه در کنترل و مبارزه با جوندگان شامل، شناخت جنبه های مختلف بیولوژیک وبیواکولوژیک موجود هدف، استفاده از تکنیکهای جدید پیشگیری و مبارزه تلفیقی، انجام مستمرتست های بیواسی، اجرای دوره های آموزشی تخصصی جهت تیم های مبارزه وکنترل جوندگان و در نهایت آموزش و استفاده از ابزار و وسایل کمک آموزشی و اطلاع رسانی در راستای ارتقاء سطح آگاهی و نگرش عمومی بر اساس نقش و شرح وظایف تعریف شده افراد در جامعه ذیربط می باشد.
    کلیدواژگان: بندر، جونده ها، جونده کش ها، رت، مبارزه با موش