فهرست مطالب

Journal of Inflammatory Diseases
Volume:12 Issue: 4, 2009

  • تاریخ انتشار: 1387/11/25
  • تعداد عناوین: 14
|
  • مجید شهرتی *، مصطفی قانعی، نواب شمس پور، مهوش جعفری، مجید نوروزی ابدی خسمخی صفحه 5
    زمینه
    مشکلات ریوی به خصوص برونشیولیت در بیش از نیمی از جانبازان مواجهه شده با گاز خردل وجود دارد و در خصوص نقش آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در بیماری های ریوی با اختلاف نظر وجود دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین رابطه عملکرد ریوی آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در بیماران ریوی ناشی از گاز خردل انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مورد- شاهدی در سال 1385 بر روی220 جانباز شیمیایی با مشکلات ریوی خفیف و متوسط تا شدید ناشی از خردل در شهرستان سردشت انجام شد. که با 60 فرد سالم غیر سیگاری مقایسه شدند. آزمون اسپیرومتری جهت بررسی عملکرد ریوی استفاده شد و فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی با روش paoletti اندازه گیری شد. مقایسه بین گروه ها بر اساس آزمون آماری تی مستقل و روابط بین آنزیم و عملکرد ریوی بر اساس ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
    یافته ها
    میانگین فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در گروه سالم 8/10±5/70 واحد بر لیتر و در گروه متوسط تا شدید 1/6±0/67 واحد برلیتر و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (001/0>p). اختلاف معنی داری بین گروه خفیف و شاهد در میانگین فعالیت آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز خارج سلولی وجود نداشت. رابطه مستقیم و معنی داری بین فعالیت آنزیم و عملکرد ریوی وجود داشت (001/0>p).
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، ممکن است غیر فعال شدن آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در پیشرفت التهاب و آسیب های ریوی ناشی از خردل نقش داشته باشد.
    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: اکسید دیسموتاز، سولفور موستارد، سلول ها، ریه، زخم ها و آسیب ها، خردل، مواد جنگ شیمیایی
  • موسی جباری قره باغ، حسن اصیلیان *، سیدباقر مرتضوی، عبدالصمد زرین قلم، ابراهیم حاجی زاده، علی خوانین صفحه 12
    زمینه
    ارزیابی پیامدهای ناشی از رهاسازی مواد شیمیایی، در برنامه ریزی مقابله با شرایط اضطراری و کاهش تلفات حاصله نقش مهمی دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین پیامد های ناشی از رهاسازی مواد شیمیایی سمی شبکه خطوط لوله ارتباطی پتروشیمی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 86- 1385 بر روی خطوط لوله ارتباطی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر انجام شد. به همین منظور، 60 خط لوله ارتباطی موجود در منطقه با استفاده از شاخص مواجهه شیمیایی ارزیابی شدند و خطرناک ترین خط لوله انتخاب شد. سپس غلظت های کشنده (LC) ماده شیمیایی موجود در خط لوله انتخاب شده با استفاده از معادله واحد قیاس احتمالات آماری محاسبه شد و داده های هواشناسی منطقه از سال1366 تا 1384 ارزیابی گردید. در نهایت مدل سازی پراکنش گازهای خطرناک با استفاده از برنامه موقعیت فضایی اتمسفر خطرناک انجام و طول کشنده اطراف خطوط لوله جهت برنامه ریزی مقابله با شرایط اضطراری پیشنهاد شد.
    یافته ها
    خط لوله بوتادین بالاترین شاخص مواجهه شیمیایی را در منطقه داشت. ولی از لحاظ فاصله خطر براساس اثرات تهدیدکننده راهنمای برنامه ریزی مقابله با شرایط اضطراری(ERPG-3)، خط لوله کلر خطرناک ترین خط لوله در منطقه بود. ارزیابی خط کلر نشان داد که در وضعیت پایداری F که خطرناک ترین وضعیت از لحاظ انتشار مواد سمی است، فاصله خطر LC50، LC1 و LC99 در اطراف خطوط لوله ارتباطی به ترتیب 703، 413 و 248 متر بود.
    نتیجه گیری
    تعیین محدوده خطر و برنامه ریزی شرایط اضطراری براساس LC1 و در وضعیت پایداری F برای خط لوله کلر، پایین ترین سطح تلفات و بالاترین حریم ایمنی را در اطراف شبکه خطوط لوله ارتباطی تامین خواهد نمود.
    کلیدواژگان: مواد خطرناک، پتروشیمی، تجزیه و تحلیل پیامدها، خط لوله، طول کشنده
  • میرهادی خیاط نوری * صفحه 19
    زمینه
    برخی مطالعه ها نشان داده اند که مهارکننده های کانال های کلسیمی دی هیدروپیریدینی مانند نیمودیپین، نیفدیپین و آملودیپین اثرات ضدتشنجی در مدل های حیوانی مختلف دارند.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثر نیمودیپین، نیفدیپین و آملودیپین بر آستانه تشنج های کلونیک ناشی از پنتیلن تترازول(PTZ) در موش سوری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1385 در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انجام شد. موش های سوری نر نژاد NMRI به صورت تصادفی به 32 گروه ده تایی تقسیم شدند. گروه شاهد حلال دارو و گروه های درمان دوزهای 5/0 تا 20 میلی گرم بر کیلوگرم از دی هیدروپیریدین ها را به صورت داخل صفاقی قبل از تعیین آستانه تشنج ناشی از پنتیلن تترازول وریدی دریافت کردند. داده ها با آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و مقایسه چندگانه توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    آستانه تشنج کلونیک در گروه شاهد برابر با 42/0±4/33 میلی گرم بر کیلوگرم بود. در حیواناتی که قبلا نیمودیپین، نیفدیپین و آملودیپین تجویز شده بود، آستانه تشنج به صورت وابسته به دوز نسبت به گروه دریافت کننده حلال دارو افزایش یافت. بیش ترین و کم ترین اثر ضدتشنجی به ترتیب مربوط به نیمودیپین و نیفدیپین بود.
    نتیجه گیری
    فعالیت ضدتشنجی مهارکننده های کانال های کلسیمی دی هیدروپیریدینی احتمالا به دلیل اثر آنتاگونیستی بر کانال های کلسیمی وابسته به ولتاژ است.
    کلیدواژگان: دی هیدروپیریدینی، کانال های کلسیمی، تشنج ها، پنتیلن تترازول، موش ها
  • مهردخت مزده *، محمودرضا جعفری صفحه 27
    زمینه
    بیش از %80 بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (MS) علایم اختلال عملکرد سیستم ادراری تناسلی تحتانی را دارند. اگر چه این علایم به ندرت تهدید کننده حیات هستند، اما تاثیر چشم گیری بر روی کیفیت زندگی دارند.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین شیوع اختلال عملکرد مثانه و اختلال جنسی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی تمام بیماران مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب بیمارستان فرشچیان همدان با تشخیص قطعی MS طی یک سال (86-1385) بررسی شدند. بیماران دچار اختلال عملکرد مثانه یا اختلال عملکرد جنسی قبل از ابتلا به بیماری، از مطالعه (103 نفر) حذف و وارد مطالعه شدند. مشخصات دموگرافیک، مدت زمان بیماری، علایم اختلال عملکرد مثانه و جنسی برای هر بیمار تکمیل شد. داده ها با آزمون آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 103 بیمار مبتلا به MS، 85 نفر (%5/82) زن و 18 نفر (%5/17) مرد بودند. 79 بیمار (%6/76) حداقل یک اختلال ادراری و 45 بیمار (%8/43) حداقل یک اختلال جنسی داشتند. %6/14 بیماران جهت کنترل مشکلات احتمالی دستگاه ادراری حداقل یک بار سونوگرافی انجام داده بودند. %8/7 بیماران حداقل یکبار به عفونت دستگاه اداری مبتلا شده بودند.
    نتیجه گیری
    جهت جلوگیری از اختلال عملکرد کلیه ناشی از عفونت مثانه و هیدرونفروز احتمالی، پیشنهاد می شود برای تمام بیماران علاوه بر انجام معاینه، آزمایش های ادراری، سونوگرافی، مشاوره اورولوژی و زنان انجام شود و جهت بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار ناتوانی حاصل از بیماری و افزایش عملکرد فعالیت های جنسی، درمان های علامتی و منا سب جهت اختلال های متعدد به عمل آید.
    کلیدواژگان: مالتیپل اسکلروزیس، اختلال اسفنکتری ادراری، اختلال جنسی
  • میترا جبل عاملی *، شراره طاهری، شاهرخ مسیح صفحه 33
    Background: The last two decades have witnessed a remarkable increase in the number of people suffering a variety of painful syndromes. Objective: The goal of this study was to determine the correlation between body mass index and chronic pain in hospital workers during 2006. Methods: In this prospective descriptive study 210 cases were enrolled during 2006 at Beheshti and Ayatollah Kashani medical centeres. Variables such as demographic information، BMI، clinical presentations of chronic pain، and VAS were included. The data were analyzed using regression and correlation coefficient statistical tests. Findings: All cases were female. Most cases aged between30-39 years. The most common types of chronic pain were low back pain، knee pain، headache، and a combination of these discomforts. Nearly 65% of cases had severe pain. BMI range was at 19-24. There was no significant difference between BMI and VAS for chronic pain. Conclusion: Many workers suffer chronic pains leading to economical damages. Decrease in chronic pain could be achieved by considering the association between an individual''s bodily strength and the person''s physical activities and also vocational psychology hygiene
  • محمدرضا شیخی *، محمد ابراهیم ساریچلو، امیر جوادی، محمد مرادی صفحه 38
    زمینه
    تنش های شغلی یکی از مباحث مهم و مورد مطالعه در رفتار سازمانی است که می تواند برای کارکنان اثرات مخرب فیزیولوژیکی و روان شناختی در پی داشته باشد و بر تندرستی آنان اثر سوء بگذارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین اثر اجرای طرح توانمند سازی پرستاران در مقابله با تنش های شغلی در مراکز آموزشی- درمانی قدس و بوعلی سینای قزوین انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش مداخله ای و با استفاده از مدل آزمایشی کلاسیک بر روی 78 نفر از پرستاران شاغل در مراکز آموزشی- درمانی قدس و بوعلی سینای قزوین در سال 1384 انجام شد. نمونه گیری به روش تصادفی ساده از بین پرستاران هر دو مرکز انجام شد.داده ها با استفاده از پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش خصوصیات دموگرافیک و حرفه ای و بیست سؤال با مقیاس لیکرت درباره تنش شغلی، جمع آوری شدند. داده های قبل و بعد از مداخله با استفاده از آزمون تی زوج مورد تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان تنش شغلی قبل از مداخله 4/3± 6/43 بود که پس از آموزش روش های مقابله با تنش به 2/3±3/38 کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود(001/0>p).
    نتیجه گیری
    آموزش روش های مدیریت تنش و مقابله با آن می تواند به پرستاران کمک کند تا هنگام مواجهه با موقعیت های تنش زای شغلی از مهارت های فراگرفته شده استفاده نمایند و ضمن کاستن از تاثیر سوء آن بر سلامت جسمی و روانی، وظایف حرفه ای خود را به نحو کارآمدتری انجام دهند.
    کلیدواژگان: پرستاران بیمارستان، تنش های شغلی، توانمند سازی
  • فاطمه صفاری، تکتم کریم زاده *، فهیمه مصطفایی، منوچهر مهرام صفحه 43
    زمینه
    کم کاری مادرزادی تیروئید (CH) یکی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز در نورادان و از علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است. برای جلوگیری از عوارض غیر قابل برگشت کم کاری تیروئید، بهتر است درمان با هورمون های تیروئید تا پایان هفته چهارم زندگی شروع شود.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین شیوع کم کاری مادرزادی تیروئید در استان قزوین در سال های 1385 و 1386 انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در قالب طرح غربال گری عمومی نوزادان از نظر CH در سال های 1385 تا 1386 در استان قزوین انجام شد. تمام نوزادان ساکن شهر و روستاهای استان قزوین در روزهای 3 تا 5 پس از تولد با نمونه گیری خون از پاشنه پا نمونه گیری شدند. روش تعیین غلظت TSH با کاغذ فیلتر و سپس روش الایزا بود.
    یافته ها
    در مجموع 33488 نوزاد غربال گری شدند. درصد پوشش غربال گری در سال های اول و دوم به ترتیب %84 و %95 و میزان فراخوان در این سال ها، %6/2 و %2/3 بودند. میزان بروزکم کاری تیروئیدی در سال 1385، یک نوزاد در هر 446 تولد زنده (%2/0) و در سال 1386، یک نوزاد در هر 447 تولد زنده (%22/0) بود. TSH سرم در 40، 7/26 و 3/33 درصد نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئیدی به ترتیب 5 تا 9/9، 10 تا 9/19 و بیش تر از 20 میلی واحد بر لیتر بود
    نتیجه گیری
    برنامه غربال گری نوزادی برای CH قابلیت بالایی برای اجرا در کشور را دارد. بنابراین، نتایج اجرای این برنامه به عنوان اولین غربال گری نوزادی، پایه ای را برای فهم بهتر و جستجوی به موقع CH و دیگر بیماری های متابولیک در ایران فراهم می کند.
    کلیدواژگان: بیماری های غدد درون ریز، کم کاری تیروئید، نوزادان، عقب ماندگی ذهنی
  • مستانه جواهری *، مریم اشرقی صفحه 50
    زمینه
    میزان موفقیت ترمیم های رزینی با میزان پلیمریزاسیون ارتباط مستقیم دارد و به شدت اشعه خروجی دستگاه لایت کیور وابسته است.
    هدف
    مطالعه به منظور ارزیابی شدت اشعه دستگاه های لایت کیور مطب های خصوصی دندان پزشکان شهر قزوین در سال 1383 انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحلیلی 62 دستگاه لایت کیور با استفاده از رادیومتر دمترون بررسی شدند. شدت اشعه قبل و بعد از تمیز کردن سر هدایت کننده نور اندازه گیری و نتایج در سه گروه با شدت نور کافی، یعنی بیش از 300، گروه با شدت مرزی نور، یعنی 200 تا 299 و گروه با شدت ناکافی نور، یعنی کم تر از 200 میلی وات بر سانتی متر مربع تقسیم بندی شدند. داده ها با آزمون های آماری تی، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین شدت اشعه دستگاه ها 96/350 میلی وات بر سانتی متر مربع بود که بعد از تمیز شدن به طور معنی داری به 6/371 میلی وات بر سانتی متر مربع افزایش یافت (01/0=p). قبل از تمیز شدن سر دستگاه %8/67 از آنها در گروه با شدت نور کافی، %5/14 در گروه با شدت نور مرزی و %7/17 در گروه با شدت نور ناکافی قرار داشتند؛ در حالی که بعد از تمیزشدن، %6/72 در گروه شدت نور کافی، %3/11 در گروه شدت نور مرزی و ٪1/16 در گروه شدت نور مرزی جای گرفتند.
    نتیجه گیری
    ارزیابی دوره ای شدت نور خروجی و کنترل کیفیت دستگاه های لایت کیور امری الزامی است و باید مورد توجه دندان پزشکان قرار گیرد.
    کلیدواژگان: لایت کیور، پرتونگاری، تجهیزات دندان پزشکی، دندان پزشکی، مطب های دندان پزشکان، کاسپوزیت
  • عبدالرحیم داوری *، فاطمه عزالدینی، علیرضا دانش کاظمی، مهدی اسدالله تبار صفحه 56
    زمینه
    دوام بالینی هر ترمیم جزء ویژگی های اولیه انتخاب ماده ترمیمی است. شکست بالینی زمانی است که ترمیم از آن پس بهره دهی نداشته و خطر بیش تری را به همراه داشته باشد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین علل شکست ترمیم های دو سطحی آمالگام انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال 1383 در دانشکده دندان پزشکی یزد انجام شد. از بیمارانی که در طی یک سال در این دانشکده درمان شده بودند، جهت انجام معاینه مجدد دندان ها به صورت تلفنی یا مکاتبه ای دعوت به عمل آمد. تعداد 69 بیمار (220 دندان زنده با ترمیم آمالگام دو سطحی) توسط یک نفر معاینه شدند. روش های تشخیص شامل مشاهده مستقیم، سوند، نخ دندان، رادیوگرافی، چگونگی رعایت بهداشت دهان و دندان و پرسش نامه مربوط به سؤال های قابل بیان بود که توسط بیماران تکمیل شد. داده ها با آزمون آماری دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 220 دندان ترمیمی، شکست های قابل مشاهده %1/74 و قابل بیان %3/32 بود. موارد قابل مشاهده شامل %5/25 اورهنگ، %15 عود پوسیدگی، %3/7 تماس پروگریمالی غلط، %1/4 شکستگی ترمیم، %6/3 کاروینگ نامناسب، %6/3 پریدگی لبه، %4/1 گپ (درز) و %5/0 افتادن ترمیم بود، موارد قابل بیان شامل %2/13 گیر غذایی، %7/12 حساسیت به سرما، %9/5 حساسیت به گرما، %2/3 حساسیت به فشار، %2/3 ناراحتی لثه ای، %3/2 درد خود به خود و %8/15 عدم رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان که از این تعداد 78 ترمیم مربوط به مردان و 142 ترمیم مربوط به زنان بود.
    نتیجه گیری
    علی رغم معنی دار نبودن نتایج به دست آمده در این مطالعه، اعمال نظارت بیش تر و یادآوری مطالب عنوان شده به منظور انجام ترمیم ایده آل توسط اساتید احساس می شود.
    کلیدواژگان: آمالگام دندان، ترمیم دو سطحی، شکستگی دندان
  • بمانعلی جلالی خان آبادی * صفحه 63
    زمینه
    میکروآلبومینوری نشانه ای از عوارض دیررس دیابت است و تشخیص آن در بیماران دیابتی اهمیت دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور ارزیابی قابلیت های علمی نوارهای ادراری شیمیایی برای تشخیص آلبومینوری انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه در سال 1384 بر روی مراجعین به آزمایشگاه بیمارستان شهید رهنمون یزد انجام شد. نمونه ادرار اول صبح بیماران با استفاده از نوار ادراری بررسی شدند. در هر نمونه ادرار غلظت آلبومین به روش الکتروایمونواسی و غلظت کراتینین به روش ژافه اندازه گیری شد. سپس نسبت آلبومین به کراتینین (برحسب میلی گرم به گرم) در هر نمونه ادرار به عنوان استاندارد طلایی (روش مرجع) سرعت دفع آلبومین محاسبه شد. در نهایت حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی نوارهای ادراری برای تشخیص آلبومینوری در مقایسه با روش مرجع بررسی شد.
    یافته ها
    از 200 نمونه ادرار، نتایج آزمون نواری از نظر آلبومینوری در 69 مورد (%5/34) منفی، 51 مورد مشکوک، 22 مورد +1، 27 مورد +2 و 31 مورد +3 بودند. میانگین حد تشخیص نوارها برای تعیین آلبومین ادرار 280 میلی گرم بر لیتر (محدوده 58 تا 585) بود. بر اساس نتایج روش مرجع، 35 نفر از نظر آلبومینوری منفی بودند، 85 مورد میکروآلبومینوری و 80 مورد ماکروآلبومینوری داشتند. آزمون نواری در تشخیص آلبومینوری %3 مثبت کاذب و %25 منفی کاذب داشت. نوارها برای تشخیص آلبومینوری دارای حساسیت %70، ویژگی %86، ارزش اخباری مثبت %96 و ارزش اخباری منفی 5/37 درصد بودند.
    نتیجه گیری
    حساسیت نوارهای ادراری شیمیایی برای تشخیص میکروآلبومینوری کافی نیست. با این حال، شدت آلبومینوری در درصد قابل توجهی از بیماران دیابتی به حدی است که به کمک نوارهای ادراری قابل تشخیص است.
    کلیدواژگان: میکروآلبومینوری، دیابت شیرین، نوار ادراری، بیماران، ادرار
  • هما ضرابی *، کیومرث نجفی، مریم شیرازی، سیروس برنا، عمادالدین صباحی، فاطمه نظیفی صفحه 69
    زمینه
    مصرف مواد مخدر در جوانی شایع تر از سایر سنین است و افت تحصیلی، افزایش درگیری های قانونی و مرگ و میر را به دنبال دارد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین شیوع مصرف مواد مخدر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 845 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 85-1384 انجام شد. نمونه گیری به روش آسان در دسترس و ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک و مصرف مواد بود که توسط دانشجویان تکمیل شد. داده ها با آزمون های آماری فیشر و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    18 نفر به دلیل پاسخ ناکامل به پرسش نامه از مطالعه حذف شدند. لذا، 827 دانشجو با میانگین سنی 79/3 ±12/22 سال بررسی شدند. %3/64 آنها مؤنث بودند. %1/30 حداقل یک بار مصرف مواد مخدر در طول عمر داشتند که شامل سیگار (%26/36)، الکل (%04/17)، تریاک (%86/3)، حشیش (%78/2)، اکستازی (%05/2)، هروئین (%08/1)، کریستال (%84/0)، کوکائین (%84/0)، مرفین (%6/0) و سایر مواد (%6/0) بود. بین شیوع مصرف مواد در طول عمر و سی روز گذشته و جنسیت مذکر، گروه سنی بالاتر، زندگی در خانه دانشجویی به همراه دوستان یا تنها و متاهل بودن ارتباط معنی داری وجود داشت. ارتباط معنی دار آماری بین مصرف مواد در سی روز اخیر با تحصیل در رشته پزشکی یا دندان پزشکی وجود داشت. فراوانی نسبی مصرف مواد طی دوران دستیاری در دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی به طور مشخصی بالاتر بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، مصرف مواد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان مانند سایر مطالعه های مشابه نگران کننده است و به مداخله هدفمند و برنامه ریزی جهت پیشگیری و کاهش عوارض این معضل نیازمند است.
    کلیدواژگان: مواد مخدر، سوء مصرف مواد، دانشجویان پزشکی
  • مسعود شریفی *، تکتم کریم زاده، فاطمه محمدی چلکاسری، بهزاد بیژنی، محمود علیپور حیدری صفحه 75
    زمینه
    سویه استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) به دلیل مقاومت به اکثر آنتی بیوتیک ها اکنون مهم ترین عامل عفونت های بیمارستانی است. اما کلونیزاسیون با MRSA، محدود به بیماران بستری یا افراد با عوامل خطر زمینه ای نیست، بلکه سویه های اکتسابی از جامعه (CA-MRSA) هم وجود دارند.
    هدف
    مطالعه به منظورتعیین فراوانی استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین- اکتسابی از جامعه و برخی عوامل خطر مؤثر بر کلونیزاسیون آن انجام شد
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال های 1383 تا 1385 بر روی 1083 بیمار بستری در مراکز آموزشی- درمانی قزوین به صورت سرشماری انجام شد. نمونه سواب بینی بیماران طی 24 ساعت اول پذیرش در بیمارستان جمع آوری و در محیط مانیتول - سالت آگار کشت شد. در صورت جدا شدن سویه استافیلوکوکوس اورئوس، از روش oxacillin - screening plate جهت تعیین مقاومت به متی سیلین استفاده شد. اطلاعات دموگرافیک و اختصاصی از طریق پرسش نامه جمع آوری و داده ها با آزمون مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    محدوده سنی بیماران 2 تا 94 سال (با میانگین 89/20 ± 24/42 سال) بود. 468 نفر (%2/43) مرد، 615 نفر (%8/56) زن و 613 نفر (%6/56) ساکن شهر بودند. 56 بیمار (%2/5) حامل سویه های استافیلوکوکوس اورئوس بودند. 51 نفر (%7/4) حامل سویه حساس به متی سیلین و 5 نفر (%5/0) حامل سویه MRSA بودند. بین شغل، بعد خانوار، سابقه بستری در بیمارستان، مصرف آنتی بیوتیک طی 2 ماه قبل از پذیرش و بیماری زمینه ای با شیوع MRSA رابطه معنی دار یافت نشد.
    نتیجه گیری
    مطالعه مؤید وجود سویه های اکتسابی از جامعه در قزوین است. بین کلونیزاسیون با سویه MRSA و عوامل خطر رابطه معنی دار آماری یافت نشد.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، متی سیلین، انتشار عفونت
  • مجتبی شهنازی *، مسعود شریفی، زهرا کلانتری، محمود علیپور حیدری، سیده نرگس آقا میرکریمی صفحه 83
    زمینه
    ظهور و بروز بیماری های انگلی در انسان می تواند در اغلب کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، در اثر مصرف سبزی های خام اتفاق افتد.
    هدف
    مطالعه به منظور تعیین آلودگی های انگلی سبزی های مصرفی شهر قزوین انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی در سال های 1384 تا 1385 به مدت 12 ماه در شهر قزوین انجام شد. چند مغازه سبزی فروشی در سطح شهر به صورت تصادفی انتخاب و تعداد 150 نمونه از 10 نوع سبزی (تره، جعفری، کاهو، گشنیز، تربچه، پیازچه، ترخون، ریحان، نعناع و شاهی) جمع آوری شد. هر یک از نمونه ها بعد از طی مراحل شستشو، سانتریفوژ و تهیه رسوب، از نظر آلودگی های انگلی پر یاخته ای و تک یاخته ای بررسی شدند.
    یافته ها
    از 150 نمونه،53 مورد (%3/35) آلودگی مشاهده شد که 45 مورد (%30) مربوط به پر یاخته ها و 8 مورد (%3/5) مربوط به تک یاخته ها بود. آلودگی های پریاخته ای در13 مورد (%6/8) مربوط به تخم کرم ها و در 32 مورد (%4/21) مربوط به لاروهای رابدیتوئید بودند.از نظر نوع سبزی بیش ترین آلودگی در تره (%60) و کم ترین آن در گشنیز و تربچه (%20) مشاهده شد. بیش ترین آلودگی انگلی مربوط به لاروهای رابدیتوئید (%4/21) و کم ترین آلودگی مربوط به تخم هیمنولپیس نانا (%7/0) بود.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته ها، سبزی های مصرفی شهر قزوین یک خطر بالقوه جهت آلودگی انسان به بعضی عفونت های انگلی به شمار می روند.
    کلیدواژگان: سبزی ها، انگل ها، عفونت های انگلی، ابتلا به کرم های انگلی
  • حسین پارسا *، لیلا حاجی مقصودی، حمیدرضا علیزاده صفحه 90
    کیست کلدوک دیلاتاسیون کیستیک مادرزادی در مجاری صفراوی داخل و خارج کبدی است. درمان قطعی آن عمل جراحی است و بر اساس نوع کیست کلدوک که با توجه به آناتومی مجاری صفراوی مشخص می شود، نوع عمل جراحی متفاوت خواهد بود. در این مقاله خانمی 24 ساله با درد شکم، زردی، تهوع، استفراغ و خارش در کل بدن معرفی می شود که با تشخیص احتمالی کیست کلدوک در بیمارستان شهید رجایی قزوین عمل جراحی شد. یافته حین عمل کیست کلدوک نوع پنج بود. برداشتن کیست مجرای صفراوی خارج کبدی انجام شد و بیمار تحت هپاتیکوژژنوستومی Roux-en-y، ژژنوژژنوستومیend to side به همراه کله سیستکتومی قرار گرفت که به خوبی به درمان پاسخ داد.
    کلیدواژگان: کیست کلدوک، مجرای صفراوی، عمل جراحی، کبد، هپاتیکوژنوستومی، ژژنوژنوستومی